Spiritul
unui popor într-un singur nume: Mihai Eminescu
Lector
univ. dr. Alexandru Mărchidan
18
Iunie 2023
A mai scrie astăzi ceva despre Eminescu...
Ce s-ar mai putea spune despre geniu, când s-au spus atâtea, când unii şi-au
dedicat viaţa încercând să se apropie de opera şi viaţa sa, încât s-a desprins
un nou „logos” din sânul filologiei – eminescologia. În plus, de câte ori
ascult vorbindu-se despre Eminescu îmi vin în minte acele versuri din
„Scrisoarea I”: Iar deasupra tuturora va vorbi vrun mititel,/ Nu slăvindu-te pe
tine... lustruindu-se pe el. Apare o teamă de impietate în acest lucru: încă
unul care vrea să arate ce mare îl vede pe Eminescu, ca şi când el ar avea
nevoie de acestă recunoaştere, de „argument pro”.
Bineînţeles, Eminescu nu are nevoie de
vreun argument. Totuşi, atunci când sinceri ne apropiem de taina Eminescu, m-am
gândit că ar fi, de asemenea, o impietate să nu îi aducem prinosul de mulţumire
pentru conştiinţa a ceea ce suntem. Eminescu nu a creat poporul român, dar i-a
pus în lumină sufletul, i-a aşezat înainte oglinda conştiinţei. Pe de altă
parte, oricât s-ar scrie despre Eminescu, niciodată nu se va fi spus destul.
Creaţiile care întruchipează valori ies
din matricea temporală marcată de schimbări, mode; nu se demodează opera lui
Homer, a lui Shakespeare, Mozart, Brâncuşi etc. Aceasta se întâmplă pentru că
ele dau expresie spiritului unui popor şi, astfel, unui mod de a fi uman.
Pentru că „om” reprezintă o abstracţie. El nu poate fi întâlnit. Întotdeauna
omul real aparţine unui neam, trăieşte într-o limbă, are mamă şi tată, se naşte
într-un loc şi timp anume, se hrăneşte cu pâine, îl frământă anumite întrebări
şi suferinţe, trăieşte şi moare. Un asemenea lucru ni l-a făcut pe deplin
înţeles Eminescu în toată poezia sa (Eu? Îmi apăr sărăcia şi nevoile şi
neamul.../ Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul,/ Mi-e prieten
numai mie, iară ţie duşman este).
Eminescu ne învaţă prin propriile exemple,
nu este ipocrit. Nu una spune şi alta face, adică schizofrenia morală întâlnită
în societatea românească, mai ales la nivelul structurii politice (Toţi pe
buze-având virtute, iar în ei monedă calpă,/ Chintesenţă de mizerii de la
creştet până-n talpă). Ştim că opera vorbeşte de la sine, se apără singură, are
propria intenţie („intentio operi”, cum spune Umberto Eco), dar dacă autorul ei
este integru, este una cu opera, şi întruchipează chiar prin viaţa sa o operă,
atunci ni se oferă exemplul autenticităţii: autorul şi opera se luminează
reciproc.
În timp ce mulţi dintre scriitorii aşa-zis
maturi, „îndepliniţi”, au chiar la o vârstă înaintată dorinţe de mărire şi unul
dintre cele mai importante lucruri este să le apară numele într-o altă şi altă
revistă, Eminescu, în 1871, la 21 de ani, era o persoană foarte responsabilă,
participând la pregătirea unei serbări şi a unui congres studenţesc la Putna,
cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la zidirea mănăstirii de către Ştefan cel
Mare.
Eminescu este o taină de care trebuie să
ne apropiem cu sfială. Sunt unii care spun că „domne, totuşi Eminescu nu a
terminat o facultate, n-a avut o specializare...”, din care se înţelege că ei,
având o „specializare” sau mai multe, au cel puţin un dram de superioritate în
faţa sa. Aprecieri ale unor resentimentari; schema este veche şi ieftină: hai
să schimbăm criteriile de apreciere, valorile, cu cele ale noastre (de fapt
nevalori). Şi problema cu specializările, patalamaua, decoraţiile etc.
reprezintă o variaţie pe aceeaşi temă – ceva de genul: dacă nu ai vilă, maşini,
funcţii şi nu mai ştiu ce, atunci eşti un nimeni, ţi-ai irosit viaţa, nu
contezi, n-ai fost în stare să fii „descurcăreţ” (cuvânt ce ascunde multe
lucruri îndoielnice).
„Specializarea” lui Eminescu a fost aceea
de a fi om deplin, adevărat, şi a fost astfel iubindu-şi până la jertfă
poporul, un popor care nu ştiu în ce măsură îl mai merită. Pentru că a face
serbări la 15 ianuarie şi 15 iunie şi a spune câteva vorbe ticluite despre
Eminescu nu este suficient. Mai important este să îl luăm ca model de
integritate, de iubire a adevărului care se află în lumina Adevărului ca
Persoană treimică.
Pentru a ne reaminti cât de actual este
Eminescu, redăm câteva versuri din „Scrisoarea a III-a”: „De-aşa vremi
se-nvredniciră cronicarii şi rapsozii;/ Veacul nostru ni-l umplură saltimbancii
şi irozii...// […] Şi acum priviţi cu spaimă faţa noastră sceptic-rece,/ Vă
miraţi cum de minciuna astăzi nu vi se mai trece?/ Când vedem că toţi aceia
care vorbe mari aruncă/ Numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă,/ Azi,
când fraza lustruită nu ne poate înşela,/ Astăzi alţii sunt de vină, domnii
mei, nu este-aşa?”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu