Scrisoare pastorală
Foaie periodică, gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul XVIII(2018), nr. 370(16 –31 Martie)
Dragii mei enoriași! Hristos a
înviat!
Lecția lui Iuda. În Sfânta Scriptură Iuda apare ca
un personaj negativ, foarte slab conturat. Puține referințe se fac la el.
Tocmai de aceea Sfânta Tradiție și mai ales literatura apocrifă(bună de citit,
dar nerecunoscută de Biserică) vin să completeze cele cunoscute cu noi date
referitoare la viața și felul de a fi al lui Iuda. În lumina acestor scrieri,
vânzarea Mântuitorului nu mai apare ca un fapt singular, neînțeles pentru
cititorul Sfintei Scripturi. După ce vom citi, spre exemplu, Viața lui Iuda, pe care și parohia noastră a
publicat-o în 1996, vom înțelege mai bine că răul nesmuls din rădăcină dă
roadele sale mai târziu. Așa este și în viața lui Iuda.
Părinții lui Iuda n-au încercat să modeleze pornirile rele ale acestuia,
ci, dimpotrivă, au încercat să scape de el. Îl condamnă la moarte, fiindcă,
vezi Doamne, mama visase un vis, care o îngrozise.L-au aruncat când era mic cu
gând criminal, crezând că sunt absolviți de orice vină. Cât de mult se aseamănă
acești părinți cu cei din zilele noastre, care-și dau copiii la azil, îi
abandonează pur și simplu. Fără o educație corespunzătoare, copilul devine o
brută și un pericol social. Devine un pericol nu numai pentru societate, ci și
pentru părinții lui. Istoria lui Iuda este concludentă în acest sens. Educația
din familie nu poate fi înlocuită cu nimic altceva. Părinții au rolul sfânt de
a forma copiii lor pentru viață, de a le cultiva sentimentele umane, creștine,
de a le cultiva credința, nădejdea și dragostea în Dumnezeu. Iuda ar putea fi
socotit victima propriilor părinți.
În
fața legilor dumnezeiești nimeni și nimic nu o îndreptățea pe acea mamă să curme viața pruncului. Femeia aceea nu credea în Dumnezeu, nu avea
frică de Dumnezeu. Ea nu a alergat la biserică(templu) să se roage, să cheme pe
Dumnezeu în ajutorul ei, al copilului ei, nu a depus strădanie să altoiască în
acel vlăstar, care se anunța a fi sălbatic, mugurii educației religioase.
Altfel ar fi gândit copilul, altfel s-ar fi comportat. Minunea a făcut ca
pruncul să nu moară, ci să fie salvat și crescut de niște ciobani la stână. Înțelegem câtă grijă au depus acei ciobani
pentru educația lui. A trăit la stână, alături de oi, de câini și de măgari.
Ciobanii au fost mulțumiți că i-au salvat viața, i-au dat mâncare și atât…
Dumnezeu cu mila!Nu cumva și în orfelinate și azile de multe ori cei
însărcinați cu educația copiilor se comportă precum ciobanii din istoria lui
Iuda? Nu socotesc cumva că e destul să le asigure copiilor internați acolo casă
și masă? Nu cumva însăși societatea, fiecare dintre noi, care miluim cu un ban,
o haină sau o bucată de pâine un copil al străzii socotim că ne-am împlinit
datoria față de acel copil? Cine poate
să ne asigure, că acel copil nu va ajunge un alt Iuda, dacă va rămâne în
continuare în starea în care se află?
Părinții lui Iuda îl adoptă pe acesta mai târziu, fără să știe că este
propriul copil. Vor să-l crească împreună cu celălalt copil ce li se născuse
între timp, dar, din puținele cuvinte ale istorioarei, aflăm că educația a fost
lăsată și de data aceasta pe ultimul plan. Doar o intenție frumoasă și nimic
mai mult! Aflăm că cei doi copii erau lăsați la voia întâmplării, în timp ce
părinții lipseau zile întregi de acasă, fiind oameni bogați și cu multe
afaceri. Cât de contemporani ne sunt părinții lui Iuda! În goana noastră după
bani, după avere, după tot felul de afaceri, uităm de grija cea mai sfântă ce o
avem față de copiii noștri. Lăsăm totul pe seama străzii, a vecinilor, a
educatorilor de la grădiniță ori de la școală, crezând că numai acestora le
revine datoria să-i învețe carte, să-i învețe să fie oameni. Rezultatele acestei condamnabile sustrageri
sunt catastrofale. Copiii astfel crescuți devin mai târziu adevărate brute,
oameni fără discernământ moral, fără credință, fără frică de Dumnezeu, fără
respect de oameni și de bunurile societății. Din rândul acestora apar hoții,
borfașii, criminalii, traficanții, oamenii capabili să ucidă și pe proprii lor
părinți pentru o amărâtă de pensie, sau pentru cine știe ce alte bunuri.
Istorioara lui Iuda vine din vechime ca un mesaj pentru părinții dintotdeauna,
ca un avertisment pentru ceea ce ar putea să se întâmple, dacă nu-și împlinesc
la timp datoria de părinți. Este cea mai grăitoare pildă în acest sens.
Nu se
poate spune că Iuda se supune unui destin, că este predestinat să facă ceea ce face. Ar fi o falsă înțelegere a
problemei, un mod facil de a încerca o disculpare a familiei, a școlii, a
societății. Nicidecum. Iuda este un om
ca toți ceilalți, dar un om lipsit de educația necesară, un om în care instinctele
primare s-au dezvoltat nestingherite, un om neglijat de societate. Iuda se
răzbună pe familie, își ucide în copilărie fratele, iar mai târziu tatăl,
sfârșind prin a-și lua propria mamă de soție pentru a-i moșteni averea. Se răzbună
pe societate pentru că l-a frustrat de dreptul de a se înnobila prin cultură,
prin educație. În ultima fază a vieții ajunge în preajma Mântuitorului. Nu că
nu știa Dumnezeu ce fel de om este, dar îi dă o șansă de mântuire. Trei ani Îl
aude pe Iisus, Îl vede făcând minuni pe care nimeni altul nu ar fi putut să le
facă, îl convinge că este Dumnezeu cu adevărat, și… totuși… patima iubirii de
bani nu se lasă biruită. Pentru câțiva arginți, Iuda Îl vinde pe Învățătorul,
Îl vinde pe Dumnezeu. Se duce apoi să se spânzure, pentru că nu mai poate
suporta remușcările cugetului, dar și atunci i se mai dă o șansă: creanga
copacului se apleca ușor și el rămânea cu picioarele pe pământ. Hristos încă îl
aștepta să se întoarcă, să-și ceară iertare, să se pocăiască. Mai era posibil!
Abia în momentul în care Iisus a șoptit pe cruce ,,Săvârșitu-s-a!” Iuda a putut
să se spânzure!
El
este o victimă a familiei și a societății, iar păcatul lui cel mare, vânzarea
Mântuitorului, urmat imediat de sinucidere, dovedesc o fire slabă, incapabilă
de a-și înțelege rolul și menirea de om.
În
contextul istorioarei cu pricina, înțelegem că Iuda nu poartă singur vina vânzării și a
sinuciderii sale, așa cum nu poartă singur vina celorlalte păcate. Familia lui
și societatea întreagă sunt copărtașe la acele păcate, fiindcă ele își au
partea lor de vină în îndobitocirea individului prin lipsa de cultură și
educație.
În
contextul actual, istorioara lui Iuda ar trebui citită de orice om de bună
credință, pentru a înțelege responsabilitatea ce-i
revine față de proprii săi copii, față de semenii săi. Familia, Școala,
Biserica, Armata și toate instituțiile menite să întregească educația
individului sunt chemate la această
luptă deosebit de grea cu incultura, cu îndobitocirea, cu sălbăticirea omului.
Pentru stat, pentru societate, nici o cheltuială nu este prea mare, nici un
sacrificiu nu e suficient pentru a face
din tinerele generații oameni de
nădejde, creștini adevărați, înarmați cu o solidă concepție despre lume și
viață. Asemenea oameni nu pot ajunge un Iuda. Asemenea oameni vor înțelege că
numai prin muncă cinstită pot să câștige cele necesare pentru lumea aceasta și
pentru cea de dincolo. Asemenea oameni vor înțelege că alergătura după
căpătuială, după îmbogățire pe căi necinstite, murdare, nu-i duce departe.
Asemenea oameni vor înțelege că prin trădare, prin vânzarea semenului, prin
înălțarea pe mormântul celuilalt, nu se poate clădi o temelie trainică vieții.
Asemenea oameni vor înțelege că mai de valoare decât lumea întreagă este
propriul nostru suflet și că datoria noastră cea mai mare pe acest pământ este
mântuirea lui.
A trecut vremea când oamenii erau
educați în mod sistematic să ajungă asemenea lui Iuda, brute ușor de manevrat,
oameni fără scrupule, fără mustrări de conștiință, gata să sugrume, să depună
mărturii mincinoase, să maltrateze bestial pe cei fără apărare. Socotind că
fiecare dintre semenii noștri poate să fie o ființă în care se întrupează
Hristos, avem datoria sfântă să ne ocupăm cu asiduitate de educația copiilor
noștri, a semenilor noștri, indiferent de raporturile în care ne-am afla cu ei,
de a contribui la asigurarea celor necesare pentru ca educația să decurgă în
condiții normale.
Prin fiecare copil educat
corespunzător contribuim la regenerarea neamului omenesc, aducem slavă lui
Dumnezeu, iar ca părinți ne asigurăm liniștea și fericirea de mai târziu.
Părinții lui Iuda ne arată cum nu
trebuie să fim față de copiii noștri.
*
Sfaturi părintești. Din cuvintele Sf.
Ioan Gură de Aur redăm un fragment, care ar putea fi de folos multora dintre
Dvs.:
,,Femeile niciodată să nu plângă că n-au
copii! Adesea Dumnezeu rânduiește așa! Să-I mulțumim lui Dumnezeu și doar atât
să zicem: Femeile niciodată să nu plângă că n-au copii, ci, cu gând plin de
înțelepciune, să alerge la Creatorul naturii și de la Stăpânul naturii să ceară
copii! Când vezi un bărbat și o femeie că duc o viață plină de virtuți,
dar nu au copii; când vezi că sunt cinstitori de Dumnezeu și evlavioși, dar
fără copii, să nu socotești că se întâmplă asta din pricina păcatelor lor.
Multe sunt pricinile rânduielii lui Dumnezeu, necunoscute nouă și pentru toate
trebuie să-I mulțumim Lui. Să nefericim numai pe aceia care trăiesc în păcate,
nu pe cei care n-au copii. Adesea Dumnezeu rânduiește multe spre folosul
nostru, fără ca noi să știm pricinile lor. De aceea trebuie să ne minunăm de
înțelepciunea Lui și să-I slăvim nespusa Sa iubire de oameni. Cuvintele acestea
vi le-am spus spre folosul vostru, ca să mulțumiți totdeauna lui Dumnezeu și să
nu iscodiți rânduielile Lui. Femeile niciodată să nu plângă că n-au copii, ci,
cu gând plin de înțelepciune, să alerge la Creatorul naturii și de la Stăpânul
naturii să ceară copii! Să nu atribuie nașterea de copii traiului împreună al
soților sau altui fapt, ci Creatorului tuturor, Care a adus pe om de la
neființă la ființă; El poate îndrepta iarăși și natura betejită. Așa a făcut
Eva! A făcut din jale prilej de slavoslovie, a atribuit totul Stăpânului,
zicând: „Mi-a ridicat mie Dumnezeu altă sămânță în locul lui Abel, pe care l-a
omorât Cain.” Vezi că nu numai că nu s-a supărat, dar nici n-a rostit cuvânt
supărător?”
*
Crucea. Din poeziile regretatului judecător
și poet severinean Emil Bobei redăm una potrivită
Săptămâni Sfintelor Patimi:
,,Pe o colină
suie-ncet
Un om ce
poart-o cruce…
N-ar spune
însă nimănui
Ce greutate
duce!
,,- E El! –
Iisus!” – s-aud, în jur,
Învălmășite
glasuri.
,,- Să-L
ajutăm! Să-L îmbunăm
Vreo câteva
popasuri!
Hai să purtăm
noi crucea Lui,
Iar El să
se-odihnească!
O fi și sfânt
– dar suflă greu,
(Durerea-i
omenească!)
Ne rugăm Ție,
Împărat,
Ce mergi,
curat, spre moarte, -
Să
Te-odihnești… Noi crucea Ta
Vom duce-o
mai departe!”
…Dar Fiul
Omului spre ei
Și-ndreaptă
blând privirea
De raze: ,, -
Sunteți dumnezei –
Ca să-Mi
știrbiți menirea?!...
M-ați ajuta
să duc un lemn –
Dar…V-ați sui
pe dânsul?!...
Eu… Eu zâmbesc;
- pe când, pe voi
Deșart -
vă-neacă plânsul.
Eu am Golgota
ca destin
Și nu-mi
trădez destinul,
Aștept
crucificarea, sus,
Și cuiele, și
chinul.
Această cruce
care-o port
Ușoară-i ca o
pană,
Pe lângă sulița
ce-n piept
Va mai
deschide-o rană.
Și mai e
ceva: mai presus
Decât umana
cruce,
Pe care orice
muritor
Vrând – sau
nevrând – oduce!
E Învierea…
Prețul ei
O suferință
cruntă…
Îl pot plăti…
De-aceea merg
Senin – ca la
o nuntă.
… Dar - ,
dacă vreți să M-ajutați-,
Spuneți
citindu-Mi cartea:
,,Hristos a
înviat din morți
Călcând cu
Viața Moartea!”
*
File de jurnal – 4 apr. 1982(I). ,,Vineri, 26 martie, l-am întâlnit pe Dl. Mite Măneanu.
Mi-a spus că s-a primit la Comitetul Județean de Partid un telefon, prin care
reglementează ca toate lucrările cu profil istoric să nu fie publicate fără
viza Comitetului Central. Din cauza aceasta și volumul III din seria Mehedinți – Istorie și Cultură trebuie să-și mai întârzie apariția
până la primirea acestei vize(…).
Luni am
ajuns în București pe la prânz. Am tras la căminul patriarhiei. Am fost la
Institutul Biblic și am vorbit cu directorul, Părintele
Arhim. Valeriu Anania.
Am discutat cu dânsul planul Bibliografiei
Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1984). Este de părere să trec toate
chestiunile(studii, articole, reportaje, referințe) privitoare la regiunile
anexate de U. R. S. S., să le trec la istoria țărilor-mamă sub titlul
,,generalități”.
Părintele
Anania mi-a relatat o convorbire pe care a avut- o cu Ion Gheorghe Maurer, pe când se afla în
S. U. A., ca secretar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române de acolo.
Părintele Anania l-a întrebat pe omul de stat ce părere are despre cele
publicate în S. U. A. cu privire la relațiile dintre România și U. R. S. S. și
mai cu seamă despre Basarabia. Ion Gheorghe Maurer i-a spus: ,, - Părinte
Anania, e bine ce scrieți! Poate ar trebui să fiți chiar mai incisivi, fiindcă
aveți poziția foarte bună, iar noi ne putem oricând spăla liniștiți pe mâini,
fără să purtăm răspunderea condeielor Dvs.! În ceea ce privește Basarabia,
convingerea mea este că aceasta a fost
și este pământ românesc. În ceea ce
privește reîntoarcerea la patria-mamă, trebuie să avem răbdare. Nu trebuie
să-și facă nimeni iluzii. Această reîntoarcere nu va fi posibilă, decât atunci
când și Letonia, Lituania și Estonia și toate celelalte provincii încastrate în
imperiu vor reveni la țările lor de
origine. Aceasta însă înseamnă și dezmembrarea colosului!”
Am ajuns la
concluzia că Bibliografia va fi publicată în revistă, după
care se vor scoate 500 extrase în volum
de sine stătător, pentru a fi date la biblioteci.
Când eram
la Părintele Anania au venit acolo Dl.
Prof. Emilian Popescu, profesor
la Facultatea de Teologie din București și Dl.
Prof. Nicolae Stoicescu, cercetător
la Institutul de Istorie ,,N. Iorga” din București. Părintele Anania i-a spus Domnului
Stoicescu: ,, - Dați-mi voie să vă prezint pe un tânăr istoric al nostru,
părintele Stănciulescu!” ,,- ….Bârda - a
completat Dl. Stoicescu. Ne cunoaștem și după față, dar nu-mi amintesc de
unde!” ,,- De la simpozionul din Târgoviște!” l-am lămurit eu. ,, - Da, și
dânsul este colaborator la Dicționarul Istoric
al României și ne-am
bucura de o colaborare mai strânsă cu noi!”
Veniseră la
Părintele Anania să-l roage să deschidă mai mult revistele patriarhiei
problemelor de istorie. Aceasta cu atât mai mult cu cât la revistele de istorie
laice nu se mai acordă drepturi de autor.”(Va
continua).
*
Publicații. În
această perioadă, preotul Dvs. a reușit
să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare
pastorală” – 368,
în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare (MM), 2018, 20 mart.,
ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.
com);
,,Scrisoare pastorală” – 369, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada),
2018, 25 mart., ediție și on-line(http://www.observatorul.com); în ,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 2018, 26
mart., ediție on-line(http://armoniiculturale.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare(MM), 2018, 30 mart., ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress. com);
Struțocămila(I),
în ,,Omniscop”, Craiova, 2018, 26
mart., ediție on-line(http://www. omniscop.ro);
Struțocămila(II),
în ,,Omniscop”, Craiova, 2018, 26
mart., ediție on-line (http://www.omniscop.ro); Pomeni, parastase,
sarindare, în ,,Națiunea”,
București, 2018, 27 mart., ediție on-line(http://www.ziarulnatiunea.ro); în
,,Omniscop”, Craiova, 2018, 29 mart.,
ediție on-line(http://www.omniscop.ro);
În această perioadă, parohia noastră a
republicat cartea Doamnei Ing. Melania Caragioiu, Prin urzici și bruscălani. Autoarea
și-a cumpărat întreg tirajul.
*
Conferințe. La invitația ASCOR(Asociația
Studenților Creștini-Ortodocși din România), filiala Gorj, preotul Dvs. a
susținut o conferință publică în Tg. Jiu, la Liceul Teologic, în seara zilei de
28 martie. Tema conferinței a fost: Tinere,
ție-ți zic: Scoală-te! I s-au alocat două ore(18-20), dar, după conferința propriu-zisă, au
urmat numeroase întrebări, așa încât festivitatea s-a terminat la 21.30. A
impresionat prezența tinerilor liceeni gorjeni și, mai ales, curiozitatea și
setea lor de cunoaștere.
*
Simpozioane. Vineri, 30 mart., Academia
Daco-Română, în colaborare cu alte instituții culturale din țară, a organizat
la Craiova un simpozion cu tema Obârșia
Neamului Nostru. A
fost invitat și preotul Dvs. Nu putea refuza! S-a înscris cu două comunicări: De la daci la Meșterul Manole (paralele și
coincidențe) și
Propuneri privind valorificarea
operei Preotului Dumitru Bălașa. Simpozionul a fost prezidat de Domnul General Mircea Chelaru, fost comandant al Marelui Stat
Major al Armatei și s-a desfășurat la Hotelul Flormang din Craiova.
*
Ajutoare și donații. În
această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Doamna Ivanovici
Florica din București și Doamna Enache Maria din
București: câte 250 lei; Doamna Trocan Maria din
Lugoj™ și Doamna
Pătru Mădălina din Timișoara,
fiice ale satului Bârda, Domnul Ing. Ocudalbu Octavian din Baia
Mare (MM): câte 200 lei; Domnul Ciobanu Ionuț din Timișoara, fiu al
satului Malovăț, Doamna Bobocel Filofteia din Tr. Severin, Doamna Ing. Aurica
Zăuleț din Tr. Severin, fiică a satului Bârda, Doamna Filip
Cornelia din Tr. Severin: câte
100
lei; Doamna Mehedințu Elena din Brașov: 70 lei; Doamna Crăciunescu
Valeria din Câmpulung Moldovenesc(SV) și Doamna Pițiga Emilia din
Timișoara: câte 50 lei;
Doamna Popescu Valeria din Bârda a mai adăugat 50 lei la
contribuția de cult, totalizând până
acum 275 lei; Doamna Haidamac Miroana din Malovăț a mai adăugat 70 lei
pentru contribuția de cult, totalizând până acum 110 lei; Domnul Făiniș
Marius din Bârda a mai achitat 50 lei pentru
contribuția de cult, totalizând până acum 90 lei; Domnul Oprișan Sever
din Malovăț a achitat 50 lei pentru
contribuția de cult.
O enoriașă din Malovăț a cumpărat
material și a confecționat personal toată lenjeria pentru biserica de la
Malovăț. Nu vrea să-i dăm numele. Nu-l știm decât noi și tot satul!
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
În luna martie am donat pâine
credincioșilor participanți la slujbe, astfel: 4 mart.(Bârda): 158 pâini; 11
Mart.(Malovăț): 220 pâini; 18 Mart.(Bârda): 287 pâini; 25
Mart. (Malovăț): 243 pâini. Așadar, în luna Martie au fost donate 908 pâini.
Copiilor participanți la slujbe li s-a
donat și ciocolată.
Totodată, s-a vândut pâine la prețul
de producție de 0,70 lei/buc., astfel: 4 Mart.(Bârda): 642 pâini; 11
Mart.(Malovăț): 280 pâini; 18 Mart.(Bârda): 613 pâini; 25
Mart.(Malovăț): 157 pâini. Așadar, în luna martie s-au vândut cu prețul de 0,70 lei/buc. –
1.692 pâini.
*
Coșul de Paști. Din
îndemnul Prea Sfințitului Episcop
Nicodim și
anul acesta s-a organizat de către parohiile din județul nostru acțiunea
caritabilă intitulată Coșul de
Paști.
Parohia noastră a dat curs acestei îndrumări, astfel: s-au donat 1.401 pâini credincioșilor participanți la slujbe în
timpul Postului Mare: 4 martie, Bârda, 158 pâini;11 martie, Malovăț, 220
pâini;18
martie, Bârda, 287 pâini; 25 martie, Malovăț, 243 pâini;1 aprilie, Bârda, 193 pâini; 5 aprilie, Malovăț, 300 pâini; s-au donat 1.300 lei unor familii cu situații grele, astfel: Orodan Claudiu din
Malovăț, 300 lei; Pau Dumitru din Malovăț, 200 lei; Borcilă Elena din Malovăț, 200 lei; Badea Leontina din Malovăț, 100 lei; Ștefu Constantin din Malovăț, 100 lei; Căprioru Ion din Malovăț, 100 lei; Cioabă Constantin din Malovăț, 100 lei; Tărăbâc Gheorghița din Malovăț, 100 lei; Paulescu Sorin din Bârda, 100 lei; s-au donat 152 ciocolate copiilor care au venit la spovedit și împărtășit în
Săptămâna Sfintelor Patimi, astfel: 4 aprilie, Bârda, 27 ciocolate; 7 aprilie, Malovăț, 125 ciocolate; în ziua de 12 aprilie, Joi după Paști, preotul
însoțit de mai mulți enoriași, s-au deplasat cu un microbuz la Centrul de copii
cu handicap din Tr. Severin și au dus ajutoare, astfel: aprox. 400 kg haine și lenjerie; mai mulți saci cu
jucării; 100 ciocolate; 150 ouă roșii; 15 perechi papuci; 36 litri suc; 12
litri apă minerală; 10 cozonaci; 10 prosoape, 2 baxuri hârtie igienică,
detergent.
Domnul Gheorghe Ungureanu, patronul firmei de
transport, a refuzat să taxeze microbuzul cu care am fost la centrul de copii,
făcând transportul respectiv gratuit.
O
faptă bună de genul acesta este ca o rugăciune pentru proprii copii. La ea ați
participat Dvs., toți enoriașii parohiei noastre, fiindcă numai datorită
lucrurilor donate de Dvs. și banilor Dvs. s-a putut derula acțiunea.
Vă mulțumesc cordial. Dumnezeu să vă răsplătească!
*
Plăți. În
această perioadă, parohia noastră a efectuat câteva plăți mai mari, astfel: 3.550 lei protoieriei
pentru lumânări; 3.050 lei tipografiei pentru cărți; 1.820 lei pentru
pâinea donată și vândută în martie; 1.345 lei pentru ajutoare de
Paști(inclusiv taxe poștale); 800 lei protoieriei pentru făclii de
Paști; 577
lei impozit pe martie; 540 lei documentația
pentru protecția muncii și situații de urgență; 500 lei protoieriei
pentru Fondul Central Misionar; 500 lei protoieriei pentru icoane; 450 lei
cumpărături pentru Centrul de copii; 403 lei protoieriei pentru cărți;
270 lei
pentru curentul electric; 250 lei poștei
pentru timbre; 241 lei poștei
pentru colete; 213 lei cumpărături pentru cei care au făcut curățenia
generală a bisericilor; 160 lei abonamente; 150 lei pentru
ciocolata împărțită copiilor veniți să se împărtășească; 150 lei transport
cărți de la Craiova prin curier; 120 lei piese pentru calculator; 50 lei internetul;
*
Excursii-Pelerinaje. ► Joi, 26 Aprilie, organizăm o
excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Tr. Severin – Bârda – Malovăț – Tg. Jiu – Mânăstirea Lainici –
Petroșani – Hațeg – Mânăstirea Prislop – Caransebeș(catedrala) – Mânăstirea
,,Sf. Nectarie” – Mânăstirea ,,Piatra Scrisă” – Orșova – Tr. Severin – Malovăț
– Bârda. Costul
era de 45 lei/pers.
►Duminică, 22 Aprilie, împreună cu alte parohii
din Tr. Severin, vom organiza o excursie – pelerinaj de o zi pe următorul
traseu: Malovăț – Tr. Severin – Craiova
– Caracăl – Drăgănești-Vlașca, jud. Teleorman(Mânăstirea Pantocrator) și retur. La Mânăstirea
Pantocrator se va participa la Sf. Liturghie arhierească. Cei ce vor merge vor
avea prilejul să se închine la Moaștele Sf. M. M. Gheorghe, aduse pentru acea
zi de la Sf. Munte Athos. Costul
e de 50 lei/pers.
Preotul Dvs. nu poate să participe.
*
Zâmbete. ☺De
bani se plâng toți, dar de minte niciunul! ☺ ,,- Ce să-i fac soțului
meu să nu mai bea, să nu mai fumeze, să nu mai umble după femei, să nu se mai
poarte rău cu mine?” ,,- O înmormântare frumoasă!” ☺Dacă dai prea multă
importanță unui bou, o să se creadă taur! ☺Dacă ți se vorbește frumos,
dacă mănânci și bei pe gratis, dacă ești pupat de mai multe ori pe zi, nu te
bucura! Nu ești în rai! A început doar campania electorală!
*
Spovediri. Împărtășiri. În
zilele rânduite și nu numai, au fost spovediți și împărtășiți: 4+2+71+75+125=277
enoriași. Dintre aceștia, 27+116=143 au fost copii. Fiecare
copil a primit și câte o ciocolată.
*
Înmormântări. În
ziua de 22 mart. am oficiat slujba înmormântării pentru Rolea Pantelie(86
ani) din Bârda, iar în ziua de 25 mart. pentru
Bazavan
Ioana(87 ani) din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!
*
Anunțuri.
Anunțăm pe cei interesați, că, Duminică, 6 Mai, la ora 11, în incinta bisericii
din Bârda, se va desfășura licitația publică a fânului din curtea
bisericii și cimitirului din Bârda, cât și a terenurilor din Bucium și Dealul
Corbului pentru anul 2018;
De la 1 Mai, slujbele din duminici
și sărbători vor începe la ora 8.
*
Program. În cursul lunii Mai avem
următorul program de slujbe: 5 Apr.(Malovăț-Bârda); 6 Mai.(Bârda); 12 Mai(Malovăț-Bârda); 13
Mai(Malovăț); 17 Mai(slujbă la Bârda;
pomeniri la Malovăț, la ora 12); 19 Mai(Malovăț-Bârda); 20 Mai.(Bârda); 21 Mai(pomeniri dimineața la
Bârda; slujbă la Malovăț); 26 Mai(Bârda-Malovăț);
27 Mai (Malovăț); 28 Mai (Bârda).
În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi
găsit la biserică, acasă, la școală, la telefon: 0724.
99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda @gmail.com.
Hristos a înviat! Sănătate, pace
și bucurii în casele și în sufletele Dvs.!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu