APRECIERE – INDEMN
Ben Todica
Istoria
noastră, a emigranților trebuie transmisă.
Istoria e ceea ce facem, ceea
ce scriem. Dacă întrebi pe cineva despre Istorie, ei îți vor răspunde că sunt
evenimente înregistrate și ansamblate cronologic pe hârtie și că lectura lor e
plictisitoare!
Să o facem atractivă istoria trebuie
transformată în artă, așternută pe hârtie precum o poveste adevărată plină de
emoții și sentimente umane!
Dacă povestea e tristă avem
obligația să-l transpunem și pe cititor în acea stare. Dacă e veselă – râdem
împreună.
În drumul nostru, despărțirea și
revederea trec printr-o perioadă de inexactități – confruntări cu monștri,
rătăciri, gânduri disperate, dezamăgiri, întuneric, și în final reânoiți de
călătorie triumfăm! (Un român se desparte de țară. Acest act ne ajută să ne
cunoaștem și să realizăm cine suntem. Este metafora emigrantului. Dacă începi
să gândești metaforic și să privești metaforic, descoperi lumea de dincolo –
lumea visării de care mai toți avem nevoie.) De multe ori, pentru că nu ne
putem găsi locul, ne întrebăm: Oare ce caut eu aici? Am crezut că e suficient
să-ți cunoști adversarul dar m-am înșelat. Secretul stă în a te cunoaște
pe tine însuți! Și atunci unde rămân copiii noștri? (Captivați fiind de
tehnologie și fast food, forța imaginativă li s-a atrofiat în favoarea
plăcerilor raționale cu profit instant, lucru care îl forțează pe autorul din
ziua de azi să găsească tehnici noi de exprimare.)
Este o mare diferență între cultura
noastră, a primilor veniți și cea a copiilor noștri, născuți și crescuți aici
în diasporă. Un mod de a ne cunoaște este de a pătrunde în metafora părților.
De ce? Pentru că într-o zi se vor întreba ”cine sunt?”, și ”de unde vin?”. De
aceea ei trebuiesc încurajați să viseze – să aibe șansa de a se cunoaște și
spiritual. Noi descoperim și acceptăm
adevărul nu din spuse ci din experiențe! Experiența unei piese de teatru, spre
exemplu,te poate maturiza și trezi la o conversație cu realitatea, și nu ca o
banală conversație!
Cu ajutorul instrumentelor de
virtuozitate și cu talentul său Ioan Miclău a luat și combinat ideile cele mai
simple, cu amintirile și povestirile oamenilor care au trăit experiența vieții
lor, să creeze ceva real, cuprins în veșmântul artei teatrale!
Comedia ”Mitrea Sucitu și mireasa” poate
fi văzută nu numai pentru ceea ce se întâmpla pe scenă și pentru ceea ce își
spun personajele, dar și pentru a descoperi cine sunt și ce i-a adus în starea
de față pe eroi, și în felul acesta să descoperim adevărul despre noi și
trecutul nostru. Toți suntem interesați în aflarea lui și cu atât mai mult
românii din diasporă. Aceia care au fost nevoiți să își părăsească țara, să
adopte o alta, să învețe o nouă limbă, cu alte povești. Să învețe să privească
viața prin prisma metaforelor noii țări. Această încrucișare, această rafinare
a emigrantului este cheia vieții unei mari experiențe culturale.
Autorul devine misterios și uneori ironic
prezentând atât de complexele adevăruri comuniste sub forma unei piese de
teatru, a cărei actiune se petrece într-unul din satele românești
colectivizate! Este un bun observator al moftului orânduirii, al noilor
obiceiuri create de noile clase, de asupriți și asupritori. Cunoaște multitudinea
șiretlicurilor generate de sistem și de situații. Ioan Miclău a fost înconjurat
de miturile timpului, de dorințele oamenilor de la țară și de visele personale
care se văd unite(cu ajutorul imaginației sale) în lucrarea sa.
Sunt multe motivele pentru care un
specialist sau consumator se grăbește să arunce la gunoi un manuscris sau o
pagină; unu: nu cunoaște locul de unde vine povestea, doi: urăște conținutul,
limbajul și personajele, si trei: urăște autorul sau pe sine însuși pentru că
nu este capabil să se indentifice cu simțămintele autorului sau să intre în
rezonanță cu metafora folosită pentru ai spune cine e și să-i dea confindența.
Miclău culege toate situațiile și se
adaugă lor cu interpretarea sa și sentimentele cu care a rămas ca să ne facă să
le simțim ca el – fără violență sau cuvinte murdare. Fiecare spectator
contribuie la finalizarea ei cu experiența și cunoștințele vieții sale –
devenind coautor. Așa se complectează orice creație – cu spectatori deveniți
martori! O piesă de teatru pe hârtie e ca un schelet la care regizorul vine cu
plastelina colorată și crează un corp impunător cu forme elegante și expresive,
căruia în final, prin puterea imaginației spectatorul îi pune sângele în
mișcare dându-i viață.
Ce este o lucrare care nu servește
nimănui? Ea nu există. Datoria noastră este ca să participăm la complectarea
ei, la punerea ei pe scena Teatrului românesc pentru a căpăta viață, prin
binecuvântarea publicului spectator!
Sursa: Biblioteca Mihai Eminescu, CRINGILA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu