De veghe în Ianul de porumb
În 1977
vedea lumina tiparului o poveste de groază aparținând celebrului scriitor
american Stephen King, ”Children of the Corn” (”De veghe în lanul de porumb”).
Nuvela este o tulburătoare alegorie pentru societatea contemporană, pentru
modul cum ne creștem copiii: atunci când noi, adulții, nu trăim în Lumina
adevărului, șovăim în convingerile noastre, ne amăgim cu deșertăciunea lumii,
nu dăm ascultare celor în drept, nu le cerem copiilor noștri să ne facă
ascultare, lăsăm interesele meschine să ne dezbine și ne temem să facem ceea ce
știm că este bine, în momentul acela acceptăm să devenim agenti ai răului și ne
transformăm copiii în adevărați monștri, la rândul lor agenti ai distrugerii și
autodistrugerii – copii asemenea celor din Ianul de porumb…
Vom analiza
în continuare avertismentele cuprinse în
această carte. Dacă în numărul trecut am vorbit despre neascultare și
cum putem să ne câștigăm autoritatea în copiilor noștri, acum vom discuta
despre amăgirea în care putem cădea atât de ușor, despre dezbinarea dintre
oameni și despre teama de a urma calea cea dreaptă. Este important să știm ce
putem face spre a ne putea îndruma
cât mai bine copiii, ferindu-i astfel de nenumărate suferințe fizice și
psihice.
Amăgirea
Copiii
lanului de porumb sunt amăgiți de spiritul malefic cum că acesta ar fi
Dumnezeul cel adevărat. Naivi din fire, cruzi la minte și insuficient de bine
educați pentru a putea deosebi adevărul de nălucire, copiii sunt lesne amăgiți
de rău cu ceea ce el le oferă – plăcere, putere și libertate. Spre deosebire de
părinții lor, care munceau la câmp ca să-și asigure traiul, copiii nu mai au de
ce să muncească: porumbul se face de la sine, prin intervenția spiritului
malefic. Totul nu e însă decât o iluzie, cum iluzie este și convingerea lor că
sunt pe calea credinței adevărate. Amăgiți și batjocoriți în inocența lor,
transformați în leneși și în criminali, bieții copii, rămași fără nici un adult
care să-i ajute, să-i îndrume și să-i instruiască, cad în păcate dintre cele
mai mari, pierzându-și în cele din urmă sufletele. Viața lor, deși pare doar o
continuă plăcere – aceea de a nu face nimic! – este o viață irosită, distrusă
și care va sfârși foarte repede, la doar 19 ani, în floarea vârstei, cum se
spune.
Alegoria
este mai mult decât grăitoare: pentru ca amăgirea să fie deplină, ea trebuie să
mimeze autenticul, dar să difere de aceasta ca substanță. Așa stau lucrurile în
foarte multe aspecte ale vieții noastre, și nici măcar nu ne dăm seama. Se dă
un text de lege, se introduce un cuvânt în locul altuia și nimic nu pare că s-a
schimbat, când de fapt totul poate fi lecturat acum într-o altă cheie. Concepte
precum toleranță, acceptarea diversității, libertate, iubire, căsătorie,
morală, egalitate și multe altele sunt complet reinventate, deși, în aparență,
nimic nu s-a schimbat. Vedem idei și sisteme religioase complet diferite, chiar
incompatibile, azvârlite la grămadă într-un creuzet de filozofii și credințe de
tot felul, răstălmăcite în așa fel încât, deși par că sunt ca mai înainte, de
fapt ele și-au pierdut esența.
Amăgirea că
viața se poate derula fără muncă și că altcineva trebuie să le pună la
dispoziție, ca prin farmec, hrana și toate celelalte traiului, este poate cea
mai evidentă înșelare în care trăiesc copiii noștri. Îmi aduc aminte de o
discuție surprinsă între doi tineri de cel mult 22 ani, în care unul îi spunea
celuilalt: “Cum să muncesc pentru 1.500 de lei și să plătesc și rate la bancă?!
Păi eu când mai am timp să trăiesc?!”. Ideea că “a trăi” e sinonim cu “a te
distra” m-a pus pe gânduri. Din punctul de vedere al acelor tineri (și al
multor altora), a munci, a întemeia o familie și a avea responsabilități
înseamnă că deja au „terminat cu viața”, pentru că nu vor mai avea timp să se
distreze. Munca și responsabilitățile înseamnă pentru ei că au murit deja.
Ce amăgire
îngrozitoare, ce iluzie că viața adevărată este să bați cluburile, să stai vara
la plajă și să dormi ziua până târziu! Nu poți să nu te întrebi cum au ajuns
copiii noștri la această concluzie. Răspunsul este însă evident: au primit tot
ce au avut nevoie și nu li s-a cerut să facă nimic. Dacă părinții au suferit
din cauza sărăciei, a lipsurilor materiale, vor ca odraslele lor să aibă de
toate, uitând că, poate, tocmai lipsa în care au crescut le-a fost motivația
cea mai puternică pentru a ajunge la realizările actuale. Lipsurile materiale, greutățile nu pot fi idealizate. Ar fi stupid
să ne putem permite să cumpărăm copiilor ghete noi, dar să-i lăsăm să meargă în
continuare cu ghetele care s-au stricat. Problema apare atunci când le cumpărăm
nu una, ci trei perechi de ghete noi – una de nevoie, și două de … moft!
Atotputernicia
copilului
Copiii
noștri sunt amăgiți de noi înșine, de mass-media, de consumerism și de
industria de entertainment că tot ceea ce contează în viață este să fii frumos,
bogat, celebru, să te distrezi mult și să muncești puțin (sau deloc). Nu
degeaba unii pedagogi și psihologi ajung să vorbească astăzi despre
atotputernicia copilului, care se bucură de tot mai multe privilegii și de la
care se cere tot mai puțin. În multe familii, mai ales în cele în care domnește
bunăstarea, părinții nu mai dau sarcini copiilor lor. Atunci când părinții (sau
menajerele) fac toată treaba, copiii nu-și mai pun nici măcar hainele la locul
lor. Temele și studiul sunt îngrămădite între două distracții, și ei au la
discreție timp pentru jocuri video și programe TV, care le dau iluzia unei lumi
în care nu e nevoie de muncă, iar visele devin realitate prin magie, fără nici
cel mai mic efort.
Când vor
realiza că viața înseamnă cu totul
altceva, acești copii vor dispera, se vor deprima și, înfrânți, vor cădea în
patima drogurilor sau a alcoolului, se vor refugia într-un “matrix” personal de
unde nu-și vor mai reveni, ratând să-și trăiască plenar viața. În multe cazuri,
cum tot aud la cabinet, părinții ajung să fie bătuți chiar de fiii lor, adulți
de-acum, pe care îi duc în spate ca pe niște paraziți. Ajung să se teamă că
aceștia le vor lua pensiile, că le vor vinde lucrurile din casă ca să-și
cumpere țigări, alcool sau droguri.
Iată doar
câteva măsuri pe care le putem lua din timp:
Să le oferim
copiilor doar bunurile de care au nevoie, nu tot ceea ce ei ne cer. Astfel, vor
învăța să aprecieze mai mult ce au.
Să le oferim
mai degrabă experiențe de viață decât bunuri; amintiri mai degrabă decât
lucruri (de exemplu, mergem să pescuim împreună, să ecologizăm un parc, să
curățăm grădina, să plantăm flori, să-i învățăm cum să dea primul ajutor, ce să
facă în caz de incendiu, de cutremur etc). Astfel, vor învăța că viața nu se
măsoară în ceea ce ai, ci în ceea ce faci.
Să-i
implicăm de mici în activități caritabile, de voluntariat, la nivel de școală
și de comunitate. Astfel vor învăța să dăruiască, nu doar să primească.
Să le
limităm timpul petrecut la televizor și la calculator și să-i învățăm să le
utilizeze mai curând pentru a se informa, decât pentru a-și petrece timpul.
Astfel vor avea mai mult timp pentru activități utile.
Să-i învățăm
să le dea celor săraci ceea ce le prisosește, să le facilităm întâlnirea cu
persoane sărmane. Astfel îi vom ajuta să dobândească o inimă compătimitoare.
Să-i
“frustrăm” în mod rezonabil, ca să nu ajungă să creadă că viața înseamnă să
primești tot ce îți dorești, atunci când îți dorești. Asta înseamnă să refuzăm
uneori să dăm curs solicitărilor lor de a primi anumite bunuri sau servicii,
chiar dacă ni le putem permite.
Să le cerem
să-și îndrepte greșelile prin acte cu caracter reparator. Scuzele nu reprezintă
de fiecare dată o compensație și, uneori, copiii își cer scuze de complezență
sau doar ca să le facă pe plac părinților. Dacă, de pildă, copilul nostru
strică jucăria altui copil, este mai indicat să-i dea aceluia o jucărie din ale
sale, cât mai apropiată ca valoare de jucăria stricată. Astfel, va resimți
paguba ca fiind a lui și data viitoare va fi mai atent.
Să le cerem
să țină post odată cu noi și să ne preocupăm să-și facă rugăciunile zilnice,
să-i împărtășim în mod regulat și să aibă duhovnic. Astfel vor învăța ce
înseamnă tăierea voii, stăpânirea de sine, comunicarea personală cu Dumnezeu
prin rugăciune și ascultare față de duhovnic, vor fi convinși în mod profund că
nu sunt niciodată singuri și fără de speranță, ceea ce le va da tărie de
caracter, rezistență în fața încercărilor vieții și o gândire cu adevărat
“pozitivă”.
Să-i învățăm
Scriptura. Astfel, încă de mici se vor obișnui să trăiască în lumina
adevărului, și când vor crește nu vor mai putea fi amăgiți de ideile
seducătoare ale cine-știe-cărui rătăcit.
Să le fim
exemplul cel mai potrivit în toate acestea, prețuindu-le noi înaintea lor.
Sursa:
familiaortodoxa.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu