sâmbătă, 28 aprilie 2018

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ si ÎNCĂ O VORBĂ SĂ-ȚI MAI SPUN!





PATRIA - Sfantul Ioan din Kronstadt


Iubeste-ti patria pamânteasca si pe parintele ei. Ea te-a educat, te-a instruit, te-a facut sa însemni ceva printre oameni, ti-a dat respectul ce ti se cuvine, îti da de toate. Dar trebuie sa-ti iubesti cu deosebire patria cereasca, pe Parintele veacului ce va sa vina; acea patrie este, de buna seama, mult mai scumpa si mai vrednica de cinstire decât aceasta, fiindca este sfânta si dreapta, de neclintit, vesnica, nestricacioasa, fara seaman de frumoasa si datatoare de fericire, fiindca ti-a dat si îti da infinit mai multe înlesniri si bunatati decât patria pamânteasca; fiindca Parintele acelei patrii nu este un om muritor, supus patimilor, ci Dumnezeu Cel mai înainte de veci, Atoatefacatorul. El te-a facut fiu al lui Dumnezeu, mostenitor al lui Dumnezeu si împreuna-mostenitor cu Hristos, fiindca Tatal ceresc te face partas tuturor bunatatilor Împar atiei Sale: „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” (1 Corinteni 2, 9). Aceasta patrie ti-a fost juruita cu nepretuitul Sânge al Fiului lui Dumnezeu. Dar pentru a fi cetatean al acelei patrii trebuie sa-i respecti si sa-i iubesti legile, asa cum esti obligat sa respecti si cum respecti de fapt legile patriei pamântesti, fiindca fara aceasta nu te vei putea face cetatean al acelei neasemuite patrii. Iubeste Biserica, aceasta scoala de educatie duhovniceasca; ea ne pregateste sa fim madulare si cetateni ai acelei patrii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 297-298



NECAZURILE

         UN OM NECĂJIT  VENI  ÎNTR-O ZI LA PREOT ŞI-I ZISE:
     — Părinte, de ce oare Dumnezeu îmi dă mie atâtea suferinţe?

     Preotul îi răspunse tot printr-o întrebare:
      — Dumneata, te uiţi numai la suferinţele pe care le primeşti, dar te uiţi oare şi la păcatele pe care le săvârşeşti? Sau oare dumneata eşti fără de păcat?

       — Cum să fiu fără de păcat, Părinte, că l-aş mânia pe Dumnezeu; am şi eu, ca orice om, păcatele mele.

        — Bine zici, spuse preotul şi luând o haină prăfuită din cuier, cu care fusese la un drum lung, îl invită pe omul nostru în curtea casei. Părintele întinse haina pe o frânghie, luă un băţ şi începu să bată în ea cu putere. Un praf gros se ivi de îndată şi el zise:

        — Vezi, omule, praful acesta este păcatul pe care-l avem în haina sufletului nostru şi întocmai ca şi acest praf, păcatul nu va ieşi, dacă sufletul nu va fi lovit cu băţul suferinţelor, înţelegi acum de ce Dumnezeu ne trimite suferinţele?

           — Mare adevăr m-ai învăţat părinte; mai bine să-mi dea Dumnezeu multe suferinţe şi să am sufletul curat, decât fără suferinţe şi să-mi ajungă sufletul întinat şi să merg în iad. Slavă Ţie Doamne! zise omul necăjit. 

         Pr. Valeriu Dobrescu, Istorioare moral-religioase, Editura Icona, Arad, 2016



EXPERIENȚA LUI DAVID

DIN EXEMPLUL DUMNEZEIESCULUI PROOROC DAVID, SE VEDE CĂ MÂNDRIA ŞI PĂREREA DE SINE SUNT MAI RELE DECÂT CURVIA ŞI UCIDEREA

       Scrii că uneori te neliniştesc mândria şi închipuirea de sine. Păzeşte-te de aceste patimi rele. Din exemplul dumnezeiescului prooroc David, se vede că mândria şi părerea de sine sunt mai rele decât curvia şi uciderea. Cele din urmă l-au dus pe Prooroc la smerenie şi pocăinţă, iar cele dintâi l-au condus spre cădere, precum mărturiseşte în unul din psalmi: „Eu am zis, nu mă voi clătina în veac” (Psalm 29: 6). După cădere însă, spunea cu totul altceva: „Iar eu sunt vierme şi nu om, ocara oamenilor şi defăimarea norodului” (Psalm 21:7).

        Sfântul Cuvios Ambrozie de la Optina, Extras din Filocalia de la Optina, Ed. Egumenița, Galați, 2009, pag. 130.



Sursa: Pr. Stanciulescu Alexandru Barda















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu