TEMELIA VIETII LAUNTRICE - Sfantul
Paisie Aghioritul
Toata viata
duhovniceasca este temeluita pe gând.
La oamenii
de astazi gasesti orice în afara de gânduri bune, care sunt atât de rare.
Boala cea
mai mare a epocii noastre sunt gândurile desarte ale oamenilor, care poarta
nelinistea lumeasca. Si vindecarea o da Hristos, fiind de ajuns ca oamenii doar
sa se pocaiasca si sa se întoarca catre Acesta.
Gândurile
bune aduc sanatatea duhovniceasca.
Sfantul Paisie Aghioritul, Mica
filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati,
2009, p. 51-53.
DEZNĂDEJDEA
”Diavolul
țintește acest mare obiectiv: să ne despartă de Dumnezeu. Nu-i va fi ușor să o
facă direct, că așa s-au încununat mulți creștini care au simțit în ei puterea
credinței, știind că omul e făcut de Dumnezeu singur, numai pentru Dumnezeu și
nu se pot despărți de El. Satana, care n-are o clipă de răgaz, gândește ca
indirect să poată despărți pe om de Făcătorul lui. Luptă cu orice chip să-l
bage pe om în păcat, păcate de tot felul, și, dacă reușește, nu înseamnă că
și-a atins marele obiectiv, ci îi dă o mare întristare, care îl face să se
considere pierdut, ca și când nu mai poate fi iertat și, descurajându-se,
singur se desparte de Dumnezeu, și, iată, acesta-i scopul atins de vrăjmașul.
Nu trebuie
să-ți pleci capul și să abdici, oricare și oricum ar fi păcatul. Recunoaște-L
mai departe pe Stăpânul tău milostiv, că nici o nenorocire nu înseamnă ceva,
dacă ai credință de stâncă. Nu te deznădăjdui cu niciun chip. Satana și, poate,
slăbiciunea ta te-au înșelat, dar inima nu i-ai dat-o lui și numele lui Dumnezeu
din tine nu l-ai șters. Așa păcătos cum ești, Dumnezeu e cu adevărat mult
iubitor și, pentru că-L recunoști, mult milostiv și iertător.
Te va căuta
El singur, te va găsi, te va îmbrățișa, te va lua pe umerii Lui, te va duce la
stână și te va iubi mai mult decât pe alte oi, pentru că tu, de fapt, nu L-ai
părăsit. Aceasta este o mare poziție duhovnicească și atunci marile tale căderi
în viață rămân simple accidente.
Recomand o
nesfârșită veselie sufletească în ascunsul tău, că aceasta mărturisește că ești
cu Iisus Hristos în inima ta și-n respirația ta. Inima ta va vibra mereu o
rugăciune fără cuvinte. Deci, o stare de stăpân asupra ta și de veselă
liniștire, chiar dacă te-ai înnoroit, că oricare ar fi motivul unei întristări
descurajatoare, ea este numai și numai de la diavol.
Harul lui
Dumnezeu nu vine unde-i o mâhnire, unde-i o întristare, deoarece cu astfel de
bogăție nu știi ce să faci și o risipești. Și, din prudență, nici nu te
stăpânește acest har, dar vine unde-i liniștire sufletească, unde ființa
noastră transformă ca un mare aparat de reacție acest har al lui Dumnezeu cu
hotărârile tale de a mișca, de a te împlini, și uite așa ajungi la măsura
omului desăvârșit, ca să nu vorbesc chiar să fii un dumnezeu, după har, bine
înțeles.
Dacă îți
creează starea aceasta de agitație, de tristețe, își face cuib satana și-și
clocește ouăle; nu mai poți iubi, nu mai poți vedea cu perspicacitate nițel în
viitor, cu rațiunea care ți-a dat-o Dumnezeu, nu mai poți, pentru că tu ești
trist. Adică nu ești in stare de nimic – o stare dracească foarte greu de
suportat. Când sunteți triști, gândiți-vă la lucrul acesta: „Stai, că este ceva
drac aici!” Și nu acceptați.
Mai ales nu
vă descurajați. Aici este toată lupta subtilă a sfintelor noastre paterice și o
mare taină a vieții duhovnicești, de a ne ridica, de a nu rămâne sub piatra
grea și îngrozitoare a căderii. Cuvânt mare vă spun, în ordinea cea mai
duhovnicească, nici nu mai există cădere, există numai ridicare.
Nici o
nenorocire nu înseamnă ceva și nimic nu este pierdut, atâta timp cât credința
rămâne în picioare, cât timp capul se ridică din nou și sufletul nu abdică.”
Arhim. Arsenie Papacioc, Cuvinte de
nădejde celor fără de nădejde, Editura Sofia, București, 2008
POCĂINȚA
Evanghelia
lui Hristos începe cu un îndemn la pocăinţă: „Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat
împărăţia cerurilor” (Matei 4,17). Aceste cuvinte reînnoadă dialogul dintre
Dumnezeu şi om, dialog care se întrerupsese în rai din pricina neascultării
protopărinţilor noştri. Acum aceste cuvinte vestesc o nouă zidire, un neam nou,
al cărui Cap este Hristos, Ziditorul însuşi. Făcând ascultare de porunca
Mântuitorului, noi începem prin pocăinţă a ne împotrivi păcatului, aşa încât să
se împlinească gândul lui Dumnezeu pentru om şi zidirea lui după chipul şi
asemănarea Sa.
In viaţa
omului vine o vreme când el simte că tot lucrul mâinilor sale poartă ascunsă în
sine sămânţa stricăciunii şi înaintea Feţei Judecătorului celui veşnic e ca
pleava. Un asemenea simţământ îl aduce pe om la ceea ce Părintele Sofronie
numea „binecuvântata deznădejde”, care, la rândul ei, îl aduce la pocăinţă.
Această deznădejde este aceeaşi cu „întristarea cea după Dumnezeu [care] aduce
pocăinţă spre mântuire” (2 Cor. 7,10), despre care vorbea şi Apostolul. Din
viaţa Sfântului Ambrozie de la Optina aflăm că Sfântul, întrebat fiind cu puţin
timp înainte de a muri ce canon de rugăciune a avut, a răspuns: „Nu există
canon mai bun decât canonul pocăinţei pe care îl învăţăm de la vameş:
«Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!»” De multe ori, sfinţi mari precum
Avva Sisoe I-au cerut lui Dumnezeu înainte de a muri să le prelungească viaţa
pentru a mai câştiga vreme de pocăinţă. înţelegem astfel că avem nevoie de
pocăinţă nu numai la începutul vieţii noastre duhovniceşti, ci pe tot parcursul
ei, până la suflarea de pe urmă. Omul pune început pocăinţei prin tăierea
legăturilor cu lumea din afară pentru a-şi îndrepta toată strădania spre pogorârea
în adâncul inimii. Mai apoi, el caută să se statornicească în adâncul inimii
pentru a putea fi tămăduit de harul lui Dumnezeu şi a-şi descoperi unitatea
lăuntrică precum şi unitatea ontologică cu întreaga lume. Viaţa creştină începe
cu credinţa în Hristos şi cu pocăinţa pe care Biserica le-a aşezat ca şi
condiţii necesare pentru Botez. Potrivit învăţăturii Sfinţilor Părinţi,
naşterea firească a omului din părinţi trupeşti este urmată de o a doua
naştere, cea duhovnicească, ce se săvârşeşte în Taina Botezului. Dar mai există
şi o a treia naştere, săvârşită prin lacrimile pocăinţei. Viaţa creştină nu
este statică, ea are o creştere şi o dinamică. Credinciosul trebuie să păstreze
duhul pocăinţei şi după Botez, aşa încât să se dovedească vrednic de harul care
i-a fost încredinţat. Şi aceasta o face prin păzirea poruncilor lui Dumnezeu,
căci, potrivit Sfântului Marcu Ascetul, „Domnul e ascuns în poruncile Sale”.
Prin urmare,
păzind poruncile, credinciosul se face bineplăcut Dumnezeului şi Părintelui
său. Se arată a fi fiu al Lui născut a doua oară, Ii împlineşte voia şi petrece
în casa Părintelui său. Potrivit Proorocului Isaia, există două nivele de viaţă
şi cugetare: unul dumnezeiesc şi altul omenesc. Şi ele sunt atât de departe
unul de altul precum cerurile de pământ (cf. Is. 55, 9). Prin harul pocăinţei,
omul se menţine în planul dumnezeiesc, neabătându-se de la viziunea insuflată
de poruncile dumnezeieşti şi astfel este ocrotit şi creşte ca şi fiu al lui
Dumnezeu. Pocăinţa este un dar atotcuprinzător pentru că în ea se adună toate
virtuţile. Avva Ammona aseamănă pocăinţa monahului cu un cerc de foc care îl
înconjoară şi îl fereşte de păcat. Prin pocăinţă omul dobândeşte o dreaptă
judecată şi o dreaptă înţelegere, pentru că ea îl slobozeşte de felul omenesc
de a cugeta, care este urâciune înaintea lui Dumnezeu, şi îi deschide înainte o
perspectivă dumnezeiască. Imboldul spre o pocăinţă adâncă vine fie din
conştientizarea păcătoşeniei noastre, fie din simţământul că nu suntem în stare
să ne ridicăm la măsura chemării lui Dumnezeu. Să luăm aminte la pilda de
pocăinţă pe care ne-o dau Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel. Amintindu-şi de
păcatul lor, ei s-au căit amarnic, iar harul pocăinţei le-a dezvăluit gândul de
mai înainte de veci al lui Dumnezeu pentru om, precum şi înfricoşata cădere a
întregului Adam, şi în felul acesta pocăinţa lor personală s-a preschimbat în
chip firesc într-o pocăinţă universală. Incă dintru început pocăinţa se
însoţeşte de multă mângâiere. Fiind împlinirea unei porunci dumnezeieşti, ea
aduce cu sine şi o răsplată de la Dumnezeu.
Pocăinţa
este înfrânarea de la faptele cele moarte ale păcatului şi alipirea de
Dumnezeul cel Viu. Este insuflată de credinţa care dă viaţă, şi viaţă din
belşug (cf. Ioan 10, 10). Ea vindecă înstrăinarea omului de Dumnezeu şi-l
uneşte din nou cu Arhetipul său. Pocăinţa săvârşită în duh de credinţă şi
smerenie îi dă omului nădejdea că nu va muri în păcatele sale (cf. Ioan 8,24).
Cel ce se pocăieşte cu adevărat nu este chinuit de o deznădejde morbidă, căci
în pocăinţă el află mângâiere. El poate să deznădăjduiască doar de sărăcia sa
duhovnicească şi trăieşte harul acestei deznădejdi singur cu Unul Dumnezeu.
Dimpotrivă, cel ce se arată ursuz în tovărăşia aproapelui său dovedeşte că nu
şi-a trăit deznădejdea singur cu Dumnezeu. Le este povară fraţilor, deşi a
primit poruncă să le fie bineplăcut (cf. Col. 3,15). Părintele Sofronie a
stăruit mult asupra pocăinţei, văzând în ea modul de viaţă prin care omul îşi
poate afla adâncul inimii, adică locul întâlnirii sale cu Dumnezeu. Pocăinţa
surpă zidurile dimprejurul inimii şi îngăduie minţii să se coboare în inimă.
Deşi la început lacrimile pe care le varsă omul sunt mai degrabă de natură
sufletească, ele se cuvin preţuite de vreme ce au o anumită legătură cu
Dumnezeu şi antrenează toate puterile duhovniceşti ale omului.
Imi aduc
aminte că o tânără grecoaică i-a spus odată Părintelui Sofronie: „Părinte, îmi
vine foarte uşor să plâng, poate că e ceva psihologic, poate că nu e bine.” La
care Părintele i-a răspuns: „Lasă lacrimile să vină şi prefă-le în rugăciune.”
Cu alte cuvinte, nu contează că lacrimile sunt sufleteşti, căci dacă le
împreunăm cu rugăciunea, ele devin duhovniceşti. însă când inima se deschide,
ne încearcă un alt fel de plâns, asemeni cutremurului despre care vorbeşte
Proorocul Ilie. E nevoie să se producă mai întâi acest cutremur pentru ca să
urmeze mai apoi adierea de vânt lin (3 Regi 19,12). Mai întâi se stârneşte
vijelia năprasnică ce pregăteşte venirea Mângâietorului. Cutremurul şi vijelia
sunt truda pocăinţei care curăţă inima omului de întinăciunea şi stricăciunea
morţii, ca să poată primi mângâierea cea nestricâcioasă a Duhului. Pocăinţa
deschide adâncul inimii omului către Dumnezeu aşa încât harul Duhului Sfânt să
se poată sălăşlui în el. Primirea acestui har este începutul celei de-a treia
naşteri a lui, când el lucrează împreună cu Dumnezeu la reînnoirea sa. Omul
dobândeşte atunci starea lui Hristos. Il primeşte în inimă pe Hristos, Care Se
face El însuşi slujitorul mântuirii sale. Atunci i se deschid ochii sufletului
şi II vede pe Dumnezeu şi pe aproapele său într-o cu totul altă lumină. Prin
pocăinţă omul împlineşte prima poruncă a iubirii pentru că toată dorirea şi-o
îndreaptă acum spre Domnul. Pocăinţa îi unifică toate puterile aşa încât este
în stare să se întoarcă spre Dumnezeu cu toată fiinţa sa, ajungând să se ridice
la măsura înaltă a poruncii dumnezeieşti, aceea de a-L iubi pe Dumnezeu cu tot
sufletul, cu toată mintea şi cu toată inima. Omul începe să-şi vadă semenii şi
întreaga lume aşa cum îi vede Dumnezeu şi de acum încolo singura lui dorinţă
este ca toţi să fie mântuiţi de El, precum se ruga Sfântul Siluan. El tânjeşte
şi se roagă ca întreaga omenire să aibă parte de aceeaşi milostivire şi har de
la Domnul ca şi el. Astfel omul devine universal şi ajunge „la măsura vârstei
deplinătăţii lui Hristos” (Efes. 4, 13). De asemenea, prin pocăinţă omul devine
adevărat, căci acum îşi recunoaşte pe deplin păcătoşenia firii sale căzute.
După cum spune Apostolul şi Evanghelistul loan: „Dacă zicem că păcat nu avem,
ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi” (1 loan 1, 8). Insă
păcatul, din pricina urmărilor sale de dimensiuni cosmice, este moştenirea şi
trista „contribuţie” a fiecărui om (cf. Rom. 3, 23). De îndată ce credinciosul
devine conştient de păcatul său, el nu mai caută să-I tăinuiască, ci îşi
spovedeşte căderea înaintea Feţei lui Dumnezeu. îşi scoate păcatul la lumină şi
păcatul se şterge.
Toată
puterea Tainei Spovedaniei stă în aceea că tot cel ce se pocăieşte şi îşi
spovedeşte căderea înaintea lui Dumnezeu recunoaşte un adevăr universal, şi
dacă e vreodată omul fără greşeală înaintea Domnului, este numai atunci când
îşi mărturiseşte păcătoşenia. Atunci mai mult decât oricând omul este adevărat
şi prin aceasta atrage la sine Duhul Adevărului, Care îi tămăduieşte întreaga
fiinţă prin harul pocăinţei. Toate acestea îl aduc pe om la conştientizarea
sărăciei sale duhovniceşti şi, ca răspuns la pocăinţa sa, Duhul Sfânt îi
dăruieşte vindecare şi îndreptăţire (cf. Rom. 4, 25). Mai mult chiar, prin
pocăinţă şi spovedanie creştinul îşi arată credinţa în puterea mântuitoare a
lui Dumnezeu şi dovedeşte că nu-şi pune nădejdea nici în om, nici în înger, ci
doar în Hristos Care ne-a răscumpărat cu Sângele jertfei Sale. In cele din
urmă, pocăinţa şi spovedania sunt crucea pe care o ia asupră-şi credinciosul
spre mântuirea şi îndreptăţirea sa. Această cruce este ruşinea suferită atunci
când îşi dezvăluie păcatele înaintea lui Dumnezeu, în prezenţa unui slujitor al
Bisericii. Prin aceasta el purcede pe calea Domnului, iar Domnul îi primeşte
ruşinea, fie ea mai mică sau mai mare, ca pe o jertfă de mulţumită şi, la
rândul Lui, îi dăruieşte har tămăduitor. Tot cel ce purcede pe calea Domnului
prin primirea ruşinii de bunăvoie îl va avea pe Domnul tovarăş de drum, de
vreme ce Hristos a zis că El însuşi este Calea, atât a Vieţii cât şi a
Adevărului. Prin urmare, credinciosul care tânjeşte smerit după Domnul se face
părtaş atât la harul cât şi la viaţa marelui Împreună-Călător.
Pe scurt,
primind de bunăvoie ruşinea în spovedanie el nu numai că scapă de ruşinea cea
fără de voie la Judecata de apoi, ci şi Dumnezeu îl recunoaşte în veşnicie ca
fiind al Lui. Insă desăvârşirea harului omul o dobândeşte numai atunci când
aduce Domnului pocăinţă pentru întreaga lume. De îndată ce pocăinţa personală a
omului dă roadă, Dumnezeu îi arată acestuia căderea întregului Adam şi atunci
omul face din rugăciunea şi pocăinţa sa strigătul întregului pământ. Aceasta se
adevereşte în multe din vieţile drepţilor Vechiului şi Noului Testament. Ne
sunt pildă, bunăoară, cei trei sfinţi tineri care, aruncaţi fiind în cuptorul
cu foc, petreceau nevătămaţi, pocăindu-se de apostazia lui Israel în Babilon,
luând toată vina asupra lor şi primind văpaia de iad a cuptorului ca pe o plată
binemeritată de la Domnul pentru păcatul neamului lor (Cântarea celor trei
tineri, 5-7)5. La fel şi Moise s-a rugat pentru popor şi I-a cerut lui Dumnezeu
să-l şteargă şi pe el din Cartea Sa de nu-i va mântui pe toţi din neamul său
(cf. leş. 32, 32); Sfântul Apostol Pavel a dorit să fie el însuşi anatema
pentru cei de un neam cu el (cf. Rom. 9, 3).
Iar în
vremurile noastre, Sfântul Siluan a înălţat la Domnul o rugăciune de pocăinţă
pentru întreaga lume.
Arhim. ZAHARIA ZAHAROU, OMUL CEL TAINIC AL
INIMII
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu