C A
ȘI G U V E
R N
Adriana trandafir -
Silvia Andrucovici - Lucia Stegărescu - Puși Dinulescu - George Anca - Liana
Nicolae - Victor Atanasie Stănculescu - Daniel Dumitrescu - Ana Stan
ADRIANA TRANDAFIR
M-a apucat dorul de voi subit
De multa vreme nu ne-am mai vorbit
Si de aici din draga mea bucatarie,
Eu va anunț cu mare bucurie
Ca am sa fac o socoteala...
Destul de grea,nu simpla ca la
scoala,
Cu ce am facut in viata,
Pina asta dimineata!
Am muncit de cind ma stiu
Am citit mult ca "sa fiu",
Am sădit pomi in grădina,
Doi copii ce mi-s lumina,
Am clădit din greu o casa
Am studenți de care-mi pasa
S-am scris patru carti -dar de retete
Pentru toate gospodinele cochete,
Am si scoala mea de teatru(
particulara , nu cu statul);
O frumoasa cariera,
Am fost si doi ani somera,
Cu stres fara bariera!
Am prieteni rari dar buni
Si rădăcini din străbuni,
Îmi place sa cint si sa doinesc
Dorul de pamintul romanesc
Si-o familie, firește, care stiu ca
ma iubește!
Si-am si-o pensioara mica
Dar muncesc fiindca nu strica.
Anul trecut a fost asa la "Te
cunosc de undeva"
Si-acuma la "Fructul
oprit",
Imi este greu, de ce sa mint, ca nu-i
tot timpul distractiv
Dar eu gindesc doar pozitiv!!!
Mai pling, călătoresc, visez si tot
mai sper
Îl am pe Dumnezeu ca cel mai bun
reper
Si fiindcă pîna acum n-am apucat,
Sunt chiar in anul prim la Doctorat.
Maninc mâncarea mea gătită,
Ascult muzica ce nu m-agita,
Nu ma plictisesc deloc
Si n-am uitat sa ma mai joc;
Îi pling ades pe cei plecați, îngerii
mei de alți uitați;
Pun murături in fiecare toamna,
Si-mi sap gradina ca o doamna,
Duc singura gunoiul pin-la ghena,
Sunt sinceră, miloasa si deloc
mondena
Si imi doresc sa fiu bunica,
Sa stau in tara mea fara sa-mi fie
frica
Sa nu fac umbra pe Pamint degeaba
Sa mor in somn fara sa stiu ce-i graba,
Sa va iubesc mereu cu legamint
Sa nu-mi mint publicul nicicind,
Si trag o linie cu grija si sfiala
Si-adun sa vad ce-mi da la socoteala:
AZI 62 DE ANI IN VIATA!!!!
Pînă acum, ce zici,
Am făcut față
SILVIA ANDRUCOVICI
Țesătoarea
Cu mâinile te căutam.
Vederea nu vedea, nu ajuta.
Erai un ghem care se voia deșirat...
Dezvelit, dezvirginat!
Râdeai, dar nu erai bucuros,
Chemai, dar nu primeai.
Afirmai doar pentru ceilalți.
Înțelegeai tăios,
Dar cu lama spre tine mereu.
Jiv, jiva. Jivină.
Zămbind, tremurând,
Calea curățind.
Speriat de viață? Da.
Fuga în peșteră
Părea o soluție sigură.
Te țineai cu dinții de-o literă.
Byblos.
Nu vedeai nici leul, nici mielul.
Nici înfrățirea.
Aerul și adierea erau de prisos.
Floarea nu înflorea.
Mere creșteau doar din chitanțe.
Oedip nu-ți dădea pace.
Am început.
Firul se dădea greu.
Uneori se rupea.
Deșiram, torceam,
Apoi încet te țeseam.
Fără nădejde, din datorie.
Să nu las duhul dezlegat,
Nefructificat.
Urmând furnica: lucrare. Destin.
Pentru o clipă mă opresc.
Cu mulțumirea călătorului.
Pe cale mereu.
Odihnesc degetele eroine,
Umezesc buzele.
Privesc spre lucrare, spre rod.
Povestea-i începută, curcubeu,
Limpezime. Curge în valuri mătasea.
Poikilos lucrează acum pentru mine.
Evharisto!
LUCIA STEGĂRESCU
Măicuța
Sunt un cuvînt rănit de soare
Cu dorul răstignit în mare
Mă descompun în două șoapte;
Sunt ca o ziuă fără noapte.
Și lacrimile mă apasă...
Te rog măicuță ia-mă acasă.
Mi-e inima însângerată
Fiindcă mi-au pus sărmă ghimpată.
De-ai ști de cîte ori am vrut
S-alerg spre tine peste Prut
Dar pusu-m-au s-aștept la vamă
Căci ei nu cred că tu-mi ești mamă.
Mi-a ars și dragostea în foc
De cînd lui Dumnezeu mă rog.
Cînd viu la tine nu suport
Să mi să ceară pașaport.
Și sufletul, mamă, îmi plînge
Că-s sînge din al tău sînge...
Cînd tu ești tristă eu suspin,
Cand sufăr eu tu zaci în chin.
Adesea lumea mă întreabă:
Tu ești orfana basarabă,
Cea despărțită pe nedrept
De la al mamei sale piept?
Și le răspund cu jale grea
Că România-i mama mea
Că tată-mi este tricolorul
Iar frați mi-s muntele cu dorul.
Mă poartă marea prin cuvinte
Dar eu le spun ca și-nainte:
Un singur vis, mamă, m-apasă:
Să vii și să mă iei acasă !
Notă:
" Noi
copii ai tricolorului din Basarabia VĂ mulțumim nespus pentru că transmiteți mesajul Unirii tuturur românilor
" ( Lucia Stegărescu ).
Autoarea, în
anul 2016, a fost declarată cea mai bună dintre elevii basarabeni din liceele cu
profil umanist.
Sursa:
Arhiva Paul Antoniu
PUȘI
DINULESCU
Noi, ca şi guvern...
Se vede că
domnul ministru Orlando Teodorovici nu-mi citeşte postările de pe facebook...
Şi de-aia Domnia Sa continuă să caşiochieze....
Chiar azi
dimineaţă l-am auzit şi l-am văzut, cu zâmbetul său cuceritor, care face
femeile praf, că Noi ca şi guvern... nu ştiu ce...
Păi, bine,
de câte ori v-am spus, de câte ori am postat eu că caşi-ul ăsta, care v-a
intrat în gură şi dumneavoastră şi mai multor politicieni de succes, e o dovadă
de crasă incultură lingvistică!?
Dac-aţi citi
mai multe cărţi, printre care neapărat şi de literatură beletristică de
calitate, s-ar putea să vă mai îndreptaţi. Zău, credeţi-mă pe cuvânt, nu-i
niciun mişto aici...
Păi, o să
mă-ntrebaţi, poate, că ce nevoie aveţi dumneavoastră ca şi guvern, de o cultură
lingvistică şi literară upgradată? Şi ştiu: s-ar putea să aveţi chiar
înţelegerea, măcar tacită, dacă nu chiar exprimată, a şefei dumneavoastră,
care, după cum se ştie, nu e nici dânsa o împătimită a gramaticii şi cu atât
mai puţin a stilisticii.
Ea când aude
de stilistică, probabil că se gândeşte la coafor, la maeştrii sau maestrele
care-i tapează atât de savant blonda ei podoabă capilară...
Dar fiindcă
mai sunt în ţara asta, deşi nu constituie încă majoritatea, şi oameni care se
exprimă decent şi nu fac la tot pasul gafe lingvistice, m-am gândit că ar fi
bine să mai scot la plimbare şi chestia asta, să ne mai aerisim puţin şi noi
ăştia care nu suntem doctori, nu de alta, dar fiindcă plagiatul e o chestie
foarte obositoare şi anostă.
Însă,
domnilor guvernanţi, dacă totuşi vreţi să vă upgradaţi – mamă! ce-mi place
cuvântul ăsta!- cultura dumneavoastră lingvistică, vă stau al dispoziţie şi vă
cer numai să-mi acordaţi un sfert de oră, acolo, dacă mai mult timp n-aveţi, şi
înainte de începerea şedinţei de guvern, să vă fac atenţi măcar la ce nu stă
bine unor persoane atât de simandicoase.
Pentru asta
nici nu cer bani, pentru că ştiu c-aveţi greutăţi şi sunteţi strâmtoraţi, plus
că treaba nu e trecută încă în programul de guvernare...
GEORGE ANCA
Clasici români în India
Romanian classics in Sanskrit, un
caieţel copertat în carton khadi, artizanal, tipărit pe alb, cu tuş roşu, în
alfabet devanagari, nu avea decât simbolic destinaţia sacralităţii şi
clasicităţii limbii sanscrite, altfel o limbă moartă. Se voia şi o partitură,
întâi sub ochii traducătoarei, din româneşte, dr. Urmila Rani Trikha –
într-adevăr, adesea cânta, şi public şi
în intimitate, acele echivalenţe cu putere rituală, poate precum Ion Creangă
îşi silabisea, ca pe o muzică, abecedarul, ce să mai zicem de Amintiri. Un
prestigiu textual dincolo chiar de accesul la sens suplimenta atractivitatea
clasicităţii româneşti până la asimilarea subconştientă celei a Indiei.
Şi mai simfonic, Luceafărul lui Eminescu,
Dyvyagraha, tot în sanscrită, iar în hindi, Memna/Mioriţa se recitau trilingv,
se studiau după o metodologie milenară, dar şi improvizată de fiecare student,
la un curs de limbă, de literatură română, în căutare disperată de punţi, fie
şi recunoscând salutul-rugăciune Ram-Ram în (şi dacă) ram (ramuri bat în geam),
alţii şi în o, rămâi, rămâi la mine. Sunetele româneşti regăsindu-se în cea mai
veche limbă clasică ori în limba oficială a celei mai numeroase democraţii
actuale vor fi reîncarnat, într-un avatar pe viu, de studiu universitar, un
mesaj altfel, pe cât de dumnezeiesc în ochii conaţionalilor – dincolo de
deconstruirea la modă, politică -, sortit închiderii în sine, spre frustarea
noilor porniţi, în ce lume, fără clasici.
Începutul rigvedic al Scrisorii I
de Mihai Eminescu s-a (re)tradus în sanscrită, dar şi în alte limbi indiene:
nasad asinno sad asit tad anim (Rig Veda 10.129)... Da war nicht Sein, nicht
Nichtsein (Max Muller)...La-nceput pe când fiinţă nu era nici nefiinţă
(Eminescu)... adau sampurnasunye na hi kimapi yada sattvamasinna casi (sanskrită,
Rasik Vihari Joshi)... Pranihina, sattarahita, ajiva,/Samkalpavyatirikla,
dhyanatita. (hindi, Usha Choudhuri)... Tyare natun ko Sat, na asat (gujarati,
Mahendra Dave)... Jadon thakian nal main
(punjabi, Gurbhagat Singh)... Adiylekku nissunyata nannile (malayalam,
O.M. Anujan)... Mudhan Mudhalil, Onrumatra verumaiyil / Oruiyire, oru porulo,
jivano illaatha nilaiyil (tamil, P. Balasubramanian).
Cosmologia eminesciană în relaţie
cu Vedele, în special Rig Veda, şi Eddele, în cheie Voluspo, ne-a
însufleţit,mulţi ani, în India (vide Apokalipsa indiană, 9 vol.;
Indoeminescology; The Buddha – letters
from the buddhahood to Eminescu etc).iar recent în faţa mormântului lui Ibsen
(Ibsenienii, 6 vol.). De la vedicul Hiranyagarbha (titlu preluat şi de Baronzi)
la Cosmologia Generalis al lui Christian Wolff (1783) şi Luceafărul lui
Eminescu (1883), prin (ne)devenirea bhava-vibhava sau nonuniversomorfism şi
fiinţe noncosmomorfice, printre modelele cosmologice adoptive (Ioana Em. Petrescu) rezonanţa arhetipală
ne-a acordat rigvedic primordial cu Scrisoarea I, oarecum aparte de marea
întunecată egipteană, haosul-ou chinezesc, Tiamat tăiată în cer şi pământ
(Medeea şi-a tăiat-tomi fratele doar în bucăţi). Theo-cosmologie,
transcosmologie (cosmologie de viziuni cosmologice), cosmologie personală,
Weltinsenraum (Rilke), www.histoire-christ-gnose.org:”Mikhai Eminescu
(1850-1889) – Poete et philosophe roumain pour qui c’est l’Ormouzd qui est le
Dieu bon” (a ne mulţumi şi –numai – cu atât faţă de tăierea-tomi a lui
Eminescu, deodată frate de cruce cu Tiamat - în anii ’50, din nou în anii ’90,
nu doar în ţară). Altfel, internetul titrează, la hazard, un cosmofolclor,
chaosmos, cosmopezie românească recentă sub Perseide via Luceafărul, spre o
cosmoeminescologie
(Antropo)izvorul Eminescu plângându-şi dacic naşterea (Apele plâng, clar
izvorând în fântâne) se resanscritizează ubicuu prin traducătoare, Amita Bhose
în Bucureşti/Calcutta, Urmila Rani Trikha în Delhi. În Chandogya Upanishad,
prinşi de moarte în jertfe, zeii s-au smuls din riturile rik, saman, yajur şi
s-au întors întru sunetul mistic aum... udgitha este aum...soarele e ca
udgitha...pământul este rik şi focul este saman...spaţiul este rik aerul este
saman... cerul este rik soarele saman... albul lustru al soarelui este rik sama
este întunericul prea negrul shyamasundara... rik este temeiul vorbirii şi sama
este temeiul suflării... rik este temeiul ochiului sama este sufletul atman...
rik este temeiul urechii şi sama este al minţii...
Tautologia sanscrită-eminesciană amar-vecinic
în Odin şi poetul: „glasul tău / Va-ndulci vecinicia cea amară / A mării!”
poate fi citită şi ca amărăciunea cea nemuritoare a mării/nemuririi. Ca şi unica (dubla-tripla - asonantic,
rasa-dhvanic) „vecinicia cea amară a mării”, negaţia (dublă/triplă) a nefiinţei
– „finţă nu era, nici nefiinţă” (Scrisoarea I; cf. şi „Nici mări nici reci
unde, nisip nu era” în Voluspo”) – nu ascunde („deşi tot era ascuns”) sub
negativitatea rigvedică perechea (pre)cosmică fiinţă-nefiinţă. „Zamolxe,
sămânţă de lumină”, „Stihii a lumei patru, supuse lui Arald” (Strigoii) sau
Hyperion-tânărul voievod-Cătălin (avatarii Luceafărului) traversează ontocosmic
acel dhvani din poemul lui Jayadeva Gitagovinda:
vedele ai liberat geea
o ai purtat globul l-ai strămutat
pe demon l-ai tocat pe
bali l-ai înşelat kshatriya ai dezarmat
pe paulastya l-ai
biruit plugul l-ai ocolit blândeţe ai răspândit
hoarde ai pecetluit
mărire ţie krishna-n zece trupuri creat
Dela Valmiki la Eminescu, marii
poeţi transformă soka (durerea) în sloka (stanţă), melancolia în vers. Dar în
puşcăriile comuniste din România secolului XX a izbucnit un filon poetic
neverosimil, de explicaţie mistică, oarecum coral, sub un miracol al rugii ca
expresivitate religioasă, narativă, mântuitoare, uneori cu nume, alteori
semnate de stele (pseudonime ale deţinuţilor.) Sunt rugi-sonet, rugi-balade,
rugi-bocete, antologabile, recitabile.
LIANA
NICOLAE
Despre teme şi proiecte
la OIF (Francophonie)
Mă gândeam
ce spunea Osho: "dacă nu se simte iubit, omul începe să moară" Şi aşa
începe să explice de ce îmbrăţişările sunt cel mai bun medicament pentru
suflet. Şi are dreptate, pentru că până nu de multă vreme credeam că
inteligenţa, autoanaliza şi luciditatea sunt principalele instrumente
vindecătoare, dar acum cred că ele nu înseamnă nimic compatrativ cu
îmbrăţişarea." Şi de ce se spune aşa? Pentru că omul simte nevoia să fie
dorit. Şi numai aceasta este una din principalele nevoi ale fiinţei umane. Când
omul nu se mai simte iubit, gata, începe să moară. Atunci viaţa sa nu mai
contează pentru nimeni, îşi pierde semnificaţia chiar pentru sine. Şi aşa,
iubirea e cea mai mare terapie posibilă. Multă lume are nevoie de terapie
pentru că îi lipseşte iubirea. Dacă am avea o lume plină de iubire, terapia nu
ar mai fi necesară iar îmbrăţişarea nu este decât un gest de iubire, de
atenţie, respect şi căldură. Numai simpla căldură provenită de la cealaltă
persoană ajută la vindecarea multor boli, chiar egoul şi răcelile. Ea este
necesară pentru a ne transforma iarăşi în copii. Un copil dacă nu este
îmbrăţişat şi sărutat cât trebuie, nu poate creşte normal. Parcă i-ar lipsi un
anumit tip de hrană. Aşa cum trupul are nevoie de hrană, la fel şi sufletul.
Chiar dacă-i asiguri unui copil orice nevoi de pe pământ, fizice, copilul poate
scădea în dimensiuni şi chiar muri, chiar dacă nu-i lipseşte hrana fizică.
Atunci doar trupul lui este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. Şi
aşa se izolează, devine rupt de mama-existenţă. Numai iubirea asigură puntea,
ea este rădăcina noastră. Ea reprezintă respiraţia interioară a sufletului,
acesta trăieşte prin iubire, chiar dacă respiraţia este necesară pentru corpul
fizic. Totul trăieşte prin iubire, chiar dacă suntem liberi, fericiţi şi
imperfecţi cum zicea Chritophe Andre: "Să fim, în sfârşit, noi
înşine". Să nu ne intereseze de
impresia pe care o facem... Să nu mai tremurăm la gândul respingerii, să
acţionăm fără a ne teme de eşec, nici de judecata altora. Luciditatea, autoanaliza
şi inteligenţa nu sunt suficiente, să ne găsim liniştiţi locul printre
ceilalţi. Să-naintăm pe calea stimei de sine, să o construim să o reparăm şi să o protejăm. Ea va fi ajutorul nostru în
a ne accepta să ne iubim, chiar şi atunci când suntem imperfecţi. Putem
cunoaşte toate terapiile din lume,să devenim experţi, dar dacă nu cunoaştem
arta iubirii nu vom rămâne decât la suprafaţa terapeuticii. Cred că 90 la sută
dintre oamenii bolnavi suferă pentru că nu au avut parte de iubire. Dincolo de bine, de îndoială, de aparenţe,
iubirea este cel mai terapeutic fenomen care există. Ea ne va accepta aşa cum
suntem, nu ca să ne resemnăm, ci ca să evoluăm mai bine. Liberi, obosiţi,
imperfecţi şi fericiţi... Iubiţi-vă pentru a vă înţelege mai bine cu ceilalţi,
exprimaţi-vă emoţiile şi sentimentele şi, în sfârşit, eliberaţi-vă de frica
de ceilalţi. Iată ce zicea Andre Gide
(Les Nourritures terrestres): "Fie ca scrierea mea să te înveţe să te
interesezi mai mult de tine decât de ei, apoi de toate celelalte decât
tine." Nu ştiu de ce Sigmund Freud era foarte temător de iubire. La el
îmbrăţişarea nu exista şi prefera să nu dea ochii cu pacientul fiindu-i teamă
să nu trezească vreo simpatie, se temea să-l ţină chiar şi de mână. Se temea
atât de tare încât a inventat canapeaua psihanalistului... Doamne fereşte!
Numai că nu a înţeles că iubirea nu poate creşte decât numai şi numai faţă în
faţă. Animalele când fac dragoste nu se privesc în ochi, nu-şi mulţumesc, la
ele actul amoros este un fel de element mecanic. Singurul animal care face
dragoste faţă în faţă este omul, şi-a creat un întreg univers al relaţiilor,
ochii comunică între ei, intimitatea creşte, atât de intens în asemenea momente
(extaz, bucurie.strălucire şi în final....)
Nevoia esenţială a omului este intimitatea; e mult mai bine să faceţi
dragoste pe lumină nu în întuneric, sau într-o lumină mai slabă, actul în
întuneric exprimă latura animală şi ar însemna excitarea... Freud se temea de
propria-i iubire reprimată, se temea să nu se implice, să rămână în afară, să
fie doar un observator ştiinţific, rece, de la distanţă. în realiate poate a
creat psihanaliza, dar aceasta nu a fost şi nu va fi niciodată o ştiinţă. El a
rămas un tradiţionalist, speriat de propriile sale neputinţe, reprimări. Eu
l-am iubit pe Wihelm Reich; el a transformat toată psihanaliza prin aplicarea
sa totală.Cred că este un revoluţionar mult mai mare. El a renunţat la
detaşarea omului de ştiinţă. Să nu vă fie teamă de reprimări! Aşa le veţi fi de
mare ajutor semenilor.. Dacă omul nu este pe deplin trezit, iluminat, el nu
poate fi un adevărat terapeut. Doar Buddha a rămas un terapeut autentic,
creator, căci el nu a mai avut nimic de rezolvat personal... El fuzionează pe
deplin cu semenii, ca între un discipol şi maestrul său. Iar acest discipol
este un copil. Ei nu mai sunt separaţi, au devenit o singură entitate, acest
întreg este marele secret. Iată cum îmbrăţişarea dă dovadă de un gest de
unitate, extrem de autentic, dacă participă şi imima, el devine un instrument
magic, chiar un miracol. Copilul nu moare niciodată, nicio etapă a existenţei
nu moare, el rămâne de-a pururi înconjurat de feţe, existenţe, adolescenţă,
tinereţe, bătrâneţe dar nu moare. Dacă
pătrunzi adânc în miezul unui om, în interiorull lui totdeauna vei descoperi un
copil inocent şi numai îmbrăţişarea permite un asemenea contact. Dacă-l
îmbrăţişezi autentic, cu căldură, dacă participi cu inima intri imediat în
contact cu inocenţa din el. Doar ea, inocenţa este vindecătoare în sine. Regăsirea acestei energii este atât de suficientă
pentru a vindeca un om. Important este să ieşim la lumină, să acceptăm
autoanaliza, ea este o cale mentală, adică
rămâne calea inimii. Doar mintea este cauza tuturor bolilor. Poate aşa
înţelegem de ce uneori Dumnezeu înlătură unele perosane din viaţa ta, pentru a
te proteja...Nu alerga după ele... Şi aşa mă-ntreb cum s-o scot la capăt? Mi-e
greaţă de multe lucruri, mai ales de ceea ce am scris până acum. Nu fac nimic.
Poate găsesc o soluţie: o fi ipocrizia? Rămân încuiată ore întregi şi lumea îşi
imaginează că lucrez. Ştiu bine că această stare sufletească nu va dura, îmi
voi redobândi curajul, speranţele şi voi face eforturi nou-nouţe, dar ce folos
să trag din această mărturisire, oare voi ajunge vreodată un mare psiholog?!
Dar nu voi avea destulă viaţă în perspectivă. Poate voi muri, mă va împuşca
cineva sau voi ajunge un cerşetor al reveriei. Mai bine mă apuc de spart
pietre, să -mi cumpăr un cal şi un plug şi să ar pământul. Măcar cu ele mă-nţeleg. Care va să zică tot
restul vieţii îmi voi spune: mai bine făceam altceva..Cât de stearpă este viaţa
unui om de litere care nu se lasă afirmat... Inteligenţa mea e ca o apă care
curge degeaba, nici măcar nu a servit unei mori, sau unei roţi. Da, aşa e, îmi
voi găsi roata vreodată? Pentru stima de sine, s-a demonstrat că ea ar fi de
două feluri: satisfacţia şi nemulţumirea de sine. Dar ar fi atâtea de spus.
P.S. Acest
fragment face parte dintr-un mare ciclu de expuneri-proiecte, pe care le-am
prezentat la OIF - Francofonie, de cele mai multe ori le-am trimis, pentru
acţiuni umanitare, dedicate lumii a III-a, timp de mai mulţi ani şi pentru care
am fost premiată cu atestări şi diplome.. Aici nimeni nu cunoaşte acest aspect
al fiinţei mele... Acelor oameni, acum le aduc omagiu; nu e uşor să pui o cărămidă
la construirea unei şcoli, grădiniţe, un mic cort spitalicesc alături de
OMS, (Medecins sans Frontieres) sau
a-ncerca alături de alţii cu studii mondiale, de specialitate, să le aduci unor
copii, lumină (adică energie electrică). Nu e uşor... Dar..."Oamenii
se disting prin ceea ce arată şi se
aseamănă prin ceea ce ascund." (Paul Valery)... Acum, aici, vă simţiţi cu toţii foarte bine
şi sunteţi cu toţii foarte mulţumiţi de voi...Pentru ce?!
DEZVALUIRI CUTREMURATOARE.
Victorul Atanasie
Stanculescu : Cum am complotat cu Iliescu, cu KGB-ul, cu ungurii si cu
americanii ca sa-l dam jos si sa-l ucidem pe Ceausescu
MESAJUL KGB, PRIMIT LA BALATON
Era mai
întâi întâlnirea cu omologul meu ungar de la Direcţia de Înzestrare (n.r. –
generalul Victor Stănculescu şi-a petrecut vacanţa din vara lui 1989 la
Balaton, în Ungaria).
El a venit
apoi cu Karpati, care era atunci şef al MSt-M ungar. (…) A mai venit atunci şi
şeful Direcţiei de construcţii a lor, care, săracu’, a şi murit înecat în mare
după scurt timp. Şeful acela de la KGB ocupa o zonă mai mare, nu putea să fie
numai al Ungariei, era prea puţin pentru importanţa pe care o avea. Cred că
acoperea zona Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia şi probabil şi pe noi. (…)
La Balaton
s-a discutat altceva: Ce facem, că soarta comunismului este pecetluită! Şi
dădea exemplul lor că, încă din 1954, au încercat reforma, dar noi am stat
deoparte, că atunci când a fost presiunea pe Cehoslovacia iar am stat deoparte,
că românii au o tradiţie în a nu accepta sistemul sovietic ca atare, să ne
comande, şi prin urmare va fi greu să pătrundă în România ideile lui Gorbaciov.
El era
preocupat de faptul că liberalizarea gorbaciovistă va fi respinsă de români,
pentru că ei resping tot ce vine de la Moscova, din principiu. Or, acum era altceva,
era adevărata reformă a sistemului. Cam asta a fost tema.
El părea să
spună că regimul în sine, şi al lor, şi al nostru, nu e bun. Asta s-a discutat.
El tot repeta: «În ‘54 nu v-aţi băgat, în 1968 nu v-aţi băgat, dar
neutralitatea asta ar trebui acuma să fie reconsiderată şi să gândim împreună
ce să facem. Regimul începe să slăbească şi societatea nu va aştepta. Trebuie
să faceţi ceva, să cooperaţi». (…)
Probabil că
se întrevedea un rezultat prin Gorbaciov. Mai pe româneşte, concluzia era că de
data asta Gorbaciov va sparge băşica.”
“COŞUL CU FRUCTE” AL
ATAŞATULUI MILITAR UNGAR. Stanculescu omul ungurilor si al KGB-ului sovietic
Aradi vorbea
româneşte perfect, am discutat cu el de câteva ori, mi-a povestit cum a trăit
în România şi cum a ajuns apoi în Ungaria. L-am simpatizat.
Mi-am dat
seama că vrea să afle mai mult despre noi, ştiam că are nevoie să obţină
anumite informaţii, i-am dat exact ce ştiam că avea nevoie să obţină, nu i-am
dat nimic în plus, care să penetreze în interior. Aveam destule variante pentru
străini, să le dau ce voiam eu, nu ce voiau ei.
Aradi a
spus: «Domnule general, ce facem mai departe?». «Ce să facem?» – zic. «Păi, mi
s-a spus că s-a discutat cu dvs. în trecut…
Trebuie să
ne unim ca să ieşim din această încurcătură care se cheamă boala comunismului.»
Şi eu i-am răspuns: «Măi, Aradi, ce putem să facem noi?
Să aşteptăm,
că n-avem cum să începem noi doi, suntem prea jos. La Ialta cei doi au hotărât
ce vor face cu Europa. Se vor întâlni din nou ca să hotărască. După aia vine rolul
oamenilor care să facă operaţia în sine.
Asta trebuie
făcut. Să vedem. Nu pot să garantez la ora actuală că vom reuşi numai noi doi.
Eventual, tu ai legătura pe o parte, eu am legătura pe altă parte. Ce facem? Tu
ştii că şi la tine, şi la noi toată lumea este cu ochii pe ăştia care suntem de
origine burgheză».
A fost o
discuţie care, în primul rând, nu a fost înregistrată, sigur, că nu aveau cum,
pentru că eu controlam biroul periodic, să nu-mi apară ceva. Şi în al doilea
rând, nu a existat nici un schimb de documente, lucru care ne-a ferit de orice
încurcătură.”
AMENINŢAREA LUI
GORBACIOV
Două momente
îmi aduc aminte. Primul, atunci când a venit Gorbaciov în România. Am aflat că
a fost scandalul ăla mare între Gorbaciov şi Ceauşescu, s-au contrat foarte
dur. Ceauşescu i-a reproşat lui Gorbaciov că distruge comunismul. Când a plecat
la Moscova, Gorbaciov îi spune secretarului- adjunct cu propaganda de la ruşi,
nu-mi amintesc acum exact numele, îi spune: «Acest Ceauşescu va termina
rău!».(…) Noi am avut mai multe întâlniri cu sovieticii.
Ultima a
fost cu Tratatul de la Varşovia, în 1989. Această întâlnire a lui Gorbaciov la
Bucureşti cu Ceauşescu a fost prilejuită de întrunirea Tratatului de la
Varşovia. Practic era întâlnirea noastră, a militarilor, iar delegaţii militari
au comentat. (…) Atunci mi s-a spus clar: «Ciocnirea a fost extrem de dură!».
Eu am undeva
notat numele acelui secretar cu propaganda care a transmis informaţia, pentru
că m-a frapat ameninţarea lui Gorbaciov.
VARIANTELE SCHIMBĂRII
LUI CEAUŞESCU
Cei de la
Securitate aveau semnale din exterior, în primul rând, şi bineînţeles că ambele
zone, Estul şi Vestul, se puseseră de acord şi lucrează prin oamenii lor de
aici.
Tot ei mi-au
spus că s-au intensificat acţiunile lor la noi în ţară. (…) Mai era apoi cel
care se ocupa de problemele administrative ale Securităţii şi apoi, după decembrie,
a fost pus la Poliţie. El mi-a spus că îndepărtarea lui
Ceauşescu se
va produce la sfârşitul anului, iar acţiunea va fi a partidului. Aşa se explică
de ce aşteptam Congresul ca moment al schimbării. (…)
Pentru a
scăpa, trebuia să-l debarcăm pe Ceauşescu.
Securitatea
ştia asta şi de aceea nu voia să se bage, pentru că nu ştia cine câştigă.
Ei au
aşteptat până în ultimul moment, şi asta i-a costat. A doua variantă. V-am
spus: era exclusă o revoltă a populaţiei. Această variantă exista doar în planurile
sovietice, care gândeau în termenii marxişti, ai maselor. Ceauşescu a fost nuca
tare în jocul puterilor.
O mare parte
din violenţele de la noi s-au datorat faptului că Ceauşescu a fost nuca tare pe
care nu o puteau sparge cu aparatul de partid.
S-a certat
cu Gorbaciov, s-a certat şi cu Bush sr, i-a jignit. Cu Bush mai puţin, dar lui
Gorbaciov i-a spus mai multe şi mai dure, acuze grave, care au generat
răzbunări.(…)
Sus, la
nivel înalt în partid, existau cei care îşi dădeau seama că economia se duce.
În aceste condiţii au început să aplece urechea la sovietici.
Cea mai
uşoară scuză era că a pus Ceauşeasca mâna pe putere. Aceasta a fost un fel de
mască, de aparenţă pentru cauzele mai grave.
ŢINTA: SECURITATEA.
Stanculescu era si omul americanilor nu numai al rusilor
Eram prieten
cu ataşatul militar american la Bucureşti. Vă rog să nu-i daţi numele.
Am fost la
el, la reşedinţa lui, de mai multe ori, inclusiv cu ataşatul militar francez,
care stătea pe Dorobanţi (…); informaţia mi-a dat-o americanul. «Fii atent, ai
grijă că Securitatea trebuie să dispară!»
Îmi pare rău
că nu pot să vă dau amănunte mai precise, pentru că pe unele le-am uitat, pe
altele am vrut să le uit. Atunci, imediat, aveam nevoie de un interlocutor ca
dvs. Acum îmi este greu să-mi amintesc lucruri pe care am vrut să le uit.
SPRIJIN IUGOSLAV - Vă
ajutăm, dar ne daţi Banatul!
La
Timişoara, când a venit consulul iugoslav la Comitetul Judeţean de Partid, n-am
fost prezent la discuţie, dar mi s-a spus că era foarte deranjat că este
împiedicat să-şi îndeplinească misiunile. El îşi oferise ajutorul, chipurile,
dar ajutorul era Banatul, vă ajutăm, dar ne daţi Banatul. Doi: am aflat mai
multe date de la băieţii de la Securitate, cum a fost cu evenimentul care a
inflamat fitilul de la Tökes, că asta a fost, un fitil, care a ars mai bine sau
mai prost, dar a fost folosit. Veneau agenţii acolo, veneau şi plecau în
schimburi.
Voiau să
ştie cum decurge acţiunea, ca să poată să ducă mai departe, să împrăştie vestea
şi să declanşeze acţiunea în oraş. Erau foarte mulţi străini. Au spus că au
venit foarte mulţi bărbaţi în maşină, în excursie, fără nici o femeie sau
copil. Domne, zic, chiar aşa?!
Pe vremea
aia nu eram familiarizaţi cu fenomenul gay. Ca militar, eram printre primii
care îşi puteau da seama că ăştia au venit cu misiune, n-au venit să se plimbe.
(…) Au fost prinşi nişte străini. Nu se ştie ce este cu ei. Erau cu documente
de tranzit sau de concediu.
Când îi
întrebau, ei răspundeau că li s-a comunicat că Timişoara este cel mai vechi
oraş din Europa unde s-a introdus iluminatul cu gaz, tramvaiul şi nu ştiu mai
ce.
“TRĂDAREA” LUI MILEA
Milea a
făcut un gest care văd că nu este înţeles. Pe 22 dimineaţă, Milea a ieşit în
stradă la trupe şi le-a spus: «Măi, vedeţi, nu care cumva să trageţi!», după ce
noaptea trăseseră la ordinul lui şi omorâseră oamenii de la Universitate. Milea
era însoţit de aghiotantul de la Direcţia a V-a a Securităţii.
Până a ajuns
sus, bineînţeles că tovarăşul a aflat de «trădarea» lui Milea. Imediat ce a
venit sus, i s-a dat ultima lovitură. (…) Trebuie să se înţeleagă faptul că, în
acel moment, cei doi, Ceauşescu şi Milea, rămăseseră izolaţi.
Activiştii
de partid fugeau ca potârnichile, Securitatea nu mai executa ordinele,
Ceauşescu nu-l mai avea decât pe Milea pentru continuarea acţiunii de noaptea.
La ora 9:00
toate coloanele de blindate erau în mişcare, iar la ora 10:00 am găsit coloana
de la Mihai Bravu intrată deja pe Olteniţei şi cobora pe Dealul Viilor.
Urma un
măcel, pentru că ăştia de la Mihai Bravu făceau instrucţie şi erau unitate de
elită. Milea s-a dus sus, la etaj, a cerut pistolul şi s-a sinucis. A fost
momentul ultim.
ISTORIA PICIORULUI ÎN
GHIPS
Ceea ce este
important constă în faptul că în 1989 eu eram deja convins că România trebuie
să scape de Ceauşescu şi că eu însumi pot face ceva. Acest gând a fost foarte
puternic în avion, când mă întorceam de la Timişoara. Atunci m-am gândit pentru
prima dată că pot face chiar eu ceva şi pot fi eu alesul, ca să zic aşa. (…) În
avionul care mă aducea la Bucureşti de la Timişoara m-am gândit că nu trebuie
să mai aştept de la alţii, ci trebuie să o fac eu.
Gândul meu a
fost să mă duc acasă, să mă informez de ce se întâmplase la Bucureşti în lipsa
mea şi apoi să merg la minister pentru a organiza ceva.
Apoi
evenimentele au luat alt curs. (…) M-am gândit să repet cumva figura de la
Timişoara, să nu mă duc în faţă, să întârzii cât mai mult prezenţa mea acolo,
unde mi se cerea. Eu am răspuns mai întâi că mă duc la minister. Şi mi se
spunea: Nu, vino încoace, la CC! Discuţia a fost şi cu Milea, şi cu ofiţerul
operativ pe minister. (…)
Atunci a
fost ideea, care n-a fost a mea, a fost a soţiei mele, care mi-a strigat la un
moment dat: «Îţi dau cu o vază de cristal în cap şi te bag în spital». şi de
aici mi-a venit ideea de a mă duce la Spitalul Militar şi să mă imobilizez
cumva.
FUGA CU ELICOPTERUL A
CEAUŞEŞTILOR
Ceauşescu
mi-a spus: «Milea a fost trădător, te-am chemat ca să preiei comanda Armatei,
vezi unde sunt trupele care am ordonat să vină în piaţă să împrăştie mulţimea».
S-a exprimat
apoi ca în Biblie: «Mergeţi şi opriţi», astfel încât eu am putut interpreta
dacă să opresc mulţimea sau trupele. Aşa am înţeles eu. (…)
M-am dus la
Tufan şi am oprit cele două coloane blindate care veneau. După aceea am coborât
şi i-am spus că o să vină, că o să sosească şi că ar fi bine să nu rămână în
sediu, pentru că este periculos. Va fi o acţiune sângeroasă în piaţă şi nu e
bine să fie prezent. (…)
Urmau să
sosească ăia pe care îi chemase Milea şi care trebuiau să măcelărească
mulţimea. Că ăsta era ordinul lui. Şi atunci mi-a venit ideea: Dar dacă ăsta
fuge pe unul dintre coridoare, pe unde îl găsesc? Asta a fost pe moment, pe
urmă mi-a venit în minte legenda lui Anteu, desprinderea de pământ. Atunci i-am
spus: «Vă propun să aducem două elicoptere». «Da.» «Da, dar trebuie să-mi dea
şi Neagoe acordul.»
Ceauşescu a
aprobat: «Vorbeşte cu Neagoe». Era dubla decizie la o operaţiune de evacuare a
şefului statului. I-am spus lui Neagoe, acesta a fost de acord, repede, că şi
el voia să o rupă de acolo, să plece, să dispară. Am sunat la gen. Rus şi i-am
cerut elicoptere.
OFICIALIZAREA LOVITURII
DE STAT
Am ajuns la
minister pe la 13:05 sau 13:07. Am chemat doctorul să-mi taie ghipsul, pentru
că mă omorâse piciorul de durere. (…) M-am dus la cabinet şi acolo l-am găsit
pe Ilie Ceauşescu. Insista să stea acolo lângă mine, la cabinetul ministrului.
El se considera ministru în locul lui Milea.
I-am spus:
«Nicolae Ceauşescu a plecat, dau ordin acum ca toate forţele să intre în
cazărmi». El a ripostat că nu e bine, că a dat ordin să se execute numai
ordinele comandantului suprem şi e stare de necesitate. (…) Atunci am chemat
ofiţerul operativ: «Camera ta e liberă?». «Da.» «Condu pe tovarăşul general în
cameră şi acolo o să stea sub pază.»
(…) Am
început să dau telefoane, să vorbesc cu comandanţii de armate, să văd care este
situaţia în zona respectivă. (…) La 13:30 am hotărât să oficializez răsturnarea
lui Nicolae Ceauşescu de la putere.»
LISTA SCURTĂ A PUTERII:
Un singur nume pregatit de Moscova: Ion Iliescu
I-am vorbit
politicos (n.r. – lui Ion Iliescu, cel care îl sună pe generalul Stănculescu la
ora 13:40), cu condescendenţa faptului că ştiam că a fost adjunct la Timişoara,
prim-secretar la Iaşi, apoi coborât de Ceauşescu. L-am informat despre
lucrurile principale: că am oprit coloanele, că pe Ceauşescu l-am evacuat şi că
este la Snagov, că am ordonat ca toate unităţile să treacă în cazărmi şi că
sunt probleme la Sibiu, cum îmi raportase Dragomir – fals, cum aveam să aflu
mai târziu -, şi că eu sunt la minister la cabinetul ministrului.
Atunci i-am
cerut să vină la minister pentru a-i putea asigura protecţia. Între timp luasem
legătura cu cei de la CC şi aflasem de mişcările lui Dăscălescu, cel care voia
să formeze un guvern cu care să continue ideile lui Gorbaciov. A fost un moment
care a dezvoltat ideea că Iliescu ar putea fi unul dintre succesorii lui Ceauşescu,
din rândurile de jos ale partidului.
În al doilea
rând, pot să spun că mă sunase şi Sergiu Nicolaescu, şi aşa i-am chemat pe
amândoi la minister, să ne sfătuim ce să facem. Am chemat şi şefii unor
structuri, Minister de Interne, Justiţie. În mintea mea, numirea lui Iliescu
drept succesor era o posibilitate, dar nu sigură. Încă ezitam… (…)
Atunci, la
telefon, mi-am zis că ăsta poate să fie un om care să preia conducerea politică
după Ceauşescu. Am făcut legătura cu ce ştiam din trecutul lui. (…) Nu mi l-a
nominalizat nimeni.
Eu mă
grăbeam să găsesc un lider politic, pentru că îmi dădeam seama că eu nu pot să
fac ceea ce doream cu Armata, pentru că generalii erau speriaţi, panicaţi.
Nu mai
puteam să contez pe o serie întreagă de generali, care umblau acum prin mulţime
să spele ruşinea represiunii. (…) Eram pregătit moral şi profesional să preiau
puterea în ţară, să asigur tranziţia şi liniştirea populaţiei, dar, când am
încercat să fac ceva, m-am lovit de incapacitatea generalilor, mai toţi
compromişi, de a acţiona.
(…) M-am
interesat şi aşa am aflat că Verdeţ făcea lista guvernului şi i-a propus lui
Iliescu să fie ministrul Culturii. Urmăream să văd care învinge. Eram sunat în
permanenţă. (…)
Eu l-am ales
pe Iliescu. Mi s-a părut mai puţin periculos. (…) Verdeţ şi Dăscălescu voiau să
repună în funcţiune Marea Adunare Naţională, ceea ce însemna al doilea pol de
putere în stat. Eu alesesem Iliescu. (…) Era o alternativă care l-ar fi scos pe
Iliescu din joc, dar era o alternativă de continuare a sistemului. Pe de altă
parte, eu nu aveam nevoie de o îndepărtare legală a lui Ceauşescu de la putere,
pentru că tocmai îl îndepărtasem prin lovitură militară şi îl ţineam legat
într-o unitate militară.
EXECUŢIA DE LA
TÂRGOVIŞTE: Decizia criminală a moscovitilor: "Orice revoluţie trebuie să
ia capul şefului statului"
I-am
întrebat: «Cum o finalizăm, judecata? Îl băgăm la puşcărie, îl punem în
domiciliu forţat, cum a făcut şi el, sau îl terminăm?». (…) Cred că a răspuns
fiecare: categoric a fost Brucan, Voican a fost pentru suprimare, Iliescu a
fost mai ezitant la inceput dar a aprobat pana la urma ideea lui Brucan. (…)
Brucan a şi
spus: «Ideea este bună, aşa trebuie făcut. Orice revoluţie trebuie să ia capul
şefului statului». A început el cu teoria, cu Carol al II-lea al Angliei, cu
ţarii Rusiei… Brucan mi-a mai spus atunci: «Dacă ăsta rămâne ca monument în
memoria oamenilor, s-ar putea să le pară rău la un moment dat şi să se întoarcă
împotriva noastră».
Militaru pregătea o
nouă lovitură de stat
În perioada
de până în 18 februarie, Militaru a făcut numiri, şi-a adus generalii complici
din primele zile şi le-a dat nişte sarcini personale.
Aproape pe
regiuni istorice. Ajung la Palatul Patriarhiei, unde fusese Marea Adunare
Naţională, la biroul lui Iliescu, şi
Petre Roman
îmi spune: «Dragă, vrem să te numim ministrul Apărării Naţionale». Şi eu îi
răspund a treia oară: «Domne, v-am spus că nu vreau să mă mai întorc». Şi
urmează fraza: «Eu la ora 18:00 l-am chemat pe Militaru şi l-am obligat să
semneze demisia.
Am vorbit cu
Coposu şi cu Câmpeanu, au fost de acord şi am semnat decretul». Iar eu am avut
replica: «Atunci de ce mă mai întrebaţi dacă vreau?».
Eu nu m-am
mai văzut cu Militaru, el a părăsit ministerul înainte să vin eu. În spatele
biroului era casa de fier a ministrului şi am dat telefon, l-am întrebat pe –
aghiotant, pe secretar: «Unde sunt cheile?».
Mi-au
răspuns: «A plecat ministrul Militaru cu ele». I-am dat telefon, o dată, de
două ori, de trei ori. Îi spuneam: «Adu cheile». Văzând că nu vine, presat de
timp şi de faptul că nu ştiam ce e acolo, după vreo săptămână m-am suit în
maşină şi m-am dus la el acasă. (…)
Eu intru la
Militaru şi îi spun: «Domne, trebuie să-mi dai cheile, că eu nu ştiu ce ai
lăsat acolo. Vreau să ştiu ce se întâmplă în spatele meu».
Şi el îmi
spune: «Eu ţi le dau, dar te rog foarte mult nu schimba nimic din planurile pe
care le-am făcut şi nu schimba nimic din comandanţii centrelor militare, pentru
că ăştia, în concepţia mea, sunt viitorii prefecţi de judeţe». Se produsese
schimbarea administrativă şi eram deja cu prefecţii.
«Iar Armata
are planurile ca să ocupe principalele obiective din marile oraşe.» Deci el a
mizat pe o treabă, care însemna inclusiv darea deoparte a lui Iliescu şi a
celor care luaseră oficial puterea de la mine. (…) Militaru pregătea o lovitură
militară în martie. A doua.
Omul de legătură cu
care pucistii comunicau cu Moscova, prin Vasile Ionel, era o rusoaică, amanta
lui.
Eu am cerut
la şedinţa de la 8 iunie 1990, parcă, lui Roman să plec de la minister, dar să plece
şi Vasile Ionel. Mai întâi a fost cu Militaru, când am anunţat eşarfa galbenă
(n.r. – codul de recunoaştere a elicopterelor care aduceau la Târgovişte
completul de judecată pentru soţii Ceauşescu). (…)
Şi Militaru
a dat ordin să ne doboare, deşi se ştia parola. După ce îl executasem pe
Ceauşescu, Militaru a vrut să şteargă urmele. (…) Când l-am trecut în rezervă
pe Militaru, am trecut în rezervă şi pe toţi cei pe care îi adusese din rezervă
în zilele alea.
Deci, şi pe Vasile
Ionel.
Şi Iliescu a aprobat
lista, fără Vasile Ionel, pe care l-a pus consilierul lui. Poftim! (…)
Am primit
odată informaţia că (n.r. – Vasile Ionel) o primea pe rusoaică, amanta lui, pe
şantierul de la Canal şi pleca aia cu vapoarele încărcate din România.
Când Ionel
era şeful Canalului şi s-a plâns pe urmă că, la inaugurare, Ceauşescu nu l-a
invitat pe navă. S-a ştiut toată treaba cu amanta rusoaică, cetăţean sovietic,
că venea, stătea cu el câteva zile şi pleca încărcată, cum se spune. (…) Venea
acolo, la Canal, unde aveau o garsonieră, rămânea noaptea la el.
Aia venea,
pleca, iar venea, iar pleca. (…) Nu putea să fie decât un om de legătură. Aia
nu venea de dragul lui, ci de dragul misiunii pe care o avea.
Victor Atanasie Stănculescu
sursa:
jurnalul-manipularii.blogspot.ro/
*
DANIEL DUMITRESCU
Misteriosul
"doctor-minune" care a sedus celebritățile cu injecțiile lui
Marilyn Monroe, John F
Kennedy și Elizabeth Taylor erau dependenți de amfetamină, dezvăluie o carte
lansată recent.
John F.
Kennedy, al 35-lea președinte al Statelor Unite, ieșit din minți, stă
gol-pușcă, așteptând doza salvatoare. Într-o cameră a hotelului Carlyle, din
New York, are loc unul dintre episoadele secrete din viața unuia dintre cei mai
"glamour" oameni politici din istorie.
Un misterios
medic german, cunoscut sub diverse porecle, precum "Dr. te face să te
simți bine", "Dr fără necaz" și "Miracolul Max", îi
face o injecție, iar Kennedy învie. Încărcat cu energie, președintele își trage
repede hainele pe el și începe să danseze în jurul camerei. Apoi o apucă pe
holul hotelului, în căutarea unei dame cu care să-și consume "bateria
reîncărcată", punându-i imediat în alertă pe agenții de la Secret Service,
disperați să-l ferească de ochii indiscreți ai reporterilor și fotografilor
care mișunau prin hotel.
Agenții l-au
convins să revină în cameră, evitând "la mustață" un fiasco total. A
urmat o nouă injecție, de data asta un sedativ, iar lucrurile s-au calmat. De
data aceasta, criza a fost depășită, dar dacă se va întâmpla din nou?
Aventurile lui erau tot mai periculoase, iar legătura lui Marilyn Monroe, care
îi tot dădea târcoale, era aproape în văzul lumii. Bobby, fratele lui John, a
intervenit și i-a spus să se potolească.
Un președinte bolnav
Scena din
hotel este descrisă cu lux de amănunte în cartea "Dr Feelgood",
scrisă de Richard A. Lertzman și William
J. Birnes, care scot în lumina reflectoarelor un personaj obscur, dar extrem de
influent: Dr Max Jacobson, omul care a pus stăpânire pe mințile mai multor
celebrități americane.
Oricât de
fantezist ar părea, episodul consumat în hotelul newyorkez a fost confirmat,
de-a lungul timpului de mai multe surse și acceptat de experți. Problemele
medicale cu care se confrunta JFK sunt deja foarte cunoscute. Dosarele
desecretizate și informațiile obținute de istorici atestă că liderul cuceritor
al Vestului era, practic, un om măcinat de boli care își ascundea problemele cu
complicitatea angajaților staff-ul apropiat și din serviciile secrete. "Rar
avea o zi în care nu suferea teribil", a declarat pentru postul TV
american ABC Robert Dallek, profesor de istorie la Boston University.
Kennedy
suferea de boala Addison, care afectează capacitatea organismului de a regla
concentrația de zahăr și de sodiu din sânge, astfel că era dependent de
injecțiile cu hidrocortizon și cu amfetamină, care îi calmau durerile și îl
reîncărcau cu adrenalină. Avea dureri groaznice de spate, din cauza
osteoporozei avansate în zona lombară. Suferea de colită, infecție urinară, alergii
și depresie. Ajunsese să ia câte 12 pastile odată, iar în perioadele de stres
depășea lejer această cifră. Un pumn de calmante și sedative, Codeină, Demerol,
metadonă.
Starul
politicii occidentale era, de fapt, un toxicoman dependent de injecții. Iar cel
care înfigea seringa era, de fiecare dată, misteriosul Dr Max. CIA și alte
organizații puternice din Washington cunoșteau bine situația, scrie cotidianul
britanic Daily Mail. Tratamentul care îi tăia durerea, un amestec periculos de
amfetamină cu substanțe ciudate, cum ar fi placenta unor animale, îi era
administrat de Dr Max cu aprobarea serviciilor secrete şi a anturajului său.
Potrivit
autorilor cărţii, Jacobson a pătruns în Biroul Oval în 30 de rânduri, iar
acesta este doar vârful aisbergului, scrie ziarul britanic. Misteriosul doctor
german care îl transformase pe Kennedy într-o marionetă a urcat la bordul Air
Force Oane şi l-a însoţit în mai multe deplasări în ţară şi în străinătate.
Istoricii au descoperit că Dr Jacobson i-a făcut trei injecţii lui Kennedy,
înaintea şi în timpul reuniunii istorice pe care preşedintele a avut-o cu
liderul sovietic Nikita Hruşciov.
Un playboy nesătul
Pe măsură ce
durerile de spate ale preşedintelui deveneau insuportabile, Dr Max a mărit
dozele, amplificând, însă, efectele secundare: reacţii psihotice, paranoia şi
hipersexualitatea.
Kennedy era
un afemeiat, iar istoricii sunt unanim de acord asupra acestei laturi ascunse a
preşedintelui. Măcinat de boli, el se transforma, după ce căpăta dozele de
hormoni, într-un "playboy" nesăţios. Episoadele sale de infidelitate
deveneau o provocare tot mai jenantă pentru frumoasa lui soţie, Jackie, şi
pentru consilierii săi.
Nu era deloc
cea mai bună formă pentru bărbatul considerat cel mai puternic om al planetei,
care ţinea degetul pe trăgaciul arsenalului nuclear al Americii, astfel că a
fost luată decizia "de a rezolva problema", scriu autorii cărţii
lansate înaintea comemorării a 50 de ani de la asasinarea lui Kennedy, în 1963,
în Dallas.
Richard
Lertzman şi William Birnes susţin că CIA, FBI, Pentagonul şi vicepreşedintele
Lyndon Johnson au fost complici la asasinarea lui Kennedy, pentru că acesta
scăpase de sub control. Este încă una din zecile, poate sutele sau miile, de
teorii despre uciderea lui JFK.
După 50 de ani,
în lipsa unor probe oficiale şi inatacabile, este imposibil de aflat adevărul,
însă autorii acestei cărţi sunt convinşi că Dr Jacobson nu a ajuns degeaba în
preajma președintelui american. Ei cred că medicul de origine germană pusese
stăpânire pe mințile celor mai importante celebrități ale anilor '60. Autorii
cărții au aflat cine era acest om și cum s-a impus în elita americană.
Stăpânul vedetelor
Fiul unui
măcelar evreu, Jacobson a crescut în Berlin, iar în timpul Primului Război
Mondial a lucrat în spitale, devenind doctor. Era fascinat de noua știință a
biochimiei și de posibilitatea incitantă a creării în laborator a unor
tratamente care pot salva viața.
După ce i-a
citit pe Freud și Jung, a început experimentele cu metamfetamina, o substanță
care îmbunătățește starea pacienților și stimulează emoțiile.
În mod
bizar, el a trecut apoi la amestecarea vitaminelor, enzimelor, placentelor unor
animale, sânge și hormoni pentru a crea diverse elixire pe care le testa pe
sine însuși, apoi le prescria unor pacienți foarte apropiați.
În 1936, el
a părăsit Europa, de teama naziștilor, și a adus în America cocktailurile lui
revitalizante.
A început să
lucreze în New York, iar curând a început să livreze "drogurile
fericirii" unei cohorte întregi de clienți celebri. În anii '50, el trata
staruri precum Maria Callas, Paul Robeson, Leonard Bernstein și Rosemary
Clooney (mătușa lui George Clooney), actorii Eddie Fisher și Ingrid Bergman,
precum și regizorul de la Hollywood Cecil B. DeMille.
Marilyn
Monroe a primit și ea porția de drog, scriu autorii cărții "Dr
Feelgood". Când a urcat pe scenă și i-a cântat "Happy Birthday, Mr
President" lui Kennedy, de ziua lui, starleta nu era doar îndrăgostită
până peste cap de el, ci și atât de amețită de efectul injecției făcute de
Jacobson încât n-a purtat nimic pe sub rochia foarte mulată pe care o avea pe
ea.
Max Jacobson devenise o celebritate,
la rândul lui. I se dusese vestea că recuperase cântărețe care își pierduseră
vocea, actori cu spaima de a urca pe scenă și scriitori care se blocau în fața
hârtiei albe. După un shot de "vitamine", Tennessee Williams a
mărturisit că a simțit cum zboară ca o pasăre. O pacientă a descris efectul
drogului creat de Jacobson ca "orgasmic". Marlene Dietrich, Elizabeth
Taylor și Judy Garland au urmat același tratament, se arată în cartea citată de
Daily Mail.
Curând, un tânăr și ambițios politician, care suferea
de dureri crunte de spate, avea să bată la ușa lui. În 1960, John F. Kennedy
trecuse printr-o campanie istovitoare în cursa pentru Casa Albă și era aproape
răpus de problema sa medicală, dar și de starea proastă care se prelungea. După
o scurtă consultație, doctorul cu
ochelari și cu puternic accent german a desfăcut o fiolă cu o substanță
necunoscută și i-a injectat-o. Efectul a fost imediat. În timp ce metamfetamina
se răspândea în corpul său, JFK devenea rapid mai puternic și mai vivace.
Durerea dispăru.
Aceeași
senzație a trăit-o Truman Capote când "poțiunea magică" a lui
Jacobson și-a făcut efectul:"Euforie instantanee, zbori, ca Superman.
Ideile zboară cu viteza luminii. N-ai nevoie de somn, n-ai nevoie de mâncare.
Poți să faci sex toată noaptea", mărturisea celebrul scriitor.
După a doua
injecție, Kennedy s-a transformat pe loc într-un politician charismatic și
tonic, strivindu-l pe Richard Nixon în prima confruntare electorală televizată
din istoria alegerilor prezidențiale americane. Era momentul de glorie al lui
JFK.
Dar imediat
după aceea, așa cum avertiza Capote, urma "căderea" - "era ca și
cum ai cădea sau ca și cum ai sări în gol fără parașută. Așa că te duci iar la
țânțarul german, insecta cu acul magic. El te înțeapă și zbori din nou."
Așa a fost
și cu Kennedy, cred autorii cărții. S-a întors pentru mai mult, mai mult, mai
mult. "Max Jacobson a căpătat controlul asupra celui mai puternic om din
lume", scriu cei doi. Era o situație care îi convenea doctorului. Îi
plăcea să aibă putere asupra oamenilor. "Felul în care se uita la mine -
am simțit prezența lui Dumnezeu", a mărturisit un martor citat în carte.
Vraciul modern
Max devenise
vindecătorul tuturor bolilor, un vraci modern. "Credea că poate vindeca
orice. Odată, după ce mi-a dat mai multe doze, mi-a dat jos ochelarii și mi-a
zis că pot vedea, fiindcă vederea mi-a revenit. Ridicol!", a povestit o
persoană.
Un fost
asistent al său a dezvăluit că el vindea o cremă despre care spunea că vindecă
tot, de la acnee la cancer, dar produsul conținea de fapt o cremă de mâini,
vitamine și "tot ceea ce rămăsese de la injecțiile făcute pacienților
săptămâna trecută".
Max nu făcea
toate astea pentru bani. "Tot ce conta pentru el era ca acești oameni să
fie dependenți de el. Am fost de multe ori în camera lui de așteptare la 3
dimineața și de multe ori erau 20 de persoane acolo, stând la rând. Oamenii
agitați nu pot să doarmă. Ei sunt în vervă tot timpul", a povestit
asistentul.
Pentru Max
Jacobson, Kennedy și frumoasa lui soție, Jackie, despre care se spune că ar fi
devenit și ea clienta doctorului, erau cei mai importanți oameni care aveau
nevoie de el. A devenit repede un membru obișnuit al anturajului președintelui,
iar rolul său a devenit secret de stat. "Vă sună Doamna Dunn", îl anunța
secretara pe medicul german. Era codul folosit ori de câte ori Kennedy îl
căuta, iar Jacobson lăsa atunci imediat orice făcea și răspundea la telefon.
Devenise atât de important, încât marele star politic ajunsese să depindă de el
și de înțepăturile lui. Ca de altfel mai toată protipendada americană a acelor
vremuri.
După ce l-a ajutat pe JFK să învingă
durerile din timpul campaniei electorale, Jacobson a fost invitat special la
ceremonia de învestire în funcția de președinte. A venit și la celebra aniversare
a președintelui, la Madison Square Garden din New York, unde Marilyn Monroe,
bine sedată, a cântat cel mai sexy "La mulți ani" din toate
timpurile. L-a însoțit pe JFK și la întâlnirea de la Paris cu De Gaulle (când
i-a făcut injecția chiar în Palatul Elysee) și la întrevederea de la Viena, cu
liderul sovietic Nikita Hrușciov, în vara lui 1961.
Semnalul de alarmă
În Austria
s-a petrecut un episod crucial. JFK urma să înfrunte un adversar teribil,
recunoscut pentru duritatea sa, astfel că doctorul i-a făcut o injecție înainte
de întâlnire, astfel încât efectul să aibă loc chiar în timpul discuțiilor. Dar
Hrușciov, înștiințat, probabil, de KGB, care îl urmărea atent pe Jacobson, a
lungit cât a putut întrevederea. Drogul își pierdea efectul, astfel că președintele
american i-a cerut, într-o pauză, o nouă injecție. Apoi, la altă întrerupere,
încă una. "Trebuie să fiu în vârf", i-a spus John medicului.
A fost un
duel diplomatic extrem de dificil, pe care tânărul președinte american l-a
pierdut fără drept de apel. Hrușciov a controlat tot timpul "jocul"
și aproape că și-a umilit adversarul. "M-a strivit", admitea Kennedy
mai târziu.
Este foarte
posibil ca supradoza să-i fi influențat negativ performanța, sunt de părere
autorii cărții. Pacientul ajunsese în punctul critic, în care avea nevoie de
mai multe injecții, iar efectele erau nefaste.
Ceea ce este
sigur e că Hrușciov a simțit că JFK nu era în apele sale. Asta i-a dat
încredere să ridice Zidul Berlinului, doar câteva luni mai târziu, și să
sfideze Statele Unite, declanșând criza rachetelor, în anul următor.
În cele din
urmă, Kennedy a ieșit cu bine din situația-limită în care ajunsese în Cuba, dar
faptul că lumea ajunsese în pragul unui război nuclear pentru că președintele
fusese "călcat în picioare" de liderul sovietic n-a fost deloc pe
gustul eșaloanelor influente de la Washington, scriu Lertzman și Birnes în
cartea lor. Eșecul de la Viena, provocat de faptul că drogurile n-au avut
efectul scontat, a creat o mare problemă. Kennedy depindea total de Jacobson.
Trebuia făcut ceva pentru a evita o catastrofă.
Drumul spre sfârșit
La întoarcerea
de la Viena, delegația americană s-a oprit la Londra. "Dr Feelgoog"
și-a făcut din nou treaba, injectându-l pe Kennedy la Palatul Buckingham. Dar a
mai fost ceva: i-a făcut injecție și Primei Doamne, susțin autorii volumului.
Apoi, în zborul spre Washington, injecțiile s-au repetat.
Mulți
începuseră să fie agasați de prezența tot mai insistentă a doctorului lângă
JFK. Presa începuse deja să-l remarce și punea întrebări despre sănătatea
președintelui. Bobby, fratele lui John, era atât de îngrijorat, încât a luat
câteva mostre din medicamentele administrate și le-a trimis la analizat. Apoi
l-a avertizat pe fratele său despre pericolul amfetaminei, așa cum îl sfătuise
s-o lase mai ușor cu femeile."Nu-mi pasă nici dacă e pipi de cal, mă face
să mă simt bine", i-a răspuns președintele, enervat.
Dar când
Kennedy s-a dat în spectacol la hotelul Carlyle, în New York, cercurile înalte
și obscure de la Washington au ajuns la disperare, temându-se că va urma un
dezastru și că sovieticii ar obține un avantaj uriaș dacă lumea ar afla de
instabilitatea președintelui.
Autorii
cărții cred că JFK își pusese toată lumea în cap. Înfruntase de mai multe ori
CIA și FBI, iar Pentagonul considera că tactica lui în Vietnam era slabă. Toți
erau îngrijorați de viața lui sexuală debordantă și de tendința lui de a scăpa
secrete (inclusiv planurile de asasinare a lui Fidel Castro) unor persoane neutorizate,
precum Marilyn Monroe.
Pe măsură ce
timpul trecea, întrebările deveneau tot mai dificile: era în stare acest
președinte să ducă la bun sfârșit un al doilea mandat? Era el măcar în stare
să-l termine pe primul?
Lerzman și
Birnes lansează o teorie greu de dovedit, ca orice teorie despre asasinarea lui
JFK: ei susțin că vicepreședintele Lyndon Johnson a aprobat asasinarea lui Kennedy
și a autorizat răspândirea versiunii potrivit căreia crima a fost opera unui
dezaxat, Lee Harvey Oswald. Invocând mai multe nepotriviri în versiunea
oficială asupra morții lui Kennedy, cei doi autori resping teoria unui singur
trăgător.
Indiferent
dacă dependența lui JFK de medicamente a condus, direct sau indirect, la
asasinarea sa, e greu de contestat faptul că mandatul său ar fi avut un alt
curs dacă el n-ar fi suferit episoadele psihotice declanșate de injecțiile lui
Jacobson.
Omul care
s-a aflat în spatele președintelui idolatrizat decenii la rând a jucat un rol
mai mare decât se credea până acum, se arată în cartea citată. Deși scoaterea
brutală de pe scenă a președintelui ar fi trebuit să-l pună în gardă, Max
Jacobson a continuat să-și înfigă seringa în pacienții importanți care-i băteau
la ușă. Până într-o zi, când un ziar a scris despre practicile sale, iar o
comisie medicală i-a interzis activitatea, acuzându-l de încălcarea codului
etic și de fraudă. Anchetatorii au descoperit că în cabinetul său el folosea,
în medie, cam 1.920 de seringi și ace în fiecare săptămână!
În cele din
urmă, corpul lui Jacobson a cedat, după mai bine de jumătate de secol în care a
rezistat la infuziile de substanțe periculoase pe care el și le administra
singur. "Doctorul te face să te simți bine" s-a prăpădit în 1979. A
murit sărac la 79 de ani.
ANA STAN
MARXIST'S THEORIES
IN
GEORGE ORWELL'S 1984
MAIN ASSUMPTION
George Orwell, in his novel 1984,
describes a totalitarian society. A totalitarian regime presupposes ideological
apparatuses which are used to control and to subjugate a society which, will
soon begin to behave according to the laws of this regime.
In order to demonstrate the
insertion of the Marxist's theories in this book we need to insert some of the
general concepts of this ideology.
We have to explain the terms:
"identity", in order to demonstrate the lack of identity and its
signification in the novel; "censorship" and to exemplify some
ideological apparatuses.
OBJECTIVES
To demonstrate the function of
Marxist's theories in the novel 1984.
To separate the real Marxist's
theories and their real intentions from their application in the totalitarian
regimes, especially in 1984.
MEANS (CONCEPTS)
Marx and Engels inherited the
Napoleonic sense of ideology ("ideology" would refer to the sum total
of the writings, speeches, teachings, pronouncements, beliefs, and opinions
that assert the naturalness and desirability of such structures and social
practices) as confusion or distraction from the practical realities of everyday
life, as opposed to the later use of "ideologies" (still common today)
to refer to specific political views or agendas.
One of Marxism's most original
contributions to social and cultural theory has been the concept of
"relations" (Verhältnisse), the insistence that nothing in social
life can be regarded in static isolation, but must be viewed in mediation
(Vermittlung) with other social phenomena and forces. To speak about the
"worker" is thus to speak also about the employer, about social
classes and class conflict, and about behavior, morality, consciousness, and so
on. Any one thing or object thus exists within unseen complex networks of
social relations.
This habit of thought, which Lenin
himself denounced as "economist," did indeed set up a one-to-one
relationship between base and superstructure, with the base, so to speak,
"pulling the strings." In literary criticism and theory, this meant a
way of reading literary works that sought to demonstrate their economic and
social determinants.
Marx saw literature as a
"universal-creative, self-creative activity by which man transforms and
creates his world and himself". Literary creation for Marx was a
particular type of the "sensuous human activity" to which his ongoing
discussion of the labor process was devoted. Marx and Engels saw the writer as
a worker, even if a highly specialized type.
The rejection, following G. W. F.
Hegel, of the notion of "identity" and a consequent denial of the
view that any object, including literature, can somehow exist independently.
The aesthetic corollary of this is that literature can only be understood in
the fullness of its relations with ideology, class, and economic substructure.
The view that the so-called
objective world is actually a progressive construction out of collective human
subjectivity. What passes as truth, then, is not eternal but institutionally
created. "Private property," for example, is a bourgeois reification
of an abstract category; it does not necessarily possess eternal validity.
Language itself, as Marx said in The German Ideology, must be understood not as
a self-sufficient system but as social practice.
The understanding of art itself as
a commodity, sharing with other commodities an entry into material relations of
production. If, as Marx said, human beings produce themselves through labor,
artistic production can be viewed as a branch of production in general.
Lenin insists that literature
"must become part of the common cause of the proletariat, 'a cog and
screw' of one single great Social-Democratic mechanism" (23). Lenin is
well aware that art cannot be "subject to mechanical adjustment or
levelling, to the rule of the majority over the minority" Lenin's earlier
comments on "Party literature": not only is it impossible to write as
an individual, but, equally, "individual" acts of reading and
interpreting are conducted within parameters dictated by class interests. In
contrast, the free literature that Lenin desires "will be openly linked to
the proletariat" and the Party reserves the right to circumscribe the
ideological boundaries of writing conducted under its banner.
Leon Trotsky (1879-1940) states
quite clearly that what is needed is "a watchful revolutionary censorship,
and a broad and flexible policy in the field of art".
Bukharin had called for socialist
realism to portray reality not "as it is" but rather as it exists in
socialistic imagination. Zhdanov defined socialist realism as the depiction of
"reality in its revolutionary development." The "truthfulness .
. . of the artistic portrayal," he went on to say, "should be
combined with . . . ideological remolding".
THE ARGUMENT
AS SUCH
The Big Brother's ideology is the
most frightening one, if you disregard the reality. The totality of the
writings, speeches, beliefs and opinions is the one that dictates the reality
in 1984. Nothing is imposed in Big Brother's world, nothing is forbidden, but
yet, everything was a crime. ...diary. This was not illegal (nothing was
illegal, since there were no longer any laws), but if detected it was
reasonably certain that it would be punished by death, or at least by
twenty-five years in a forced-labour camp.
Marxist theories state that nothing
can be viewed as a single concept or person, everything should be regarded as a
part of a whole, including human beings. In order to explain this, we must take
into consideration the notion of "identity". Personal identity is
that thing that makes you unique. Every man should be considered as part of its
own background, its own principles and to be given the liberty of thinking for
itself. Personal identity is being able to state your own originality through your
own convictions. In totalitarian regimes, this is not possible. In 1984
doublethinking was a crime. Not only that you weren't able to have your own
opinions and reactions, but you were not even allowed to have different
thoughts than the Party. Everything which seemed in disagree with the general
concepts was punished. Never show dismay! Never show resentement! A single
flicker of the eyes could give you away. Everything could give you up: an
expression on your face, a different look towards someone, a twitch of your
face when you were looking at something. You had to live - did live, from habit
that became instinct - in the assumption that every sound you made was overheard, and except in darkness, every
movement scrutinized. ...even a back can be revealing.
As I said, the person didn't mean
anything but in relation with the society. And, as in every totalitarian
regime, there was a central figure to which everyone should report to. A main
figure of a perfect comrade, a perfect soldier in every battle that the Party
must fight, a perfect representative of the Party. The leader, the figure that
should inspire obsessive love and fear beyond all. This was Big Brother. The
term should represent someone who watches over you. And indeed it watched.
Every move, every sound, every thought was scrutinized by Big Brother. Big
Brother is infallible and all-powerful. Every success, every achievement, every
victory, every scientific discovery, all knowledge, all wisdom, all happiness,
all virtue, are held to issue directly from his leadership and inspiration.
Nobody has ever seen Big Brother. He is a face on the hoardings, a voice on the
telescreen. We may be reasonably sure that he will never die, and there is
already considerable uncertainty as to when he was born.
His function
is to act as a focusing point for love, fear, and reverence, emotions, which
are more easily felt towards an individual than towards an organization.
The ideological apparatuses that
are used in every society based on totalitarity, are the most common ones but,
through them the purpose is being served. To redirect the attention of what
really happens some of the most basic needs of the human being are being
diminished so that the person should be preoccupied with the immediate lack and
not with the root of this "evil". Food is a very important need that,
being reduced makes people thinking only on what should they do to sustain
themselves and not of the real purpose of that depriving. The lack of food
transforms people into animals and so that they are easily controlled. With
very much relevance is the scene in which Winston's mother tries to divide a
piece of chocolate between the two brothers.
Another point to be sustained in this novel is the lack of cigarettes.
Being a vice the Party seems to sustain it (being the only thing that gave a
sense of false liberty and escape from that world, that and the gin), makes of
it another chase for some little pleasure. He took down from the shelf a bottle
of colourless liquid with a plain white label marked VICTORY GIN. It gave off a
sickly, oily smell, as of Chinese ricespirit. Winston poured out nearly a
teacupful, nerved himself for a shock, and gulped it down like a dose of
medicine. [...] He took a cigarette from a crumpled packet marked VICTORY
CIGARETTES and incautiously held it upright, whereupon the tobacco fell out on
the floor.
This is the case also with the razor blades, boots and so on. The bad
quality of things, the lack of them, makes people preoccupied with something
else than the essential. Their anger, which they had no place to direct, was
turned into something better. The two minutes of hate were supposed, and
succeeded, to make people
redirect their anger (which was unconsciously towards the one who frustrated
them through the lack of food, personality, originality and identity in
general), towards people which were called the enemies of the Party. These two
minutes represented the relief that people needed in order not to revolt. The
people entered in some kind of trance, entered into an uncontrolled state of
mind, which was strangely manifested. Before the Hate had proceeded for thirty
seconds, uncontrollable exclamations of rage were breaking out from half the
people in the room. The self-satisfied sheep-like face on the screen, and the
terrifying power of the Eurasian army behind it, were too much to be borne:
besides, the sight or even the thought of Goldstein produced fear and anger
automatically.[...] People were leaping up and down in their places and
shouting at the tops of their voices in an effort to drown the maddening
bleating voice that came from the screen. Their anger was directed towards
another figure, made to be of the same importance as Big Brother, but in other
direction. It was the figure of Goldstein, the enemy of the Party, the one who,
according to the Party, made their life unbearable. Another thing that
satisfied the people's need for violence and their animal instincts was the
movies presented. All war films. One very good one of a ship full of refugees
being bombed somewhere in the Mediterranean. Audience much amused by shots of a
great huge fat man trying to swim away with a helicopter after him.
The people were reduced to the
state of animals. The elementary needs were replaced or about to be replaced.
The sexual need, was not illegal, but was considered a crime. ...but a real
love affair was an almost unthinkable event. The women of the Party were all
alike. Chastity was as deep ingrained in them as Party loyalty. The pleasure
was totally replaced in this state with the suffering and distress. Even the
children were educated not to feel anything human. They were taught to betray
even their parents if the Party asked them that. They were filled with violence
and feelings of hatred towards everyone who were their immediate enemy.
Pleasure for them was to assist at hangings of the ones who were called
prisoners of war. Suddenly they were both leaping round him, shouting
'Traitor!' and 'Thought-criminal!' the little girl imitating her brother in
every movement. It was somehow slightly frightening, like the gambolling of
tiger cubs which will soon grow up into man-eaters. There was a sort of
calculating ferocity in the boy's eye, a quite evident desire to hit or kick
Winston and a consciousness of being very nearly big enough to do so.[...]'Want
to see the hanging! Want to see the hanging!' chanted the little girl.
Another ideological apparatus is
controlling the human thinking and human memory. If the memory is being
transformed the way the Party wants to, than controlling is possible. Not being
able to recognize the mistakes, or not being able to prove them, people have to
take for granted whatever the Party, Big Brother tells them to. The collective
thinking that the Party imposes makes its job easier. Past events, it is
argued, have no objective existence, but survive only in written records and in
human memories. The past is whatever the records and the memories agree upon.
And since the Party is in full control of all records and in equally full
control of the minds of its members, it follows that the past is whatever the
Party chooses to make it.
The past is always changed. The
evidence of the slightest mistake is changed. Everything that might suggest
that the Party made such a mistake is being changed. And all that made people's
memory change. The frightening thing was
that it might all be true. If the Party could thrust its hand into the past and
say of this or that event, it never happened -- that, surely, was more
terrifying than mere torture and death?
The
socialist regime is the one who dictates everything. Not what happens is the
truth, but rather what the Party said it happened.
The Party
said that Oceania had never been in alliance with Eurasia. He, Winston Smith,
knew that Oceania had been in alliance with Eurasia as short a time as four
years ago. But where did that knowledge exist? Only in his own consciousness,
which in any case must soon be annihilated. And if all others accepted the lie
which the Party imposed -- if all records told the same tale -- then the lie
passed into history and became truth. 'Who controls the past,' ran the Party
slogan, 'controls the future: who controls the present controls the past.'
Though Marx saw literature and art
as something to which man is the only one who decides whatever gets out of his
mind, the applicability of this theory had suffered some changes in 1984. Art
is no longer something for the individual, but for the collectivity. Literature,
and art in general (if such term do existed), should serve the purpose of
making people think as one, of illustrating the main idea that the Party wants
to sustain. Though in that extent, the ideology of the Party agrees with Marx
by seeing the writer as a worker, but in the same time Marx underlines that is
“a highly specialized one”. The writer in 1984 has the status of a mere worker.
Julia, who was working in the department of literature was handling big
machines and had oily hands just like a mechanic.
CONCLUSION
The Marxist ideology was intended
to be a utopia. The difference is that any utopia, put into practice becomes
instantaneously a dystopia. Nothing is perfect, so we have to accept our
helplessness in that matter. Everything is twisted according to some of us who
are expecting a better world but only for themselves. A world without poor or
rich people, without classes and hunger seems better for everyone, but George
Orwell, and a lot of others, like Aldous Huxley, demonstrated the uselessness
of this thing.
BIBLIOGRAPHY:
1. George Orwell, 1984
(www.online-literature.com/orwell/1984)
2. Gajo Petrovic (Prawer 405)
3. M.A.R. Habib, Marxist theory and
criticism, I - Classical Marxism
4. Kar Marx and Friedrich Engels, The
Marx-Engels Reader (2nd ed., ed. Robert C. Tucker, 1978)
5. Leon Trotsky, On literature and Art (ed.
Paul N. Siegel, 1970)
6. Karl Marx and Friedrich Engels, Die
heiliege Familie und Schriften von Marx von Anfang 1874
7. George Bisztray, Marxist Models of
Literary Realism (1978)
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/04/ca-si-guvern.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu