PACE CELOR CE VIN
BUCURIE CELOR CE RĂMÂN
BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACĂ
Hristos a înviat!
Vineri, 20 aprilie 2018
The spiritual path is the path of
detachment, of sense control and of rigorous mind training.
You want to
study well, pass and get a first-class. After that you want to get a good
position, get married and lead a happy family life. And then you desire for
children, and want that they be intelligent and do well in life. There is no
limit for such desires. The most important reason for bondage is giving too
much freedom to the mind. For example, when an animal is tethered to a post, it
will not be able to go to another place and spoil it. It will not be able to
show anger or violence or do harm to any person. But if it is untied and let
loose, it can roam over various fields, destroy the crops and cause loss and
harm to others. For the mischief it does, it gets beaten. Similarly, the mind
must be bound by certain regulations and limits. As long as one lives within
certain limits and disciplines, as well as particular rules and regulations,
one will be able to maintain a good name and lead a happy and useful life.
(Divine Discourse, Feb 17, 1985)
Calea spirituală este calea
detașării, a controlului asupra simțurilor și a rigurosului antrenament al
minții.
Voi doriți
să studiați temeinic și să absolviți cu brio. După aceea, vreți un post bun,
vreți să vă căsătoriți și să aveți o viață de familie fericită. Apoi, vă doriți
copii și vreți să fie inteligenți și să le meargă bine în viață. Nu există
limită pentru asemenea dorințe. Cel mai important motiv al înrobirii de către
dorințe este faptul de a da propriei minți prea multă libertate. De exemplu,
când un animal este priponit de un stâlp, nu mai poate merge în alt loc, pe
care să-l strice. Nu mai poate manifesta furie sau violență, nici nu mai poate
face rău cuiva. Însă dacă nu este legat și este lăsat liber, poate cutreiera pe
câmp, poate distruge culturile și poate face rău oamenilor. Pentru
stricăciunile făcute, va fi bătut. În mod similar, trebuie impuse minții
anumite reguli și limitări. Cât timp omul trăiește cu anumite limitări și cu o
anumită disciplină, precum și cu legi și reguli specifice, va putea să-și
păstreze bunul nume și să ducă o viață fericită și utilă. (Discursul
Avatarului, 17 februarie 1985)
Sathya Sai Baba, www.radiosai.org
Evaluarea numerologică a zilei
„Numărul constituie
substanţa tuturor lucrurilor” (Pitagora, Metafizica)
Această zi
are o configurație numerologică simetrică, generând echilibru între
parteneri/asociați și munca pe care ei o prestează. În aspectele pozitive, am
putea spune că este ziua când se aplică formula „fiecăruia după muncă/merit” –
adică răsplata materială/financiară este proporțională cu efortul depus, cu
meritul personal pentru rezultatele obținute.
În aspectele
de umbră ale zilei, unii nu vor fi mulțumiți, vor avea impresia că împărțeala
nu este dreaptă și vor căuta să-și aroge mai multe merite, mai multe rezultate,
prin asocieri tainice cu persoane din afara parteneriatului („încârdășiri”).
Asemenea trădători nemulțumiți se expun la pierderi și îmbolnăviri; dacă nu
sunt mulțumiți cu ceea ce au primit din dreapta împărțeală, vor rămâne și fără
partea primită, cheltuind-o pentru sănătate! Adică… nemulțumitului i se va lua
darul!
Să ne
amintim că Voia Divină se manifestă în tot ce se întâmplă, de la cel mai
neînsemnat lucru până la cel mai important, iar atunci când avem impresia că
suntem nedreptățiți, să fim conștienți că la baza a ceea ce ni se întâmplă stau
motivații care nu ne sunt accesibile decât în mică parte, iar fiecare
întâmplare este corect și temeinic motivată în economia divină.
Vulnerabilitate: stomacul şi nervii.
(A.D.)
CALENDARUL CREŞTIN ORTODOX
Vineri, 20 aprilie 2018
† Sf. Ier. Teotim, episcopul
Tomisului; Sf. Cuv. Teodor Trihina (Dezlegare la pește)
http://www.crestinortodox.ro/calendar-ortodox/sfântul-teotim-episcopul-tomisului-118622.html
Sfântul
Teotim, episcopul Tomisului, este numit și Teotim I, „scitul“ sau „filosoful“.
Acest sfânt daco-roman, originar din Dacia Pontica, a trăit în a doua jumătate
a secolului al IV-lea și la începutul celui următor, păstorind cetatea de la
Marea Neagră, în jurul anilor 380-395.
Detalii
despre viața sa ne-au rămas din scrierile unor importanți autori ce au trăit în
perioada sa. Astfel, Fericitul Ieronim îl menționează pe la anul 392 cu
titulatura de „Scythiae Tomorum episcopus”. Despre Sfântul Teotim I, istoricul
bisericesc Sozomen scria că ducea o viață ascetică, purta plete lungi și se
bucura de calificativul de „filosof". Sfântul Teotim poseda și practica
într-adevăr acea „monastica philosophia". Dar el nu a fost numai educat în
filosofia monahală, care presupunea a iubi și a practica înțelepciunea trăirii
monahale, adică „asceza", ci și în cultura și filosofia greacă. Un alt
scriitor creștin, Socrate, spunea despre Sfântul Teotim că „era cunoscut de
toți – împărați, episcopi, călugări, credincioși și barbari – pentru evlavia și
corectitudinea vieții sale”.
Despre
episcopul de Tomis auzise chiar împăratul bizantin Arcadie, datorită prieteniei
legate cu Sfântul Ioan Gură de Aur. Din scaunul arhieresc al
Constantinopolului, marele ierarh îi trimitea lui Teotim călugări misionari
„pentru nomazii sciți de la Istru“, probabil la cererea acestuia. În anul 400,
Sfântul Teotim lua parte la un sinod local din Constantinopol, convocat de
Sfântul Ioan Gură de Aur împotriva învățăturii eretice a episcopului Antonin al
Efesului. Aprecierea de care se bucura ierarhul tomitan în rândul celorlalți
episcopi reiese și din faptul că, în lista celor care semnau documentele
sinodului, Teotim era menționat pe primul loc.
Invocarea
numelui Sfântului Teotim al Tomisului – la lucrările Sinodului IV ecumenic
(Calcedon, 451) – ca autoritate a dreptei credințe constituie însă pentru noi,
românii, o mărturie de mare preț privind izvoarele ortodoxiei românești în
creștinismul daco-roman. Faptul că monahii constantinopolitani își raportau
ortodoxia mărturisirii lor de credință la autoritatea Sfântului Teotim rămâne
fără îndoială o mărturie grăitoare a ortodoxiei credinței.
Numai un
teolog ca Teotim, cu o solidă formație filosofică, putea fi în stare să ia
atitudine fățișă și împotriva celor care întinau memoria lui Origen, adică „...
memoria unui om – declara Sf. Teotim – care a murit de mult timp în
credință" și ca atare nici nu trebuia să se facă „lucru nelegiuit,
condamnând cărțile pe care înaintașii noștri nu le-au condamnat ...".
Peste
veacuri, Sfântul Ioan Damaschin avea să reproducă, în lucrarea „Sfintele
paralele“, câteva povățuiri morale date de Sfântul Teotim în unele omilii la
textele evanghelice: „Cel ce păcătuiește cu gândul, prin însăși iuțeala
gândului, săvârșește păcatul complet, pe când faptele trupului pot fi
întrerupte de multe piedici“; „Lucrul grav nu este să suferi aspru, ci să
suferi pe drept“.
Sf. Apostol Zaheu
Tot în
această zi, facem pomenirea Preacuviosului Teodor Trihina; a Sfinţilor mucenici
Victor, Zotic, Zinon, Achindin, Chesarie, Severian, Hristofor, Teona și
Antonin; a Sfântului mucenic Anastasie al Antiohiei; a Sfântului Apostol Zaheu;
a Preacuviosului Atanasie care a zidit Mânăstirea Meteora; a Preacuviosului
Ioasaf, ce a sihăstrit împreună cu pomenitul cuvios Atanasie din Meteora.
Cu ale lor sfinţe
rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Filolog, Alexandra Dogaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu