„Plecăm la bunica!”
Bertha Benz și prima călătorie cu trăsura fără cai
Bertha Benz în jurul anului 1870
Totul a
început cu Bertha Benz, soția lui Carl Benz, inginerul german considerat
inventatorul automobilului.
Născută la 3
mai 1849, Bertha a intrat în istorie datorită unei călătorii de 106 kilometri,
de la Mannheim la Pforzheim, în Germania, la bordul vehiculului pe care îl
crease soțul ei, Benz Patent-Motorwagen.
Era anul
1888 și acea primă călătorie, considerată de mare distanță în epoca respectivă,
la bordul unei mașini cu motor cu combustie internă, este unul dintre marile
repere din istoria industriei auto.
Bertha Benz plănuiește marea aventură
Bertha era o
femeie atipică, departe de convențiile epocii sale. A asimilat tot ce îi era
permis unei femei să studieze la vremea respectivă și a învățat mecanica
alături de tatăl ei, în atelierul familiei.
Cu banii de
zestre, ignorând sfaturile familiei, a finanțat proiectul soțului ei, Carl, și
a devenit partener neoficial în companie (deoarece la acea vreme femeile nu
aveau dreptul să conducă afaceri).
Benz
Patent-Motorwagen din 1886, folosit de Bertha Benz pentru prima deplasare cu
automobilul pe distanță mare (106 kilometri)
După ani de
muncă grea, în 1885 Carl a terminat primul vehicul: o trăsură motorizată. În
cele din urmă, în noiembrie 1886 a obținut brevetul pentru automobilul său cu
trei roți, cu motor cu tracțiune pe spate.
În ciuda
entuziasmului cu care cuplul Benz a demarat proiectul care părea să aibă un
succes garantat, lucrurile au ajuns într-un punct mort.
Nimeni nu
voia să cumpere vehiculul; azi pare curios, dar pe atunci oamenii nu erau deloc
interesați de această invenție, chiar dacă, ani mai târziu, avea să
revoluționeze societatea.
Carl s-a
demoralizat și s-a gândit să renunțe la ideea comercializării invenției. Dar,
din nou, a intrat în scenă partenera și soția sa, Bertha.
Dorind să
demonstreze lumii că Benz Patent-Motorwagen va revoluționa transportul, a făcut
ceva de neconceput pentru o femeie în 1888: a luat o decizie fără permisiunea
soțului ei.
Bertha și
cei doi copii ai săi au întreprins o călătorie la bordul prototipului. Înainte
de a pleca, Bertha i-a lăsat un bilet soțului ei, în care spunea scurt: „Mergem
la Pforzheim să o vedem pe bunica.”
Deși
obiectivul Berthei era să demonstreze utilitatea acestei invenții, fără a avea
intenția de a doborî vreun record, urma să devină prima femeie conducea o
mașină.
Întâmpină greutăți pe drum
Monumentul
dedicat Berthei Benz în Wiesloch, unde a alimentat automobilul cu combustibil
de la farmacia orașului, care este acum supranumită „prima stație de alimentare
din lume”.
Dar
călătoria Berthei nu a fost lipsită de obstacole. În timpul deplasării, a fost
nevoită să facă mai multe opriri atât pentru a alimenta cu ligroină, un derivat
din petrol care se găsea doar în farmacii, cât și pentru a solicita ajutorul
unui fierar, pentru a repara un lanț de transmisie rupt.
În plus, ea
însăși a făcut mai multe reparații cu mijloacele pe care le avea la dispoziție:
a desfăcut o supapă înfundată cu un știft din pălărie, a izolat un fir electric
cu o jartieră și a fixat sistemul de aprindere cu o clemă de păr.
Bertha a
găsit soluții la toate problemele cu care s-a confruntat în călătorie, fiind
chiar nevoită să împingă mașina câțiva kilometri atunci când a rămas fără
combustibil.
După 12 ore
de călătorie, cei trei au ajuns în sfârșit la destinație, unde presa a relatat
imediat despre agitația cauzată de trecerea mașinii prin localitățile de pe
traseu.
Publicitatea
de care avea nevoie Benz era garantată. De asemenea, datorită diferitelor
incidente apărute în timpul călătoriei, a putut aduce îmbunătățiri vehiculului
și a conceput noi dispozitive care aveau să se dovedească, în cele din urmă,
esențiale industriei auto.
Un astfel de
dispozitiv au fost plăcuțele de frână pe care Bertha le-a inventat adăugând
tălpi de încălțăminte la frânele slabe din lemn.
Întoarcerea acasă și succesul
invenției
Nici
întoarcerea acasă nu a fost lipsită de peripeții. Cu experiența primei
călătorii, Bertha a planificat bine traseul, astfel încât să includă farmacii
și locuri unde să poată repara componentele mașinii, în cazul în care acestea
s-ar fi defectat, cum fusese cazul fierăriei din prima călătorie.
La sosirea
în Mannheim, publicitatea pentru invenție a „explodat”. Mulți s-au speriat când
au văzut cum mașina trecea prin fața lor fără a fi trasă de cai, dar renumele
invenției a crescut enorm mai ales pentru că oamenii transmiteau vestea mai
departe.
Karl și Bertha Benz în 1925
Bertha Benz
își îndeplinise misiunea cu brio. A devenit astfel prima persoană care a
călătorit cu mașina.
Astăzi, ruta
pe care a urmat-o – de la Mannheim la Pforzheim și retur – este un obiectiv
turistic. Această rută este cunoscută sub denumirea de „Traseul memorial Bertha
Benz”.
Este o
călătorie de circa 190 de kilometri, aceiași pe care i-a parcurs Bertha în
1888. În timpul călătoriei, se poate opri la farmacia Wiesloch, unde a fost
înălțat un monument care amintește de eveniment.
Întoarcerea
este mult mai scurtă, urmând cursul Rinului. Traseul traversează Pădurea
Neagră, dar poate cel mai important punct pentru orice pasionat de automobilism
este trecerea sa prin circuitul Hockenheimring, unde are loc în prezent Marele
Premiu al Germaniei la Formula 1.
Succesul
călătoriei Berthei Benz nu numai că l-a propulsat pe soțul său în carieră, dar
i-a ajutat și pe alți inventatori, precum Daimler, să continue cercetarea și
dezvoltarea prototipului.
În doar
câțiva ani, mașina a fost dezvoltată într-un asemenea mod și a devenit atât de
populară, încât pe tot continentul european și mai târziu în întreaga lume au
început să fie organizate curse de automobilism.
Și totul datorită deciziei îndrăznețe
a Berthei Benz.
Sursa: MIRCEA FRANCULESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu