marți, 13 iunie 2023

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 



CERUL SI PAMANTUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Privesti cerul care-i atât de minunat, înalt si întins, împodobit cu felurite stele; soarele si luna, care stralucesc, luminând întreaga lume; norii care, trecând prin vazduh dintr-o parte în alta si asemanându-se cu niste burdufuri, izvorasc ploaie si ne adapa grânele. Simturile si mintea îti înfatiseaza pamântul cu tot ce-l umple: cu pomi si ierburi, cu dobitoace si fiare, cu mari, lacuri, râuri, izvoare si cu celelalte podoabe ale sale. De la cele vazute înalta-te cu mintea la cele nevazute, de la contemplarea lumii – la Ziditorul ei. Sa-ti fie aceasta împrejurare un prilej pentru a te minuna:

 

1) de maretia Dumnezeului nostru, Care pe toate acestea din nimic le-a izvodit cu un singur cuvânt (Facerea 1);

 

2) de întelepciunea Aceluia, Care atât de întelept le-a facut pe toate;

 

3) de bunatatea Lui, Care pe toate acestea pentru noi le-a zidit. Cel ce va cugeta astfel si prin zidire va cunoaste puterea, întelepciunea si bunatatea Ziditorului va fi rapit cu duhul si întru bucurie va cânta dimpreuna cu Psalmistul: „Cât s-au marit lucrurile Tale, Doamne! Toate întru întelepciune le-ai facut” (Psalmul 103, 24).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 60.

 

 

 

PORTRETUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Despre un portret se spune uneori: cât este de fidel si de expresiv, doar ca nu vorbeste! Daca omul este în stare sa dea viata unei pânze, unui lemn, unei hârtii, prin arta sa, de ce n-ar putea face acelasi lucru Dumnezeu? De ce n-ar putea da suflare de viata unei icoane, facând-o „sa vorbeasca”, daca asta I-ar fi voia? Tu, artistule, ai zugravit icoana pâna când ti s-a spus despre ea „doar ca nu vorbeste!” Lasa-L pe Dumnezeu sa o termine si sa o faca sa vorbeasca.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 408

 

 

 

FRUNZISUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca pomul îsi leapada iarna frunzisul sau, iar primavara, fiind încalzit de soare, îsi desface mugurii din nou. Multi oameni fac asemenea. Atunci când sunt rapusi de iarna, de frigul necazurilor si al nenorocirilor, ei îsi leapada poftele si parca se straduiesc sa se caiasca si sa le faca pe toate dupa buna placere a lui Dumnezeu. Însa atunci când îi încalzeste iarasi caldura bunastarii, acestia îsi dezleaga poftele ca mai înainte si, întocmai precum pomii îsi desfac frunzisul, ei iarasi înverzesc, se împodobesc si se desfata cu placerile lumesti. Asa sunt cei care atunci când îi loveste frigul unei boli, se caiesc si înceteaza a pacatui si fagaduiesc sa vietuiasca în cucernicie si sa-I slujeasca lui Dumnezeu, însa dupa ce se fac sanatosi, se întorc din nou la poftele si la faptele lor de mai înainte. Sa stii ca astfel de oameni nu sunt adevarati dreptslavitori crestini, ci doar niste fatarnici, întrucât adevaratii crestini ramân nestramutati în bunastare si în necazuri, în boala si în sanatate, în saracie si în bogatie, în defaimare si în cinstire, în slava si în umilinta, în robie si în libertate; oriunde si oricând ei se afla în pocainta si savârsesc roadele acesteia, iubindu-L pe Dumnezeu si slujind Lui. Aceste cugetari te îndeamna sa nu te asemeni celor amintiti mai sus, ci sa fii pururea statornic, în fericire si în nenorocire, sa te lepezi de poftele tale si sa faci voia Domnului. Iar daca esti si tu un astfel de om, atunci te povatuiesc sa te îndreptezi, pentru ca nu cumva, stând împreuna cu fatarnicii, sa auzi de la Hristos: „Nu va stiu pe voi de unde sunteti” (Luca 13, 25).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81

 



„Îl am pe Dumnezeu în suflet”

 

        

 

       Și, prin urmare, nu trebuie să mergi la biserică. Căci El, cică, și așa este în sufletul tău.

 

          Dar acest lucru nu este adevărat!

 

          Dacă cu adevărat în sufletul nostru ar fi fost Dumnezeu, atunci noi am fi dorit să mergem acolo, unde totul vorbește despre Dumnezeu, unde este slăvit numele Lui, unde se află icoanele Lui, unde este o prezență a Sa deosebită, harul Său. Atunci am fi încercat să trăim așa cum ne poruncește Dumnezeu. Și aceasta este voia Lui – ca noi să mergem la biserică.

 

          Vrăjmașul nevăzut este foarte viclean. Mai viclean decât noi. El seamănă în noi acest gând: „Îl ai pe Dumnezeu în suflet!”. Dar, de fapt, nu Dumnezeu a intrat în sufletul nostru, ci numai gândul despre Dumnezeu, cu care împreună a intrat cel viclean. Ca un lup în piele de oaie. Și ne măgulește.

 

          De fapt, câte nu avem în sufletul nostru? Și osândire, și iritare, și gânduri negre – numai Dumnezeu nu este.

 

          Cum să te eliberezi de toate acestea? Cum să lupți cu gândurile vrăjmașului?

 

          Numai cu ajutorul lui Dumnezeu.

 

          Singur omul nu poate face față părutelor „sale” gânduri, chiar dacă va dori foarte mult acest lucru.

 

          Acest lucru confirmă încă o dată că, în realitate, acestea nu sunt ale noastre, ci ale vrăjmașului.

 

          Cuviosul Ambrozie, starețul de la Optina, atunci când îi veneau gânduri diavolești, se însemna cu sfânta cruce și zicea: „Nu binevoiesc ”.

 

          Nu trebuie să le acordăm nici o atenție. Nici să stăm pe gânduri, ci îndată să le respingem. Să ne rugăm cu rugăciunea lui Iisus: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul. Și acestea se vor îndepărta.

 

          Biserica ne învață că diavolul se teme mai ales de semnul crucii, Agheasma Mare și Trupul și Sângele lui Hristos, din care ne împărtășim în biserică.

 

          În timpul Dumnezeieștii Liturghii în biserică se săvârșește cea mai mare minune a Sa, de nepătruns chiar și pentru îngeri. Însuși Domnul ne-a dat-o pentru mântuirea noastră. În timpul rugăciunii comune a preoților și a enoriașilor, asupra pâinii și a vinului, special pregătite în altar, pogoară Duhul Sfânt și acestea devin adevăratul Trup și Sânge a lui Hristos. După aspectul exterior, după gust, acestea rămân pâine și vin, dar în realitate este Domnul Însuși.

 

          Oamenii, care se împărtășesc cu Sfintele lui Hristos Taine, știu din propria experiență că primesc o mare putere sfințitoare, care vindecă și sufletul, și trupul.

 

          Pentru aceasta și mergem în primul rând la biserică și ne împărtășim, pentru ca în buzele noastre, în trupul nostru, și atunci și în sufletul nostru într-adevăr să intre Dumnezeu.

 

          Domnul a spus: Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el (In. 6, 56).

 

          Sfântul Serafim de Sarov, duhovnicul Pământului Rusesc, spunea:

 

          – Cine se împărtășește, în orice loc se va mântui. Iar cine nu se împărtășește – nu cred.

 

          Fiecare om botezat trebuie în mod regulat să se apropie de la Tainele Spovedaniei și Împărtășaniei. Căci noi ne spălăm în mod regulat – ne curățim trupul. Nu mai puțin regulat este nevoie să ne curățim și sufletul. Biserica așa se și numește: baie duhovnicească.

 

 

 

Cuvinte de folos spre mântuire

– Sfântul Ierarh Nifon -

 

 

 

 A întrebat oarecare frate pe Fericitul Nifon, zicând:

 

‒ Spune-mi, părinte, cuvânt de folos, cum să mă mântuiesc?

 

Şi a răspuns stareţul, zicând:

 

‒ Dacă voieşti, fiule, în mijlocul oamenilor a locui, aceasta eşti dator a păzi: a nu prihăni nicidecum pe cineva, a nu osândi, a nu ocărî, a nu te întărâta, a nu defăima, nici a te socoti pe sineţi ca şi cum vreun lucru bun ai făcut cândva, şi a te păzi de a zice: «Cutare bine petrece, iar cutare întru neînfrânare», că aceasta este aceea, adică «nu judecaţi»; ci pe toţi cu deopotrivă ochi, cu o punere înainte, cu un gând şi cu proastă (smerită) inimă vezi-i; şi-i primeşte pe toţi ca pe Hristos. Să nu pui urechea ta lângă omul ce cleveteşte, nici să te îndulceşti cu unul ca acesta, ci cu tăcere multă ţine-ţi gura ta, zăbavnic fiind la grăire şi grabnic la rugăciune, şi să nu prihăneşti cândva pe cel ce cleveteşte, nici pe altul oarecare ce lucrează fărădelege, ci de-a pururea caută la ale tale greşeli, şi prihăneşte-te pe sineţi şi defaimă-te în fiecare zi.

 

‒ Aceasta, părinte, a nevoitorilor celor desăvârşiţi este! a zis fratele.

 

 

 

FRAGILITATEA PANZEI DE PAIANJEN

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Domnul conduce cu întelepciunea si cu cuvântul Sau lumile materiale; o face puternic, în chip minunat. Ca si componentele unui trup de animal, arborii, iarba, pietrele se tin legate în alcatuirea lor, asemenea tuturor corpurilor, gratie fortelor si legilor care lucreaza în ele. Asa cum sufletul poarta trupul si îl însufleteste, tot astfel si Dumnezeu „poarta” lumea, însufletind-o cu Duhul Sfânt. Nu în zadar omul este considerat a fi o lume în mic. În fata lui Dumnezeu, lumea întreaga este ca o biata pânza de paianjen! O biata pânza de paianjen este si trupul meu! Si totusi, câta întelepciune în fiecare atom al materiei si totul se tine numai prin întelepciune, prin legi vesnice, pline de întelepciune. O, întelepciune, întelepciune, cu toata existenta noastra suntem datori fata de tine – fata de bunul tau Pricinuitor! Moartea mea, dezagregarea sau nimicirea fiintei mele vazute, dovedeste limpede ca nu sunt în fata Ta, Doamne, decât o pânza de paianjen!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 191-192




DOAR O VORBĂ.....!

 

 

Pe o scară erau doi Îngeri. Unul urca și cobora mereu. Celălalt stătea nemișcat și nu făcea nimic.

 

Îl întreabă cineva:

 

– De ce celălalt Înger urcă și coboară mereu, iar tu stai fără să lucrezi?

 

– Fiindcă celălalt urcă la Dumnezeu rugăciunile oamenilor, cererile lor. „Dă-mi aceea, dă-mi cealaltă!”. Treaba mea este să urc mulțumirile și fiindcă oamenii nu spun „mulțumesc”, stau fără lucru… Uneori mai spune cineva câte un „Slavă Ție, Dumnezeule!”. Se îngreuiază să spună Slavă Ție, Dumnezeule! sau un Mulțumesc!

 

 

 

COMOARA SUFLETULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Sufletul, având constiinta de sine, e constient de cunostintele sale; sufletul cerceteaza si cauta sa cunoasca nu doar pe cele dinafara sa, ci si pe sine însusi si actele sale, si sa-si exprime opinia cu privire la calitatea faptelor si actiunilor sale. Sufletul nu doar tezaurizeaza o multime nesfârsita de adevaruri, ci si devine comoara în care s-au acumulat nenumarate adevaruri, dobândind constiinta valorii absolute a acestor adevaruri si a consecintelor acestora asupra sa si, simtind înrudirea fireasca dintre el si adevarurile suprafiresti, doreste sa traiasca în aceasta lume spirituala a acestor adevaruri. Acest lucru dovedeste faptul ca sufletul e nemuritor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 252

 

 

 

ATENTIE LA CAP!

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Dintre toate madularele trupului tau, cel mai de seama este capul, si daca da cineva în tine cu piatra, sau cu toiagul, sau cu sabia, jertfesti, ca sa abati lovitura de la cap, alt madular al trupului, stiind ca fara cap nu poti trai în aceasta viata: si pentru tine lucrul cel mai de seama sa fie credinta în Preasfânta Treime, Cea de o fiinta, caci fara aceasta credinta nimeni nu poate sa vietuiasca viata adevarata.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 96.




FLOAREA OFILITA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Cât de frumoasa este aceasta lume, însa plina de moarte! Ea se aseamana unei flori care s-a deschis într-o luna de primavara: înfloreste atâta timp cât roua si ploaia o tin în viata; îndata ce vine arsita, floarea se ofileste. Asa si moartea face sa paleasca obrajii si strica în mormânt madularele cele minunat întocmite... Da-ne, Doamne, scapare si ocrotire în tarâmul unde dreptii salasluiesc.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 124-125.

 



A spus Sfântul Rafail că te va vindeca!

Traducere și adaptare: Elisei Roncea

 

 

 „Vă scriu cu profundă emoție pentru a vă informa despre minunea pe care a trăit-o familia mea, datorită intervenției divine a Sfinților Rafail, Nicolae și Irina și datorită spijinului și rugăciunilor fierbinți ale părinților de la Ano Suli.

 

Familia mea mereu a avut o mare evlavie față de Sfântul Rafail, vizitând și închinându-ne în trecut de câteva ori în Mitiline. Părinții mei trăiesc în Tesalonic. În septembrie 2012 am aflat că tatăl meu avea cancer la intestinul gros. Doctorul care a făcut biopsia nu ne-a dat multe speranțe în vederea însănătoșirii lui. Acest lucru a căzut ca un trăsnet asupra noastră și am hotărât să vină la Atena pentru a ne putea ocupa de el.

 

În acele zile am intrat pe internet pentru a căuta o biserică a Sfântului Rafail din Atena. Am găsit Mănăstirea Sfinților Rafail, Nicolae și Irina, de la Ano Suli, Maraton. Era vineri, iar luni am fi început prima etapă a tratamentului cu radiații, până când se va micșora tumoarea, în vederea operației. Când am văzut mănăstirea, am și spus familiei mele că în ziua următoare vom merge acolo. În seara respectivă am văzut-o în vis pe Sfânta Irina, cu pletele ei blonde și cu o rochie albă, cum îmi zâmbește și îmi spune că toate vor merge bine (în legătură cu tatăl meu).

 

În ziua următoare, într-adevăr, am vizitat mănăstirea de la Ano Suli, iar când am intrat în locul unde erau înfățișați sfinții și am zărit stânca și icoana Sfintei Irina m-a apucat plânsul. Era exact așa cum o văzusem în vis și, pe lângă primirea călduroasă a părinților și încredințarea lor că Sfântul Rafail împreună cu obștea sa ne va ajuta, am prins multă putere pentru ceea ce urma să fie.

 

Între timp, tatăl meu, care are claustrofobie și căruia îi era imposibil să intre la aparatul pentru radiații, l-a chemat în ajutor pe Sfântul Rafail, s-a rugat mult și astfel, de fiecare dată când intra la aparatul respectiv, în loc de frică simțea o ușurare și o bucurie. Știa și simțea că Sfântul Rafail era aproape de el. Într-o seară, tatăl meu vede în vis că era la mănăstirea de la Ano Suli și a auzit o voce care i-a zis: „A spus Sfântul Rafail că te va vindeca și să aprinzi două lumânări mari”.

 

Intervenția chirurgicală se apropia, iar îngrijorarea și stresul nostru creșteau. Atunci tatăl meu a revăzut în vis că era pe stânca de la mănăstire și a văzut un preot îmbrăcat în veșminte. Nu putea să-i vadă fața, dar simțea că era Sfântul Rafail, care i-a zis: „Eu ce era de făcut, am făcut”. Am sunat la mănăstire, am povestit visul, iar părinții ne-au încredințat că Sfântul Rafail ne va ajuta. Intervenția s-a produs, dar din păcate doctorul nu era mulțumit de rezultat, tumoarea extindându-se în afara intestinului. Nu am crezut deloc acest lucru și nu mi-am pierdut încrederea în Sfinții Rafail, Nicolae și Irina. Tot ceea ce văzusem și trăisem erau lucruri adevărate. Sfinții ne vor ajuta.

 

Mama mea, în aceeași seară, a văzut-o în vis pe Sfânta Irina cum ținea în mână o foaie albă, spunându-i că rezultatele examinărilor vor fi pozitive, curate. Așa s-a și întâmplat. Biopsia a avut rezultate bune, de necrezut. Doctorul nu credea ceea ce vedea. Ceea ce a rămas să facă tatăl meu a fost o formă preventivă de chimioterapie ușoară. CT-ul și examinările lui au fost foarte curate.

 

Mijlocirea Sfinților pe toată durata acestei încercări a fost mare și vădită până astăzi. Mulțumim cu toată puterea noastră lui Dumnezeu și sfinților Lui care ne-au ajutat atât de mult, dar și părinților de la Mănăstirea Sfinților Rafail, Nicolae și Irina, din Ano Suli, pentru susținerea lor.

 

          Sursa: «Είπε ο Άγιος Ραφαήλ πως θα σε θεραπεύσει»

 

 

Creştinii suferă în continuare în Siria

– 19 tinere ucise -

 

 

Deşi conflictul s-a mutat oficial în Irak, acolo unde Statul Islamic a cucerit Mosulul – oraşul creştinilor, nici în Siria situaţia nu a fost stabilizată. Chiar dacă bisericile creştine şi-au mutat reședințele în Liban sau într-una dintre ţările europene, mai sunt destui creştini în ţara Sfântului Ioan Gură de Aur şi a Sfântului Efrem Sirul.

 

Peste jumătate de milion de creştini aparţinând Patriarhiei Ortodoxe a Antiohiei şi a Întregului Orient, Bisericii Siriene Iacobite şi celei Chaldeene suferă în tăcere, iar dramele lor sunt trecute cu vedere de marile agenţii de presă occidentale.

 

Frânturi de veşti ajung şi la noi. Al Jazeera raporta în luna iunie a anului 2016 uciderea de către rebeli a 19 tinere creştine. Din puţinele informaţii, fetele creştine făceau parte dintre copiii răpiţi şi ţinuţi în lagărele de concentrare. Conform unei mărturii a unei tinere salvate, situaţia din lagăre este cruntă pentru tinerii creştini: „Eram trezite înainte de răsăritul soarelui în fiecare dimineață și forțate să recităm rugăciuni islamice. Ne hrăneau cu resturile de la masa soldaţilor, iar apa cu care ne spălam era contaminată. Băieţii erau obligaţi să care armament, iar noi eram pozate şi expuse ca să fim vândute pe internet. Dacă nu ne cumpăra nimeni, eram dăruite soldaţilor jihadişti. Lagărele de formare implică activităţi zi și noapte, iar când nu era de muncă eram forțați să memorăm versete din Coran. Probabil fetele au fost ucise pentru că au refuzat învăţătura islamică. Ei nu stau la discuţii, au putere de moarte şi de viaţă!”, a povestit o tânără creştină siriană salvată, pentru publicaţia Christian Post.

 

sursa: doxologia.ro

 

 

 

PASARILE CERESTI

- Parintele Arsenie Boca -

 

 

Împaratia Cerurilor, comprimata într-o samânta mica, a luat-o un Om, si-a aruncat-o în gradina Sa, lumea, si s-a facut (crestinul) copac mare si pasarile cerului s-au salasluit în ramurile lui.

 

Împaratia Cerurilor nu este pentru pasari, ci pentru oamenii care traiesc „ca pasarile” – mai desprinse de pamânt si firea pamânteasca, traind mai dupa firea lor cereasca, traind mai „în grija lui Dumnezeu”, decât în grija vietii. Pasarile acestea sunt „vulturii” care se vor aduna ca sa judece lumea (1 Corinteni 6, 2), când pamântul va fi „stârv”.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 105



Altădată și acum.

- Sfântul Ioan Iacob Hozevitul -

 

~*~

,,Aruncându-ne în urmă

Ochii noştri sufleteşti

Către anii din vechime

A vieţii creştineşti,

Mintea noastră se uimeşte

De sfinţenia de-atunci,

Limba fără grai rămâne,

Ne simţim ca nişte prunci.

Căci vedem păgânătatea

Dând război necontenit

Adunările creştine

Din Apus şi Răsărit.

Şi aflăm credinţa sfântă

Ca un foc atunci arzând

Iar Biserica în culmea

Biruinţelor şezând.

Adâncindu-ne mai tare

În trecutul depărtat

Al Bisericii creştine

Gândul nostru stă mirat:

Uriaşi vedem în faţă

Pe străbunii credincioşi,

Noi suntem pe lângă dânşii

Toţi, pitici neputincioşi

 

Fruntea lor având cununa

Razelor dumnezeieşti

Ni se apleacă de ruşine

Ochii noştri cei trupeşti.

Mici la suflet, mari la patimi,

Noi aproape nu-ndrăznim

Să mai cugetăm la Slava

Noului Ierusalim!

Despre viaţa minunată

A celor „întâi născuţi”

Lumea astăzi nu mai ştie,

Sfinţii stau necunoscuţi!

Astăzi traistele ştiinţei

S-au umplut cu născociri,

Iar de tainele credinţei

Lumea nu mai are ştiri!

Toata străduinţa lumii

Este spre a dovedi

Că „Materia e totul,

Duhul n-are unde fi”!

Cât de mult se mai înşeală

Cel numit „Cuvântător”

Oare cearcă numai „firea”

Neştiind pe „Făcător.”

 

~*~

MINILECTURĂ

 

 

 

 

ISPRAVA TRUPULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Nefireasca dominatie a carnii asupra spiritului se explica printre altele si prin aceea ca spiritul pare a fi „îngropat” în carne, legat de aceasta. Aceasta iese în evidenta îndeosebi în raport cu slujirea lui Dumnezeu. Omul pare a se apropia de Dumnezeu mai mult cu gura, cu trupul, fals, nu I se închina în duh si-n adevar. Într-adevar, traim adesea ca si cum n-ar exista în noi spirit, suprema treapta a desfrânarii vadindu-se în om atunci când spiritul este sufocat cu totul si când omul ramâne doar trup si nimic altceva. „Nu va ramâne Duhul Meu pururea în oamenii acestia pentru ca sunt numai trup” (Facerea 6, 3). Priviti cu atentie în ce chip Îl cinstesc oamenii pe Dumnezeu: veti constata ca trupul încearca sa o ia înaintea spiritului. La sfinti se vede ca spiritul precumpaneste asupra trupului, fiindca acestia traiesc cu spiritul, nu vad în lume nimic altceva decât spirit, întelepciunea, atotputernicia si bunatatea lui Dumnezeu vadindu-se în toate. În orice fenomen, în orice lucru vad pecetea spiritului. La oameni exista o preponderenta considerabila a trupului asupra spirtului si ea apare în faptul ca ei recunosc doar cele ce pot fi percepute prin simturi, nu vad – cum se spune – mai departe de lungul nasului; omul simturilor, omul trupesc, vede lumea aproape ca si fiintele necuvântatoare, irationale; îl lasa rece întelepciunea, puterea pururea fiitoare, bunatatea Creatorului. Citeste Cartea Sfânta si vede în ea numai buchea. Când se roaga, mintea îi zburda, trecând mecanic peste cuvintele rugaciunii, nu le patrunde sensul, ignora arta rugaciunii în duh si adevar. Trupul predomina si sistemul de învatamânt (Nicaieri nu se învata în scoala ceea ce reprezinta lucrul de capetenie al practicii crestine: cum sa ne rugam; se învata oare undeva cum sa-L vedem pe Dumnezeu?) Trupul va continua sa domine lumea pâna la sfârsitul veacului, astfel încât „Domnul când va veni – sa judece lumea – va gasi oare credinta pe pamânt?” (Luca 18, 8), ca si la oamenii lumii celei dintâi (necredinta este isprava trupului).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 38-39

 

 

 

GHIMPII

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

 

Tuturor oamenilor le doresc ghimpii greu de stapânit ai nemultumirii de sine, ca pe cel mai pretios si luminos dar. E în firea oamenilor zbuciumul, nemultumirea de sine, setea dupa noi orizonturi, dorul dupa desavârsire.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 32



FLORI DE GHEATA

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

Sa ne întoarcem spre locuintele noastre si sa intram în cea dintâi casa ce ne va iesi înainte, nu a unui bogat, ci, de vreti, fie si a celui mai de pe urma muritor.

 

Ce se vede colea, pe acest geam pe jumatate stricat? Un fel de desen, necunoscut si neajuns pâna acum de iscusinta omeneasca. Materialul întrebuintat se pare a fi cel mai simplu: zapada si gheata – dar iscusinta în lucrare este neobisnuita. Cine oare este acest Faurar nevazut, care stie sa faca lucruri asa de minunate din nimic? Daca întrebi stiinta despre toate acestea, ea îti spune: „Aici frigul de afara s-a luptat cu caldura din casa si aceasta lupta a dat nastere acestei alcatuiri”. Dar bine, pentru ce toate acestea? „Caldura din casa” – continua a ne spune stiinta – „s-a asezat pe sticla sub forma de umezeala, iar frigul de afara, condensând-o, a îmbracat-o anume în aceste forme cu diferite alcatuiri”. Pentru ce, însa, a îmbracat-o anume în aceste forme si nu în altele? De unde vine asemanarea acestor alcatuiri cu forma fiintelor din diferite împaratii ale naturii? Stiinta tace. Sa ne uitam mai de aproape la aceasta zugraveala minunata! Unele din partile cele mai de dedesubt ale ei sunt asternute ca nisipul din vaile de dinaintea muntilor, ori ca nourii pe cer. Dar iata, deasupra acestui strat se vede asemanarea bolovanilor, închipuiti printr-un sir de cristale! În ce chip vederea acestor munti îndepartati se arata pe aceasta sticla! Deasupra bolovanilor si câteodata alaturi de ei se vad plante mari si mici: de unde sunt ele? Nu e oare umbra [închipuirea] plantelor si buruienilor ce cresc vara sub ferestrele voastre? Dar printre aceste plante se vad si dintre acelea care nu numai ca nu se afla în gradina voastra, ci nici în tara noastra. Se vad plante din acelea care cresc în alte parti, câteodata foarte îndepartate de noi. Prin ce minune s-au mutat ele dintr-o asa departare în casele noastre si pe ferestrele noastre? Orice s-ar spune, totusi nu se poate a nu zice, la urma urmelor, ca în acest fenomen, cu toata micsorimea si neînsemnatatea lui, ni se arata acea putere a-toate-ziditoare care, si în lucrurile cele mici, ca si în cele mari, întrece orice cugetare a noastra, pentru care nu exista nici departare, nici piedici si care întotdeauna si pretutindeni are gatite forme pentru tot felul de lucrari.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 89-91

 

 

 

ACUL CU GAMALIE

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Iarasi, de mirare ne este faptul ca numarul atomilor cuprinsi într-o gamalie de ac se ridica la cifra, ce nu se poate concepe, de 8 sextilioane (8 urmat de 21 de zerouri) si daca cineva ar voi sa numere acesti atomi, de ar numara câte un miliard pe secunda, i-ar trebui 250 de ani pentru a face aceasta socoteala. Fratii mei, nimeni din oameni sau din Îngeri nu poate cârmui aceste preaminunate si nemarginite zidiri, decât numai Preavesnicul si Preaputernicul Dumnezeu, Care pe toate din nimic le-a facut, dupa cum este scris: „El a zis si s-au facut, El a poruncit si s-au zidit” (Psalm 148, 5). El pe toate din nimic le-a facut si tuturor legi le-a pus, precum si tuturor le poarta de grija, dupa cuvântul: „Cel ce da hrana la tot trupul, ca în veac este mila Lui” (Psalm 135, 25).

 

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 5: Minunile lui Dumnezeu din lumea vietuitoarelor , p. 49-53.

 

 

 

UNTDELEMNUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Untdelemnul (în greceste „elei”) înseamna mila si slujeste ca semn al milei lui Dumnezeu revarsate necontenit asupra noastra; untdelemnul care arde în fata icoanelor înseamna mila lui Dumnezeu revarsata neîncetat asupra noastra, dar si jertfa noastra de multumire pentru aceasta mila, precum si continuitatea vietii noastre, asemenea untdelemnului sau focului duhovnicesc.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 101










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu