Din crimele
comunismului: directorul Uzinei 1 Mai Ploiesti, ucis de Securitate, in 1965
Ing.
George Mandicescu Ploiesti
Pe 11
decembrie 1965, vestea mortii directorului general al Uzinei 1 Mai Ploiesti
cadea ca un trasnet in Ploiesti, si nu numai. Corpul neinsufletit al acestuia,
cu capul zdrobit, a fost gasit in acea seara ploioasa de sambata in tunelul care facea legatura, pe sub calea
ferata spre Moldova, intre uzina veche si partea noua a uzinei.
Initial, anchetatorii au incercat sa acrediteze ideea unui accident de
circulatie, implicat fiind un tractor uzinal cu senile, dar in cele din urma a
devenit evident, mai pentru toata lumea, ca directorul fusese asasinat.
Concluziile n-au fost, insa facute publice niciodata!
Dimitrie
Tomozei nu era oricine, ci o personalitate a locului. Conducea cea mai mare
fabrică de utilaj petrolier din România (a treia tara constructoare de utilaj
petrolier din lume ), dar şi destinele a mii de muncitori angajaţi în anii ʼ60
la „1 Mai“. Tomozei era un personaj extrem de apreciat în lumea industriei de
petrol la nivel international, dar si in tara de catre cadrele de conducere. A făcut parte din delegaţii româneşti care au
reprezentat ţara la expoziţii şi târguri internaţionale de gen. Inginerii
ploieşteni, conduşi de Tomozei, făceau performanţă în domeniul industriei de
petrol. In mandatul sau, “1 Mai” a primit medalia de aur la Târgul internațional
din Leipzig,1964, pentru un echipament de foraj revolutionar si tot in acea
perioada angajatii uzinei au realizat uriasa cupola de la Romexpo, admirata si
astazi cu ocazia numeroaselor evenimente pe care acest spatiu le gazduieste
frecvent. Începutul anului 1964 îl găseşte pe Dimitrie Tomozei în faţa unei noi
provocări pe care o acceptă, poziţia de director general al uzinei. Până atunci
ocupase funcţia de director tehnic, însă propunerea venea ca o recunoaştere a
meritelor sale de adevărat lider al uzinei. Un an mai târziu, cu doar trei zile
înainte de moartea sa, Dimitrie Tomozei este chemat la Ministerul
Construcţiilor de Maşini si i se propune postul de director general (cu rang de
secretar de stat) al Întreprinderii Industrial Export, o instituţie care se
ocupa cu promovarea şi exportul instalaţiilor complexe şi a utilajului
petrolier românesc în 45 de ţări.
În lipsa
unor date oficiale, privind moartea directorului, au apărut si diverse scenarii
de diversiune pe langa acidentul greu de imaginat cu tractorul, supoziţii
alimentate de propaganda comunistă care încerca să transforme dispariţia
prematură a lui Dimitrie Tomozei, avea doar 50 de ani, într-un fapt banal.
Securitatea a avut grijă ca muncitorii din uzină să afle că directorul lor îşi
pusese capăt zilelor, fiind deconspirat ca spion industrial pentru servicii
secrete străinie. Se ajunsese atât de departe cu aceste ipoteze legate de
moartea lui Dimitrie Tomozei încât se vorbea, în acele zile, că marele director
avea conturi în străinătate şi îşi înscenase moartea pentru a putea fugi din
ţară . Oricât au încercat, securiştii nu au reuşit să împiedice ca detalii
despre felul în care fusese găsit cadavrul lui Dimitrie Tomozei să ajungă la
urechile muncitorilor. De teama unei revolte, reprezentanţii Direcţiei
Reginoanle a Securităţii, cu suportul organelor de partid, au făcut tot
posibilul să calmeze freamătul care cuprinsese comunitatea „1 Mai “. S-a
intervenit în forţă pentru a diminua pe cât posibil fenomenul care se crease,
interzicând, cel puţin în interiorul uzinei, formarea de grupuri de discuţii pe
această temă. Frica era atât de mare încât partidul a interzis formal
muncitorilor să participe la funeraliile lui Dimitrie Tomozei.
Sicriul cu
trupul neînsufleţit al fostului director a fost depus în interiorul clubului
fabricii. Restricţia impusă muncitorilor de a se apropia de catafalcul
directorului lor a fost ignorată, iar ploieştenii au mers să-i aducă un ultim
omagiu. În ziua de 13 decembrie, cortegiul funerar al directorului Dimitire Tomozei
a fost însoţit, de-a lungul traseului spre Cimitirul Bolovani, de peste 10.000
de oameni.
Eu am trait
acele vremuri cu o intensitate aparte. Cele cateva detalii despre mine, pe care le voi da mai
jos, isi propun ca scop atat reliefarea unor trasaturi deosebite ale omului Dimitrie Tomozei cat si
ceva din atmosfera din fabrica, din acele momente. In septembrie 1960 am venit
cu repartitie ministeriala la Uzina “ 1Mai “ Ploiesti, ca absolvent al
Facultatii Mecanica din Institutul Politehnic Bucuresti.
Nu mult dupa
angajare am fost chemat la directorul tehnic Tomozei si am ramas, pentru toata
viata, cu amintirea unei primiri deosebite, dintre un vestit director si un
proaspat inginer angajat stagiar. Fix la ora stabilita, am fost introdus in
biroul directorului tehnic Dimitrie Tomozei, fiecare vazandu-ne pentru prima
oara in viata. S-a ridicat imediat de la birou, si-a lasat tigara in scrumiera
si cu un zambet larg ( era cunoscut ca un zgarcit la zambete ), a raspuns amabil la salutul meu
si a venit in intampinarea mea invitandu-ma la o discutie fata in fata pe cele
doua fotolii dispuse special pentru asfel de discutii. Amanuntele cerute si
incurajarile mi-au ramas ghid de conduita pentru intreaga mea activitate
profesionala viitoare. A ramas surprins dar si impresionat de sinceritatea mea
spunandu-i ca sunt constient de cate
putine stiu din practica industriala, deoarece, venind de la tara, pentru prima data am vazut un surub si o
piulita, pe tabla de curs la ”Organe de masini” iar in mana le-am avut, deabia,
in practica industriala din anul 2. In acele vremuri, nimic dintro mare
gospadarie taraneasca, de la usi, mobila, caruta, hamuri sau pluguri nu aveau
nicio singura imbinare surub- piulita.
L-am asigurat insa ca matematica si fizica, insusite temeinic pana in acel
moment, m-au ajutat la toate examenele
din Politehnica si ca o vor face si mai departe in meseria de inginer. Mi-a
atras atentia ca in Sectia Scularia Centrala, unde am fost repartizat, gradul de tehnicitate este cel mai ridicat
din intreaga fabrica, sunt foarte multe cerinte si ca voi putea arata astfel de
ce sunt in stare. Intalnirea descrisa mai sus nu era una de exceptie. Era deja
obiceiul de a-i primi asfel pe toti
tinerii ingineri angajati, cutuma extinsa si la sefii de sectie, ateliere sau
birouri care, copiindu-l pe Tomozei, asigurau o primire foarte calda noilor
veniti. Aplica o “politică de cadre”
inedită pentru vremea respectivă, adică “interviul” pe care-l susţine prin
participarea sa efectivă ca intervievator pentru tinerii ingineri şi/sau
specialişti care mult timp şi după dispariţia sa vor fi nucleul de bază al
Întreprinderii “1 Mai” Ploieşti. Nu ne-am desamagit deloc unul pe altul: in
Scularie eu am gasit ce si de la cine sa invat meserie pentru toata viata iar dupa un an si ceva, ma bucuram de o buna
apreciere prin curajul de a schmba, in bine, destule din practicile existente.
Am proiectat si realizat, pentru prima data in tara, brosele pentru alejajele
intrioare trapezoidale, alcatuind si o carte cu aceata tema, publicata la
Editura Tehnica. Cei peste cinci ani petrecuti in deja devenita Intreprinderea
“ 1 Mai “ Ploiesi ( in 1961, prin inglobarea altor doua unitati industriale,
Unirea si Standard ), au constituit o a doua mea facultate, baza a tot ce am
realizat pana la pensionare, o perioada iubita, ramasa in suflet pentru
totdeauna.
Deabia luni
dimineata, la sosirea mea directa de la Bucuresti, am aflat cumplita si
incredibila veste: directorul Tomozei a fost accidentat mortal de un tractor
uzinal, in panta tunelului de trecere spre Unirea. Atmosfera generala din
fabrica mi se parea total nefireasca pentru o astfel de situatie: confuzie si
dubliciate in cele mai multe actiuni intreprinse. Toate astea odata cu
sosoteli, ridicari din umeri si fete stresate ale altora; aparusera deja
scenarii aiuristice despre moartea directorului nostru. Am fost instiintat, de catre conducerea
unitatii, ca voi face parte din prima echipa de garda de onoare de la
catafalcul decedatului, sa ma imbrac corespunzator si sa nu intarzii. M-am
bucurat mult de faptul ca i se asigura un ceremonial aparte decedatului cu tot
personalul ingineresc tanar facand garda de onoare langa corpul neinsufletit al
unui om atat de apreciat. Din prima clipa si pana la plecarea din garda, avand
si o pozitie avantajoasa , cea din partea dreapta a capului, m-am intrebat
continuu cum ar putea un tractor sa produca rana bandajata de la cap, cand
intreaga fata era absolut normala si apraope neschimbata. Uluiala a continuat cu intrarea unei persoane necunoscute care a intrebat, parca contrariat, daca acesta este chiar
directorul Tomozei si imediat un altul ( destul de agitate ) care a intrerupt
scurgerea intregii perioade de garda pentru noi, anuntandu-ne ca nu se mai
continua garda cu alte serii si ca trebuie sa mergem urgent la munca. Pentru ca
am fost ceva mai guraliv si insistent mi-a soptit, destul de inamical, ca
situatia mortului e complicata si ar fi bine sa nu particip la restul
funerariilor. Aceste funerarii au fost destul de precipitate si la mormant,
unde spre uluiala generala, nu a luat cuvantul, din partea conducerii maretei
citadele a utilajului petrolier romanesc, decat directorul administrativ,
cunoscut ca o persoana obedienta si
insipida.
AlinTomozei,
nepotul nascut dupa moartea bunicului Dimitrie Tomozei, a reusit, dupa ani de
incercari asidui, sa obtina de la CNSAS
dosarul mortii acestuia si a lansat, in noiembrie 2018, cartea “1965- Crima
care a zguduit PLOIESTIUL “.
A avut
nevoie de opt ani pentru a intra in posesia dosarului, despre care initial i
s-a spus ca nu exista. In el a gasit declaratii ale martorilor, concluzii ale
medicilor si chiar fotografii surprinse la locul crimei, dupa descoperirea
cadavrului.
Toate
indicau, spune Alin Tomozei, autorul cartii, ca bunicul lui a murit ucis cu mai
multe lovituri , probabil de ranga, ucigasii incercand, mai intai, sa insceneze
accidentul cu tractorul ce se tara in panta cu 1…2 km / ora si apoi sinuciderea
pe fondul unei depresii. Iscoditor,
nepotul a stat el insusi de vorba cu unii dintre martori, descoperind astfel, pe langa
destule documente releefante la CNSAS,
cine s-a aflat in spatele acestui asasinat. Pentru el, e aproape o
certitudine ca moartea directorului
Tomozei a fost ordonata de seful securitatii Regiunii Prahova ( ce ingloba atunci si Buzau si
Tagoviste ), colonelul de securitate Nicolae Dumitrescu, din varii motive
neelucidate pe deplin, printre care si cea pentru a-l reduce la tacere,
deoarece aflase de unele afaceri ilegale care se petreceau pe teritoriul uzinei
ce o coordona. Principalul suspect, colonelul de securitate Nicolae Dumitrescu,
a murit si el intre timp, astfel ca mobilul exact al asasinarii lui Tomozei va
ramane probabil pentru totdeauna un mister. Devenise un personaj incomod pentru
partid, iar curajul de a-l sfida până şi pe Nicolae Ceauşescu, pe care a evitat
să-l întâmpine în vizita de lucru la uzină din 1965, a contribuit probabil la
tristul sfârşit.
Încercările
disperate ale Securităţii de a diminua agitaţia din uzina, dar şi din Ploieşti,
produsă după şocul aflării veştii morţii
directorului Uzinei „1 Mai“ erau justificate de modul în care fusese descoperit
cadavarul lui Dimitrie Tomozei. Toate datele conduceau către orice altceva, dar
nu spre o sinucidere, aşa cum avea să stabilească ancheta autorităţilor.
Pe 11
decembrie 1965, Dimitrie Tomozei a plecat de acasă la uzină la ora 19.00. Era ceva
obişnuit ca directorul să facă un ultim control prin secţii pentru a verifica
activitatea muncitorilor care intraseră în schimbul al II-lea. N-avea de gând
să zăbovească prea mult la fabrică, drept dovadă promisiunea făcută fiului său
că se va întoarce acasă la ora 21.00 pentru a se uita împreună la „Sfântul“, un
serial celebru în epocă. Sfârşitul de an prinsese Uzina „1 Mai“ în iureşul
comenzilor care trebuiau onorate până în sărbători. Echipa de ingineri
identificase o problemă la unul dintre utilaje, iar Dimitrie Tomozei era
măcinat de rezultatul nefavorabil al probelor care se tot făceau la un prototip
de motopompă. A fost văzut ultima dată în viaţă de către muncitorii din cadrul
secţiei Uzinaj1 la ora 19.40. Un sfert de oră mai târziu avea să fie descoperit
mort în pasajul subteran care lega două secţii ale întreprinderii. Cadavrul a
fost găsit de către un anume Dumitru Geangu, angajat al uzinei. Muncitorul se
afla la manşa unui tractor cu şenile, un K.D. 35 pentru cunoscători, când a
făcut descoperirea macabră şi a dat alerta în fabrică
Furia care
mocnea în Ploieşti trebuia potolită rapid. Familia lui Dimitrie Tomozei,
muncitorii din fabrică şi în general ploieştenii aveau nevoie de răspunsuri.
S-a găsit astfel un prim ţap ispăşitor în persoana tractoristului pe care l-au
acuzat iniţial de omor din culpă. Aşa s-a vrut iniţial finalizarea anchetei: un
accident stupid. Din motive rămase neelucidate, Geangu Dumitru a fost în cele
din urmă exonerat de orice vină. Omul a mărturisit că în noaptea fatidică a
văzut în pasajul subteran o persoană care stătea întinsă pe jos, despre care a
crezut că este un bărbat în stare de ebrietate. A reuşit să-l evite în ultimul
moment, dar nu a exclus faptul că l-ar fi putut agăţa cu şina tractorului. În
declaraţia dată în faţa organelor de cercetare acesta a explicat că, dacă a
lovit victima, aceasta cel mai probabil era deja decedată sau măcar în stare de
inconştienţă pentru că în momentul impactului nu a scos niciun sunet, nu s-a
văitat, nu a ţipat. Verdict: sinucidere. Astfel, în data de 13 mai 1966,
procurorul Nicolae Puşcaşu, de la Procuratura Regională Ploieşti semnează
ordonanţa de încetare a pornirii procesului penal pe numele lui tractoristului
Dumitru Geangu. Motivul invocat: Dumitru Tomozei s-a sinucis.
“ Suspiciunile
au rămas însă, iar conducerea partidului de la Bucureşti era la curent cu
freamătul de la Ploieşti. Intreaga conducere a Direcţiei Regionale de
Securitate Ploieşti a fost decapitată, iar ofiţerii care făceau legea atunci la
Ploieşti au fost trecuţi în rezervă sau transferaţi.
La un an de
la marea reformă din cadrul Direcţiei Regionale de Securitate Ploieşti, mai
exact în data de 28.12.1967, maiorul Tomescu Virgil, anchetator penal, va avea
curajul să emită o notă mai aparte.
Pentru prima dată, un oficial al Securităţii avea curajul să ridice
problema unei anchete superficiale în dosarul Tomozei. Nota lui Tomescu a fost
găsită în documentele CNSAS de către Alin Tomozei. Verdictul sinuciderii era
pus sub semnul întrebării, un gest de curaj al unui om din sistem care avea să
şi suporte consecintele actului „Tractorul care circula tot în acelaşi sens de
mers cu victima, în mod normal ar fi trebuit să treacă cu şenila dreaptă peste
cadavru, începînd cu strivirea mâinii stângi, a gâtului terminând cu zdrobirea
capului în proporţie de 85%. Ori aşa cum rezultă din documente, Tomozei Dumitru
nu a primit alte lovituri decât la cap (...)“, se arată în nota anchetatorului
de securitate Virgil Tomescu, descoperită de nepotul directorului în arhivele
CNSAS. Anchetatorul concluzionează „oricare ar fi fost situaţia, Tomozei
Dimitrie era inconştient când se presupune că ar fi trecut tractorul peste
capul lui”. În data de 31 martie 1968, adică la nici trei luni de la această
expunere, maiorul Virgil Tomescu va fi trecut în rezervă la vârsta de 43 de
ani. Acest anchetator nu a fost singurul care s-a aplecat asupra documentelor
prezente la dosarul Tomozei.
Ecoul morţii
suspecte care s-a petrecut la Ploieşti a dăinuit mulţi ani în Ploieşti. În
iunie 1970, Eugen Mesteş, medicul primar anatomopatolog de la Institutul de
Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Patologiei „Victor Babeş“, a emis în nume
personal un raport intitulat „Aprecieri asupra cazului Dimitrie Tomozei“ în
care se preciza: „Moartea lui Tomozei Dimitrie a fost violentă. Ea s-a datorat
traumatismelor cranio-cerebrale executate în doi timpi: un prim traumatism
cranio-cerebral, ce a fixat victima la sol, urmat de un al doilea traumatism
sever ce a zdrobit craniul pe planul dur al şoselei. Ambele tipuri de
traumatisme s-au produs în timpul vieţii. (...) Datele de la dosar nu probează
un accident de circulaţie făcut de tractorul K.D. 35. Convingerea noastră este
că relaţia dintre tractorul K.D. 35 şi Tomozei Dimitrie s-a produs după decesul
acestuia“, arată medicul Eugen Mateş în raportul său de 21 de pagini finalizat
în data de 21 iunie 1970 şi descoperit de Alin Tomozei în arhivele CNSAS.
Medicul Eugen Mateş anula cu argumente ştiinţifice, fără probabilităţi, fiecare
concluzie trasă de procurorul de caz în dosarul în care stabilise că Dimitrie
Tomozei s-a sinucis.
Raportul
prezintă şi un alt raţionament argumentat ştiinţific de către medicul Mateş.
Acesta ia în discuţie varianta sinuciderii cu un toxic hematic-convulsivant
indusă de procurorul de caz Nicolae Puşcaşu. Prezenţa unei otrăvi în organism
ar fi fost identificată doar examinând cadavrul. Subtanţele toxice lasă urme
vizibile în organismul uman, iar acestea nu au fost descoperite la momentul
examinării corpului de către medicii legişti. Analizând probele existente la
dosar, Mateş concluzionează că imobilizarea victimei la pământ nu poate fi
explicată altfel decât printr-un traumatism prealabil. Pentru prima dată, la
cinci ani de la moartea suspectă a directorului se nota negru pe alb într-un
document oficial că rănile de la cap ar fi putut fi produse cu un corp netăios
şi fără muchii. Medicul susţine în acelaşi raport că după prima lovitură care
l-a doborât la pământ, a urmat cel puţin un alt traumatism care a dus la
zdrobirea craniului. Ca şi în cazul anchetatorului penal Virgil Tomescu,
medicul Mateş a avut de suferit de pe urma raportului său care readucea în prim
plan neregularităţile concluziilor iniţiale. O perioadă i se va interzice, din
diverse motive, să publice materiale de specialitate şi chiar să avanseze pe
scara ierarhică.
Apreciat de
catre toti cei care-l cunosteau pentru capacitatea sa profesionala, directorul
Dimitrie Tomozei si-a impus respectul
totodata si din partea autoritatilor comuniste, care ii recunosteau meritele in
transformarea uzinei intr-o forta a industriei petroliere mondiale. A ramas un
exemplu de daruire profesionala, pasionat de meseria sa, caruia uzina “ 1 Mai
“, Ploiestiul si intreaga industrie petroliera romaneasca ii datoreaza, in buna
masura, una dintre cele mai frumoase perioade din istorie.
Sursa: Prof.
VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu