GLASUL LUI DUMNEZEU
A fost cândva un mare nevoitor care,
săvârșind dumnezeiasca Liturghie, vedea alături de sine îngeri, dar nu era prea
iscusit în dogme și, din simplitatea sufletului său, luase de la eretici
rânduiala slujbei, de care se ținea fără să își dea seama că greșește. Odată,
la slujbă a venit un diacon priceput în învățătura credinței și bătrânul a
săvârșit Liturghia cu el.
– Părinte, ce ai spus tu la slujbă nu se
potrivește cu credința dreptslăvitoare, ci este luat de la eretici! – a zis
după aceea diaconul, însă bătrânul, care din nou văzuse îngeri în vremea
slujbei, nu l-a luat în seamă.
– Greșești, părinte, Biserica nu
primește așa ceva! – a stăruit diaconul.
După atâtea mustrări, bătrânul, văzând
în ziua următoare, după obicei, îngeri, i-a întrebat:
– Iată ce-mi spune diaconul: adevărat să
fie?
– Să asculți de dânsul că drept
grăiește! – i-au spus îngerii.
– Dar de ce nu m-ați îndreptat chiar
voi?
– Dumnezeu a rânduit ca oamenii să fie
îndreptați tot de oameni!
Se întâmplă „să nu vezi pădurea din
cauza copacilor”, adică să existe în tine manifestări pe care ceilalți le văd
cu ușurință, în timp ce ție îți scapă. În astfel de momente, este bine să
accepți un sfat, un ajutor de la ceilalți, o vorbă care te îndrumă. Nimic nu
este întâmplător, fiecare are rostul lui, fie că îl vede și îl conștientizează,
fie că încă îl caută. Cei de lângă noi ne stau alături și ne sprijină și nu de
puține ori se întâmplă să simți că ajutorul lor a venit chiar la momentul oportun.
Dumnezeu vorbește prin oameni și orice
cuvânt care ajunge la tine își va găsi utilitatea în viața ta.
Doamne ajută!
INALTAREA CASEI - Sfantul Nicolae
Velimirovici
Oamenii
care-si zidesc viata pe credinta în Hristos ca pe o piatra, sunt numiti în
Evanghelie întelepti, iar aceia care si-o zidesc pe nisip, neîntelepti. Zidirea
celor întelepti va ramâne în veac, iar zidirea celor neîntelepti se va sfarâma
sub suflarea vânturilor si se va prabusi. În vechime au fost oameni lepadati de
Dumnezeu, care s-au gândit sa ridice un turn pâna la cer. Ei chiar au început
sa zideasca acest turn din caramida, însa Domnul a nemernicit zidirea lor,
pentru ca nu avea temelia pe piatra, pe piatra credintei, ci era asezata pe
nisipul miscator al necredintei. Altfel vorbind, ea era întemeiata nu pe
credinta în Dumnezeu, ci pe credinta în om. O astfel de lucrare s-a surpat
atunci si întotdeauna se va surpa, daca nu este începuta în numele adevaratului
Dumnezeu si pe temelia credintei întru El. Nisipul, în acest caz, este simbol
al netrainiciei, al slabiciunii.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 33.
OCHII PLINI DE LUMINA - Sfantul Ioan
din Kronstadt
Tu contempli
icoana Mântuitorului si vezi ca El te priveste cu ochii plini de lumina.
Aceasta privire este imaginea privirii pe care el o revarsa în chip real asupra
ta, cu ochii Sai mai stralucitori decât soarele. El, Care vede fiecaruia
gândurile, aude îngrijorarile si suspinurile inimii tale.
Icoana este
o imagine; ea reprezinta prin trasaturi si simboluri ceea ce nu poate fi
reprezentat, nu poate fi simbolizat, ceea ce nu poate fi înteles decât numai
prin credinta. Crede, prin urmare, ca Domnul vegheaza tot timpul asupra ta, ca
El vede pe fiecare cu gândurile sale, cu suferintele sale, cu dorintele sale,
în toate împrejurarile, ca în palma unei mâini.
„Iata, te-am
însemnat în palmele Mele; zidurile tale sunt totdeauna înaintea ochilor Mei”
(Isaia 49, 16). Câta mângâiere, câta pro misiune de viata în aceste cuvinte ale
lui Dumnezeu cel Atotputernic si grabnic spre ajutor! Prin urmare, roaga-te în
fata icoanei Mântuitorului ca si cum te-ai gasi în fata Lui. Prietenul
oamenilor este prezent în ea prin harul Sau, ochii pictati pe icoane te privesc
într-adevar: „Ochii Domnului sunt pretutindeni” (Pilde 15, 3); urechile
reprezentate pe icoane te asculta cu adevarat. Aminteste-ti ca acesti ochi sunt
ochii lui Dumnezeu si aceste urechi sunt urechile lui Dumnezeu pretutindeni
prezent.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 36-37
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu