SEDENTARISMUL SUFLETESC
Cuviosul Bonifatie de la Teofania
Sufletul omului care sta degeaba se
strica pe zi ce trece: simtirea se stinge, judecata devine slaba, vointa se
raceste; omul care s-a obisnuit sa stea degeaba nu se simte în stare sa
înfrunte nici o greutate. Statul degeaba nu este mai putin pierzator nici
pentru trup. Slabiciunea, moleseala, istovirea, iar de aici un sir întreg al
bolilor de tot felul: iata urmarile obisnuite ale statului degeaba! El pune o
pecete cumplita asupra celor care-l iubesc: trupul unuia este înabusit de
grasime, altul sufera de prisosul sângelui, altul nu-si mai poate misca
madularele, altul este chinuit de boala, altuia, din pricina lipsei de masura,
i s-au tocit înca din floare vârstei toate simturile. Orice usoara neliniste,
oboseala, schimbare a vremii sau alta întâmplare neprevazuta sunt însotite
întotdeauna de un cutremur dureros în aceste trupuri pe care le-a strâmbat
statul degeaba. Asadar acesta este un rau mare si îngrozitor atât pentru trup,
cât si pentru suflet.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 143-144
S O M N U L
STAREŢUL
IOSIF SE LUPTA CU ASPRIME ÎMPOTRIVA SOMNULUI, DEOARECE VEDEA DIN EXPERIENŢĂ CĂ
NICI O ALTĂ NEVOINŢĂ NU ADUCE ATÂTEA BINECUVÂNTĂRI PENTRU LUCRAREA RUGĂCIUNII
MINŢII, PRECUM LIPSIREA DE SOMN.
Ne mărturisea adeseori că în
tinereţe îl lupta mult somnul. Acest război îl îngreuna mai ales iarna, fiindcă
nu putea noaptea să se mişte puţin afară din chilia sa, deoarece era ger.
Războiul somnului nu era adus doar de pricini fireşti, ci şi de diavolul care
se porneşte cu o ură nestăpânită împotriva celui care priveghează întru
cunoştinţă cu lucrarea niptică. De multe ori cei doi Stareţi, Iosif şi Arsenie,
pentru a birui somnul, îşi făceau metaniile desculţi în zăpadă. Programul
obştii noastre presupunea să ne sculăm întotdeauna la ora rânduită. Chiliile
noastre erau separate şi depărtate una de cealaltă. Nu era rânduit un părinte
pentru a bate la uşă şi a ne trezi. Atunci cine ne scula? Cu siguranţă că
exista un ceas. Dar mai ales râvna lăuntrică, dorinţa şi dragostea de
priveghere şi de rugăciune ne făceau să ne sculăm. Nu era nevoie de un ajutor.
Eu personal, care eram cel mai slab şi cel mai mic, aveam dureri înfricoşătoare
în piept. Atunci când deschideam ochii şi trebuia să mă scol, această durere mă
pironea de parcă aş fi avut foc în plămâni. Cu toate acestea rugăciunea
Stareţului şi dragostea mea de a-l odihni nu mă lăsau nici măcar un minut să
dorm mai mult. Nu-mi amintesc să fi spus măcar o singură dată: „Lasă să mai
dorm puţin!”. Acelaşi lucru îl făceau şi ceilalţi. Un astfel de gând ne era
străin. De ce? Fiindcă luam aminte la cuvântul Stareţului: Dacă nu vă nevoiţi
acum, când sunteţi tineri şi aveţi lângă voi şi povăţuitor, atunci când vă veţi
nevoi? Când veţi îmbătrâni? Când patimile se vor întări? Când noi vom fi plecat
din această viaţă? Acum este timpul să vă nevoiţi. Acum să războiţi patimile şi
slăbiciunile voastre şi cu această nevoinţă a voastră veţi cunoaşte în faptă
Harul lui Dumnezeu şi viclenia demonilor. Nu este vreme pentru nepăsare. Să
deveniţi ca Heruvimii cei cu mulţi ochi, observând cursele demonilor, căci de
multe ori aceştia se arată sub chipul îngerilor, pentru a vă împiedica şi a vă
târî spre pierzare”. Astfel privegheam în fiecare noapte şi ne luptam cu
somnul. Ore întregi la rugăciune. Unul pe scăunel, altul jos, iar altul în
picioare. Inspiram şi expiram Numele lui Hristos. Stareţul ne cerea să ne
nevoim până la sânge împotriva somnului şi a gândurilor ruşinoase, el fiind cel
dintâi care ne dădea pildă petrecând în chiliuţa sa întunecată şi având ca
însoţitor Rugăciunea minţii cea neîncetată. Decât să dormim şi să pierdem
privegherea, era mai de preferat războiul şi greutatea nevoinţei. Chiar dacă nu
înţelegeam Rugăciunea, ajungea să fim trezi, să ne luptăm şi să arătăm voinţa
noastră cea bună lui Dumnezeu. Cinci ore de chinuire şi de mucenicie! Mergeam
pe cărări, prin desişuri, prin pădure, urcam pe stânci, numai ca să nu dormim.
Din pricina oboselii ne istoveam cu totul, dar somnul tot nu ceda. Era un demon
puternic! O adevărată mucenicie era acest somn! Dar adeseori se întâmpla ca
după patru-cinci ore de nevoinţă somnul să fugă dintr-o dată. Pleca în chip
minunat, de parcă cineva l-ar fi tăiat cu cuţitul. In chip firesc, de vreme ce
eram istoviţi de osteneala zilei, de căldură sau de frig şi din pricina lipsei
de somn, ar fi trebuit ca mintea noastră să fie tulbure. Deodată însă mintea
dobândea limpezime, uşurare şi pace, ca după o rugăciune de multe ceasuri, în
care chemarea Numelui lui Iisus Hristos ne trăgea spre contemplaţie. Iată rodul
binecuvântat al stăruinţei Stareţului de a ne sili la priveghere! De aceea
răspândea mireasmă nu numai gura şi trupul fiecăruia dintre noi, ci întreg
locul dimprejurul nostru. Dumnezeu voia ca să ne odihnească pentru osteneala
făcută şi parcă ne-ar fi spus: „După osteneala privegherii pe care aţi făcut-o
şi pentru ascultarea pe care aţi arătat-o, priviţi care este roada! Luaţi
aminte ca nici mâine să nu cedaţi!”. Şi astfel dobândeam experienţă, şi
înţelegeam că războiul era şi din pricina oboselii trupeşti, dar şi a demonului
somnului. Pe noi, ucenicii, ne lupta somnul în chip înfricoşător şi de aceea nu
puteam face Rugăciunea minţii mai mult de patru ore. Stareţul însă nu mai avea
un astfel de război, fiindcă câştigase biruinţă asupra lui încă din primii zece
ani de nevoinţe aspre. Şi astfel, putea să stea şapte-opt ore la priveghere,
dăruindu-se cu totul Rugăciunii minţii şi contemplaţiei. După ce priveghea,
Stareţul ieşea din chilia sa, plin fiind de lumină şi de Har, şi mă întreba: –
Ei, bobocule, cum merge? Mai rezişti pe front? – Gheronda, cam şchiopătez. –
Fiul meu, ţine bine arma rugăciunii şi nu te teme! Vara, când veneau bărci şi
pescuiau cu lămpile, Stareţul îmi spunea: – Vezi, fiul meu, cum se nevoieşte şi
cum priveghează pescarul toată noaptea pentru ceva material şi pământesc, ca să
prindă o mână de peşti? Vezi cum uneori cântă ca să-i treacă timpul? Oare noi,
care am venit aici ca să pescuim Harul lui Dumnezeu, nu trebuie să priveghem?
Şi noi trebuie să cântăm, adică să psalmodiem, să-I cântăm lui Dumnezeu, luând
aminte la gânduri, şi să nu dormim. Acest pescar se osteneşte pentru puţini
peştişori, însă noi suntem datori să ne nevoim pentru vânatul cel duhovnicesc,
pentru pescuitul împărăţiei Cerurilor, pentru dobândirea de mai mult Har,
pentru răsplată veşnică de la Dumnezeu. Mare lucru! – Aşa este, Gheronda. Cu
astfel de cuvinte înţelepte, scurte, dar cuprinzătoare, ne întărea credinţa.
Câtă nevoinţă făceam în „pustie” în timpul verii! La amiază stâncile fierbeau
de căldura pe care apoi noaptea o degajau. Atunci noi ne coceam de căldură în
chiliile noastre şi în bisericuţa ce se afla într-o peşteră mică care se
încingea atât de tare, încât credeam că plesnim. Dumnezeiasca Liturghie se
săvârşea la sfârşitul privegherii noastre. De aceea, înainte de a intra în
bisericuţă pentru Liturghie, ne înarmam cu toate gândurile cele bune de răbdare
pentru a putea rezista. Din pricina oboselii şi a căldurii înăbuşitoare moţăiam
foarte tare. Dar de îndată ce capetele noastre se lăsau în jos, Stareţul ne
stropea cu apă şi ne striga: – Dormiţi? – Iertaţi! Şi Stareţul ne făcea destule
„duşuri” de felul acesta cu apă rece. Când eram începător, mă lupta gândul să
plec. îmi venea un gând care îmi aducea aminte de casa mea, un altul de
duhovnicul meu care voia să facem o mănăstire, un alt gând îmi spunea să mă
întorc înapoi. F.ra un adevărat roi de gânduri. Eu însă mă nevoiam şi mă
împotriveam lor. Stareţul îmi spunea: – E bine, aşa cum faci, e foarte bine. Să
nu-ţi laşi nici o clipă îndatoririle, privegherea, canonul şi rugăciunea şi
atunci nu te va stăpâni niciodată diavolul plecării. Mi-am făcut îndatoririle
cu sârguinţă şi, intr-adevăr, aşa cum spusese Stareţul, a venit clipa când
toate gândurile au plecat. Şi dintr-odată pustia, care mai înainte mi se părea
întunecată, a devenit atât de frumoasă şi de iubită. Cu rugăciunile Stareţului
meu Harul lui Dumnezeu m-a ajutat şi m-a slobozit de războiul acestor demoni şi
toate cele din lăuntrul meu s-au schimbat. Uneori mergeam şi la bătrânul
Arsenie: – Nu te necăji, căci şi eu am fost luptat, şi Stareţul a fost luptat,
îmi spunea el. Şi mă întărea şi acesta cu cuvintele sale cele simple. Vorbea o
greacă stricată, fiindcă crescuse în sudul Rusiei, dar cuvintele sale simple
aveau o mare valoare duhovnicească, pentru că trăise ceea ce învăţa şi de aceea
aveau mult Har şi multă putere. Căci una este învăţătura izvorâtă din făptuire
şi alta cea din înţelepciunea lumească. Când ne războiau gândurile de mândrie
şi de nepăsare, Stareţul ne învăţa să le dispreţuim cu desăvârşire: – Ţineţi
Rugăciunea! Este o furtună, dar va trece, va ceda. Când vă împotriviţi şi vă
luptaţi cu bărbăţie şi nu vă pierdeţi curajul, toate gândurile cedează. De
altfel, aceasta şi este tactica vrăjmaşului: să atace, pentru a putea sparge
frontul, să surpe zidul şi tot ce există în picioare. Să ţineţi stindardul sus
şi el va ceda. Şi într-adevăr, gândurile dispăreau. Stareţului îi descopeream
tot prin mărturisire curată şi sinceră a tuturor gândurilor. Nu lăsam dorinţe
ascunse înlăuntrul meu, fiindcă ştiam că acestea sunt lucruri putrede. Şi
fiecare lucru putred răspândeşte o duhoare. Şi nu m-aş fi simţit bine, de vreme
ce sufletul meu ar fi răspândit acea duhoare. Ştiam că un singur gând ascuns de
aş fi primit, sufletul meu s-ar fi clătinat până în străfunduri. Imi dădeam
seama de aceasta din presiunea pe care mi-o pricinuiau ca să le primesc.
Aşadar, nevoinţă! Luptă corp la corp! Iar atunci când simţeam o apăsare
înfricoşătoare din partea gândurilor, luam un lemn şi mă loveam. Şi astfel,
ocărându-l pe vrăjmaş, tăiam gândurile şi războiul înceta. Iar dacă gândul
venea a doua şi a treia oară ca să mă atace, cu şi mai multă mânie îl
înfruntam, aplicând aceeaşi tactică. Când îi spuneam Stareţului despre acest
război, el, ca un războinic foarte încercat, îmi răspundea: – Nu-i nimic. Nu te
teme! Eşti ca acel frate din Pateric care s-a descurajat şi a spus: „Awa, atât
de multe gânduri, atâtea patimi… cum voi putea eu să le dezrădăcinez? Pentru
Numele lui Dumnezeu, Awa, ajutaţi-mă, căci mă pierd!”. Şi îi răspunde acel
experimentat stareţ: „Fiul meu, gândurile nu năvălesc toate odată asupra ta, nu
se scoală toate patimile odată asupra ta, ca să te înăbuşe”. Când va năvăli
gândul trupesc, loveşte-l, taie imaginaţia, chipul persoanei care te sminteşte,
alungă-l, şterge-l, aşa cum ştergi un diavol din imaginaţia ta, aşa cum ştergi
ceva cu un burete. Şterge imaginea şi ţine Rugăciunea! Şi aşa, s-a terminat. Ai
sugrumat gândul. Va veni din nou? Iarăşi, sugrumă-l! Vine, de pildă, un gând de
trândăvie şi-ţi spune: „Culcă-te!”. Atunci tu să-i răspunzi: „Nu, de ce să mă
culc?”. Vine un gând de judecată şi îţi şopteşte: „Spune şi tu un cuvânt
împotrivă!”. Tu să-i răspunzi: „Nu, de ce să-l spun?”. Aşa se duce războiul. Mă
aflam în obşte de nouă luni şi cunoscusem bine deja viaţa şi rânduiala ei,
precum şi pedagogia zilnică a înţeleptului nostru Stareţ. Cu rugăciunile lui,
urmam rânduiala de fiecare zi a chiliei. Fireşte, în acest timp n-a lipsit
războiul gândurilor. Diavolul se silea cu mânie să-mi zdruncine credinţa în
Stareţul meu şi încrederea în discernământul său, ca să mă scoată din
ascultare. „Nu, aceasta nu o voi face niciodată!”. Vrăjmaşul însă continua să
mă atace. „Ne vom lupta, îi spuneam eu. Nu voi ceda… Prefer să mor”. Stareţul,
văzând gândurile mele şi lupta mea, a vrut să mă încerce, ca un general iscusit
ce era. De aceea mi-a spus: Cum o s-o scoţi la capăt tu, care eşti o mână de om
şi un netrebnic? Eşti umflat de gânduri. Uită-te ce războaie ai! Nu cred că o
s-o scoţi la capăt. Atunci eu, fălindu-mă, i-am spus: – Gheronda, unu plus unu
fac doi. Nu există capitulare. Cu rugăciunile Sfinţiei Voastre mă voi arunca în
foc şi fie ce-o fi. Nici nu mă gândesc să dau înapoi sau să mă las biruit de
gânduri! – Bine, bine, vom vedea. Atât i-a trebuit. Ceea ce a voit să audă, a
auzit. Văzând un omuleţ vorbind astfel, s-a gândit: „Ei, ceva trebuie să aibă
şi acesta”. Şi se pare că, prin această probă la care m-a supus, a cumpănit
bine ce trebuia să facă. Căci dacă cineva vrea să biruiască, trebuie să fie
hotărât să moară. Cel care voia să rămână lângă Stareţ trebuia să-şi semneze
moartea. După puţin timp Stareţul mi-a spus: – Pregăteşte-te să te fac
schimonah. Dar înainte de asta va trebui să-ţi semnezi moartea. Fie că o să te
doară ceva, fie că o să te îmbolnăveşti, un singur lucru să ai în minte: doar
moartea te va despărţi de aici. Nu căuta mângâiere, nici vindecări. Eşti
hotărât pentru moarte? Rămâi! Dacă nu, pleacă! Iar atunci când mi-am dat cu
toată inima mea încuviinţarea zicând: „Să fie binecuvântat!”, m-a tuns în
Schima Mare, tunderea săvârşindu-o părintele Efrem de la Katunakia pe data de
13 iulie 1948, într-o zi de joi. Rânduiala canonică, desigur, este ca
începătorul să treacă printr-o perioadă mai lungă de încercare. Această
hotărâre însă se ia în funcţie de vremea şi de oamenii care trăiesc în acea vreme.
Iar Stareţul, cu experienţa pe care o avea, a socotit că aşa trebuie să se
petreacă. După ce s-a săvârşit tunderea în Schima Mare, am făcut gogoşi. Pe
atunci aşa era obiceiul. Uneori Stareţul avea un sughiţ firesc. Diavolul a
exploatat aceasta şi a început să-mi sufle la ureche: „A, ceea ce face acum
Stareţul dovedeşte că are demon. Demonul îl face să sughiţe aşa”. Ce
amărăciune, ce otravă mi-a cuprins sufletul meu! „Auzi ce-mi spune gândul!”,
îmi ziceam în sinea mea, fiindcă eu, de obicei, nu aveam astfel de gânduri. De
îndată ce mi-au venit, m-au răscolit cu totul. Cu neputinţă să primesc un
astfel de gând despre Stareţul meu! „Te voi sfâşia!”, mi-am spus în sinea mea
şi mă sileam să mă împotrivesc. Când i-am spus aceasta Stareţului, care era un
ascet încercat, a zâmbit şi mi-a spus: – Nu te necăji, fiul meu! Lasă-l să
spună ce vrea. Nu-i da nici o importanţă. Tu doar să rosteşti Rugăciunea. O
să-ţi mai spună şi altele. însă pe o ureche să-ţi intre şi pe alta să-ţi iasă.
Vărsătura iadului nu are sfârşit. Să nu te împotriveşti cu cuvântul, pentru că
eşti mic şi fără experienţă. Tu doar să dispreţuieşti gândul, să spui
Rugăciunea neîncetat şi gândul va pleca de la sine. Eu însă nu ştiam că
dispreţuirea gândurilor este cea mai bună soluţie şi de aceea am răspuns: – Nu,
Gheronda, am să mă lupt şi eu cu gândul. N-o să-l las să-mi spună aşa ceva
despre Sfinţia Voastră, care îmi sunteţi Stareţ. – Hm!, a făcut el şi a zâmbit.
Probabil că şi-a spus în sinea sa: „Micuţul acesta habar n-are ce i se
întâmplă”. Şi astfel m-a lăsat să mă lupt prin împotrivirea în cuvânt. Mă
luptam eu cu asprime, dar diavolul era maestru la aşa război. Ce-mi făcea? De
îndată ce mă sculam ca să priveghez, ţac! venea îndată atacul: „Ia uite ce
Stareţ ai!”. Şi cu multă măiestrie, diavolul arunca gândul în inima mea, ca
să-mi otrăvească privegherea. Şi astfel, cu aceste gânduri, mă secătuia de
puteri. Venea apoi o simţire demonică: „Iată, Stareţul nu e ceea ce crezi tu.
Are demon”. Insă nici eu nu cedam deloc, ci îndată curmam gândul printr-un
cuvânt împotrivitor: „Nu, Stareţul este un general. Un om care mă povăţuieşte
la mântuire nu poate să aibă demon, ci este Sfânt, înger al lui Dumnezeu”. „Nu,
nu este înger, pentru că face asta, face ailaltă…”. „Ba nu”, răspundeam eu
împotrivă. Şi astfel, ore întregi duceam luptă de împotrivire, deşi nu aveam
experienţă în aceasta. Aveam doar un curaj firesc şi de aceea mă aruncam în
această luptă, deşi eram mic şi fără experienţă. Mă încumetam să mă
împotrivesc, tactică pe care o folosesc doar nevoitorii sporiţi, în timp ce eu
trebuia să evit gândul prin dispreţuire, ca să scap repede. Această luptă a
durat zile întregi. Cel viclean mă lovea mereu cu proiectile şi îmi fura ore
întregi din priveghere, făcându-mă să mă lupt cu el. In cele din urmă mi-am spus
în sinea mea: „E nevoie de o intervenţie mai drastică”. Atunci am luat un lemn
şi am spus: „Ce ai spus despre Stareţul meu?”. Şi poc!, îmi loveam atât de tare
picioarele cu lemnul, încât mă tăvăleam pe jos de durere. Şi în felul acesta a
fost îndepărtat războiul; iar de atunci nu a mai apărut. Nu m-a mai atacat
niciodată gândul acesta ucigaş, deşi pe Stareţ îl mai apuca câteodată sughiţul
său firesc. Am şi uitat că am fost vreodată războit de acest gând. Atât de
repede au dispărut gândurile, de parcă nici nu ar fi existat vreodată. Mi-a
dispărut până şi amintirea că am fost războit, deoarece am înfruntat cu curaj
şi lepădare de sine acest război. Însă sufletul celui care cedează se umple
încet-încet de necurăţie şi începe să răspândească duhoare. Fiecare gând rău
devine în suflet un abces care, dacă nu este lepădat degrab, ulcerează,
putrezeşte şi răspândeşte duhoare. Odată, de praznicul Cincizecimii, părintele
Atanasie ne-a adus posmag, roşii şi struguri. Atunci Stareţul se întoarce către
noi şi ne spune: Traistele în spate şi la drum! Altfel ni le vor mânca
şoarecii. Gândurile au năpădit îndată ca furnicile. „O astfel de zi şi noi să
umblăm pe drumuri?! Când trebuia să te linişteşti, să citeşti şi să te rogi cu
metania?!”. Eu însă îi răspundeam gândului: „Strâmtă şi plină de întristare
este calea. Ascultarea mai presus de toate. «Nu am venit să fac voia Mea, ci
voia Celui ce M-a trimis pe Mine”108». însă povara gândurilor era mai grea
decât cea din spate. îmi spunea gândul, îi răspundeam însă şi eu: „De îndată ce
vom merge la Gheronda, te voi pârî”. Când am intrat pe poarta colibei,
gândurile au pierit cu totul. S-au risipit ca vântul. Cum să îndrăznească
demonii să se arate înaintea celui ce le venise de hac? Dar fiindcă nu am avut
prilejul în acel moment să-l văd pe Stareţ deosebi, deoarece ne spusese să
mergem să ne schimbăm hainele şi să ne odihnim, mi-am spus în sinea mea:
„Ispititorule, te voi aranja eu…”. Am adunat un sac de pietre şi am spus: „Acum
îţi voi da canon, ţie, celui care nu voiai să cari greutate într-o astfel de
zi, şi vei dormi pe pietre. Hristos pe Cruce a avut o mucenicie mult mai mare”.
Această faptă a mea nu avea valoare, dar Dumnezeu mi-a dat pentru voinţa mea
cea bună o mică răsplată. Îndată ce am adormit, am visat că mă aflam într-o
câmpie. De-a dreapta mea se afla părintele Iosif cel tânăr, iar la stânga
părintele Arsenie. În partea stângă, pe vârful unei coline frumoase şi pline de
verdeaţă, se afla Stareţul. El s-a întors către noi şi ne-a spus: „Va trece
Marele Constantin. Să vă închinaţi lui, ca să luaţi binecuvântare”. Atunci eu
i-am făcut semn, zicând: „Să fie binecuvântat!”. Când acela a venit, fără să-l
privesc, i-am făcut metanie. Nu ştiu însă ce a făcut fratele de lângă mine. Pe
când mă ridicam, în loc să-l văd pe Marele Constantin, L-am văzut pe Hristos ca
un Copil mic, Care S-a plecat către mine, mi-a zâmbit şi m-a sărutat. Apoi a
plecat, lăsându-mi în suflet o bucurie de nedescris. Când m-am trezit, păstram
încă în suflet acea bucurie. Am mers la Stareţ şi i-am spus ce văzusem. Atunci
el m-a întrebat ce gânduri avusesem în timpul zilei, iar eu i-am mărturisit
gândurile, cum le-am înfruntat şi care au fost roadele. – Dumnezeu, pe robii
Săi, în chipul acesta îi mângâie, atunci când fac o nevoinţă. Dar tu de acum
înainte să nu mai pui pietre. În astfel de situaţii trebuie să ai un povăţuitor
încercat, care să poată discerne cu siguranţă adevărul de minciună. Căci
Apostolul Pavel ne învaţă că diavolul se preschimbă în înger de lumină pentru
a-l înşela pe om. Iar Sfinţii Părinţi ne spun: „Vinul şi oţetul seamănă, însă
cel care a gustat vinul cunoaşte diferenţa”. Stareţul meu era unul dintre
puţinii Părinţi aghioriţi ce gustaseră din belşug beţia Harului dumnezeiesc şi
care puteau să cunoască îndată şi cu siguranţă dacă o stare era de la Dumnezeu,
de la demoni sau de la firea noastră.
Arhim. Efrem Filotheitul Staretul meu
Iosif Isihastul, Editura Evanghelismos
SUBTIEREA AUZULUI
Fericitul Trifon Turkestanov
Dumnezeul meu, Cela Ce cunosti cum a cazut
trufasul înger Lucifer, izbaveste-ma cu puterea harului Tau, nu-mi îngadui a
cadea de la Tine, nu ma lasa a ma îndoi întru Tine. Subtiaza-mi auzul, ca în
toate clipele vietii mele sa aud glasul Tau tainic si sa strig catre Tine, Cel
Ce esti pretutindeni:
Slava Tie pentru potrivirea
împrejurarilor celor de Pronia Ta rânduite;
Slava Tie pentru presimtirile cele de
harul Tau daruite.
Slava Tie pentru a glasului celui
tainic sfatuire;
Slava Tie pentru orice dezvaluire
care în vis si aievea se arata.
Slava Tie, Celui Ce ne zadarnicesti
planuirile cele nefolositoare;
Slava Tie, Celui Ce prin suferinte ne
trezesti dintru a patimilor betie.
Slava Tie, Celui Ce spre mântuire ne
smeresti a inimii trufie;
Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!
Fericitul Trifon Turkestanov,
Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui
Dumnezeu pentru toate”, p. 134-135
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu