Dumnezeu S-a îmbrăcat în veșmântul
smereniei
Dumnezeu S-a îmbrăcat
în veșmântul smereniei
„Hristos Se
naște, slăviți-L, Hristos din Ceruri, întâmpinați-L, Hristos pe pământ,
înălțați-vă…” (Catavasia Nașterii Domnului)
Părintele
Ceresc, a Cărui dragoste este neajunsă, a trimis în lume pe Fiul Său cel iubit.
„O, adâncul bogăției și al înțelepciunii și al cunoștinței de Dumnezeu[1]”.
Dragostea nesfârștită a lui Dumnezeu a aflat acest chip al înnomenirii, ca să
aducă aici jos pe pământ lumina cunoașterii dumnezeiești, să Se aducă pe Sine
aproape de om, ca să-l ajute să-L cunoască ca pe adevăratul său Părinte și prin
această cunoaștere să-l aducă pe cel surghiunit din nou în locul cel de
odinioară, în Rai. În acest chip a rânduit mântuirea omului.
La fel cum
diavolul s-a folosit de șarpe ca să-i doboare pe cei întâi-zidiți și prin ei pe
tot neamul omenesc; și a reușit, cu îngăduința lui Dumnezeu, tot astfel și
Hristos prin acest chip al înnomenirii Sale, a vrut să înșele și să-l doboare
pe cel care a înșelat pe om și să i-l răpească ca un fur, ca să-l elibereze și
să-l ducă din nou nu într-un rai pământesc, ci într-unul duhovnicesc și ceresc.
Cum a
devenit Fiul lui Dumnezeu om? Lumina cea preastrălucitoare a Dumnezeirii Sale a
acoperit-o cu firea omenească și astfel pământul a putut primi, să-L găzduiască
pe Dumnezeu și omul să vorbească cu El. Împăratul împăraților și Domnul
domnilor a vrut să Se nască din Fecioara Maria ca Om. Și nu a avut nici cea mai
mică locuință, nici puțină căldură, nici măcar o căsuță simplă, pe care o care
și cel mai sărac om pe pământ! A vrut să evite slavele și cinstirile și L-a
primit smerita peșteră. Dar Tatăl Ceresc, Care știe să slăvească a trimis
steaua, pe acel înger luminos, care propovăduia ca o gură la toată firea
Nașterea Fiului Său. Îngerii cântau: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe
pământ pace, între oameni bunăvoire”. Păstorii cu ochii lor simpli se minunau
și binevesteau bucuria aceasta mare, că S-a născut Împărat pe pământ. Iar magii,
luminați de Dumnezeu și ei, alergând au ajuns având ca povățuitor steaua
luminoasă, spre a se închina necunoscutului pe pământ Dumnezeu și s-au minunat,
fără să poată lua parte la taină. Până și animalele și caii, care urmau pe
păstori, s-au adunat în jurul dumnezeiescului Prunc și-L priveau cu mirare și
uimire.
Maica
Domnului, Fecioara Maria, care s-a învrednicit și ea de o neasemănată cinste,
aceea de a deveni Maica lui Dumnezeu, fecioară fiind, fără de sămânță și fără
de bărbat, la o vârstă atât de mică, se minuna și, fiindcă nu putea să cuprindă
cu mintea ei, se întreba: cum se naște
om, fără să se petreacă cele firești și cum Dumnezeu Cel neîncăput încape în
preasfântul ei pântece? Privea cu ochii ei cei feciorești și se minuna; inima
ei era plină de o nesfârșită dragoste către dumnezeiescul Prunc.
Hristos a
voit ca fără de măreție dumnezeiască să Se arate aici pe pământ și să Se nască
într-o peșteră sărăcăcioasă. Potrivit Sfântului Isaac Sirul, Dumnezeu S-a
îmbrăcat în acest veșmânt al smereniei și a coborât pe pământ, ca să poată să
întâlnească pe om. Și astfel, omul și zidirea au putut veni în comuniune cu El.
Altfel, ar fi trebuit ca focul cel dumnezeiesc să ardă și pe om, și zidirea.
Însă smerenia lui, ca un veșmânt dumnezeiesc, L-a cuprins și astfel Dumnezeu
S-a apropiat cu dragoste și împreună-pătimire. Evanghelistul Ioan spune:
„Cuvântul Trup S-a făcut și S-a sălășluit între noi”[2]. Dumnezeu a luat trup
omenesc, ca devenit Om desăvârșit, fără însă de păcat, ca să ne facă pe noi
prietenii și fiii Săi prin renaștere.
Milostivirea,
smerenia, jertfa și ascultarea au fost cele care L-au adus pe Hristos pe
pământ. Dacă nu l-ar iubi pe om, nu S-ar fi smerit pe Sine până la sfârșit, în
chip desăvârșit, împlinind dumnezeiasca ascultare „făcându-Se ascultător până
la moarte, și încă moarte pe Cruce”[3]. Hristos nu a venit ca să facă voia Sa,
ci voia Tatălui Său ceresc să o săvârșească. Și a săvârșit-o în chip
preaslăvit, de vreme ce cu puterea Sa a nimicit cu totul pe diavolul și iadul,
slobozind din robie pe om. Luându-l pe
acesta pe umerii Săi ca pe o pradă, l-a adus și l-a înfățișat Tatălui ceresc și S-a înălțat biruitor la
Cer, împlinind cu desăvârșită supunere porunca Lui. Și prin ascultarea aceasta
I-a dăruit nume mai presus de orice nume, numele Iisus, care înseamnă
Mântuitor.
Scopul lui
Dumnezeu nu a fost doar să-l mântuiască pe om prin Fiul Său, Care a venit în
lume, ci prin viața lui Hristos a voit să ne lase o învățătură dumnezeiască, o
lumină neînserată, astfel încât cel care voiește să se mântuiască, să poată să
pășească prin această lumină către Dumnezeu.
[1] Romani 11, 33.
[2] Ioan 1, 14.
[3] Filipeni 2, 8.
Oamenii din ziua de azi nu de
predicatori au nevoie, ci de oameni care să le asculte durerea
A venit o
tânără și mi-a spus că vrea să vorbim. Și a început să spună, să spună. Știți
cât mi-a spus? Nouă ore neîntrerupt! Și atunci eu eram preot tânăr și n-aveam
altă treabă, și am stat cu ea noua ore. Și, după ce am stat cu ea noua ore,
mi-a zis:
„Acum am
terminat. Ce să fac?”. Și eu i-am vorbit un singur minut. I-am spus:
„De acum înainte, să mergi în fiecare Duminică
la biserică. Și în fiecare dimineață să te rogi. Și să mergi să asculți
predicile, cuvintele duhovnicești”.
Și cea care
mi-a vorbit noua ore, fără ca eu să-i spun nimic, a plecat de acolo și le-a
spus tuturor: „Cel mai bun duhovnic! Cel mai bun duhovnic!”. Dar nu i-am spus
nimic. Singurul lucru pe care l-am facut a fost să am mare răbdare, să o
ascult.
Știți,
oamenii din ziua de azi au mare nevoie să găsească oameni care să-i asculte. Nu
de predicatori au nevoie, ci de oameni care să le asculte durerea. Și
părintele duhovnicesc trebuie să aibă harisma de a asculta, nu de a vorbi.
Vorbim în biserică, ținem predici, dar la spovedanie ascultăm, și ne rugăm în
același timp. Adică îi facem „duș” și aruncăm peste el apa rugăciunii și a
dragostei.
V-am vorbit
din propria mea experiență, din ceea ce încerc eu să fac. În cele din urmă
însă, oamenii nu ne aparțin nouă, sunt ai lui Dumnezeu. Facem tot ce putem
prin cuvântul nostru, prin tăcerea noastră, prin iubirea noastră de oameni,
prin rugăciune – și, dincolo de toate acestea, să se facă voia lui Dumnezeu,
căci Dumnezeu are mai multă dragoste decât noi…
Extras din conferința „Apostolatul
tinerilor în Biserică astăzi” – Iași, 2 septembrie 2010, “Familia ortodoxa”,
nr. 3 (50)/2013)
Sursa: ganduridinierusalim.com
În ceasul în care măicuța întindea
mâna, i-a scuipat în palmă cu toată batjocura
O monahie
milostivă, care cerșea din casă în casă pentru săracii unui azil de bătrâni, a
intrat într-o zi într-o casă cu mulți oameni care petreceau. Fără să se
tulbure, s-a prezentat cu simplitate și a cerut milostenie.
Unul dintre cei prezenți, în ceasul în care
măicuța întindea mâna, i-a scuipat în palmă cu toată batjocura. Aceasta, fără
să arate nici cea mai mică neplăcere, îi spune: „Asta a fost pentru mine” și
întinzând cealaltă mână, adăugă: „Acum dă ceva și pentru săracii aceia”. Cel
care a insultat-o nu se aștepta la o asemenea lecție. Emoționat, a oferit mai
mult decât au dat toți ceilalți, iar pilda bună a măicuței i-a devenit pricină
pentru a-și schimba viața.
Extras din
”Limonariul mirenilor, întâmplări de folos”, trad. de Cristian Spătărelu, Ed.
Cartea Ortodoxă, 2009, pag. 110
Sursa: ganduridinierusalim.com
Călugărul și măgărușul
Monahul
Gherontie avea un măgăruș și, ca să nu-l obosească, niciodată nu urca călare pe
el, ci întotdeauna mergea pe jos, pe lângă măgăruș. Atunci când voia să schimbe
butelia de gaz, o căra el în spate pe cea goală și mergea înaintea măgărușului.
Când îl întrebau
ceilalți monahi de ce nu încarcă butelia pe spatele măgărușului, el răspundea:
„O va duce pe cea plină. Să-l încarc și cu cea goală?!”.
Priveliștea
era hazlie, dar bătrânelul știa ce face, fiindcă avea scopul său…
Din Patericul athonit
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu