CREȘTINISM VS
HINDUISM
Nichifor Crainic – Constantin
Brîncuși – Rabindrantath Tagore – Pranab Mukherjee
Nichifor Crainic-Creștinismul
din poezia lui Eminescu
S-au studiat
cu de-amănuntul izvoarele filosofice şi religioase, germane sau brahmanice, din
care Eminescu şi-a tras seva amară a unor versuri caracteristice pentru
atitudinea lui faţă de lume şi viaţă. Din punctul nostru de vedere, care e
desprinderea cât de cât a feţei spirituale din personalitatea marelui poet,
aceste izvoare interesează mai puţin. Originale sau însuşite din lecturi,
ideile sale ne preocupă în măsura în care ele au devenit convingeri,
determinând o fizionomie spirituală. Şi trebuie să mărturisim din capul locului
că întreprinderea nu e tocmai uşoară, de vreme ce, mai ales în latura numită
filosofică a inspiraţiei sale, întâlnim nepotriviri ce sfărâmă unitatea unei
ţinute spirituale. A fost Eminescu credincios sau necredincios? Iată o întrebare
la care oricine poate pregeta să dea un răspuns categoric. Dacă în opera lui am
găsi numai urmele lui Schopenhauer, care trec brutal peste crinul credinţei,
strivindu-l, am putea spune cu durere că cel mai mare poet român a fost un
necredincios. Dar dacă ne-am referi la cele câteva inspiraţii de natură
creştină, am afirma cu bucurie că avem a face cu un aderent la credinţa
strămoşească. Gândul cercetătorului se află în faţa unui echivoc, care îl
opreşte confuz între negaţie şi afirmaţie. În orice casă nu trebuie reeditată
aserţiunea simplificatoare a unora, care vor să facă din poet un budist pur şi
simplu, adică un om care nu vede dincolo de această lume altceva decât neantul
amorţit al Nirvanei. Lăsând la o parte vâna lui cum e superba pagină cosmogonică
din Scrisoarea I, care e versificarea unui imn din Vedele brahmanice teiste,
altceva, deci, decât budismul ateist.
De altfel,
viziunea cosmogonică a lui Eminescu nu e filosofică, ci religioasă sau mitologică. Nici un muritor nu poate spune
nimic despre începutul lumii, fiindcă n-a fost de faţă nici un filosof şi nici
un savant. Ştiinţa şi filosofia, mai ales aceea care ţine să se întemeieze pe
ştiinţă, n-au cuvânt să vorbească despre actul primordial, sustras pentru vecii
vecilor cunoaşterii omeneşti. De aceea, când un savant oricât de celebru ori un
filosof oricât de adânc tratează despre originea vieţii şi a lumii, ei fac
figură de farsori, fiindcă vorbesc despre ceea ce nu ştiu şi nu vor şti nici
odată. Despre început nu poate vorbi decât revelaţia divină a Cerului care
singur exista înainte de a exista ceva în afară de Dânsul, revelaţie pe care
omul e liber s-o accepte sau nu. Dintre oameni, singure geniile artistice pot
vorbi, în virtutea unei cât de vagi similitudini dintre procesul plăsmuirii lor
şi actul creaţiei divine. Dar când poeţii fantazează despre începutul lumii, ei
amplifică datele revelaţiei sau plăsmuiesc mituri; în orice caz nu-şi asumă
orgoliul ridicol de a ne sluji o explicaţie ştiinţifică sau filosofică.
Viziunea cosmogonică a lui Eminescu e a unui poet care foloseşte un mit
brahmanic. Ceea ce trebuie să reţinem e caracterul religios al acestei
preocupări. El reiese din însuşi faptul cum poetul vede lumea născându-se din
haos. Ce era înainte de a exista lumea? Era neant, adică nu exista nimic. Ideea
aceasta Eminescu o versifică astfel:
La-nceput, pe când fiinţă nu era,
nici nefiinţă,
Pe când totul era lipsă de viaţă şi
voinţă…
Acest neant anterior lumii scapă cu
desăvârşire cunoaşterii omeneşti, care n-a putut fi de faţă înainte de a
exista:
N-a fost lume pricepută şi nici minte
s-o priceapă,
Căci era un întuneric ca o mare făr-o
rază,
Dar nici de văzut nu fuse şi nici
ochi care s-o vază.
În acest întuneric haotic, în acest
neant, care nu era nici fiinţă, nici nefiinţă
– expresii care toate arată
incognoscibilitatea unui moment acosmic – era totuşi Cineva fără nume, dar viu
şi conştient de sine, despre care poetul spune:
pătruns de sine însuşi odihnea cel
nepătruns.
Dumnezeu în sine, conştient de sine,
dar nepătruns de minte omenească.
Momentul trecerii de la eterna pace a
necreaţiei la lucrarea de facere a lumii e descris ca mişcare creatoare:
Dar deodat-un punct se mişcă… cel
întâi şi singur. Iată-l
Cum din haos face mumă, iar el devine
Tatăl…
Punctu-acela de mişcare, mult mai
slab ca boaba spumii,
E stăpânul fără margini peste
marginile lumii…
Viziunea, trebuie s-o recunoaştem, a
urnirii universului din neant n-are măreţie. E ceva sec şi mecanic, parcă ar fi
vorba de primum movens al lui Aristotel. Ea creşte însă în măreţie când poetul
ne arată spectacolul lucrurilor create:
De atunci şi până astăzi, colonii de
lumi pierdute
Vin din sure văi de haos pe cărări
necunoscute
Şi în roiuri luminoase, izvorând din
infinit,
Sunt atrase în viaţă de un dor
nemărginit.
Tabloul
acesta cosmogonic nu se suprapune întru totul celui revelat în Biblie, dar
incontestabil că un aer religios adie peste el. Orice mit cosmogonic are un
suflu religios. Şi un poet, care participă în imaginaţie la crearea lumii, nu
se poate să nu fie cutremurat de sublimitatea momentului închipuit. Indiferent
de sursa materială a inspiraţiei, fiorul cosmogonic al geniului eminescian a
îmbogăţit poezia noastră cu acest mit superb al actului primordial, chiar dacă
punctul-acela de mişcare mult mai slab ca boaba spumii stinghereşte smerita
noastră admiraţie pentru infinitatea puterii divine.
În
comparaţie cu acest mit de origine brahmanică, ideea de divinitate anterioară
cosmosului, creatoare a lumii şi mântuitoare a omenirii, apare mult mai precis
conturată în Rugăciunea unui Dac, unde Eminescu îi închină un adevărat psalm de
glorificare:
Pe când nu era moarte, nimic
nemuritor,
Nici sâmburul luminii de viaţă
dătător,
Nu era azi, nici mâine, nici ieri,
nici totdeauna,
Căci unul erau toate si totul era
una;
Pe când pãmântul, cerul, văzduhul,
lumea toată
Erau din rândul celor ce n-au fost
niciodată,
Pe-atunci erai Tu singur, îmcât
mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i zeul cărui plecãm a noastre
inemi?
El singur zeu stătut-au nainte de-a
fi zeii
Şi din noian de ape puteri au dat
scânteii,
El zeilor dă suflet şi lumii
fericire,
El este-al omenimei izvor de
mântuire:
Sus inimile voastre! Cântare
aduceţi-i,
El este moartea morţii şi învierea
vieţii!
Şi el îmi dete ochii să văd lumina
zilei,
Si inima-mi umplut-au cu farmecele
milei,
În vuietul de vânturi auzit-am al lui
mers
Şi-n glas purtat de cântec simţii
duiosu-i viers…
Afară de
emistihul El zeilor dă suflet, notă prin care Eminescu a voit să coloreze
oarecum „dacic” această rugăciune, toate celelalte elemente ale pasajului, idei
şi cuvinte, sunt creştine. În vuietul de vânturi auzit-am al lui mers e vers de
psalm; iar El este moartea morţii şi învierea vieţii e un fragment imnic din
slujba Paştilor. Când geniul lui Eminescu se desface cu totul de seducţia
lecturilor exotice, concepţia sa despre ordinea cerească îmbracă haina pură a
spiritualismului creştin, aşa cum apare în Luceafărul, culminaţia plăsmuirilor
eminesciene şi a însăşi poeziei româneşti, e un grandios poem creştin. Acţiunea
lui se desfăşoară pe două planuri suprapuse, unul pământesc, celălalt ceresc. E
vremelnicia omenească în faţa eternităţii divine. Una cu alta comunică şi se
întretaie în focul pasiunii dragostei, căci pasiunea, scurtă prin natura ei,
dar de durată aparent veşnică prin intensitatea ei, pare că stă la intersecţia
cerului cu pământul. Luceafărul sau Hyperion, cum îl numeşte Domnul, e un
înger, creatură nemuritoare, îndrăgostit de o pământeană, de Cătălina. El nu
trebuie confundat cu Lucifer, fiindcă nu iese din voia lui Dumnezeu şi nu cade
în păcat. Înger îndrăgostit de o muritoare poate fi o idee din basme, dare ea e
tot aşa de bine o idee biblică. În Geneză se vorbeşte de îngerii lui Dumnezeu
împreunaţi cu fiicele omului, idee destul de obscură, dar pasajul acesta i-a
slujit ca motto lui Alfred de Vigny la poemul Eloah, a cărui acţiune se petrece
în lumea îngerilor şi a demonilor, şi încă mai potrivit i-ar putea sluji
Luceafărului. Dragostea Cătălinei pentru el are puritatea idealului îndepărtat
şi inaccesibil; el o farmecă sub chipul astrului de seară. Şi când Hyperion
pentru „o sărutare” a ei se întrupează o dată din mare şi a doua oară din
soare, fata îi respinge această dragoste, simţind că firea lui nemuritoare nu
poate răspunde unei iubiri pământeşti. Fii muritor ca mine, dacă vrei să te
îndrăgesc, îi răspunde Cătălina care, în ordinea iubirii pământeşti, se va
simţii fericită în braţele lui Cătălin, viclean copil de casă. Cu toate acestea
dragostea ei pentru Luceafăr nu se modifică întru nimic. Ea îl cheamă şi la
sfârşit ca şi la începutul poemului cu aceeaşi dorinţă de a-i lumina viaţa şi
norocul. De fapt, sunt două iubiri simultane în sufletul Cătălinei, una după
trup şi cealaltă după spirit. Ele nu se contrazic, ci se îngână şi se
întregesc. E sufletul omenesc care, din scurta desfătare a acestei vieţi,
însetează necontenit după idealul din altă nume. Există în fiecare muritor un
glas de Cătălină, care din adâncul celei mai fermecate fericiri pământeşti, se
ridică spre cer ca un suspin:
Cobori în jos, luceafăr blând,
Alunecând pe-o rază,
Pătrunde-n codru şi în gând,
Norocu-mi luminează!
Am spune
oare prea mult dacă în această nevoie de luminare am vedea însăşi aspiraţia
spre transfigurare, spre convertirea scurtei noastre vieţi în dimensiunile unei
existenţe cereşti, fără sfârşit?
Luceafărul
îndrăgostit de Cătălina a înţeles fericirea tocmai dimpotrivă: să-şi dea
nemurirea pentru o sărutare pământească. Între atâtea chipuri de a preamării
amorul, poetul fără pereche al lui Cupidon a găsit în acesta pe cel mai înalt.
A mărturisit odată că o seară de dragoste sub salcâm face cât viaţa toată; iar
altă dată o oră de amor e gata s-o plătească cu moartea. Acum o făptură
cerească e în stare să-şi dea nemurirea pentru o sărutare. Figura lui Hyperion
este aceea a unui androgin din stele, după cum am arătat în Nostalgia
Paradisului, unde am analizat-o în comparaţie cu Ioan Botezătorul al lui
Leonardo da Vinci şi prinţul Mîşchin al lui Dostoievski. Androginul, fiinţă
neutră în care sexele contrare se anulează în imperiul neprihănit de patimi al
paradisului, reprezintă în artă cea mai înaltă plăsmuire a geniului omenesc.
Creând pe Hyperion, Eminescu se rânduie printre geniile artei universale.
Lucrul acesta ar fi de ajuns să ne dezvăluie nivelul superior al
spiritualităţii poetului. Dar deasupra lui Hyperion şi deasupra ierarhiilor ce
constituie lumea creată, geniul lui Eminescu se avântă să ne sugereze prezenţa
divinităţii însăşi. E acel moment din poem când Luceafărul, hotărât să iasă din
neutralitatea androgină a cerului şi să se nască din păcat, merge să-i ceară
Domnului să-l dezlege de nemurire. Iată-l în zbor fantastic spre creştetul
universului. Incomensurabilitatea lumii e marcată prin versurile:
Şi căi de mii de ani treceau
În tot atâtea clipe,
versuri ce amintesc pe cele din La
steaua:
Că mii de ani i-au trebuit
Luminii să ne-ajungă.
Spectacolul
sublim al cosmosului străbătut în zor încape totuşi în această strofă fără
pereche:
Un cer de stele dedesubt,
Deasupra cer de stele –
Părea un fulger ne-ntrerupt,
Rătăcitor prin ele.
Acum zborul fulgerător
al Luceafărului a trecut dincolo de regiunile siderale şi intră într-un ocean
de lumină, de altă natură decât cea materială a stelelor:
Şi din a haosului văi,
Jur împrejur de sine,
Vedea ca-n ziua cea dintâi
Cum izvorau lumine;
Cum izvorând îl înconjor
Ca nişte mări, de-a-notul…
El zboară, gând purtat de dor,
Pân-piere totul, totul.
Universul cu
văpăile lui astrale a dispărut deci, a rămas departe în jos. Lumina care-l
scaldă acum, deosebită de cea creată în sori şi-n stele, izvorăşte ca-n prima zi;
e prin urmare o lumină anterioară lumii create şi e de natură veşnică şi
spirituală. Geneza însăşi vorbeşte despre ea; e o iradiaţie a fiinţei divine.
Un mare mistic răsăritean, Sfântul Simion Noul Teolog, ne spune că această
lumină „merge înaintea lui Dumnezeu”, ca o strălucire orbitoare a slavei sale.
Apostolul Pavel ne învaţă că „Dumnezeu locuieşte într-o lumină inaccesibilă”
muritorilor iar Evanghelistul Ioan că Dumnezeu e lumină. Luceafărul, intrând în
maiestatea ei a trecut graniţa timpului creat, în veşnicia divină. Eminescu se
întrece pe sine când ne sugerează imperiul eternităţii.
Căci unde-ajunge nu-i hotar,
Nici ochi spre a cunoaşte,
Şi vremea-ncearcă în zadar
Din goluri a se naşte.
Lumina
fiinţei divine e nemărginită şi ochiul muritor n-o poate vedea fiindcă e de
natură pur spirituală. Ultimele două versuri din această strofă, care ne
sugerează veşnicia divină însăşi numai un geniu de mărimea întâia le-a putut
scrie. Ce se ascunde în această nemărginire luminoasă ne spune în strofa
următoare în care culminează zborul Luceafărului:
Nu e nimic şi totuşi e
O sete care-l soarbe,
E un adânc asemene
Uitării celei oarbe.
Strofa
descrie însăşi infinita şi nevăzuta prezenţă dumnezeiască, a cărei strălucire
orbeşte şi a cărei atotputernicie nimiceşte în creatură orice posibilitate de a
o cunoaşte. Vecinătatea ei e sensibilă numai ca o forţă de atracţie
irezistibilă: o sete care-l soarbe! Căci Dumnezeu e iubire, zice acelaşi
Evanghelist Ioan. În aceste patru versuri ale lui Eminescu e vorba deci de o
trăire mistică în sânul lui Dumnezeu. Fără o tălmăcire mistică, ele n-ar avea
nici un sens. După marii contemplativi ai creştinismului, cunoaşterea
nemijlocită, directă, a luminii dumnezeieşti e posibilă în minunea extazului.
Dar în extaz, care e o moarte aparentă a omului, întreaga lume dispare odată cu
facultăţile superioare ale sufletului. Viu în el rămâne numai ceea ce am putea
numi instinctul divin, miezul sufletului sau antena lui spirituală, care
vibrează încă în atingerea luminii divine. Puterea nemărginită a strălucirii
dumnezeieşti eclipsează, orbeşte sufletul cufundat în abisul ei:
E un adânc asemene
Uitării celei oarbe.
Nu e nimic,
zice Eminescu pentru a arăta eclipsa totală a minţii cunoscătoare. În extaz,
natura divină în sine nu ni se dezvăluie. Dumnezeu e ascuns în propria-I
lumină, afirmă profundul filosof al misticismului creştin, Dionisie
Areopagitul. Negaţia din versul eminescian marchează neputinţa inteligenţei
noastre logice în faţa lui Dumnezeu, care rămâne dincolo de marginile ei.
Însuşi Dionisie Areopagitul pune acest nimic la hotarul suprem al cunoaşterii
omeneşti, şi tot astfel marele mistic german Meister Eckart. Negaţia aceasta
n-are nimic impios în ea. E o recunoaştere smerită a neputinţei noastre de a
cunoaşte pe Dumnezeu şi un omagiu adus fiinţei sale supraraţionale. Dumnezeu
rămâne în natura Sa iraţional fiindcă e inaccesibil înţelegerii noastre. Dar dacă
El nu e nimic pentru raţiunea amorţită în extaz, este totuşi o sete absorbantă,
care atrage în negrăitele desfătări ale iubirii divine instinctul corespunzător
al sufletului. Dumnezeu e iubire şi lumină – iată ce putem şti după ce l-am
trăit sau l-am experimentat în extaz.
Să observăm
că nicăieri în strofele citate Eminescu nu-L numeşte cu nici un nume. Căci
experimentat în abisul orbitor al slavei Sale, Dumnezeu n-are nume; e
indefinibil fiindcă e nemărginit. Numai după descrierea momentului extatic, Luceafărul,
adresându-şi rugăciunea acestui nimic, acestei sete care îl soarbe, acestui
adânc ca uitarea cea oarbă, îi spune: Părinte! şi Doamne! Odată revenit în sine
din extaz, contemplativul are conştiinţa definitivă a existenţei lui Dumnezeu.
Sub frumuseţea
fără asemănare a versurilor în care poetul descrie întâlnirea unei creaturi
îngereşti cu Ziditorul lumii, se ascund, după cum s-a putut vedea, o sumă de
elemente dogmatice şi mistice, proprii doctrinei creştine. Nimic eterogen nu
intervine în acest episod al poemului, care dă puterea maximă a inspiraţiei
eminesciene, să-i tulbure puritatea creştină. Luceafărul e un poem, e poemul
prin excelenţă creştin al literaturii româneşti.
Cu toate
acestea, echivocul de care vorbeam la început rămâne. Luceafărului i se opune
Mortua est, poezia ce se termină cu faimoasele versuri:
De e sens într-asta, e-ntors şi ateu,
Pe palida-ţi frunte nu-i scris
Dumnezeu.
Să nu ne
grăbim însă a face din Mortua est antiteza Luceafărului şi din negaţia ei
opusul măreţei afirmaţii subliniate până acum. Mortua est înfăţişează o stare
sufletească incidentală, pricinuită de moartea prea timpurie a unei tinere
frumoase. Poetul însuşi tânăr. Tinereţea e mai grabnică la revoltă şi mai puţin
zăbavnică la răbdare şi la stăpânire de sine. A murit o dată în floarea vârstei
şi a frumuseţii. Durerea e cu atât mai mare pe urma unei astfel de stingeri
fără vreme. Poetul îi vede sufletul candid, ca o umbră de argint, ridicându-se
la cer prin spaţii stelare şi-l urmăreşte în slăvi paradisiace, cum se străluminează
în haina albastră, stropită cu aur, şi pe frunte o cunună de laur. Moartea i se
pare frumoasă ca o mare de stele, ca un secol cu sori înfloriţi, în comparaţie
cu basmul pustiu şi urât, care e viaţa în mizeria pământească. Dar aruncându-şi
ochii spre lutul alb şi rece, rămas în sicriu, sufletul i se tulbură, rănit de
îndoială – precizează Eminescu. Dar dacă moartea nu e o cale aeriană spre
strălucirile paradisului? Dar dacă e o eternitate de nefiinţă totală? Atunci nu
există suflet supravieţuitor. Atunci suflarea acestui înger de fata în veci n-o
să mai învie. Atunci ea n-a fost decât lutul mort ce se vede în sicriu!
Îndoiala chinuitoare şi grea generalizează această sinistră presupunere şi
evoluează în revoltă negativistă. Dacă într-adevăr nu există suflet
supravieţuitor lutului, atunci existenţa pământeasca, încărcată de multe dureri
şi de puţine plăceri, n-are nici un sens. E o nebunie să trăieşti dacă la
capătul acestei vieţi pândeşte moartea eternă:
Decât un vis sarbăd mai bine nimic.
În cazul
acesta lumea întreagă e goală de sens. Şi dacă totuşi are unul, el este
întors şi ateu,
Pe palida-ţi frunte nu-i scris
Dumnezeu.
Versurile
finale sunt condiţionate astfel de presupunerea sinistră a îndoielii şi de
revolta în faţa eventualităţii unei existenţe lipsite de sens metafizic. Ele nu
sunt deci nici o negaţie ateistă absolută, ci una condiţionată de posibilitatea
non-sensului. Că negativismul nu pusese stăpânire pe spiritul lui Eminescu cel
tânăr avem dovada în poezia Amicului F. I., ce datează aproximativ din aceeaşi
vreme cu Mortua est:
Dar dacă gândul zilelor mele
Se stinse-n mintea lui Dumnezeu,
Şi dacă pentru sufletul meu
Nu-i loc aicea, ci numa-n stele:
Voiu, când mi-or duce îngerii săi
Palida-mi umbră în albul munte,
Să-mi pui cununa pe a mea frunte
Şi să-mi pui lira la căpătâi!
Din aceste
două strofe răsare clară credinţa în supravieţuirea sufletului şi deci în
sensul drept, iar nu întors al lumii şi al sorţii, care sunt în mâna lui
Dumnezeu. Raportându-la la o linie spirituală, trebuie să recunoaştem că
gândurile lui Eminescu evoluează, cum vom vedea din propriile-i mărturisiri. Şi
chiar dacă, în răspărul unei juste interpretări, am admite că Mortua est
conţine o negaţie ateistă indicativă, ea ar rămâne o pată trecătoare anulată de
spiritualitatea pură a Luceafărului, poemul de maturitate, ce reprezintă
ultimul popas în viaţa zbuciumată a poetului.
Cu toate
acestea, din afirmarea unui Dumnezeu viu şi personal, care a creat universul ,
Eminescu nu-şi clădeşte o concepţie despre lume conformă. Dimpotrivă, concepţia
lui despre lume n-are filiaţie cu ideea Dumnezeului afirmat. În Scrisoarea I ,
după ce ne suie în mitul creării lumii, afirmând un Tată, care a scos-o din
haos, ne coboară în această lume ca în vârtejul de praf ce joacă în imperiul unei
raze sau ca într-un vălmăşag fără sens, bântuit de soarta oarbă. Lumea e o
clipă suspendată, îndărătul şi înaintea căreia se întinde întunericul, sau
noaptea pururea adâncă a veşniciei. Întrupările vieţii sunt fantome
halucinante, proiectate în lumină de magia anonimă a nimicului:
Căci e vis al nefiinţei universal cel
himeric.
Versul
acesta contrastează violent cu ideea unui Tată, care a creat lumea. Acelaşi
contrast îl găsim în Rugăciunea unui Dac, unde, după ce proslăveşte imnic pe
Părintele creator al lumii şi mântuitor al omenirii, fiindcă el e moartea
morţii şi învierea vieţii, îi cere:
Să simt că din suflarea-ţi suflarea
mea se curmă
Şi-n strângerea eternă dispar fără de
urmă.
Această
stingere eternă contrastează tot aşa de violent cu ideea unui Dumnezeu, care
ucide moartea şi învie viaţa. În Împărat şi proletar, gândul obsedant nu e mai
puţin categoric:
Că vis al morţii-eterne e viaţa
lumii-ntregi.
În fundul
lumii, ca prin transparenţa unui vis fragil, poetul nu întrezăreşte decât
neagra atotputernicie a nefiinţei, a morţii eterne, a întunericului haotic.
Înaintea şi îndărătul ei o înfăşoară acelaşi neant, care dă existenţei
pământeşti un gust amar şi fără leac de nimicnicie. Pesimist e şi Eclesiastul
Vechiului Testament, care descoperă în toate formele vieţii deşertăciunea
deşertăciunilor, dar el se salvează din deznădejde prin încrederea în Dumnezeu.
Pesimist e în poeziile lui şi Sfântul Grigore de Nazianz; dar marele teolog al
Sfintei Treimi se mântuie de răul acesta prin credinţa în făgăduielile divine
de dincolo de moarte. Eminescu însă nu deschide nici o fereastră spre zarea de
azur a unei existenţe viitoare. Lumea lui e o insulă iluzorie în oceanul negru
al morţii, ce stă gata s-o înghită. Dacă Dumnezeu a zidit această lume, în
zadar cauţi o legătură între El şi ea, în zadar vrei să lămureşti o destinaţie,
pe care i-ar fi dat-o aşa cum i-o găseşti, rostită profund creştineşte, la
Grigore Alexandrescu. Grigore Alexandrescu a avut tăria să înfrunte spiritual
Voltaire şi să rămână în ordinea ireproşabilă a credinţei strămoşeşti. Eminescu
s-a ridicat pe aripi proprii până la contemplarea lui Dumnezeu, dar în ce
priveşte esenţa lumii şi destinul ei, nu s-a putut sustrage influenţei lui
Schopenhauer, demonicul apostol al pesimismului. Şi astfel, în cele mai
fermecătoare versuri ale graiului românesc, el face figură de profet al morţii
eterne. De altfel, poetul însuşi are grijă să pună capăt unei asemenea triste
solii, când vesteşte în poezia Cu mâne zilele-ţi adaogi:
Naintea nopţii noastre umblă
Crăiasa dulcii dimineţi,
Chiar moarte însăşi e-o părere
Şi un vistiernic de vieţi.
Nu ştim cu
siguranţă cine e crăiasa dulcii dimineţi. E poate speranţa? E destul însă că în
lumina ei renăscătoare moartea însăşi, care fusese mereu esenţa eternă a lumii,
devine o simplă părere şi mai mult decât atât: un vistiernic de vieţi sau un
fel de poartă prin care vieţile trec spre altă ordine de existenţă. Accentul
cade acum pe o încredere optimistă tot aşa de puternică precum a fost dezolarea
pesimistă. Cu o faţă înseninată, Eminescu declară de astă dată:
Din orice clipă trecătoare
Ăst adevăr îl înţeleg,
Că sprijină vecia-ntreagă
Şi-nvârte universu-ntreg.
Nu e fără
interes să ne oprim asupra încheierii acestei poezii, care cântă statornicia în
ceea ce e trecător, unitatea în ceea ce
e fragmentar şi ordinea în ceea ce pare întâmplător. El sună astfel – ca o
concluzie logică a unei meditaţii filosoficã:
Priveliştile sclipitoare,
Ce-n repezi şiruri se diştern
Repaosă nestrămutate
Sub raza gândului etern.
Strofa
constă din 2 părţi contrare, prima în care se afirmă desfăşurarea în goană a
fenomenelor vieţii şi a doua în care se afirmă, dimpotrivă, fixitatea lor
într-un centru superior, care e gândul etern. Ce poate fi acest gând etern? Sau
ideea platonică, la care lucrurile din lume participă ca umbre ale ei sau ca
proiecţii ale ei; sau înţelepciunea Dumnezeului creştin, care conţine în sine,
anticipat, arhetipurile tuturor făpturilor
din lumea creată. Căci Dumnezeu cunoaşte lumea din sine, din preştiinţa sau
înţelepciunea Lui, înainte de a o fi creat. În mod ideal, noi, creature
trecătoare, existăm etern în Dumnezeu, ca gând divin, ca arhetip a ceea ce
suntem real în lumea creată. Trecute sau viitoare în ordinea vremelniciei,
lucrurile sunt mereu prezente în faţa lui Dumnezeu, căci Dumnezeu e “Veşnicul
Acum”, eternitatea Lui necunoscând momente diferite ca timpul creat.
Leit-motivul acestei poezii:
Având cu toate astea-n faţă
De-a pururi ziua cea de azi,
mă determină
să cred că interpretarea adevărată a gândului etern e cea creştină, adică
gândul etern, în care sunt pururi prezente lucrurile din lume, e Dumnezeu. Căci
numai în cazul acesta, adică în lumina concepţiei creştine, moartea însăşi îşi
pierde eternitatea şi calitatea ce-I atribuia poetul, de esenţă a lumii, şi
devine o părere şi o funcţiune de vistiernic al lui Dumnezeu, care strânge
vieţile pentru altă ordine de existenţă. Între poeziile filozofice ale lui
Eminescu, Cu mâne zilele-ţi adaogi are o tonalitate majoră şi respiră un aer de
încredere:
Naintea nopţii noastre umblă
Crăiasa dulcii dimineţi…
Văzută prin
această prismă, lumea încetează să mai fie un vis al nefiinţei sau un joc
fantasmagoric al soartei oarbe. Din moment ce arhetipul ei există în
înţelepciunea lui Dumnezeu, legătura dintre ea şi El, dintre creatură şi
Creator, care lipseşte cu desăvârşire din celelalte bucăţi pomenite ale
poetului, devine o filiaţie a iubirii divine, iar universal capătă un sens
întrucât e icoana materială a înţelepciunii dumnezeieşti. Bineînţeles, aceste
idei care însoţesc de minune convingerile teiste ale lui Eminescu şi aruncă o
punte de lumină peste oceanul negrei nefiinţe, pus tot pe el între Dumnezeu şi
lume, nu se bucură în opera lui de proporţiile pe care le au contrarele lor. Pe
când formulările lapidare ale celorlalte sunt subliniate în texte de însuşi
poetul, acesta din urmă decurg mai mult cu ajutorul interpretării. Oricum ar fi
însă, un lucru e limpede: nefiinţă sau moartea eternă admisă ca esenţă a lumii
întunecă penibil ideea de Dumnezeu Creator, atât de superb şi repetat exprimată
de poet; şi tot astfel, admiterea unui gând etern, care prezidează lumea şi în
care lucrurile vremelnice îşi regăsesc fixitatea ideală, se ciocneşte violent
cu afirmaţia că lumea e o victimă a soartei oarbe şi o iluzie a morţii. Între
unele şi altele din aceste idei există adevărate prăpăstii, ce rămân de-a
pururea căscate, în pofida oricărei admiraţii pentru „filosofia”.
Dacă
poeziile lui Eminescu sunt în acelaşi timp şi documente sufleteşti – se poate
crede altfel când e vorba de un om ca el, care şi-a migălit arta cu o
seriozitate atât de adâncă? – atunci ele ne pot lămuri în bună măsură asupra
transformărilor lăuntrice şi intime, care, la rândul lor, au pricinuit aceste
spărturi profunde în unitatea concepţiei lui despre lucrurile supreme. Mă
gândesc mai ales la poezia Melancolie deplânge în cuvinte sfâşietoare ca un
prohod pierderea credinţei religioase. Poetul s-a înstrăinat de sine, de
sufletul său de altă dată. Dacă odinioară acest suflet strălucea, zugrăvit de
frumuseţile credinţei, ca un altar luminat de flacăra liturghiei, acum arată ca
o biserică în ruine, cu uşile şi ferestrele sparte, prin care ţiuie vântul
înrâuririlor din afară; în care, drept preot, greierul tomnatic vrăjeşte ideile
negre ale vestejirii, iar cariul, drept dascăl, roade-n inimă cu deznădejdea
morţii.
Credinţa zugrăveşte icoanele-n
biserici,
constată
Eminescu, pătruns de tragicul regret, al celui care a pierdut-o, văzând acum
feeria ei stinsă, pentru a rămâne în urmă ruină şi pustiu de moarte. Un lucru
scump îl preţuim cu atât mai mult cu cât l-am pierdut; de aceea această poezie
are inflexiuni grele, de bocet. Sufletul despodobit acum nu se mai recunoaşte
în cel care a fost. Parc-am murit de mult, apasă poetul pe ultimele cuvinte,
reliefând astfel distanţa dureroasă a înstrăinării.
Melancolie e
un document care impune, al sincerităţii marelui poet, ce ne dezvăluie una din
cele mai intime cute ale sufletului, drama pierderii credinţei. Spunem dramă şi
nu tragedie, fiindcă, totuşi, nu e vorba de o pierdere ireparabilă. În această
privinţă însuşi Eminescu ne previne. Precum din pictura de altădată a bisericii
ruinate.
Abia conture triste şi umbre au
rămas,
tot aşa din
credinţa pierdută a mai rămas în suflet ceva, pe care poetul îl determină prin
repetarea aceluiaşi vers. S-a uscat tulpina înflorită a credinţei, dar a rămas
în afunzimile sufletului rădăcina ei. Sentimentul religios, după convingerea
noastră, e o putere instinctivă a sufletului omenesc. Sunt gânditori creştini
care afirmă, ca Toma de Aquino, că putere credinţei ar fi dobândită, şi sunt
alţii, ca Ioan Damaschin, care o socotesc înnăscută. Dintre marii mistici nu
cunosc niciunul, care să fie de părerea lui Toma de Aquino. Dimpotrivă,
psihologia mistică se întemeiază pe instinctul religios, considerat ca partea
cea mai adâncă şi mai ascunsă a sufletului omenesc. După un principiu
fundamental al antropologiei creştine, omul e chipul lui Dumnezeu, şi când
afirmăm acest principiu, includem totodată o afinitate nativă a omului faţă de
Dumnezeu. Şi dracii cred şi se cutremură, spune cartea sfântă, confirmând încă
o dată adevărul ineităţii credinţei. De aceea, Dostoievski, preocupat ca niciun
alt scriitor de problemele spirituale, socoteşte că nu există atei în mod
absolut. Ceea ce numim ateism e o răsturnare în sens invers a raporturilor
credinţei. Ateismul e o revoltă împotriva lui Dumnezeu, dar această revoltă
n-ar exista fără obiectul ei. Negarea lui Dumnezeu e un act de voinţă
demonizată, un act de suprafaţă sufletească iar nu de adâncime instinctuală. Îl
tăgăduiesc fiindcă nu vreau să-L afirm sau să-l recunosc. Ateii au astfel
psihologia demonică a dracilor, care ştiu că Dumnezeu există, dar nu vor să-I
recunoască supremaţia. Despre Eminescu însă nu putem vorbi în acest fel. Ne
opreşte însăşi mărturisirea lui că din credinţa pierdută i-au mai rămas conture
şi umbre. E vorba, poate, de frângerea elanului ei, iar nu de uscarea rădăcinii
ei instinctuale. Însăşi melancolia în care el învăluie această dramă
spirituală, însuşi regretul dureros cu care ne vorbeşte despre această pierdere
ne arată că el nu deplânge moartea credinţei, ci închircirea ei.
Forma cea
mai acută a necredinţei e revolta negativă în faţa lui Dumnezeu. Este Eminescu
un asemenea revoltat? Nu, ci dimpotrivă. Paginile lui de inspiraţie cosmogonică
vorbesc totdeauna, fie în sens mitologic, fie în sens creştin, de fiinţa divină
anterioară lumii create. Aceasta chiar acolo unde imediat atribuie lumii esenţa
morţii eterne sau a nefiinţei. Ceea ce dovedeşte că rădăcina credinţei, că acel
„chip” al lui Dumnezeu în omul care e poetul continuă să fie viu. Cum însă
între Creator şi creatură Eminescu nu vede continuitatea unui raport spiritual,
teismul lui e mai degrabă un deism, doctrină care afirmă că Dumnezeu a creat
lumea, dar a părăsit-o să se conducă după bunul ei plac. Unei asemenea doctrine
credinţa nu-i lipseşte. Dar ceea ce îi lipseşte e speranţa şi dragostea.
S-ar putea
vorbi la Eminescu de o credinţă fără speranţă, deşi poetul nu e categoric în
această privinţă, fiindcă e contradictoriu. În prima tinereţe, când îşi simţea
sufletul zugrăvit de frumuseţea credinţei şi scria poezia – postumă – despre noaptea Învierii, el
apoteoza speranţa ca pe o mângâiere dulce a tuturor muritorilor, în toate
împrejurările vieţii. Ea îţi dă puteri să înfrunţi însăşi moartea:
Aşa virtuoşii murind nu desper,
Speranţa-a lor frunte-nsenină,
Speranţa cea dulce de plată în cer,
Şi face de uită de-a morţii dureri,
Pleoapele-n pace le-nchină.
Înger şi
demon, scrisă în aceeaşi vreme a primei tinereţi, conţine, într-o formă mai
complicată, aceeaşi preocupare de problemele vieţii religioase. Într-un
contrast acut sunt puse în faţa altarului credinţa şi speranţa Ei cu ateismul
şi disperarea Lui. Credinţa şi speranţa Ei, înflăcărările în rugăciune, îi dau
aripi fantastice ca de înger, pe când El e un demon atras în biserică numai de
amorul pentru Ea. Transfigurarea îngerească a fetei adorate însă îl zguduie din
adânc, îi încovoaie genunchii şi îi moaie buzele spre rugăciune. E convertirea
unui ateu prin dragoste. A fost de ajuns evlavia iubitei ca să reînverzească în
tânărul demonizat rădăcina credinţei. Dar El trebuie să moară. În agonia-i singuratică
vede toată deşertăciunea vieţii lui de rebel demonic. În faţa morţii, fără
credinţă şi fără speranţă, simţi că nimica nu eşti. Sublinierea e a lui
Eminescu, care pune pe seama tânărului muribund această exclamaţie celebră:
A muri fără speranţă! Cine
ştie-amărăciunea
Ce-i ascunsă-n aste vorbe?
Se repetă şi
de data aceasta aceeaşi mişcare sufletească de regret amar, pe care am
cunoscut-o la pierderea credinţei. Cele două virtuţi ale vieţii creştine sunt
glorificate de poet prin negativul lor. Numai cine pierde ştie cu adâncă durere
ce-ar fi câştigat dacă n-ar fi pierdut.
Credinţa
fără speranţă reapare în Rugăciunea unui Dac, unde poetul proslăveşte pe
Dumnezeul creştin, dar îi cerşeşte moartea deznădăjduită a stingerii eterne, a
dispariţiei fără de urmă. Şi mai departe, spre mâhnita noastră mirare,
deznădejdea e practicată ca un principiu moral în Glossă, a cărei etică
egocentrică e o înţelepciune uscată şi încremenită în gheaţa indiferenţei:
Nu spera şi nu ai teamă.
E drept că
aici aceste virtuţi negative privesc numai raporturile insului cu oameni, nu şi
raporturile lui cu ceea ce este dincolo de această lume. Dar oricum, poetul
care, în prima tinereţe, a apoteozat speranţa nu numai ca o virtute teologică,
dar şi ca o virtute civică, se dezminte la maturitate, propunând contrariul ei.
Şi totuşi, sfatul dezolant dat în Glossă nu e ultimul cuvânt al lui Eminescu
relativ la speranţă. El continuă s-o regrete şi să dorească dulcea ei mângâiere
pe care a cântat-o în primăvara vieţii.
E cu totul
caracteristic pentru faţa spirituală a personalităţii lui Eminescu acest
regret, expresie a unui gol spiritual, dureros trăit, regret însoţit de
respectul lucrurilor sfinte oricând vine prilejul. Cuvântul sfânt îl atribuie
nu numai lucrurilor cel ce-l poartă prin natura lor sau prin calitatea lor
morală, dar şi celor care ies din sfera acestei valori, cum e teiul, care-i
sfânt, cum e marea, care e sfântă. S-ar putea vorbii chiar de o evlavie
eminesciană pentru anumite lucruri profane ce stârnesc admiraţia poetului, dar aceasta
e o chestiune oarecum periferică preocupării noastre de acum. Acest regret după
virtuţile supreme ale creştinismului ne comunică o infinită simpatie pentru
drama spirituală intimă a acestui geniu. Din ce pricină le-a pierdut nu ne
spune; căci ale vieţii valuri şi al furtunii pas, pe care le dă în Melancolie,
sunt lămuriri prea nebuloase. Influenţa filosofiei devastatoare a lui
Schopenhauer poate fi o explicaţie, dar Eminescu e un spirit prea complex ca ea
să fie unica determinantă. Schopenhauer l-a determinat să vadă negru în fundul
lumii, dar nu l-a putut împiedica să zboare cu Luceafărul până în creştetul de
lumină divină al cerului. Ar fi foarte interesant să cunoaştem toate cauzele
pierderilor spirituale ale lui Eminescu, dar mai interesant mi se pare să
accentuăm că regretul după un lucru e tot una cu dorinţa de a-l avea. Cine
tânjeşte după credinţa şi după speranţa pierdută e în situaţia de a spune ca în
Evanghelie: Cred, Doamne, ajută necredinţei mele! Şi aceasta mi se pare că e
starea spirituală a lui Eminescu.
E curios că
pe un geniu ca el nu-l preocupă Iisus Hristos, dar e semnificativ că-l preocupă
adesea Maica Domnului. Mântuitorul în chip de răstignit îi serveşte o dată ca
termen de comparaţie în poezia Răsari să dai lumină, unde e vorba de o Golgotă
a dragostei erotice:
Cu aspra nepăsare tu sufletu-mi aduci
Pe cele două braţe întinse-a sfintei
cruci,
Şi buzele-nsetate cu fiere mi le uzi
Când ruga mea fierbinte nu vrei să o
auzi,
Mă faci părtaş în lume durerilor lui
Crist…
Să
recunoaştem că această comparaţie nu e chiar la locul ei. Durerea unui amor
neîmpărtăşit n-are nimic a face cu sacrificiul de pe cruce. Pentru un geniu
avem pretenţia de a se apropia altfel de Fiul lui Dumnezeu. În schimb, Maica
Domnului se bucură de o sfântă adorare din partea poetului. Ei i se
mărturiseşte cu ardoare, Ei i se roagă. Eminescu nu e numai cântăreţul morţii
eterne, dar şi al eternului feminin. Înclinarea lui de a idealiza femeia,
ridicând-o mai presus de îngeri – femeia e pentru el prototipul îngerilor – are
ceva din amorul cavaleresc medieval. E cunoscut procesul de sublimare al
poeziei trubadurilor, proces de idealizare treptată a femeii adorate până la
ridicarea ei în slava cerului, în eternul feminin investit cu prestigiu sacru.
De la femeia adorată la adorarea Maicii Domnului e un proces de purificare şi
de transfigurare a eternului feminin. Această transfigurare îşi serbează
triumful în poezia unui Jacopone da Todi şi în proza imnică a lui Heinrich
Seuse, amândoi adorator curaţi ai Sfintei Fecioare. În Venere şi madonă,
Eminescu descrie acest proces pe seama
lui Rafael, atribuind marelui pictor transfigurarea Venerei, ca ideal de
frumuseţe feminină, în Madona Dumnezeie. Cel care a scris versul:
Femeie între stele şi stea între
femei,
a putut să
urce fără greutate culmile idealizării, de la adorarea femininului pământesc la
eternul feminin adunat în Sfânta fecioară. Afară de aceasta cultul Maicii
Domnului e o largă şi adâncă tradiţie a evlaviei româneşti. Maica Dumnezeului
înomenit e, prin aceasta, Maica omenirii îndurerate. Dragostea ei maternă,
veşnic înlăcrimată de soarta omului, e întru totul prielnică rugăciunilor ce i
se ridică sub privirea ei înstelată de plâns îşi deschide Eminescu inima
sfâşiată de drama lui spirituală. Sonetul, pe care i-l închină, e o rugăciune
dogorâtă de setea virtuţilor pierdute:
Răsai asupra mea, lumină lină,
Ca-n visul meu ceresc d-odinioară;
O, maică sfântă, pururea fecioară,
În noaptea gândurilor mele vină!
Speranţa mea tu n-o lăsa să moară
Deşi al meu e un noian de vină;
Privirea ta, de milă caldă plină,
Îndurătoare-asupra mea coboară.
Străin de toţi, pierdut în suferinţa
Adâncă a nimicniciei mele,
Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie.
Dă-mi tinereţea mea, redă-mi credinţa
Şi reapari din cerul tău de stele
Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie!
Un om de
geniu îngenunchează în faţa Sfintei Fecioare. Smerenia, condiţie iniţială a
rugăciunii, îl face să-şi vadă întreaga măreţie ca pe o adâncă nimicnicie.
Oricine ai fi, în faţa cerului şi a veşniciei, simţi că nimica nu eşti cum a
zis el altă dată. Această smerenie e şi mai intensificată de conştiinţa
dureroasă a păcatului: adânc noian de vină. Sentimentul nimicniciei şi al
păcatului pune o distanţă morală, cutremurătoare între el şi neprihana cerească
a Sfintei Fecioare. Nevoia rugăciunii e deci cu atât mai fierbinte. El o
cutează, fiindcă ştie că deasupra veghează privirea ei plină de lacrimi
îndurătoare. Ce imploră poetul de la Maica Domnului? Reînvierea credinţei şi a
speranţei cufundate în adâncul noian de vină! Adică sufletul din tinereţe,
zugrăvit de splendorile evlaviei, pe care îl regretă şi îl deplânge în
Melancolie. Rugăciunea din acest sonet apare ca o concluzie spirituală a
ruinei, pe care a mărturisit-o în cealaltă poezie. În ordinea iertării creştine,
umilinţa şi căinţa acestei rugăciuni răscumpără toate greşelile de concepţie
semnalate până acum – ca să nu mai vorbim de întăritoarea pildă ce se desface
din îngenuncherea unui geniu în faţa mile cereşti.
Este
Eminescu un necredincios? Dacă zig-zag-urile sale filosofice şi etice ne-ar
îmbia să admitem această grozăvie, priveliştea sufletului său absorbit în cea
mai fierbinte rugăciune ne umple de un sfânt fior şi ne determină să-i
recunoaştem înălţimea spirituală. Cine se roagă să-i fie credincios nu poate fi
un necredincios. Cine şi-a pierdut credinţa şi speranţa, dar le cerşeşte înapoi
ca daruri de la Dumnezeu, nu poate fi un necredincios. Când Eminescu se
spovedeşte în rugăciune spunând: Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie, e ca şi
cum ar repeta în alţi termeni cuvântul din Evanghelie: Cred, Doamne, ajută
necredinţei mele! Geniu după chipul lui Dumnezeu, păstrând sub ruine sufleteşti
ardoarea adorării, pe deasupra genunilor sale filosofice planează zborul în
lumina divină a Luceafărului.
Constantin Brancusi
Exegeze
Ei bine
prietene,ai transformat anticul in modern! – Douanier Roussseau, atunci cand a
vazut Rugaciunea, Sarutul si Cumintenia pamantului. – 1907
In cazul
ovoidului, trebuie sa retinem faptul ca Brancusi avea sa realizeze forma pura,
libera de orice gravitate terestra, o forma tot atat de libera in propria ei
viata ca aceea a geometriei analitice. si dovada ca a reusit in aceasta
exprienta este ca din orice parte l-am privi, ovoidul pare viu si gata sa se
ridice in spatiu.
– Ezra Pound – Brancusi - 1921
Nu cunosc
personal pe dl. Brancusi. Am auzit ca e un tanar de o inteligenta aleasa, care
stie sa se exprime si in cuvinte tot atat de plastic si de miscator ca si in
piatra. Am auzit ca e fiu de taran, ca, dupa ce a vazut ca nu mai are
ce invata la noi, a plecat pe jos la Paris, ca a facut drumul acesta in vreo
patru luni, si ca, in sfarsit, ajungand acolo a trebuit sa treaca prin multe si
cumplite greutati pana sa-si infiripeasca un atelier unde sa poata lucra. Am
auzit, iarasi, ca e un om hotarat si mandru, ca el intelege sa-si desfunde
singur calea si sa-si traiasca viata ca un viteaz, in lupta apriga intre
biruinta si moarte. Acum isi are la Paris atelierul lui, un cerc de admiratori pe
care nici nu i-a cautat, nici nu-i cultiva si, ceea ce-i mai pretios decat
toate, simpatia marelui Rodin.
De-acolo,
din atelierul acela de visuri indraznete si de munca robusta, ne-a trimis
pentru expozitia de primavara Cumintenia pamantului, iar acum in urma, pentru
cea de toamna, un Fragment de capitel care ar inchipui o imbratisare dincolo de
moarte, in lumea cea fara de timp. Simplitatea voita de cea dintai lucrare
apare in aceasta si mai voita, ramanand totusi ceva misterios si sugestiv in
imbratisarea aceea pentru vecie a doua inganari de fapturi omenesti, ceva ca o
soapta nedeslusita ce vine parca dint-o poveste.
Aprecieri
din acestea se vanturau in fata operei nepasatoare care, tocmai din cauza prea
marei ei simplitati, nu era inteleasa. – Alexandru Vlahuta – ziarul Universul –
7 decembrie 1910.
Putine de
tot sunt numele romanesti care se bucura azi de celebritatea lui Brancusi. I se
dedica poeme, i se inchina in strainatate numere speciale de revista. E
considerat de catre germani si englezi mai ales, drept creatorul sculpturii
moderne. – Camil Petrescu – revista Universul – 1928
Brancusi e
foarte pretuit de adevaratii cunoscatori. Dar opera lui nu e foarte populara si
nici nu poate fi,
pentru ca
cere o aprofundare, si ca orice creatie adevarata, nu foloseste un limbaj banal
curent.
– Amedee Ozenfant - Bilantul
Secolului XX – 1928
La inceputul
secolului ,Brancusi, a abandonat o maniera in care dobandise un mare renume si
a trecut brusc in randul acelora care voiau sa regenereze sculptura, sa inspire
un sentiment nou, sa rupa cu trecutul. S-a apucat sa simplifice, sa
concentreze, sa reduca formele la figuri mai mult sau mai putin geometrice.
Asa a
inceput sculptura abstracta. Un ou subliniat abil prin cateva trasaturi, a
devenit imaginea ideala a unui frumos cap de femeie. Aceste lucrari bizare, dar
atragatoare prin simplificarea lor voita, au fost expuse la
Salonul
Independentilor. Pe urma sculptorul, prea mandru pentru a-si mai expune operele,
n-a mai trimis nimic.
S-a facut
multa valva in jurul acestei arte.
– G. Oprescu – Arta romanesca din
1880 pana in zilele noastre – 1935
De la gotici
incoace sculptura europeana a fost napadita de ierburi rele, de tot felul de
excrescente care au acoperit cu totul caracterul formei. Brancusi a fost acela
care a eliberat sculptura de tot ceea ce era de prisos si ne-a redat constiinta
formei pure. Pentru a atinge acest tel, Brancusi s-a concentrat asupra formelor
simple si directe. Opera lui Brancusi in afara de valoarea ei proprie, are o
importanta istorica in dezvoltarea sculpturii moderne.
– Henry Moore – The Sculptor speaks –
1937
Opera lui
Brancusi a exercitat o mare influenta asupra lumii artistice de astazi, nu
numai in sculptura, dar si in arhitectura si in desenul industrial (desing). –
William Zorach – Zorach explains sculpture – 1947
Brancusi
recunostea in lemnul pe care-l cioplea, in formele lui robuste, in cicatricile
lasate de toporisca sau de furtuni, oglindirea ciclului natural pe care taranul
il impartaseste cu copacii, cu pietrele, cu pasarile, cu cresterea si cu
moartea lor. – David Lewis – Convorbiri cu Brancusi – 1957
Germenul,
oul, trunchiul, zborul, somnul, sarutul si numarul, toate cauzele primare ale
universului se regasesc in identitatea lor, in motivele operei de arta si in
figurile pe care artistul le porunceste pietrei sau metalului.
Niciodata
sculptura nu s-a apropiat mai mult, prin mana vreunui alt sculptor, de o
reprezentare atat de desavarsita a esentelor. – Jean Cassou – prefata la
monografia Brancusi de Ionel Jianu – 1963.
Sculptura
moderna este o sculptura moleculara al carei principiu e reintoarcerea la
formele primordiale.
Astfel la
Brancusi aflam reintoarcerea la forma oului… Oul lui Brancusi inseamna
intr-adevar nasterea primei unitati celulare a sculpturii moderne, Unul
indivizibil, forma perfecta, forta virtuala, indomptabila si exploziva, un
subtil continut emotional si o imensa fagaduinta.
in ou exista
germenul fecund. stiu ca puritatea nu poate fi un tel, intreaga ei natura
indivizibila opreste dezvoltarea, dar coaja trebuie sa se sparga, caci viata se
naste din diviziune, din multiplicare. Avem nevoie de absolut, dar si de
miscare, de viata.
– Etienne Hajdu – 1972
Arta lui
Brancusi e senina, armonioasa, opusa deformarilor violente. E o arta a bucuriei
de viata, o arta luminoasa, de o intensa vitalitate, o arta a echilibrului si a
unitatii dintre forma si materie.
Ovoidul
corespunde acestor cerinte, fiind forma care-si afla in sine propria implinire.
– Ionel Jianu –Constantin Brancusi –
1983.
Rabindranath Tagore
Hindi
Jana gana mana
Jana-gaṇa-mana adhināyaka jaya he
Bhārata bhāgya vidhātā
Pañjāba Sindh Gujarāṭa Marāṭhā
Drāviḍa Utkala Baṅga
Vindhya Himācala Yamunā Gaṅgā
Ucchala jaladhi taraṅga
Tava śubha nāme jāge
Tava śubha āśiṣa māge
Gāhe tava jaya gāthā
Jana gaṇa maṅgala dāyaka jaya he
Bhārata bhāgya vidhāta
Jaya he, jaya he, jaya he
Jaya jaya jaya, jaya he.
Engleză
Thou art the ruler of the minds of
all people,
dispenser of India's destiny.
Thy name rouses the hearts of Punjab,
Sindh, Gujarat, the Maratha country,
in the Dravida country, Utkala
(Orissa) and Bengal;
It echoes in the hills of the
Vindhyas and Himalayas,
it mingles in the rhapsodies of the
pure waters Jamuna and the Ganges.
They chant only thy name,
they seek only thy blessings,
they sing only thy praise.
The saving of all people waits in thy
hand,
thou dispenser of India's destiny.
Hail, Hail, Hail to thee.
Traducere în limba engleză de
Rabindranath Tagore
Bengali
Jono gono mono odhinayoko joyo he,
Bharoto bhaggo bidhata
Punjab Sindh Gujrat Maratha,
Dravid Utkol Bongo
Bindho Himachol Jomuna Gonga,
Uchchholo jolodhitorongo
Tobo shubho naame jage,
Tobo shubho ashish mange
Gahe tobo joyo gatha
Jono gono mongolo dayoko joyo he,
Bharoto bhaggo bidhata
Joyo he joyo he joyo he Joyo joyo
joyo joyo he.
Română
Jana Mana Gana
Jana-gana-mana domn minții tuturor,
Al Indiei-Bharat de soartă dătător.
La numele-ți bat inimi în Punjab,
Sindh,
Gujarat, Maratha,
Drāviḍa, Utkala, Baṅga.
ecou îți dau munții Vindhya,
Himācala,
muzică revarsă apele Yamunā, Gaṅgā,
te cântă valurile Oceanului Indian.
Toți cer binecuvântare
și-ți înalță laudă.
Mântuirea oamenilor e în mâna ta,
Al Indiei-Bharat de soartă dătător.
Slavă, slavă, slavă Ție.
Jaya he, jaya he, jaya he
Jaya jaya jaya, jaya he.
Versiune de George Anca
*
Cântecul VII din Gitanjali / Cântarea
Jertfei:
Rabindranat Tagore
Amar e gan chheŗechhe tar shôkol
ôlongkar
Tomar kachhe rakhe ni ar shajer
ôhongkar
Ôlongkar je majhe pôŗe milônete aŗal
kôre,
Tomar kôtha đhake je tar mukhôro
jhôngkar.
Tomar kachhe khaţe na mor kobir gôrbo
kôra,
Môhakobi, tomar paee dite chai je
dhôra.
Jibon loe jôton kori jodi shôrol
bãshi goŗi,
Apon shure dibe bhori sôkol chhidro
tar.
Traducerea lui Tagore în engleză:
My song has put off her adornments.
She has no pride of dress and
decoration.
Ornaments would mar our union; they
would come
between thee and me; their jingling
would drown thy whispers.
My poet's vanity dies in shame before
thy sight.
O master poet, I have sat down at thy
feet.
Only let me make my life simple and
straight,
like a flute of reed for thee to fill
with music.
Cântarea mea
şi-a dezbrăcat podoabele. Nu se făleşte în decor de robe. Gătelile ne-ar găta
întâlnirea; s-ar vârî între Tine şi mine; clinchetirile lor ar îneca şoaptele
Tale.
Deşertăciunea
mea de poet piere ruşinată dinaintea vederii Tale. O, Măestru Poet, m-am plecat
la piciorul Tău. Lasă-mă doar să-mi fac viaţa simplă şi dreaptă, precum un
fluier de trestie spre a-l umple cu muzică. (Versiune de George Anca)
Oceanul formelor
de Rambindranath Tagore
Mă scufund în adâncul oceanului de
forme,
sperând să prind perfecta perlă a
fărăformei.
Nemai navigând din port în port în
corabia-mi bătută de vânt.
S-au dus demult zilele când mă
distram aruncându-mă în valuri..
Iar acum sunt nerăbdător să mor întru
fărămoarte.
În amfiteatrul abisului fără fund
unde se umflă muzica strunelor fără
ton
Îmi voi lua această harpă a vieții
mele.
O voi acorda la notele lui
pentrutotdeauna,
iar când și-a suspinat ultima
rostire,
îmi voi pune harpa tăcută la
picioarele celui tăcut.
Versiune de George Anca
Pranab Mukherjee
President of India
Dr. Ambedkar și Viziunea sa asupra
Indiei secolului al 21-lea
(4 septembrie 2014)
Sunt fericit
să rostesc cea de-a cincea Prelegere Memorială Dr. B. R. Ambedkar, organizată
de Fundația Dr. Ambedkar. Sunt recunoscător Onorabilului Ministru al Justiției
Sociale și Abilitării Shri Thawar Chand Gehlot și organizatorilor pentru a-mi
da această onoare.
Dr. Babasaheb Bhirmrao Ambedkar a fost
un lider remarcabil al luptei noastre pentru libertate și un cruciat ferm
pentru drepturile secțiunilor asuprite
și înapoiate ale societății noastre. Un laureat al Bharat Ratna, el a fost un
savant, jurnalist, educaționist, astru al legalității, reformator social și
lider politic. El a fost principalul arhitect al Constituției Indiene și va fi
totdeauna amintit pentru rolul său în redactarea minuțioasă a documentului
nostru fondator.
Filosofia și viața lui Dr. Ambedkar
sunt un profil al curajului și convingerii. S-a dedicat exercitării
cunoașterii depășid multe
adversități din cauza castei sale și a condiților economice precare. A absolvit
Elphinstone College din Mumbay și după aceea a primit o bursă pentru a urma
Columbia University din New York, de la care și-a obținut doctoratul. Apoi s-a
mutat în Regatul Unit în 1916 unde a studiat la London School of Economics și
ulterior a primit gradul de avocat (Barrister-at-Law) de la Gray's Inn. După întoarcerea în India, Dr. Ambedkar
a devenit vocea claselor deprimate și a început multe organizații pentru a le
promova cauza.
Moștenirea și contribuția lui Dr.
Ambedkar pot fi văzute în mai multe domenii. Teza lui de doctorat (PhD) din 1923 intitulată „Evoluția Finanțelor Provinciale în India
Britanică” a asigurat baza academică pentru Comisia Financiară a Indiei, care a
fost înființată prin articolul 280 din
Constituție pentru a aborda problemele dezechilibrelor verticale și
orizontale în finanțe. Similar, Reserve Bank of India a fost conceptualizată pe
baza orientărilor prezentate de Dr. Ambedkar la „Comisia Regală pentru Moneda
și Finanțele Indiene” în 1925. Membrii comisiei au găsit în cartea lui Dr.
Ambedkar Problema Rupiei – Problemele și Soluțiile Ei un instrument de
referință inestimabil și Adunarea Legislativă Centrală a trecut apoi aceste
orientări ca RBI Act 1934.
Ca Ministru al Muncii în Consiliul
Viceregelui, Dr. Ambedkar a condus cu succes lupta pentru reducerea muncii de
la 12 ore pe zi la 8 ore în 1942. El a contribuit la ideea înființării
Schimbărilor de Angajare în India. A fost aproape singura mână responsabilă
pentru Comitetul Central al Forței Tehnice, Sistemul Național al Energiei
Electrice și Comisia Centrală pentru Apă pentru Irigații și Navigație. Dr.
Ambedkar a jucat un rol important în stabilirea proiectului Damodar Valley,
proiectul Hirakud și proiectul Râul Sone.
Un cititor vorace, Dr. Ambedkar a
văzut educația ca un instrument pentru eliberarea celor înapoiați social de
analfabetism, ignoranță și superstiție. El a fondat Societatea Educației
Poporului în 1945 cu ținta de a avansa interesele secțiunilor mai slabe ale
societății. Dr. Ambedkar a fost un cruciat al egalității de gen și a luptat
pentru drepturi egale pentru femei în moștenire și căsătorie. El a demisionat
din Cabinet în 1951 când proiectul Hindu Code Bill nu a reușit să primească
suportul Parlamentului.
Neîndoios, ce mai mare contribuție a
lui Dr. Ambedkar a fost în rolul său ca Președinte al Comitetului de Elaborare
a Constituției Indiei. Cu extraordinară previziune și savantă erudiție, nu
numai că a pilotat prin Adunarea Constituană un draft excepțional, dar a și
conturat filosofia și înțelepciunea din spatele fiecărei prevederi.
Subiectul prelegerii de astăzi este
'Viziunea Indiei în secolul al 21-lea', așa cum a fost anvizajată de Dr.
Ambedkar. Dr. Ambedkar a avut clar în minte că vrea să vadă o transformare
socio-economică și politică a Indiei. El a vrut ca vasta multitudine a
poporului Indiei să se bucure de libertate și egalitate a oportunitților. El a
vrut să scape India de casteism și comunalism și să aducă educația și
dezvoltarea în fiecare colț al țării. El a vrut ca India să iasă la iveală ca
un stat modern unde libertatea, egalitatea și fraternitatea să înflorească, și
înapoierea să fie eliminată. Dr. Ambedkar a crezut în schimbarea radicală, dar
nu a vrut ca această schimbare să se întâmple prin vărsare de sânge. El a vrut
transformarea prin democrație parlamentară și domnia legii.
Dr. Ambedkar a văzut un mare potențial
în folosirea Constituției ca instrument al transformării socio-economice și, cu
această intenție, a introdus în draftul Constituției o varietate de prevederi
care să abiliteze întreaga răspundere a Guvernului, controale și balanțe,
protecția drepturilor fundamentale, instituții independente și mișcare
consistentă spre democrația socială.
Discursurile lui Dr. Ambedkar în
Adunarea Constituantă sunt de o mare valoare educațională pentru studenții în
Constituție și istoria politică modernă. Dr. Ambedkar a explicat Adunării
Constituante, într-un discurs de introducere a draftului Constituției în 4
noiembrie 1948, pro-urile și contrele formei parlamentare a guvernului vizavi
de sistemul prezidențial. El a mai explicat de ce Draftul Constituției,
recomandând un executiv bazat pe sistem parlamentar, preferă 'responsabilitate'
în loc de 'stabilitate'.
„Amândouă sistemele de guvernământ
sunt bineînțeles democratice și alegerea între cele două nu este ușoară. Un
executiv democratic trebuie să satisfacă două condiții – (1) trebuie să fie un
executiv stabil și (2) trebuie să fie un executiv responsabil. Din nefericire
nu a fost posibil până acum să se conceapă un sistem, care să le poată asigura
pe amândouă în același grad. Poți avea un sistem care să-ți dea mai multă
stabilitate dar mai puțină responsabilitate, ori poți avea un sistem care să-ți
dea mai multă responsabilitate dar mai puțină stabilitate. Într-un sistem
non-parlamentar, precum cel care există în SUA, evaluarea responsabilității
executivului este periodică. Este făcută de către electorat. În Anglia, unde sistemul
parlamentar prevalează, evaluarea responsabilității executivului este și
zilnică și periodică. Evaluarea zilnică este făcută de membrii parlamentului,
prin chestiuni, rezoluții, moțiuni de non-confidență, moțiuni de suspendare și
dezbateri asupra alocuțiunilor. Evaluarea periodică este făcută de electorat în
timpul alegerilor care pot avea loc la fiecare cinci ani ori mai devreme.
Evaluarea zilnică a responsabilității, care nu este disponibilă în sistemul
american, este, se simte, de departe mai efectivă decât evaluarea periodică și
de departe mai necesară într-o țară ca India. Draftul Constituției, recomandând
sistemul parlamentar al executivului, a preferat mai multă responsabilitate
decât mai multă stabilitate.”
Dr. Ambedkar descrie cum președitele,
conform Constituției, ar ocupa aceași poziție ca regele, conform Constituției
engleze. „El este șeful Statului dar nu al Executivului. El reprezintă
națiunea, dar nu conduce națiunea. El este simbolul națiunii. Locul său în
administrație este acela al unui mecanism ceremonial, pe un sigiliu prin care
deciziile națiunii sunt făcute cunoscute... Președintele Uniunii Indiene va fi
în general legat de recomandările miniștrilor săi.”
Comentând asupra naturii unice a
federației propuse în draftul Constituției, Dr. Ambedkar a explicat de ce forma
federală a guvernului croit spre a se adapta exigențelor situației indiene a
fost necesitatea momentului. „Draftul Constituției este: Constituție Federală,
întrucât el stabilește ceea ce se poate chema politică duală. Această politică
duală, în temeiul propusei Constituției, va consista în Uniune la Centru și
State la periferie, ambele înzestrate cu puteri suverane spre a fi exercitate
în domeniul atribuit lor de respectiva Constituție...... Draftul Constituției
poate fi atât unitar cât și federal, potrivit cerințelor timpului și
circumstanțelor. În timpuri normale, ea este constituită a lucra ca un sistem
federal. Dar în timp de război, ea este astfel proiectată cât s-o facă să
lucreze ca și cum ar fi un sistem
unitar.”
Dr. Ambedkar a subliniat cu
durere că noua republică va fi o
„Uniune” de State, în contrast cu o „Federație” de State. Statele nu vor avea
dreptul să se scizioneze. El a spus:
„Federația este o Uniune pentru că
este indestructibilă. Chiar dacă țara și oamenii pot fi divizați în diferite State pentru
conveniența administrării, țara este un tot integral, poporul ei un singur
popor trăind sub un singur imperium derivat dintr-o singură sursă.”
Dr. Amedkar a asigurat includerea unui
capitol cuprinzător bine-definit asupra Drepturilor Fundamentale care să
abolească specific untouchability (de-neatingerea), drepturi egale garantate
tuturor cetățenilor și prohibirea discriminării de orice fel în relațiile sociale.
Dr. Ambedkar credea că protecția minorităților și a religiilor lor era de
maximă importanță. Astfel, Constituția garantează fiecărei persoane libertatea
de credință, religie și cult și dă minorităților libertatea de a-și gestiona
chestiunile religioase. Dr. Ambedkar a justificat o astfel de protecție pe
următoarele temeiuri:
„Este rău ca majoritatea să nege
existența minorităților. Este la fel de rău ca minoritățile să se perpetueze
ele însele. Poate fi găsită o soluție care să servească un dublu scop. În
primul rând, trebuie recunoscută existența minorităților. Trebuie de asemenea
să se permită majorităților și minorităților ca într-o zi să se contopească în
una. Soluția propusă de Adunarea Constituantă este binevenită deoarece este o soluție care servește un scop dublu.”
Dr. Ambedkar a jucat un rol crucial în
formularea Principiilor Directive ale Politicii Statului, o caracteristică
unică a Constituției Indiene. Aceste principii mandatează că statul se va
strădui să promoveze bunăstarea poporului asigurând și protejând o ordine
socială justă. Aceste principii pun fundația pentru democrația socială. În
cuvintele lui Dr. Ambedkar: „Noi trebuie să facem democrația noastră politică
și o democrație socială. Ce înseamnă democrația socială? Înseamnă un mod de
viață, care recunoaște că libertatea, egalitatea și fraternitatea sunt
principii ale vieții. Aceste principii ale libertății, egalității și
fraternității nu trebuie tratate ca elemente separate într-o trinitate. Ele
formează o unitunte sau trinitate în sensul că divorțul unuia de altul ar
frânge însuși țelul democrației... Fără egalitate, libertatea ar produce
supremația celor puțini asupra celor mulți. Egalitatea fără libertate ar ucide
inițiativa individuală. Fără fraternitate, libertate și egalitate nu ar deveni
un curs firesc al lucrurilor. Ar cere un polițist să le impună...... Pe plan
social, noi avem în India o societate bazată pe principiile inegalității
gradate, care înseamnă elevarea pentru unii și degradarea pentru alții. Pe plan
economic, avem o societate în care există unii care au o imensă bogăție, față
de mulți care trăiesc în sărăcie abjectă... Cât timp vom continua să trăim
într-o viață a contradicției? Trebuie să eliminăm această contradicție în cel
mai curând moment posibil ori, altfel, aceia care suferă din inegalitate vor
dinamita structura democrației politice...”
Principiile Directive ale Politicii
Statului au fost criticate de unii și etichetate ca simple „declarații pioase”.
Răspunzând acestui criticism, Dr. Ambedkar a spus, și citez: „Oricine
capturează puterea nu va fi liber să facă ce vrea cu ea. În exercitarea ei, el
va trebui să respecte aceste instrumente ale instrucțiunilor, care sunt numite
Principii Directive. El nu le poate ignora. Poate nu va avea să răspundă în
fața unei Curți de Justiție. Dar cu siguranță va avea de răspuns în fața
electoratului la timpul alegerilor.”
Dr. Ambedkar a fost ferm în crezul său
că judiciarul nostru trebuie să fie atât independent de executiv cât și
competent în el însuși. El a recunoscut totuși că încăierările între executiv
și judiciar erau inevitabile, și erau în fapt necesare pentru a asigura că fiecare acționează ca verificare și
balanță în funcționarea celuilalt. El a observat: „Pentru mine însumi nu pot omite
întru totul posibilitatea unei Legislaturi înțesate de oameni de partid care
fac legi care să abroge ori violeze ceea ce noi privim ca principii
fundamentale afectând viața și libertatea unui individ. Totodată, eu nu văd cum
cinci sau șase domni stând în Curtea Federală, ori Supremă, examinând legile
făcute de Legislatură și în virtutea propriei conștiințe individuale, ori a
părtinirilor lor, ori prejudecăților lor, spre a fi de încredere în a determina
care lege este bună și care lege este rea.”
Dr. Ambedkar a chemat dezavantajații
sociali și economici a se „educa, agita
și organiza”.
Cu toate
acestea, angajamentul pentru metodelor constituționale a fost neclintit și a
susținut o cale de angajament public informat și motivat. El a spus, și citez: „... trebuie să abandonăm sângeroasele metode
ale revoluției... Când nu era loc pentru metode constituționale pentru
realizarea obiectivelor economice și sociale, era mare lucru justificarea
metodelor neconstituționale. Dar când metodele constituționale sunt deschise,
acestea nu pot fi justificare pentru metodele neconstituționale. Aceste metode
nu sunt nimic decât gramatica anarhiei, și cu cât sunt abandonate mai curând,
cu atât mai bine pentru noi.”
Dr. Ambedkar a crezut că instituțiile
puternice constituie stâlpii fundamentali ai unei democrații și ele îi vor
garanta supraviețuirea. El a asigurat că Constituția prevede un sistem judiciar
independent și că dreptul la remedii constituționale este un drept fundamental.
Vorbind despre articolul 32 – Dreptul la Remedii Constituționale, Dr. Ambedkar
a spus: „Dacă mi s-ar fi cerut să numesc oricare articol în particular din
această Constituție ca fiind cel mai important – un articol fără dr care
Constituția ar fi fost o nulitate – eu nu m-aș fi referit la niciun alt articol
cu excepția acestuia. Este sufletul însuși al Constituției și inima ei.”
Dr. Ambedkar a pledat pentru o Comisie
Electorală independentă și a instituit-o prin Articolul 324 al Constituției. În
cuvintele lui: „Cea mai mare salvgardare a purității alegerilor, a
obiectivității lor, a fost de a lua problema din mâinile autorității executive
și a înmâna-o unei autorități independente.”
Trebuie menționat în această privință
că, de atunci, Comisia Electorală a Indiei a ajuns să câștige apreciere în țară
și laude din întreaga lume. Însuși primul nostru Comisar Șef al Alegerilor,
Shri Sukumar Sen, a fost invitat să supervizeze alegerile din Sudan și, de
atunci, serviciile și expertiza Comisiei noastre Electorale au fost căutate de
multe țări. Noi tocmai am fost martori la eficiența și independența cu care
s-au desfășurat alegerile recente în ce-a de-a 16-a Lok Sabha, în ciuda enormei
diversități a națiunii noastre și cu dimensiunea electoratului în jur de 834
milioade de oameni. Comisia a avut un singur membru până în Octombrei 1989,
când au fost numiți încă doi membri adiționali, făcând-o comisie multi-membră.
Similar, despre postul de Auditor
General, el a spus: „Eu sunt de părere
că acest demnitar sau ofițer este probabil cel mai important oficial din
Constituția Indiei. El este omul care va vedea că cheltuielile votate de
parlament nu sunt excedate, ori diferite de ce a prevăzut parlamentul în ceea
ce se numește Appropriation Act. Dacă acest funcționar îndeplinește sarcinile
și atribuțiile sale, susțin că ele sunt de departe mult mai importante decât
îndatoririle chiar și ale judiciarului... Personal, eu simt că el ar trebui să
aibă de departe mai mare independență decât Judiciarul însuși...”
Dr. Ambedkar a fost clar că nicio
Constituție nu este perfectă și, până la urmă, funcționarea Constituției va
depinde de popor, de partidele politice și politica lor. El a declarat emfatic
despre Constituție: „Este realizabilă, este flexibilă este destul de puternică pentru a ține țara
unită, atât în timp de pace cât și în timp de război. Într-adevăr, ca să spun
așa, dacă lucrurile merg rău sub noua Constituție, motivul nu va fi pentru că
avem o Constituție rea. Ce vom avea de spus este că netrebnic este omul.”
Trebuie notat că, în practică, sistemul
nostru politic a fost inovativ și flexibil. Angajamentul lui Dr. Ambedkar de a
construi instituții puternice și metode constituționale a rezultat în multe
manifestări interesante pentru ziua modernă. De exemplu, Right to Information
Act este un instrument unic și puternic, creat prin lege, pentru a împuternici
oamenii și a le asigura accesul la
informația din orice departament al guvernului pe orice subiect, avansând
astfel deschidere și transparență. Similar, Curtea Supremă a Indiei, prin
Public Interest Litigation, a asigurat omului comun accesul la cele mai înalte
curți ale justiției, doar trimițând o carte poștală. Înaltele Curți și Curtea
Supremă au luat suo motu cunoștință de violarea drepturilor fundamentale și au
inițiat acțiune pe cont propriu, și au pus deoparte noțiunile convenționale ale
calității procesuale locus standi. Finalmente, am fost martori recent la
fenomenul unei agitații populare condusă de Shri Anna Hazare, rezultând în obținerea de către societatea
civilă a vocii directe în procesul legislativ, rezervată până în prezent numai
pentru membrii aleși ai Parlamentului și legislativul de Stat. Un draft Lokpal
bill a fost finalizat prin consultarea dintre reprezentanții societății civile
și membri seniori ai Guvernului înainte de a fi prezentat în Parlament și
ulterior adoptat ca lege. Toate cele de mai sus reflectă puterea democrației
indiene și dinamismul Constituției.
Călătoria Indiei de la indepndență
încoace a văzut multe succese. Cea mai mare provocare pentru părinții noștri
fondatori a fost să vină cu un sistem viabil de guvernământ. În ultimii 67 de
ani, am construit o democrație parlamentară de succes, un Judiciar independent
și instituții puternice precum Comisia Electorală, CAG (Comptroller and Auditor
General) etc. pentru a susține și sprijini sistemul nostru politic.
Cea mai mare și mai complexă problemă
pe care India independentă a avut-o de rezolvat a fost problema excluziunii
politice, sociale și economice a unui segment semnificativ al populației
noastre. Prin Constituție, a fost adoptată o politică unică și comprehensivă a
acțiunii afirmative pentru a împuternici membrii comunităților care erau
excluși social și să-i aducă în fluxul principal al națiunii.
India este recunoscută astăzi în toată
lumea pentru valorile noastre democratice și seculare și pentru stabilirea unei
ordini inclusive și moderne. Pe frontul economic, am avut multe câștiguri
semnificative, luând un segment substanțial din populația noastră de sub limita
sărăciei la un nivel al existenței demne. India este acum a treia cea mai largă
econnomie din lume în termenii Purchasing Power Parity. În ultimele șase
decenii, rația sărăciei a declinat de la peste 60 la sută la mai puțin de 30 la
sută. India a devenit o națiune cu o considerabilă putere economică, admirată
pentru capabilitățile științei și tehnicii ei avansate, baza industrială și
clasa mondială a resurselor sale umane.
Este o realitate, chiar în ciuda tuturor realizărilor cu care legitim
ne mândrim, democrația noastră continuă să se confrunte cu multe provocări. Un
număr mare de indieni sunt încă în sărăcie, lipsuri și nevoie. Casteismul, de
asemenea, rămâne tristul fenomen pe care încă
avem a-l ștetge din țara și societatea noastră.
Dr. Ambedkar a visat o Indie în care
toate segmentele societății să fie împuternicite – social, economic și politic;
o Indie în care fiecare secțiune a populației noastre crede că ei au o miză
egală în țară și în viitorul său, și o Indie în care statutul social va fi
decis nu de poziția în ierarhia de castă ori bogăția economică, ci de meritul
individual. Viziunea lui Dr. Ambedkar a fost a unei Indii în care sistemul
social și economia să permită deplina dezvoltare a potențialului uman și să
asigure o existență demnă pentru toți cetățenii noștri.
Fiecare dintre noi avem o
responsabilitate să facem tot posibilul pentru ca visul lui Dr. Ambekar să se
adeverească. Trebuie să facem tot posibilul să prezervăm și să întărim
democrația noastră. Trebuie să ne angajăm în eforturi combinate și responsabile
pentru a depăși sărăcia și prejudecata. Avem nevoie să fim constant în gardă
împotriva forțelor divizive ridicându-și capetele în țară. Trebuie să rezolvăm
cu maximă iuțeală provocările malnutrițiri, ignoranței, șomajului și
infrastructurii. Trebuie, de asemenea, să asigurăm a nu se practica în nicio
parte a țării untouchability (de-neatingerea) ori orice formă de discriminare
bazată pe castă,crez, religie or sex. Numai prin aceste străduințe ne putem
ocupa locul de drept în primele rânduri ale respectului țărilor.
Mesajul lui Dr. Ambedkar, munca și
viața sa sunt un constant memento al remarcabilei Constituții, puternica
democrație și instituțiile efective, independente pe care le-am moștenit de la
părinții fondatori ai națiunii noastre. Totodată, ne amintim și de distanța pe
care încă avem nevoie să o parcurgem în construirea unei societăți egalitariene
unde nu va fi distincție între om și om.
Permiteți-mi să conclud evocând
cuvintele lui Dr. Ambedkar din pledoaria către Adunarea Constituană din 25
noiembrie 1949: „În plus față de dușmanii noștri vechi în forma castelor și
crezurilor, vom avea multe partide politice cu diferite și opuse crezuri
politice. Vor plasa indienii țara deasupra credo-ului lor ori vor plasa
credo-ul deasupra țării? Eu nu știu. Dar atât este cert, că dacă partidele
plasează credo-ul deasupra țării, independența noastră va fi pusă în primejdie
a doua oară și probabil pierdută pentru totdeauna. Trebuie să fim toți hotărâți
să ne păzim de această eventualitate. Trebuie să fim determinați a ne apăra
independența cu ultima picătură a sângelui nostru.”
Traducere de George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu