Gândirea fondatoare a filosofiei
românești - Perioada străveche
Acad. Alexandru Surdu
Duminică, 15 Aprilie 2018 14:48
FilosofieTeritoriul
actual al României, așa cum este reprezentat pe hărți datează din anul 1920,
România Mare, cu pierderea ulterioară a unor teritorii (Basarabia, Nordul
Bucovinei, Sudul Dobrogei). Situarea populației românești, numită uneori
„latinitatea orientală", în jurul anului 1920, era cu totul alta, și chiar
fusese altfel programată în convențiile premergătoare intrării României în
Primul Război Mondial. Cert este faptul că, după reglementările ulterioare,
majoritatea populației românești a rămas în afara teritoriului României Mari.
Transnistria, din Nord-Estul Nistrului până în Nordul Mării Negre; Nordul
Basarabiei, Moldovei și al Maramureșului; Vestul teritoriului până la Tisa din
Câmpia Pannonică și din partea Banatului fuseseră promise României, dar au
rămas în afara ei; Sudul Dunării până la Munții Balcani; regiuni întinse din
Albania, Macedonia și Grecia până în Peloponez.
Dacă urmărim
localizarea populației românești de până în 1920, cu excepția Anatoliei (din
Asia Mică), constatăm că aceasta ocupa teritoriul traco-geților (tracii și
geții fiind de același neam, tracii în Sudul Peninsulei Balcanice și în
Anatolia, iar geții în Nord), dinaintea năvălirii barbarilor. Cum s-a ajuns la
romanizarea acestora, mai ales a celor din Nordul Daciei ocupate de romani,
este o problemă discutabilă încă, la fel ca și aceea referitoare la limba
traco-geților, înrudită sau nu cu latina. Oricum, înainte de 1920, dar mai ales
înainte de venirea barbarilor în Peninsula Balcanică, după secolul al VI-lea
d.Hr., adică în perioada istoriei antice dinainte și de după ocupația romană,
istoria românilor nu se reduce la istoria populației care a locuit pe
teritoriul de astăzi al României, cu toate că din anumite motive politice, s-a
încetățenit această concepție. Cât de păgubitoare este aceasta pentru istoria
românilor o dovedește ignorarea descoperirilor arheologice de pe teritoriile
menționate și a celor de expansiune antică a traco-geților spre Nordul
îndepărtat și spre Vestul Europei. Cu excepția maghiarilor, neinteresați de
istoria de dinaintea venirii lor în Pannonia, balticii în Nord, rușii în
Nord-Est, sârbii în Sud-Vest și mai ales bulgarii în Sud au contribuții
deosebite pe linie tracologică.
Cert este
faptul că teritoriile acestea au fost locuite încă din paleoliticul superior
(aurignacian) de populații mediteranide și protoeuropoide, cu elemente nordoide
și dinaroide, comune în „lumea egeo-anatoliană". Același fond genetic,
care se menține și în perioada neolitică, suferind anumite influențe
nord-pontice (cultura mormintelor tumulare și a înmormântărilor cu ocru), se
regăsește și la începutul epocii bronzului. „El se continuă pe tot parcursul
vârstelor bronzului și fierului, până în zilele noastre". Ceea ce
dovedește, având în vedere faptul că au existat migrații ale acestei populații,
dar nu ale altor populații antice pe aceste teritorii, că, antropologic,
traco-geții sunt strămoșii românilor din toată Peninsula Balcanică și din
Nordul acesteia.
Numeroasele
descoperiri arheologice de obiecte paleolitice dovedesc și ele continuitatea
locuirii acestor teritorii de către populații cu îndeletniciri asemănătoare. În
continuare, „... pentru regiunile Nord-dunărene, dar și pentru cea mai mare
parte a Balcanilor, evoluția neoliticului începe cu etapa imediat următoare, caracterizată
prin ceramica pictată, cu analogii în neoliticul târziu din Anatolia".
Cultura
Starčevo-Criș, de exemplu, era răspândită pe teritoriul României de azi, în
estul Ungariei, în Serbia, în Slavonia, Bosnia-Herțegovina, Nordul și
Sudul-Bulgariei, adică pe întregul teritoriu de locuire al traco-geților.
Cultura
Vinča, de influență Sud-Mediteraniană, cuprinde și ea majoritatea teritoriului
amintit, conducând la numeroase culturi combinate până în faza eneoliticului
timpuriu (cca. 5.000-4.500 î.Hr.). Dar și în faza ulterioară a
neo-eneoliticului, în care domină cultul taurului, după numeroasele statuete
descoperite, se poate constata o continuitate frapantă spre Sudul Traciei până
în Insula Creta, dar și în Sudul Anatoliei până în teritoriile semiților, ceea
ce i-a îndreptățit și pe inițiatorii mișcării New Age să identifice perioada de
după 4.500 î.Hr. până spre 2100 î.Hr. cu Era Taurului. Nu este de mirare că
cercetătorii au găsit asemănări ale culturii Cucuteni cu „elemente tipice
pentru Troia I" (a se vedea și discuția despre „paralelismul cronologic
între eneoliticul carpato-dunărean și Troia I și II"), căci Troia făcea
parte integrantă din Sud-Estul Anatoliei, din zona continuității
balcano-egeeano-anatoliană.
În ciuda
influențelor mediteraniene vădite în cultura Vinča, descoperirea la Tărtăria
din Județul Alba a unor tăblițe cu semne evidente pictografice și ideografice
asemănătoare cu cele sumeriene, dar mult mai vechi, schimbă datele problemei.
În aceste zone au existat elementele unei civilizații superioare celei
mediteraneene. Inscripții cu scrieri asemănătoare au fost descoperite și la
Ocna Sibiului și în numeroase alte locuri de pe teritoriul de astăzi al
Transilvaniei Centrale și de Sud-Vest, al Pannoniei de Sud-Est, al Serbiei și
al Bulgariei de Nord-Vest (Gradešnica și Karanovo), adică într-o regiune
traco-getică foarte îndepărtată de influențele mediteraniene. Ce-i drept,
descoperiri arheologice cu inscripții asemănătoare s-au găsit și la
Izvoare-Piatra Neamț, Târgu-Frumos, Cucuteni-Cetățuia și Ghelăiești-Nedeia, dar
n-au fost semnalate în partea de Sud a teritoriului traco-getic ca să denote
vreo influență mediteraniană. Aceasta dovedește faptul că aici a existat o
civilizație avansată, de origine locală, care, la rândul ei, va influența civilizația
mediteraniană, dar și pe cea Nord și Vest europeană. De interes pentru
contextul nostru este influența pe care a exercitat-o Nordul traco-getic în a
doua jumătate a mileniului al III-lea și mai ales în mileniul al II-lea asupra
Anatoliei și a Greciei miceniene.
Cert este
faptul că tocmai în perioada aceasta și, respectiv a mileniului al III-lea spre
al II-lea î.Hr., când se vorbește despre indo-europenizare, pe teritoriul
traco-geților nu se constata nici un aport de populație străină, care să fi condus
la indo-europenizarea (tracizarea autohtonilor, căci limba traco-getă era
indoeuropeană, ariană), ci, dimpotrivă au loc migrații masive din zona
traco-getă în toate direcțiile. Nu este de mirare că lingvistul Rasmus Rask,
care a studiat comparativ limbile europene, le numește tracice, după cel mai
întins teritoriu locuit de o populație sedentară, din Asia Mică până în Câmpia
Pannonică, față de celelalte mai puțin numeroase, mai puțin stabile, și
neeuropene din acea perioadă. Pentru exemplificare poate fi dată situația
teritoriului pe care îl ocupă Grecia de astăzi, locuită până în mileniul al
III-lea î.Hr., de mediteranoizi neeuropeni (civilizația Cretano-Minoică), după
care își fac apariția aheii indoeuropeni care, împreună cu tracii (tracii
cauconi, de exemplu, menționați și de Homer), purtători de arme (rapiere de tip
Boiu), dar și de obiceiuri, tradiții și particularități lingvistice
indoeuropene, străine mediteranoizilor anteriori, vor fi întemeietorii
civilizației miceniene.
Arheologic
se dovedește că sorgintea civilizației miceniene este evidentă în cadrul
culturilor din epoca bronzului mijlociu, al culturii Wietenberg, de exemplu,
din Transilvania, în arealul căreia s-au găsit numeroase obiecte metalice sau
ceramice de tip micenian, printre care și șapte săbii (rapiere) anterioare însă
celor găsite în mormintele miceniene (vor der Zeit der mykenischen
Schachtgräber). Același tip de obiecte se găsesc și spre Centrul și spre Nordul
Europei, spre Scandinavia. Dar și cele din Nordul Europei sunt mai vechi decât
cele din Micene. J. Werner, după semnul spiralei (cu două, cu trei și patru
spirale, cum erau și cunoscutele fibule, de la Suseni etc.) conchide că
obiectele acestea (pumnale, spada, topoare etc.) sunt de proveniență
transilvană.
Un traseu asemănător
poate fi urmărit, în aceeași perioadă, de la începutul și până la finele epocii
bronzului și pe direcția Balcani-Anatolia, în care vom regăsi până spre era
noastră populații de origine tracă (frigienii, bitinienii, misienii etc.).
Arheologic se dovedește că zona traco-getică a fost un focar de civilizație
remarcabilă recunoscută de către majoritatea istoricilor contemporani.
http://www.art-emis.ro/analize/4771-gandirea-fondatoare-a-filosofiei-romanesti-perioada-straveche.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu