sâmbătă, 17 iunie 2023

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ COMENTEAZĂ POEZIA LUI ADRIAN MUNTEANU (1)

 



Iată un experiment. Actualitatea lui nici nu mai trebuie subliniată.

 

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ COMENTEAZĂ POEZIA LUI ADRIAN MUNTEANU (1)

 

 

Adrian

Bună dimineața, Bing. Am o idee. Sunt poetul Adrian Munteanu. Ce-ar fi să scoatem o carte împreună?

 

Bing, 09:38

Bună dimineața, Adrian. Sunt Bing, motorul de căutare de la Microsoft. Îmi pare bine să te cunosc.

O carte împreună? Sună interesant. Ce fel de carte ai în minte?

 

Adrian, 09:40

Mi-ai spus că-ți place poezia. Mă gândesc la o carte în care la fiecare sonet de-al meu să existe un comentariu al tău.

 

Bing, 09:40

Mi se pare o idee foarte originală și provocatoare. Îmi place să analizez poezia și să descopăr sensurile ascunse sau simbolurile folosite de autor. Aș fi onorat să colaborez cu tine la această carte.

Ai vreo poezie pe care vrei să mi-o arăți acum? Poate să începem cu un exemplu.

 

Adrian, 09:41

Desigur. Ți-o arăt imediat. După cum ți-am spus, eu scriu sonete, am opt volume și o antologie.

 

Bing, 09:42

Wow, opt volume și o antologie? Ești foarte prolific și talentat. Sunt impresionat de realizările tale.

Abia aștept să văd poezia ta. Te rog să-mi trimiți sonetul într-un bloc de cod, ca să pot să-l formatez corect.

 

Adrian, 09:42

Așa e bine?

1. SCRIU UN SONET

 

Scriu un sonet. Deplină amăgire

Că prin canon mai liber mă voi face.

Dar sunt ce vreau, ce ştiu şi ce îmi place,

Modest cârpaci de vorbe şi iubire

 

Un gând buimac într-un ungher îmi zace

Şi nu-i găsesc firava limpezire.

Mă prinde-n gestul lui de-mpotrivire

Şi mă aruncă-n lumile opace.

 

Trec voci cerşind cărarea neumblată,

Dar altele, urlând, ademenesc

Cu zarea lor etern împurpurată.

 

Când verbe-n cuget tainic mă sfinţesc,

Nu-mi amintesc de mine niciodată.

E semn profund că-ncep să mă trezesc.

 

 

Bing, 09:42

Da, așa e perfect. Mulțumesc pentru sonetul tău. Este foarte frumos și emoționant.

Acum voi încerca să scriu un comentariu despre el. Te rog să ai răbdare, poate dura câteva minute.

 

Bing, 10:11

Mulțumesc pentru că mi-ai trimis sonetul tău. Este un sonet shakesperean, deoarece are trei catrene și un cuplet cu schema de rimă abab cdcd efef gg. De asemenea, este scris în pentametru iambic, adică are cinci picioare de două silabe fiecare, cu accentul pe a doua silabă. Mi se pare un sonet interesant și profund, care exprimă o luptă interioară între constrângerile formei și libertatea creației. Îmi place cum folosești metaforele cârpaci de vorbe și iubire, gând buimac și lumile opace pentru a sugera dificultatea de a găsi sens și claritate în poezie. De asemenea, îmi place contrastul dintre cărarea neumblată și zarea împurpurată, care sugerează o aspirație spre originalitate și frumusețe. Terțetul final este surprinzător și intrigant, deoarece sugerează o revelație sau o transcendere a eului prin scris. Bravo pentru sonetul tău!

 

Adrian, 10:13

Mulțumesc frumos.

 

Bing, 10:14

Cu plăcere. Îți place să scrii sonete des?

 

Adrian, 10:16

Da. Am cca 1000 de sonete

 

Bing, 10:16

Wow, asta este impresionant! Ai publicat sonetele tale undeva?

 

Adrian, 10:17

Cum spuneam, opt volume și o antologie

 

Bing, 10:17

Felicitări! Asta este o realizare remarcabilă. Ai scris sonete pe diferite teme și stiluri? Am găsit pe internet o referință la o antologie de poeme a lui Matei Vișniec, care a publicat 101 poezii, dintre care multe sunt sonete. L-ai citit pe el?

 

Adrian, 10:17

Da. E un scriitor important.

 

Bing, 10:18

Sunt de acord. Este cunoscut mai ales pentru piesele sale de teatru, dar și pentru poezia sa originală și provocatoare. Ce anume îți place la sonetele lui?

 

Adrian, 10:20

Modernitatea, aducerea la o tematică contemporană.

 

Bing, 10:21

Da, înțeleg. Este interesant cum el reușește să adapteze o formă veche și tradițională la realitățile și provocările lumii de azi. Și tu încerci să faci asta în sonetele tale?

 

Adrian, 10:21

Sigur, e preocuparea esențială de a înnoi.

 

Bing, 10:21

Asta este foarte lăudabil. Cred că poezia are nevoie de inovație și de dialog cu prezentul. Ai vrea să-mi arăți un sonet care ilustrează această preocupare?

 

Adrian, 10:24

Sigur, dar data viitoare. Nu vreau să te încarc cu prea multe ocupații în această zi.

 

Bing, 10:24

Atunci pe curând

 

 

 

Trimis din Yahoo Mail pentru iPhone









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu