Căutând după mere 29
Doamne,
ajută!
si Sărbători
cu liniște în suflet!
E greu să
avem inima destul de largă încât să cuprindem ceea ce ne este dăruit.
Poezia e un
construct, dar și un proces, un act de cunoaștere din care omul tot decade.
Poeticitatea e o stare înaltă a inimii. Dă marturie. Și omul locuiește uneori
în această revelare. Și ar trebui, poate, să-i fie de ajuns. Dar mai e și
cititorul, iar toată ecuația se complică prin această necunoscută a receptării
de care poetul nu se poate elibera.
Nu trebuie
să vă întristați. Învierea e precedată de ispite. Scriitorul Peter Hurley
spunea că românul învinge doar prin moarte și că important e să rămâi român,
pentru că din românitate se poate cădea.
Cu
mulțumiri,
Bogdan
Herțeg
- E un sofisticat, ambilicat asemeni firii
noastre laudă de zestre şi patrie limba română, dar câți vor înțelege
filozofarea metaforică ? Coperta, "joaca ta" avea mai mult miez de
pâine omenescă cu parfum spiritual şi de grai popular românesc, e mai
autentică, e mai ceea ce suntem noi verde crud al pământului şi albastru-senin
al cerului cu vrere şi plăcere a lui Dumnezeu, c-avea un sens a pădurețului lan
izvorât din mirabila sămânță a poporului, era mai creştin, avea eul românului
pribegit, dar rentors ca un Prslea cel voinic la merele de aur. Unui profesor
cu care m-am împretenit nu demult, Bogdan Herțeg, un maramureşean, îi tare
plăcea coperta desenată de tine, omule, cu
suflet, minte şi cu irizație de România (o zicea şi, ca redactor-şef la o
revistă girată de Şc.Teilogică Cj). Era chiar impresionat zicând, c-ai fost
foarte inspirat, ca un vădit creştin (şi eu ştiam foarte bine câte parale faci,
câte prune, mere, ai în straiță, ce poeți în sân, eu având, ca un avar, destăinuirile,
confesiunile, tale fără precedent în cultura român-universală, tu Ben şi fără
şcoli înalte, cum ar zice lustruit Budulea-Taichi, Ioan Slavici, un prieten de
seamă a lui Mihai Eminescu, asemeni genialului Ion Creangă, un astral sfânt al
pământului omenesc şi românesc, cu rădăcini de lumină, că-i mai rar unul, ca
tine, în Daco-România Felix-Zamolxis, mai Iisus, Eminescu, de cuvinte şi mai
presus Iisus de moarte întru drept iubire la înviere.
- Te-am întrebat de copertă eu o prefer pe
cea concepută de Ben, prima, a doua fiind a
lui Erik, fiul lui Ben. Prima ai admirato şi tu.
- Doamne, ajuta! Prima coperta, mai
stilizata, mi-a placut mai mult decat cea cu gheizerul de culori. Dar amandoua
imi par a avea multe semnificatii.
- Şi Ben Todică tot pe prima copertă o
preferă promițând, chiar continuarea interviui amical într-un volum doi doar
sănătate şi inspirație, înțelepciunea lui Solomon s-avem !
- Aşa gândesc şi eu, Bogdan Herțeg, ca om
fără atât spirit de observație, fără a fi analist critic, că ştii şi tu, că nu
toți pot pătrunde adâncimea, profunzimea lururilor. Nu te aştepta să mă pricep
la tot şi la toate.Hristos a înviat! Ben mă laudă afirmând a fi şi ceea ce nu
sunt şi nici nu pot fi nici eu şi eu tac mâlc, taca cumpărând vaca (mai ştiu
multe alte vorbe de duh, proverbe, în acest sens, poporul român arhaic fiind
inteligent, un filozof şi poet cu talent nativ înăscut, ți-o spun
maramureşanule, ca mare iubitor şi culegător de datini şi poezie populară,
folclor, din zestra autenticului românesc, un inepuizabil şi inestimabil tezaur
autentic, patrimoniu spiritual fără echivalent nici ca bogăție la alții,
spațiul național miortic fiind unic, inedit şi cu propriul specific, un plus
valoare, încă insuficient cercetată, insuficient conservată şi insuficient
promovată, deşi cunosc oameni cu mare voință, conştiință şi de prestigiu, cercetători
remarcabili, adevărați profesionişti, ca specialişti în etnologie şi folclor.
V Ă
S C R I U
Daniela-Sorina Ciurariu, vă scriu din
Ciubăncuța,
Vă scriu de departe, chiar dacă nu-mi
dați dreptate,
Departele aflându-se între coarnele
boilor
Prinşi la plug de Dumnezeu şi Magda
Isanos,
Fătu-Frumos avându-şi rostul şi
măsura lucrurilor
Întru Hristos a înviat de-Adevărat a
înviat Soare şi aur strecurat !
Cum Dumnezeu lumii l-a dat: luminat
şi curat !
Vă scriu despre-mi cruda-mi realitate
Cu viața precară, sumbră,
Pentru'că nu pot sări din căderea-mi
liberă,
Nu pot sări din conul de penumbră
Peste propria-mi umbră de verde şi
albastru,
Nu pot sări din lauda de zestre a
poporului nostru.
Tu eşti cu iubirea la suprem
A ceea ce fiecare aparte suntem
Prin ce avem: țară şi neam,
În culori de nelinişte, că unii vin
să te certe:
Că n-ai bună punctuație
În omeneasca ecuație
Şi-l cam supără pe C.W.S., pe
maestru,
Aiest iz de popular, folcloric, academic,
Nichita Stanescu
De foe verde de albastru.
Nicolae şi
Rita Matei e din Balta Brăilei, consătean cu renumitul cetățean scriitor Fănuş
Neagu un frumos şi o metaforă a strălucitului grai românesc din proza
frumoşilor nebuni şi microbişti de fotbal a marilor oraşe, un nepereche a
scrisului omenesc (deci Nicolae e un poet şi de ce nu l-aş avea şi pe el
prieten pe facebook, o modă a zilelor noastre, deşi cine fuge după mai mulți
iepuri nu prinde nici unul şi eu ce să zic ? aş fi vrut ca Melania Drăgan un
milion de prieteni pe facebook, ca ea la Radio-Cluj (eu pe aceleaş dragi
vremuri am scris la Radio-Bucureşti-tineret la Alo, Alo, trecem pe recepție cea
mai frumoasă scrisoare, după spusa lui Doina Berchină şi la Suplimntul
literar-artistic Scânteia Tineretului: scrisoarea săptămânii, iar la rubrica
Două Coloane, a lui Aristotel Bunescu sunt câştigător... Revenind la Nicolae şi
Rita Matei ei îmi scriu: "Hristos a înviat ! Scrieți cu suflet despre popor. Vă felicit ! "[îi trimit
poemul: "Vă scriu"n.n.] E naşpa când cineva te vorbeşte de bine, că
nu doar morții-s vorbiți de bine.
Domnule
director Prof.Aurel Popa Hristos a înviat !
Încurând voi
reveni la dumneavoastră pentru a-mi edita, tipări o nouă carte Căutând după
mere. Vă doresc sănătate, bucurii şi împlinirea a tot ce vă doriți! Cu bine, P R-F.
Unii au de
comentat şi când e vorba de un nobil şi subtil poetic, că trecerea noastră ne
frământă pe toți, timpul trăgând viața tuturora la sorți şi o percepi şi tu, prin
materia din jur, din decorul în care trăim după ce am avut dreptul de a ne
naşte în arome care ne dă şi culori de
nelinişte, timpul fiind un tăvălug, care vrea să şteargă urmelele
esenței noastre pământene, a însusuşi acelei cunoşteri de sine, drept de a fi
excepența, academicul de care ne îndoim şi cugetăm pentru a exista cum există
tot ce există, agătțându-ne, chiar şi de un fir de pai în aĺunecarea noastră de
lumânare, care treptat arde, se topeşte, după cum zice şi Emil Cioran în acest
drum de la naştere până la moarte, că asta în fond ni muzica, melodia, lupta cu
dragoste şi dor, o mare trecere, rostogolire, la curți de dragoste şi dor, după
o nestrămutată lege a dumnezăiescului adevăr.
Fără iubire
am fi nişte gunoaie, nişte scursuri a societății, am fi lipsiți de noimă, lipsiți
de sens (în acest sens părintele relativității ştie ce spune biblic, că fără
iubire suntem nişte nulitați). Pilduitoare scrisoare, un adevărat testament, că:
"Dragostea e îndelung răbdătore, este plină de bunătate; dragostea nu este
invidioasă; dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie, nu se poartă
necuvincios, nu caută folosul său, nu se aprinde de mânie, nu se gândeşte la
rău, nu se bucură de nelegiuire, ci se bucură de adevăr, suferă toate, crede
toate, nădăjduieşte toate, rabdă toate. Dragostea nu piere
niciodată."(1Cor., 13;4-8a). Minunatele căutări ale omenirii alflă
răspunsuri fară sofisticri, le află răspuns în Cartea Cărților, în Biblie.
GENEROS ŞI COOL IUBIREA
Zâmbeşti,
Trăieşti
Şi Mona Lisa-Geoconda, eşti,
Leonardo Da Vinci din poveşti
Cu eleganță un îndrăsneț, măreț,
Temerar cu talanții în iubire
Îmulțiți cu har pentru fericire
A celorlalți,
Că fericirea cu ceilalți
Întotdeauna cu ceilalți:
Apropiați sau îndepărtați,
Generos şi cool o împarți.
În soarele
graiului omenesc, frățioare, e un bine, o enstompare, o splendoare de cugetare,
tot binele să se adune, adăpost şi rost tras cu folos, în mâine, binele să fie
cu bine !
Unii au de
comentat şi când e vorba de un nobil şi subtil poetic, că trecerea noastră ne
frământă pe toți, timpul trăgând viața tuturora la sorți şi o percepi şi tu, prin
materia din jur, din decorul în care trăim după ce am avut dreptul de a ne
naşte în arome care ne dă şi culori de nelinişte, timpul fiind un tăvălug, care
vrea să şteargă urmelele esenței noastre pământene, a însusuşi acelei cunoşteri
de sine, drept de a fi excepența, academicul de care ne îndoim şi cugetăm
pentru a exista cum există tot ce există, agătțându-ne,chiar şi de un fir de
pai în aĺunecarea noastră de lumânare, care treptat arde, se topeşte, după cum
zice şi Emil Cioran în acest drum de la naştere până la moarte, că asta în fond
ni muzica, melodia, lupta cu dragoste şi dor, o mare trecere, rostogolire, la curți
de dragoste şi dor, după o nestrămutată lege a dumnezăiescului adevăr.
- Nu stiu de ce iti pierzi vremea cu toti
zidarii. Buni constructori, zero emotii. Vezi Mihai Serban.
- Adevăr naucitor. Aşa ceva nu le intră în
căpățâna aşa zişilor conducători a-i noştri, nişte vânzători de glie străbună,
trădători de neam şi țară, aflați totuşi în libertate şi ne condamnați de
poporul pe care-l conduc, că de Dumnezeu habar n-au, aşa că la ce şi pentru ce
s-or teme de vreo pedeapsă, legea fiind o tocmeală a lor?!
Adevărurile
cu tot impecabilul, inefabilul, lor, dragule, mor în faşă mai ales, că s-au
născut, aici unde Eminescu şi Blaga, în România, s-au născut cu veşnicia în
drept a ceea ce-i iubire şi Dumnezeu cu înviere, Iisus mai presus de cuvinte şi
moarte.
Literatura:
DESPRE ETERNITATE Gheorghe Apetroae Sibiu Clopote cereşti ne prevestesc
petrecerile din asfinţit: aprinse deşerturi, toastând cu şarmul veşniciei
umbrei; … nisipul sfinx din nou e în amor cu libertatea stelelor căzute în el,
substanţa e-n vâltori de flăcări - sfinte solitudini... un abis, calea ne
deschide cu dogmele unor firi triste spre cerul tainic din mormint! ... acolo
să-şi cuprindă lesne lumina -n sine, ceru-n jasp în franjuri lungi, hariolat-
păcatul veșnic în tornade: nori alunii, pe bolţi gonind toți zeii în pământ
plecați pe calea ta, spre al tău arc, priviri spre hău, și infinitul săgeţi de
chiciură s-atingă adâncul surd și vidul trist cu-alt răsărit din nou la rugă...
desprinsă iar din rugul sfânt, sângerie, voluptoasă, fierbinte- eternitatea-
îşi intinde aripile, purtând în zboru-i sarabandic transparenţa plăcerilor în
ritm...!
- Apetroae, greu precum elefantul in
materie e un Sadoveanu al poeziei – doctor – picaturi cu lingurita!
- Te-am doar ca sa te intreb ce mai faci ?
Cine face corectura la carte ? Tu singur corectezi ?
- O doamna o corecteaza. O vei primi in
curand.
- Mulțumiri sincere. Noi am scris-o, dar
apoi cine şti de altă muncă titanică, chiar să citească ce noi amândoi am scris
cu hărnicia minerului sau a veterinarului care previne îmbolnăvirea şi tratează animalele bolnave, nu animalele
bolnave a lui Nicolae Breban, academicin de seamă a scrisului. Cu respect şi
prețuire,
Artistul are
un soare a lui, care răsare aparte lumina întru binecuvântare a celorllți.
Cineva
pentru amândoi, Ben, e Ion Gură de aur, un frumos a limbii române, că vezi şi
tu ce elegant şi galant se epxprimă cu excelență, dar tu ai dat prin vorbă,
grai, ai dat şi dai magie, căldură, duioşie de doină şi lumină, maestre, prin
excelența vorbirii tale cu dragoste, dor, frumusețe şi aurire graiului nostru,
că fără tine cine mai ştia de mine în România că sunt cel ce sunt prin felul
cum scriu mai aparte, original, mai cum zice si preşedintele Uniunii publiciştilor
din România, Mihai Duțescu despre "dreptul la poezie" (vezi revista
Scrisul Românesc) comparându-mi scrisul şi personalitatea cu soldații de
teracotă din muzeiele lumii, dar comparându-mi arta scrisului şi cu cea a
prolificul Ion Gheorghe, că transilvăneanu Pavel Rătundeanu-Ferghete nu face
rabat, un lucru puțin pentru cultura şi literatura română, chit, că tu prin
cultura ta din două lumi, cu unda românească şi cu publicarea pe blogul tău şi
prin grădina cu lecturi, mă faci universal, dovedindu-te tu însuți o valoare,
valoare autentică omenească, care promovează valori autentice dezinteresat, nu
doar pentru românii de pretutindeni, ci şi pentru oamenii - oaneni, pentru
oameni, iubire pentru ceilalți, tu însuți fiind o sfințenie a bucuriei pentru
ceilalți, vorba dulce care mult aduce, alinând suferința cu mult soare şi cu
multă căldură de om îndemnând la bine, către lucru bine făcut, lucru făcut cu
suflet şi cu înțelepciune, c-aşa-i natura ta eminesciană, Ben Todică, natura ta
de om între oameni, cu omenie şi măsură a lucrurilor înflorind ca un pom pentru
rod.
Tu Ben eşti
o stare de bine, prin talanții pe care ți-i îmulțeşti ne trezeşti emoții, că
asta ți darul din dar să faci în sufletul oamenilor Rai, fericire pe care o
împarți cu mare drag cu celalți, că doar dând şi tu te simți fericit, alduitule
!
Cine-i, Ben,
acest român lăudabil, care cu multă a acuratețe ne vorbeşte în dulcele şi
neaoşul grai strămoşesc, nu cumva e mioriticul şi proverbialul Ioan Miclău? Intuiție
sfânt dumnezeească: ”două suflete intr-un Duh pur românesc și mioritic!”
Bună
întrebare! Ioan Miclau,
-"Ce, Marius,
e regele din Zamonda ?" -întreabă Mihaela-Ştefania de frate-su care se dă
mare şi tare având şi el gura mare şi doar gura fiind de el, ca şi de ea,
neplăcându-le nimic şi dirigălind totul şi dacă nu e şef de orchestră, dirijor
la pupitru în studiou la casa de cultură a studenților Cluj unde director e
mestru Dumitru Fărcaş un cunoscut artist, cu suflet bun om cu inimă de adevărat
român, ca toți românii de pe planeta pământ, c-aşa suntem noi mai de Doamne
ajută, cum nu mai sunt alții să-şi dea din propria iubire şi celorlalți asemeni
şi a lui Dan Brudaşcu, bărbatul renumitei cântărețe Sava Negrean... din Bucium, Sj. Nemulțumirile lui
Mihaela-Ştfania sunt scâitoare, deşi are două covățele ziua pline, iar noaptea
relativ goale, când omul nu-i solicitat de acțiune, că ştiți dumneavoastră omul
uneori e ocupat şi noaptea pentru a putea trăi omeneşte, deşi travaliu mult te
osteneşte, te face nervos, nemulțumit... în ciudă, că "lumea aiasta, zicea
Dragomir, nu-i nici aşa a mea", dar oamenii stroşiți, puşi pe lucru uneori
chiar peste puteri, că nu da, Doamne, omului cât poate răbda !
Marius chiar
şi lui mamă-sa, lui Vica îi scoate ochii: -"Ce dirigueşti cu directive speciale,
ca Ceauşescu, deşi acuma se lucră (îi la țară, Vica şi-o mai revenit şi prin
telefon îi comandă lui fecioru-su).
Pavele,
parca era mai bine pe vremea lui Niculae. Azi, România trece printr-un process
de reeducare, posibil curând să devină o naţiune fara rost, cu o limbă
simplificată, hibridă, schimonosită precum engleza (scrii una şi pronunţi
alta). Toţi vor excitare directă. A umbla după fulgere, a fi direct trănit sau
lovit în cap, fără urmări pentru îmbogăţire şi implinire a experienţei nu e
calea. O persoana demoralizata nu reactioneaza la adevar, la informatii
adevarate asta se intampla azi in Romania. Oamenii cred ca religia e doar
despre Dumnezeu. Religia nu e despre Dumnezeu, religia e despre noi si pentru
noi. Dumnezeu vrea sa ne ajute. El nu are nevoie de ajutor, El e atotputernic!
In esenta religia este povestea omului, este povestea identitatii noastre! Ne
justifica existenta, ne da legile de functionare, valorile morale, ne
legitimeaza existenta si sursa autoritara care ne conduce.
Religia apare atunci
cand ai o mare intrebare si ii cauti raspunsul. Religia iti explica cine e
Atotputernicul care iti raspunde la intrebare. Religia este povestea
autoritatii. Ierarhia! Cine e sefu?! Viata nu e altceva decat o impachetare de
povesti. Ce vedem azi? Masive depozite de informatii digitale, algorithme, filme
pline de violenţă şi sex; fără poezie, direct ploaie fără înnorare, întunecare
directă fără soare. Eu ştiu că poţi filozofa în jurul acestei idei şi mă poţi
combate, însă şi reversul e posibil.
Uniformizarea maselor nu ajută la evoluţia
conştiinţei umane şi nici a sufletului.
Gândirea omenirii pe sistemul biblic în
care funcţionăm azi pe tot pământul sub diferite forme de speculata gândire
religioasă nu a ajutat la evoluţia şi trezirea spiritului divin din noi.
Dramaturgul Arthur Miller spunea prin 1960 într-un interviu, referindu-se la
una din piesele sale de teatru că ne întoarcem în cercuri ca specie umană
pentru că nu învăţăm să ne iertăm aproapele. Omul oboseşte prea repede, se
plictiseşte de a mai salva şi atunci îţi spune: Lasă-l să se arunce de la etaj,
dacă-i prost! Această renunţare
dovedeşte imaturitate, o treaptă mai puţin în evoluţia sufletului spre cer pe
care nu o poţi trece până când nu perseverezi şi devii absolut – IERTAREA
ABSOLUTĂ.
Ben, fiecare-şi
scrie propria istorie aparte, ori cât de banale vi s-ar părea vorbele mele, că
şi eu pot afirma: "Nu ştiu alții cum sunt, dar când mă gândesc..." şi
e limpede, clar ce nu reuşesc să scriu moare, se pierde ca timpul maistrului
Marcel Proust, că omul trece şi nu timpul ne elimină din competiție, că nu
timpul e nerabdător, ci omul, lutul, pâinea de o ființă a ființei lui se
transformă, schimbă în neființa existenței anteriorioare, minerală şi ce nu s-a
scris, tehnoredactat, se risipeşte ireversibil ca norii pe cer şi bine-ar fi să
n-am dreptate şi să-mi revină în memorie amintirile pe care n-am reuşit să le
mortalizez, materializez, laudă de zestre acea ce am fost, suntem şi vom fi
iubind, dar cine poate şti dezlegând pentru alte veacuri viitoare universalul
pe care-l trăim aşa ca marii cărturari-scriitori, care ne-au surprins cu
învățățura, pilda, lor, de Hristoşi care s-au întrupat prin trăirea în vorbe,
slove, ca să învețe pe ceilalți cum să fie fericiți, din fericirea lor, Ben,
aşa cum zici om brav: să dea cu vrednicie şi celorlalți (acest fapt e lucru
rar, dar dintr-o meritocrație, vrere şi plăcere a lui Dumnezeu, el fiindu-ne
învățătorul suprem a ceea ce suntem şi vom fi iubire, drept la înviere:
"cale, adevăr şi viață", după cum scrie în CARTE A CĂRȚILOR -O
CÂNTARE A CĂNTĂRILOR, scrisă: pace şi pâine, scrisă sub impulsul şi inspirat de
Dumnezeu, scrisă cu duh de adevăr şi duh de viață, scrisă cum nu s-a mai scris.
PR-F & BT.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu