Pavel Rătundeanu-Ferghete s-a
născut la 01.10.1949 în localitatea Sâmpetrul Almaşului (judeţul Sălaj). Este
un împătimit culegător de folclor, a adunat în decursul timpului, o căruţă de
poezii populare din care a publicat până în prezent poate a zecea parte. NumaiColindele
din Transilvania (Ed. Cuget Românesc) au fost tipărite în patru
volume.
A mai publicat o culegere de
folclor intitulată Ceremonialul înmormântării în zona dealurilor
Clujului (Ed. Tradiţii clujene, 2011) şi alta privind înţelepciunea
copiilor. Meritele sale au fost remarcate de personalităţi în domeniu, precum:
profesorul universitar Ion Şeulean, regretata folcloristă şi etnolog Maria
Bocşe, preotul Stăiculescu Bârda (sponsorul culegerilor), profesorul Ion Miclău
(Australia), preotul Theodor Damian (U.S.A.) etc.
Puţini ştiu însă că Pavel
Rătundeanu-Ferghete este şi un împătimit versificator, care consumă pasta a 20
de pixuri pe lună. Cele mai multe dintre poezii sunt aparţin genului naiv,
creând o atmosferă specifică de basm: „Scriu, scriu, povestea e lungă,/ A unui
om răstignit pe coasă, în luncă,/ În Ciubăncuţa mea prea scumpă,/ Unde am
revenit după şcoală,/ Să vindec caii Feţilor Frumoşi/ Şi mioriţele năzdrăvane,/
Să pun flori în glastre,/ Ilenelor Cosânzene, codane.” (Dincolo de moarte)
Poezii dedicate lui Eminescu,
Blaga, Labiş, Brâncuşi constituie exerciţii de admiraţie hiperbolizate şi
atestă acumularea unui surprinzător de vast bagaj cultural pentru un tehnician
veterinar. Dragostea de ţară, de ţinuturile natale şi de omenia ţărănească
autentice, atestă ataşamentul la valorile tradiţionale autohtone, caracterizate
prin omenie, moralitatea, credinţă ortodoxă.
Poeziile acestei etape au fost
adunate de autor sub titlul: Iisus Hristos – preţul evadării în
nemurire.
După atâta exerciţiu
cantitativ, autorul a început să-şi decanteze versurile, ajungând la rezultate
promiţătoare, aşa cum sunt poeziile selectate în acest grupaj de poezii Inedite.
Consider că merită să-i încurajăm încercările lirice. Talentul nativ al lui
Pavel Rătundeanu-Ferghete va rodi curând. (Lucian Gruia)
(Pavel Rătundeanu-Ferghete, IISUS
HRISTOS – DREPTUL LA VEŞNICIE, editura Contrafort, 2013)
SUFLETUL MI-I ÎNSUŞI CUVÂNTUL
Sufletul mi-i farmecul limbii române,
adevărata pâine de mâine,
fereastra deschisă a inimii
din partea unui fiu al lacrimii
spre lume să lumine.
În perspectivă prerogativă bine inspirat
sufletul meu e venit să rămâie la sat,
aici în ţara mea pe vecie –
aur strecurat, soare
luminat în omenie şi-n veşnicie.
Sufletul în omenie e, ca un izvor de armonie
punând pace la temelie prin dor.
Sufletul mi-i însuşi cuvântul ce aici se
scrie,
ca să ne umple şi înveţe în omenie cântul
prin propria-i magie
împovărate de poveri,
împovărate de sănătate şi eternitate,
de drumul ce-şi deschide
fereastra în veşnicie
cu armonie către celălalt, către iubire,
către înalt şi libertate,
ca om purtând cinstit un nume pin lume -
un renume - o culme.
şi o responsabilitate cu rost şi vreme,
deşi sub paşii tăi multe toamne frunze veştede
aştern,
şi o durere, o tristeţe, în tine gem.
că nu răzbaţi mai sus decât postura de vierme,
deşi porţi poveri peste poveri
care cu rod vin din primăveri.
LUCIAN BLAGA
Mut ca o lebădă (taca cumpără vaca)
el afundă şi profundă taină
prin nămeţi şi zăpadă
cu lumina viscolind sferic în legendă
că plugul minţii ară
ogor de primăvară,
ghiocelul să-şi scoată
capul afară, să răsară,
cu veşnicia de sub brazdă
mirabila sămânţă
prin firava tulpină
s-a-ntâmplat în credinţă,
cu ziua din stupină,
Zi dintâie în facere şi armonie
spre veci pomenire şi veşnicie.
Prin cuvânt şi-a-mbrăcat
haina de sărbătoare, sclipire de soare şi
profetică
s-afundă-n grâu ca-n râu figura-i patetică
şi propriul nimb, i-a dat lumina practică ca
la Hristos
că răcorosul de smarald
îi ţine de omenos şi cald
în fieştecare fiind foşnet măreţ de câmp, de
lan,
de înalta lumină din pâinea cea de toate
zilele
în ieşirea din pădureţ la uman, la liman,
că nu şi-a pierdut timpul ireversibil în
scurgere spre van,
El fiind cel uman.
În pace şi linişte
ne paşte pentru a ne cunoaşte
ca om pe pământ
nelăsându-se-nfrânt
mutându-şi picioarele
ca profetul Pann să-şi dea mat pe imensa
tablă de şah a pământului
în grădina Maicii Domnului
sub lună şi stele
în mână cu soarele
că patimi metafizice,
imaginaţii abstracte
îi port zilele
fără a-i arăta binele
ce ne vin de departe, din zile cristice,
să ne facă parte
de înţelepciune şi cunoaştere,
de filozoficul lapte,
ce vine ca să ne scape de noapte,
scoţându-ne din nimic, din întuneric.
încântă
răsfrânt CURCUBEU prin
propriul cânt - CUVÂNT-DUMNEZEU,
prin iubirea ce-l face
a lui Dumnezeu
fericit pe pământ,
cu operaţii mintale, spirituale,
în propriul Olimp,
Olimpul plin de enunţuri inedite, individuale,
cu-n eu imers din sine spre alţii,
spre concret şi complet,
ca musca-n lapte, ca vaca la balet
ori la schiuri, cu paleta
largă în culori - CURCUBEU pe şevalet.
Caut să mă surprind
în expresia profundă
care exactă şi bogată mă abundă, cu lumină
inundă şi abundă
cu elementul meu scos cu bun gust din anonimat
nemeritat
cu eul imers din sine spre sănătosul şi
încăpăţânatul, bine,
ca să ne aşeze în adevărata şi binemeritata
lumină de pomină.
Scriu uneori că mă râcâie, că insinuez,
scriu că-n faţa nedreptăţii mă indignez,
că predomină-n păreri
prejudecăţi ce mă asmut în timp,
îmi dau responsabilităţi în Olimp,
ca să nu rămân în con de umbră
mare spân şi cu viaţa veşnic sumbră,
peste tot eu fiind imers din sine
prin CUVÂNTUL-DUMNEZEU,
prin cuvântul ce-mi dă
simţirea în culori - CURCUBEU -
simţirea dorului ce se îmbracă
cu expresia profundă,
cu lumina-i ce abundă
fiinţa şi conştiinţa, cu ştiinţa.
probleme, ce m-apropie, fără cusur, de lume,
chiar dacă mă aventur şi dacă nu-i tocmai angelică, antirăzboinică că-şi dă nochaut
tehnic (atomic),
dar ce vorbesc că io-s cel mai mic Picnic.
Uneori mergi prin Blaga
pe drum de tristeţi,
dar nu te poţi opri ori să uiţi
să te întorci că ţi-i presărat
în faţă cu flori, cu frumuseţi,
dar ce mai contează că am cearcăne la ochi,
că toate-s fără perechi şi vechi?
ce mai contează că toate-s în plop, şi cu
plopu-n aer.
simţind încetul cu încetul cum pier
(invers după cum se face oţetul)
ascuţind fierul cu fier
şi ovăsul la lună vorbind
pe înţeles, la fel, Fain-Făinel şi O.K.
(cum i se stă de fapt unui poet plin de
sentimente,
de vorbe bune, mai bune decât orice
medicamente).
IARBA TE SCOATE LA DRUM DE PRIMĂVERI
Ce mai contează că-s domn
şi, că tras în ţapă, somnul mi-i floare rară,
că zeul Morfeu sau Ene,
nu-mi vin pe la gene
cu moleşeli de primăvară
să-mi dea somn?!
şi-n loc de om să mă simt domn.
Ce mai contează că am cearcăne la ochi,
că lumea-mi pune coarne, nu-mi fie de diochi!?
deşi nu mă mai închină nimeni pe la icoane
unde miroase-a busuioc,
că multe elemente concură aici încetul cu
încetul
ca musca-n lapte apărând şi îndoiala,
incertul,
pe drumul ce te-aduce acasă la iarba verde şi
mătăsoasă
scoţându-te la drum în scurgerea din primăveri
spre toamne grele de rod,
când suveica zboară printre fire plină de
fericire, de iubire pentru omenire, că de fapt lupt drept,
lupt cinstit să ţin piept,
că nu mi-i moale pe cale la deal şi la vale
în irizaţii spirituale.
zilnic imagini mi se revarsă-n minte - miez de
pâine fierbinte -
sub dogoarea soarelui
în grădina Maicii Domnului,
cugetare profundă, adâncă,
îndemnând pentru muncă
pentru iubire, ca la sfântă poruncă,
în drumul ce-l avem înainte spre munte,
ca să ne-ajungă până-n zori comori,
arome şi culori
în revărsări şi desfătări,
în adunări mânat de ireversibil spre van
în ciuda visului năzdrăvan
de-a ajunge la liman
pus pe „fărină”, plin de lumină,
pace divină şi belşug în stupină,
că floarea-mi înfloare
în grădină în foame
bolnavă de ispravă
şi sete ce vântură grâul de pleavă,
ca suveica printre fire
zbătându-te pentru omenire, pentru iubire şi
nemurire,
luntrea înfruntându-ți val după val,
simţind efectele vântului ce-asupra-i se
prăvale
să-i deschidă cale,
adevăr şi viaţă în
mutaţii şi irizaţii spirituale.
pe acest sfânt pământ numit România.
Te naşti venind din neant
ca să mergi departe, ca la carte, spre înalt,
să te dai cu capul de pereţi, de bolovani,
făcându-te de fazan, de doi bani, printre
prieteni răi şi buni duşmani, printre cei care cauţi să te aduni. Pentru
asta-ţi pui capul la contribuţie,
braţele-n funcţie -
fulgeri şi tuni
ce semeni să şi aduni?!
deşi parcă trăieşti între nişte nebuni
(între fuduli şi nu deştepţi destul)
deşi de undeva ne priveşte Înaltul şi
Preaînaltul
şi stăruie s-avem voinţă şi să iubim pe altul,
chiar dacă acesta e însuşi şi cel care ne pune
coarne, însuşi vrăjmaşul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu