DIN
SERIALUL ,,LIMBA NOASTRĂ CEA ROMÂNĂ”,
capitolul 9 de Melania Rusu Caragioiu
MĂRTURISIRI ȘI NOTE DE LECTOR ASUPRA CĂRȚII ,,INCĂTUȘATĂ
ÎN TÂRZIU” A POETEI MARIANA POPA , consemnate de Melania Rusu Caragioiu
~*~
Căutând
farmecul poeziei lirice mi-a căzut în
mână, ca o ofrandă, cartea de versuri ,,Încătușată
în târziu” a poetei Mariana Popa.
A
spune mi-a căzut în mână, este o perifrază, eu gândind în sinea mea la acel har
care se revarsă mereu asupra noastră, a tuturor. Harul acesta nu se manifestă numai
precum o inspirație poetică, ci este
ceeace primim în tot ce este esența, existența
noastră pe pământ.
Drumul spre acestă carte a fost presărat cu
multe și frumoase evenimente la care am participat prin bunăvioința
autoarei acestui volum de poezii și a
Doamnei Ligya Diaconescu, Directoarea Festivalului Internațional ,, Limba
noastră cea română”, Festival care se desfășoară sub patronajul dânsei începând
din anul 2013 pe plaiurile românești și
în special vâlcene, sub acest titlul, dar care are începuturi mult mai ramificate și mai adânci, cu mult înainte.
Desfășurat
pe Plaiuri vâlcene , sau în localități pline de istorie culturală străveche: pe
malul Istriei, sau la Sâmbăta de
Sus-Mănăstirea Brâncoveanu, sau la Moneasa - leagăn al moților coborând din munții Șiriei, sau la Hurezu- leagăn
UNESCO, și în perspectivă la Băile
Olănești, unde noutatea și vestigiile împletite în jurul albiei apelor
tămăduitoare din vechime, ne vor vorbi de
plai, neam și limbă românească.
De remarcat este și faptul că aceste puncte,
cunoscute îndeobște ca puncte tuistice, deci cu acces sigur și facil pentru a
fi vizitate, mai sunt și popasuri istorice și vechi focare de cultură română, religioasă, sau puncte de pornire sau
popas spre descoperiri mărețe. Deci sentimentul evocării limbii române este mereu viu și implicat în
acea mișcare perpetuă ,,creșterea limbii române” din rădăcinile moștenite și difuzarea ei în
cele patru colțuri ale lumii pământești, cunoscute azi…
M-am
înscris printre alte multe preocupări și
în aceasta acțiune, cea mai importantă a vieții mele, în curentul de împărtășire a limbii române
inițiat de foarte mulți corifei ai culturii noasre. Eu cunoscând mai
îndeaproape, marcante personalități ale scrisulu din care amintesc omagial: Mult
regretatul Om, Corneliu Leu, Dl. Al. Florin Țene, Președinte al Ligii
Scriitorilor din România, Dl. Ambasador Marian Ilie, Dl. Ambasador George
Călin, Dl. Președinte al Asociației Canadine a Scriitorilor Români- Alexandru
Cetățeanu, Președinta Festivalului Internațional
al Scriitorilor și Artiștilor de la Val David- Canada- D-na Flavia Cosma, și D-na Directoare STARPRESS, Canada, USA, România,
Ligya Diaconescu.
Dar
cum această anuală activitate a
sărbătoririi Limbii române are loc peste tot în lume, unde există
enclave de români, ea este sărbătorită cu atât mai mult în țara mamă România,
la toate nivelurile de cultură și învățământ.
Scriitorul Alexandru Cetățeaniu mi-a deschis
drumul actual către acest Forum bogat în istorie și începuturi de lieratură
română, Plaiul Vâlcea, mult cunoscut
nouă, tuturor, iar eu continui de a fi mereu prezentă fie personal, fie prin
creațiiile mele literare alături de acest minunat nucleu rămas întotdeauna
neaoș românesc.
Mă
reîntorc din aceste mărturisiri spre poeta, scriitoarea, Doamna Mariana Popa, întotdeauna
suportul moral și material al manifestării
,,Limba noastră cea română”, împreună cu soțul Domniei sale, Dl. Ovidiu
Popa.
Într-un material publicat în 1917 am relatat
despre impresionantul Festival al Limbii Române petrecut în aula de conferințe a Mănăstirii
Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus și în continuare despre minunata primire și
ospățul bogat oferit întregului plen al Feastivalului la casa-vilă a Domniilor
lor Familia Mariana și Ovidiu Popa, din apropiere, în locul înflorit,
Vistișoara. Sunt de neuitat ambianța, tratația, cântecul și focul de tabără
brașovenesc, unde am depănat frumoase
amintiri și cântece vechi românești, între participanți avându-i soliști pe Dl.
Ovidiu Popa și Dl. George Cărbunescu.
Minunata
noastră Amfitrioană, D-na Mariana Popa s-a îngrijit în cele mai mici amănunte
de toți, iar nouă, celor venite din Canada, ne-a pregătit patul înmiresmat și
cu multe perne. Memnționez că având noi o familie cunoscută în Sibiu, această familie a venit și ne-a ,,recuperat”
mult după miezul nopții de
petrecere, ducându-ne la hotelul din Sibiu unde aveam locuri reținute.
O altă întâlnire de suflet cu autoarea acestei
cărți a fost la Horezu=Hurezu, când și Domnia sa făcea parte pe primul loc din prezidiul Festivității închinate
Limbii Române. După ce Domnia sa a făcut
comunicarea de rigoare și a lansat acest volum de poezii, dânsa a avut bunăvoința de a mi-l dărui, De
atunci, din când în când, recurg la
acest balsam, spre liniștirea zbuciumului omului care se simte departe de casa
lui și când dorul plaiului de acasă devine copleșitor.
De
fapt acesta este și motivul pentru care vreau să vă destăinui sentimentele mela stând de vorbă cu aceste versuri.
Cartea
,,¨ÎNCĂTUȘATĂ ÎN TÂRZIU” este o antologie
care cuprinde cele mai frumoase poezii ale poetei Mariana Popa. Aceste
poezii sunt alese prin puterea inimii, a talentului, a mesajelor și a frumoasei realizări
artistice, de însăși autoarea.
Cartea
cuprinde secțiunile : ,, Pânda de sine”, Regăsirea de sine”, ,,Uitarea de
sine”, ,,Cascada timpului”, ,,Ferestre spre lume”, ,,Trăiri ezitante”, Un cumul artistic prognozat, care de fapt
absoarbe din volumele respective
publicate de autoare , din care dânsa a
extras poemele preferate spre a-l alcătui
pe cel de față. Totul est învăluit în dragoste și datorie. Petrarca ar spune (citez) și în cazul de față: ,,Legea iubirii este
dură, însă oricât de nedreaptă ar fi trebuie să o acceptam fără îndoială, căci
ea a unit cerul și pământul de la începutul timpurilor”. Astfel îmi apare mie conduita poetei Mariana Popa,
o poetă sensibilă care ni se pare
fragilă precum o floare în bătaia vântului, dar care rămâne fermă și după
încetarea vântului, mereu aceeași, frumoasă și parcă neatinsă de aripile
vântului prăpăstios.
Din
prefața semnată de scriitorul Ion Machidon, aflăm despre dânsul ca fiind unul dintre cei care a convins-o pe
autoare de a alcătui acest volum. De fapt scriitorul Ion Machidon nu a fost determinat numai de o idee proprie,
lăuntrică de a fi fost sensibilizat de versurile D-nei Mariana Popa, cât de faptul că la acel
sentiment s-a adăugat frecvența
participărilor poetei la Salonul de
carte ,, Gaudeamus”- București și multele apariții ale poeziilor spre public și ceeace este mai important, maniera în care
scrie poezii, poeta. Vocea cititorilor revistelor la care dânsa este redactor
și a tuturor revistelor în care publică,
a pus amprenta de meditațìe succint rostită, de analize profund interiorizate ale
sentimentelor sale poetice. Și ce este
mai lăudabil, este faptul că poeta în măiestria condeiului a reușit să redea
exact acea stare de spirit căreia i s-a dedicat poemul. De aici s-a ajuns,
unanim, la ideea unui adevărat curent
confesiv, aparte, subliniat adesea și atribuit în exclusivitate poetei.
Citind
acest volum ne punem multe întrebări personale proprii, afective, și deasemenea
întrebări asupra volumului. Și răspundem: Volumul de poezii s-a născut
fiind inspirat din universul văzut și
nevăzut, este redat cu
sensibilitatea sufletului duios, dar
mereu echilibrat, cunoscător al asperităților vieții și este o flacără de bine
pentru cititor, o plutire în lumea bogată a mirajului terestru, un minunat mod de a ne sugera o conduită în viața îngrădită cult în atenționare,
datorie, visare, echilibru echidistant greu de orânduit. Dar iată că poeta
autoare Mariana Popa prin versul său destăinuitor probează supunerea tuturor
acestor stări sub influxul forței inimii și a talantului său… dăruit de sus,
pentru care neîncetat este mulțumitoare.
Citind
cu atențìe poem după poem, cu pauzele de reflecțìe, de rigoare, am ajuns la o mulțìme de sentimente- concluzii, privitor la arta alcătuirii acestor
poezii.
Aceste
poezii exprimă ca într-un film, cronologia vieții autoarei în nenumărate și sensibile stări afective:
Iubirea de familie ,, Bună dimineața, zânele
mele/ … /Să-nflorițì în petale, mii, /fițì sus de tot, în constelațìi, /plutiți
într-ale absolutei fericiri! ”. ( poemul
,,Adoratele”, Teodorei și Iuliei)
Copilăria
este un leagăn perpetuu pentru poetă , deși uneori spune în versuri subliniate
oarecum nostalgic, frizând o urmă de durere: …/ grădina noastră, o privesc
ca-ntr-o sită, / nimic nu-mi place ca-n trecut, / Caișii, merii, frăgarii au
îmbătrânit, /alți pomi tineri, altor copii au zâmbit./ Căsuța copilăriei, scăldată
în soare și sunete de clopote, /… /Acum știu, acolo rătăcește copilăria-mi…/…
(,,Comoara”, poem închinat mamei). Dorul
nestins de copilărie îl mai găsim și în ,,Dor nestins”și ,,Acasă”.
Cu
mult patos este zugrăvit nu atât de mult chipul mamei , cât marea de sentimente
care lega aceste două ființe , poeta și mama dânsei. ( ,,Comoara”, ,,Iubirea mamei!”, ,,Viața ce mi-ai dat”,
Iubirea
ca atașament familial este punctată prin cuvinte alese și cu mult drag
subliniază din învățăturile primite acasă: … /Păstrez tatălui meu o amintire
luminoasă, /… /întotdeauna de bine ne-a învățat, / să respectăm omul, țara și cuvântul dat.”/
( În: ,,In memoriam”, Tatălui meu)
Anii
copilăriei au trecut și în viața poetei apare tot un sentiment de iubire, de
data aceasta spre cel care îi va fi o viață întreagă ,,Stejarul, falnic și neclintit”, anunțat prin
dedicația : ,, Lui Ovidiu”. Aceast
poem este o alegorie, dar are multe sensuri. Ideea de bază este a acelei zicale
românești : ,,La umbra stejarului, Odihnesc de dragul lui”. Dar acel stejar și cântă , doinește, sau cântă învolburat precum marea - aluzie la talentul muzical al partenerului de viață. ( În ,,Am vorbit cu marea”)
Urmează aceeași idee în poemul ,,Umbra pomului înflorit”, în care se penelează
fin sfiala primei maternități.
Inaintez
cu grijă în lectura versurilor. Dar nu pot fi singură, fiindcă poeta este cea
care îmi găsește calea, spre toamnă,
spre cascada ,,Marama de borangic” și spre întrebarea cheie esențială: ,,
Ce a fost întâi: ieri sau mâine,/ … /Oare ce a fost întâi: adânc sau înalt ?/ .../
Ce a fost mai întâi: cer sau apă ? Și
atunci în acest spațiu de gândire a invadat scrisul, cum spune poeta: ,,
Fortuna îmi șoptește să nu ucid visele frumoase”, ,, Mi-am deschis sufletul
pentru un vis divin…,/ Poeta afirmase
déjà: /… ,,m-aș astâmpăra / cu scrisul, cu rimă sau versul alb”./
De
aci înainte poeta își recunoaște destinul, precum ne
mărturisesc poeziile: ,,Scriu”, ,,Terapia spiritului”, ,,Univers interior”.
În partea a doua, poeziile alese din volumul: ,, Regăsirea de sine”, toate converg
spre acel adevăr rostit de poetă … /,, prin forța interioară / plutesc, îmi
regăsesc universul / din întineric iese
la lumină, / fiorul seismic pustiitor”/… ( În : ,,Univers interior”din
volumul ,,Pânda de sine”. În selecțiunile din volumul ,,Regăsirea de sine”
imaginile devin mai calde, aerate,
cântătoare prin subiectele tratate, cântate poetic în ,, Dansul norilor”, ,,Mănăstirea”, ,,Râs de
fildeș”.
Mai transpare din când în când ideea
existențială în poezia ,,A fi”, ,, Alter ego”, ,,Eroziunea timpului”, sau impactul aproape sonor, afectiv și coloristic
vivaldian, în ,,Anotimpuri”
Capitolul
cu selecțiuni de poeme din volumul ,,Uitarea de sine” aduce acele veleități ale
stăpânirii și dirijării sentimentului poetic. Versul este mai sprințar, mai fluent, neîncătușat în grijile existențiale și tratând subiectul
la care asistă, îl privește, îl adoră sau il îndepărtează de percepția sufletească.
Poeziile și poemele alese din acest
volum l-aș intitula ca fiind ,,al bucuriei” , al satisfacției împlinirilor, al acelei îngăduințe, chiar asupra unor
situații nu prea dădătoare de mulțumire.
Găsim
în această parte a volumului de poezii alese,
foarte multe poezii remarcabile pe care nu le uităm ușor și care ne
predispun la reverii, sau gânduri înțelepte, sau la o pace care ne leagănă.
Exemplific prin poezii care sunt de remarcat și prin figurile de stil inedite
din care citez:
,,Bunicele
iubite de treburi alungite”(,,Bunica”), ,,verdele câmpului dorului se frânge”(,,Cromatică”),
,,Zâmbet proaspăt ca miezul unei
piersici” (,,Reverență”), ,,Ziua fuge
spre oglinda clipei”, (Zâmbești în somn), ,,gingașa floare nu moare, se
retrage-n amintirea rădăcinii”, (Floarea
albă).
Frumoasele figuri de stil, comparații, personificări,
metafore, par a fi ieșite curgător și involuntar din peniță, în mod instinctiv, îmbrăcate fiind în haina lor
nouă, dintr-un suflet plin de poezia
prezentului, de data aceasta, optimist, robust, dar îmbrăcat poetic.
Acum este momentul de a sublinia esența apariției Motto-ului ales de poetă
pentru volumul selectiv al poeziilor alese: ,,Bucură-te pentru simplul prezent”,
un motto care grăiește în locul poetei.
Foarte disimulat, sub aura poetei și a poeziei sale, ne întâlnim cu darul profesiei sale de cunoscător
de limbi străine. Citez din poezia ..Matricea poeziei”, felul artistic
al Domniei sale de a defini poezia după
criteriile clasice ale părintelui
poeziei - Boileau. Poeta prin versuri
proprii frumos cizelate, definește acele stări și acele dogme: ,,
…/s-aprinde a poeziei combustie, /Grotescul zilnic dispare, / fluxul emoției
crește,/ … Explodează în poezie!”/ Matrice
greu de deslușit / Când vise noi ai dezlegat/
… / Cuvântul e magician, /nemișcarea-i plină, / lină-i eliberarea”, /… (În poezia
,,Matricea poeziei”
În
partea a patra„ din volumul de față cu
selecțiuni din cartea,, Cascada timpului”, poeta renunță la sublinierea acelui
sine mistuitor care ne încântă atât de mult prin arderile sale interioare, în care încercăm să pătrundem și în care ne regăsim,
uneori, sufletește. De data aceasta
poeta prefiră în versuri bucuria trăirii
în ochiurile de frumos ale terrei: Cascada Niagara, Golgota, Insula Creta,
Meteora, Zidul chinezesc, locuri inedite și peșeri din România, frumusețea
Carpaților noștri.
Sub
impulsul acelor puternice impresii se nasc poezii pline de dulcea visare între
care și mărturisiri de devoțiune. Citind Prefața volumului semnată de editorul,
scriitorul, Ion Machidon, înțelegem de ce dânsul subliniază în consens cu noi,
admirația pentru periplurile poetei, zicând: ,,prin locuri pe care unii nu le
vor vedea niciodată”… referindu-se și la
impresionantul palmares al voiajelor autoarei, descrise mult poetic, chiar
în momentul desfășurării lor, momente pe care poeta ni le dezvâluie și ca
selecțiuni din volumul său ,, Ferestre
spre lume” ocupând în această prezentare
impresii din Capitolul ,,5”
Titlul acestor poezii, fără a mai aminti de
conținutul lor, răscolesc în noi dorul de întinsuri albastre, verde brun, soare
de aur, ruine cântătoare și orașe sub
cer, pe piscuri înalte. Iar întâlnirea cu vatra marilor poeți
în casele lor memoriale, este copleșitoare.
Înainte de a păși cu inima în poezie, și prin titlu ni
se dezvâluie esența poeziei: ,,Răsărit de soare pe Oceanul Atlantic”, ,, Șuvoi existențial în Barcelona”, ,,Acasă
la Pablo Neruda”, ,,Armonia naturii în
Tenerife”, ,, Cicatricea timpului
la Berlin”, ,,Furtuni pe Mediterana”,
,,În fiorduri scandinave”, ,,Lecție de
istorie la Washington”, ,,În Pisa”, ,,Rugă în Marea Meteora”, ,,Veneția”, ,,Vis
împlinit-Londra”, ,,Shakespeare în secolele transcendente”
Ca o definiție a acestui buchet de poezii găsesc
versurile : …/stau cuminte / în corpul meu de liniște / …/înlătur
clepsidre moarte, /departe / o dorință vibrează, /Întrupează timpul pierdut,
/urcă spre mine în rod bogat. /AZI? / A lui povară o preiau! / Încătușată-s în
târziu!/ (In
,, poemul ,,Încătușată în târziu”.
Amintesc
și o sfântă vedenie, penelată astfel în
versuri de către poeta autoare :
,,Apare Dumnezeu / în al meu vis, / Îl invit în casa-mi, /în plâns izbucnesc, / o rugăciune, / pe buzele-mi: / Ajută-Mă Doamne,
/sufletu-mi s-aud, / pe mine însămi /să
mă cunosc, /…
Cartea
cu poezii alese a lăsat pentru secțiunea
,,6”,
capitolul de încheiere din cartea sa ,, Trăiri ezitante”. Citesc, vibrez, mă opresc
mai mult asupra poeziei ,, Încantație! Aici am întâlnit rugăciunea mănăstirilor,
pacea vieții, împăcarea cu destinul viețuirii scurte a ființelor în imensitatea timpului, resemnarea , iubirea
de tot ce este în jur, pacea eternă a firii. Spre pătrunderea în esența acestui patetic melos voi reda în întregime
poezia ,,Incantație”: ,,Amurgul e însângerat, /Soarele orbitor, spre apus
/împletește culori în șuvoi de metal
topit în cristal. /Galbenul înuflețit se stinge în noua culoare. / Privesc apusul, simt
seducția razelor în retragere./ /Mă aflu, parcă, într-o lume /decupată pentru mine. În sufletu-mi / a
strecurat libertatea / o palpabilă eliberare. / Florile cu fermecate corole /
într-o tresărire lansează în eter /o
incantație /stabilesc o relație de frățietate cu ele. /Sunt secetă, ecou și
ploaie dorită./
Este
un final plin de filozofia existenței, care se descătușează de povara grijilor inutile, de frământările cotidiene
, de durerile inerente și ia drumul superior
al amurgului înțelept spre înțelegerea fericirii.
Nu ne rămâne decât să zicem – ușor parafrazat-
precum Baudelaire :,, Să ținem cont,întotdeauna, de sensibilitatea unei persoane. Sensibilitatea
fiecăruia este geniul său.”
ST. CONSTANT, aprilie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu