PODOABA PRIMAVERII - Sfantul
Inochentie al Odessei
Privind la podoaba
cu care se îmbraca natura în anotimpul primaverii, privind la verdeata ce se
iveste de pretutindeni si la florile ce în jurul nostru sunt presarate cu
îmbelsugare si asemanând toate acestea cu golatatea si amorteala de mai
înainte, cine nu va zice ca natura, care a dormit somnul iernii, s-a desteptat
acum ca dintr-un somn si, urmând pilda Sfintei Biserici, a început si ea a
sarbatori ziua Învierii.
A trece
aceasta sarbatoare nebagata în seama ar dovedi o neiertata nepasare catre
Însusi Întemeietorul ei, Care fara de îndoiala nu este Altcineva, decât Însusi
Atotputernicul Facator al naturii. Caci daca pâna si cel mai neînsemnat pictor
nu înfatiseaza tablourile sale înaintea ochilor tuturora, fara un anumit tel,
apoi cu cât mai vârtos întelepciunea dumnezeiasca nu se poate sa preschimbe
întreaga suprafata a pamântului în vremea primaverii într-un minunat si
fermecator tablou, fara sa aiba în vedere ca prin aceasta sa dea învataturi
folositoare acelor vederi carora ea înfatiseaza acest tablou.
Asadar sa nu
fim nebagatori de seama fata de planurile întelepciunii dumnezeiesti, ci sa ne
sârguim a iesi si a ne stramuta cu mintea noastra în templul cel mare si larg
al naturii, spre a primi învataturi de la acea mareata priveliste care se
desfasoara acum într-însul.
Multe
gânduri si simtaminte frumoase desteapta primavara în sufletul nostru! Dar mai
cu seama ea ne da trei învataminte mai însemnate: a) Primavara ne aduce aminte
de facerea lumii, de starea noastra cea dintâi si de caderea noastra; b)
Primavara ne slujeste ca o icoana vie a reînvierii noastre din moartea
pacatului si ne arata ce trebuie si ce nu trebuie sa facem pent ru aceasta
înviere; c) Primavara preînchipuie reînnoirea viitoare a tuturor lucrurilor si
învierea noastra care va avea loc la sfârsitul lumii.
Sfantul Inochentie al Odessei,
Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul
Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 23-24
SF. NICOLAE CABASILA: CINA ACEASTA
TAINICĂ
,,Pâinea”, care într-adevăr ,,întărește
inima omului”, ne va da tăria de a petrece în legea Domnului și va stârpi din
sufletul nostru orice lenevie ce a prins rădăcini acolo. Aceasta este ,,Pâinea
care s-a pogorât din cer”, ca să ne aducă viață și pe care va trebui să ne
străduim pe orice cale să o mâncăm, iar Cina aceasta tainică va fi bine să fie
pururea ținta strădaniei noastre, pentru a ne feri ca de ciumă de a ne slăbi
sufletul și de a ne primejdui sănătatea din pricină că nu ne-am apropiat de Sfânta
Masă mai des decât s-ar fi căzut. Totuși, numai după ce am stat de vorbă cu
preotul despre păcatele noastre, numai atunci să bem din acest Sânge curățitor.
Și să nu ne temem că vom fi atât de vinovați încât am putea fi dați afară de la
acest ospăț, dacă în sufletul nostru apar astfel de gânduri. Căci, pe cât e de
nedrept să te împărtășești din aceste Sfinte Daruri dacă ai săvârșit păcat și
nu te-ai spovedit la preot, tot pe atât de mare greșală ar fi să fugi de
această ,,Pâine” când n-ai greșit de moarte. Nu este mai puțin adevărat că cei
ce se îndărătnicesc și nu vor să se apropie de foc e bine să stea departe de
el, mai ales înainte de a se fi împăcat în sufletul lor cu cei față de care au
greșit. Însă, pentru aceia care au conștiința dreaptă, dar totuși simt chinuri
și remușcări, va trebui să se dea un leac de întărire, și anume vor trebui să
se apropie de izvorul sănătății, de Acela care a luat asupra Lui neputințele
noastre și fierbințelile noastre le-a stins, ca nu cumva, de frica bolii, să
fugă de doctor, singurul în stare să-i facă sănătoși. Pentru că, de fapt,
Sângele acesta e ca un paznic la poarta simțurilor noastre: nu lasă să treacă
prin ele nimic ce ar putea spurca sufletul. Mai mult, El dă semnalul de
primejdie și scoate afară pe dușman, schimbând inima – în care s-a vărsat – în
templu al lui Dumnezeu, cu ziduri mai întărite decât acela al lui Solomon.
Acest Sânge, împlinire a tuturor făgăduințelor, nu lasă să se sălășluiască în
suflet nici un idol necurat, ca o ,,urâciune a pustiirii la locul cel sfânt”,
ci cu Duh stăpânitor întărește voința și cugetul, trupul îl pune sub ascultarea
minții, iar omul se bucură de o pace adâncă. Dar de ce să lungesc vorba despre
această Taină, ale cărei lucrări asupra celor credincioși le-am arătat pe larg
mai înainte? Trăind și unindu-ne cu Hristos prin sfintele slujbe, prin
rugăciuni, prin laude și prin cugetarea la legea Lui, ne strunim sufletul și-l
pregătim pentru orice virtute, păzind depozitul, cum ne poruncește Sfântul
Apostol Pavel, și ne păstrăm darul ce ni s-a împărtășit prin lucrarea Sfintelor
Taine. Căci tot Domnul e și Cel ce săvârșește, și ceea ce se săvârșește în
Sfintele Taine, ba încă și Cel care păzește în noi, întregi, darurile
împărtășite și tot El, Cel care ne pregătește să rămânem în harul Său, precum
Însuși zice: ,,căci fără Mine nu puteți face nimic”.
Sfântul Nicolae Cabasila, Despre
viața în Hristos, p. 212-214
Sursa: Pr.ALEXANDRU STANCIULESCU Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu