CONSTANTIN cel MARE – Prinţ,
General, Împărat, Apostol şi Sfânt
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Primul dintre împăraţi te-ai arătat,
temelie dumnezeiască a evlaviei.”
(Troparul Sf. Constantin şi Elena)
Frumuseţea Neamului haric
nemuritor dacoromân ne-a fost dăruită şi călăuzită de Împăratul Vieţii veşnice al
dumnezeirii IISUS HRISTOS, Care a
pus început urcuşului mistic spre dimensiunea spirituală a existenţei şi
evidenţei noastre liturgic ortodoxe.
Sfintele chemări pogorâte prin
harul lui Dumnezeu, schimbă radical şi imperios soarta Aleşilor Săi, oferindu-le
menirea şi demnitatea de a se întrupa în cele mai mari şi mai înalte destine
ale omenirii, slujind şi slăvind deopotrivă Sfintei Treimi, Crăiesei
Maria-Vlaherna, Cerului sfinţilor străbuni şi Pământului sacru al urmaşilor lor.
Întru Ierarhia ziditorilor
aleşi ai Neamului pelasgo-geto-dacoromân ca strălucire imperială după Zamolxis, Dromichaites, Alexandru cel
Mare, Burebista, cea
dumnezeiască Hristos şi Crăiasa
Mamă-Fecioara Maria, vine cea a marelui
Pavel-apostolul divin al neamurilor,
cea a dreptului Andrei-apostolul
Dacilor şi al Europei de Răsărit, cea a regelui-martir Decebal, urmată de cea a Sfinţilor Împăraţi Constantin
cel Mare şi mama sa Elena şi a
urmaşilor urmaşilor lor întru Hristos.
Asemeni Apostolului Pavel, Constantin cel Mare a primit chemarea şi alegerea întru
slujire-slăvire direct de la Dumnezeu: „Prin acest semn (Crucea) vei birui!”
Privilegiul divin al chemării
şi alegerii sale a fost hărăzită de Cer, pentru autoritatea împărătească,
misiunea hristică şi vocaţia apostolico-profetică: „Nu de la oameni, dar nici pentru oameni, ci
din cer a primit această chemare, în aceasta s-a sprijinit şi de aceasta s-a
lăsat să fie condus, conform cuvântului dumnezeiescului Pavel.” (Teodoret
de Cyr, Istoria bisericească, cartea 1,
cap. 2)
Constantin cel Mare, Dacul nemuritor s-a înălţat spre zarea
nesfârşită a azurului ceresc identificându-se cu dreapta credinţă, cu monarhia
creştină, cu slujirea apostolică, cu autoritatea şi dragostea hristică, dar mai
presus de toate cu Prietenia lui Iisus şi a Maicii Sale, Marea Crăiasă Fecioara Maria-Vlaherna-Carpatina.
Mulţimea darurilor divine ale
lui Constantin cel Mare: obârşia
dacică, frumuseţea, înţelepciunea, evlavia, autoritatea imperială, eroismul,
dragostea apostolească au fost primite de la Mama sa Elena şi de la tatăl său Constanţiu
Chlor, dar hărăzite de Mama cerească Fecioara
Maria şi de Mântuitorul omenirii-Iisus
Hristos, pentru a-şi împlini caracterul, soarta, menirea, misiunea, vocaţia
cu destinul imperial al lumii creştine şi cu coslujirea apostolească a celei Una Sfântă Sobornicească Biserică.
Marile virtuţii creştine sunt
de fapt vibraţiile lăuntrice ale Dacoromânului frumos!
Sibilele trace ale Oracolului
din Delfi, i-au prezis marele destin mistic şi imperial:
„Acesta (Constantin) urmează să stăpânească lumea şi să-L
propăvăduiască pe Hristos ca Dumnezeu şi datorită lui religia idolatră (păgână)
va pieri”. (Sozomen, Istoria
bisericească, cartea 1, cap. 8)
Dumnezeu a zugrăvit în chipul
lui Constantin cea mai frumoasă Icoană umană.
Copilăria Prinţului Constantin,
născut în Naissul Moesiei Thrace la 27 Februarie 274 d. Hr., s-a brodat pe ţesătura
aleasă a caracterului regal al imperialilor săi părinţi: mama Elena i-a odrăslit din porfira
smereniei sale şi din aura iubirii de Hristos, credinţa şi înţelepciunea, iar
tatăl, creştinul de „taină”,
purtătorul sceptrului simplităţii, dar agonisitorul faptelor bune şi al „dărniciei fără margini”, cum consemna
Eutropiu, „foarte bun şi evlavios”,
după analiza lui Kedrenos, „îndurător cu
creştinii”, după mărturia Ierarhului Eusebiu de Cezareea, i-a insuflat
curajul, răbdarea, dârzenia, intuiţia, iniţiativa, atitudinea fermă,
autoritatea, iertarea, capacităţile strategice ale unui mare comandant militar.
(Eutropium Breviarium, cartea a 10-a, cap. 1; Kedrenos Georgios, Adunare de istorii 1, 498, Index of /PG
m /PG-Migne /Georgius Cedrenus-PG, col. 121-122; Eusebiu de Cezareea, Istoria bisericească, VIII 13, 12-13)
După o educaţie aleasă, dar
austeră, spartană chiar, aurită însă de îndemnurile creştine ale evlavioasei
sale mame, teofora Elena, a intrat
în armată la vârsta de 19 ani, iar
la 22 de ani, în anul de graţie 296
d. Hr., era deja General. L-a însoţit
în Palestina pe împăratul Diocleţian, distingându-se detaşat prin simplitatea
şi autoritatea sa, prin impunătoarea sa statură, înţelepciune, frumuseţea
chipului, înnăscuta raţiune, arta conducerii, iscusinţă diplomatică, intuiţie
tactică, bravură militară, vitejie ostăşească. Câmpurile de luptă l-au
înflăcărat, l-au călit, l-au oţelit, l-au făcut bărbat în adevăratul sens al
cuvântului, traducându-i astfel în practică toate cele învăţate în timpul educaţiei
sale moralo-ascetico-severe. „Era un
bărbat tânăr şi frumos... Fiind un
călăreţ iscusit, un războinic vânjos şi viteaz, care se arunca în primejdii, a
luat parte la multe operaţiuni de luptă ajungând chiar până la gradul de
comandant de oşti.” (Eusebiu de Cezareea, Viaţa lui Constantin cel Mare, cartea 1, cap. 19-20)
Lângă toate acele însuşiri cu
adevărat princiare ale tânărului său general
Constantin, Augustul său monarh era
la polul opus: avar, brutal, crud, destrăbălat, imoral, înfricoşat de fulgere,
duşman de moarte al creştinismului, emiţând succesiv patru decrete de distrugere
a credinţei în Hristos, ordonând smulgerea din temelii a cultului creştin. Numai
în ţările aflate sub protectoratul lui Constanţiu Chlor, Galia, Britania,
Hispania, decretele n-au fost aplicate. Diocleţian nu a apucat însă să-şi vadă
împlinit diabolicul vis, căci biciul lui Dumnezeu l-a trăznit prin „fulgerul căzut peste împărat, arzându-l şi
făcându-l cenuşă!” (ibid., cap. 25, în „Cuvânt
adresat către Adunarea Sfinţilor”, apud PSB, vol. 14, Ed. I.B.M al B.O.R.,
Bucureşti-1991)
Ura lui Diocleţian a fost
continuată cu aceeaşi înverşunare de urmaşul său Galeriu, dar Constantin devenind
împărat a reuşit s-o spulbere cu multă înţelepciune. Braţul autorităţii sale
imperiale a devenit Crucea,
zugrăvită în ipostază minunată, reală pe cer în timpul bătăliei cu Maxenţiu,
după ajutorul cerut Împăratului tuturor Iisus Hristos, în miezul zilei. Sfântul
Artemie, martor ocular al minunii
dumnezeeşti dă mărturia pe care a consemnat-o Filostorgiu într-un fragment al Istoriei bisericeşti, privind martiriul
Sfântului sub Iulian Apostatul, care i-a instigat pe evrei împotriva
creştinilor, poruncind rezidirea templului lui Solomon, dar distrus de focul şi
flăcările pogorâte din cer peste constructori şi muncitori mistuindu-i,
prefăcându-i cenuşă. Fragmentul a fost preluat şi păstrat de Ioan Monahul şi de Sfântul Ioan Damaschin în Martiriul Sfântului Artemie, cel ce a văzut „semnul crucii, deasupra razelor soarelui care străluceau, fiind format
dintr-o lumină strălucitoare şi înconjurat de stele ca un curcubeu, ce
închipuiau litere care alcătuiau cuvintele care au rămas la fel de nemuritoare,
precum Crucea:: <<In hoc signo
vinces!>> - „Prin acest semn vei învinge!” (Ioan Damaschin, Passio Sancti Artemii, în P.G. 96, p.
1293)
Sfântul Grigorie de Nazianz (329-390) d. Hr., unul dintre cei mai mari
Sfinţi Părinţi ai Bisericii lui Hristos, consemnează şi el episodul cu minunile
luminilor pogorâte din cer. „După această
minune a flăcărilor, cea mai minunată şi mai pomenită de către toţi este
arătarea pe cer a unei lumini în formă de cruce.
Acel semn, care este necinstit de către cei fără Dumnezeu, şi ca formă şi ca
nume, acum se arată pe cer, tuturor deopotrivă, şi se face purtător de biruinţă
împotiva necredincioşilor, mai înalt decât orice însemn mântuitor.”
(Grigorie Teologul, în P.G. 35, 4)
După prinţul-general Sfântul
Mare Mucenic Gheorghe, Împăratul Hristos – Purtătorul de Biruinţă absolut îl alege pe Împăratul Constantin cel Mare, drept al treilea purtător de biruinţă, prin sceptrul năzuinţei
jertfei supreme – Crucea.
Mărturii despre Crucea biruitoare au continuat
consemnate de mari personalităţi în operele lor: Lactanţiu, Despre moartea
persecutorilor, cap. 46; Sozomen (+ 433 d. Hr.), Istoria bisericească, cartea 1, cap. 3; Socrate Scolasticul
(380-439 d. Hr., Istoria bisericească,
cartea 1, cap. 2; Ghelasie de Cezareea, sec. V, Istoria bisericească, cartea 1, cap. 4, în P.G. vol. 85, p. 1204; Zonaras
(1042-1130 d. Hr., Istoria bisericească,
cartea 13, cap. 1, p. 56; Nichifor Calist (1250-1330), în P.G. 146, p. 16;
Philip Schaff, History of the Christian
Church, en Nicene and Post-Nicene Christianity A. D. 311-600, vol. III,
chapt. I, p. 19-23; Henri Gregoire, Joseph Murdock ş.m.a.)
Marele Apostol PAVEL a intuit şi a privit Crucea ca
sens şi simbol al credinţei, jertfei şi sfinţeniei ei absolute, „Crucea este puterea mântuitoare a lui Dumnezeu!” (Epistola întâia către
Corinteni 1,18)
Faptul că armata rivalului său
şi duşmanul de moarte al creştinilor, Maxenţiu, era de patru ori mai numeroasă
decât cea a lui Constantin, după cum mărturiseşte Arnold Jones în Constantin şi încreştinarea Europei, Atena,
p. 93, la care s-a adăugat sfârşitul dramatic al celor trei „zei” ai răului, Sever, Maximian şi
Galeriu, plus credinţa moştenită de la mama sa Elena, l-au convins pe tânărul
împărat să ceară ajutorul Împăratului ceresc Hristos, „ridicând mâna dreaptă şi implorându-L să i se descopere.”
(Eusebiu, Istoria bisericească, P.G.
20, col. 748)
Graţia dumnezeiască nu a
întârziat să-i vină în ajutor, arătându-i semnul Crucii.
Vedenia a fost imortalizată în
frescă de Pierro della Francesca, în biserica Francisc Arezzo, în secolul al XV-lea,
aflată azi în Biblioteca Naţională din Paris.
Ajutorul divin s-a dovedit cu
prisosinţă. Împăratul Constantin cel Mare a ordonat să se confecţioneze pe
stegurile „botezate” Labarum ale
armatei sale semnul Crucii. Maxenţiu şi-a aşezat tabăra întâi la Saxa Rubra, Stânca roşie, apoi lângă râul Tiver la
Milvio Ponte, Pons Milvius-podul Milvia/ Mulvia, podul Vulturului, construit de
Marcu Emilian Scavrul în anul 109 î. Hr. Locul ales a devenit ultima sa
locuinţă, iar ziua lui „norocoasă” 28
Octombrie 312, a fost ultima lui zi a puterii imperiale.
Împăratul Constantin
cel Mare a intrat falnic şi biruitor în Cetatea eternă a idolatrei Roma,
interzicând astfel pentru totdeauna acea tradiţie păgână a vechiului politeism.
(K. Paparigopoulos, Istoria neamului grec,
Atena, p. 309).
A continuat apoi o serie de
fapte măreţe, covârşitoare, demne de ţinuta sa imperială: restituind averile
celor confiscate, eliberând creştinii întemniţaţi, primind exilaţii, acordând
ranguri eclesiale clerului, oferind milostivire săracilor, continuând cu ajutorul
economic dat Bisericii Africane, adresând trei epistole, una episcopului
Cecilian şi două proconsulului Anilin, promovând astfel rolul legiuitor al
Bisericii ca dăinuire universală a
creştinismului. (Eusebiu, Cuvântul I,
P.G. 20, col. 956-I, 41-I, 43; Avocat Dimitrios Apostolidis, Sfântul Constantin Cel Mare Cel Întocmai Cu
Apostolii, trad. Pr. Ion Andrei Ţârlescu, Cartea Ortodoxă, Alexandria-2013)
Autoritatea sa politico-religioasă
se răsfrânge bicefal, deopotrivă sub sceptrul august imperial, dar şi sub cel al
Crucii, de Ales Episcop al Bisericii lui Hristos, care debutează cu celebrul
Edict de la Mediolan/ Milano, din anul 313, despre care avocatul Dimitrios
Apostolidis susţine că este vorba de fapt de „epistolele imperiale, care aveau ca expeditori pe guvernatorii locali
în ceea ce priveşte punerea în aplicare a deciziilor pe care le luaseră la
Mediolan cei doi auguşti.” (ibid., p. 76)
Edictul de la Mediolan, ori
Epistolele Constantine, acordau în mod expres actul de naştere al libertăţii religioase, alegerea noii reşedinţe
imperiale şi convocarea întâiului Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325.
Legislaţia Edictului de la
Mediolan/ Epistolele Constantine, prevedea următoarele:
-
scutirea
de dări a Bisericii, restituirea averilor confiscate, dreptul la donaţii,
ajutor financiar acordat episcopilor, respectiv Bisericii, dreptul de eliberare
a sclavilor, dreptul de judecată oferit episcopilor, interzicerea pedepselor de
orice fel contra creştinilor, îmbunătăţirea tratamentului în închisori,
restricţii asupra luptelor de gladiatori, îngrădirea divorţului, legislaţie pro
familie, căsătorie, copii, părinţi fără copii, înăsprirea faptelor imorale,
siluirea, violul, adulterul, vinderea sau aruncarea copiilor, ocrotirea
văduvelor, orfanilor, bolnavilor, săracilor, interzicerea vrăjitoriei,
ghicitorilor, instituirea recursului celor nedreptăţiţi în procesele civile şi
penale, continuând apoi cu legea din 321, prin care s-a instituit Duminica - Zi liturgică/ zi de repaus.
În paralel omologul său
Liciniu înfrânt succesiv de Constantin
cel Mare, la Sav şi Drav pe 8 Octombrie 314, primind concilierea prin
cedarea către învingător a Dardaniei, Greciei, Iliriei, Macedoniei şi Misiei,
s-a desprins de aparentul său bine, solidarizându-se cu răul diabolic,
interzicând:
-
întrunirea
sinoadelor episcopale, exercitarea cultului religios în bisericile din oraşe,
alungarea creştinilor slujbaşi de la curtea lui şi de sub autoritatea lui,
instituirea jertfelor păgâne, arestarea ierarhilor, dărâmarea bisericilor,
execuţii capitale asupra creştinilor, precum cazul episcopului Basileu de
Amasia şi a celor 40 de mucenici din lacul Sevastia ş.a. (Fotie, cod. LXII.XB)
Aşadar, conflictul armat între cei doi împăraţi al
binelui şi al răului era inevitabil. Constantin cel Mare a folosit Portul Pireu
ca bază navală pusă sub autoritatea fiului său Crisp, iar pe cea terestră la
Tesalonic, în vreme ce Liciniu a adunat armata terestră la Adrianopol, iar pe cea
maritimă la Elispont, în cursul lunii Mai, 324. Liciniu a fost înfrânt
provizoriu în 3 Iulie şi definitiv în 18 septembrie 324. A fost arestat, dar
graţiat prin interveniţa soţiei, sora lui Constantin cel Mare şi exilat paşnic la
Tesalonic. Liciniu însă s-a revoltat şi a complotat împotriva binefăcătorului
său. Victoria lui Constantin cel Mare de la Hrisopolis din anul 325, a adus
sfârşitul lui Liciniu şi începutul autoritar al învingătorului domnind singur
prin dreptate şi dragoste creştină.
Activitatea Apostolică a Împăratului
Constantin cel Mare
Odată rezolvată problema politică de stat, orientarea împăratului s-a
îndreptat rapid către Biserica Împăratului său, care era asaltată şi din
lăuntru şi din afară de schisme şi erezii, convocând astfel primul Sinod
Ecumenic al Bisericii, privind reîntronizarea ei dogmatică, conform Evangheliei
Mântuitorului Hristos, printr-un decret adresat şi înmânat prin epistole,
episcopilor, din care se desprinde râvna unui adevărat Arhiereu al slujirii şi
slăvirii Iubirii lui Dumnezeu.
„Constantin învingătorul, cel mai mare, mai
respectat, către toţi episcopii.
Pentru mine nimic nu este mai de cinste
decât religia şi cred că acest lucru este clar pentru fiecare dintre voi... Voi
putea să fiu alături de voi ca auditor, dar şi ca participant acolo unde este
nevoie. De aceea vă chem pe voi, toţi fraţii mei iubiţi, să vă adunaţi la
Niceea. Fiecare dintre voi să cerceteze motivul pentru care vă chem fără
amânare şi în cel mai scurt timp să ne adunăm, ca să fiu prezent ca privitor la
lucrările sinodului. Iubiţii mei fraţi, Dumnezeu să vă ocrotească!” (Mitropolit Calinic Delikanis, Primul Sinod Ecumenic de la Niceea, Atena,
1997, p. 87)
Alegerea
împăratului Constantin cel Mare a Sinodului la Niceea s-a dovedit profetică.
Locul aparţinea neamului thrac al vechilor armâni numit Ataia, devenit apoi Antigonia
în 316 î.Hr., după Antigon, iar în anul 301, thracul Lisimah ruda lui Dromichaites
l-a numit Niceea. Astăzi se numeşte Isnik de la numele Mântuitorului - Iisus Nika, Iisus Biruitorul. (Avocat
Dimitrios Apostolidis, op. cit.)
Urletele trâmbiţelor apusene
precum că convocarea Sinodului I ecumenic i-a aparţinut „urmaşului lui Petru” – faimosul episcop de Roma, au fost astupate
de glasul melodios, dar autoritar al istoricilor bisericeşti: Teodoret, P.G.
82, col. 916-I, 6; Sozomen, P.G.67, col. 912-I, 17; Socrate, P.G. 67, col.
60-I, 8; Ghelasie P.G. 85, col. 1229-II, 5; Cronica
pascală, P.G. 92, col. 704; Atanasie cel Mare, Despre Sinodul de la Niceea, P.G. 25, col. 416)
Rolul împăratului Constantin cel Mare privind convocarea,
prezidarea şi buna desfăşurare a deciziile dogmatice insuflate de Duhul Sfânt ale primului Sinod Ecumenic
şi sprijinul generos acordat apoi Bisericii a fost covârşitor: s-au fixat bazele
dogmatice ale Simbolului de credinţă
prin primele 7 articole, s-a
instituit un mod nou de funcţionare
a Bisericii, s-a impus procedura de
desfăşurarea a celorlalte sinoade ecumenice, s-au pus totodată bazele relaţiilor de colaborare
creştină între Biserică şi Stat, instituind o formă de Teocraţie bizantină, s-a iniţiat strategia politică care a pus
bazele populaţiei creştine în imperiu, s-a promovat cultura şi civilizaţia prin
expresia lor spirituală cea mai evidentă - Constantianismul.
Sfântul Ioan Gură de Aur, patriarhul Constantinopolului susţinea pe un
admirabil şi indestructibil temei că: „Dacă
Hristos este în mijlocul a doi sau a trei, atunci acolo unde s-au adunat mai
mult de trei sute, (318 participanţi n.a.), cu siguranţă că a fost şi Acesta
prezent, a prezidat şi a legiferat.” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Împotriva iudeilor, Cuvântul al III-lea, P.G.
48, col. 865)
Prin Jertfa şi Învierea
Mântuitorului Hristos, prin jertfa Apostolilor, a ucenicilor lor, la care
se adaugă autoritatea marelui Apostol Pavel,
urmată de contribuţia covârşitoare a împăratului Constantin cel Mare, continuată de izvorul milenar al sângelui
martirilor, Cultul de slujire-slăvire Liturgic al Vlădicilor de seamă, al
Clerului, al monahilor/ monahiilor, al Voievozilor jertfitori întru Hristos şi
Neam, al Mamelor creştine, al învăţătorilor/ profesori, al oamenilor de
cultură, artişti, oameni de ştiinţă, medici, mari ofiţeri, comandanţi,
respectiv poporului credincios, jertfitor şi al Elitelor spirituale, Ortodoxia
creştinismul evanghelic primar a învins dea pururea.
Aşadar, împăratul Constantin cel Mare împreună cu primul
Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325, a aşezat o punte de legătură între
Biserica creştină şi Statul imperial, instituind astfel o avantajoasă
reciprocitate atât spirituală, cât şi materială, respectiv o unitate între cele
două mari entităţi. „Religia creştină,
observa istoricul Georgi Ostrogorsky, a
asigurat o puternică unitate spirituală a statului bizantin şi un puternic
sprijin moral al conducerii absolute a imperiului. Biserica a primit un bogat
sprijin material din partea statului, tot de acesta a fost sprijinită în
activitatea misionară şi în lupta împotriva duşmanilor ei, ajungând în acest
fel sub tutela acestuia. Pe de altă parte, statul, care şi-a legat soarta de
Biserică, a fost atras în luptele nesfârşite ale grupărilor bisericeşti.
Neînţelegerile dogmatice au încetat să mai fie numai problema Bisericii.”
(Georgi Ostrogorsky, Istoria Statului Bizantin,
Atena, 1978, p. 80; Cap. VIII în Istoria
Imperiului Bizantin, Cambridge şi în ed. gr. Atena, 1979)
Coslujirea
politico-religioasă, ca împărat şi episcop era în natura firească a
Creştinismului Hristico-Apostolic. Chiar dacă titlul de Episcop pare onorific
pentru împăratul Constantin cel Mare, augustul exercita înalta demnitate în
spiritul ei eclesiastic, cu funcţie apostolică de mare cinstire. „Asemenea unui mai mare al episcopilor, uns
de Dumnezeu, [Constantin] convoca sinoade ale slujitorilor lui.” (Eusebiu
de Cezareea, Viaţa lui Constantin)
„Conducătorul”, consemnează Dimitrios Apostolidis, „în conştiinţa creştinilor, nu funcţiona
numai ca un stăpân politic din cel mai înalt, ci ca un conducător religios,
fiindcă pronia lui Dumnezeu îi încredinţase apărarea Bisericii.” (Avocat
Dimitrios Apostolidis, Sfântul Constantin...,
op. cit. p. 279
Împăratul Constantin cel Mare este primul împărat creştin care a realizat unitatea Bisericii Hristico-Apostolice, legiferând pentru
totdeauna Ortodoxia, finalizând unitatea
imperiului creştin şi punând bazele Statului bizantin imperial pentru mai bine
de un mileniu. Cel care a uzurpat însă aceste forme sacre de unitate
politico-religioasă a fost Apusul prin Episcopul de Roma, „presupusul” urmaş al Apostolului Petru, „presupusul” vicar al lui Hristos, „presupusul” egal pe partea infailibilă cu Duhul Sfânt. Mai urma să
i se adauge şi rolul de „Atotcreatorul”
şi şirul demnităţilor/ autorităţilor era încheiat definitiv.
Autoritatea
împăratului Constantin cel Mare a strălucit ca o Constelaţie deasupra tuturor
celorlalţi împăraţi pământeni de dinainte şi de după el. „Constantin singur dintre toţi împăraţii a fost recunoscut şi celebrat
de toţi.” (Eusebiu, Viaţa 1,8)
Faima
Împăratului dac a cuprins în nemărginirea sa marginile pământului, cucerind
victorios Apusul şi continuând cu biruinţa asupra Răsăritului, ca un răsărit de
soare ce călătoreşte înspre azurul serafic, strălucind cu lumina sa hotarele întregii
omeniri. „Începând de la îndepărtatul
ocean britanic şi de la regiunile unde, potrivit legii naturii, soarele se
scufundă sub linia orizontului, am izgonit şi înlăturat cu totul orice formă a
răului existent, cu speranţa că neamul omenesc, iluminat prin intermediul meu,
ar putea fi chemat la respectarea aşa cum se cuvine a sfintelor legi ale lui
Dumnezeu şi, în acelaşi timp, că a noastră binecuvântată credinţă ar putea
prospera sub îndrumarea mâinii Sale atotputernice.” (Scrisoare către provincialii din Palestina, citată în Eusebiu, Viaţa 2.28)
Istoria şi
Biserica s-au îmbrăţişat devenind un singur trup şi un singur suflet: prima l-a
numit „cel Mare”, iar cealaltă, Sfânt şi Întocmai cu Apostolii.
ELENA- Împărăteasa Mamă, devenită cea întocmai
cu Apostolii
Elena avea obârşie dacică, născută în Romula o fostă cetate
din Dacia, identificată pe teritoriul satului Reșca, comuna Dobrosloveni,
județul Olt, dezvoltată pe locul unei mai vechi așezări dacice, Malva, situată
pe valea Tesluiului, în apropiere de malul drept al Oltului.
Elena fiind curajoasă,
răbdătoare, fermecătoare cu o frumuseţe fizică deosebită, la care Dumnezeu i-a
dăruit-o şi pe cea spirituală, înzestrând-o cu o inteligenţă aleasă, o bunătate
pe măsură, credinţă puternică, iubire hristică şi o virtute divină-smerenia,
calităţi suverane în care l-a crescut şi l-a educat pe fiul ei şi viitorul Mare
Împărat al lumii. „Pentru Constantin cel
Mare, Sfânta Elena nu a fost doar mama sa. A fost omul cu care „smerenia ei hristică” a exercitat o
influenţă definitivă în personalitatea, şi mai ales în conştiinţa religioasă a
fiului ei.” (Avocat Dimitrios Apostolidis, Sfântul Constantin..., op. cit. p. 213)
Frumoasa Elena s-a căsătorit cu tânărul ofiţer-comandant
din armata imperială Constanţiu, pe care l-a urmat în multe campanii militare,
sprijinindu-l moral şi religios. Ascensiunea însă, a lui Constanţiu la treapta
de cezar l-a despărţit conform normelor de castă în vigoare, de soţia sa. Elena
a îngăduit însă, cu o nobilă demnitate starea de fapt creată, dar Constanţiu a
protejat-o continuu.
Nici Constantin n-a fost mai prejos faţă de
grija şi dragostea atribuită mamei sale. Când a ajuns cezar şi-a luat mama
alături de el, acordându-i după victoria împotriva lui Maxenţiu din 312, titlul
de Nobilissima
Femina, iar după biruinţa împotriva lui Liciniu din 324, Elena a
devenit Augusta.
Constantin i-a dăruit Mamei sale
palatul de la Sessario, din Lateran, unde s-a dedicat în exclusivitate slujirii
Mântuitorului prin credinţă, nădejde, demnitate, dragoste, filantropie şi un
neîntrerupt şir de ctitorii sfinte.
Împărăteasa
Elena a restaurat lăcaşurile de cult
ale sfinţilor Marcelin şi Petru din Roma, fosta catedrală din Bonn-Germania,
Biserica Sfântului Gereon din Cologne, Biserica Sfântului Victor, Mănăstirea
împărătească-Vasilomonastiro din
Cipru, Biserica Naşterii de la Betleem, Biserica Înălţării de pe Muntele
Măslinilor, Biserica din pustia Sinai închinată Crăiesei Cerului şi turnul
Elena, care-i poartă numele, Biserica Maicii Domnului cu cele 100 de porţi din Paros, dar mai presus
de toate Biserica Învierii de pe
Golgota (326-336 d. Hr.), despre care celebrul istoric arab Al-Masudi (940 d.Hr.)
aduce următoarea mărturisire: „Elena (sfânta) a zidit la Elia (Ierusalim) lăcaşul de cult care, astăzi, este cunoscut
ca Biserica Învierii şi de atunci focul
coboară în aceasta (în biserică),
în Sâmbăta cea Mare, în ajunul
Paştelui.” (Haris K. Skarlakides, Sfânta
Lumină, ed. a 2-a, 2011, p. 53 şi 62)
Sfinţii
Părinţi conform tradiţiei păstrate afirmă că împărăteasa Elena a ridicat un
număr impresionant de mare de lăcaşuri: „Sfânta
Elena a construit la Locurile Sfinte 365
de biserici mari şi mici.” (Kostas V. Karastathis, Marele Constantin, Învinuiri şi Adevăr, Trad. din greacă de pr. Ion
Andrei Gh.Ţîrlescu, Ed. Egumeniţa-2013, p. 393)
Dumnezeu a încredinţat-o prin vis şi a
hărăzit-o să găsească lemnul Sfintei Cruci al Răstignirii Domnului şi
Răscumpărătorului nostru de la Locurile Sfinte, despre care cel mai Mare
Apostol traco-dacul Pavel mărturisea: „Iar
mie să nu-mi fie a mă lăuda decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus
Hristos.” (Galateni 6, 13)
Patriarhul Dositei Nottara (1641-1707), vine
cu altă versiune mai certă şi mărturiseşte că Pronia divină s-a îngrijit: „îngropându-le şi ascunzându-le în adâncul
pământului, aşa încât să nu ardă cele trei cruci, una făcută din chiparos, alta
din brad, iar alta din cedru...” (Dositei, Cele 12 cărţi, vol.1, 1982, p. 260/ 262)
Crucea
căutată de Împărăteasa Elena era aceeaşi despre care profeţise cu mult înaintea
tuturor profeţilor, Sibilele neamului nostru pelasgo-traco-geto-dac: „O preafericite lemn, pe care Dumnezeu şi-a
întins mâinile (pentru a se Răstigni).” (Sozomen, în P.G. 82, p. 955).
După vis
împărăteasa Mamă Elena i-a
mărturisit fiului ei Constantin învrednicirea
pe care i-a dat-o Domnul: Închina-ne-vom
locului unde au şezut picioarele Lui.
După descoperire împărăteasa a împărţit Crucea
în trei: o parte a rămas la Ierusalim, alta a fost trimisă la Constantinopol,
iar restul a ajuns în cetatea Romei.
Împărăteasa
Elena a fost conştientă de alegerea
sa, prin care Împăratul Hristos i-a
pregătit rangul pentru a-şi împlini dragostea faţă de Dumnezeu şi faţă de
imperiul său creştin. Chipul Sfintei Împărătese Elena răspândeşte lumii generozitatea sa dacică fără hotare, nimbul
adevăratei Femei creştine, aura Mamei evlavioase, dar şi apoteoza marii
Împărătese creştine.
Biserica Ortodoxă în acord cu
Voinţa lui Dumezeu i-au ridicat pe monarhii daco-bizantini la demnitatea
cerească de Sfinţi Împăraţi Întocmai cu
Apostoli.
Odrăsliri dacoromâne din Corola Sfinţilor
Împăraţi Constantin şi Elena:
· Ramura voievodală: Sf. Martiri Brâncoveni
tatăl şi fiul, Elena-Doamna Basarab, Elena Doamna Cuza, Principesa Ileana.
· Ramura clerului ales: I.P.S. Costache
Veniamin, I.P.S. Constantin Calinic Argatu,
Pr. Constantin Popovici, pr. Constantin Galeriu. Virgil Constantin
Gheorghiu.
· Ramura bravilor generali/ colonei: Constantin
Manu, Iordache Costache Boldur-Lăţescu-hatmanul, Constantin Prezan, Constantin
Pantazi, Constantin Poenaru, Constantin Nazarie,
protopop, Constantin Moşincat-Oradea.
· Ramura dascălilor: Gheorghe Constantin - Cotmeana-Argeş,
Constantin Stoicănescu, Constantin Nicolăescu-Plopşor.
· Ramurile filologo-filosofico-teologică: Constantin
Rădulescu-Motru, Constantin Noica, Constantin F. Cioroianu/ Ilariu Dobridor, Constantin
Daniel, Constantin Ciopraga, Constantin Aronescu, Costion Nicolescu.
· Ramura artistică: Constantin Nottara,
Constantin Tănase, Ileana Popovici, Ileana Sărăroiu.
· Ramura lirică: Constantin Negruzzi, Elena Farago,
Ileana Mălăncioiu, Constantin Dacus Florescu, Costache Oprişan, Constantin
Aurel Dragodan.
* Ramura istorică: Constantin Gane, Constantin Kiriţescu, Constantin I.
Andreescu, Constantin Daicoviciu, Constantin Erbiceanu, Constantin C. Giurăscu,
Ileana Silveanu, Costin Scurtu.
· Ramura eroico-martirică: Constantin Bursan,
pr. Constantin Lungu, pr. Constantin Mincu, teolog Constantin Nistor, pr. Constantin
Savu, Constantin Băcescu, Elena Bagdad, Lenuţa Faina Popa.
· Ramura mărturisitorilor: Constantin Bucescu, Constantin
Gheorghinescu, pr. Constantin Sârbu, pr.
Constantin Voicescu, Constantin Papanace, Constantin Iulian, Constantin Marin Nistoroiu-tatăl meu.
* Ramura
femeilor distinse: Olga Elena Mareşal
Prezan, Elena Comandor Rotaru.
· Constantin Brâncuşi - titanul sculpturii
româneşti-universale.
· Constantin Bălăceanu – Stolnici - aristocratul
Ştiinţei şi al nobleţei româneşti.
· Constantin
Vişan – avocat, un Cavaler al
Baroului argeşean.
Tuturor purtătorilor Sfintelor nume Constantin şi Elena:
un fericit binecuvântat şi un
călduros la mulţi ani!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu