CARTEA LUMII - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Lumea, opera
Dumnezeului celui Viu, a lui Dumnezeu cel plin de întelepciune, musteste de
viata. Pretutindeni se gaseste viata si întelepciunea, pretutindeni descoperim
expresia gândirii, în ansamblu ca si în fiecare detaliu. Iata adevarata carte
din care se poate învata, desi mai putin explicat decât prin Revelatie, sa
cunoastem pe Dumnezeu. Înainte ca lumea sa fie, Dumnezeu singur era viu si
infinit. Iar când lumea a fost chemata din neant la existenta, Dumnezeu,
desigur, n-a devenit o fiinta finita; toata plinatatea vietii si a infinitului
locuieste în El. Dar aceasta plenitudine de viata si de infinit se exprima, de
asemenea, în creaturile vii si organizate, al caror numar este aproape infinit
si care sunt înzestrate cu viata.
Sfantul Ioan
din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed.
Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 62-63.
POCĂINŢA ESTE UN DAR ATOTCUPRINZĂTOR
PENTRU CĂ ÎN EA SE ADUNĂ TOATE VIRTUŢILE
Cuvinte
duhovniceşti Evanghelia lui Hristos începe cu un îndemn la pocăinţă:
„Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat împărăţia cerurilor” (Matei 4,17). Aceste
cuvinte reînnoadă dialogul dintre Dumnezeu şi om, dialog care se întrerupsese
în rai din pricina neascultării protopărinţilor noştri.1 Acum aceste cuvinte
vestesc o nouă zidire, un neam nou, al cărui Cap este Hristos, Ziditorul
însuşi. Făcând ascultare de porunca Mântuitorului, noi începem prin pocăinţă a
ne împotrivi păcatului, aşa încât să se împlinească gândul lui Dumnezeu pentru
om şi zidirea lui după chipul şi asemănarea Sa. In viaţa omului vine o vreme
când el simte că tot lucrul mâinilor sale poartă ascunsă în sine sămânţa
stricăciunii şi înaintea Feţei Judecătorului celui veşnic e ca pleava. Un
asemenea simţământ îl aduce pe om la ceea ce Părintele Sofronie numea
„binecuvântata deznădejde”, care, la rândul ei, îl aduce la pocăinţă. Această
deznădejde este aceeaşi cu „întristarea cea după Dumnezeu [care] aduce pocăinţă
spre mântuire” (2 Cor. 7,10), despre care vorbea şi Apostolul. Din viaţa
Sfântului Ambrozie de la Optina aflăm că Sfântul, întrebat fiind cu puţin timp
înainte de a muri ce canon de rugăciune a avut, a răspuns: „Nu există canon mai
bun decât canonul pocăinţei pe care îl învăţăm de la vameş: «Dumnezeule,
milostiv fii mie, păcătosului!»” De multe ori, sfinţi mari precum Avva Sisoe
I-au cerut lui Dumnezeu înainte de a muri să le prelungească viaţa pentru a mai
câştiga vreme de pocăinţă. înţelegem astfel că avem nevoie de pocăinţă nu numai
la începutul vieţii noastre duhovniceşti, ci pe tot parcursul ei, până la
suflarea de pe urmă. Omul pune început pocăinţei prin tăierea legăturilor cu
lumea din afară pentru a-şi îndrepta toată strădania spre pogorârea în adâncul
inimii. Mai apoi, el caută să se statornicească în adâncul inimii pentru a
putea fi tămăduit de harul lui Dumnezeu şi a-şi descoperi unitatea lăuntrică
precum şi unitatea ontologică cu întreaga lume. Viaţa creştină începe cu
credinţa în Hristos şi cu pocăinţa pe care Biserica le-a aşezat ca şi condiţii
necesare pentru Botez. Potrivit învăţăturii Sfinţilor Părinţi, naşterea
firească a omului din părinţi trupeşti este urmată de o a doua naştere, cea
duhovnicească, ce se săvârşeşte în Taina Botezului. Dar mai există şi o a treia
naştere, săvârşită prin lacrimile pocăinţei.2 Viaţa creştină nu este statică,
ea are o creştere şi o dinamică. Credinciosul trebuie să păstreze duhul
pocăinţei şi după Botez, aşa încât să se dovedească vrednic de harul care i-a
fost încredinţat. Şi aceasta o face prin păzirea poruncilor lui Dumnezeu, căci,
potrivit Sfântului Marcu Ascetul, „Domnul e ascuns în poruncile Sale”3. Prin
urmare, păzind poruncile, credinciosul se face bineplăcut Dumnezeului şi
Părintelui său. Se arată a fi fiu al Lui născut a doua oară, Ii împlineşte voia
şi petrece în casa Părintelui său. Potrivit Proorocului Isaia, există două
nivele de viaţă şi cugetare: unul dumnezeiesc şi altul omenesc. Şi ele sunt
atât de departe unul de altul precum cerurile de pământ (cf. Is. 55, 9). Prin
harul pocăinţei, omul se menţine în planul dumnezeiesc, neabătându-se de la
viziunea insuflată de poruncile dumnezeieşti şi astfel este ocrotit şi creşte
ca şi fiu al lui Dumnezeu. Pocăinţa este un dar atotcuprinzător pentru că în ea
se adună toate virtuţile. Avva Ammona aseamănă pocăinţa monahului cu un cerc de
foc care îl înconjoară şi îl fereşte de păcat. Prin pocăinţă omul dobândeşte o
dreaptă judecată şi o dreaptă înţelegere, pentru că ea îl slobozeşte de felul
omenesc de a cugeta, care este urâciune înaintea lui Dumnezeu, şi îi deschide
înainte o perspectivă dumnezeiască. Imboldul spre o pocăinţă adâncă vine fie
din conştientizarea păcătoşeniei noastre, fie din simţământul că nu suntem în
stare să ne ridicăm la măsura chemării lui Dumnezeu. Să luăm aminte la pilda de
pocăinţă pe care ne-o dau Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel. Amintindu-şi de
păcatul lor, ei s-au căit amarnic, iar harul pocăinţei le-a dezvăluit gândul de
mai înainte de veci al lui Dumnezeu pentru om, precum şi înfricoşata cădere a
întregului Adam, şi în felul acesta pocăinţa lor personală s-a preschimbat în
chip firesc într-o pocăinţă universală. Incă dintru început pocăinţa se
însoţeşte de multă mângâiere. Fiind împlinirea unei porunci dumnezeieşti, ea
aduce cu sine şi o răsplată de la Dumnezeu. Pocăinţa este înfrânarea de la
faptele cele moarte ale păcatului şi alipirea de Dumnezeul cel Viu. Este
insuflată de credinţa care dă viaţă, şi viaţă din belşug (cf. Ioan 10, 10). Ea
vindecă înstrăinarea omului de Dumnezeu şi-l uneşte din nou cu Arhetipul său.
Pocăinţa săvârşită în duh de credinţă şi smerenie îi dă omului nădejdea că nu
va muri în păcatele sale (cf. Ioan 8,24). Cel ce se pocăieşte cu adevărat nu
este chinuit de o deznădejde morbidă, căci în pocăinţă el află mângâiere. El
poate să deznădăjduiască doar de sărăcia sa duhovnicească şi trăieşte harul acestei
deznădejdi singur cu Unul Dumnezeu. Dimpotrivă, cel ce se arată ursuz în
tovărăşia aproapelui său dovedeşte că nu şi-a trăit deznădejdea singur cu
Dumnezeu. Le este povară fraţilor, deşi a primit poruncă să le fie bine- plăcut
(cf. Col. 3,15). Părintele Sofronie a stăruit mult asupra pocăinţei, văzând în
ea modul de viaţă prin care omul îşi poate afla adâncul inimii, adică locul
întâlnirii sale cu Dumnezeu. Pocăinţa surpă zidurile dimprejurul inimii şi
îngăduie minţii să se coboare în inimă. Deşi la început lacrimile pe care le
varsă omul sunt mai degrabă de natură sufletească, ele se cuvin preţuite de
vreme ce au o anumită legătură cu Dumnezeu şi antrenează toate puterile
duhovniceşti ale omului. Imi aduc aminte că o tânără grecoaică i-a spus odată Părintelui
Sofronie: „Părinte, îmi vine foarte uşor să plâng, poate că e ceva psihologic,
poate că nu e bine.” La care Părintele i-a răspuns: „Lasă lacrimile să vină şi
prefă-le în rugăciune.” Cu alte cuvinte, nu contează că lacrimile sunt
sufleteşti, căci dacă le împreunăm cu rugăciunea, ele devin duhovniceşti. însă
când inima se deschide, ne încearcă un alt fel de plâns, asemeni cutremurului
despre care vorbeşte Proorocul Ilie. E nevoie să se producă mai întâi acest
cutremur pentru ca să urmeze mai apoi adierea de vânt lin (3 Regi 19,12). Mai
întâi se stârneşte vijelia năprasnică ce pregăteşte venirea Mângâietorului.
Cutremurul şi vijelia sunt truda pocăinţei care curăţă inima omului de
întinăciunea şi stricăciunea morţii, ca să poată primi mângâierea cea nestricâcioasă
a Duhului. Pocăinţa deschide adâncul inimii omului către Dumnezeu aşa încât
harul Duhului Sfânt să se poată sălăşlui în el. Primirea acestui har este
începutul celei de-a treia naşteri a lui, când el lucrează împreună cu Dumnezeu
la reînnoirea sa. Omul dobândeşte atunci starea lui Hristos. Il primeşte în
inimă pe Hristos, Care Se face El însuşi slujitorul mântuirii sale. Atunci i se
deschid ochii sufletului şi II vede pe Dumnezeu şi pe aproapele său într-o cu
totul altă lumină. Prin pocăinţă omul împlineşte prima poruncă a iubirii pentru
că toată dorirea şi-o îndreaptă acum spre Domnul. Pocăinţa îi unifică toate
puterile aşa încât este în stare să se întoarcă spre Dumnezeu cu toată fiinţa
sa, ajungând să se ridice la măsura înaltă a poruncii dumnezeieşti, aceea de
a-L iubi pe Dumnezeu cu tot sufletul, cu toată mintea şi cu toată inima. Omul
începe să-şi vadă semenii şi întreaga lume aşa cum îi vede Dumnezeu şi de acum
încolo singura lui dorinţă este ca toţi să fie mântuiţi de El, precum se ruga Sfântul
Siluan. El tânjeşte şi se roagă ca întreaga omenire să aibă parte de aceeaşi
milostivire şi har de la Domnul ca şi el. Astfel omul devine universal şi
ajunge „la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efes. 4, 13). De asemenea,
prin pocăinţă omul devine adevărat, căci acum îşi recunoaşte pe deplin
păcătoşenia firii sale căzute. După cum spune Apostolul şi Evanghelistul loan:
„Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru
noi” (1 loan 1, 8). Insă păcatul, din pricina urmărilor sale de dimensiuni
cosmice, este moştenirea şi trista „contribuţie” a fiecărui om (cf. Rom. 3,
23). De îndată ce credinciosul devine conştient de păcatul său, el nu mai caută
să-I tăinuiască, ci îşi spovedeşte căderea înaintea Feţei lui Dumnezeu. îşi
scoate păcatul la lumină şi păcatul se şterge. Toată puterea Tainei Spovedaniei
stă în aceea că tot cel ce se pocăieşte şi îşi spovedeşte căderea înaintea lui
Dumnezeu recunoaşte un adevăr universal, şi dacă e vreodată omul fără greşeală
înaintea Domnului, este numai atunci când îşi mărturiseşte păcătoşenia. Atunci
mai mult decât oricând omul este adevărat şi prin aceasta atrage la sine Duhul
Adevărului, Care îi tămăduieşte întreaga fiinţă prin harul pocăinţei. Toate
acestea îl aduc pe om la conştientizarea sărăciei sale duhovniceşti şi, ca
răspuns la pocăinţa sa, Duhul Sfânt îi dăruieşte vindecare şi îndreptăţire (cf.
Rom. 4, 25)4. Mai mult chiar, prin pocăinţă şi spovedanie creştinul îşi arată
credinţa în puterea mântuitoare a lui Dumnezeu şi dovedeşte că nu-şi pune
nădejdea nici în om, nici în înger, ci doar în Hristos Care ne-a răscumpărat cu
Sângele jertfei Sale. In cele din urmă, pocăinţa şi spovedania sunt crucea pe
care o ia asupră-şi credinciosul spre mântuirea şi îndreptăţirea sa. Această cruce
este ruşinea suferită atunci când îşi dezvăluie păcatele înaintea lui Dumnezeu,
în prezenţa unui slujitor al Bisericii. Prin aceasta el purcede pe calea
Domnului, iar Domnul îi primeşte ruşinea, fie ea mai mică sau mai mare, ca pe o
jertfă de mulţumită şi, la rândul Lui, îi dăruieşte har tămăduitor. Tot cel ce
purcede pe calea Domnului prin primirea ruşinii de bunăvoie îl va avea pe
Domnul tovarăş de drum, de vreme ce Hristos a zis că El însuşi este Calea, atât
a Vieţii cât şi a Adevărului. Prin urmare, credinciosul care tânjeşte smerit
după Domnul se face părtaş atât la harul cât şi la viaţa marelui
Împreună-Călător. Pe scurt, primind de bunăvoie ruşinea în spovedanie el nu
numai că scapă de ruşinea cea fără de voie la Judecata de apoi, ci şi Dumnezeu îl
recunoaşte în veşnicie ca fiind al Lui. Insă desăvârşirea harului omul o
dobândeşte numai atunci când aduce Domnului pocăinţă pentru întreaga lume. De
îndată ce pocăinţa personală a omului dă roadă, Dumnezeu îi arată acestuia
căderea întregului Adam şi atunci omul face din rugăciunea şi pocăinţa sa
strigătul întregului pământ. Aceasta se adevereşte în multe din vieţile
drepţilor Vechiului şi Noului Testament. Ne sunt pildă, bunăoară, cei trei
sfinţi tineri care, aruncaţi fiind în cuptorul cu foc, petreceau nevătămaţi,
pocăindu-se de apostazia lui Israel în Babilon, luând toată vina asupra lor şi
primind văpaia de iad a cuptorului ca pe o plată binemeritată de la Domnul
pentru păcatul neamului lor (Cântarea celor trei tineri, 5-7)5. La fel şi Moise
s-a rugat pentru popor şi I-a cerut lui Dumnezeu să-l şteargă şi pe el din
Cartea Sa de nu-i va mântui pe toţi din neamul său (cf. leş. 32, 32); Sfântul
Apostol Pavel a dorit să fie el însuşi anatema pentru cei de un neam cu el (cf.
Rom. 9, 3). Iar în vremurile noastre, Sfântul Siluan a înălţat la Domnul o
rugăciune de pocăinţă pentru întreaga lume.6 1 Cf. Fericitul Arhimandrit
Sofronie, Despre rugăciune, p. 120. 2 Vezi Arhimandritul Sofronie, Naşterea
întru împărăţia cea neclătită, trad. Ierom. Rafail (Noica), Ed. Reîntregirea,
Alba-Iulia, 2003, pp. 206-207. 3 Sfântul Marcu Ascetul, Despre legea
duhovnicească, în două sute de capete, în Filocalia, voi. 1, Ed. Harisma,
Bucureşti, 1992, p. 288. 4 Ed. Jubiliară, 2001. 5 Ed. Bucureşti, 1914. 6 Vezi
Tânguirea lui Adam, la Arhimandritul Sofronie, Cuviosul Siluan Athonitul, pp.
477-483.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu