RESTITUIRI
MIRCEA POPA: Miron Pompiliu –
Poetul
~*~
Cunoscut in epoca mai ales ca prieten al
lui Mihai Eminescu, Miron Pompiliu sau “bunul
Mirune”, cum ii spunea poetul, este unul dintre figurile junimiste cele mai
de vaza, reprezentand alaturi de Samson Bodnarescu, Teodor Serbanescu, Matilda
Cugler-Poni si Veronica Micle lirismul noii directii iesene. E drept ca Titu Maiorescu
nu-l enumera direct intre poetii “Convorbirilor”,
ci in articolul Poeti si critici il aseaza in randul celor mai
importanti culegatori de folclar, domeniu
in care “noua directie” se
considera, de asemenea, a fi avand un rol important, iar Iacob Negruzzi il
pretuia in mod deosebit, dovada faptul ca ii incredinta, in perioada absentei
sale din Iasi, redactia revistei pe care o conducea.
Nu mai putin, Miron Pompiliu era socotit
un autor de manuale, stimabil daca avem in vedere ca manualul semnat de el
impreuna cu Ioan Paul a intrunit pana si sufragiile unui critic cusurgiu ca si
marele Ion Luca Caragiale. Apoi, in necrologul pe care Junimea i-l inchina in
1897, la moartea sa violenta, survenita pe patul de spital, unde poetul, bolnav
de nervi isi trasese un glonte, de teama sa nu ajunga ca Mihai Eminescu, “Convorbirile literare” il numeau “fire blajina si talent minunat”, ”Un talent care a contribuit cu raze luminoase la
stralucirea acelui timp, imbogatind literatura patriei”, si ca unul din dascalii cei mai de
nadejde ai Iasilor. De altfel, in
postura de dascal il evoca si Eugen Lovinescu care i-a fost elev, in Memoriile
sale, creionandu-i un portret fizic si psihic care retine atentia: “in batranelul sur, cu aparenta de flacau
tomnatic, cu obraz ras aspru, cu mustata groasa
lasata pe gura, cu usoare bucle cenusii, probabil canite, cu glas
taraganat si impleticit, cu un puternic
accent ardelenesc, subliniat de gesturi largi de maini ce voiau sa imbratiseze
sau sa binecuvanteze, nu pretuiam nici stiinta, nici metoda – intrucat ne
dadeam seama ca nu era de ajuns sa memoram dupa un vechi caiet definitiile
‘figurilor stilistice’ cu exemple cu tot, pentru a ne initia in tainele
literaturii – ci numai legenda ce incepea sa-l invaluie ca intr-un giulgiu:
ceva din peteala gloriei eminesciene se rasucea in buclele cenusii ale parului,
ceva din armoniile tanguioase ale marelui poet se topea in glasul leganat ce-si
cauta cu gesture bineccuvantatoare de maini expresia ce nu voia sa vina; in el
continua sa traiasca ceva din romantismul vechiului Iasi, pe care, lacomi, il
cautam pretutindeni, in teiul pletos din Copou, in paduricile de la Scoala
Normala, pe ulitele desfundate, in viata
primitiva a micilor gradini de vara, cu lautari tuciurii si cu gratare
sfaraietoare, ce viata, pentru noi, se confunda cu insasi poezia”.
La gloria Iasului, dar mai ales la
constituirea mitologiei sale romantice a contribuit, alaturi de Mihai Eminescu
si Ion Creanga, in chip esential si Miron Pompiliu, profesorul, ale carui
iubiri devin proverbiale in epoca, deoarece fetele de la Scoala Centrala se
indragosteau de el pe capete, asa cum ne descrie unul dintre marii memorialisti ai Iasului,
Aurel Leon, care depisteaza, de-alungul timpului, o asemenea idila cu eleva sa Maria Banulescu, casatorita apoi
dr. Gavrilescu, careia i-ar fi scris urmatoarea
dedicatie pe un album:
“Canta, canta
inainte,
Lasa-ti sufletul
sa zboare
Intr-a vremii
ceasuri sfinte
Catre lumi
nemuritoare”.
Pe Maria Banulescu o avusese eleva si-I
indrumase primii pasi intr-ale poeziei, imprejurare descrisa de viitoarea poeta
in volumul Dragoste-Destin, aparut
la Iasi, in 1929, si in care isi evoca profesorul de care se indragostise, in
felul urmator: “Toata clasa il adora.
Era o liniste religioasa in ora lui.
Explica asa de frumos”. Tot de- aici aflam ca indragostitul profesor o
ceruse de sotie la absolvirea scolii(ea avea 17ani, Miron 30), dar Marioara
iubea pe altcineva si nu a raspuns propunerii sale, mai ales ca intervenise si
familia. S-a casatorit cu doctorul Gavrilescu, iar pe Miron l-a revazut doar in
1897, pe patul de spital, bolnav de neurastenie
si deprimat; era casatorit acum cu profesoara Gheorghiu de la Ploiesti,
care i-a fost mai mult tovarasa de idei, decat iubita. Ale iubirii
intortocheate carari! spunem noi.
Existenta “episodului amoros” din
viata si creatia lui Miron Pompiliu ne este confirmata si de cronologia creatiei sale lirice. Dupa 1869, cand Miron
Pompiliu se epuizase liric in directia
mesianismului transilvanean se constata
in mod surprinzator aparitia unui
hiatus de un deceniu, intre 1869 si 1880 poetul nemaipublicand nimic.
Este perioada in care se dedica cu precadere
preocuparilor sale folclorice si didactice, pentru poezie nemaisimtind
in aceasta etapa decat o vaga chemare. Ii era de ajuns prezenta lui M. Eminescu
pentru ca intreaga sa combustie lirica sa se reverse in prietenia si afectiunea pentru acesta. Apoi, contactul
strans si nedisimulat cu personalitatea fascinanta a acestuia, cu
laboratorul sau intim de creatie l-a paralizat pur si simplu, “bunul Mirune” dandu-si seama cat de
departe se afla fata de astralul Mihai Eminescu. E prima pauza creatoare autoimpusa , cunoscuta in literatura noastra.
Cert e ca readucerea sa in campul poeziei se datoreaza acestui “amor nefast” cu Marioara Banulescu,
imprejurare care contribuie in chip
esential la deplasarea accentului de interes al poetului de pe plan social si
national pe sentimental. Neavand antene sensibile pentru a-si turna
sentimentele in propriul tipar, Miron Pompiliu il va imprumuta pe acela al lui Mihai Eminescu, de vraja versurilor
caruia era cucerit, devenind astfel unul
dintre primii epigoni eminescieni, asa cum vom demonstra mai jos. Acum se
cuvine sa oferim cateva repere biografice absolut necesare in judecarea traiectoriei sale
lirice.
Ca si Ion Slavici, intrat si el in
orbita Junimii datorita prieteniei cu Mihai Eminescu, si Miron Pompiliu era
ardelean de origine, provenind la fel ca
acela, din tinuturile vestice ale tarii, din acea regiune a depresiunilor
Muntilor Apuseni care i-a dat literaturii noastre pe Lucretia Suciu si Iosif
Vulcan, iar mai incoace pe Pitut, Mihai Beniuc, Stefan Augustin Doinas sau Ana
Blandiana. Se tragea dintr-o familie de preoti si se nascuse la 20 iunie 1848
la Stei, langa Beius, din parintii Nicolaie Popoviciu (la origine Popa) si Ana
Popa, originara din Lazuri de Beius, din neam de preoti. Poetul e cel dintai
dintre copiii familiei, un frate mai mic, Gheorghe, ajunge preot in Lunca
Vascaului, iar sora sa Dilinca, se casatoreste tot cu un preot, cu Teodor Teaha
din Camp, cunoscut in epoca pentru culegerile sale folclarice. Scoala o face la
Stei, dar, in paralel, urmeaza si scoala germana de la Baita, caci tatal
doreste sa-l invete si limba germana (..Pe
cand umblam la scoala nemteasca din Baita”, marturiseste el in Scrisori de la tara, in Familia, nr.34/1886). La terminarea
acestora este dat la gimnaziul din Beius si apoi la Oradea, unde face clasele a
VI-a si a VII-a. Revine la Beius in
cursul anului ultim (pe care-l face in particular), absolvind in 1866, si
luandu-si bacalaureatul “cum prima eminentia”. Intre colegii de la Beius se numara
figuri importante ale vietii
social-politice si literare de mai tarziu, ca: Partenie Cosma, Simeon Florea
Marian, Ionita Badescu, V.Ranta Buticescu, Coriolan Brediceanu, Mihai Veliciu,
Nicolaie Oncu, Ioan I. Papp si altii, multi dintre ei cunoscuti oameni
politici, scriitori, folcloristi, ziaristi. In toamna anului 1866 se inscrie la Facultatea de Drept
din Budapesta si isi incepe viata de student in capitala Ungariei,
frecventand redactiile “Familiei”, “Albinei” si “Concordiei”,in
paginile carora publica versuri sau o serie de piese folclorice. Debutul
propriu-zis si-l face in “Familia”
lui Iosif Vulcan, in numarul 18 din 1866 (25 iunie/ 7iulie) cu poezia Ecouri de suspine, semnata M.P.Popiliu, si insotita de Iosif Vulcan, ca in
cazul lui Mihai Eminescu, de o nota de prezentare cu urmatorul continut: “Atragem
atentiunea on. public asupra acestui
talent frumos, carele acuma paseste intaia oara in publicitate”. In acelasi
an, 1866, mai publica poeziile Ramas bun
de la Crisana, scrisa cu ocazia plecarii sale la studii, la Budapesta, si Din oras (nr.35), ilustrare a primelor
impresii traite de poet dupa despartirea de satul natal si contactul cu
ralitatile dure ale orasului, atat de strain din punctul de
vedere al compozitiei etnice.
Sentimentul dureros al intrarii intre straini
marcand una dintre cele dintai poezii cu accente presamanatoriste din
literatura noastra, in care tema dezradacinarii il anticipa pe Octavian Goga,
este cumva atenuant de alegerea sa, alaturi de poetul Ionita Badescu si
prozatorul Vasile Ranta Buticescu, ca membru onorific al Societatii de lectura
a junimii studioase de la Academia de Drepturi din Oradea Mare, societate infiintata
de episcopul Vasile Erdely in 1852. La conducerea acesteia s-au perindat figuri marcante ale Bihorului, ca: Alexandru Roman, Iustin Popfiu si Dionisiu Pascutiu,
societatea facandu-se cunoscuta prin publicarea almanahurilor “Zorile Bihorului” si “Fenice”, in
paginile carora se afirmase cativa
dintre poetii de talent ai “Familiei”, precum Carol Grama, Vasile Iutiu, Paul Vela
Ventrariul, Paul Draga, Dimitrie Sfura. Acesta din urma, autor al frumosului
cantec bahic Mai turnati-mi in pahare, a intrat si in atentia lui
Mihai Eminescu, poezia amintita mai sus putand fi auzita ca recitata (si
cantata) deseori de poet in perioada studiilor sale vieneze.
In ce-l priveste pe Miron Pompiliu,
acum are loc un eveniment cu
repercursiuni dintre cele mai neasteptate in viata sa. Intrand in vigoare in
1867 regimul dualist, prin asocierea de catre Austria a Ungariei la guvernare,
poporul roman din Transilvania , prin intelectualii sai, s-a simtit dator sa
protesteze si sa-si exprime dezacordul cu noul aranjament politic care submina
traditia Transilvaniei ca provincie independenta in cadrul imperiului.
(Bibliografie:
Biblioteca Scriitorilor Bihoreni – Miron Pompiliu –POEZII, Editura “Mihai
Eminescu”Oradea, 1998 – Biblioteca Judeteana “Gh.Sincai”-Oradea.
IOAN MICLAU –
GEPIANU
2019
DE LA BIBLIOTECA “MIHAI
EMINESCU”-CRINGILA N.S.W
SCRIITORI ȘI POEȚI ROMÂNI
Date de naștere în linie cronologică:
1810 - 1899
~*~
Grigore Alexandrescu -
1810-1885, n.Târgoviște
Mihail Kogălniceanu -
1817 -1891, n.Iași
Dimitrie Bolintineanu -
1819-1872, n.Bolintinu-Vale
Vasile Alecsandri -
1821-1890, n.Bacău
Al. Odobescu - 1834-1895,
n.București
B.P.Hașdeu -
1838-1907, n.Cristineștii
Hotinului
Ion Creangă - 1839-1889,
n.Humulești-Neamt
Titu Maiorescu - 1840-1917,
n.Craiova
Iosif Vulcan - 1841-1907,
n. Holod-Bihor
Miron Pompiliu -
1848-1897, n. Ștei-Bihor
Ioan Slavici - 1848 – 1925,
n.Șiria-Arad
Mihai Eminescu -
1850 – 1889, n.Botosani-Ipotesti
I.L.Caragiale - 1852 – 1912,
n. Haimanale-Ploiesti
B.Stef. Delavrancea - 1858
– 1918, n.Bucuresti
George Cosbuc - 1866 – 1918,
n.Hordou-Năsăud(azi G.Coșbuc)
G.Ibrăileanu - 1871 – 1936,
n.Târgu Frumos
Ilarie Chendi - 1872 – 1913, n. Sibiu
Tudor Arghezi - 1880
– 1967, n. București
Octavian Goga - 1881 – 1938,
n. Rășinari-Sibiu
Lucian Blaga - !895 -
1961, n. Lancrăm-Alba
Ion Barbu - 1895 – 1964,
n.Campulung-Argeș
Tudor Vianu -
1897 – 1964, n.Giurgiu
George Calinescu -
1899 – 1965, n.București
~*~
Ioan Miclau Gepianu
4/13/2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu