Mere pădurețe 13
Tu eşti de
comedie, te tot joci cu mine de a pisca şi şoarecele, ca un Onore Balzac a
sicial-umanului românesc şi pentru aiasta, eu drăguțule, zâmbesc şi caut să mă
susțin, mențin, sustenabil, util, întru omenesc cu mult soare şi firesc.
Scriu
profund marcat de dragoste şi viață, îmi dau ajutor, salvare, dar nu vreți să
mă înțelegeți, că am propriul inedit, ca traiul stăbunicul Ioan
Rătundeanu-Ferghete. Prin strâbunicul aiesta s-a născut şi-n mine veşnicia de
România. O extimare realistă cu surpriză. Este de apreciat efortul. Nimic nu-i
floare la ureche, dar ce'i ambițios e lăudabil şi cu cinste pentru România.
Nici când a
dat buznă, să mă facă de pozna, nocaut, mingea ajungându-în aut ori corner, că
clipa a dat dezmățat, înăbuşitor, axfixiant, ca un utilaj greu, buldozer, tăvălug,
ca marele minciuni nevinovate mi-a dat în gât bruscându-mă peste cap, deşi nu
ne place canicula şi gerul, canicula insuportabil rostogolindu-mă din efemer, înălțându-mă
prin eter cu-n flutre ce-l simți în stomac, că răul, te înalță în cer, că nu mă
ocroteşte, ci vrăjitoresc mă loveşte în moalele capului, dezorientându-mă, că
nici teroarea nu mă opreşte cum i-au pus
capăt mişel zilelor marelui om Floarea Mureşan, dar eu nu mă opresc ca să nu scriu despre pitorescul plin de
inspirație al omului Floarea, apelând la voință, la echilibru, chiar vorbele
lui autobiografice fiind mobilizatoare pe propiu-mi drum dezlănțuit în bine, pildă
către bine, demn de urmat, ca pildă vie pentru urmaşii de orice vârstă, care-l
vor descoperi moral, pilduitor, om între oameni, învingător, să vezi şi să
citeşti, ca să crezi :
-"În
urma evenimentelor din 1940 am rămas la Cluj.Abia în 1945 am put prelua
legăturile cu Facultatea de Teologie,prezentându-mi acum altă teză:CAZANIA LUI VARLAM-prezentare
în imagini-1643-1943". După susținerea ei şi după examenele riguroase,în 6
noembrie 1948 am promovat Doctor în Teologie la Facultatea de Teologie din
Bucureşti(cf.Certificat nr.1607/7 noembrie 1948).
STAREA
CIVILĂ,Căsătorit în 4 iulie 1932, în Ocna Sibiului,cu Eugenia Adam, de
cetățenie română,religie ortodoxă,de profesiune învățătoare, născută din
părinți,emigranți în America.Din această căsătorie avem doi copii:Delia,născuta
în satul Râşca de Sus,în Munții Apuseni,ju dețul Cluj,la 29 iunie 1933 şi
Andrei-Porfir, născut în Cluj la 26 februarie 1937.
Am fost
hirotonit diacon la 7 iulie şi preot la
8 iulie 1932(cf.Certificat nr. 4778/1932).
FUNCȚII
ÎNDEPLINITE.
- Din 1
septembrie 1931 iunie 1932 am servit de catehet la şcolile primare din Cluj.
-Din august
1932 până în 1 ianuarie 1934-preot în parohia Râşca de Sus,județul Cluj.
-Din 1
ianuarie 1934 până în 31 0ctombrie 1938
preot la catedrala din Cluj şi, în paralel profesor de educație religios-morală
la cursul profesional de ucenici din Cluj.
-Din 1
septembrie 1939 până la 30 iunie 1946-proesor suplinitor la Academia Teologică
din Cluj şi preot la catedrală.
-Din 1
septembrie 1946 până la la 30 iunie 1948-paroh şi protopop al Clujului,precum
şi profesor la Academia Teologică.
-Din 1 iulie
1948 numai paroh al Bisericii din Deal şi protopop al Clujului."
Pentru'că a
fost român cu adevărat(voi documenta cu ce a scris omenesc,suflet şi grai de
înaltă ținută transilvană,chiar în anii de război ca redactor având în Tribuna
Ardealului o pagină de suflu grăitor patriotic şi românesc național de luptă,că
viața ne era o luptă dreaptă pentru bine,voi dovedi,c-a fost condamnat şi
arestat prima oară în 1953, împreună cu soția.
-"ORIGINEA
SOCIALĂ: din parinți țărani săraci. Născut în 1907, iulie 8, în satul Ciubanca,
județul Someş, din părinți țarani: Gheorghe şi Maria născută Marchiş, de
religie ortodoxă, amândoi neştiutori de carte, fiind al doilea din cei 4 frați,
dintre fratele mai mare şi sora mai mică sunt țărani, iar o soră a murit în
copilărie. În tot decursul copilăriei nu-mi amintesc ca avutul din ograda
noastrâ să fi fost mai mult de o bivoliță şi 2-4 oi. Pricina deabia mai târziu
am înțeles-o: de cele 4 jughere (2ha şi 30 ari) din care o treime rămânea izlaz
în fiecare an, nu puteam creşte mai mult. Mai târziu, ținând în arendă pământ
de-al fiscului, din economiile încorpite, au reuşit să cumpere câteva bucățele
de pământ sălbatec, care totuşi n-a reuşit să-i salte din viața de robi şi de
pe ogoarele altora.
Amândoi
părinții au murit la vârsta de 64 ani; tata în 1934, iar mama în 1943.
PREGĂTIREA
ŞCOLARĂ. Şcoala primară (sistem şase clase) am urmat-o în sat: 1919 (Certificat
Nr.32/1918-1919). În toamna anului 1919, la îndemnul învățătorului din sat, Augustin
Mircea, părinții mei s-au lăsat ademeniți şi m-au dus la liceul din Dej "Andrei
Mureşanu". Aici, în primul an de
liceu am locuit în atelierul cismarului Bolog, strada N.Iorga Nr.52, contra
unui plăți suportabile şi a micilor servicii casnice: adusul apei de
la"Hideg-Kut", curățirea atelierului crăpatul lemnelor şi facerea
focului. După Crăciun am ajuns să-mi însuşesc dibăcia de a coase la
"tureci", la care treabă mă luam la întrecere cu "Bolog
neni". Hrana mi-o aduceau de acasă. Tot la două săptămâni tata venea cu
deseaga în spinare cale de 27 Km. De un lucru țin minte, că m-am săturat în
anul acela de lapte acru, care la
sfârşitul săptămânii a doua era iute ca spirtul. Terminând clasa întâia de
liceu cu "foarte bine", în clasa adoua am obținut bursă şi loc în
internat, pe care l-am păstrat până la absolvirea liceului. Banii de
cheltuială, de cărți şi de haine mi i-am agonisit din lecții. Examenul de
Bacalauriat l-am trecut la Cluj, în iunie 1926 (Diploma nr.252/10 septembrie
1926). STUDII. În anii 1926-1930 am urmat Academia Teologică Ortodoxă din Cluj,
obținând Diploma de absolire cu "Mana Cum Laude" (Certificat
Nr.51/1929-1930).
Paralel cu
studiile teologice am urmat şi Facultatea de Filozofie şi Litere la
Universitatea din Cluj. Din noembrie 1930, până la 31 iulie 1931 am urmat studii
în Franța, la Universitatea din Strasburg, ca bursier al Patriarhiei Române. În
1935 m-am înscris la Facultatea de Teologie din Cernauți, unde în 4 aprilie
1938 am obținut Diploma de licență cu"Distincție", susținând teza:
"Obligațiunea morală" (cf.Diploma nr.4244/ 1938, 20 septembrie). Din 1 noembrie 1948 până în
iulie1939 am studiat la universitatea din Berlin, ca bursier al Fundației
"Humboldt" unde mi-am pregătit teza de doctorat în teologie despre: "Responsabilitatea
morală".
-"ACTIVITATE
PUBLICICISTICĂ.
COLABORATOR:
La
"Renaşterea", organulEparhiei Clujului din 1929.
-La revista
"Viața ilustrată" din Cluj, între 1936-1944.
-La "
Tribuna Ardealului, în anii de ocupație 1940-1944-1945 (redactor cultural).
BROŞURI ŞI
CĂRȚI PUBLICATE:
-Din viața
sfinților Antonie cel Mare, Macarie Egipteanul şi Efrem Sirul, Cluj 1940, 323
p.Bibleteica " Veniți de luați lumină", Nr.1.
-Manuale de
religie pentru şcoala primară (Cl.I-IV), Cluj 1944 ( trei ediții).
-Biserica
din Deal sau vechea biserică ortodoxă din Cluj şi slujitorii ei, Cluj, 1942, 206
p;
-Catedrala (scurtă
monografie ilustrată cu prilejul împlinirii unui deceniu de la târnosirea ei), Cluj
1943, 64 p.;
-Întâia
carte de învățătură, Cluj 1943, 238 p;
-Caznia lui
Varlaam-prezentare în imagini -1643-1943, Eran Cluj, 1944, 246p. (Teza de
doctorat în Teologie);
-Predicile
lui Şaguna, cu studiu introductiv, Cluj 1945, 219 p;
-Biserici şi
preoți din protopopiatul Ortodox român al Clujului, Cluj, 1946, 72 p;
ACTIVITATEA
SOCIALĂ.
-Nu am fost
în nici un partid politicpână-n1947, când m-am înscris în Frontul Plugarilor.
-Membru în
Societatea Scriitorilor din R.P.R., filiala Cluj.
-Membru în colectivul Catedrei de Filizofiei de pe
lângă Universitatea "Victor Babeş", Cluj.
-Membru în
Sindicatul funcționarilor publici-secția Culte, Cluj.
-În 1943 am
făcut parte dintr-un comitet conspirativ la Cluj.
-În cadru
expoziției staliniste, organizată de județeana P.C.R. Cluj, în 1947, am
conferențiat despre Biserica Ortodoxă în U.R.S.S.
În sindicat
am conferențiat despre Noutatea vieții sindicale în Biserică."
Admirabil
om, activ, cumsecade, de treabă, după tot ce a făcut, ca lucru bine făcut,
chiar dacă nu ştim tot ce a făcut susținut, sustenabil, din toată innima cu
subiect şi predicat, călăuzit de voință şi de Dumnezeu însuşi, în greul drum al
cunoaşerii sinelui, în dreptul de iubire, ca să învie în naştere cum dreptul de
a te naşte născându-se din nou pentru veşnicie, ca slujitor a lui Dumnezeu şi
al Patriei Limba Română, al suferinței de a fi.
E un
cetățean de onoare imperativ cu distincție, al Cluj-ului, post mortem.
În oraşul
florilor: Clujul de la Clujana luând-o pe sobarilor către Byron sau de la
Broasc verde, unde locuieşte Marius Celemen, prunc de a lui Vica, om cu cuget
adânc şi suflet omenos de prunc.
Floarea
Mureşan era cu elita literaturii, din elită, o minte sclipitoare omorâtă
inexplicabil în îchisoarele neamului său, aşa cum în alte timpuri, a fost
omorât Eminescu, fără a se auto-învinui careva nici mai târziu, c-au omorât pe
marele istoric şi profesor, Nicolae Iorga, pentru'că cunoştea geniul şi România
tainică asemeni lui Artur Silvestri, Dumnezeu îl ierte şi-l hodihnească
păstrându'i memoria binecuvântată !
Tu eşti omul
să-i măsori omenia, că n-ai degeaba ochii țintiți în soarele binelui, care
întinde Hora cu hore, cu oglinda sufletului, cu o şansă de a îmbraca cămaşa
fericitului, pus pe picioare de dragostea pentru țară şi pentru poporul român
cu planuri îndrăsnețe.
Totu-i
dintr-un mod corect de viață (cred că ai priceput ce-ți spun, om dezinteresat,
bun), că tu nu cu mine ai început dăruind omenirii lumina din lumina de început
(şi întrebare e unde mere mingea când e gol, însă pentru'că ai lecția ce mai
contează, când vine câte-un deştept să făcă pe deşteptul, că ce-i o bere la o
muiere, că după ce o gată, altă oiagă de o fele cere, că-i vine a bea o
destrăbălare, o plăcere, că be ce vrea, ce mere şi tot ce mere, că şi aiasta-i
la ce lipseşte, o compensare, că niciodată nu ştii dacă nu creşti un şarpe -
sân (că lămureşte-te şi cunoaşte cu cine-ți faci de lucru, pe cine ajuți
entuziasmat, că lumea-i ca ea, rea?); tu trăieşti să creezi, să bucuri pe
ceilalți, că se cunoşte omul cu gust bun, cel, care m-a descoperit cu-n stil al
meu de viață, deşi tu te distrezi, îți câştigi dreptul de a fi altfel
sprijinându-te cum zici: pe intuiție, spui la Unda românească.
Tu-ți dai
seama în ce treabă monumentală te-i băgat respirând deocamdată alături cu o
chinezoică, Ming, aerul Australiei, deşi în sânge ai parfumul României, ecuația
din Arca vieții te face să te gândeşti la ziua din ecuația de mâine înhămată la
bine, cum visa cu nâdejde şi Floarea Mureşan (ce să-mi răspunzi la ce nici nu
te-am întrebat, deşi e la bază curiozitatea care trebuie alimentată şi săturată
cu vâtf şi îndesat, pentru a înțelege nascându-ne de ce trăim drămuiți de griji
şi emoții, un disconfort, care-mi forțeaza mâna şi mă face să beau extraveral
sau rudotel, pentru liniştire şi strălucire, în toate timpurile cu drept la
iubire cu înviere la a doua venire trăind intens cu sens).
Ce-mi scapă printre degete
completează tu, Ben bio, c-ai multă
carte,
bio-bâzăie când vaca bio-paşte
şi cine o bio paşte o cunoaşte,
să ne dea bio-vițel, bio-lapte
pentru bio-viață, pentru sănătate,
că-i mai bună ca toate
dându-ți şi celebritate şi
expresivitate,
în cruda realitate,
că viața e o luptă cu dragoste,
cu nelimitată dreptate,
ca să ne dea tihnă, linişte,
făcând să dispara cruda realitate,
cruda răutate .
Tu vii, ca
om important, să ma informezi şi din sistemul armatei, să mi se limpezescâ
nişte lucruri şi totuşi ce căutăm pe teritorul altor țari cu aşa zis NATO, ONU,
răzbunarea, omorârea altor frați fiind bucuria nebunilor, amestec în treburile
interne al altor țari şi răsucindu-se Ceauşescu-n mormânt, ca un sfânt zice:
-"Prieteni,
aiasta, nu-i ajutor reciproc, ci crimă şi jaf"
(să-i furăm
sau să- apărăm ori să le omorâm omenii dragi, ce căutăm în Afganistan?, mai
făcându-le distrugeri importante, ce folos, haznă, le facem ? pentru leul
orbului, ochiul deavolului, ca mercenari, criminali şi nu eroi, putând să murim
în țară străină, putem muri şi noi, fără nici o glorie, victorie, că pe glia
altora murim, pe pământul afganistanilor e. Grija americanilor e cea de
înavuțire, că nu vedeți orbilor, cum jefuiessc aurul negru, făcătorul de
lumină, fotoghinul pentru combustie, pentru maşini, care-s bâza poluante şi
pentru a face accidente, cu alt chip, mască făcând moarte de om pe drumurile publice, că
n-ajunge stresarea doar fonică, pe marile bulevarde americane ori ruse, că un
înteres le poartă fesul, dar cum să vedeți voi, justificându-vă, că
marxism-lenismul va întunecat mintea tembelilor, deşi materialismul v-a arătat,
că sunteți furați de explotatori, dar nici într-un fel nu va zis să furați şi
voi, dar nici să nenoroceasca lumea, pe alții, că e o utopie mişelească, e a voastră neispravă nemernicilor, "tagmă
de jefuitori şi criminali, stăpâini a lumii, cum egoist şi sfârnari, şmecheri
se cred, aceeşi fără suflet, Trump şi Putin urmaş al stalinismului barbar, că
Trump impune, vrea să-i dăm bir 4 la sută din bip, sărăcindu-ne, pentru aceşti
mamone fără de suflet, că facând moarte de om, n-au cum fi copiii şi sfinții
lui Dumnezeu, ci întruchiparea deavolului, care pune la încercare pe mulții
iovi a poporelor pe care le săracesc, ca să le ia ce nu le aparține, dar ei le
fură bătându-se-n piept cu pumnii şi cărămida, ca electoratul să-i realegă, să-i
voteze tot pe ei, şefia aducàndu-le bogățire, lux, înfumurare şi puterea
infernului de a tăia şi spânzura şi de fapt ce vrea în fond şi acest Trump, tată
Stalin al Americii, un sfatuitor cu Kim şi Putin şi de ce credeți, că vrea să
ajungă la o înțelegere, cu împărțirea lumii destrămând Europa, împărțindu-şi ce
o ciordit, şmanglit, furat, ca hoți dovediți, că hoțul doar neprins asupra
faptei e om cinstit, însă ei fură pe față banditesc, ca bandiți contra
umanității porniți hâd, lacom-avar, flămânziți, contra umanității calcând şi
porunca dumnezăiască, facànd: om-ucidere şi încălcând cele zece porunci şi mai
ales iubirea de Dumnezeu şi de aproape, ca pe tine însuți, gândeşte cinstitul
Pavel, negru în ceru gurii de dragoste şi dor, însuşi Dumnezeu poruncindu-i
să-şi iubească până şi pe vrăşmaşul, deşi acesta-i cu mânie, distrugător, cu
mânie, sunt nişte nişte răi, inchizitori neânțeleşi de Pavel, care ca să se
respecte pe sine, îşi impune, după legea pământului să iubească pe Trump, Kim
şi Putin şi de ce mă rog, c-aşa i-a poruncit Dumnezeu prin căpiatul şi
criminalul Moise, care chipurile
ducàndu-şi poporul 40 de ani prin pustie, a făcut bine, ca să se războiască
poporul lui Israel, în Canan, țara făgăduinței şi făcând moarte de om, alungând
pe stăpânii de drept,l; ce bine au făcut sau fac acuma evreii care bombardează
şi puşcă şi acuma !?)
- Suntem deja in Matrix draga Pavele. Numai
Dumnezeu ne mai poate salva.
- Ai văzut cum ni se bage fuse şi ni se
zâmbeşte amar de strâmb, că Trump şi Putin, mă disperează cu socotelile lor, socoteli
date de a trânta de pământ facându-mi "piele de găină", să vezi, să
simți şi să crezi, că nu-i o joacă de copiii, că-n jocul copiilor e o
înțelepciune şi o minune, că-n ritmul lor se bucură, că uitați-vă la mine, ei
joacă cu cărțile pe masă ? nu, ca Trump sau Putin, că ei au un "iepuraş
drăgălaş şi un pitic atât de mic? foarte mic şi face baie-ntr-un ibric, deşi
hai le, le, el ar dansa fetele, să-i rupă opincile, că puştii pentru ele vreau
luna de pe cer plini de caracter şi o libertate ce o au sub cer, că trăiesc cu
peripeții: sare şi piper (n-ai auzit, ca aieştea fac gard între noi, că nu era
ce era şi vin de la ei la noi, crai de curtea veche: mistreții infectanți cu
molima pestă porcină africană, ca noi, ați auzit n-avem mistreți cu dinți de
arginți: Augustin Doinaş, că i-o păpat nu tenismanul Ilie Năstase, ci bancherul
şi moşierul de păduri, țața, că-i un că-i unul mai mustecos Ion Țiriac, ca
mustecosu' Marius Celemen, Mistrețu, un sărăntoc sănătos încăpățânat în bine şi
fain, dacă-l compar cu vânătorul fâră adeverință de venit, dar cu acte în
regulă să fure statul, cum zice stas Anica Criste Rusu, după cum zice practică
despre frate-su Aurel Rusu "Mândraia", contabil la ceape, c-ar fura
de la colectiv, zice Anica, nevasta lui aiesta, a lui Cristea Nicolae, de-a
Lupului, casier lup îmbrăcat în piele de oaie, paznic între oi, la primărie, ca
aia, blestămata aia, care şi la brațul meu a fost cu "lei, lei
la"..., să mă scape de urât, Mistrețul din casa mea Marius un mistreț, dar
unul domestic din casa lui Vica, frate cu Miha şi Daria, țața, căpriță ța, că
Țiriac a făcut bani grei pe vânatul de mistreți, s'a îmbogățit, pe averea
naturală a statului, că sculându-se de dimineață, a văzut, că vigilența, pe
alții ia vazut dormind.... parcă a nume să iasă din starea de Lefter Popescu.
La noi
culmea mizeriei unii corupți, că unii au zburare, se îmmbogățesc, înfloresc, ca
guvernatorul Isărescu, care-şi bagă nasul unde nu-i fierbe oala, că el şti de
ce e cel mai oglindă, mai frumos din țară... stresând cu crize şi inflații, că
el are cea mai mare putere monetară şi el seducător se bucură, că lipsurile
nu-i dor având confort, nu disconfort să-l scoată din ritmul vieții, că el e
responsabil, că nu-i face nimeni nimic lui Ion Iliescu, deşi a mințit cu
televizorul poporul, a mițit şi împuțit, cu televizorul şi pe Ceauşescu
nevinovat spectaculos a puşcat, c-avea case şi locuri de muncă pentru
muncitori, că toată lumea pe vremea lui, în epoca de aur era incredibil, că
este incredibil, este pentru toată lumea, condamnându-se ilicitul, hoția şi
lipsa calității vieții pe Arca vieții.
E uimitor
cum ne fură unii de sub nas, fără a fi condamnați, fără a li se confisca
averilele, chiar legea protejidu-i pe aceşti fățarnici şi farisei cosmopoliți.
Uluitor tu
mi-ai oferit o cale de salvare, mai ales, că toată viața mi-am dorit să scriu o
carte, asts-mi şi cereaam lui Dumnezeu, ca Pr. Floarea Mureşan, să nu bolunzesc
şi să reuşesc, să scriu cartea, însă Dumnezeu alduitul mi te-a trimis pe tine
şi tu, ca un justițiar a culturii, ai stăruit şi, îmi dau seama, ca reuşesc ce
neam din neamul meu, Ferghete, Rătundeanu, n-au făcut şi dacă n-au făcut şi ca
atare dacă nu s-a îndeletnicit cum Dumnezeu să reuşească ?
- Tu macar ai avut timp sa te barbieresti,
eu nu. Noroc ca nevasta mea nu ma vede ca altcum ar tipa la mine sa fug sa-mi
tai “tufa” de pe fata.
- Canțula aia sexy alb-megru, în vizita ei
nocturnă n-o fi fost moartea cumva într-o vizită inopinată, nepotivita,
uitându-şi coasa pe undeva, că s-o fi îmbăta mama mândră aiasta la crâşma de pe
colț uitându-şi până şi iprăvurile, coasa tocită de vreme şi de vremuri tulburi
(eu ştiu de la profesor de limna română în Şimleul-Silvaniei, devenit profesor
din căuci, fierar, Dull Francisc, Fery, învățasem de la el, că mă luase-n ochi
buni, el zicând, la o şedință pe şcoală, că de-ar avea zece elevi, ca Ferghete,
auzi Ben, zicea, c-ar face nu ştiu ce, c-ar putea face în şcoală (am uitat, ca
un zăpaicit, am uitat ce a zis, că face în şcoală) şi de ce zicea profesorul, auesta?
Pentru'că am rostit şi eu câteva vorbe plagind un profesor, Ioan Popescu,
dinVăleni de Munte, Târgovişte, ca Miron Radu Paraschivescu şi Nicolae Iorga, profesor pe care l-am avut la Bistrița, un profesor
tânăr, care socotea, că relațiile profesor şi elev trebuie să fie ca între
om-profesor şi elev-profesor, relații amicale, ca între mine şi tine, Ben şi
aiasta era o noutate, dragule, apoi el zicea să nu pună oprelişte la dans, chiar
dacă dansul nu'i redus pe metru patrat, ci se întindea pe km/pătrat, că
bâțăiala era modernă şi dovedea tinerețe, o inovație creativa şi câte n-am zis,
deşi altfel eram un timid şi pe nicăieri din cauza unor emoții şi nu ştiu dacă
erau creative sau mă blocau făcând să mi se înece corăbiile la mal, amuțind, ca
lebăda lui blaga în albul zăpezii...) Ajunsem să tot fiu îmtrebat când era
nedumerit de ceva din ce ne preda şi scos la lecții când aveam inspecție, deşi
unu Ioan Paşca era premiantul calasei, pe şcoala fiind tot Sarrca Nicolae din
Recea-Cristur, eu trăgând mâța de coadă, deşi motsnul cu tinichea, clopoțel nu
prindea şoareci, guzgani... (eu însă eram de film, chiar dacă n-am reuşit decât
în generală amator (scoală) la Aghireş-Fabrici şi în liceu jucasem în piesa de
teatru Nota zero la purtare un rol secundar, jucând rol de zile mari, în schița
Amicii de Caragiale.., deci, actor adevărat n-am ajuns niciodată, deşi am întrebat
la revista Luminița: cum pot ajunge scriitor şi actor ?
- Canțula aia sexy alb-megru cum ii zici
tu este defapt versiunea romantica pentru societatea pudica din Romania a
versiunii de groaza, groteasca, gorica a cosmarului nocturn cu moartea beata
fara coasa si plina de
reincarnari animalice.
- Tu crezi, că pe mine: luni pe când Daria
mă trezise dimineața pe la ora, prea dimineață, pe la 4, am văzut numai ori
vedeam totul, era într-un gri şi eu amețit, că eram pe nicăieri, aşa, că nu
m-am dus la Cluj, în oraşul florilor, ca atare
am rămas acasă, în Ciubăncuța să scriu câteva poezii fără a avea bogata
ta imaginație, în alb-negru, o proză scurtă uluitoare, de rară frumusețe
literară, Ben. Dumnezeu să vă dea bine ! E vremea să spunem lucurilor pe nume: -"Eşti bun Ben, ai
stofă de scriitor, tu scrii din toți rărinchii, te exprimi cald prin toți
porii."
Lirica pune pe liră sufletul pejar
Ori pe strune de vioară, îmulțindu-şi
talantul cu har
Că inima-ți sare fecioresc
sub grumaz de ceteră
Lovind notabil cisma pe tureac,
Dar e mai bine să tac,
Că tăcala, tăcala,
Până măritala, să cumpere vaca,
Dar după ce măritala
Îi umblă gura, ca sucala.
- Tu graiesti un mare adevar pentru ca
atunci cand luam cantitati mari de Lirica mi se sculau picioarele mai ceva ca
al treilea membru. Aveam in picioare aceiasi senzatie fizica pe care o aveam in
al treilea erect in turbare. Probabil si creerul deaceea vedeam lucruri in
plus.
Sunt pâgrhia de pasăre al universului
Pe altrul de soare a pămàntului,
O căutare de echilibru, pur şi simplu
de mare exemplu cu zbor în templu.
Tu cum vezi de vezi,
În echilibru de pâine de zi de zi,
Iubire, drept la înviere.
Tu scrii
despre grozăvia ta, c-aşa crezi tu, dar "ciuma roşie", e pe la ruşi, care
au o decizie, o gălăgie, o didactură, prin Putin, deşi nu duce nicăieri
trâmbițarea despre Vlad Țepeş, că Dracula e o născocire nevoresilă fără
precedent, că voevodul român nu este nici vorbă vampir, este de neimaginat, că
scriitorul Stone sau cum l-o fi chemând culmea pe acest american bolund e
incredibil bolnav, că n-a trăit ograda România, aşa? că ce'a scris el e
minciună, o batjocoră împotriva socio-morală, o defăimare imperalistă a
poporului român, deci aşa ceva nu-i nicicum brend turistic, ci un băligare
americană, vinovată sfidare adusă asupra poporului român, că altceva nu-i nici
ce face Trump şi ce-au făcut înaintaşii lui, că e un tupeu, că n-au măsură a
simțului, mergând premiza de a ne prosti mai departe. Despre ce altceva-i vorba
? Nu vedeți cum suntem înjurați birjăreşte, că se împroşcă cu noroi poporul
român ?
Neverosimilă
violare, că o seamă de techerghei nu-s cu tupeu, nu-s cinstiți şi drepți, ci
nocivi, terorişti.
Dragomir
chiar cu tată-su vorbea în prezența sâmpetrenilor spirituali, ca putere logică
politică, vorbeau despre adevărul istoric, c-au citit presa, ziarele, ce au
auzit la radio şi la televizor, deşi ne-am săturat de televizorul care duce de
nas poporulcu: ce şi cum stau lucrurile atât de important fără a specula, că
putea fi unu şi nici unul după spusa lui Tudorel Toader, un Dumitru Dumitru din
Dragoste şi revoluție a lui Dinu Săraru, un scriitor cu atâtea calități
scriitoriceşti, că"nişte țarani"rezona, ca grea lovitură, că nu-i
legea pomulgată..., că-s destule necunoscute, neclarități neclare, că sancțiuni
nu sunt pentru penalitățile penalilor.
Şi-n
sufletul acestor țărani care-i ascultau pe Viorel pacă eri România în inima
Europei. Momondeau cuminți ascltând şi li se părea, că fierb pentru alegeri.
Le era totul
sfânt şi drag. Nu erau ei buricul lumii, dar în unirea lor era tăria, iubirea, dreptul
de a fi. Învățau unii de la alții, deşi Dragomir ce învățături le aducea când
da pe acasă din Aghireş-Fabrici, centru muncitoresc, deşi într-un fel n-ar fi
dat preț pe vorbele lui unii neâncrezători, fuduli, dar nu deştepți destul, deşi
vedeau, că nu ascunde lumina sub obroc şi li se părea, că-i mai răsărit , nu mai
matur ca ei, care nu s-au îndurat să schimbe opincile pe bocanci fiind umblați
prin lume, cu mintea deschisă, receptivă.
Nu-s chiar
ticăloşi conducătorii țării, ci-s proşti, zice careva pe sticlă, cu un zâmbet
acru, care miraculos ironic face minuni, deşi-i o respirație urât mirositoare,
un râgăit porcesc, care nu-l poți suferi, că te arde cu urât, cu scârbă, că pe
cine încântă greața, ce-i de terorizat ?
Ce zici ? Nu
s-aude nici musca ? Cum îți explici, că evenimente sunt şi ne apasă cu
greutate, că fără infrastuctură ce ne facem, că nu călcăm prin cer şi-i dureros
pe unde mişcăm, păşim, că nu umblăm în mâini, dar nici prin minte (dar ce
afirmăm, că-s imputări imputabile, dar pe care troson circulăm ?) pe la
Lugoş-Deva amânarea, şovăiala, fuşăreala, ne condmnă impresionant, dar pe
tronsonul Sibiu-Piteşti ce se întâmplă fără scuze : de ce se tot amână
construirea ? Nu este nici o pedeapsă pentru crima de a nu face cu capacitate
la timp ? Ce se punctează pofticos de viață, cine îşi asumă răspunderea pentru
orice întârziere, că asta stagnează şi nu ne bucură, nu-i aşa, Ben, că-i un
coşmar ? Unde li responsabilitatea ? De ce admitem umplutura, neatingerea
parametrilor ? de ce admitem nereguli în România ? Care-s motivele ? Cine
admite tagmei jefuitorilor, celor cu rea credință, să ne jefuiască ? De ce nu
se respectă graficul, trăgându-se chiulul, în beneficiul cui sunt bătaie de joc
pentru România şi pentru neamul românesc, că penalii trebuie pedepsiți, că nu
trenează altfel şi nu ne bucură dacă nu-s un bine? Care ni crema societății
responsabilitate nemai cheltuindu-se inutil averea țării, ca să facă şi
josnicii conducători, că asta-i doar un bine, doar reuşita nu-i să nu fie
tămbălău, ci o reuşită, triumf al binelui, dar la Sebeş-Turda, dar ce se
întâmplă ? Noi s-avem oportunități, inagurări, dar ce se întâmplă zilele
aiestea fără să ridicăm probleme speciale social-uman încântându-ne, satisfăcându-ne
beneciul? Dar drumul de mare viteză Paşcani trecând prin Balciu fără
improvizații de terchea-berchea... care-i procedura la magistrală...? Dar ce
vorbim despre Comarnic-Braşov cum promovăm binele expert ? Care-i şansa care se
joacă cu veştiile bune cu mai mult dichis ? Care ni colacul de salvare în
România, ca să nu batem pasul pe loc dramatizând ?
Fiecare îşi
are cuibul sau, dar tu ce tot spui tuturor ?
Poetei şi
redactorului'şef Doina Drăguț sincere mulțumiri
pentru valoroasa revistă Constelații diamantine,în care a publicat
nemaipomenita cronică scrisă de Vasilica Grigoraş cu franchețe sinceră,cu-n
preaplin din plinătatea şo divinitatea generoasă a neamului Mihai Eminescu şi
George Coşbuc,că viața ni o luptă cu dragoste şi dor,deci pentru bine trebuie
să ne luptăm,ca să paztrăm şi prommovăm ce valoros ca nem avem(apropo această
frumoasă femeie a scris cu mintea şi inima din suflet,iubire la înălțime,a scri
tulburător,fanscinant,cu profunzime,deşi noi mai Avem un lung drum de parcurs
până la everestica culme,dar despre
cartea noastră CĂUTÂND DUPĂ MERE,a scris,ca despre o oglindă a sufletului şi al
României profunde,ne-a nemurit într-o baladă de taină cu albine harnice roinde
foe verde de albastru prin spațiul mioritic celestru de laudă de zestre cu
drept de a fi întru răsărit de soare liturghie de pace de pâine,dragoste şi dor
de Ponex,tras în mâine acoperământ şi adăpos cu rost de pomină şi de doină-lumină
pentru ceilalți- dar din dar să facă şi să rămână de a pururi România pur şi
simplu Templu, Rai,exeplu demn de urmat,că doar cel bun,altruist domină şi este
artist în veac, bunătatea fiind apa vie,veşicul leac, pacea care va ferici cu
omenia noastră omenirea care nu va pieri niciodată prin ceea ce-i
bunătate:minte şi suflet- conştiință națională,iubire şi drept la înviere.Cu
respect drag şi prețuire, PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
Cum
vezi,dragule narațiune la Mere Corobețe s-a împotmolit în mine însumi,că şuveiul,leoca
lui Eremia,e un bumerang şi n-am nimerit câinele,pomul încărcat cu
rodă,rentorcându-să-n mine, în sinele pe care nu mi-l cunosc,ca fagure plin de
puiet şi miere a națiunii pe care mi-o doresc asemeni lui Avram Iancu cea mai
mare conştiință care a trăit vredată,națiune pe care mi-o doresc fericită,ca
ceea ce mi iubire şi sânge din sângele meu,izvor prosper de neam plin de
caracter(şi dacă mă înrebi cumva: cum explic trăsnaia,apoi,să-ți zic:căldura,
drumurile m-o toropit,obosit, fir-ar să fie!)
CĂ ŞI ZDREANȚÂ CU VOINȚĂ DE NARAVUL
PROST SE DEZVAȚĂ
Dragule, Ben Todică, ce'mi place la
tine e minunatul, Cuvântul şi lupta ta pentru bine, pentru a ne îmbrăca în
lumina care ni se cuvine:
de a nu-ți uita colțul de rai
cu picior şi gură de plai,
cu grui de Grai
al copilăriei şi al adolescenței cu
OZN-euri, halucinații şi jocuri cu aventuri de sufocare
a ortacilor în minele cu aur şi
uraniu,
că trala, trala, bla, bla, era hala
bala cu ochus-pocus, portocala, pe coclauri,
că ai o mândrețe în dialog portocaliu,
de care dai
cu tandrețe pipăite de tine în
părțile intime, pipăite cu înălțime şi profunzime,
ca Toma cu buricele degetelor pipăind
tactil rănile vii, dureroase de piroane batute-n carne fără milă şi dragoste cu
silă
sau spinii ce-au scrijelit roboj
adânc pe fruntea aureolată de soarele dumnezeiescului,
deşi batjocorit de Alfa, Ana şi
Caiafa, Beta şi omega,
batjocorit cu indiferență, nepăsare,
ca şi cum n-ar fi fost vorba de
Cuvântul: Dumnezeul, începutul
şi nesfârşitul omenirii, nesfârşitul
iubirii pământeşti, chiar dacă la Mărțişor Zdreanță are ochi smecheri de cuştiriță,
ochi ca de faianță,
o fofoneață dedat la ouă de găină sau
rață,
ca o babă-cotoroanță şi corobeață,
dându-se cu rău, cu cărțile pe față,
că nu-i pară mălăiață, ca Sorin cu Sorina,
care se plimbă cu maşina
să cumpăre în piață o paiața,
dar la orice cotitură se dea şi de-a
dura
şi la cofetărie lângă colorată ca
bautură să mănâncă şi câte-o prăjitură
şi dentistul să le coată-n gură
şi cu albinuța bâzând prin toată gura
şi
să le scoată veninul cu
caninul ...
şi să-i scoată colțul de dinte,
că creşte măseaua de minte pentru a
deveni cuminte,
că pe zdreanță l-o ars oul fierbinte,
că şi zdreanță cu voință se dezvață
de naravul prost şi ca artist pus la adăpost
îşi lasă loc pentru totdeauna,
îşi lasă loc de bună ziua pentru
totdeauna
şi cu toată ziua, Bună ziua, respectos,
zdreanță, cu voință se spală pe dinți
şi pe față,
ca ziaua care se cunoaşte de
dimineață.
~*~
PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
Tu şi eu şi
după cum pare şi Ioan Miclău dăm extemporal cu viața şi suntem fericiți, că
putem da şi altora din fericirea noastră. Noi ne-avem dimensiunile uriaşe de
timp, spațiu şi neam, c-avem bunătatea de rai cu gură şi picior de plai.
Şi de-aş fi
un munte de talent, un monument, nu cred, deşi ochii mi-s plini de dragii mei, totuşi
nu cred, c-aş reuşi să scriu tot plastic, emoțional fără să pierd din
naționalul lor, că-s un distinct, un profund a ceea ce-i iubire, natural, chiar
dacă eu mai sar peste cal din banal, neputând să mă compar în acest Rai cu
viteazu Mihai, că el sărea sare şi pipier, ca om plin de caracter sriind şi
făcând istorie a sărit peste şapte cai de-a Craiovei,-plai, că era al României
câmpei talisman viu social-uman, ca nimeni, un năzdrăvan, un Burebista-l unirii
împlinită integral peren şi etern la Alba-Iulia, acuma 100 de ani, că anul
acesta e un centenar aniversar.
- Te-am rugat si te mai rog sa-mi scrii o
poezie in grai maramuresan ca sa o citesc la un seminar. Sa fie scrisa in grai
maramuresan ca atunci cand o recit sa sun ca un adevarat motz, pentru efect nu
vreau sa fie filozofica sau scolita ci faina a mosului din sat.
- Eu sunt di regiunea Cluj, județul
Sălaj.Aş dori să reuşesc, însă rumeg, dar vezi tu, că nu reuşesc. Tu zici ce
vrei, ca lup de mare,eu nu ştiu cum să scrii ce vrei. Cu bine ! Voi încerca, dar
ție-ți trebuie cât de iute, cât ai zice peşte. Vom tăi şi vom vedea.
- Tu in viata ta de veterinar ai fost in
contact cu taranii batrani si ai comunicat cu ei. Ei cum vorbăscu? Tulai
Doamne! Eu am trait intre banateni si moldoveni si pe ei ii pot imita insa
celelalte regiuni daca nu am trait in ele nu şciu VOROVI. Scrie una in
CLUJANESCE. Atunci cauta una scrisa de
vre-un localnic. Daca poti nu te fortez. Intreaba pe la biblioteca daca au vre-o
carte si scoate-mi una mai şoadă .
- Marina Voica, o cântăreță romantică de
muzică uşoară, ca Margareta Pâslaru, c-amândouă sunt două grații care ne
surprind plăcut, că ridică mingea la plasă, ca adevărată lecție de artă, că
niciodată nu ne'a fost viața mai frumoasă, ca'n copilărie, o generație de aur
în Arca vieții mele, că iubirea-i ca o pasăre ciudată, c-aşa începe
dragostea... aşa, că niciodată nu uita
cine-a iubit şi cine a cântat, c-aşa-mi bate inima pentru o fată.
- Anii de aur ai vietii generatiei noastre
! Generatia de azi tremura si plange
doar in limba engleza. Nu toti desigur. Avem si copii cuminti.
- Noi ne-avem dimensiunile uriaşe de timp,
spațiu şi neam, c-avem bunătatea de rai cu gură şi picior de plai. Eu sunt un
om ca mine cu stare de bine ca şi lumina
de bine să mă umple de bine pentru
ceilalți, pe orcine şi dacă-i vrăjmaş cu mine şi să-mi pastrez prietenia cu
tine întotdeauna, prietenia ta sâ fie ce mi se cuvine, şi ce-mi ceri, ce-mi
ceri să fac bine, c-aş vrea luna, soarele şi stele s-adune binele şi să ne
îmulțească zilele.
No, da stai
omeneşte, că ț-oi spune, zâce nişte frânturi de limbă, care trebe zâsă iute, dă
alceva afară (poate fi o şcoală pentru formarea dicției):
1).Prepelița prepeliții
Cu 12 pui prepeliți, pestriți,
Dar mai pestriță-i prepelița pestriță
Cu 12 pui prepeliți pestriți.
2).S-a suit capra pe piatră
Şi s-a spart pitra în patru,
Crepe capul caprei
Ca şi piatra-n patru.
3).Capra neagră calcă-n crânci,
Crânciul s-o crăpat în cinci,
Crepe capu' capri'n cinci,
Cum o crepat crânciu-n cinci.
4).Io pup poala popii,
Popa pupă poala me.
5).Napti-s doi pă su' lădoi.
6).Fata popii napi săpa,
Pe sub poartă napti-s da.
7).Napti-s doi noaptea prin gard,
Napti's doi de doi grițari.
8)Flutur pe punte,
Flutur sub punte.
9).La curbe şinele pocnesc.
10).Tata ia curbe cu maşina.
11).Jar nou,
Par nou,
Soc arde,
Jar n-ave.
12).M-o trimis tata măria sa pe mine
măria mea la dumneata măria ta să ne împrumuți un sac de grâu.
-D-apoi io
măria mea, tată-tu măria sa, tu măria ta, dar cine dracu ține sacu ? (din
antologia de folclorul copiilor: Înțelepciunile şi minunățiile copiilor, de
Pavel Rătundeanu-Ferghete)
Chiar prin
plecarea ta de la țâța care ai subt-o, că şi pe mine soarta m-a alungat din
satul natal la Leghia şi Aghireş-Fabrici (aici după ani şi ani l-a cuprins
dorul de sat şi s-ar fi rentors Dragomir la casa părintească, că-n sufletul lui
se deschise o prăpasrstie năpraznică, un haos, o nemulțumire se simțea
înstrainat de matcă, că ce avuse el să se înstrăineze de folclor, de tradiție, în
sufletul lui cuibărându-se un urât, un pustiu, deşi prin Aghireş-Fabrici se
mutase mulți săteni sâmpetreni aflându-şi servici, dar pierzându-şi
stătornicia, verdele ierbii şi s-ar putea chiar albastru cerului, c-aici era şi aerul poluat cu praf, cu gaz, hidrogen
sulfurat, de parcă noi şi, nu evreii am fi gazați în crematorii de extreminare (uneori
aerul nefiind respirabil, a şi săreai şi închideai ferestrele apartamentului, dar
satul cu veşnicia şi imaculatul lui, o bio şi eco-sănătate cu acasăle lui era
tot mai departe ascuns în minte şi suflet, nu putea adus în blocul unde se
mutasă după ce mai bine locuise pe cloclaurii Leghiei în carieră, un spațiu
împădurit, aici parcă nu-ți puteai plânge nici morții măcar şi parcă nu mai
erai om simțind în permanență, că ceva îți lipseşte şi propriile fapte se
năpăstuiau, că ce te apucase să răstorni legănul cu Sabina, pe soru-ta, pe
treptele din gârliciu pemniții, la intraea beciului şi de ce mai învinui pe
mamă-ta, pe Nastsia, că ea te-a scos, alungat din sat şi de ce zic, că femeia
cu ochi mnerui, albaştri, e o muiere, femeie , dată dracului şi tot meri la
țară, dar în nestarea ta nu mai faci mulți pureci nici pe aici şi revii la
blocul "Rapidului"..., că nicăieri nu mai un rost al tău şi doar
Maria era măritată, iar eu şi Mircea ne însurați încă.
Resurse omeneşti sunt, dar nu ştim sau nu vrem
să le hăznuim, folosim, placerea
dzlănțuită, ca să valorificăm artistic totul.
N-am
încadrat în decorul satului, pe isteții îndrăsneții care uzau de frânturi..,
ghicitori, colinde, cântece, rugăciuni, jocuri, care vin pentru a descătuşa
armonia creend atmosfera, care descrețeau frunțile, în curtea, ocolul, ograda,
bunicului şi bunicii (şi toți pruncii erau spectatori şi veritabili
prtogonişti, actori, c-aici te înveți pe seama ta pe drumul tău individual, particular,
personslizat distinct fără pereche către viitor cu visuri la cheie de om, că
copiii au scris cu bucurie, au scris istorie cu-n spectacol neimpus, împinşi de
şcoala asta de dincolo de şcoală remarcându-se pe Arca vieții, deşi cu toții
participeau afectiv la o nuntă a Zanfirei, şi înțeleg abil spectacolul natural
național cu experențe auohtone, autentice, că la bunicii mei era întruchiparea
ospitalității fudamentată de omenia specifică, românească, un loc de bucurie
zglobie şi cu zburdălnicie, fiecare cu ritualul său şi cu multă improvizație şi
inovație, poezie, că era spiritul de observație viu, atent pentru-n oarece, că
nu se trăieşte nici o clipă degeaba, că viața e expertă, subtilă, irezistibilă
şi antrentă, frapantă şi fiecare e cu-n plus de încredere şi pentru celorlalți
erau cu flori, ca să fie rezonabil, în regulă, oferindu-i--se aparte fiecare
ştiind şansa de care avem nevoie şi ca-ntr-un joc de noroc era joca nevinovată,
era o grădiniță fără educatori, că noi aici intram în joc să ne bucurăm şi dam
din noi ce era mai bun cu-zâmbet frumos şi mersul pe jos (de ce nu spui aşa ?)
şi să ne instruim, educăm, pregătindu-n cu frenezie, că prinzându-ne din
fericire într-un joc, o gură de aer, suntem disponibili de un premiu în familie
că ne performam, ca-n anii de şcoală şi de viață,că ce era aici e o dibăcie
spontană, o performanță nativă la cheie, că ne echilibrăm, că era ce căutam
activ, găsind cheia de succes, că la îndemână, era folclorul copiilor cel ce ne
da făimos şi o mărăție, ne da un ideal cu reguli şi principii dintr-o şcoală
socială, umană, dar hai să continui cu frânturi de limbă deşi pe unele voit
le-am omis şi nu le-am redactat, ca să ți-le trimit pentru a pătrunde inteligența
abilă a poporului, un normal național, c-aici în folclor avem o altel de
şcoală, o ințiere într-ale vieții, că suntem cei mai tari în materie, că e
totul ok oriunde-ai fi, că în vibrația zilei sunt ca nişte averse care survin
în rafale, că noi mergem mai departe triumfători, aici fiind un calm, că nu se
ieşea cu nimic din comun, din banalitatea cotdiană din ringul de dans, c-aici
era, ca pe orice vatră parintească pepinieră cu soarele-n leu să ne drenăm
către dreptul de a fi cu planuri mari, că dacă vrei poți şi mergi teribil mai
departe cu-n fel de campionat campion spre încântrea tuturor cu sigursnță, că
noi reuşm să fim peste aşeptari, peste poartă (că-ntotdeauna este un scop, că
visăm noi o ținta cu punct țintit şi ochit). Tu frumos şi omeneşte îți place să
te joci cu mine, că eu îți sunt de fapt marea ta decoperire, sunt oferta de
poezia, tableta, medacamentul, contra stresului, adică ce şi cum crezi tu
tratându-ți cu tactică cufureala, toroştelile, mânjelile cu ştii cuconă, ceva, că
eu cucuconă Australia şi de merg de-a buşilea
umitor şi uluitor iertându-te de umilințe merg în România naturală a
mea, că Pavel chiar a salvat lumea cu dor de țară, aşa, că bucurați-va, nu mai
stau la dumneata, OK ? Eu îți sunt, ca Lirica fără liră, fără complicații şi
reacții adverse: halucinații, alergii, cefalee şi alte complicații de
transferări în timp printre stele, pe cale lactee, pentru asta-ți zic:
-"Să ai
grijă, Ben de tine !", că cuconă Ming ştii ceva, dar nu mai stau la
dumneata, ci merg acasă scutur cassa şi fac cafea şi sunt cucon, copchil în
casa mea. Dar născocirea ta: Dialog alb negru e scris în forță, cu poezia a lui
fi şi te face o forță fără barieră la trecerea imbatabilă peste calea ferată, deşi
trenul vine cu viteză de accelerat-rapid, expres, pentru graba lui Ana
Katerina, că o calcă nevoia bolund pe nervi şi nu-şi mai încape în sine, o
prostie, îmi zice colegul, învățătorul Sotelecan Vasile, cu ideei ieşite din
şablonul obişnuit, deşi-l putea auzi Lucuța Vasile, un prieten comun în
Fabrici, Gara Mare. Şi asta mă răsfață zicându-mi inocent:
-"Scrie,
Ben, c-aşa ceva e moştenirea care o laşi stârpind nocivul, fiind totul o
sănătate, că unde nu-i vis, sănătate, nici viață nu e", c-aşa vorbeşti tu
verde cu mine". 7 Eşti un tip cu imaginație, individule ! Tu nu încalci
nici un principiu, nici o regulă cu iubire la înălțime. Tu discuți cu mine, ca
şi cu frate-tu, că sunt tot timpul pentru tine aici în România, chiar dacă nu
ştiu mulți, că România noastră, nu-i a lui Ianoş-vodă, a lui Ciubăr vodă, Papp
Ianoş-Pasvanti ungur sau rus ori lui american belit de pe dracu, fir-ar a
naibii, că-s ocupanți la Deveselu şi Kogălniceanu şi trăiesc inutil în vânt
şi-n van căutând parcă raul, să facâ haz de necaz cu pricaz ! Toată viața mea e
de basm, plină de poveşti de la Adam şi Eva, e cu surprize. Asta-i din
distracția noastră pur şi simplu. Culme, ne cunoaştem de multă vreme ?
- De multi ani ?
Iară, iară, ca ş-asară,
Cum asară ş-amu iară ?
Ş-asară ca ş-amu,
Cum asară ş-amu' nu ?
Nu ştiu cine va regenera puterea de la sat, un
preaplin de omenie a satului, făra a vorbi în plus, de-a lelea cântând iordane
de a moca, vorbind de a futuț'pomana şi fără de noi, deşi mustim de aroame şi
culoare locală de România cu iz de popular de cazanie şi de rar, comori pe care
treptat le pierdem din tradiție, datină, obicei, chiar dacă mai trăim cum ştim:
nobil, util şi sublim, plini de energie şi viață, pâine de-o ființă, c-aici
prin trăire de bucurii şi de amărăciuni, de puțin, ca demult ne bucurăm şi nu'i
puțin lucru, aiasta, ca măsură omenească a lucrurilor cu focul îndoielilor
noastre cu rădăcini adânci arătând legăturile noastre cu viața trifăfătoare şi
amăgitoare, deşi-n jocul imperalist cu moartea: ce câştigăm şi ce pierdem? că
iarna tremurăm subțire de frig îmbrăcați gros şi gros îmbrăcați viceversa:
subțire, că iarna-i ca un câine turbat cu gustul pervertit, cu vederea cețoasă,
orbită, de furie, o stare nervoasă, nerodă, cu zăpada viscolită, deşi omătul
ajuns în ochi doare dureros, că şi lumina albului pur îți ia vederea, ca şi cum
mut ca o lebădă, Blaga, te-ai adânci într-o noapte plină de mister filozofic şi
taină de la cina ce-a de taină din răscrucea timpurilor viitoare, Dragomir în
plină zi luminat parcă se pierduse pe Purcăreț, chiar în locul unde în stejar
Tinu Petrule a Curteanului şi Vasile a lui Mâcioc aduse clopotul bisericii de
pe Mazări, din Gloduri, că satul şi biserica de lemn au fost trecute prin foc
şi sabie de tătarii barbari pe ls 1242, aici, ca-ntr-o ascunzătoare după
retragerea hoardelor barbare, tătare, cu iarna pe capul băştinaşilor, a
locnicilor autohtoni, îşi săpaseră cei rămaşi în viața, sapaseră în dânburi
bordeie, gruiețe, ondulând dealul, ca nişte piramide, mormintele cu vietăți,
suflete vii, care mai vecuiseră, ca în fundătură, aici deasupra fiind o cetate
ce da pe dos (e menționată pe la 1700, ca construcție cu fundație de piatră, cu
pereți din bârne de stejar şi pământ, din care mai ramase un horn în care
aruncau cu pietre ciobanii, ciorângii, ciurdarii până la al doilea război când
bombardaseră şi căzuse doborât, chiar şi un avion, oamenii satului încă mulți
ani, au stat ascunşi de răii migratori, în satul cu bordeie câte obiceie, pe
gloduri, unde mai există vechiul temeteu şi țințirim. În Purcareț, construiseră
biserica, care după atrocitățile din 1948, o aduseră în sat, azi păstrându-se
ca monument istoric lângă noua biserică
de cărămidă la care contribuise cu bani şi fratele bunicului, George Ferghete, emigrat
în USA.
PR-F&BT.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu