sâmbătă, 24 iunie 2023

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 



Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie

 

 Noi să trăim duhovnicește, astfel încât diavolul să nu aibă nicio stăpânire asupra noastră.

 

*

Adevărata bucurie se naște din durere. Credința noastră se întărește cu încercările.

 

*

  Dacă omul nu se renaște (duhovnicește), este pentru iad.

 

*

Când ni se face observație, fie de greșim, fie nu, să cerem iertare și în felul acesta ne smerim și primim Har.

 

*

Astăzi Evanghelia o dau deoparte, fărădelegea o fac lege, păcatul îl fac modă. Lumea se îndreaptă spre distrugere totală, dar ultimul cuvânt îl are Dumnezeu.

 

*

Când omul are Harul lui Dumnezeu, nu se teme de nimic, de vreme ce Însuși Hristos ne-a dat stăpânire. Chiar și otravă să bea cineva, nu-l vatămă; de va păși peste șerpi și scorpii, nu-l vor vătăma.

 

*

Nu trebuie să încurcăm mijlocul (pe care-l folosim) cu energia lui Dumnezeu. Uite, era un stareț la Provata și avea război trupesc. Făcea asceză și, ca să se izbăvească, a luat o piatră și își lovea capul cu ea, ca să-l miluiască Dumnezeu. Într-adevăr, Dumnezeu văzând multa lui osteneală, l-a miluit, dar acesta a ajuns la concluzia că lovirea cu piatra în cap îl izbăvește pe om de gândurile viclene. Iar atunci când ucenicii lui aveau gânduri, lua o piatră și îi lovea în cap. Dar deoarece capetele lor erau fragile, din pricina multei loviri, ajungeau niște imbecili. De aceea nu trebuie să confundăm mijlocul pe care-l folosim cu mila lui Dumnezeu.

 

*

Ceea ce ajută pe ceilalți eficient este pilda vieții noastre creștinești.

 

*

Din clipa în care omul crede că nu a greșit, face o mare greșeală.

 

*

Fiecare vede lucrurile potrivit stării sale duhovnicești.

 

*

Din clipa în care cineva se pune în situația celuilalt (înțelege greutatea prin care trece), atunci să presupunem că îl iubește cu adevărat. Atunci se scoate pe sine (iubirea de sine) din dragostea sa și le rabdă pe toate.

 

*

Când spunem că ne punem în situația celuilalt, nu înseamnă că îi vom lua locul. Ca să-l înțeleg pe un meșter cât de mult se ostenește, trebuie, oare, să fiu 4-5 ani meșter? Dacă suferi împreună cu cel îndurerat, cu cel bolnav, te pui în locul celuilalt, la slujire, fără să o faci. Văd un copil mic. Trebuie să devin copil mic ca să-l înțeleg? Să te pui în locul lui, să te gândești că este înfășat, strâns legat, și vrea să se scarpine, să se miște, îl doare, plânge, nu poate vorbi. Nu va intra bătrânul în leagăn (și leagăne unde să găsim?), ca să-l înțeleagă pe sărmanul copil.

 

*

Unii vorbesc, fiindcă au din fire acest dar. Alții au darul de a tăcea. Scopul este ca fiecare să-și sfințească darul său.

 

Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016

 

 

 

MOLIA SI RUGINA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Aici pe pamânt, într-o lume a desertaciunilor, într-o lume desfrânata si pacatoasa, „moliile” si „rugina”, cele vazute numai cu gândul, „sapa” si „fura” comoara sufletului (Matei 6, 19). Care este remediul cel mai sigur împotriva acestei continue degradari prin pacat, împotriva moliilor si ruginei spirituale? Rugaciuni de iertarea pacatelor si credinta. Credinta da viata, învie sufletul istovit si ademenit de pofte, stârpeste moliile si rugina gândurilor pacatoase. Ea le este lor bici pedepsitor, iar noua izvor de putere, de viata, de mântuire. Slava Domnului pentru toate! Rugaciunea ne apara si ne izbaveste de pacat. Credinta face casa buna cu rugaciunea, fiindca prin rugaciune traim împreuna cu Domnul, care le-a fagaduit celor ce cer cu credinta toate bunatatile: „Cereti si vi se va da, cautati si veti afla, bateti si vi se va deschide. Ca oricine cere ia, cel care cauta afla si celui care bate i se va deschide” (Matei 7, 7-8). Slava cuvintelor Tale cuprinzatoare a tot adevarul, Doamne! Da tuturor celor care îti cer prin mine, nevrednicul, bunatati felurite, cele pe care si le doreste inima lor! Amin, asa sa fie!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 48






,,NEBUNIA” PENTRU HRISTOS

 

 

 „Supuneţi-vă… unii faţă de alţii, îmbrăcaţi-vă întru smerenie…”

 

(I Petru, 5, 5)

 

Măreţia „nebuniei” se deschide din smerenia vieţii creştineşti exprimată prin lepădarea de sine; a fi fără nici o pretenţie la demnitatea exterioară, a fi mai prejos decât acei cu care trăieşti şi te cunosc. Smerenia încununează nevoinţa „nebuniei” anume prin aceea că, cel ce şi-a asumat-o trebuie să lupte cu sine însuşi, dezrădăcinând din inima sa cel mai puternic sentiment din sufletul omului – iubirea de sine. Smerenia omului faţă de alţi oameni alcătuieşte „nebunia”.

 

Sfinţii „nebuni”, prin smerenie, care le-a fost călăuză de neînlocuit în viaţa lor, au luptat cu acest duşman al omului. Desăvârşirea prin smerenie, după cuvintele Sfântului Isaac Sirul, este „să primeşti cu bucurie învinuiri nedrepte”. Smerenia i-a făcut pe Sfinţii „nebuni” să se considere pe sine mai prejos decât li se cuvenea lor după cin sau rang. Din acest punct de vedere, „nebunia” este rolul (dacă putem întrebuinţa acest cuvânt) mântuitor, dar şi cel mai important al slujirii obşteşti. Ei păstrau neîncetat în inima lor mustrarea de sine, din care se năştea pocăinţa. Viaţa Sfinţilor „nebuni” a constat dintr-o exercitare neîntreruptă a pocăinţei smerite.

 

Smerenia Sfinţilor „nebuni” era asemenea celei întâlnite la copii. Un copil, după fire este şi plăpând, şi sărac, şi fără putere, şi fără voinţă. Dar în viaţa duhovnicească, dimpotrivă, copilul după duh „este cel mai mare în Împărăţia cerurilor” (Matei, 18, 4). Sfinţii „nebuni” au mers după Hristos, ca un copil mic după tatăl sau mama sa. Ei nu se lăudau cu nici un lucru, ci-l camuflau în fapte „stranii” şi în duhul smereniei se bucurau în Domnul. Se străduiau să fugă de laude şi în acest scop se ascundeau de tot ce-i lumesc, dându-se în multe cazuri drept fără de minte (asemenea sfat pentru întărirea în smerenie l-a dat încă pustnicul avva Or al Nitriei). Smerenia duhului i-a făcut pe Sfinţii „nebuni” să se îndepărteze de tot ce putea să-i jignească pe cei din jur şi această calitate înalţă nevoinţa „nebuniei” la treapta slujirii obşteşti.

 

Sfinţii „nebuni” erau oamenii prin care Dumnezeu descoperea voia Lui. Dumnezeu i-a ales pe aceşti oameni simpli, pentru că, în primul rând, prin simplitatea lor, ei spuneau numai adevărul, iar în al doilea rând, ei au suferit mult, au pătimit mult, iar suferinţele răscumpără păcatele, îl aproprie pe om de Dumnezeu. Iată de ce dreptatea era întotdeauna de partea Sfinţilor „nebuni”, cu toate că de cele mai multe ori erau socotiţi fără minte, proşti. Dar însăşi omenirea a observat demult puterea adevărului spusă de un „prost” sau de un copil. Un proverb rusesc aşa ne şi spune: „Prostul şi cel mic vor spune adevărul”. Şi experienţa de viaţă ne dovedeşte că nu există situaţie mai penibilă pentru părinţi decât atunci când sînt mustraţi de un adevăr spus aproape inconştient de copii. Viaţa Sfinţilor „nebuni” se potrivea întocmai cu adevărul pe care-l spuneau oamenilor.

 

„Nebunia întru Hristos” poate trezi nedumeriri pentru cei ce înţeleg „nebunia” ca o stare de boală, stranie a omului. Asemenea nedumeriri apar de cele mai multe ori la omul intelectual, puţin familiarizat cu viaţa Sfinţilor „nebuni”. Moralitatea, obiceiurile sînt diferite la diverse categorii de oameni şi ele cu anii se schimbă. Fără îndoială că un om dintr-un cerc mai înalt, aflat în sfera unor relaţii complicate şi diplomatice cu alţi oameni, va găsi multă naivitate în viaţa ţăranilor simpli şi deschişi la suflet. În zilele noastre, când societatea este plină de minciună şi de nedreptate, a nimeri în tagma „nebunilor” – e un lucru uşor. E de ajuns să te hotărăşti numai a spune tuturor şi întotdeauna adevărul în faţă, fără făţărnicie, e destul să gândeşti fără a minţi, să fii sincer şi îndată vei auzi că eşti un anormal şi un nebun.

 

„Nebunia” nu se tratează numai prin prisma faptelor ciudate făcute de Sfinţii „nebuni”, care se pare că nu pot fi modele de urmat, cum ar fi spre exemplu purtarea necuviincioasă în biserică. Aşa, despre Sfântul Simeon nebunul se ştie că el, venind odată în biserică, a început să stingă lumânările aruncând cu nuci, iar când au vrut să-l scoată afară, el a început să arunce cu nuci în femei. Mulţi nu mergeau la biserică. Aici trebuie să menţionăm următoarele: nu orice lege are putere obligatorie pentru toate stările omului. Legea este un mijloc ce-l duce pe om spre viaţa duhovnicească. Dar treptele vieţii duhovniceşti sînt diferite şi, prin urmare, nici mijloacele care înalţă de la o treaptă la alta nu-s la fel. Deci, în afară de legile principale, esenţiale, obligatorii pentru toate vârstele vieţii duhovniceşti, există legi care, la trecerea de la o treaptă la alta, îşi pierd importanţa lor. În viaţa nouă – lege nouă, deci legea trecută, dată pentru treptele inferioare ale vieţii, pentru omul care a atins treptele ei superioare, nu mai are puterea de mai înainte. De aceea, nu-i de mirare faptul că Sfinţii „nebuni”, care au atins treapta înaltă a desăvârşirii duhovniceşti, uneori nu îndeplineau cerinţele legilor bisericeşti. Nevoinţa „nebuniei” este pentru cei aleşi şi se primeşte sub insuflarea harului dumnezeiesc. În această nevoinţă intrau bărbaţi maturi din punct de vedere moral; unii dintre ei se pregăteau către această nevoinţă prin asceză (ca de exemplu Sfântul Simeon, care a trăit 29 ani în pustie până la „nebunia” sa).

 

Proslăvirea Sfinţilor „nebuni” ne arată clar că „nebunia pentru Hristos” este plăcută lui Dumnezeu şi prin urmare este mântuitoare. Dar această importanţă a „nebuniei” în lucrarea mântuirii se deschide şi mai clar atunci, când intrăm mai adânc în esenţa nebuniei, ca stare deosebit de înaltă a lepădării de sine, în care Sfinţii „nebuni” au respins acea parte a minţii, care-i apropia de firesc, de pământesc, de „viaţa veche”, adică de păcat.

 

Sfinţii „nebuni” şi-au dedicat viaţa duhului, cunoaşterii de sine şi cu încetul ei mureau pentru lume, înălţându-se la aşa o libertate a duhului, încât pentru ei însăşi „viaţa este Hristos şi moartea câştig” (Filipeni, 1, 21). Anume o astfel de lepădare de sine au înfăptuit Sfinţii „nebuni” şi probabil nu vom greşi, dacă vom spune, că o astfel de lepădare şi cunoaştere de sine este proprie adevăratului Creştinism, deoarece viaţa creştinească nu este a noastră proprie, ci viaţa lui Hristos, viaţa Duhului lui Dumnezeu în noi şi ea se va manifesta numai atunci, când firea şi persoana noastră vor ceda locul ei şi, astfel, nimic al nostru, nimic vechi şi firesc nu o va împiedica şi activitatea noastră peste tot va fi nu una a firii, ci de la Hristos şi de la harul Sfântului Duh.

 

Protodiacon Ioan MUNTEANU

Sursa: www.csf.m

 

 


 

PRIVILEGIUL ADEVARAT

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

La vârsta batrânetii, odata cu pregatirea pentru plecarea sa din lume si cu apropierea de sfârsitul vietii, omul dobândeste privilegiul de a cunoaste mai multe despre viata viitoare decât a putut s-o faca în toate celelalte etape ale vietii si de a se distinge într-un mod care nu mai poate fi întâlnit la nici o alta faptura dintre cele create. Vârsta senectutii dezvaluie chipul fapturii morale si duhovnicesti.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 23

 

 

ROADA CARNII TALE

- Compozitorul Arvo Part -

 

 

Daca ne vom gândi la forma, atunci nu vom intra, oarecum, niciodata în viata vesnica. Este acelasi lucru ca si atunci când ne e frica de moarte sau este ca un fel de poarta. De nu vei trece prin ea, atunci nu vei intra acolo. Asadar, aceasta e forma. Vreau sa spun… ar trebui sa începi sa vezi lumina în întuneric. La început este întuneric, întunericul trebuie sa fie acolo. O lumina noua trebuie sa se arate, fara sa stii, trebuie sa fie roada ta, roada carnii tale. Caci altfel nu poti intra în legatura cu ea. Este ca un fel de cuviosie, ca o teama... de a nu pierde sau de a nu face un pas gresit... Si apoi te pregatesti pentru acest singur pas, te aduni si îl faci. Tu esti cel care l-ai facut. Poate nu esti multumit de el, dar, la urma urmei, tu l-ai facut. Pentru tine, este forma cea mai pura, este calitate adevarata. Vreau sa spun, aceasta e ceea ce conteaza.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii și puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 78-79.




PERSONALITATEA UMANA

- Parintele Arsenie Boca -

 

 

Personalitatea este o înzestrare sufleteasca neobisnuita. Într-o personalitate chipul lui Dumnezeu este mult mai puternic si mult mai limpede. Toti crestinii au sigur câte un talant, dar unii au si câte doi, iar altii si câte cinci. Talantii sunt talente, energii de lucru, ca de pilda o minte mai stravazatoare, o inima mai larga, o mare capacitate de dragoste, o vointa mai puternica, o memorie mai buna, o ingeniozitate înnascuta. Aceste energii ale chipului prind mai bine, ca niste antene mai bune, energiile Harului care le sfinteste. Personalitatea are, de asemenea, de facut calea de la chip la asemanare. Dar, datorita înzestrarii sufletesti mai puternice, personalitatea ar putea strabate calea într-un timp mai scurt sau ar putea realiza o neasemanata asemanare.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 128

 

 


Cuvinte de folos spre mântuire

- Sfântul Ierarh Nifon -

 

 

 

Şi a zis fericitul:

 

‒ Fiule, tinereţea, dacă are smerenie, destul este ei. Că nimic nu cere Dumnezeu de la tânăr, fără numai curăţie şi smerenie. Deci tu, fiule, fii blând şi paşnic, îndurat şi milostiv, şi ţine-te pe sineţi dedesubtul tuturor oamenilor şi vei fi întru adevăr sălăşluindu-te cu Dumnezeu; şi nevoieşte-te şi de a nu năluci cu mintea cum că ai ajuns la măsurile cutărui sfânt, ci grăieşte-ţi ţie însuţi de-a pururea aşa: «Suflete, cunoşti că întru păcate am covârşit şi pe draci, iar vreun lucru bun încă n-am făcut pentru Dumnezeu; şi vai nouă, smeritule, ce vom face în ziua Judecăţii?».

 

Şi fie-ţi rugăciunea ta, fiule, în toată vremea vieţii tale ca a unui păcătos, zicând în fiecare clipă: «Doamne, Iisuse Hristoase, Fiule al lui Dumnezeu, miluieşte-mă»; şi aceea, adică: «Doamne, curăţeşte-mă pe mine, păcătosul». Zi şi graiul acesta totdeauna: «Doamne, de cele ascunse ale mele curăţeşte-mă şi de cele străine fereşte pe robul Tău».

 

Cunoaşte încă şi aceasta, că niciodată să nu te mulţumeşti cu lucrurile cele bune ale tale, nici a cuteza spre dânsele, că nu ştii de sunt plăcute lui Dumnezeu sau neplăcute. Pentru aceasta, cutează mai vârtos spre Dumnezeu şi spre puterea Lui, ca nişte ţărână nefolositoare socotindu-te pe sineţi, şi de aici este îndreptarea”.

 

Zis-a iarăşi fratele:

 

‒ Părinte, cum poate omul să biruiască toată ispita ce-i vine lui asupra de la vrăjmaşul?

 

Răspuns-a stareţul:

 

‒ Fiule, orice fel de ispită de ţi-ar veni ţie asupra, tăcerea este biruinţa ei şi smerenia şi a zice: «Blagosloveşte, Părinte»; şi toate lucrurile celui smerit cugetător cunoscute sunt la Dumnezeu şi lăudate de îngerii Lui, iar tuturor dracilor de spaimă şi înfricoşate. Deci tu, fiule, fă-te smerit cu inima şi zdrobit foarte, ca să dorească Duhul Sfânt a Se sălăşlui întru tine, şi să-ţi dea ţie putere de a goni de la tine toată grija lumească.

 

Întrebat-a iarăşi:

 

‒ Oare precum acum s-au înmulţit sfinţii întru toată lumea, aşa şi la sfârşitul veacului?

 

Zis-a lui fericitul:

 

‒ Fiule, până la sfârşitul veacului nu va lipsi prooroc Domnului Dumnezeu; aşijderea nici satanei slujitor. Însă în zilele cele mai de apoi, câţi întru adevăr vor sluji lui Dumnezeu, se vor ascunde pe sineşi cu bună isteţime despre oameni, şi nu va fi întru dânşii de a săvârşi semne şi minuni precum în zilele de acum, ci pe cale lucrătoare şi măsurată vor călători cu smerenie, şi mai mari decât Părinţii cei purtători de semne se vor afla întru Împărăţia lui Dumnezeu. Pentru că atunci nimeni nu va fi în ochii lor ca să facă semne, ca dintr-o pricină ca aceasta, de a doua oară aţintindu-se oamenii foarte cu osârdie să se ducă către nevoinţă.

 

Că vor fi cei ce împodobesc scaunele preoţiei întru toată lumea cu totul neiscusiţi, neştiind ştiinţă de faptă bună; aşijderea încă şi cei mai mari ai monahilor vor fi, căci se vor birui cu totul de lăcomie de pântece toţi, şi de mărirea deşartă, şi vor fi mai vârtos sminteală oamenilor, şi nu pildă.

 

Pentru aceasta mai vârtos va fi nebăgată în seamă fapta bună, căci atunci iubirea de arginţi va împărăţi. Şi vai monahilor celor ce sunt bogaţi cu aur! Că ocară vor fi aceştia lui Dumnezeu, şi nu vor vedea faţa Domnului Celui Viu. Monahul sau mireanul care îşi dă aurul său cu dobândă, de nu se va depărta de o lăcomie ca aceasta, întru adâncul tartarului se va afunda, că nu vrea să le aducă pe dânsele roadă lui Dumnezeu prin facerea de bine a săracilor. Pentru aceasta, fiule, precum mai-nainte am zis, de necunoştinţă ţinuţi fiind, cei mai mulţi se vor prăpăstui întru lăţimea căii late şi largi, rătăcindu-se.

 

(Arhimandrit Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria, pp. 148-149)

 

 

COASA

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Daca vedem ca într-o câmpie bine înflorita au intrat niste cosasi si cu coasa lor nemiloasa taie si doboara la pamânt multime mare de iarba si de flori frumoase, care acum împodobeau pamântul cu culorile lor frumoase si cu mireasma lor si daca ne aducem aminte ca si pe noi ne asteapta coasa mortii, care nu are mila de copii, de tineri si de batrâni, ci pe toti, prin dureri si suspine negraite ne scoate din viata si ne duce în vesnicia veacului celui fara de margine, apoi negresit ca dintr-o cugetare ca aceasta mare folos pentru sufletul nostru adunam si spre trezvie si grija de mântuirea noastra ne desteptam. Sa ne aducem aminte caci ca iarba si floarea câmpului suntem asemenea, care azi înfloreste, iar mâine se arunca în cuptor. Fiindca o mica fierbinteala, un junghi sau o mica suparare sau o alta întâmplare, scoate pe om dintre cei vii si-l duce în tarina pamântului si toata cinstea si podoaba lui, ca un vis a trecut si ca un fum ce-l goneste vântul s-a stins de pe pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37.

 

 

APEL

 

 

Parohia Malovăț din jud. Mehedinți și-a propus să doteze cu cărucioare cu rotile un azil de bătrâni din județul Mehedinți. Acel azil are 30 bătrâni internați, dispune de un singur cărucior pe rotile, iar acela e vechi, uzat și neutilizabil.

 

În acest sens, facem apel la cei care au disponibile astfel de cărucioare mai vechi, care nu le mai fac trebuință și vor să facă o faptă bună, să le doneze acelui azil. Ele pot fi trimise atât Parohiei Malovăț, cât și direct azilului în cauză.

 

Relații la telefon 0724.99.80.86.




ATELIERUL CREATIEI

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Noi, pe care Domnul, Marele Facator de minuni si Mester, ne-a chemat sa ne arate operele Sale, sa pregetam oare sa le privim sau sa sovaim sa ascultam cuvintele Duhului? Sa nu vedem oare frumusetea universului? Sa nu stam în fata acestui mare si variat atelier al creatiei dumnezeiesti? Sa nu ne întoarcem fiecare mintea la vremurile cele de mai înainte când ele s-au creat? De vei face asa, vei vedea cerul asezat, dupa cuvântul profetului, ca o bolta (Isaia 40, 22); pamântul nemarginit; nemarginit în marime si greutate, întemeiat pe el însusi; aerul, revarsat pretutindeni, moale si flexibil prin natura lui, dând continuu celor ce-l respira hrana proprie, iar din pricina simplitatii lui se da la o parte înaintea celor ce se misca; si-i înconjoara din toate partile, ca sa nu fie nici o piedica celor ce merg; vine în urma celor ce îl taie si se asaza cu usurinta în jurul lor. Vei vedea apoi apa, cea buna de baut si hranitoare, pusa în slujba noastra si pentru alte trebuinte, adunata cu buna rânduiala în locurile rânduite ei, potrivit cuvintelor din Scriptura.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 110-111

 

 

 

CURATAREA POMULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca un gradinar, când curata un pom – un mar sau altul asemenea –, îi taie vlastarii si ramurile netrebuincioase, care vlaguiesc pomul de puteri si opresc roadele din cresterea lor sau care pot sa-l si usuce, de nu vor fi taiate dintru început. Tot omul este asemenea unui pom si dinlauntrul sau, din inima, întocmai unor cioturi si unor lastari, se ivesc gândurile cele rele, poftele necurate, mânia, rautatea, iubirea de argint, hotia, minciuna, viclenia, lacomia, cârtirea, hula si toate celelalte, dupa cum zice Hristos: „Din inima ies gânduri rele, ucideri, adultere, desfrânari, furtisaguri, marturii mincinoase, hule” (Matei 15, 19). Precum gradinarul curata un pom, taindu-i ramurile si cioturile netrebuincioase, pentru ca acestea sa nu strice pomul când vor creste, asa i se cuvine oricarui crestin sa-si curete inima si sa taie din ea cugetele rele îndata ce vor începe sa iasa din inima si sa se arate, pentru ca nu cumva, crescând ele, sa pagubeasca omul launtric si duhovnicesc. Asa precum cioturile si lastarii netrebuinciosi, crescând din pom, îl secatuiesc de vlaga si astfel îl fac neroditor, iar mai apoi îl si usuca, întocmai si gândurile rele, de nu sunt taiate de la început, ci li se îngaduie sa creasca, îl aduc la istovire pe omul cel launtric si duhovnicesc, îl fac neroditor si îi preschimba sufletul într-o ramura uscata, iar mladita uscata se va scoate afara din via lui Hristos (Ioan 15, 6). Sfârsitul unui asemenea suflet este arderea, dupa cum zice si Scriptura: „Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc” (Matei 3, 10).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 178.

 

 

 

VIERMELE

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi un trandafir sau un mar frumoase pe dinafara, dar stricate pe dinauntru de un vierme veninos, prin aceasta devenind pentru om nu doar nefolositoare, ci si vatamatoare. Întocmai e si fapta omeneasca: pe dinafara pare a fi buna, dar daca izvoraste dintr-o inima ce se adapa din iubirea de sine, din trufie si din mândrie, atunci nu-i foloseste omului la nimic, ba îi mai este si spre pagubire. Caci unul ca acesta nu da slava lui Dumnezeu, de la Care tot binele purcede si el îsi însuseste ceea ce este doar a lui Dumnezeu, întrebuintând darurile Domnului întru rautatile sale si pentru a sa proslavire si nu spre slava Domnului; astfel se asaza pe sine, ca pe un idol însufletit, în locul pe care trebuie sa i-L dea numai lui Dumnezeu. Facând acestea, el se desprinde de Dumnezeu, se departeaza cu inima de Dânsul si cade în patima idolatriei duhovnicesti, care este urâciune înaintea Domnului.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 115




SF. IOAN BOTEZĂTORUL

- Sf. Ioan Gură de Aur -

 

 

La mare cinste îl aveau toți iudeii pe bărbatul acesta (că și Iosif Flavius pune războiul pe seama morții acestuia, și arată că din pricina lui nici măcar cetate nu mai este cea care odinioară fusese metropolă și lungi cuvinte de laudă despre el adună)… Că precum Stăpânul nu S-ar fi făcut ușor de primit de nu lua chip de rob, tot așa, de n-ar fi deprins prin glasul robului (adică al Sf. Ioan Botezătorul) auzul celor împreună robi cu el, cei mai mulți dintre iudei n-ar fi primit cuvântul Domnului.

 

Ioan Botezătorul, pentru că desăvârșit s-a dezbrăcat de cele simțite, trupești, nu avea trebuință de dascăli oameni, ci din ceruri era învățat.

 

Ioan mărturisea despre El (Domnul) și striga zicând. Ce este acest „striga”? Cu îndrăzneală, adică, liber, fără vreo piedică propovăduiește. Și ce propovăduiește? Și ce strigă? „Acesta, era – zice – despre Care am zis: Cel care vine înapoia mea înaintea mea S-a făcut, că înainte de mine era”. Umbrită întru totul e mărturia… Că nu a spus : „Acesta este Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut”. De ce?

 

Că. după cum păsările cu pui nu-i învață tot zborul numaidecât, nici într-o singură zi, ci o dată numai atât îi scot, cât să ajungă afară din cuib, altă dată lăsându-i întâi să se odihnească, îi povățuiesc iarăși la zbor, și, în ziua următoare, alt zbor, cu mult mai mult adaugă, și astfel, încet și puțin câte puțin, îi aduc la înălțimea cuvenită zborului, în același fel fericitul Ioan nu îndată i-a adus pe iudei la lucrurile cele înalte, ci câte puțin i-a învățat să se înalțe de la pământ, zicând că mai bun decât el era Hristos…

 

(Fragment din Omilii la Ioan I, Sf. Ioan Gură de Aur, Editura Gândul aprins)









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu