CRONICA LITERARĂ LA CARTEA DE „CÂND
ALBASTRA NOAPTE” , A DOAMNEI ELENA ARMENESCU
Am lecturat de două ori cartea de poezie „Când albastra noapte”
a doamnei Elena Armenescu, apărută la Editura Neuma din Cluj, având o
grafică inspirată. După lectura cărții am simțit nevoia să amân un
timp scrierea Cronicii astfel ca emoția și gândurile născute de poezie doamnei
Elena Armenescu să se decanteze în sufletul și în mintea mea. Cum
lucrez de 20 de ani la un Proiect în care mă încăpățânez să cred, acela al
alcătuirii unui Antologii a Generației 70 realizez că Elena Armenescu este una
dintre poetele importante ale acestei generații risipite și pe nedrept
marginalizate. Generația 70 este formată din scriitorii care au debutat în
revistele literare ale anilor 1970. Este generația subsemnatului, pe care
mărturisesc că o iubesc și cu care mă simt solidar. De aici nevoie profundă de
a-i aduna pe poeții (și apoi și pe prozatori) acestei generații într-o carte.
Este un fel de a-ți căuta identitatea și de a te înrola într-un destin
colectiv, de a intra în cursul unui sens istoric.
Generația 70 a venit în istoria literaturii
române imediat după glorioasa generație 60 a lui Nichita Stănescu, Marin
Sorescu, Ana Blandiana, Adrian Păunescu, generație care a avut norocul să apară
în istoria acestui neam într-o perioadă fastă, după ce s-a produs dezghețul
cultural al anilor 1960-1965. De aceea ea a fost așteptată cu brațele
deschise, și atât de iubită această generație, tocmai pentru că era
nevoie de înnoire în cultura română, de un nou suflu în poezia românească.
Pentru că ea venea după 20 de ani de proletcultism, și aducea în cultura
români un suflu nou, dătător de speranțe. De aceea a și fost generația cea mai
susținută, cu cea mai largă și profundă deschidere către sufletele
românilor, și cea mai receptată de generațiile tinere
. Când a venit în literatura generația
noastră, a 70-zeciștilor, nici nu am apucat să ne trezim bine, că cenzura a
căzut asemenea unei ghilotine peste sufletele și mințile noastre. Apoi dacă
poeții generației 60 au avut norocul ca după terminarea facultății să lucreze
la revistele de cultură și în edituri, fapt care i-a făcut să fie o generație
unită, și să trăiască din plin Conștiința generație lor, poeții generației 70
s-au trezit deodată profesori aruncați în orașele și comunele patriei.
Așa se explică de ce generația 70, o generație
risipită și marginalizată, n-a avut conștiința existenței ei, nu mai vorbim de
conștiința unității ei, de ce nu a fost solidară și de ce este o generația atât
de puțin cunoscută. O Generație a nimănui, care abia de acum încolo urmează să
fie descoperită... Privind din perspectiva timpul înțelegem bine drama
acestei generații abandonate, într-un peisaj insular, în care fiecare s-a
descurcat cum a putut. Aceasta încercare aspră la care a fost
supusă generația 70, atunci când se va trage linie și se va vedea ce
a adus și ce a lăsat în literatura română, s-ar putea să descoperim
uimiți că ne aflăm în fața unei mari generații, care a îmbogățit cultura română
poate mai mult decât generația 60. Până atunci însă poeții generații 70
ar trebui descoperiți, studiați și promovați, așa cum s-ar cuveni. Și cine ar
putea să facă mai bine lucrul acesta decât poeții și scriitorii acestei
generații.
Unul dintre poeții talentați și importanți ai generații 70 este
doamna Elena Armenescu. De aici începe cronica noastră.
UN UNIVERS POETIC CA UN CIREȘ ÎNFLORIT
Aplecându-ne asupra poeziilor acestui
volum, încercând să le cuprindem într-o „viziune și un sentiment” vom spune că
vedem în fața ochilor un văzduh-sărbătoare, încărcat de flori, de păsări, de
triluri de ciocârlii, de miresme adormitoare, de curcubee care te fascinează,
care ne îmbată și care ne cuprind pe nesimțite într-o vrajă divină, plină
de melancolie. În acest cosmos baroc, dragostea este lumina care leagă toate
elementele între ele, pătrunzându-le, înnobilându-le. Am spune că această
comunicare-imbrățișare care pătrunde cosmosul poeziei doamnei Elena
Armenescu te învăluie asemenea unei simfonii. Poeta ne dezvăluie această cheie
a universului poetic chiar din prima poezia a volumului , în care vedem
filozofia demersului ei poetic și Ars poetica creației sale. Pentru
aceasta o reproducem în întregime primul poem al volumului.
Dialog cu inima
Când este-n cer atâta sărbătoare, /
Și valul înspumat aduce dor pe
mare,
Am întrebat inima, în noaptea de
cleștar,
Tu, cum zidești arcade în mărgăritar?
Când pescărușii se-ndreaptă lin spre
nor,
Ori cad fulgerător în valul unduios,
trecător,
Freamătul tău devine zbucium,
înflăcărare,
Miresme exotice adună gânduri pe
cărare.
Când luna tace, acolo în
depărtările-i reci,
Îndrăgosti:ii, pătimaș șoptești
ode pe poteci,
Tu, însingurată inimă în umbra
înserării,
De ce invoci nuntiri spre-ntinsul
mării?
Inima încercată! de prea multe ori
rănită,
Care din naştere iubirii-ai
fost menită,
Printre grăbite foşnete, aud
cum îmi șoptesti:
- Până la ultima zvâcnire, tot ai să
iubeşti! ( Dialog cu
inima) ”
Cu fiecare vers și cu fiecare poem Elena
Areanescu zidește arcade de mărgăritar. Cer, sărbătoare, valuri înspumate,
pescăruși care se se-ndreaptă lin spre nor, inima, îndrăgostiții pătimași
șoptesc, luna tace, depărtările sunt cuvintele și elementele care
alcătuiesc universul ascensional luminos, sărbătoresc al poeziei.
Asemenea Mamei-pământ în centrul acestui univers imens și foarte bogat,
subliniem această dimensiune a poezie Elenei Armenescu, bogăția și
senzualitatea, este Inima (concept abstract, dar și generator de senzualitate
și de afectivitate). Ea este izvorul iubirii, dar și astrul în jurul căruia
gravitează universul poetic al doamnei Armenescu, cea care
generează mișcarea ascensională, senzuală, țipătul profetic către Absolut
și Divin al poeziei. Ca-n strofele pe care le redăm mai jos:
„Inima încercată! de prea multe ori
rănită,
Care din naştere iubirii-ai
fost menită,
Printre grăbite foşnete, aud
cum îmi șoptesti:
- Până la ultima zvâcnire, tot ai să
iubeşti! ( Dialog cu
inima)
„Iubirea-i înălțare Iubirea
pământeană nu-i cădere,
ci înălțare, Iubitule, hai! în
miresme să-i zidim altare!
Lasă incandescența inimilor să
vorbească,
Răscolitor, noi înțelegem limba îngerească
(Iubirea-i înălțare) ”
Așadar iubirea este înălțare nu este cădere, inima și iubirea
generează incandescența eului și a trăirii poetice. Iubirea este ce acare ne
înalță în lumea divină unde comunicăm cu îngerii.
Puterea dragostei de a da viață și de a înflori ființa umană și lumea
este nemărginită. Ea este asemenea sevelor calde și fertile care vin din
adânc și care împrimăvărează ființa și lumea. (superbă metaforă și frumos
cuvânt, a împrimăvăra). De altfel poeta are această vocație și voluptate, am
spune, de a crea noi cuvinte, generând o corolă de sensuri, pornind de la
substantivele și versurile care sunt teme importante ale poeziei ei, pictând
adevărate ceruri de inflorescențe
L a c e a s c â n d m u g
u r i i p e r a m ,
P l e s n e s c d e a t â
t a g i n g ă ș i e ,
Î n g e r i i î ș i f a c
c u l c u ș s u b g e a m ,
Z e f i r u l d i n s p r e m u n t e
î i a d i e . . .
………………………………………………………
M i r e s m e a l b e n e î n c
o nj o r ,
S t â r n i n d a u r ă r i i l
e d i n f i r e ,
V ă d t u f ă î m b uj o
r a t ă d e b uj o r ,
P r e g ă t i t o a r e , v e s t i n
d u - n e i u b i r e . (poezia „Împrimăvărare)
Universul poeziei Elena Armenescu, imens, bogat, profund,
înmiresmat, plin de gingășie, de sfințenie este străbătut de miresme care-l
înconjor, născând bogăție și strălucire, aurăriile din fire, este
hrănit din izvoarele care vin din adâncul ancestral de iubirea, care în
poezia doamnei Elena Armenescu este substanță, dar și irizare, auroră boreală,
ca în poemul de mai sus.
Asemenea lui Lucian Blaga poeta slăvește cu pioșenie clipa, căci în
fragmentul acesta condensat de timp există toate lucrurile și ființele, văzute
și nevăzute, în primul rând iubirea, care se materializează prin
ritualuri sacre, ritualuri care înalță dragostea la Dumnezeu. Acolo de unde
izvorăște, căci în nivelul divin trăiește și pulsează inima poetei.
Legat în lanțuri, un fioros zăvod,
Hămăie în umbra așteptării, supărat,
Pe strada mea cu nume de voievod,
Aștept iubitul să vină tainic,
pe-nserat...
La ritualul pregătit în ani
fecunzi,
Demult, întru desăvârșire
aleasă,
Prin rugăciune, știința să
ascunzi,
În sinea ta cui vrei să fii
mireasă... (poemul „Laudă clipei„)
Dragostea este universul, dragostea este
temelia existenței, este substanța care dă conținut tuturor lucrurilor,
ființelor și stărilor. Asemenea filozofilor antici care puneau la baza lumii
focul, poeta pune la baza existenței și a universului iubirea
M e r g p e n i s i p u
l p r i e t e n o s , u m e z i t
D e v a l u r i l e c a l d e , c a l
m e , l i n i ş t i t e ,
S i c â t e z a r e a , p
â n ă l a z e n i t ,
S u f l e t u - m i t o t c e r
u l î l c u p r i n d e . . .
P r i v e s c a p o
i u r m e l e p a ş i l o r , f o r m a ,
A m p r e n t a t ă l p i
l o r , f l o r i d e s e r a i ,
S e a s e a m ă n ă c
u c o n t u r u l , c u n o r m a
P i c i o r u l u i E v e i , l
a a l u n g a r e a d i n r a i .
F o r m a a s t a c i u d
a t ă , m i s t e r i o a s ă ,
M ă d u c e f u l g
e r ă t o r l a i m a g i n e a e i ,
C â n d p l e c a a
m ă r â t ă , n e p u t i n c i o a s ă ,
D i n P a r a d i s , d i n g r ă d i
n a d r a g o s t e i .
La marele poet Vasile Voiculescu am mai întâlnit
această propensiune a spiritului către senzorialul din lucruri. Această
mângâiere cu buricele degetelor eului poetic a lucrurilor și ființelor, a
pământului, a florilor, a luminii, a iubirii, a melancoliei, a zbaterii eroice
a inimii care iubește. Aceasta sete de adânc, de contopirea cu izvorul
existenței. Iubirea poetei, calea regească pe care Elena Armenscu o
străbate de la prima poezie a volumului până la ultima, în setea de a
căuta adevărul și absolutul, demers al iubirii arzânde, când ființa ajunge
pe fundul lumii, la începutul timpului. Unde iubirea plonjează în mit,
unde Poeta se regăsește pe sine cea eternă, de la începutul timpul, când
era Eva. Eva din care s-a născut întreaga lume, Eva cea care prin iubire
a născut veșnicia Omului, propria se eternitate.
Imaginea aceasta a Evei, de un omenesc, de
o măreție și umilință extraordinare este antologică :
F o r m a a s t a c i u d a t ă
, m i s t e r i o a s ă ,
M ă d u c e f u l g
e r ă t o r l a i m a g i n e a e i ,
C â n d p l e c a a
m ă r â t ă , n e p u t i n c i o a s ă ,
D i n P a r a d i s , d i n g r ă d i
n a d r a g o s t e i .
Iată un superb tablou care ne evocă seara
românească plină de vrajă din Sara pe deal”. Subconștientul poetei își
afundă rădăcinile în memoria colectivă a acestui neam. Cât de subtil și
românesc surprinde poeta acea atmosferă plină de mister, de căldură
și de iubire a serilor din viețile strămoșilor noștri
S e a r a d e S â n z i e n e
A m u r g u l , s e - a n i n ă t a i
n i c î n t e i ,
Va l e a î n c ă s e - n
g â n ă c u a s f i n ș i t u l ,
E u a r d n ă p r a z n i c î n
p â n z a d r a g o s t e i ,
P o r n e s c n a u c ă s
ă - m i c a u t i u b i t u l .
A s t ă n o a p t e n u -
i v r e m e d e d o r m i t ,
E v r e m e a c a î
m p r e u n ă c u d o r u l
S ă f a r m e c t a i n i
c p e a l m e u i u b i t ,
O r i u n d e s - a r a f l a ,
c ă l ă t o r u l . .. („Seară de Sânziene)
În poezia doamnei Elena Armenescu, Eva,
Afrodita, femeia este izvorul iubirii, ea cu misterul și dulceața ei
nesfârșită, este cea care-l farmecă pe iubit. Care generează iubirea din
care au răsărit și au crescut toate :
„A s t ă n o a p t
e n u - i v r e m e d e d o r m i t , /
S ă f a r m e c t a
i n i c p e a l m e u i u b i t„.
Iubirea este trăită la cel mai înalt nivel, când ființa topită de
iubire, atinge starea inefabilă a incandescenței :
„E u a r d n ă p r
a z n i c î n p â n z a d r a g o s t e i ,
P o r n e s c n a u c ă s
ă - m i c a u t i u b i t u l . ”
Dacă Dragostea este izvorul care a
născut toate lucrurile și ființe din universul baroc al poeziei
doamnei Elena Armenescu, tot ea este cea care dă farmec regnurilor, luminii,
aerului, pământului, vântului. În ierburile înalte, lângă Sânziene, în taină se
săvârșește ritualul iubirii. Numai trecând prin focul dragostei, după
săvârșirea ritualului ancestral ni se deschid porțile cerului. Adică
atunci vom avea acces la nivelul divin, unde ne regăsim în Dumnezeu. O dată ce
Dumnezeu este Iubire, iar noi suntem născuți din iubire.
Î n t r e i e r b u r i - n a l t e ,
l â n g ă s â n z i e n e
N e - o m a ș e z a s u b l u n
ă , r â z â n d ,
A s c u n ș i d e l
u m e ș i d e i e l e r e l e ,
Au d c a l u l n ă z d r
ă v a n n e c h e z â n d .
E s e m n c ă
s e d e s c h i d e c e r u l . . .
P e r a z e d e l u
m i n ă î n g e r i i c o b o a r ă ,
A f l a - n e - v o r î m b r ă
ț i ș a ș i , m i s t e r u l
Va f a c e s ă n
e c r e a s c ă a r i p i i a r ă . . .
Poezia Elenei Armenescu este rugăciune, îmbrățișare cu materia,
cădere sub formă de îngeri în adâncul abisal al ființei, risipire a
eului în mister, și urcare din nou la Dumnezeu :
„E s e m n c ă s
e d e s c h i d e c e r u l . . .
P e r a z e d e l u
m i n ă î n g e r i i c o b o a r ă ,
Regatul dragostei, matca în care iubiții devin
Unu topiți de iubire este noaptea, (subconștientul, adâncul, tărâmul de
dincolo, irealul ) când marginile lucrurilor se estompează, când limitele
dintre noi dispari, și când redevenim ce am fost la început, mister și magmă :
„Noapte mult visată, noapte ireală,
Suntem fluturi de argint ce
ating
Văluri plutitoare din era
abisală,
Printre cristale mii, feeriic anotimp!
(poemul „Sublimul nopții”
Ritmul devine ludic, săltăreț, lumea se umple
de cireși înfloriți totul este un vis, ajungem astfel vrăjiți de dragoste
în Câmpiile Elizee :
„În astral
Colindam fericită până-n zori,
În vis, livezile cireşilor
înfloriţí,
Eram poate în Japonia, ori,
În Câmpiile Eliyzee, treziţi…
Albul strălucitor al petalelor,
Cu irizări multicolore, vii,
Fără glas şoptesc oamenilor:
Înlănțuiți-vă ca nişte copii! ”
(poemul „În astral”)
„Ea, care a fost pătrunsă de focul iubirii, care a băut până la fund
voluptatea dragostei, care a luminat cu sufletul ei universul interior al
misterului, ea, poeta care a cunoscut că Adevărul ultim al vieții care este
Iubirea (Dumnezeu) ca o concluzie a întregii vieți, ne îndeamnă să ne lăsăm topiți
de vraja iubirii, înlănțuiți, când devenim Unul, adică Dumnezeu) :
„Fără glas şoptesc oamenilor:
Înlănțuiți-vă ca nişte copii! ”
(poemul ”
Da, numai iubirea este cea care ne ajută să ne
regăsim starea inițială a purității când devenim copii.
„Supremul bun
Cu brațele mele de copil duios
Prindeam mieluțul cel mai frumos
Atingerea lui mă înălța spre Dumnezeu
Pentru ca iubirea era cu mine
mereu „(Supremul bun)
Iubirea este supremul bun, valoarea absolută,
puritatea care ne scufundă în tainele copilăriei, cea care ne înalță spre
Dumnezeu.
După lectura poeziilor Elenei Armenscu te
scufunzi într-o stare de reverie și de melancolie dulce amară adâncă. Puțini
poeți au darul de a atinge cu sufletul miezul lucrurilor, de a se căuta pe sine
pe colinele lumii și ale cosmosului și de a se găsi în singurătatea sufletului
plin de iubire. Sufletul îți este bogat, bucuros, trist și profund, deschis
asemenea unei corole care se înalță la cer. Îmi vin în mintea poemele Emiliei
Dikynson, cea mai mare poetă americană, tot o poetă a iubirii. Și
nu pot să nu mă gândesc că mă aflu în fața unei cărți de poezii profundă
și vastă ca un ecoul care se întoarce în adâncul sufletului tău. Și
mai știu că mă aflu în fața unei mari poete care abia de acum încolo urmează să
fie descoperită.
14. 04. 2020 ȘTEFAN DUMITRESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu