joi, 29 iunie 2023

Mihaela Malea Stroe - Mihaela Malea Stroe: „De bună seamă…”

 



Mihaela Malea Stroe: „De bună seamă…”

 

29 iunie 2023ReflecţiiBacalaureat, examenul maturitatii, Mihaela Malea Stroe, țara lui Papură VodăRedactia

 

Trăim, din nou, ca în țara lui Papură Vodă, haotic, dar, desigur, mult mai elevat/ sofisticat haotic decât în vremea acelui Vodă (pre numele lui Ștefăniță Lupu).

 

N-aș fi scris nimic despre bacalaureatul din acest an (încerc să mă detașez de nefericirea sistemului de învățământ parazitat de nenumăratele experimente reformiste), dacă nu m-ar fi sunat insistent prieteni și cunoștințe să mă întrebe cum mi se par subiectele de la recent încheiata probă scrisă la limba și literatura română.

 

Le-am căutat pe internet, le-am citit și prima apreciere care mi-a venit în minte a fost „jignitor de ușoare!” pentru niște tineri inteligenți cum sunt cei de azi. Pesemne, în viziunea celor care concep programele, subiectele și baremele, examenul de bacalaureat și-a pierdut semnificația clasică: examen de maturitate.

 

Dacă privim ce s-a întâmplat cu învățământul în ultimii treizeci de ani, multe altele s-au pierdut, iar decidenții par să aibă un singur scop clar: exportarea masivă a unei resurse prețioase – inteligența tinerilor. Dacă mai rămâne ceva și pe „piața internă” – se practică vizibil, aproape ostentativ, descurajarea/ sufocarea ei.

 

S-au pronunțat în timp, avertizând asupra deteriorării grave a sistemului de învățământ, profesori cu experiență din preuniversitar și multe nume de referință din mediul universitar, academic, scriitoricesc. În zadar! Ministerul de resort (care-și schimbă periodic denumirea de parcă ar vrea să-și piardă urma asemeni infractorului care-și schimbă identitatea) împreună cu CNEE, CNPEE, alte organe și organisme sus-puse, nu manifestă absolut nicio jenă. Așa-zisele „dezbateri publice” sunt formale, ocupanții înaltelor funcții tot ce-i taie pe ei capul hotărăsc și impun. În manualele de literatură spațiul alocat literaturii s-a redus incredibil de mult, în programa de bacalaureat au rămas (simbolic?) câțiva autori. În anii 90, puțin și după 2000, bacalaureatul încă avea consistență. După aceea, ștacheta exigențelor a coborât continuu. Logic: dacă faci praf sistemul de învățământ, ca să dovedești că el funcționează și că procentul de promovabilitate la examene este bun, „ajustezi” formele de examinare și cerințele. Elimini subiecte ale căror răspunsuri pretindeau cunoștințe temeinice, capacitate de analiză și sinteză, exprimare pe măsură (elevii buni scriau, fără să bată câmpii, lucrări și de câte 18 pagini A4 în trei ore de examen), formulând (alambicat, dar găunos) subiecte accesibile până și elevilor de gimnaziu. În cazuri fericite, lucrările ajung acum la 8-9 pagini, jumătate acoperite de răspunsuri scurte, șablonizate, la întrebări previzibile, standardizate. Să ne așteptăm, pe viitor, la teste-grilă? O bifă într-o căsuță poate ascunde și mai bine carențele de limbă și literatură.

 

Ce altceva mai faci? Înlocuiești un examen oral consistent de literatură cu o caricatură bombastic numită evaluarea competențelor ligvistice de comunicare orală în limba română (uaauu!!), probă derizorie, pe care nimeni n-o ratează (calificativele sunt generoase: mediu, avansat ori experimentat!) decât – eventual – prin neprezentare. Nu există niciun calificativ care să semnaleze și să sancționeze… analfabetismul funcțional, această plagă în incontestabilă expansiune (peste 80% în școlile generale, zic statisticile din 2023) după atâtea îmbunătățiri și modernizări ale sistemului de învățământ. Absolventul de liceu primește, după caraghioslâcul probei, un foarte arătos și foarte securizat certificat… cu utilitate și relevanță zero!

 

Ce mai faci? Marginalizezi, umilești profesorii. Lansezi „principiul” „elevul nostru, stăpânul nostru!”. Subfinanțezi sectorul. Reînvii și împopoțonezi limbajul de lemn, ca să pară toate bune și frumoase, dar, pe cât posibil, să nu se înțeleagă mai nimic din frazeologia stearpă.

 

În fine, la nivelul următor, suprimi concurența acerbă lăsând să se înmulțească instituțiile de învățământ superior mai spornic decât bureții pleurotus în sacii din ciupercării și, în loc de selecție riguroasă, prin examen de admitere, recurgi la „dosariade”, adesea neconcludente. Cantitate – da, calitate – pe sponci.

 

Marele necaz în anul acesta: pe candidați i-a încurcat rău-rău la bacalaureat o „secvență” („de bună seamă”) cu sens lesne deductibil din context: „De bună seamă, plecase să se întâlnească cu Constantin și să mai vadă un doctor pentru boala sa.”

 

Jale grea și revoltă în masă, soldate cu o petiție (Baremul de la Bacalaureat la disciplina Limba și Literatura Română | CampaniaMea pe Declic ) care a strâns în timp-record circa 44.000 de semnături și numeroase comentarii. Oare câți dintre semnatarii care consideră că examenul a fost greu și s-au simțit bulversați de o cerință banală (I. A. 1. Indică sensul din text al secvenței de bună seamă) or fi primit la proba de competențe lingvistice confirmare de utilizator avansat sau experimentat? Un avansat/experimentat autentic nu s-ar fi împotmolit, ar fi înțeles spontan și ar fi indicat corect sensul locuțiunii. Un utilizator mediu poate ar fi avut nevoie de un oarecare timp de gândire, dar nici acela n-ar fi dat greș. Concluzia?!

 

Tragi-comic este că în petiție – adresată autoritar-agresiv „Către: Ministra (sic!) Educației, Ligia Deca; profesorii corectori” – nu se cere imperativ doar o revizuire a punctajului. Se specifică răspicat ce variante de răspuns propuse de elevi ar face bine să accepte evaluatorii: Vă cerem să luați în considerare și alte variante, precum “de bună voie”, “evident”, “de asemenea”, “totodată” și altele. Aceste cuvinte pot înlocui toate în context locuțiunea “de bună seamă”. Multe comentarii, într-o română chinuită, sună și ele a poruncă: Toată lumea sa primească punctaj maxim la acest Exercițiu pentru ca este foarte interpretabil!!! pretinde Bianca, susținută de George (Ba eu zic sa se puncteze la toată lumea exercițiul asta). O pretenție cu trei semne de exclamare are și Cristina (Am semnat pentru ca am scris „bunavointa”!! Vreau sa puncteze!!!). Răzvan propune: sa se ia în cinsiderare „cu gand bun” . Andrei semnează petiția Pentru ca vreau ceva mai bun pt copii care sau străduit sa invete (sic!). Să poruncești – abia ieșit pe poarta liceului –  „ministrei” și profesorilor corectori este un semn cert că proiectul României vârtos educate începe să dea roadele dorite. Sau poate nu?!

 

Interesant: pe cât de opaci sunt decidenții în fața articolelor critice pertinente, semnate de personalități, pe atât de prompt se conformează  (fie și parțial) imperativului din petiția elevilor, elaborând de urgență un „document” (publicat pe Edupedu.ro) care transmite evaluatorilor că „punctajul pentru formulare, punctuație și ortografie va fi acordat și pentru răspuns greșit.” De ce nu?! În fond, exprimarea incorectă, șovăielnică în limba română nu îngreunează nimănui accesul la dregătoriile de seamă. Dacă un ministru sau altul, un primar sau altul ignoră acordul între subiect și predicat ori folosește impropriu cuvintele, elevul de ce să fie depunctat? Chiar așa, de ce?!

 

 

Grozavă evoluție a învățământului românesc!

 

Totuși, dacă s-a ajuns aici, nu e vina tinerilor! Ei sunt produsul – mai exact victimele – unui sistem intrat în vrie, guvernat de legi mai iute schimbătoare decât prognoza meteo, absurde (când nu sunt stupide), generator de programe haotice, îndoielnice, incoerente, implicit de manuale greoaie care, supunându-se programelor, nu au cum să fie cu mult mai breze. Un sistem surd, impermeabil la sugestii/propuneri constructive, refractar la critici justificate. Și orb: refuză să vadă realitatea propriei prăbușiri. În schimb – vorbăreț, logoreic-demagogic atunci când se fălește cu „misiune și viziune, realizări și performanțe”. Care performanțe? Abandon școlar și analfabetism funcțional în continuă creștere? Dacă încă mai apar performanțe demne de laudă, ele nu se datorează sistemului, ci meditațiilor (a căror blamată proliferare în prezent este, în esență, oglindă și consecință a degradării sistemului) și acelor dascăli devotați școlii pe care interminabila reformă încă nu i-a deformat și nu i-a înfrânt.

 

De bună seamă, s-ar cuveni ca artizanii postdecembriști ai sistemului, câți s-au tot cuibărit prin fotolii, să bage de seamă unde s-a ajuns, să-și dea seama ce degringoladă au creat și… să dea seamă de ce au făcut!

 

Acum, că examenele s-au încheiat, putem spune încă o dată, odată cu „fericita matroana română” din schița lui Caragiale: „Uf! /…/ am scăpat! Am dat şi bacaloriatul ăsta!”

 

Mihaela Malea Stroe


Sursa: ADRIAN MUNTEANU

https://lapasprinbrasov.ro/mihaela-malea-stroe-de-buna-seama/









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu