Vasilica Grigoraș – Performanță și
perfecționism
În
condițiile societății actuale este o concurență acerbă în toate domeniile de
activitate. Este stimulată pe bună dreptate dorința de performanță. De
excelență. Pentru acest lucru este nevoie de inițiativă și creativitate.
Acestea se cultivă, se formează în timp și pot îmbrăca două aspecte: dorința de
performanță și tendința spre perfectionism.
Pentru a nu
da naștere unor întrebări inutile și interpretări eronate, voi începe acest demers eseistic de la
definițiile din dicționar ale celor două cuvinte: I. performanță sf : [fr
performance] 1 Rezultat obținut de un sportiv, de o echipă, de un cal de curse
etc. într-o întrecere. 2 (Spc) Rezultat foarte bun obținut de un sportiv, de o
echipă, de un cal de curse etc., în raport cu valoarea medie a performanțelor
(1). 3 (Pex) Realizare deosebită într-un domeniu de activitate oarecare. 4 Cel
mai bun rezultat dat de un sistem tehnic, de un aparat, de un motor etc. în
ceea ce privește una din caracteristicile lui; II. perfecționism s. n. 1.
Tendință de a atinge perfecțiunea. 2. (Med.) Tendință maladivă spre
perfecțiune, care poate ajunge la obsesie. 3. Punct de vedere la stoici și
scriitorii creștini, după care scopul vieții este atingerea unui ideal perfect.
[Pr.: -ți-o–] – Din fr. perfectionnisme.
I.Performanța
a fost un factor de evoluție a omului și oamenirii în decursul istoriei.
Dorința de a performa a existat în toate orânduirile sociale, în toate țările
de pe planetă. Se întâlnește și astăzi în activitățile omului și se va
manifesta cât va exista omul creator, înzestrat cu inteligență și dorință de
afirmare, capabil de noi descoperiri și de obținerea de noi recorduri, având
satisfacția împlinirii în toate domeniile cunoașterii umane.
Astăzi s-a
ajuns la performanțe uimitoare. Lumea nu poate sta în loc, performanțele vor
atinge noi și noi vârfuri. În aceste condiții este firesc șă ne dorim să fim
performanți, noi, copiii și nepoții noștri. Școala, familia, instituțiile
științifice, culturale, societatea civilă… trebuie să se implice în acest
proces de obținere a performanței. Suntem mândri și ne bucurăm când auzim
numele unor personalități românești care au obținut recunoașteri internationale
în știință, tehnică, sport, muzică, film, arte grafice, literatură… Rezultatele
copiilor noștri la concursurile internaționale pe diferite materii, sunt dovada
vie că românii sunt preocupați de performanță. Să mai amintim și de românii din
diaspora care s-au remarcat prin performanțele lor în întreaga lume. Dar să
vedem ce înseamnă și ce necesită performanța.
Performanța
presupune stabilirea de scopuri (vârfuri de atins), iar pentru a le atinge este
nevoie de o serie de obiective clare și de utilizarea unor mijloace adecvate.
Dependentă
de scopuri, obiective și mijloace, atingerea performanței se realizează prin
muncă asiduă, tenacitate și perseverență, informare și documentare de rang
înalt, spirit inventiv, exercițiu inspirat… Putem conchide clar că performanța
nu există în sine, este un subansamblu al actiunii, format din efecte și
rezultate. Acestea variază în funcție de implicarea oamenilor într-un demers
activ și inovator.
Performanța
este subiectivă, ea constând în a apropia o realitate de o dorință și se
exprimă prin comparație cu ceva. A.Burlaud, J.Y.Eglem, P.Mykita: „O performanță
nu este bună sau proastă în sine. Același rezultat poate fi considerat ca o
bună performanță dacă obiectivul este modest sau o proastă performanță dacă
obiectivul este ambițios. Deci, performanța reprezintă nivelul de realizare a
obiectivelor”.
Performanța
este rezultatul măsurat, superior celui existent, celui anticipat sau celui
care decurge din rezultatele anterioare. Ea nu există în afara cuantificării și
comparării, ci se descrie printr-un ansamblu de un grad de complexitate mai
mult sau mai puțin ridicat. De precizat, că nu trebuie să se confunde
performanța cu indicatorii sau măsurile care o descriu. Conținutul concret al
performanței trebuie evaluat în funcție de anumite repere. Ceea ce este
performant într-o situație dată, poate să nu fie într-o altă situație.
Performanța
personală înseamnă a te întrece pe tine, prin comparație cu rezultatele
anterioare sau în comparație cu recordurile și succesele obținute de ceilalți.
O dată obținut succesul prin îndeplinirea standardelor începe un nou drum. O
nouă analiză pentru cunoașterea punctuală a standardelor momentului și locului,
dar și a potențialului actanților acțiunii.
Prin
identificarea modalităților în care au fost realizate acțiunile, a pașilor
făcuți pentru obținerea performanțelor într-un domeniu, se pot previziona căile
de a acționa în viitor, întocmirea de programe de muncă pentru atingerea sau
depășirea standardelor. Un rol important îl are și identificarea capcanelor
care pot împiedica atingerea performanței, astfel pot fi înlăturate erori și
abateri de la parcursul spre reușită.
Prin
performanță se crează întotdeauna valori. Prin performanță ne putem reinventa
și putem evolua. Dorința de performanță ne ține în priză, ne disciplinează, ne
împuternicește să ne descoperim/redescoperim, ne motivează să alegem ce drum să
urmăm și cum să acționăm în deplină cunoștință de cauză, să stabilim cât mai
lucid țelul și să decidem până unde vrem să mergem. A fi performanți înseamnă a
fi mai buni în domeniul în care activăm, dar să și acceptăm că întotdeauna este
loc de mai bine. Creșterea încrederii în sine și a respectului față de propria
persoană nu exclude aprecierea la justă valoare a celorlalți. Doar astfel putem
tempera derapajele iraționale în evaluare și evita alunecarea pe panta
narcisismului și egocentrismului și căderea spre perfectionism.
II.Perfecționismul
poate fi orientat către sine sau către ceilalți. În primul caz, oamenii își
doresc să fie perfecți și să facă lucrurile perfect, iar în cel de-al doilea
caz se pretinde celorlați să fie perfecți, criticându-i în evaluările pe care le fac acestora.
În primul
caz, dacă nu atingem perfecțiunea, ajungem să ne învinuim
pe noi înșine, să ne considerăm incapabili, crezând că nu suntem în
stare, nu am făcut suficient efort, ori aruncăm „anatema” pe alții, fie că
ne-au obstrucționat ideile, fie că nu ne-au apreciat suficient. Și într-o situație
și în alta, nu facem altceva decât să ne micșorăm stima de sine și să ne
zdruncinăm încrederea în noi.
Pe de altă
parte, dacă reușim să obținem ceea ce dorim, să ajungem unde ne-am propus,
apare marele pericol de a cădea în păcatul mândriei cu formele sale mult mai
severe, orgoliu și idolatrie. Dacă reușitele noastre sunt mai mici decât ale
altora, nu este decât un pas mic până la invidie, ură.
Nici pe
departe, nu trebuie încurajat și elogiat perfecționismul. Perfecționism
înseamnă deraierea de la drumul firesc spre performanță, ceea ce este extrem de
nociv în educația copiilor. În formarea copiilor, părinții sunt „barometrul”
acestora.Cei mici interiorizează standardele părinților, însușindu-și-le
necondiționat în dorința lor de a-i vedea mulțumiți pe părinții care îi
critică. Se străduiesc din toate puterile să le arate cât sunt de buni pentru a
le câștiga iubirea, Asemenea comportament este molipsitor, o dată dobândit de
la părinți este lăsat moștenire generațiilor viitoare. Unii părinți fac o mare
greșeală, din cauza neîmplinirilor personale și a propriilor frustrări
acumulate de-a lungul vieții sunt foarte severi cu copiii, cerându-le să fie
perfecți și, totodată fiind deosebit de critici cu realizările lor. Copiii
neavând puterea de discernere a adultului, asemenea tendințe perfecționiste le
pot submina obținerea rezultatelor scontate și le pot distruge viitorul și
viața.
Părinții
aleargă după bani, carieră, prestigiu maxim, considerând că este important
pentru copii asigurarea, satisfacerea necesităților materiale, financiare,
oferindu-le mult mai mult decât au nevoie. Fac abstracție de toate celelalte
nevoi ale copiilor: psihologice, emoționale, de timp petrecut împreună, timp de
cunoaștere reciprocă, timp de relaxare și manifestare a sentimentelor, de iubire. Nesimțind căldura și iubirea
părinților, la rândul lor vor fi copii fidele ale acestora; astfel se atenuează
dragostea filială.
Un alt fapt
real al zilelor noastre este acela că, din păcate, o parte dintre copii nu mai
au copilărie (fiind încărcați cu extrem de multe activități din dorința
părinților de a fi perfecți), o parte din tineri nu mai au timp personal, timp
de socializare și relaționare. În fuga de a se instrui și forma pentru o
carieră strălucită și a ajunge cât mai repede în vârful ierarhiei la serviciu,
tinerii nu-și mai asumă responsabilitatea căsătoriei și a nașterii de copii.
Iar unii dintre cei care au copii, sunt nerăbdători să le descopere potențialul
intelectual, înclinațiile, predispozițiile în toate domeniile științifice,
literare, artistice și să investească în acest sens, ceea ce nu e rău deloc,
însă lipsirea copiiilor și tinerilor de timp personal este o mare greșeală.
Unii părinți
consideră că și-au făcut datoria față de
copii doar alocând bani pentru meditații și pregătiri care să le asigure
succesul. În acest mod reușesc să inducă o voință de fier în a obține doar
rezultate excelente la școală. Însă, să nu uităm că mari personalități ale
lumii au avut oarece probleme cu școala. Să ne amintim de Bill Gates
(cofondatorul companiei Microsoft) și Steve Jobs (cofondatorul companiei Apple)
au renunțat la studiile universitare, însă au obținut rezultate remarcabile în
domeniul ales. Lista poate continua cu Albert Einstein, fizician care a primit
premiul Nobel, a renunțat la cincisprezece ani la liceu, revenind un an mai
târziu; Thomas Edison, a avut peste 1000 de invenții, a început târziu școala
și catalogat de un profesor ca fiind „buimac”, a renunțat la școală, apoi a
fost instruit acasă de mama sa; Benjamin Franklin, om de știință, inventator,
publicist și om politic nu a reușit să termine liceul; Charles Dickens a mers la școală până la 12
ani, iar la 22 de ani a devenit jurnalist, apoi scriitor a cărui operă a fost
tradusă în nenumărate limbi.
Nu dorim să
se înțeleagă greșit că facem pledoarie pentru abandon școlar și lipsei de
interes pentru școală, învățătură și educație aleasă, temeinică. Însă, este
corect să precizăm, chiar să accentuăm faptul că un om nu poate fi performant
în toate domeniile de activitate și sferele de creație. A trecut vremea când
s-a născut conceptul de „homo universalis” (omul renascentist – persoană cu o
abordare generală a cunoașterii) și epoca socialismului care promova fără
discernământ „omul multilateral
dezvoltat”. Important este să se descopere cât mai devreme înclinațiile
copilului și să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a ajunge la performanță.
Să ne dorim să fim mai buni, foarte buni, să fim primii pe scara valorică a
preocupărilor noastre, dar nu
întotdeauna cei mai buni, ci este nevoie să acceptăm că alții pot fi mai buni
decât noi. Este o diferență între a fi foarte bun și cel mai bun. A fi foarte
bun înseamnă a avea puterea, capacitatea, discernământul de a recunoaște că
altcineva poate fi mai bun decât noi, de a manifesta spirit de faiplay, acesta
nefiind valid doar în sport, cum cred unii, ci în toate domeniile.
Tendințe de
perfecționism au existat dintotdeauna, însă acum acestea au ajuns la cote
alarmante și trebuie conștienizați oamenii asupra efectelor negative asupra
sănătății. Aserțiunea că suntem făuritorii propriului destin este adevărată în
anumite condiții, până într-un loc și până la un moment dat. De multe ori am
auzit pe cei mai buni medici spunând când au de rezolvat starea gravă de
sănătate a unui bolnav: „eu am făcut tot ceea ce depindea de mine, de acum las
în voia Domnului”.
Perfecționismul
dă stări de angoasă, lipsă de luciditate, de coerență, de apreciere reală a
stării de fapt în ceea ce ne privește pe noi și pe ceilalți; ne aduce în
imposibilitatea de evaluare corectă a ceea ce facem noi și ceea ce fac alții și
în caz de nereușită luăm totul personal pentru că sistemul de evaluare are
carențe grave, nu poate fi obiectiv, ci mai degrabă îmbibat cu un subiectivism
dus la extrem. Perfecționistul este lipsit de țel, de scop, el vrea totul acum,
aici și doar pentru el, Această abordare duce la obsesie.
De multe
ori, tendința de a face lucrurile perfect subminează performanța. Este
paradoxul perfecționismului. Este bine să stabilim standarde înalte, să avem o
țintă pe care o urmărim, însă important este modul în care acționăm pentru a
ajunge acolo. Doar munca sănătoasă, echilibrată este utilă performanței, însă,
nu același lucru putem spune despre zbaterea, chinul de a atinge perfecțiunea.
Aceasta este o problemă agravantă pentru sănătate.
Perfecționismul
este o idee fixă, înseamnă robotizare umană, duce la imobilitate și lucrurile
încep a derapa când ne aștepăm cel mai puțin. Perfecționismul este un mare
inconvenient pe umerii persoanei respective, dar și pentru umerii celor de
lângă noi.
A fi
perfecționist nu este o virtute; dorința de a fi perfecționist este doar a lui,
doar pentru el și în beneficiul lui, pentru a-și mângâia propriul
orgoliu. Perfecționistul nu este un om de echipă. Dacă, totuși lucrează în
echipă, musai să fie el liderul, considerându-se cap limpede cu idei limpezi.
Si se
promovează la nivel mondial „meritocrația”, la prima vedere o interpretare
onorantă, ca fiind un „sistem în care se aleg persoanele competente, cu scopul
de a fi promovate pe baza rezultatelor obținute; colectiv de conducere ales
după criterii intelectuale”, în fapt este un perfecționism cerut social, o
cerere din exterior adresată oamenilor de a face lucrurile perfect, o metodă de
promovare prin care, uneori se crează adevărați monștri. În goana lor după
obținerea de profit ori apreciere întotdeauna la superlativ își leapădă
principiile morale și umane, se dezbracă de orice strop de onestitate. Nu-i mai
impresionează nevoile, neajunsurile, durerile, necazurile celorlalți și se cred
cei mai puternici. Mai rar perfecționiști să fie empatici, altruiști și
generoși. Dacă fac acte de caritate, le fac pentru anumite beneficii, fie
materiale, fie de apreciere, care le stimulează
propriul orgoliu și prestanța în
fața celorlalți. Este o modalitate de a deține frâiele și pentru a-și păstra
tutela asupra oamenilor, în sensul de subordonare și dependență, nu de
protecție și ocrotire. Acest lucru înseamnă
infatuare și grandomanie.
Deși
specialiștii vorbesc despre un perfecționism adaptativ și un perfecționism
dezadaptativ, diferența dintre ele este invizibilă. În cazul celor din urmă, se
dorește atingerea unui nivel nerealist de perfecțiune, iar cercetările arată
că, în acest caz, dezavantajele stresului sunt multiple, acesta duce la
insomnie, anxietate, depresie, tulburări alimentare: „Nivelurile ridicate de
perfecţionism ar putea fi factorul cheie al unor astfel de probleme. Tinerii
încearcă să găsească modalităţi prin care să facă faţă sentimentului că sunt
supuşi unor cerinţe din ce în ce mai mari şi răspund prin a deveni tot mai
înclinaţi către perfecţiune, atât faţă de ei cât şi faţă de ceilalţi”, Andrew
Hill de la Universitatea York St John
Spre
deosebire de perfecționiștii pozitivi care se ghidează după reușite, cei
negativi nu fac deosebirea între ei și reușite sau nereușite, având permanent
frica de eșec, fără a conștientiza că eșecul provoacă eșec, românul spune- de
ceea ce îți este frică, nu scapi. Nu se pot iubi cu adevărat, accepta și
aprecia obiectiv. Astfel, prin perfectionism nu reușim să surprindem sensul
vieții. Ne pierdem pe cale, pe drum și putem deveni oligo-intelectuali (oligo
cu sensul de mic, insuficient, sărac…).
Dar, să ne
amintim finalul filmului „Zorba Grecul”, cunoscut și cu titlurile „Alexis
Zorba” și „Viața și peripețiile lui Alexis Zorbas”, după romanul picaresc și
existențialist al scriitorului grec Nikos Kazantzakis, când, experimentul
ingineresc conceput de Zorbas pentru instalația de transportat buștenii
eșuează, acesta reușește să depășească situația, starea de moment, să alunge
demonul eșecului, acel demon interior, „vidul”, recăpătându-și pofta de viață
printr-un dans frenetic și iradiant. Așadar un mesaj mobilizator, un îndemn la
a privi lucrurile cu luciditate. Trebuie să avem în vedere că pe lângă a munci
și a ne asuma nenumărate responsabilități (lucru minunat) să ne gândim că
Dumnezeu ne-a creat și ne-a dat putere de muncă pentru a înmulți talantul
dăruit, să ne întoarcem cu fața spre El, să-I mulțumim și să ne bucurăm împreună. Să încercăm, fie
și timid, să vedem în fiecare dintre semeni un „homo viator” (omul pelerin –
omul pe drumul său spre găsirea lui Dumnezeu – Gabriel Marcel, 1945). Să nu
uităm că omul este creația lui Dumnezeu, după chipul și asemănarea Sa. În
decursul vieții devenim imperfecți prin căderea în păcat. Conștientizând
păcatul, să încercăm să devenim desăvârșiți înaintea Domnului, adică „puțini
mai buni în fiecare zi”. „Nu vă aşteptaţi să deveniţi perfecţi dintr-o dată. Dacă
vă aşteptaţi la acest lucru, veţi fi dezamăgiţi. Fiţi mai buni astăzi decât aţi
fost ieri şi fiţi mai buni mâine decât sunteţi astăzi.”
Vasilica Grigoraș
https://gradinaculecturi.wordpress.com/2020/05/16/vasilica-grigoras-performanta-si-perfectionism/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu