IBSEN FĂRĂ
NOBEL
Nichifor
Crainic – N. Porsena – Sorin Stratilat – Ibsen 100 - „Democrația” - Ioan Ciofu
NICHIFOR CRAINIC
Domnule
Redactor,
Vă trimit
cinci poezii.
L’a voia Dv. Care merge la Almanah şi care la
foaea Credinţa.
Fraţii mei
din America mă interesează încă înainte de a începe să public şi pentru ei aş
face tot ce pot.
Pentru
Credinţa, pe care aş vrea s-o urmăresc – cum urmăream toate publicaţiile
româno-americane când eram în redacţia „Glasului Patriei”, - adresa mea este:
Bulevardul Dinicu Golescu 43, A.I. 6. Bucureşti.
Cu
românească-mbrăţişare,
Nichifor
Crainic
30 august
1970
Bucureşti
Notă :
La
solicitarea domnului George Alexe, redactor al revistei „Credinţa”, am abordat
personalităţi literare pentru a colabora la această publicaţie. După o discuţie
cu Nichifor Crainic la reşedinţa sa de lângă gara Basarab, maestrul mi-a
încredinţat, în manuscris, cinci poeme cu prezenta scrisoare acoperitoare.
(George Anca)
Cântecul
norilor
Voi,
norilor, norilor,
Umbrarele
zilelor
Pe zarea
cocorilor
Fântânile
milelor
Deasupra
savanelor
Şi vis al
oceanelor,
Plecaţi-vă
poalele
Şi-atingeţi
livezile
Luaţi-mă-n
moalele
Culcuş ca
zăpezile
Şi-ntindeţi
vântrelele
Pe marea cu
stelele.
Tu, vânt al
tăriilor
Ridică-ne-n
margine
Prin bezna
pustiilor
O pârtie
sparge-ne
Şi dornic
sileşte-te
Spre naltele
creştete.
Auzu-mi să
caute
În inima
cerului
Soborul de
laude
Din jurul
misterului
Ce-aprinde
minunile
Şi umple
genunile.
Când mugurii
surâd a floare
Jucaţi-vă
cât sunteţi mici
Şi mugurii
surâd a floare;
Atâta ni s-a
dat sub soare
Doar un
acum, doar un aici
Când mugurii
surâd a floare.
A fi, a fi
şi-a chiui –
Trezire-n
somnul megrei humei
Lumină dacă
e pe lume
E bucurie
de-a trăi
Când mugurii
surâd a floare.
Ce n-aş da
eu să mă despoi
De-această
mască ruinată,
În
frăgezimea de-altă dată
Copilărându-mă
cu voi
Când mugurii
surâd a floare.
Dar voi veţi
fi ca mine-acum
Când eu din
lume mă voi şterge.
E scrisă
celui ce premerge
Să cadă cel
dintâi pe drum
Când mugurii
surâd a floare.
Cu zilele
făcute sul
Ca nişte
antice volume
Veţi plânge
c-aţi trecut prin lume
Dar nimeni
n-a trăi destui
Când mugurii
surâd a floare.
Celei fără
nume
Cu cântecul
odată şi inima ţi-am dat-o,
Rapsod al
tău prin veacuri în togă, în talar,
Iar astăzi
doar ruine unui târziu cobzar,
Tot mai
aştept pe ţărmuri sosirea ta, Visato.
Cu nave
spulberate în aburi de nălucă
De tunete
spumoase se sparg în uragan;
Eu zdrangăn
cobza veche şi zgribur pe liman
Din golul
utopiei galera să te-aducă.
O, pentru
tine-atâtea corăbii se-avântară
Jertfind
încumentării atâţia mateloţi,
Odor atins
de nimeni, dar năzuit de toţi
Ai tu aievea
nume sau umbră în vreo ţară?
Deşi
neamurgită lumină eşti în minte,
Nu ştiu să
fii din neamul pământului trăit,
Dar de-ai
sosi vreodată, aş vrea nemărginit
În cinstea
ta, Visato, cântând să ies înainte.
Cântec
strămoşesc
Pe drumul de
codru şuvoaele gem
Şi bombăne-n
scorburi frânturi de blestem,
Pe drumul de
munte se sparge furtună
Şi fulgeră
semne că nu-mi e de-a bună,
Pe drumul
spre zarea lui Moş-Nicăieri
Trec gloate
surpate din slava de ieri.
Cu vuiet
gigantic un veac se răstoarnă
Şi Maica-şi
zoreşte odraslele-n poarnă,
Călare-n
furtună se-ncruntă-napoi
Şi zdrenţuie
cerul cu părul vâlvoi
Că fiara
flămândă pământul ni-l calcă
Cu falca-n
ţărână şi-n ceruri c-o falcă.
Hai,
murgule, ia-mă pe greabănul tău,
Aşterne-te
zării şi vântului rău.
Cum nu mi-e
de stare şi nu mi-e de ducă,
Ia-mi inima
frântă şi fă-te nălucă.
Aş vrea tot
ce-i munte şi boabă de mei
Să-ncapă
de-a-ntregul în tainiţa ei,
Iar dacă
nu-ncape, cu genele moină
Iau
holda-ntr-o pâine şi ţara-ntr-o doină.
Hai,
murgule, du-mă pe greabănul tău,
Aşterne-te
zării şi vântului rău.
Ucenicul
Tu, meştere
bijutier
Al
diademelor cereşti,
Tu care
veşnic sfătuieşti
În cosmicul
atelier,
Primeşte-mă
ca ucenic,
În nopţile
de taină să mă-nveţi
Canonu-naltei
frumuseţi
Spre care
vreau să mă ridic.
Şi-aşa
trudind la cizelat,
În zori să
cad în aşternut
Ca un întors
cosmonaut
Cu praf de
stele pe halat.
Tu, care
dăscăleşti artişti
Şi-ţi iei la
glorie părtaşi
Vizionarii
uriaşi
În geniul
cărora te mişti,
Cuvinte dă-mi
să le-mpreun
Fierbinţi
De-ntâiul
suflu viu,
Dă-mi să le
văd cât nu se scriu
Şi să le-aud
cât nu de spun.
Din matca
lumii să le chem
Şi-n duhul
ei să le trimit
În
constelaţii de sonet
Şi-n căi
lactee de poem.
N.
PORSENA
Cartea „REGENERAREA NEAMULUI ROMÂNESC”
(prigonită, interzisă, distrusă etc.), publicată la Editura Cugetarea în 1937
de genialul analist Nicu Porsenna, ne demonstrează că germenii dezastrului
comunist şi postcomunist se dezvoltau în voie, chiar în epoca interbelică.
- Observaţiile psiho-sociologice şi
analizele istorico-politice şi juridice ale genialului gânditor în domeniul
dificil al filosofiei sociale, Nicu Porsenna, formulate în 1937 şi spicuite, în
stil jurnalistic, în acest documentar „Conştiinţa”, ne vor ajuta acum, în 2018,
să înţelegem dezastrul naţional în care ne zbatem.
- Lucrarea fostului deţinut politic Nicu
Porsenna (1948-1964) ne va face să acceptăm realitatea dureroasă că dictatura
comunistă de ieri şi regimul postcomunist de azi sunt consecinţele (logice şi
biologice!) ale pasivităţii, iresponsabilităţilor şi laşităţilor de tot felul,
manifestate de o aşa-zisă elită interbelică.
- Ne referim la acea „elită” combătută de
savantul Mircea Eliade în profeticul său articol din 1935, intitulat „Piloţii
orbi”. O „elită” incapabilă să dea conţinut statal (biologic, moral, politic)
acelui conţinător statal numit „România Întregită” (în formularea Părintelui
Patriei Ionel I.C. Brătianu) sau „România Unită” (în formularea Părintelui Patriei
Iuliu Maniu).
- Întrebări, chinuitoare azi, pentru
teologii, istoricii, politicienii şi jurnaliştii români : DE CE
intelectualitatea zis „creştină” a epocii interbelice a uitat de făuritorii
României Unite (Regele Ferdinand I, Regina Maria, Ionel I.C.Brătianu şi Iuliu
Maniu)?
- DE CE elita intelectuală zis creştină a
„României Întregite” a uitat că Rusia este duşmanul ereditar al Neamului
Românesc, aşa cum ne-au prevenit Domnitorul Ştefan cel Mare şi Sfânt şi, mai
târziu, vârful de lance al gândirii politice româneşti Mihail Eminescu?
Iată
degenerarea neamului nostru! „Corupţia-sistem”
„Pe ruinele
interesului obştesc creşte tare, ca mărăcinele, interesul personal, egoismul
omului întors la natura primitivă. E dispariţia dezinteresării eroice, e
imoralitatea şi corupţia publică devenită sistem [...]. Am impresia că românii
şi-au împlinit rolul istoric: după ce au apărat Europa de huni, de tătari şi de
turci, de bolşevismul rusesc şi de megalomania maghiară, se retrag de pe scena
lumii, nemaiputând crea oameni. Scriu aceste rânduri şi-mi pare că aştern
rămasul bun al unui român de la poporul său, care nu va mai fi”.
N.B. Nicu
Porsenna, în 1937, semnala „corupţia publică devenită sistem”! Din 2010
încoace, toţi românii se plâng la unison că... „sistemul e de vină”.
„Slăbiciunea
morală”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa de energie şi de perseverenţă”): „Regula în
viaţa publică e resemnarea, slăbiciunea morală. Din această pasivitate, din
iertarea pe toată linia, a rămas în psihologia românească pomana şi
gratuitatea. [...] Iertarea de datorii şi nicio răspundere [...]. De aceea,
spre deosebire de morala aspră şi neîndurătoare a Occidentului, mentalitatea
românului este Protecţia şi Norocul; iar nu efortul, nu iniţiativa. «Românul se
naşte bursier, trăieşte funcţionar şi moare pensionar» (cf. P.P.Carp)”. [...]
Idealul rasei noastre a devenit câştigul fără muncă (M. Eminescu),
superficialitatea, spoiala. Într-un cuvânt, lipsa de efort. Nu e de mirare că
dacă îţi trebuie un lucrător care să-ţi strice intalaţiile, un secretar care să-ţi
încurce treburile, un avocat care să-ţi piardă termenele proceselor, se impune
să-l alegi român. Îl vrei serios şi capabil? E nevoie să-l iei străin [...]. În
neamul nostru, în orice ramură de muncă, omul stăruitor, corect, înzestrat cu
conştiinţă profesională – este excepţia; leneşul înfumurat, deşteptul
superficial – este regula”.
N.B. Se mai
poate adăuga/comenta ceva după 81 de ani, in caracterizarea mentalului
romanesc?
„Schimbare
sau pieire”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa concepţiei morale”): „Românul este complet
lipsit de mândrie omenească, cetăţenească şi naţională. Polonezul şi maghiarul
împing orgoliul până la trufie; bulgarul, sârbul şi grecul duc mâna la cuţit,
fac revoluţii. Singur românul rabdă, rabdă ca o piatră să fie călcat în
picioare, pălmuit, scuipat, jefuit de oamenii politici, strivit de impozite,
insultat în gândul şi simţirea lui. Şi toate acestea fără nicio tresărire de
mânie mântuitoare. [...] Nu. Românul rămâne pururi cu fruntea în ţărână, el nu
are îndrăzneala să ţină pieptul înainte şi capul sus. E un sclav! [...] În
prima ţară din Europa, noi suntem ultimul popor din Europa! Concluzia se impune
de la sine: dacă nu ne schimbăm, vom pieri!”
N.B. Şi după
81 de ani, românii comentează între ei faptul că „am ajuns un popor de sclavi”,
că „suntem un popor de laşi” şi fac comparaţii cu popoarele din jur şi din
Occident unde migraţia definitiva a forţei de muncă din România a atins locul
unu în Europa!
„Reforma
caracterului”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Reforma caracterului”): „Este prea cunoscută
lamentabila lipsă de pregătire intelectuală şi morală a tineretului de azi.
Majoritatea acestor tineri nu ştiu, în afară de regulile teoretice ale
sportului, NIMIC. Dezastrul examenelor de bacalaureat e elocvent: 60% din
candidaţi – cad! Rămâne întrebarea: cum li s-a îngăduit să ajungă până la
bacalaureat? ... Licenţiaţi universitari scriu „v-ă ve-ţi duce”, „lam zărit”
etc. ... Şi pe deasupra acestei absenţe uluitoare de efort cerebral, o feroce
sete de bani. Panem et circenses, ca în epoca lui Nero”.
N.B. Dacă
mai adăugăm zeul INTERNET, telefonul mobil „i-phone” şi manelele de factură
țigănească avem tabloul aproape apocaliptic al degenerării tinerilor. Tineri
a-culturali, a-religioși, gratulaţi cu un examen de BAC formal (dar şi acela
picat în procente similare celor din 1936-1937) şi cu admiteri la Universităţi
de stat fără examen/ concurs!!!
„Ineficacitatea
pedagogică”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Ineficacitatea pedagogică”): „În România, tineretul
de după Război n-a fost lipsit numai de o educaţie specială de energie, ci
lăsat să decadă şi din bruma de educaţie ce o primeau generaţiile înaintate
[...]. Copiii de azi, şi oamenii care ies din ei, sunt o grozăvie. Desigur, nu
din vina lor, ci din a acelora care i-au crescut. Părinţii au lăsat şi lasă
libertate absolută ambelor sexe. Spectacolul corupţiei politice dezvoltă în
sufletul copiilor o adevărată floră putrescentă de idei şi moravuri. La şcoală,
profesori ignoranţi şi lipsiţi de interes îşi bat joc de cursuri; cărţile de
şcoală ieşite din oficinele «democratice» sunt o ruşine şi un pericol; notele
se dau pe hatâr şi nepăsare. Astfel, ajung la bacalaureat elevi agramaţi,
necunoscând nici ortografia română[...].Tineretul nostru decade «în progresie
geometrică», alunecând accelerat spre o nulitate absolută, spre descompunere şi
pierzare!”
N.B.
Constatări faptice, fenomene sociale consemnate în 1937, dar parcă citite în
presa anilor 2017-2018! Poate vreun dascăl sau părinte să mai comenteze ceva?
„Tembelism
oriental”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Bazele materiale ale reformei”): „O vorbă veche
românească, ce-şi păstrează şi azi tot tâlcul, zice despre ţara noastră «Bună
ţară, rea tocmeală». TOCMEALA avea atunci înţelesul de administraţie,
întocmire, organizare. Nu se putea spune mai bine despre ţara aceasta
binecuvântată de natură, oropsită de oameni”.
„Cu scopul
de a găsi o soluţie acestei crize de oameni, acestei slăbiciuni, acestui
tembelism oriental şi corupţiei omului românesc, am gândit ani şi ani, am
studiat, am cules datele Ştiinţei, am aşternut rândurile cărţii de faţă. Scopul
nostru este să vedem cum se poate schimba TOCMEALA ţării, îndreptarea omului”.
„Pentru
aceasta am propus un sistem de educaţie, care nu ţinteşte numai la difuzarea de
cunoştinţe; acestea singure creează, ca astăzi, un proletariat
pseudo-intelectual care, pe temeiul diplomelor obţinute, solicită slujbe, de
preferat la Stat. Noi ţintim mai ales să formăm caractere, cu scopul de a
reconstrui rasa românească şi a ne înainta civilizaţia. Trebuie să înlocuim
plebea diplomată sau nediplomată, de azi – cu OAMENI.”
N.B. Armata
de tineri absolvenţi de licee şi de universităţi, care invadează societatea
noastră anual cu sute de mii de pretenţii de job-uri bine plătite este o
realitate zguduitoare şi în 2018. Deşi comunismul a căzut, proletariatul
pseudo-intelectual se înmulţeşte aberant în detrimentul clasei de mijloc, al
antreprenorilor /întreprinzătorilor, al meseriaşilor şi muncitorilor
calificaţi. Totul seamănă cu o... demenţă socială veche de 81 de ani?
„Un român
moale, superficial, uşuratic”
REMEMBER N.
PORSENNA – 1937 (Capitolul „Rasa reeducată, regenerată”): „Astăzi avem un român
moale, tembel, superficial, uşuratic, indiferent la progres, egoist, incorect:
un semi-barbar, numai cu aparenţele civilizaţiei. Acest om locuieşte şi conduce
o ţară cu aspect general primitiv (de «ŢIGĂNIE»), o patrie ale cărei bogăţii nu
ştie a le pune în valoare. Iar puţinele bogăţii valorificate îngraşă o
oligarhie de conducători hrăpăreţi [...], care duc o existenţă de lux în
mizeria generală”. „Lux şi mizerie: iată aspectul civilizaţiei româneşti. În
ţara cea mai bogată din Europa, noi suntem cel mai înapoiat popor, din pricina
lipsei de adevăraţi oameni[...]”.
„REGENERAREA
noastră nu e un lux, nici o ambiţie, cu atât mai puţin un capriciu. Este o
necesitate de neînlăturat, în mijlocul unor PRIMEJDII DE MOARTE [...]”. „Povaţa
de căpetenie a Regelui Carol I către sfetnicii săi era: FORMAŢI CARACTERE.
Personal, acest suveran a dat cel dintâi pilda caracterului, împingând virtutea
până la ascetism [...]”.
„Pentru ca
somnul de azi să nu devină în adevăr somnul morţii, e poruncitor să luăm
hotărârea de a scutura negurile vieţii primitive, a ne freca pleoapele de
amorţeala orientului, a ne încorda pentru marele efort al Civilizaţiei, al
Puterii!"
SORIN
STRATILAT
Valoare şi
întâmplare… la Nobel
Timpul nu consacră, ci validează.
În drumul cifrelor spre infinit, în filosofia numerelor lui Pitagora, ultimul
număr îl cuprinde pe primul, deci tinde spre ceva – spre împlinire, pe când
primul îşi pierde nădejdea în … infinit.
În cazul premiului Nobel din 1901,
când au început nominalizările, trei generaţii de nume au trecut prin
criteriile clipei.
Fie că au fost cititorii - Măria Sa
publicul – sau critica literară sau Academia franceză, Premiul Nobel şi-a
asumat în acest lanţ al consacrării răspunderea, în timp, de instanţă efemeră.
Pentru că un cititor are criteriile
lui de consacrare sau plăcere literară, critica literară – după părerea mea
este la fel de subiectivă în contemporaneitatea epocii creatoare, iar Academia
franceză a rămas în ţara ei.
Subsemnatul nu crede în premii, mai
ales când sunt pe bani; sigur că un premiu significă o apreciere, chiar o
preţuire, dar când te-apuci să faci cultură, nu te gândeşti să câştigi bani sau
recunoştinţă.
Dacă faci din creaţia ta o marfă,
nici nu te aştepta să te îmbogăţeşti de pe urma artei, oricât de talentat ai
fi! Şi nu rămâne supărat pe artă, dacă nu te alegi cu nimic de pe urma harului
şi a muncii tale.
Meseria o înveţi, arta nu!
Oricum, cultura îşi are rădăcina în
– cult - unde profanul devine sacru şi nu mai poţi face negustorie cu talentul
tău, devenind negustor, deci profan.
Într-o religie străveche oamenii se
închină şi la un fir de iarbă, meditând la o fiinţă, pentru a întregi
echilibrul cosmic.
Aşadar, cei care au scris şi nu
s-au gândit la succes, au rămas, unii s-au născut mari, alţii dobândesc
mărirea!
Depinde cât dăruieşti în timp! Iar
când a fost vorba de premii, câştigătorii, de fapt, n-au luat nimic;
consacrarea s-a topit în timp, valoarea a rămas… tot în timp. Dacă rămâne? Sau
ceea ce rămâne? Sunt unii care au scris o singură carte – nepremiată, dar
iubită de toţi (Lampedusa, Constant, Rostand), nu?
Unii confundă popularitatea cu
valoarea!
Chiar din primul an al înfiinţării
Premiului Nobel în 1901, scriitorul francez Sully Prudhomme (1839-1907) înşfăca
Nobel-ul din faţa lui Lev Tolstoi (1826-1910); atunci cred că Pierre Bezuhov
sau Anna Karenina au lăcrimat puţin.
De-atunci încoace, unii nici măcar
n-au fost nominalizaţi, ca un: Lampedusa - ghepardul cu blazon, Maiakovski -
victima propriului său crez ideologic, Mihail Sadoveanu – purcede pe apa
Siretului ca un basm molcom şi sfătos, Iannis Ritsos – cu eposul poeziei, Emil
Cioran – gânditorul care la patruzeci şi şase de ani mai mânca la cantina
studenţilor francezi pentru a-şi păstra "puterea de-a fi"; menseir
Giraudoux – care aduce dragostea "Ondinei" printre oameni, Paul
Claudel – lovit de revelaţia mistică sub Casca de aur, un Cocteau – cu Maşina
de scris, Truman Capote – care Cu sânge rece intră în sufletul criminalului,
intelectualul Camil Petrescu cântând absolutul în piesele sale, Haşek – un
Şveik cu zâmbetul amar, Peter Weiss, Italo Calvino – cu obârşia sa cubaneză şi
fantezia italiană, Asimov – fantasticul biochimist sau biochimistul fantastic;
cel care se zbate în nuvelele sale ca un intelectual din societatea
contemporană se cheamă Alberto Morovia;
Nathalie Sarrante cu trofismele sale anunţând un stil nou al romanului…
şi încă o sută de nume n-ar epuiza lista talentelor.
Te întristează ideea că în 1912
Jack London a pierdut în faţa mai puţin cunoscutului belgian Maurice
Malterlinck sau James Joyce – irlandezul care scria fără punct şi virgulă,
aducând ceva nou în construcţia romanului, nu se ridică la valoarea lui Jacinto
Benovereste din Spania.
Un Khalil Gibran, excelentul
moralist libanez, nu cred că auzise de Sigrid Undset din Norvegia, care lua
premiul în dauna lui 1929.
Brecht rămâne nepremiat cu O operă
de trei parale, dar făcea toţi banii, în faţa lui Halldor Laxness din Islanda,
în 1956, care nu ştim câte "parale" făcea.
Eugen Ionesco se consolează cu
scaunul din aula Academiei Franceze, lăsând premiul în mâinile spaniolului
Vicente Aleixandre.
Cred că alegerea frizează absurdul,
nu?
Ca să nu mai vorbim de un Harold
Pinter, Dürrenmat sau Evtuşenko.
Alfred Nobel nu s-a gândit că nu i
se va respecta doleanţa testamentară în care valoarea literară şi valoarea
morală să concorde. Apoi au apărut criteriile politice, geopolitice, etnice şi
pur şi simplu prin simpatie. Aşa cred?
În timpurile noastre prin viscerele
lăcaşelor ce dăruiesc premii se mai fac şi donaţii sau contribuţii afectuoase.
În 1911 Caragiale nu putea să-l
depăşească pe germanul Paul von Heyse scriitorul pe care eu nu l-am găsit în
niciun dicţionar. Deşi în 1941 nu se acordă Premiul Nobel pentru literatură,
romancierului român Liviu Rebreanu – nominalizat, nu i se decernează. În
schimb, în 1951 Tudor Arghezi, care pentru români a rămas un simbol al poeziei
nu-l poate depăşi pe galezul din Welsh, Bertrand Russel – filosof şi logician cu o singură lucrare Principia
matematica.
Ce să mai vorbim de filosoful şi
poetul Lucian Blaga, cu un sistem filosofic al "Spaţiului Mioritic",
recunoscut de Academia franceză n-a avut – poate – accentul "francez"
în faţa lui Saint John Perse, care primea Nobel-ul pentru Franţa.
Nichita Stănescu, cu volumul Poezia
captivă în 1981, pierdea în faţa lui Czeslaw Milosz din Statele Unite; şi nu
mai departe de anul 2000, când iarăşi nu se acorda premiul pentru literatură,
deşi poetul şi dramaturgul Marin Sorescu era nominalizat. Eh! Asta e!?
Când valoarea morală nu se afirmă
în valoarea literară, apar uzurpatorii, care nu-şi pot salva sinele şi vor
bântui, suflete călătoare, până se vor pierd. Ce păcat că în loc să-şi caute
mântuirea s-au sfârşit din viaţă – şi atât; fără să-şi afle săvârşirea.
Când te gândeşti că un băiat din
Oran nu accepta Marele Premiu şi, în refuzul lui, se sinucidea. Gestul e dur şi
necreştinesc, deşi cred că nu era o frondă, ci atunci devenea el însuşi şi
pentru sine, eternitatea; se chema Camus.
Ironia sorţii se arată mai tare
decât ironia juriilor când, mari scriitori cu o viaţă relativ scurtă, mulţi
descoperiţi postum, n-au fost nici măcar nominalizaţi: un Kafka, Apollinaire,
Esenin, Bulgakov.
La drept vorbind, toţi aceşti
minunaţi absenţi din statisticile cu lauri dovedesc că literatura de calitate
nu încape pe listele de apreciere şi rămâne mult mai bogată decât poate
cuprinde un premiu.
Substanţa virtuţii şi a talentului
uman cred că se măsoară în timp, nu în premii.
Sunt însă oameni care au îngheţat
timpul şi au făcut îngerii să plângă când se aplecau peste grijile lumii, prin
scrisul lor.
Dintre ei s-au chemat şi românii:
Caragiale, Rebreanu, Arghezi, Blaga, Nichita Stănescu, Marin Sorescu.
Dar aceşti minunaţi ai pământului
au primit şi ei un Dar, un singur Dar, un premiu unicat în viaţa lor, şi acesta
este de la Dumnezeu – Harul?
*
Într-o noapte înstelată, licuricii
din iarbă au strigat către stele: "Se spune că noi suntem reflecţia
voastră pe Pământ". Stelele n-au răspuns!
Book-launch in Bucharest
presents a preview of the 2006 Ibsen anniversary celebrations
The book
"Ibsenienii" by George Anca was officially launched in Biblioteca
Pedagogica Nationala "I.C. Petrescu" in Bucharest on Tuesday 29
November. The event gave a taste of a series of events planned for next year to
commemorate the 100th anniversary of the death of the Norwegian dramatist
Henrik Ibsen.
02/12/2005
:: "Ibsenians" is a book about Norway’s most famous writer and his
legacy, and the interface between Romanians and Norwegians and between
Norwegian and Romanian literature and literary figures.
Norway’s
ambassador to Romania, Leif Arne Ulland, spoke at the event of what is to come
next year when Norway celebrates its greatest dramatist, who will be
commemorated all over the world. In Romania a major event will be an Ibsen
theatre festival organised by the National Theatre in Iasi from 7–14 May 2006.
During this festival the plan is to have performances of seven Ibsen plays from
theatres in Romania, Norway and other European countries with one performance
each night. This will be combined with workshops and more academic discussions.
The
book-launch was also honoured by the presence of Prof. Dr. Sanda Tomescu-Baciu,
one of the foremost experts on Henrik Ibsen in the world. She is also the
leader of the Department for Scandinavian Languages, which currently has around
120 Romanian students involved in the Norwegian language- and literature
program at the University of Cluj.
Two actors
read parts of Ibsen’s "When the Dead Awaken" at the book launch, and
several other Ibsen experts and enthusiasts held interventions.
Please also
note that the Ibsen worldwide is now launched. This is the most comprehensive
Ibsen presentation on the internet so far.
The Ibsen
site will contain information on the different events in relation to the Ibsen
year in Romania. The site will present comprehensive information on Henrik
Ibsen as a writer. The site will also contain references to additional
information on Ibsen.
Ibsen
worldwide has been established in 91 countries and in 18 languages, and is part
of "Norway - the official site". Ibsen worldwide is a collaboration
between the National Ibsen Committee and the Norwegian Ministry of Foreign
Affairs.
CUM S-A NASCUT „DEMOCRATIA”
Sclavii
mergeau unul după altul și fiecare căra câte o piatră șlefuită. Patru rânduri
de peste un kilometru în lungime, de la cariera de piatră până la locul unde a
început construcția orașului-cetate nou, erau vegheate de către străjeri.
Fiecare străjer controla câte 10 sclavi.
Pe o parte
de sclavi, pe o piramidă de 13 metri în inălțime construită manual din pietre
șlefuite, sta Cratius – unul dintre preoții supremi, care a urmărit tăcut pe
parcursul a 4 luni ce se petrecea. Nimeni nu îndrăznea să-l distragă, nici
măcar cu privirea, să-l întrerupă din meditații. Sclavii și străjerii percepeau
piramida cu tron în vârf ca o parte a landșaftului. Iar omul care, ba ședea pe
tron, ba se plimba pe terasa din vârful piramidei era pentru ei ca o fantomă.
Cratius și-a
fixat ca scop să reformeze statul, să întărească domnia preoților- ( Saducheii-
azi, masoneria evreiasca) pentru mii de ani înainte supunând toți oamenii
lumii, să-i transforme pe toți, inclusiv pe domnitorii popoarelor, în sclavii
săi.
Odată,
Cratius a coborât jos, lăsând pe tron un geamăn de-al său. „Preotul ” și-a
schimbat hainele, și-a pus perucă. A poruncit căpitanului străjerilor să-l
încătușeze, ca pe sclavi, și s-a pus în rând cu un rob tânăr și voinic pe nume
Nardus.
Privind
fețele sclavilor, Cratius a observat că la acest tânăr privirea este curioasă
și înviorată, și nu rătăcită sau înjosită ca la majoritatea. Chipul lui Nardus
era mai întâi concentrată și gânditoare, apoi emoționată. „El pune ceva la
cale” – a înțeles preotul, însă a vrut să se încredințeze în presupunerea sa.
Două zile
Cratius l-a urmărit pe Nardus, cărând pietre, a șezut lângă el în timpul mesei
și a dormit alături. A treia seară, când s-a ordonat „La culcare!”, Cratius s-a
întors către tânăr și, cu amărăciune și disperare, a întrebat în șoaptă pe
nimeni anume:
– Oare așa
vom trăi tot restul vieții?
Preotul a
observat: sclavul tânăr a tresărit și s-a întors imediat cu fața către bătrân.
Ochii îi străluceau. Îi străluceau chiar și în lumina slabă din baracă.
– Asta nu va
dura mult! Eu încrorpesc un plan, și tu, bătrâne, poți participa la el, a
șoptit tânărul sclav.
– Ce fel de
plan?, a întrebat preotul indiferent și oftând.
– Și tu,
bătrâne, și eu, și noi toți curând vom fi oameni liberi, și nu sclavi. Gândește-te,
bătrâne: la fiecare 10 sclavi există câte un străjer, la fiecare 15 femei care
gătesc hrană și cos haine, de asemenea, există câte un străjer. Dacă vom ataca
straja toți odată, o vom învinge ușor. Chiar dacă străjerii sunt înarmați, iar
noi înlănțuiți. Noi vom fi 10 la unul, și vom folosi lanțurile ca arme stopând
loviturile de sabie. Noi vom dezarma toată straja, îi vom lega și le vom lua
armele.
– Ei,
tinere, a oftat preotul din nou și a spus cumva indiferent, planul tău nu este
bine chibzuit: vom putea dezarma straja care ne urmărește, însă împăratul va
trimite imediat alți ostași, poate chiar o armată întreagă, și va ucide sclavii
răsculați.
– M-am
gândit și la asta, bătrâne. Trebuie ales momentul când armata nu va fi. Și
acest moment se apropie. Vedem cu toții că armata se pregătește de campanie. Se
pregătesc provizii pentru 3 luni înainte. Înseamnă că peste 3 luni oastea va
ajunge la destinație și va intra în luptă. După război va fi slăbită, însă va
cuceri mulți sclavi. Pentru ei deja se construiesc barăci. Noi vom începe
răscoala exact atunci când armata împăratului va intra în luptă. Solilor le vor
trebuie cel puțin o lună pentru a înștiința armata și pe împărat despre
răscoală. Oastea slăbită va reveni în cel puțin 3 luni. Timp de 4 luni noi vom
reuși să ne pregătim pentru întâlnire. Noi vom fi nu mai puțini la număr, dar
sclavii cuceriți vor vrea să ni se alăture când vor vedea ce se petrece. Eu
m-am gândit bine, bătrâne.
– Da,
tinere, planul tău, gândurile tale vor avea succes, a spus preotul și a adăugat
deja înviorat: dar ce vor face sclavii când vor obține libertatea și ce se va
întâmpla cu conducătorii și soldații?
– La asta
m-am gândit mai puțin. Acum am doar un gând: cei care au fost sclavi nu vor mai
fi sclavi, iar cei care n-au fost sclavi vor fi sclavi, a spus Nardus, gândind
cu glas tare.
– Iar
preoții? Spune-mi tinere, preoții vor fi sclavi sau oameni liberi când vei
câștiga?
– Preoții?
Nu m-am gândit nici la asta. Până una-alta preoții trebuie să rămână cum sunt.
De ei ascultă și sclavii, și împărații. Cu toate că este greu să-i înțelegi
câteodată, dar cred că sunt inofensivi. Lasă-i să vorbească despre dumnezei,
iar noi știm singuri cum să ne trăim viața mai bine.
– Mai bine,
e bine, a spus preotul, și s-a prefăcut că-i este somn.
Însă Cratius
nu a dormit în acea noapte. El medita: „Desigur, cel mai simplu ar fi să-l
anunț pe împărat despre complot și-l vor închide pe tânărul sclav, el sigur
este cea mai mare inspirație pentru ceilalți. Însă asta nu va rezolva problema.
Sclavii tot vor dori eliberare din sclavie. Vor apărea alți lideri, se vor
gândi noi planuri. De aceea, cel mai mare pericol pentru stat întotdeauna va fi
în interiorul lui”.
Cratius avea
ca scop suprimarea întregii lumi. El înțelegea că scopul său nu poate fi atins
doar prin aplicarea violenței fizice. Este necesară influențarea psihologică a
fiecărui om, a tuturor popoarelor. Trebuie transformată gândirea omului:
trebuie să le induci ideea că sclavia este binele suprem. Este necesară
demararea unui program autoreglator care va dezorienta popoare întregi în
spațiu, timp și concepte. Însă, cel mai important: acesta trebuie să fie
adecvat realității. Gândurile lui Cratius zburau tot mai repede. El a încetat
să-și mai simtă corpul, cătușele grele de pe picioare și mâni. Și, ca din
adins, ca un fulger, s-a născut programul. Încă puțin detaliat și explicit,
însă uimitor, prin amploarea sa. Cratius s-a simtit stăpânul absolut al lumii
întregi.
„Preotul”
sta pe așternut, încătușat, și se admira: „Mâine dimineață, când toți vor pleca
la lucru, eu îi voi spune căpitanului străjerilor să mă elibereze din rândul
sclavilor, să-mi scoată cătușele. Eu voi detalia programul meu, voi spăune
câteva cuvinte și lumea va începe să se schimbe. Incredibil! Doar câteva
cuvinte și lumea mi se va supune mie, ideei mele. Dumnezeu, într-adevăr, i-a
dat omului o putere nemaivăzută în Univers – puterea gândirii. Ea produce
cuvinte și schimbă cursul istoriei. Momentul este cât se poate de favorabil.
Sclavii au elaborat un plan de răscoală. Acest plan este într-adevăr rațional
și poate duce la victoria lor și la un prim rezultat pozitiv pentru ei. Însă,
eu, doar cu câteva fraze, îi voi transforma în sclavi nu numai pe copiii și
nepoții lor, dar și împăraților și ostașilor le voi impune să fie sclavi pentru
mii de ani înainte”.
Dimineață,
la semnul lui Cratius, căpitanul l-a descătușat și, deja în ziua următoare, el
i-a chemat pe ceilalți 5 preoți (saduchei) și pe împărat pe terasa piramidei
sale. Cratius a început discursul în fața celor prezenți:
– Ceea ce
veți auzi acum să nu fie scris sau povestit! În jurul nostru nu sunt pereți,
astfel încât nimeni în afară de voi nu va auzi vorbele mele. Eu am elaborat un
plan prin care vom supune întreaga omenire a Pământului. Asta este imposibil de
făcut chiar cu armate numeroase și războaie epuizante. Eu, însă, voi face asta
doar cu ajutorul câtorva fraze. Vor trece doar 2 zile de la rostirea lor și
veți observa cât de radical va începe să se schimbe lumea. Priviți: jos sunt
rânduri enorme de sclavi care cară câte o piatră. Ei sunt vegheați de o mulțime
de soldați. Cu cât sunt mai mulți sclavi, cu atât este mai bine pentru stat.
Noi întotdeauna am crezut în asta. Însă cu cât sunt mai mulți sclavi, cu atât
trebuie să ne păzim mai bine de răscoala lor. Noi îmbunătățim paza, noi suntem
nevoiți să-i hrănim bine. De altfel, ei nu vor fi capabili să facă muncă fizică
grea, ei oricum lenevesc și se revoltă. Priviți cât de încet se mișcă! Iar
paznicii leneși nu-i bat cu biciul și nu-i mână, chiar și pe cei tineri și
voinici. Însă ei se vor mișca cu mult mai repede. Și nu vor mai avea nevoie de
paznici. Și paznicii se vor transforma în sclavi. Asta se poate realiza astfel:
trebuie ca astăzi, înainte de apusul soarelui, solii împăratului să dea citire
ordinului Măriei Sale: „Odată cu răsăritul soarelui toți sclavii vor primi
libertate! Pentru fiecare piatră adusă în oraș, fiecare om liber va primi câte
o monedă. Fiecare monedă va putea fi schimbată pe hrană, îmbrăcăminte,
locuință, palat în oraș sau chiar pe întreg orașul. De azi înainte voi sunteți
oameni liberi”.
Când preoții
au înțeles vorbele lui Cratius, unul dintre ei, cel mai în vârstă, a spus:
– Tu ești un
demon, Cratius! Demonismul creat de tine va suprima multe popoare ale lumii.
– Fie ca eu
să fiu demon, iar creația mea să fie numită Democrație!
La apus,
sclavilor li s-a citit ordinul. Ei au rămas uimiți. Mulți nu au dormit în acea
noapte contemplând la viața lor nouă și fericită.
În dimineața
zilei următoare preoții și împăratul au urcat din pe piramidă. Imaginea pe care
o aveau în fața lor era într-adevăr uimitoare. Mii de oameni, foști sclavi,
cărau în goană aceleași pietre. Plini de sudoare, unii cărau câte două pietre.
Alții, care aveau câte una, alergau grăbiți ridicând nori de colb. Unii paznici
târau pietre și ei. Oameni care se credeau liberi, pentru că le fuseseră scoase
cătușele, doreau să primească cât mai multe monede, pentru a-și construi viața
cea fericită.
Cratius a
petrecut încă câteva luni pe terasa sa, urmărind cu satisfacție ce se întâmpla
în jur. Schimbările erau colosale. Unii sclavi s-au adunat în grupuri mici, au
construit cărucioare, și, umplându-le până-n vârf cu pietre, le împingeau plini
de sudoare și noroi.
„Ei vor
inventa mult mai multe mecanisme minunate”, s-a gândit Cratius cu satisfacție.
„Iată că au apărut și slujitori interni: furnizori de alimente și apă”.
Unii sclavi
se hrăneu din mers, nedorind să piardă timp pentru a se duce în barăci la mese,
și își împărțeau monedele obținute cu cei care le aduceau hrana.
„Ia te uită,
la ei au apărut și tămăduitori, care le dau ajutor răniților din mers, și tot
pentru monedele câștigate. Și-au ales și reglatori de trafic. Curând își vor
alege șefi și judecători. Lasă-i să aleagă, ei doar se cred liberi! Însă
important este același lucru: ei cară pietre în continuare”.
Și așa ei
fug de-a lungul mileniilor, prin noroi, plini de sudoare, cărând pietre grele.
Și în prezent urmașii acelor sclavi continuă fuga lipsită de sens…
Nota:
Saducheii
reprezentau clasa preotimii din vechiul Israel. Etimologic, ei purtau numele
Marelui Preot din vremea lui David si Solomon – Sadoc. Conservatori, pentru ei
singurele cărti canonice erau cele care formează Pentateuhul. Nu credeau în
nemurirea sufletului, învierea trupurilor si nici în îngeri (Mat. 22:23; Fapte
23:8).
Acestia au
derivat astazi in bancherii sionisti care stapanesc lumea!!
IOAN CIOFU
False
inocenţe
- Ehei, oameni buni, SALUT! Iată-mă
păşind şi eu pe această lume! Păşind, am spus? Nu e chiar corect. Îmbrâncit,
împins în salturi la un cor de îndemnuri şi strigături, expulzat adică.
Şi cât de liniştit eram eu acolo,
în lumea care avea un singur stăpân, până şi cei din afară o recunosc: totul
pentru ăla micu’! Nu simţeam niciodată foamea, frigul (aveam în apropiere o
centrală de căldură prevăzută cu termostat), dormeam oricât şi când voiam, mă
jucam oridecâteori aveam plăcere şi interes. Nu mă credeţi? Înseamnă că v-a cam
lăsat memoria! Un joc agreat era acela cu picioarele. Pentru a fi mai exact, cu
degetele de la picioare. Îl practicam mai ales după ce-mi inspectam hotarele
Universului personal. Loveam cu piciorul în dreapta – şi constatam că graniţa
lui era sigură şi la locul ei. Loveam în stânga – şi o auzeam imediat pe
maică-mea comentând singură: ho, ho, băieţaş, te-ai făcut deja mare, ia-o mai
domol! După care, dorind să aflu în amănunt ce se mai află prin preajmă, îmi
întindeam mâinile pipăindu-mi, pe rând, degetele de la picioare: ce-or fi astea
şi la ce servesc? Aş mai fi încercat eu să le introduc în gură, dar nu ajungeam
până la ele.
Mare enigmă! Pe atunci nu-mi dădeam
seama că distracţia aceasta era doar preludiul viitorului joc cu sau despre
numere care, pentru unii, în societate, devine principala preocupare. Multă
vreme nu făcusem nici o legătură între jocul cu degetele şi cel cu beţioşoarele
de la grădiniţă sau şcoala primară când, tot aşa, ne jucam pentru a învăţa să-l
distingem pe 2 de 1 şi pe 3 de 2 ş.a.m.d.
Să vă mai spun ceva: preferinţa
suporterilor de a arăta cu degetele răsfirate de la o mână câte goluri va
încasa echipa adversă (asta pentru a da un singur exemplu) îşi are originea în
acea primă joacă a primei etape de viaţă pe care-l practicam cu ochii închişi.
Acelui joc din perioada intramaternă datorăm şi înţelegerea, poate, că în
obiectul întregii distracţii, acele degete sunt diferite unele faţă de altele:
când le atingeam, ele se înfiorau, cumva, iar eu simţeam asta. A fost o mare
descoperire, deoarece îmi dădusem seama că degetele atinse sunt ale mele şi că
eu reprezentam acea întreagă simţire. Deşi confuză, încă, iată conştientizată
prima mea identitate, înainte de a afla că mă cheamă Dan Răzvan, iar peste
câţiva ani, încă, să primesc în mână buletinul de identitate.
Dar starea în care cu siguranţă mă
simţeam cel mai bine, era atunci când visam. Am auzit că mulţi se îndoiesc de
faptul că noi ăştia, nenăscuţii, n-am putea avea vise, căci de unde şi pe ce
bază am putea visa, deoarece aceasta ar fi necesară existenţa unor fapte
petrecute anterior şi de nişte imagini păstrate în memorie, toate putând fi
evocate într-o vietate care şi-a aflat identitatea. Sigur, - aşa cum scria
cineva – doar oamenii ştiu că ceea ce visează vrabia e mălaiul, dar ne este
greu să credem că maturii, fie şi din greşeală, vor cu tot dinadinsul să
lipsească primei pruncii starea cea mai potrivită de a lua contactul cu viaţa.
Chiar că îmi vine să râd: cum să nu am despre ce visa, câtă vreme trăiam
într-un Univers care era numai al meu şi pe care îl inspectasem în amănunţime?!
Înconjurat de lichidul amniotic, pluteam ca pe un ocean. În el era cald şi
moale, iar atunci când maică-mea se deplasa, eram purtat parcă pe valuri. Ba,
atunci când era mai grăbită, mă simţeam ca într-o mică furtună, aveam chiar
„senzaţii tari”. Cum să nu putem visa când ne erau trezite atâtea simţuri şi
când unda unui val mi se freca de pleoapă provocându-mi stele şi pete slabe de
lumină care se orânduiau în fel şi chip?! Desigur, puteau fi şi coşmaruri, dar
asta de la caz la caz, cum se spune. Unii părinţi se mai ceartă, amarnic, se
mai şi lovesc, reciproc, ceea ce, vă daţi seama, poate crea micuţilor un mare
disconfort, de unde, gata şi coşmarul. Dar toate aceste neplăceri nu se datora
Universului interior ca atare, ci întâmplărilor neprietenoase de afară, din
partea acelora care-l ţineau în palmă.
Nu am nici controlul şi nici
înţelegerea deplină pentru amănunte, dar la un moment dat mi-am dat seama că
atât timpanul, cât şi întreaga mea făptură era invadată de ceva ritmic, de
uşoara atingere a unui ticăit care ba era egal, ba se înteţea. Mă puteţi crede
că acele mângâieri acustice şi tactile au fost primele mele impresii mai clare
despre „mamă”, nu despre cum era dânsa constituită – nici nu aveam cum şti – ci
despre ea ca principală sursă de protecţie? Nici o mirare, deci, că expresia cea
mai concretă şi mai adevărată despre legătura dintre mama şi copilul său este
una de inimă şi de suflet.
Ţin să remarc aceasta acum când
n-am învăţat încă totul despre ceea ce viaţa îţi bagă de prisos în traistă şi
când uitarea poate îneca parte din sfintele aduceri aminte.
După ce am aflat că bătăile inimii
din afară semnifică pentru mine „mama”, am mai învăţat, repede, noi lucruri:
i-am recunoscut foarte uşor vocea, ştiind foarte bine când vorbea cu mine sau
despre mine. Interesul meu pentru toate acestea a condus la o altă mare
descoperire: ce este comunicarea. Ceea ce se petrecea între mine şi maică-mea a
fost baza, mai târziu ea a devenit comunicarea între oameni în societate. La
acel stadiu am constatat existenţa a tot felul de minuni, între care aceea că
astfel de comunicări puteau avea totuşi loc, chiar dacă unul dintre
interlocutori nici nu ar reprezenta încă ceea ce denumim o „persoană” – fapt
care ar scandaliza pe destul analişti – ci doar un boţ de carne vie care,
desigur, nu putea pronunţa nici măcar o silabă, necum să ştie ce reprezintă ea.
Peste ani am înţeles bine şi de ce două persoane pot comunica excelent, chiar
fără să-şi vorbească. Vedeţi, dar, că problematica firelor necunoscute care ne
leagă pe toţi atunci când cele la vedere se mai rup, acolo în pruncia
nearticulată s-a materializat prima oară, în Universul interior.
Ce era mai minunat privind aceste
legături cu exteriorul Universului placentar era şi faptul că senzaţiile şi
impresiile care se înscriau pe răbojul nesfârşitelor fişiere ale memoriei stau
acolo, fără a fi şterse vreodată în viaţă, deşi, de cele mai multe ori, nu avem
cunoştinţă despre ele decât peste zeci de ani. Cu un asemenea prilej, vă pot
spune cum mi-am pus eu în evidenţă, în mod indirect şi fără a fi putut evoca faptul concret, astfel de
urme ale memoriei. Urme care, chiar la zeci de ani distanţă, rămâneau un mijloc
de comunicare. Menţionez acest exemplu deoarece prea adesea se crede că bebeluşul
la naştere apare aproape cu totul străin de impresii. Dar pentru că ajunsesem
să cred despre mine, la un moment dat, că am un real talent muzical, fiind
posesorul unei gene de invidiat, îmi daţi voie să vă destăinui cum am ajuns
să-mi dau seama că mă înşelam, şi aceasta deoarece explicaţia despre aşa zisul
meu mare talent era cu totul alta.
La mijloc
fiind vorba doar despre urmele unei memorii din perioada prenatală care
ieşiseră la iveală într-o perioadă favorabilă: tocmai trebuia să trec printr-o
probă de descifrare a unei partituri de violoncel la prima lectură. Speram,
atunci, că numărul ratărilor să nu fie prea ridicat. Am rămas cel mai uimit
când am aflat că trecusem proba fără nici o greşeală tehnică.
I-am povestit maică-mi despre
succesul repurtat. Extrem de bucuroasă şi ea, a mai întrebat despre ce
compoziţie era vorba. I-am spus. A devenit, brusc, foarte serioasă, după care
m-a luat în braţe destăinuindu-mi, fericită, că aceasta era chiar melodia
preferată pe care o cânta adeseori la violoncel, când era însărcinată. Mai recunoştea
că deşi nu era convinsă că şi aceasta era posibil, cânta la instrument sperând
că dânsa era interpretul cel mai talentat, iar eu auditorul cel mai fidel.
Vedeţi, aşadar, până unde se
întinde funcţia aceasta de comunicare între oameni şi câte conotaţii putem
descoperi pe cuprinsul ei.
Revenim la întâmplarea cu bătăile
inimii maică-mi care, pentru mine, semnifica ritmul şi siguranţa vieţii,
convingerea că ne simţeam, amândoi, atât de bine. (Nu întâmplător producătorii
japonezi au scos pe piaţă, cu decenii în urmă, un disc pe care era imprimat un
puls uman ceva mai rar care, transmis sonor bebeluşilor insomniaci, reuşea
adesea să-i liniştească şi să-i adoarmă. Cu siguranţă că aceştia îşi
reactualizau propriile amintiri ritmice ale primei perioade de viaţă).
Pot crede că acele întâmplări
aruncă o punte către ceea ce, mult mai târziu, pentru noi însemna noţiunea de
timp. Acum, dacă mă gândesc bine, acel ritm cardiac matern nu putea fi decât un
semn pentru partea de prezent din scurgerea timpului. Toţi ca mine trăiam,
atunci, doar la timpul prezent, era un prezent continuu, „timpul” – cu totul
necunoscut pe atunci – neavând şi alte faze. Iar dacă ne mai amintim şi ceea ce
a scris Cioran, pentru care „veşnicia înseamnă completa înfrângere a timpului”
– putem comenta, dacă am fi avut pe atunci măcar un dram de judecată, că trăiam
periculoasa-i extindere a acesteia şi la făptura noastră. Numai că – şi ne vom
fi dat seama de aceasta peste câteva luni, doar, că veşnicia de care ne lăsam
fermecaţi nu era mai mare decât Universul pe care-l trasa placenta protectoare.
Creierul, avid, se dezvolta, însă,
într-un ritm uluitor, continuând să stabilească mereu alte şi alte asocieri
neuronale asemănătoare cu acelea realizate în momentul în care ne introduceam
degetele de la mână în gură, sau ne jucam cu degetele de la picioare, după care
urma stabilirea unui început de proces de identificare a acestora. Se ajungea,
astfel, la deschiderea unor orizonturi nebănuite pentru viitor. Jocul cu
degetele putea fi începutul abilităţii de apucare a sfârcului sânului matern şi
declanşarea adevăratei îndeletniciri a suptului. Scurgerea timpului, chiar
nesesizată, a şters, la un moment dat, aglutinarea celor 5 degete de la
picioare ca fiind un organ compact, sfârşind, mai târziu, cu conceperea
noţiunii de număr. Iar legătura care stăruia confuz între suptul laptelui la
sânul mamei şi biberon sau degetul de la mână, sfârşea, prin micile diferenţe
care apăreau între senzaţii, prin perceperea faptului că era vorba de scurgerea
unor faze diferite de timp. Ca atare, confuzia care stăruia, încă, în
conştientizarea diferenţierilor din micul Univers pentru diferite tipuri de
obiecte şi senzaţii – rămâne o bază de plecare pentru procesele de identificare,
ritm şi timp, pentru un timp cu diferite faze. De exemplu, pulsul maică-mi era
destul de variat pentru ceea ce, pe atunci, nu ştiam a identifica (timpul
zilei), dar se calma şi rărea vizibil pe timpul denumit, mai târziu, noapte. Nu
aveam habar de toate aceste identificări, deşi creierul fiecăruia consemna
diferenţierile de ritm cardiac şi, mai ales, le integra într-un fişier cu un
titlu mai special, periodicităţi ale timpului. Au existat, aşadar, de pe
atunci, materialul de prime impresii pentru tot ceea ce, cu toţii am realizat
despre fazele timpului, sfârşind a înţelege acea legitate a ireversibilităţii
timpului, metaforic vorbind a „săgeţii timpului”.
Mi-a fost bine în acea lume doar a
mea în care, dacă toate mamele nu s-ar mai şi certa, nu ar fi agresate şi nici
agresive, nu ar consuma alcool şi, bolnave fiind, nu ar recurge excesiv la
pastilele salvatoare – am conveni că acea lume a fiecăruia dintre noi ar putea
fi cu adevărat cea mai bună. Dar iată că, la un moment dat, mă trezesc, cum spuneam,
expulzat brutal din acea primă viaţă. A fost primul şoc pe care l-am întâmpinat
şi care a devenit paşaportul intrării în viaţă, naşterea. Necorect denumită
astfel – cel puţin pe jumătate – deoarece cu toţii ştim că, până la ea,
petrecusem deja una din fazele vieţii fără legătură directă cu societatea.
Reîntors la momentul în care părăsirea unei lumi însemna, totodată, intrarea în
alta, dar gândind cu mintea mea de acum tot ceea ce-mi închipui că aş fi trăit
important, pe atunci - adesea am căutat un răspuns la întrebarea: de ce
părăsirea acelui Eden şi intrarea în „viaţa cea de toate zilele” cu cele bune
şi rele este marcată de un şoc pentru bebeluşi? Un piston mă împingea din
spate, noi configuraţii de pereţi îmi ieşeau în cale şi mă comprimau parcă
anihilându-mă, iar atunci când, scăpat din strânsori mai aveam doar puterea de
a urla din răsputeri – ce mi-a fost dat să aflu (mai târziu)? Că moaşa ar fi
exclamat bucuroasă: aşa, aşa băieţaş, dă-i înainte, eşti sănătos tun! Iar mama,
total transpirată şi având în braţe pledul în care fusesem scufundat aşa cum
eram plin de un lichid alunecos şi de spumă, cu ornamente sângerânde – de mi-e
greaţă şi acum să-mi privesc fotografia – ei bine maică-mea, transfigurată de
plăcere spunea cu toată convingerea: cât e de frumos?!
De unde această evidentă
discrepanţă între ceea ce ni se întâmpla neplăcut nouă, pe atunci, şi ceea ce
apreciau maturii, cu prilejul aceluiaşi eveniment? Sau naşterea este capcana
strecurată în nefericirea de moment, dar care ne poate oferi, în timp,
asigurarea că experienţa de viaţă poate furniza, până la urmă, argumentul care
să îndulcească cel mai dezgustător hap? Să fie episodul şocului neplăcut al
naşterii primul preţ plătit pentru învăţătura care trebuie trasă şi care ne-ar îndemna parcă: cetăţeni ai planetei, nu
vă grăbiţi să taxaţi orice nefericire înainte de a constata până la capăt de
ceea ce urmează? De aici mai trebuie să înţelegem că fericirea care va veni (?)
are întotdeauna un preţ care se achită anticipat?
Ar putea fi o noimă în învăţătura ascunsă de
mai sus. Totodată, ar părea evident, de o logică simplă să gândim că dacă am
trăit mai întâi într-un Eden edificat special, pentru fiecare, după care am
intrat într-un Univers al tuturora (aici s-ar putea să fie problema) care, la
prima impresie, este prea aspru pentru ceea ce ne-am fi dorit – ar fi necesar,
şi drept, şi cu sens – mai ales – ca o altă lume s-o compenseze.
Răspunsul de acest fel poate fi
revendicat şi ca o chemare religioasă, dar el poate să rămână, tot aşa de bine,
ancorat, decent, în judecata oricărui mirean.
M-am referit la „naştere” ca la un
prim şoc al vieţii. E prea puţin spus. Naşterea reprezintă nevoia irevocabilă a
unei schimbări esenţiale, în care potecuţa trebuia părăsită pentru o alee cu o
perspectivă largă, cu toate că oportunităţile acesteia pot sfârşi în adevărate
drame. Să reţinem pentru moment ideea că, deşi de mărimea unei băşici ceva mai
mari, placenta cu lichid amniotic reprezenta, pentru făt, un Univers acvatic în
care se scăldau câteva obiecte identificabile – despre care s-a povestit –
naşterea însemna cu adevărat ruptura de Edenul atât de îndrăgit. Iar semnalul
că ruptura va urma curând rezultă din formularea cunoscută în toată lumea şi
care poate apărea chiar când nu te aştepţi: „s-a rupt apa!” (femeii gravide).
După naştere şi după tăierea cordonului ombilical devenit inutil, placenta şi
lichidul însângerat răspândite pe jos păreau singurele rămăşiţe a acelui
univers acvatic (după cum vom constata, urmele lui se păstrează şi-n viaţă, sub
diferite forme). Dar nici n-am apucat să ne arătăm creştetul către noul univers
în care urma să intrăm gălăgioşi când, mecanisme absconse declanşau brutale
compresii ale plămânilor, eliminând lichidul din compartiment (în care, dacă pe
atunci ne-ar fi bântuit imaginaţia, i-am fi populat canalele cu peştişori).
Astfel încât, după ce am părăsit tunelul cu probleme, plămânii executau un
rictus invers, avid de aerul oxigenat.
Ne găsim, de atunci începând, într-un
Ocean Aerian. Mă veţi înţelege de ce dacă în momentul respectiv mai păstram
vreun dram de putere, nu puteam decât să protestez, zbierând, deoarece şi
plămânii, la rândul lor, abia începuseră adaptarea cu gazul atmosferic. Dacă nu
vi se pare prea scandaloasă comparaţia, imaginaţi-vă că, în clipa respectivă, o
persoană s-ar fi jucat în preajmă cu un beţişor aprins, fie el şi din santal. E
iarăşi bine de amintit că unele fapte ale vieţii care dobândiseră cu vremea un
singur înţeles, capătă, la un moment dat, o susţinere contrarie. Deşi am
comentat la început expresia că odată cu naşterea am păşit în viaţă, trebuie
recunoscut că pasul făcut de om este şi cel mai la îndemână mijloc de a ne
deplasa peste tot, iar pentru cei cu „dor de ducă”, inclusiv de a cutreiera
planeta.
Dar la acel prim stadiu de viaţă la
care mă refer, pasul trebuia abia inventat. Este o evidenţă faptul că primele
săptămâni ale nou-născutului însemnau aproape o lipsă totală de libertate. Nu
aveam voie să mă trezesc când nu trebuia sau, dimpotrivă, trebuia să mă culc la
comandă – motiv pentru care cei din jur foloseau fel de fel de trucuri
copilăreşti. Nu aveam voie să-mi mişc uneori picioarele, să mă joc cu ele, dar
nici să le las să doarmă răsfirate, motiv pentru care erau legate cu feşe. De
altfel, se vede foarte bine de pe fotografie, semănam cu o mumie. În afară de
clipele când sugeam lapte sau eram mângâiat cu tandreţe, baia de seară era cea
mai aşteptată întâmplare. Dar dacă întreg ritualul la care se recurgea urmărea
de a-mi asigura igiena necesară şi dezvoltarea fizică, pentru mine baia din
copae reprezenta scalda din ocean, socotit, după cum se ştie, leagănul vieţii.
Cât priveşte dragostea pe care acest Ocean a transmis-o peste timp, celor mici,
urmăriţi numai bebeluşii care, eliberaţi fiind în apa unui bazin, nu au nici
urmă de frică. Ei plutesc sau, supravegheaţi, se lasă afundaţi, păstrându-şi
ochii deschişi, fiind încântaţi de aventură şi simţindu-se în perfectă
siguranţă. (În momentul imersiunii, la nivelul faringelui a fost blocată, în
mod reflex, calea pătrunderii lichidului). Un reflex ancestral, fără-ndoială, a
multor vieţuitoare marine, care, mult mai târziu, la omul deprins a fi
vieţuitoare a Oceanului Aerian, reflexul se pierde, de unde şi spaima şi înecul
multora.
Dar, cum spuneam, hrănit bine şi
îmbăiat, eram repede trimis la culcare. Atunci, mai ales, era folosit trucul cu
leagănul (ca o plutire săltată pe valuri moi) în care simţirea noastră chiar
credea.
E de la sine înţeles că vine vremea
şi pentru păşit, pentru mers şi deplasare, de luare în stăpânire a noului
univers geografic: leagănul, camera copilului. Nu putem trece la acest capitol
fără a aminti de noul şoc pe care trebuia să-l întâmpine proaspătul turist al
planetei, avid de a păşi, de a cutreiera, motiv pentru ca, înainte de toate,
trebuia să se ridice la verticală, sfidând mersul de-a buşilea.
Este faza în
care am constatat (înţelegând aceasta mult mai târziu) că gravitaţia universală
era cu adevărat universală, din momentul în care nu se făcea nici un rabat,
trântind la pământ până şi un copil nevinovat care, naiv fiind, ignora atracţia
imperativă a solului. Rămâne şi acest experiment brutal un alt avertisment, că
nu trebuie să ne rupem de pământ nici când şi oricum ni se năzare, decât cu
măsură şi control? Sau întâmplările acestea ascund o învăţătură pentru perioada
de sfârşit a vieţii, când obosiţi de a fi gustat atâtea victorii întru
supunere, vom fi siliţi să constatăm că înmormântaţi sau arşi, tot în pământ ne
reîntoarem?
Înainte de a fi însuşită ca o
teorie a fizicii, lecţia despre gravitaţie este un exerciţiu şi o practică a
omului aflat într-un conflict cu legile fizicii. Dar ea poate fi şi un exemplu
că, la fel cum creierul integrează semnalele sosite la el, cele mai multe
ajungând chiar până la o integrare superioară, ar putea fi şi o lecţie de
însuşire alături de o idee filozofică, a unei atitudini morale. Prima dintre
acestea ar fi reuşita de a integra dezvoltarea avută chiar în prima copilărie
ca fiind realizată pe seama „mamei” sau a „tatei”. Capătul ultim al bătăii de
săgeată ar fi reuşita că integrarea în „planeta-mamă” de această dată ar juca
un rol asemănător dacă dorim să-i cinstim identitatea. În ciuda acestora şi cu
toate că omul a fost silit să recunoască încă din copilărie imperativul forţei
de atracţie a pământului (fie prin proba vânătăilor şi cucuielor căpătate, fie
ulterior prin saltul întrerupt al paraşutistului fără noroc) – trebuie
descifrat un paradox: în mod repetat, ca o chemare şi parcă împins de o
necugetare care ascunde chiar sensul pentru om de a se împotrivi încercând să
zboare şi cucerind înălţimile ajutat de aripi metalice, ba chiar ajungând să
privească Planeta Albastră din afara ei, el simte parcă nevoia de a sfida poate
cea mai puternică forţă fizică, gravitaţia. Nu se spune şi despre măreţul
Everest că există pentru a putea fi escaladat (citeşte „învins”) de om?
Paradoxul acesta poate fi înţeles mai bine dacă, dorindu-şi până la urmă
mormântul în pământul originar, cel dispărut e mai mulţumit să-şi repete că s-a
împotrivit acestuia de câte ori a putut şi a avut ocazia, conform sloganului
sfidător că omul trebuie să supună natura. Căci de nu ar fi procedat astfel, ar
trebui să se considere, cea mai
superioară vietate, un eşec al evoluţiei. Că se află într-o asemenea cursă, o
demonstrează şi realizarea tehnică a zilelor noastre: aflaţi într-un vehicul
aerian „monstru” un vapor (Airbus A 380)
peste 800 de călători-zburători se vor simţi încântaţi că au mai învins odată
gravitaţia, ignorând orice pericol posibil. Pornind de pe această curbă, dar
intuind consecinţele frondei pe care se bazează, poate vom putea înţelege mai
uşor pe viitorii pământeni siliţi a părăsi planeta (aproape de nelocuit după ce
au distrus-o) şi care, într-un târziu, vor fi reuşit să populeze vecinele din
sistem că vor simţi ca imperioasă rugămintea testamentară de a li se depune
rămăşiţele pe planeta-mamă. (Ca în exemplul: „Aici, în cripta din Insula Măcin
a stră-străbunicului său Alexandru Berindeiu – fost inspector de mediu la
„Salvaţi Delta” se odihnesc rămăşiţele celui care a fost Jean Cozmin Berinde,
comisarul diviziei ecologice din colonia Nova Europa de pe platoul Mării
Liniştei de pe Lună, anul 2117”).
Posibil, într-o eră a viitorului,
mormântul cu costurile cele mai ridicate, dintr-un sistem planetar care a
început să fie colonizat de vechii locuitori ai Terrei, s-ar putea să fie
amplasat chiar pe solul acesteia.
Până la Divinitate – există o
Veşnică Reîntoarcere la originile pământeşti. De aceea, prin răsturnare,
începuturile intramaterne a viitoarei persoane umane nu pot fi văduvite de
anumite proiecţii către ceea ce va urma.
În fine, ajungem la adevărata
revoluţie a filierei regnului, care nu poate fi decât limbajul articulat. Un
sistem de comunicare a existat şi până în primul an de viaţă: sunete, voci,
schimburi de semne şi replici interacţionate de analizatorii senzitivi, ochiade
şi gângureli întâmpinate cu îndemnuri şi aplauze, totul până la pronunţarea
silabisită a primului indiciu revoluţionar: „ma-ma” sau „ta-ta”.
Pentru saltul în social pe care-l
va face în continuare copilul, ar fi necesară o explicaţie despre ceea ce
înseamnă nou pentru el în însuşirea articulărilor sonore, pe cât de stâlcite apăreau
ele, pe atât de savuroase – explicaţie care poate fi extrem de scurtă.
Limbajul de comunicare al noului
vorbitor este un nou joc, foarte distractiv, solicitat ca apa de burete, de un
creier care este programat să îndese în el cohorte de varii informaţii. El nu
are timp să aştepte, orice pauză impusă aducând prejudicii în viitor. Ceea ce
trebuie făcut de creier în continuare, era de a lega (asocia) urma unui fapt de
o alta. Iar dacă acel prim fapt era, să presupunem, un cuvânt („tati”) pronunţat
de mamă, care arăta, în acelaşi timp puştiului, persoana care tocmai intra pe
uşă, iar micuţul realiza legătura, înseamnă că acel fapt devenea semnul verbal
pentru ceea ce înseamnă „tată”, în primul rând ca persoană fizică. Urmau la
rând alte semne ataşate la jucăriile din cameră, iar pentru că creierul mă
silea să nu lenevesc, a trebuit pentru ca, peste un timp, să trec la alte
succese, cum ar fi ataşarea de semne verbale la alte semne de acelaşi fel, nu
doar ataşate la obiecte şi acţiuni. Când acasă sau la grădiniţă învăţam să
desenez pe hârtie pentru prima oară cum arată un asemenea semn sonor, însemna
că puteam fi mândru, că sosise vremea să mă gândesc la şcoală.
Am mai spus că achiziţia de semne
în comunicare a însemnat, pentru prima perioadă a copilăriei, o mare distracţie
pentru mine, dar trebuie să recunosc faptul că mult timp mai târziu, când a
trebuit să învăţ a trăi utilizând o bancă din astfel de bunuri, mi-am dat seama
că ea a însemnat o veritabilă explozie a posibilităţilor pe care ţi le rezervă
viaţa prin transferul, cu ajutorul acestor semne, de experienţă socială. Cine
nu a simţit efectul acestei explozii, poate sta liniştit, deoarece, fără măcar
o adiere din partea acesteia, nu va putea afla ce înseamnă regretul.
Putem divaga destul pe această temă,
consider că a fost suficient câte v-am spus despre ceea ce mi-a trecut prin
minte, nu înainte de a vă ruga să meditaţi la ceea ce vreau să adaug acum,
chiar fără speranţa că vom ajunge la un răspuns clar pentru întrebarea: cum
rezolvăm noi integrarea limbajului uman verbal în sfera largă a limbajului
informaţional de comunicare ce formează, după cum se pretinde, reţeaua pe care
sunt aşezaţi, ca atomii sau mărgelele, toţi constituenţii Universului?
Cunoaştem că putem comunica până la un punct prin limbaj cu un câine sau delfin
– dar o putem face şi cu o plantă de apartament, să spunem (luăm un exemplu la
întâmplare)? Fără a şti exact cât anume taxează ca informaţie / comunicare o
plantă căreia i se transmite muzică – dar la care aceasta reacţionează, cert –
putem spera, sentimental şi poate prea naivi că, realizând acel contact, este
justificată speranţa că s-a realizat ceea ce se denumeşte o „comunicare”? Cum
dovedim că planta răspunde cu semnificaţia „da” sau „nu” la conţinutul anumitor
cuvinte pe care, de altfel, nici nu suntem siguri că realizează cine le este
destinatarul?
Problema o putem pune fără a
pretinde numaidecât un anumit răspuns, dar am fi mulţumiţi să aflăm că acei
care-şi agaţă la rever asemenea mici idealuri, nu le vor consemna ca inutile.
Poate ar trebui să pornim, înainte
de toate, de la o premiză: toate entităţile mici şi mari din univers vibrează.
Fiecare din ele are un cod individual ca număr de vibraţii (ca frecvenţă, un
număr inimaginabil pe secundă). Aceasta reprezintă un stadiu fizic fundamental,
fapt care pledează şi pentru un schimb necesar de informaţii între respectivii
constituenţi, trecând peste barierele unor structurări diferite. Dacă este aşa,
înseamnă că putem spera că faza efectului de rezonanţă care apare odată cu
stabilirea contactului informativ între diverşi multipli ai vibraţiilor sonore,
provenite din surse diferite, să semnifice acea bază fizică fundamentală, care
să permită, eventual, proba că există un sistem de comunicare în acest Univers
unic.
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/04/ibsen-fara-nobel.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu