FRUMUSEŢEA FEMININĂ ORTODOXĂ ÎNTEMNIŢATĂ LA MISLEA
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Nu vă
daţi seama că faceţi o mare greşeală, obligându-ne să părăsim
mănăstirile. În
loc să lăsaţi tăciunii să mocnească în vatra lor, îi aruncaţi
în lume, unde se
vor aprinde înmiit în alte dogoritoare focuri.”
(Maica MIHAELA PORTASE - Mănăstirea Vladimireşti, mărturie video)
Maica Mihaela Portase a fost o culme a frumuseţii feminine feciorelnice
valahe şi o cunună mistic-jertfelnică a monahismului ortodox dacoromân.
Frumuseţea Femeii ortodoxe înveşmântă sufletul ei miraculos în marea
splendorii existenţiale reflectându-se regal în dăruirea ei totală, în
nemărginirea ei divină.
În Icoana frumuseţii ei
sălăşluieşte uimirea, căutarea, poezia şi ruga mistică, ce ţâşnesc ca o corolă
a zorilor peste anotimpurile celui ales.
Din lăuntrul ei, din sufletul
ei angelic, din inima ei smălţuită cu dor, se revarsă marea învolburată a neliniştilor,
dar şi cerul de azur al împlinirilor.
Undeva deasupra tuturor fiorilor,
viselor, chemărilor, năzuinţelor, urcuşurilor, contemplărilor şi alegerilor,
sălăşluieşte deplin în inima ei Dumnezeu.
Cine calcă pe urmele ei, înşirate mărgăritare,
merge pe cărarea unui ideal sfânt.
Femeia ortodoxă dacoromână trăieşte
pentru Domnul, trăieşte pentru familie, trăieşte pentru bărbatul ei, trăieşte pentru
toţi cei aleşi ai Neamului.
Ea îşi revarsă harul trăirii cerului
serafic pentru suferinţa celor dragi, a celor din jur.
Fiorul ei sublim înflorit în
mugurele Iubirii este dragostea dătătoare de viaţă.
Dragostea Fecioarei Maria
pentru Dumnezeu este o absolută Iubire dumnezeiască.
Dragostea Femeii valahe pentru
Dumnezeu este marea ei iubire cerească.
Iubirea Femeii ortodoxe se
naşte din frumuseţea dragostei ei nepământene.
Femeia ortodoxă este însăşi
aureola existenţei, dar şi cerul divin al Iubirii.
Dragostea ei-Grădină de
Paradis mângâie privirile azurului cu mireasma divină a sufletului ei arzând de
heruvim.
În corola inimii ei răsar
curcubeie de flori în care se împodobesc toate năzuinţele.
În Dragostea ei-Grădina
Dorului înmuguresc gândurile albe ale verdelui April, unde surâd cuvintele
tăinuite în potirul vieţii din care se revarsă elixirul bucuriei peste
seninătatea din jur în care se preling nepreţuitele daruri dumnezeeşti.
Toată fiinţa Ei
este o trăire aprinsă, suavă, adâncă, profundă, telurică şi cerească din care
ţâşnesc înaripatele raze de lumină, ce-i învăluie frumuseţea nemuririi.
În adâncul Ei de Mare albastră,
Astrul cerului diafan se răsfaţă, asemeni Albatroşilor cu aripi de nea ce se zbenguiesc
deasupra ţărmului înseninat de soare.
Prin pilda iubirii ei
emblematice, Femeia ortodoxă dă o conotaţie vie Suferinţei şi Jertfei întru
Hristos, asumându-le în mistica Libertăţii şi în duhul Adevărului.
Slujirea Crezului ortodox îi
dăltuieşte demnitatea verticală conturând-o ca pe o personalitate vizionară.
Femeia ortodoxă valahă este
conştientă că sacrificiul Iubirii ei creştine, nemărginite este o amprentă
sacră a Dragostei dumnezeeşti nemuritoare.
Crescută la sânul divin al
Mamei, legănată în legendele străbunilor, în cultul Frumuseţii şi Iubirii
Fecioarei Maria, Femeia ortodoxă îşi ţese coordonanta principală a vieţii-iubirea,
brodând-o cu jertfa supremă, cunună a libertăţii depline întru Hristos.
Iubirea Ei ca vocaţie a
înţeles că însăşi simplitatea Dorului îi dă misiunea jertfirii.
Prin viaţa Ei plină de
încercări, prin petrecerea ei întru prigoniri, Femeia ortodoxă dă chip Icoanei în care se reflectă fidelitatea
Credinţei şi frumuseţea Iubirii.
Femeia ortodoxă cernută prin
persecuţia religioasă a regimului totalitar ateu ne oferă o nouă perspectivă a
vieţii martirilor, mărturisitorilor şi a muceniţelor creştine, care se pot
întrupa în conştiinţa noilor generaţii.
Lupta ei, trăirea, suferinţa
şi jertfa s-au modelat în pilde şi seminţe ale rodirii Iubirii.
Curajul ei, demnitatea,
mistica suferinţei a devenit măsura dragostei ei creştine.
Femeia ortodoxă a fost un
îndemn, o alegere, o chemare şi o urmare a martiriului.
Idealul ei tineresc, înverzit
pe meleagul Primăverii s-a frânt în floarea de mai a vieţii, dar a odrăslit apoi
într-un ungher umed ca un crin umil printre zăbrele şi gratii.
MISLEA
Mislea a fost într-o vreme de glorie o frumoasă mănăstire, împrejmuită
de un zid impunător de cetate. Ulterior progresul
ateu a utilizat-o ca închisoare pentru minori.
După un timp închisoarea a „găzduit” deţinutele de drept comun, iar
prin anii 1949-1951, s-au creat secţii pentru femeile condamnate religios ori politic.
Curtea mare a
mănăstirii-temniţă fusese împărţită în curţi mai mici, cu mai multe clădiri
vechi, largi din lemn, curtea dormitoarelor, magazii, o clădire nouă, celule de
pedeapsă, dar şi perla care se impunea graţios, între cer şi pământ, străjuită
de patru castani seculari-Biserica, cu magnifica ei catapeteasmă lucrată
majestos de un minor pe timpul pedepsei sale. Deşi ateii o transformaseră în
magazie, zidurile ei primitoare atrăgeau ca un magnet deţinutele femei, eleve
şi studente pentru rugăciune.
O temerară a închisorilor,
Viorica Pârnac Stănescu a surprins o tânără femeie, mândră, frumoasă, zveltă şi
înaltă din Putna, în costum naţional bucovinean care se ruga aprins pentru
drama vieţii ei: soţul partizan, ea arestată, odorul ei de cinci ani Vasilică,
dus la un orfelinat. „Cu mâinile ridicate
la cer, se ruga, plecându-se apoi cu fruntea în pământ, bătând mătănii. Mi-a
tresărit inima... Era Maria Cenuşă.” ( Lacrima
Prigoanei, vol. I, Ed. Sânziana, Bucureşti-2009, p. 170)
Anul 1948!
Răsfoind paginile Istoriei
vechi, moderne şi contemporane, privind datele fatidice, observăm că ele
definesc vieţi, definesc personalităţi, definesc generaţii, definesc chiar
istorii ale diferitelor naţiuni.
Anii omului sunt ca nişte
pietre de hotar în care se cuprind viaţa, soarta, existenţa, vis-a-vis de data
sau de datele fatidice, concretizate „înainte
de...” şi „după ce...”.
„Anul 1948 a fost un astfel de hotar. A fost o generaţie 1948 între o
lume care se prăbuşea şi o alta care începea să se construiască din ruine. A
fost o generaţie 1948 care a suprasaturat temniţele comuniste, o generaţie care
prin suferinţe inimaginabile a încercat să pună stavilă celor mai crude şi
celor mai sângeroase hoarde din cele care s-au tot năpustit peste biata noastră
ţară. Mult încercata generaţie 1948 a trebuit să îndure cel mai perfid
experiment ce s-a exercitat pe biata fiinţă umană, cu atât mai perfid cu cât
călăii neamului românesc veneau ca prieteni,
ca eliberatori.” (Aspazia Oţel
Petrescu, Stigat-am către Tine, Doamne...
Memorii/ Anatolie Oţel,
Cântece-Poezii. Ed. Evdokimos-Fundaţia Profesor George Manu,
Bucureşti-2016, p. 11)
Bătrânii, păstorii, monahii,
schimnicii citesc în fenomenele bizare semnele timpului, zodiile nefaste cu
uşurinţa cu care teologii citesc Epistola, ori răsfoiesc Cazania.
Dar şi fenomenele în sine,
cele nefireşti dezvăluie unora tainele şi patimile lor.
Cătunul Şugag-Bârsana, cocoţat
la altitudinea de 1400 de metri, înconjurat de o frumuseţe patriarhală, a trăit
de două ori Săptămâna Patimilor Anului 1948. Învierea Domnului în acel an s-a
sărbătorit la începutul lunii Mai.
Aspazia Oţel Petrescu, o mare
pătimitoare pentru Hristos şi Neam care, îşi avea părinţii învăţători,
refugiaţi din Cernăuţi, se aflau cu domiciliul chiar în cătunul Şugag-Bârsana,
şi-şi aminteşte, povestindu-ne:
„Livezile de pe defileu şi de pe coastele ferite de curenţi erau în
floare. Pădurile erau înverzite, acel verde crud şi strălucitor al reînvierii
naturii. Briza de munte aducea parfum de cetină întinerită iar peste lunci
păsări de tot felul se întreceau în triluri şi fluierături. În acel an Floriile
îşi meritau numele, primăvara coborâse raiul pe pământ. Numai că imediat după
Florii a căzut o zăpadă ca de mijloc de iarnă, cu îngheţ puternic şi toată
splendoarea primăverii se prefăcu în toamnă. Pădurile ruginiseră subit ca în
noiembrie, florile se înecaseră în zăpadă, crengi mari atârnau ca nişte braţe
frânte de greul zăpezii. Era o jale, un prăpăd apocaliptic. Cu timpul frunzele arse au căzut, pomii au
dat muguri noi şi apoi frunze noi, dar flori n-au mai fost. Doar salcâmii şi
teii, arbori care înfloresc după luna mai, au avut belşug de floare.”
(ibid., p. 13)
Profeţia naturii s-a împlinit.
Munţi de zăpezi şi îngheţuri cumplite s-au prăvălit într-un iureş repetat peste
Primăvara ţării. Faptele eroice ale bravilor Fii au încremenit ca nişte flori
de cireş într-o iarnă aspră aşternută neaşteptat peste primăvară. Din oasele mucenicilor
zdrobite în temniţe, ţâşneau din gropile comune, curcubee în azur. Din
trupurile sfârtecate ale ctitorilor de ţară răsăreau crini printre zăbrele. În
malaxoarul hecatombelor sistemului totalitar au fost aruncate deopotrivă toate categoriile
de excepţie, de excelenţă ale Patriei noastre dragi: catapeteasma clerului slujitor,
şirul de mărgăritar al învăţătorilor iluştri, cununa de aur a profesorilor-formatori
de destin, corola de flori a fecioarelor, femeilor şi mamelor, gloria bravei
armate române, elita politică reformatoare, floarea miraculoasă a spiritualităţii
interbelice, tineretul frumos, studios, raţional, moral, creştin, dârz şi
generos, falnica ţărănime-iarba verde a naţiunii şi mândria satului unde s-a născut veşnicia.
Lanţul greu al încercărilor a
sfredelit până la os glezna înroşită a naţiunii pentru o jumătate de veac şi
mai bine. Şi astăzi se mai aude târâşul sinistru al lanţului înrobitor purtat
de la o închisoare spre o altă închisoare.
Ca să li se curme osânda
Fiilor ţării, exista doar o singură condiţie: trebuiau toţi „zdrobiţi fără cruţare”!
Metodă ce corespundea întocmai
celei mai nobile sarcini proletare de partid.
Totuşi anul sau anii fatidici pe lângă
sentinţa nefastă programată de ocultă, au şi un sens metafizic, mistic ceresc, dacă
reuşeşti să-i descifrezi misterul ori taina, prin suferinţă, dăruire, iubire,
iertare şi jertfă.
Anul 1948 a fost o bornă
fatidică de hotar, dar şi o piatră de încercare spirituală.
A fost borna fatidică a
generaţiei 1948, dar şi piscul de înălţare spre martiriul.
A fost judecata fariseică
precum cea a lui Ana şi Caiafa, dar şi jertfa Apostolilor.
A fost batjocora şi tortura
Securităţii, dar şi lacrimile de sânge ale Mamelor.
A fost veninul buretelui cu oţet, dar şi
iertarea dumnezeiască a lui Hristos.
A fost calvarul cununei de
spini purtată pe Golgota, dar şi Crucea biruinţei lui Iisus.
A fost uneltirea îngropării
Vieţii, dar şi sacerdoţiul sacrosant al Mironosiţelor.
A fost stânca prăvălită peste
mormânt, dar şi cea rostogolită după Înviere.
Generaţia-1948, deşi a fost cernută printr-o sită de exterminare
cruntă după modelul bolşevic şi amplificată diabolic de brutele autohtone, a
devenit Generaţia de Aur a Neamului dacoromân care a sfinţit Vatra Străbună şi a umplut Cerul de Eroi,
Mărturisitori, Sfinţi, Martiri, Cuvioşi, Drepţi şi Muceniţe.
Drumul Calvarului Frumuseţii
Feminine Ortodoxe spre Mislea s-a făcut cu duba. Vagonul-dubă era un fel de
închisoare pe roţi de dimensiune mică, împărţit în încăperi-celule mai mari ori
mai mici, prevăzute de-a lungul lor cu o singură bancă. Din gara Câmpina,
Uceniţele Crucii erau preluate de irozii gardieni ai Mislei, care le încadrau
între armele prelungite cu baionetele lor ameninţătoare.
Oricât de ţanţoşi s-ar fi
dorit în faţa şirului frumos, dar firav gaborii au rămas uluiţi.
„Convoiul nostru era evident că-i uluise. Poate nu se aşteptau să fim
atât de multe, poate nu se aşteptau să fim atât de tinere şi atât de <<intelectuale>>.”
(ibid., p. 91)
Convoiul de „reţinute” graţie Securităţii au purces
fără proces la temniţa Mislea.
Calvarul lor călca peste
amintirea anilor frumoşi, de argint ai copilăriei şi ai adolescenţei de aur,
mărşăluind spre hăul tenebrelor închisori care se surpau peste anii sau chiar
viaţa lor mustind de vigoare, de tinereţe, de cântec, de iubire şi dor.
Un gest mărinimos al unei
sătence care le-a întîmpinat, în locul ştergarului cu pâine şi sare, cu o sită
cu nuci proaspăt decojite, le-a îmbărbătat regal nădejdea:
„-Ce făcurăţi, maică, de vă puseră la popreală, că tare mai sunteţi
tinere şi frumoase?!
-Suntem studente, maică şi noi credem că
n-am făcut nici un rău...”
(ibid., p. 92)
Soarele de pe cer suia coama
înspre zenit, iar soarele lor cobora panta abruptă spre Mislea. Întâlnirea a
fost uluitoare. „Închisoarea domina coama
lină, aproape plată, a unei coline, în mijlocul unei grădini cu pomi
fructiferi. Iadul ni se prezenta în înveliş de rai. Pere aurii, mere roşii,
lăcuite de lumina apusului, străluceau festiv în frunzişul încă viu al
copacilor.” (ibid., p. 93)
„Pe lângă plopii fără soţ...” ai lungii alei, tufele de liliac
îmbrăţişate de sărutul rece al brumei se împotriveau ofilirii, etalând paleta
multicoloră, ca nişte ostaşi din garda festivă prezentând tinerelor sosite, compasiunea,
admiraţia şi onorul.
O poartă uriaşă, se deschidea primitoare, peste care cădea umbra albă
a turlei clopotniţă ce domina străvechile şi înaltele ziduri de mănăstire.
Prima cazare pentru două săptămâni era carantina, obligatorie pentru
toate cele care treceau pragul acelei mănăstirii-închisoare.
Urma apoi repartiţiile fie
spre secţiile de producţie, fie spre secţiile închise.
Aliniat milităreşte pe două
rânduri de către gardieni, convoiul Tinerelor frumoase aştepta întâlnirea cu
zmeul-directoare, care se străduia să fie cât mai de pomină.
„Careuri”, ifose, „discursuri”,
tunete şi urlete ce se izbeau aprig de zidurile reci.
Directoarea era o individă
antipatică, stearpă prin tot ce ţinea de feminitate. Părul prins în coc se
răzvrătea şi el prin şuviţe rebele. Doar ochii negrii o salvau de la urâţenie,
trimiţând săgeţi pline de venin, sarcasm, cinism, dar şi inteligenţă. Vocea era
biciuitoare, dură, groasă, ce cădea hodorogit pe un trup îndesat şi bondoc.
Mislea a fost Temniţa în care s-a frânt tinereţea şi s-a vestejit
frumuseţea Româncelor ortodoxe.
Toată închisoarea miresmelor
de trandafiri se ofilise ca un bărăgan plin de ciulini, dar mugurul credinţei
lor înflorind în har a înnobilat sufletul cu viaţa spirituală, devenind
esenţială pentru ridicarea morală a celor sfâşiate şi chinuite.
Acolo, în acel iad
concentraţionar unde tot răul se năpustise asupra lor, hăituindu-le clipă de
clipă, sufletele lor s-au purificat, cum în libertate nici n-au cutezat să
caute, înălţându-se miraculos sufleteşte dincolo de zenitul existenţial.
Inimile lor s-au limpezit
într-o înălţare celestă, provocând bucuria unei comuniuni sufleteşti întru
Hristos şi întru suferinţa lor.
Idei noi îşi făceau loc,
cuvinte frumoase se ţeseau, se conturau interpretări brodate în aur, se fixau
repere de curcubeu, axa vieţii se sprijinea pe un alt univers, iar nedumeririle
înfloreau în deveniri ce fascinau continuu.
Idealul se reflecta într-un
nobil Crez, crezul devenise Mărturisire, mărturisirea Trăire, iar trăirea se
amplifica într-o stare de spirit, într-o mistică a înălţării serafice.
Existenţa aprinsă în rugă, urca
în har, suia mistic pe culmile esenţiale dobândind sclipiri formatoare de
spirit, pentru a se revărsa într-un noian de puritate, ca într-o oglindire de
poezie şi sfinţenie.
Pe acele vârfuri carpatine, isihaste
ale redevenirii creştine, sub apoteoza Imnului divin: Cu noi este
Dumnezeu!, poezia şi sfinţenia sălăşluiesc împreună, devin consubstanţiale, adică dumnezeeşti.
Poezia creştină a marilor
Poeţi ai Crucii, străfulgera de mare profunzime mistică, pregătind inimile
curate şi caracterele alese spre liturghia salvării-mântuirii sufletelor.
„Miluieşte, Doamne, pe eroii care/ au căzut în luptă pentru crucea Ta/
şi aprinde-n ceruri pentru fiecare,/ candelă de veghe-câte-un pui de stea.//
Inimile bune, frânte pe vecie,/ fă-le să răsară printre grâne-maci./ Ochii lor
ca zarea, risipiţi în glie,/ în cicori albastre, Doamne, să-i prefaci.// Ei,
plecaţi acolo, de-au căzut în gloată,/ au făcut-o numai pentru visul lor./ Să
le fie ţara ca un chip de roată,/ cerul să le fie mai strălucitor.// Şi ţărâna
gropii fă-le-o mai uşoară,/ nopţile cu lună să le ducă dor,/ asfinţitul verii
când o fi să moară/ să se plece-n faţa nemuririi lor.// Miluieşte, Sfinte,
sufletele bune/ duse sus acolo, lângă Tine, lin-/ şi-mplineşte visul lor din
rugăciune:/ fă-le ţara, Doamne, cât un brad. Amin!” (Andrei
Ciurunga, Recviem pentru eroii căzuţi, în Lacrimi pentru Basarabia 1940-1995, Ed. Arvin Press-2004)
Personalităţile odrăslite în sanctuarul
lunii Iulie:
2.07.1926, Octavian
Paler, scriitor, publicist, om politic de stânga/ moralist de dreapta; 2.07.1929, Aurel Baghiu, inginer, scriitor, d.p.r.; 4.07.1890, Petru Chirica,
preot, d.p.r.; 4.07.1910, Gavril Relea, erou R.p.R., d.p.r.; 4.07.1920, Despa Olariu-Caranica, medic, economist, poet, d.p.r.; 5.07.1902, Ion Moţa, dr.în Drept, teolog, scriitor, martir; 5.07.1938,
Elena Ana Bumbac, medic, d.p.r.; 6.07.1927, Ion Gherasim, erou R.p.R., d.p.r.; 7.07.1914, Vlad Grigore
Gavril, preot, d.p.r.; 8.07.1907,
Florea Mureşan, preot, prof. dr.
erou R.p.R., ctitor; 9.07.1915, Ioan Negruţiu, preot, d.p.r,
erou-mărturisitor; 10.07.1903, Alexandru MIronescu, dr. în Chimie,
prof. univ., scriitor, d.p.r.; 12.07.1912,
Nicolae Steinhardt, scriitor,
publicist, d.p., monah; 13.07.1901, Nicolae Secăreanu, bariton, erou
R.p.R.; 13.07.1939, martiriul Nicoletei Nicolescu; 14.07.1946, George Roca, scriitor, publicist, mb. A.S.L.A., mb., Academiei
Româno-Americane, mb., Academiei Româno-Australiene, mb.,Liga Scriitorilor din
România; 18.07.1914, Nicolea Mladin, Mitropolit al
Ardealului, prof. univ. dr, scriitor-teolog; 19.07.1912, Ionel Zeană,
medic, poet, erou R.p.R., d.p.r.; 21.07.1911,
Zosim Oancea, preot, scriitor,
mărturisitor, fondatorul celui mai mare Muzeu de Icoane pe sticlă din ţară,
d.p.r.; 22.07.1921, Tatiana Victoria Răduleţ, monahie,
stareţa Mănăstirii Tismana, eroină R.p.R., d.p.r.; 24.07.1909, Constantin Noica,
filosof, scriitor, redactor al revistei Buna-Vestire, d.p.r.; 24.07.1914, Paulin Lecca, arhimandrit, scriitor, d.p.r.; 25.07.1920, Pangratia
Mureşan, inginer, monahie, d.p.r.; 25.07.1923,
Adrian Cărăuşu, preot, d.p.r.; 27.07.1907, Vasile Mailat, avocat, refugiat în Germania; 27.07.1908, Liviu Rusu,
compozitor, erou R.p.R.; 27.07.1917,
Alexandru Silistreanu, publicist al
exilului în Brazilia; 28.07.1924, Constantin Voicescu, preot,
scriitor-mărturisitor, erou R.p.R., d.p.r.; 29.07.1963, Gheorghe Onişoru,
prof.univ.dr, istoric, publicist, scriitor, secretar general al Academiei
Oamenilor de Ştiinţă din România; 31.07.1921,
Olimpiu Borzea, profesor, lider al
Rezistenţei Anticomuniste din Ţara Făgăraşului, erou R.p.R., d.p.r.,
scriitor-mărturisitor.
Admiraţie şi veneraţie
tuturor!
Fond de carte, bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu