Veronica Balaj, în vârtejul lumii moderne.
Exerciții de
sensibilitate contemporană
Din capul locului, trebuie să spun că
îmi place ce face Veronica Balaj în prozele sale, îmi plac personajele și
atmosfera. O proză modernă, cu putere de seducție, imprevizibilă și foarte
feminină, iar asta la modul aparte, pentru că nici o dată nu mi-a plăcut
ștampila aplicată de unii critici, aceea de, vezi Doamne, ”literatură
feminină”.
Nu-mi plac generalizările de (acest)
gen, cum nu-mi plac nici alte categorisiri, precum literatură
științifico-fantastică, polițistă sau religioasă. De ce spun asta? Pentru că
adesea e vorba de cortine artificiale, termeni intenționat folosiți, la modul
subversiv, pentru a minimaliza o serie autori, trimițându-i la categoria
”literatură de nișă”, citiți în subtext o chestie secundară, un fel de filme de
categorie B, care se târăsc în siajul literaturii celei adevărate, pe care
aceiași critici au pretenția să o proclame. Comparați, de pildă, două autoare
de valoare, nume importante din Banat – Nina Ceranu și Veronica Balaj, și veți
vedea absurditatea încadrării de gen.
Nu, există literatură bună sau mai puțin
bună, n-o spun eu primul, care poate fi și SF, și religioasă sau polițistă. Iar
Veronica Balaj scrie pur și simplu foarte bine, ea face literatură de calitate,
potențată de această amprentă feminină.
Prozele Veronicăi Balaj sunt o cutie de
rezonanță a realității. Frisonul, rapiditatea, viteza de reacție a scriitoarei,
sunt marca înregistrată Veronica Balaj. Evident, se simte și tușa, neastâmpărul
jurnalistei de radio și televiziune.
Privirea ei mereu proaspătă, mereu
iscoditoare, este însoțită de o esențializare a textului.
Aș da ca exemplu pasiunea cu care e
descris vârtejul vieții în ”Balul roșu”, o tabletă comprimată, esențializată a
vieții care deschide volumul ”Mătase și cafea rece elvețiană”, publicat acum
doi ani la ”Eurostampa”.
Prezențe constante în paginile autoarei
sunt înțelepciunea, surâsul amar cu care privește spectacolul vieții și al
iubirii, al compromisului și trădării, al suferinței tăcute și al mirajului
atât de periculos, atât de alunecos, al tinereții veșnice.
La Veronica Balaj, îmi place și tehnica
de fragmentare a textului, care potențează așteptarea, care păstrează viu
interesul pentru rezolvarea din final.
Surprinde forța interioară cu care sunt
scrise aceste adevărate scenarii de film, pentru că orice proză scurtă a
Veronicăi poate fi ușor metamorfozată într-un scurt sau lung metraj.
”Sentința pentru pianist”, transformările
suferite de mult doritul inel de logodnă din ”Precum Atlantida, pierdută”, dar
și nunta fragmentată de o parte și de alta a graniței (”Nuntă la graniță”), cu
accentele de grotesc și ridicol din final, ar fi excelente exerciții în acest
sens.
Munca scenaristului ar fi minimă. L-ar
ajuta replicile grăbite, ca un suspin, dar și tăcerile care întrețin tensiunea
textului, a acțiunii, scurte interludii în care publicul/ cititorul are răgazul
de a-și pune întrebări de genul ”și
dacă”?
Prozele Veronică Balaj sunt exerciții de
sensibilitate contemporană. Narațiunea curge repede, în acord cu personajele
prinse în vârtejul lumii moderne.
Dacă simțul de observație, încadrarea
rapidă a personajelor, ”scanarea retinei” și recunoașterea lor ține mai degrabă
de instinctul și nervul jurnalistului, ”palparea” lor ulterioară, prin empatie
și o conversație adaptată împrejurărilor, toate acestea țin mai degrabă de acea
feminitate de care vorbeam, dublată de inteligență și sensibilitate.
Emoțiile Veronică Balaj sunt precum o
lacrimă furișată și repede ștearsă din colțul ochilor. Deși cititorii avizați
pot desluși, în spatele rândurilor, trauma unor trăiri personale (pierderea
ființei dragi, dorul revederii, distanța și chiar înstrăinarea față de alta), ele
arareori transpar direct, la vedere. Și nici n-ar trebui judecate la acest
nivel. Ele reies din context, din întâlnirile personajelor și consecințele
acestora, potențate de introspecții, și atunci le putem percepe la adevărata
lor intensitate.
La Lugoj, cu prilejul lansării volumului
”Poeme în civil”, Veronica Balaj se confesa celor prezenţi: „Spunea aici cineva
că sunt o femeie puternică, o Vitoria Lipan contemporană.
Nu mă simt deloc aşa.
Mai mult, nu am pretenţia că sunt poet. Eu vin dinspre proză, iar poemele mele
au un miez epic. Am vrut să ofer cititorilor o carte străbătută de trăirea
interioară, pentru că, oricât de încifrat ar fi textul, din el trebuie să
răzbată o undă de emoţie.”
Cu fiecare volum al său, Veronica Balaj
reușește să fie mereu surprinzătoare, să se reinventeze, iar aceasta este o
calitate rară și foarte prețuită în tagma noastră. Iar cine crede că o știe
îndeajuns pe Veronica Balaj din prozele sau poemele sale, îi recomand un alt
volum de proză, ”Baltazara. Cina lupilor”, cu accente autobiografice. Veți găsi
acolo, cu surprindere, o cu totul altă Veronica Balaj, la fel de adevărată ca
și toate celelalte, dar mult mai gravă, mai solemnă și îngândurată.
Cristian
Ghinea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu