miercuri, 10 aprilie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - INGROPACIUNEA + VALURILE TURBATE



A C A S A
Sfantul Ioan din Kronstadt



             Oriunde s-ar duce un om, el sfârseste mereu prin a se întoarce acasa. La fel este cu crestinul, oricine ar fi, om de vaza sau de rând, bogat sau sarac, savant sau nestiutor; orice ar putea fi, oricare ar fi locul pe care îl ocupa în societate, orice ar face, el trebuie sa-si aminteasca mereu ca nu este la el acasa, ci în calatorie, pe drum, si ca trebuie sa se întoarca acasa, la tatal lui, la mama lui, la fratii si surorile lui mai mari. Aceasta casa este Cerul; tatal lui este Dumnezeu, mama, Preacurata Maica a Domnului, fratii si surorile lui mai mari, Îngerii si Sfintii lui Dumnezeu. El trebuie, de asemenea, sa-si aminteasca faptul ca adevarata sa obligatie este mântuirea sufletului sau, împlinirea poruncilor dumnezeiesti, curatia inimii sale.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 114


CUVANTUL
Arhiepiscopul Iustinian Chira

         

        Fiecare cuvânt pe care-l trimiti în lume va zidi sau va darâma. Va înalta piscuri de lumina sau va face sa se deschida prapastii de întuneric. Va stârni binecuvântari sau blesteme înfricosatoare. Cu ce vom îmbogati noi chipul de lumina si de vis al lumii? Cu ce vom spori noi armonia si frumusetea vietii? Cu ce vom adânci noi taina cea mare din inima Universului?

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 109.





SFÂNTUL PAISIE

- ,,TREBUIE CA REGULAT SĂ NE SPOVEDIM ȘI SĂ NE ÎMPĂRTĂȘIM"!


"Spun unii", i-am zis eu, "să ne împărtășim doar o singură dată pe lună ca să nu devină obișnuință". "Această poziție nu este bună", a răspuns (Sfântul Paisie - n.n), "pentru că și o singură dată pe an dacă se împărtășește cineva poate să o ia ca pe o obișnuință, că adică am dreptul să mă împărtășesc. Venise aici un preot care mi-a spus că evită să liturghisească des ca să nu-i devină obișnuință. Atunci m-am întristat foarte mult pentru că, cu cât mai regulat liturghisește cineva, cu atât mai mult trebuie să se topească simțind Taina pe care o săvârșește. Trebuie ca regulat să ne spovedim și să ne împărtășim. Atunci când un om se îmbolnăvește, prinde putere prin transfuzia de sânge. Cu cât mai multă putere dobândește omul când i se face transfuzie înăuntrul său cu dumnezeiescul sânge al lui Hristos? Uneori se poate observa o schimbare pe fața celui ce se împărtășește. Încă mai mult, se întâmplă în unele dăți ca omul să simtă o mai mare bucurie atunci când nu este foarte pregătit să se împărtășească decât atunci când este foarte bine pregătit să se împărtășească, pentru că atunci este mai smerit decât alte dăți când se pregătise mai bine".

Sfântul Paisie Aghioritul, Mărturii ale închinătorilor, vol. II, p. 127-128.



Ca  un pelican Te-ai rănit în coasta Ta, Cuvântule
Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul



Pelicanul este o pasăre. Șarpele îi urăște mult puii. Iar el ce-a născocit? Își fixează cuibul pe înălțimi, îngrădindu-l bine din toate părțile din pricina șarpelui. Dar ce face atunci atotvicleanul șarpe? Pândește de unde suflă vântul și atunci, de acolo, din direcția vântului, își suflă veninul în pui și astfel îi ucide pe ei. Vine atunci pelicanul și vede că i-au murit puișorii și caută pe cer un nor și zboară la înălțime, își bate cu aripile coastele până curge sânge și prin nor îi stropește cu sângele său și ei sunt înviați. Așadar, pelicanul se înțelege pentru Domnul, Puişorii Lui, Adam și Eva, firea noastră, iar cuibul Lui, grădina Raiului, iar șarpele este diavolul cel apostat. Atunci începătorul răutății, șarpele, îi înveninează prin neascultare pe cei întâi plăsmuiți și aceștia se fac morți prin păcat. Deci Domnul și Dumnezeul nostru, din iubirea Lui pentru noi, Se înalță pe cinstita Cruce și, fiind străpuns în coastă, prin norul Duhului Sfânt, ne-a dăruit nouă viața cea veșnică.


(Sfântul Maxim Mărturisitorul, Întrebări și nedumeriri, Editura Doxologia)



SPECTACOL
Sfantul Ioan din Kronstadt



          Cautati spectacol? În biserica, în dumnezeiestile slujbe aveti un spectacol fara seaman, spectacolul întregii vieti pamântesti a Dumnezeului-Om, din clipa când a fost înfasat în scutece, prunc fiind si culcat în iesle, continuând cu viata Sa ascunsa de dinainte de iesirea la propovaduire si cu viata Sa publica, de slujire a lumii, viata plina de iubire, de întelepciune, de minuni, cu patimile Sale, cu moartea, îngroparea, Învierea si înaltarea la Cer! Poate exista un spectacol mai uimitor, mai maret, mai instructiv? Veniti chiar si în fiecare zi la acest spectacol, pentru a va hrani vazul si auzul, gândurile si simtamintele. Luati parte cu sinceritate, de fiecare data când veniti la biserica, la dumnezeiestile slujbe: se lucreaza sfintitor aici mântuirea voastra: pentru voi se aduce jertfa vie; pentru voi se junghie Mielul lui Dumnezeu; pentru voi se frânge Trupul lui Hristos, pentru voi se varsa Preacuratul Sau Sânge, care a rascumparat întreaga lume; aduceti fiecare jertfa inimii înfrânte si smerite, jertfa de lauda si de multumire!


Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 126-127.



VALURILE TURBATE
- Sfantul Teofan Zavoratul



          Lumea este cu mult mai învolburata decât valurile turbate, si pacatele o tulbura mai rau decât tulbura vântul marea. Uneori, când vânturile se ascund în tainitele lor, apele marii sunt linistite, însa în lume se tulbura necontenit valurile poftelor si vântul înselaciunii sufla în usile judecatorilor ei. Aproape e însa ziua în care ea se va potoli... Fericit cel care si-a savârsit calea prin lumea aceasta fara sa cada în cursele ei!

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125


CAINELE
Parintele Ilie Cleopa



            Nimic nu este fara de rânduiala, nici nehotarât în cele ce sunt, adica în fapturi, ci toate poarta si arata în ele semnele si urmele întelepciunii Ziditorului. Iarasi sa ne gândim, cât de recunoscator este câinele si catre prietenie tiitor de minte? De cuvântare cu adevarat este lipsit câinele, dar întocmai înteleptilor lumii acesteia, cum ei se îndeletnicesc cu silogismele lor, întru acelea câinele se arata de la fire învatat. Ca urma piciorului fiarei cercetând-o câinele, când ar fi aflat-o cum ca în multe parti se desparte si se împarte, numai nu sloboade glas sa ne arate zicând: „Uite pe aici si pe aici a trecut fiara si în aceasta parte a apucat”, si asa prin lepadarea cararilor  celor mincinoase pe cea adevarata o arata. Dar ce zic de cararea fiarelor, caci câinele si cararile oamenilor straini si tâlhari foarte adesea le descopera celor ce sunt în paguba, dupa cum aceasta o stiu cei ce se îndeletnicesc cu descoperirea furilor, iar tinerea de minte pentru facerea de bine al acestui animal, pe care din nemultumitori, pentru facerea de bine, nu rusineaza? Fiindca unii din câini se pomenesc ca au murit pentru stapânul lor. Înca se cade a ne minuna cum câinele se face luisi doctor la durerea de cap si de stomac, pascând iarba ce se zice troscot si asa, prin învatatura cea neînvatata a firii sale, pe cele ce îi sunt de folos le paste!

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 8: Minunile lui Dumnezeu la vietuitoarele de pe us, p. 78-88



Rugaciunea Sfantului Serafim de Sarov


  
               A plecat deci îndată spre Sarov, unde a ajuns la miezul nopţii. Cu toată ora nepotrivită la care a sosit, s-a dus direct la chilia părintelui Serafim. Acela, ca şi când îl aştepta, şedea în pragul chiliei sale.

              Rugăciunea Sfântului avea mare putere. Tămăduia bolnavi care ajunseseră deja în pragul morţii. În mai 1829 se îmbolnăvise grav soţia lui Alexei Iurievici Vorotilov, din satul Pavlov, regiunea Gorbaciov.

              Vorotilov avea mare credinţă în puterea rugăciunii Sfântului, dar şi Sfântul îl iubea ca pe un ucenic de-al lui. A plecat deci îndată spre Sarov, unde a ajuns la miezul nopţii. Cu toată ora nepotrivită la care a sosit, s-a dus direct la chilia părintelui Serafim. Acela, ca şi când îl aştepta, şedea în pragul chiliei sale.

– Ce te-a făcut, bucuria mea, să vii la chilia sărmanului Serafim la ora asta?

– Am venit să cer ajutor pentru soţia mea bolnavă.

– Soţia ta, i-a spus atunci Sfântul vizitatorului, e scris să moară.

Acela însă a căzut la picioarele lui cu lacrimi şi l-a rugat să mijlocească la Domnul, pentru a-i dărui sănătate soţiei sale. Sfântul s-a adâncit imediat în rugăciune, vreme de zece minute. Apoi şi-a deschis ochii, l-a ridicat pe Vorotilov şi i-a zis:

– Iată, bucuria mea, Domnul îi dăruieşte viaţa soţiei tale. Mergi la casa ta cu pace.

Când a ajuns acasă, a aflat că în ceasul în care părintele Serafim se ruga, soţia sa a simţit o uşurare. Curând s-a însănătoşit complet.


                   Sfântul Serafim de Sarov, Un serafim printre oameni, traducere de Cristian Spătărelu, Editura Egumenița, pp. 184-185



FRUMUSETEA TRECATOARE
Sfantul Vasile cel Mare


            Vreau sa ramâna în tine si mai puternica minunea creatiei, pentru ca, oriunde te-ai gasi si lânga orice fel de planta te-ai afla, sa-ti aduci aminte cu tarie de Creator. Când vezi un fir de iarba verde si o floare, sa te duci cu mintea la firea omeneasca, aducându-ti aminte de imaginea înteleptului Isaia, care a spus ca „tot trupul este ca iarba si toata slava omului, ca floarea ierbii” (Isaia 40, 6). Putinii ani ai vietii, bucuria cea scurta si veselia fericirii omenesti au gasit în cuvintele profetului o preafrumoasa icoana. Astazi trupul îti este înfloritor si plin de carne din pricina desfatarii; fata ti-i rumena ca esti în floarea vârstei; esti zdravan si puternic, iar când te pornesti, nu ti se poate nimeni împotrivi; mâine, tot tu, esti vrednic de mila, fie vestejit de vreme, fie istovit de boala. Cutare este vestit cu multimea banilor sai; are în jurul lui multime de lingusitori; suita de prieteni fatarnici, care cauta sa-i fie pe plac; nenumarate rude, dar si acestea fatarnice; roi de servitori, care stau lânga el fie pentru a-l servi la masa, fie pentru alte trebuinte; pe acestia îi târaste dupa el si când iese din casa si când se întoarce, ca sa stârneasca invidia celor care-l întâlnesc. Adauga-i acestui bogatas si oarecare putere politica sau dregatorii primite de la împarati sau conducere de popoare sau conducere de osti; adauga-i crainicul, care striga cu glas puternic, mergând înaintea lui, lictori de o parte si de alta, care baga spaima în supusi – ca de la ei vin loviturile, confiscarile de averi, arestarile, închisorile. Da, nesuferita este frica pe care o are de acestia poporul de sub mâna lor! Iar dupa acestea ce-i? Într-o singura noapte sau temperatura mare, sau pleurezia, sau pneumonia rapeste pe om, îl duce dintre oameni si-l dezgoleste dintr-o data de toata înselaciunea care-l înconjura, iar slava lui s-a dovedit a nu fi decât un vis. Dreptate a avut, deci, profetul, când a asemanat slava omului cu slabiciunea florii.

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 121


COMOARA SUFLETULUI
Sfantul Nectarie al Eghinei


              Sufletul, având constiinta de sine, e constient de cunostintele sale; sufletul cerceteaza si cauta sa cunoasca nu doar pe cele dinafara sa, ci si pe sine însusi si actele sale, si sa-si exprime opinia cu privire la calitatea faptelor si actiunilor sale. Sufletul nu doar tezaurizeaza o multime nesfârsita de adevaruri, ci si devine comoara în care s-au acumulat nenumarate adevaruri, dobândind constiinta valorii absolute a acestor adevaruri si a consecintelor acestora asupra sa si, simtind înrudirea fireasca dintre el si adevarurile suprafiresti, doreste sa traiasca în aceasta lume spirituala a acestor adevaruri. Acest lucru dovedeste faptul ca sufletul e nemuritor.


Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 252



INGROPACIUNEA
Sfantul Tihon din Zadonsk



             Vezi cum este îngropat un mort ori îti înmormântezi tu tatal sau mama, prietenul sau fratele. Aceasta împrejurare îti da o pricina pentru tânguire, însa nu aceea dintru care multi plâng fara de folos; ci tu sa versi lacrimile tale cugetând la pricina mortii, adica la pacatul care l-a adus într-o stare atât de jalnica pe omul cel care a fost zidit nemuritor si dupa chipul lui Dumnezeu. Temeiul îndreptatitei tânguiri este acesta: prin pacat L-am mâniat pe Dumnezeu si din aceasta pricina am fost supusi mortii. Iar vazându-l mort pe aproapele tau, sa-ti amintesti ca si tu „pamânt esti si în pamânt te vei întoarce” (Facerea 3, 19). Însa apoi sa-i multumesti lui Dumnezeu ca El, prin Fiul Sau si Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a dat nadejdea cea buna a Învierii si a vietii veacului ce va sa vie.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81.


MIEREA ALBINELOR
Cuviosul Bonifatie de la Teofania



         Fumul alunga albinele, si atunci oamenii iau rodul cel dulce al muncii lor: odihna trupeasca de prisos alunga frica de Dumnezeu de la suflet si pierde toata lucrarea lui buna.


Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 121.


Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu