CARTEA SECRETA A
MAGHIARIZARII
TRANSILVANIEI
Din 1867, în
sistemul de stat austro-ungar, Transilvania intrând sub stăpânirea directă a
Ungariei, guvernele de la Budapesta s-au axat de la început pe principiul
Ungariei uninaţionale, oficializând în consecinţă mai vechea politică de
maghiarizare şi asimilare a popoarelor nemaghiare de sub stăpânirea sa.
Sub
dominaţia directă a Ungariei se afla un întins teritoriu românesc,
Transilvania, cu circa 3 milioane de români, supuşi unei deznaţionalizări
ridicate la rangul de politică de stat, mistificând şi recensămintele pentru a
masca adevărul.
Din îndemnul
şi la indicaţiile a doi dintre corifeii politicii de maghiarizare, conţii Iuliu
Andrássy, ministru de interne, şi Albert Appónyi, ministru al cultelor şi
instrucţiunii, s-a elaborat un voluminos tratat intitulat (în traducere)
Românii din Ungaria, Budapesta, 1907, 953 p., semnat de Antal Huszár,
translator în ministerul de interne, care conţinea planurile şi măsurile pentru
desfiinţarea românilor ca naţiune. Tratatul a fost tipărit în număr de doar 25 exemplare,
exclusiv pentru uzul guvernului, având caracter strict secret şi confidenţial,
şi a fost pus în aplicare chiar din anul apariţiei sale prin legile draconice
ale învăţământului ale lui Appónyi. După câte ştim, în Ungaria nu i se poate da
de urmă, în schimb în România există două exemplare, unul la Biblioteca
Universităţii din Cluj-Napoca (ca să nu existe nici un dubiu, are pe ea şi
semnătura autografă a autorului), al doilea la Biblioteca Academiei Române.
În
Introducere, autorul pleacă de la constatarea că: în timpul din urmă românii
din Ungaria manifestă în mod demonstrativ în contra caracterului naţional,
unitar al statului ungar, căutând să-l transforme într-un stat poliglot pe baze
federaliste (aluzie la cartea lui Aurel C. Popovici, Statele Unite ale Austriei
Mari, în care ridica problema transformării Austriei într-o confederaţie de
state naţionale). În scopul acesta ei au prefăcut toate instituţiile
bisericeşti, şcolare, culturale şi economice în factori de luptă şi de
instigaţie în contra statului ungar, a naţiunii ungare şi a limbii maghiare.
Informează complet despre organizarea, situaţia şi tendinţele tuturor acestor
instituţii, însoţind-o de propuneri amănunţite, cu privire la măsurile pe care
trebuie să le ia guvernul ungar pentru a încadra în mod sever întreaga viaţă a
românilor în ideea de stat naţional ungar.
Secţiunea I
a cărţii înşiră factorii care alimentează politica românească naţionalistă,
îndreptată în contra statului naţional ungar: instituţiile financiare,
fundaţiile, asociaţia culturală ASTRA, presa românească, activitatea
agitatorică desfăşurată de deputaţii naţionalişti, de preoţii şi învăţătorii
români. „Politica de stat ungară trebuie neapărat să ţină socoteală de
raporturile numerice bisericeşti, şcolare, culturale şi economice ale românilor
din patrie şi de politica ultranaţionalistă dusă de aceştia. Poate că astăzi,
toate acestea ar mai putea fi strânse în cadrele ideii de stat ungar, dacă s-ar
proceda cu o energie care să nu cunoască nici un fel de tocmeală”.
Secţiunea II
se ocupă de distrugerea unităţii demografice a românilor transilvani,
arătându-se repartizarea lor pe judeţe şi propune o nouă arondare a judeţelor
(comitatelor, cum se numeau atunci) şi a circumscripţiilor electorale, pentru a
se realiza scopurile ungurilor. Recunoaşte că în Transilvania, în 12 judeţe,
majoritatea absolută a locuitorilor este românească, variind între 50,8 % şi
90,2%.
Secţiunea
III intitulată Necesitatea încadrării Bisericii greco-catolice române în
Biserica romano-catolică, vorbind despre unirea cu Roma a unei părţi a
românilor ardeleni, afirmă că ea s-a făcut spre marele folos al ideii de stat
ungar, întrucât a împărţit pe români în două tabere învrăjbite, obişnuită să
trăiască în comunitate de rit, limbă şi obiceiuri. Autorul constată însă că în
timpurile din urmă „Biserica greco-catolică s-a integrat în curentul de
politică ultra-românească şi propune ca preoţimea acestei Biserici să fie
introdusă în cadrele autonomiei Bisericii romano-catolice, pentru a pune capăt
acestor manifestări”. În caz contrar, se propune „sistarea sumelor anuale pe
care le primeşte din Fondul religionar catolic…Retragerea acestor ajutoare ar
determina Biserica greco-catolică românească să primească a fi atrasă în cercul
autonomiei Bisericii romano-catolice din Patrie”.
Secţiunea IV
tratează despre Biserica Ortodoxă din Transilvania; Huszár este îngrijorat de
faptul că Mitropolia Română din Bucureşti se intitula Mitropolie a
Ungro-Vlahiei, reliefându-se unitatea religioasă a tuturor românilor şi dependenţa
lor de Bucureşti. Guvernul ungar trebuie să intervină pentru ca din titulatura
ei să se şteargă atributul de Ungro-Vlahiei.
Cât priveşte
Biserica Ortodoxă din Ungaria, autorul crede că este cel mai de seamă factor al
năzuinţelor româneşti. Preoţii, profesorii şi învăţătorii confesionali sunt cei
mai harnici agenţi ai Partidului Naţional Român. Ca atare se impune
desfiinţarea autonomiei Bisericii Ortodoxe şi abrogarea Statutului ei organic,
pentru ca astfel „să dispară această cangrenă politică care roade trupul
naţiunii şi al ţării” (p. 221). Propune şi o serie de măsuri care să
îngrădească educaţia şi pregătirea preoţilor şi învăţătorilor români în
seminarii şi şcoli normale. „Dat fiind că cei mai aprigi ante-luptători ai
politicii naţionale române sunt preoţii, e necesar ca ministrul să-şi rezerve
dreptul de a detrage singur – fără nici un fel de aviz al autorităţilor
confesionale – congrua (ajutorul de stat) preoţilor pe care îi crede că nu sunt
buni patrioţi.
„Din punct
de vedere politic, seminariile preoţeşti ortodoxe sunt cu mult mai importante
decât şcolile secundare... Când vorbim despre seminariile ortodoxe româneşti,
în realitate vorbim despre educaţia politică a poporului român, al cărui suflet
şi centru este preotul…Manualele de învăţământ şi în special manualul de
istorie bisericească, trebuie trimise Ministerului de Culte şi Instrucţiune,
deoarece în cadrul istoriei bisericeşti se predă istoria naţională română care
este în strânsă legătură cu istoria Bisericii Ortodoxe Române…Pentru ca
seminariştii români ortodocşi să se împărtăşească în toate privinţele de o
educaţie şi instrucţie patriotică (maghiară) temeinică, este de dorit ca Statul
să înfiinţeze în cadrul Universităţii din Budapesta sau al aceleia din Cluj o
Facultate teologică separată şi un seminar anexat ei, care ar asigura nu numai
patriotismul preoţilor, ci şi al credincioşilor lor care astăzi lasă mult de
dorit. Înfiinţarea acestei Facultăţi ar atrage după sine sistarea actualelor
seminarii cu programul lor de studii cu tot…
Reuniunile
învăţătorilor ortodocşi, care îşi ţin adunările în diferite centre, cu care
ocaziuni organizează banchete cu caracter naţional, concerte, baluri şi
excursii cu scopul trezirii „conştiinţei naţionale”…şi care dovedesc că aceste
reuniuni sunt obstacole puternice în calea construirii statului naţional ungar.
Trebuie pur şi simplu dizolvate. În şcolile normale româneşti să se predea şi
în limba maghiară anumite obiecte de învăţământ, şi anume: Limba şi literatură
maghiară, Constituţia, Istoria, Geografia şi toate disciplinele pedagogice”.
Secţiunea VI
a cărţii tratează despre aceste şcoli,
cu privire la care spune: „din punct de vedere al politicii de stat ungare ar
fi timpul suprem ca, Ministerul de Culte şi Instrucţiune să înfăptuiască prin
legi şi ordonanţe astfel de dispoziţiuni prin care şcolile secundare româneşti
din patrie, ca tot atâtea cuiburi calde ale politicii ultranaţionaliste române
care pune în primejdie integritatea naţională, să poată fi contrabalansată în
activitatea prin care caută să împiedice constituirea statului naţional ungar”.
Propune ca în şcolile secundare româneşti orele să fie predate în întregime în
limba maghiară; dat fiind că în aceste şcoli sunt mulţi elevi originari in
România, având o influenţă păguboasă întrucât sădeşte în rândul românilor elevi
din patrie conştiinţa de unitate şi solidaritate naţională, precum şi idealul
de Dacoromânia Mare; Ministerul trebuie să îngreuneze primirea acestora în
şcolile româneşti din Ungaria.
Secţiunea
VII se referă la instituţiile culturale româneşti, în special la cea mai
importantă şi mai puternică dintre ele, ASTRA, despre care afirmă că: „de la
întemeiere (1861) şi până astăzi a servit scopurilor naţionaliste şi rasiste
române, fiind unul din principalii factori ai agitaţiilor separatiste române şi
cel mai periculos element din punct de vedere al politicii de stat ungară” (p.
522). El consideră ca în Ungaria cultura să nu se mai deosebească pe
naţionalităţi, pentru ca să nu transformăm cultura românească într-un factor al
izolării şi al separatismului. Societăţile culturale româneşti trebuie puse
toate sub cel mai riguros control al statului şi pe viitor, să nu se mai
permită înfiinţarea nici unei societăţi culturale pe baze naţionale (p. 673).
În ce
priveşte presa românească, Huszár o consideră un foarte eficient focar al
politicii naţionale române. „Interesul statului ungar este să se îngreuneze
apariţia ziarelor politice româneşti, prin sporirea cât mai considerabilă a
cauţiunii cerute pentru apariţia unor astfel de ziare… O altă măsură e
condamnarea gazetarilor români la temniţă ordinară, în locul celei de stat.
Apoi anularea carnetelor gratuite pe căile ferate pe seama gazetarilor români
şi, în sfârşit, publicarea din partea statului a unei gazete bilingve, maghiară-română,
sub direcţia Ministerului de Interne”.
Autorul este
îngrijorat de institutele de credit româneşti. Această „castă independentă de
funcţionari, având zilnic contact cu poporul, exercită o puternică influenţă
naţională asupra lui. Fiecare bancă este mecanismul principal al mişcării
naţionale. Acolo se pun la cale alegerile: de primari, de deputaţi şi chiar de
vlădici… Pentru a face cu neputinţă înfiinţarea de noi bănci româneşti, ar
trebui modificată legea comercială, în sensul ca nou înfiinţându-le, băncile să
aibă un capital social de cel puţin 400.000 coroane, iar membrii din Direcţiune
să dispună de cel puţin 10.000 coroane capital… O astfel de restricţie ar face
cu desăvârşire imposibilă ivirea de noi bănci româneşti. Să se înfiinţeze în
regiunile locuite de români, în scopul contrabalansării băncilor româneşti,
aşa-zise „Bănci poporale judeţene” maghiare, care să servească interesele
locuitorilor respectivelor regiuni, fără consideraţie de naţionalitate sau de
confesiune… Aceste bănci ar ajuta în prima linie pe locuitorii maghiari din regiunile
româneşti, dându-le posibilitatea să învingă greutăţile împreunate cu misiunea
lor… Băncile acestea ar trebui să realizeze, respectiv să ajute întreprinderi
industriale deoarece muncitorii angajaţi în aceste întreprinderi, în urma
raportului de dependenţă faţă de ele, pot fi mai uşor influenţaţi, respectiv
mai uşor de câştigat pentru maghiari şi pentru maghiarizare, Cu ajutorul
băncilor judeţene, ţărănimea română ar putea fi scoasă din influenţa politici
ultranaţionaliste române în care au băgat-o băncile româneşti cu împrumuturile
lor”.
Ultima
măsură recomandată este în legătură cu organizarea politică a românilor
transilvăneni – Partidul Naţional Român. După ce se referă la declaraţia
fostului prim-ministru Wekerle Sandor, făcută la Baia Mare în anul 1894: „noi
nu permitem să se facă nici un fel de experienţă în contul dezmembrării
statului ungar şi nu îngăduim nici un fel de formaţiuni de drept public care ar
diferenţia populaţia ţării după naţionalităţi”. Autorul încheie cu propunerea,
transpusă în practică de Hieronymi (ministru de interne), în vremea Mişcării
Memorandiste, ca „Partidul Naţional Român să fie dizolvat, măsură prin care ar
înceta să existe factorul cel mai primejdios pentru ideea de stat ungar”.
Lucrarea se
încheie cu o propunere de-a dreptul diabolică a lui Huszár Antal: arată că, dat
fiind caracterul confidenţial al cărţii, scrisă în doar 25 de exemplare,
exclusiv pentru uzul membrilor guvernului ungar, consideră necesară publicarea
ei şi pentru marele public ungar şi străin, bine-nţeles omiţându-se propunerile
de maghiarizare şi desfiinţare a naţiunii române. În acest fel, străinătatea ar
afla câte instituţii culturale, religioase şi economice, au românii din Ungaria
şi de câtă libertate se bucură ei. Guvernul a fost imediat de acord cu
propunerea fidelului slujitor şi, în anul următor, 1908, a fost tipărit un
extras din cartea sa în 492 de pagini şi într-un tiraj considerabil, semnată –
Atenţie! – cu pseudonimul „Veritas”. Ediţia s-a epuizat imediat, fiind difuzată
mai ales în străinătate, în anul următor a fost publicată o nouă ediţie a
cărţii.
Deosebit de
grav rămâne faptul că diabolicul plan de maghiarizare a fost pus în aplicare
imediat de guvernul ungar. În acelaşi an, 1907, prin cele două legi şcolare
Appónyi, şcolile româneşti puteau fi desfiinţate oricând, „din raţiuni
superioare de stat” (fără să se explice care sunt raţiunile), putând fi
înlocuite cu şcoli de stat în limba maghiară; în 3 ani de zile de la aplicarea
legii, şcolile româneşti s-au redus cu 600.
În 1912,
prin fals şi dezinformare a Vaticanului, a fost înfiinţată prin hotărârea
parlamentului Ungariei Episcopia greco-catolică maghiară de Hajdudorog,
încorporând şi 83 de parohii, 382 filii şi 172 cătune româneşti luate de la
episcopiile româneşti ale Oradiei, Gherlei şi Blajului, cu un total de 73.225
de credincioşi. În bisericile episcopiei limba liturgică urma să fie maghiara.
O nouă lege
maghiară de colonizare, votată de parlamentul ungar în 1910, sporea fondul de
colonizări în Transilvania a unor ţărani aduşi din Ungaria, împroprietăriţi cu
zeci de mii de hectare de pământ şi oferindu-li-se un trai mai mult decât
decent, urmărindu-se spargerea masei compacte a românilor şi separarea
complexelor româneşti de cele săseşti.
După
intrarea României în război în 1916 împotriva Austro-Ungariei, în anul 1917
acelaşi ministru al învăţământului, contele Appónnyi înfiinţează în
Transilvania, la graniţa cu România, „Zona culturală”: pe toată lungimea
graniţei cu România, din nordul Ardealului şi până jos la Dunăre; pe o adâncime
în interior între 60-120 km, toate şcolile româneşti au fost desfiinţate şi
înlocuite cu şcoli de stat maghiare; românii au pierdut 1600 de şcoli.
Era pus
într-un grav pericol însuşi viitorul naţiunii române. Noroc cu izbăvitorul an
1918.
P.S.
Observăm cum încă de multă vreme politicienii unguri au făcut din fals,
minciună, dezinformare, o adevărată artă. ,,Moderaţii’’ politicieni maghiari
din România de astăzi au avut de la cine învăţa şi ne dau oricând lecţii de
perfidie.
Sursa: Prof.
Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu