Miruna
Cojanu - Un „Moulin Rouge” ca-n Tahiti
Grid
Modorcea, Dr. în arte
14
Iunie 2023
Ce înseamnă forța și personalitatea unei
galerii de artă? Să descopere talente și să le impună. Asta face Galeria
„Kulterra”, cea mai tânără galerie din România (înființată în 2021), dar care
realizează evenimente care nu pot fi concurate de nici o activitate a U.A.P. și
a altor instituții de cultură, pentru simplul fapt că acestea sunt instituții
de gașcă, osificate, iar „Kulttera” este o galerie privată, cu o amploare și
ambiție care mă face să spun că ea reprezintă speranța culturală a țării,
oricum, a devenit simbolul capitalismului românesc.
Toate evenimentele ei sunt unicat. Artiști
despre care nimeni nu a auzit, pentru că au fost îngropați/marginalizați de
înregimentați, devin peste noapte nume importante în arta română și mondială.
Așa a fost cazul artistei Valeria Glibinciuc, un fenomen, despre care am scris
anterior, iar acum voi scrie despre o nouă artistă remarcabilă, lansată de
„Kulterra”, Miruna Cojanu, necunoscută până mai ieri. Când televiziunile
publice sunt pline cu umpluturi, cu vedete de mucava, sufocându-ne cu aceleași
nulități, care în afară de faptul ca își prezintă „look”-ul pe ecran, nu au
creat nimic la viața lor, e greu să bagi în seamă valori autentice! Dar ce
greutate au acestea în timp, în istorie, față de lumea găștilor prezentate de
televiziuni!
Se profilează clar o Românie a
favorizaților puterii și ai TV, superficială și obtuză, și o Românie profundă,
liberă, independentă, a valorilor neînregimentate. Acestea sunt suportul
României de mâine. Ele se vor remarca treptat, prin efortul unor galerii precum
Kulterra, în ciuda oficialilor, care au ținuut astfel de valori în umbră.
Ciolacii cu ciolanul, dar vor muri cu osul în gât, iar Miruna Cojanu va
supraviețui, va fi un nume pe firmamentul plasticii românești.
Edificiul galeriei Kulterra are prezența
unui monument al artei, demn de a fi dat ca exemplu pentru ceea ce ar trebui să
fie arta în România, la concurență cu galeriile americane. A dovedit-o și
vernisajul expoziției Mirunei Cojanu, un vernisaj cum nu am mai văzut în România,
poate numai la New York, și atunci doar când erau evenimente de marcă. A fost o
adevărată sărbătoare a minții și trupului, fiindcă frumusețea tablourilor
(peste 40) se armoniza cu un party select, o abundență ca în saturnaliile
grecești. Totul a fost un mare fast. Lume multă, o mulțime de oaspeți aleși,
care o încărcau pe Miruna cu flori și daruri. Evident, nelipsiți erau și
parangheliștii, o categorie de amatori de artă inevitabilă. Parcă era ruptă din
tabloul lui Bouguereau, „La jeunesse de Bachus”. Iar în mijlocul acestei
mulțimi flămânde de… frumos, o violonistă cânta în draci muzică simfonică,
strunele se încingeau pe arcuș, cânta piese speciale, un fel de cântece de
lume, tipice pentru piesele lui Sarasate, marele virtuoz spaniol, celebru
pentru fantezia „Carmen”, dar mai ales pentru „Melodii țigănești”. Adică piese
de mare dexteritate. Și acest delir simfonic rima cu imaginile de pe pereți, cu
fenomenala serie de portrete feminine, a unor femei care se dezbracă sau gata
dezbrăcate, aproape nud, ne aflam parcă la Moulin Rouge, dar unul original, în
care dansatoarele nu mai erau pe scenă, ci deja deveniseră portrete plastice.
Dacă vom ști că tendința actuală a
plasticii mondiale este revelarea kitsch-ului, pe linia pop-art trasată de Andy
Warhol, voi spune că expoziția Mirunei Cojanu poate avea un mare succes în
galeriile din Manhattan. Și eu sunt tentat să vorbesc cu Pace Gallery, să-i
facă acolo o chemare.
Portretele acestor femei sunt extrem de
vii, de colorate, dar nu ca în atmosfera de salon de la Moulin Rouge a lui
Toulouse Lautrec, ci șochează printr-un limbaj policrom de o mare sălbăticie,
ca în plastica tahitiană a lui Paul Gauguin. Asemănarea ca viziune și culoare
este izbitoare, fiindcă și femeile Mirunei Cojanu sunt fericite, oricum, așa cum
anunță titlurile lucrărilor, ele te așteaptă, te seduc, te doresc, te incită,
te îndeamnă să vizezi.
Miruna și-a pus expoziția sub acest motto:
„Între mâine și ieri e iubirea. Acum o simt”. Lucrările sunt datate din
perioada „plandemiei” și până azi. Și sunt generate de un optimism feroce.
Criza și ceața în care se aflau atunci România și lumea, au fost învinse de
artistă cu un suflu puternic de viață, precum coloritul radiant al lucrărilor.
Prin arta sa, artista declară că vrea să aducă oamenilor încredere, liniște,
exuberanță, pentru „a face față răului radical de lângă noi, vanității și
zgomotului asurzitor de pe pereții reali și virtuali ai comunităților noastre,
anxietăților care ne sunt amplificate de cei care vor să ne dezînvețe
libertatea. De aceea aleg să explorez mereu partea plină de frumos a vieții…”
Și această „parte plină de frumos” este
amplificată în galerie de seria de covoare pictate, covoare de o mare frumusețe
plastică, o arhivă de covoare magice, purtând amprenta vechiului, a petelor care
le destramă, ca într-o proză de Mircea Eliade, un adevărat experiment unicat în
arta mondială, la concurență cu Monhir, artista iraniană, colecționară de artă
populară tradițională, căreia am avut ocazia să-i văd o mare retrospectivă la
„Guggenheim Museum”.
Și mi-am imaginat, ca în povestea
covorului fermecat, cum femeile Mirunei Cojanu se desprind din ramă și se
așează pe câte un covor pictat și plutesc prin aer ca Regina de Saba, plutesc
în măreția galeriei, apoi ies afară, pe str. Știrbei Vodă, și se duc în
apropiere, adică în Cișmigiu, tot parcul devenind plin de imaginea lor plutind
pe cer, ca pe apele somnului, cum spunea Blaga, ca în curțile dorului.
Aranjament grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu