BONN-BUDAPESTA
Adrian Botez –
Constantin Stancu – Corvin Lupu – Cezar Pădurariu – Ioan Miclău-Gepianul
ADRIAN BOTEZ
NIMENI NU MAI ŞTIE - PE-ACOLO - CE-I…MĂRUL !
duhul fiecăruia se-arată cu chipu-i
adevărat – un nor de lumină
sau cum i-a fost voia aici – iar nu
după vină :
totu-i spălat şi dereticat – Lună ! -
ca-n bătătura lui Făt-Frumos
ca-n Potir de Cleştar – şi nimic şi
nimeni nu mai e ticălos…
…acolo e linişte – mai ceva ca-n
biserică
pentru că « fiecare » sunt toţi –
indiferent ce predică
fiecare pe fiecare nu-l vede – decât
dacă-l şi crede :
e o Armonie de vis – în acel loc unic
- numit Paradis :
om la om trage – jivină la jivină –
într-o nouă lume – ce-i crină…
pe-aici nu se ştie ce-i crimă divină
nu bat clopotele – doar
miroase-adormitor – a răşină…
da – şi pe-acolo sunt Munţi – sunt
Păduri şi sunt Stâne
dar nu de oi : stâne unde – de
bunăvoie şi-n fericire – făptura luminii rămâne…
…se-ncing hore – ca pe la noi –
cândva - şi fluierul sună
cum n-a mai făcut-o la noi - de-o vecie şi-o lună…
…nu vă speriţi de ce veţi afla : va
fi – în sfârşit – Adevărul :
pe-acolo nu-s chipuri –
ci-nvăpăiate duhuri şi – în sfârşit –
vii - făr'' de zăbranic ori Vălul…!
…nimeni nu mai ştie - pe-acolo - ce-i…Mărul !
CONSTANTIN STANCU
ISTORIA, CA PARABOLĂ -
ÎN SCRIERILE LUI ADRIAN BOTEZ
Adrian Botez
continuă proiectul literar propriu și ne propune o carte de proză scurtă și un
eseu important, despre romanul polițist. Editura Rafet a publicat cartea Noile
năluciri ale abatelui Bernardo – volumul al II-lea - și Ochiul sfinxului (eseu
despre romanul polițist mondial)*.
După cum
vedem, temele sunt complexe. Ne vom referi, în textul prezent, la prima parte,
Noile năluciri ale abatelui Bernardo, o continuare a primei părți, apărute la
aceeași editură, în anul 2014.
Această
proză scurtă merită toată atenția, pentru că este o reușită a scriitorului,
unul prolific, care a făcut, din scris, o misiune - pentru exprimarea adevărurilor complexe ale
lumii în care trăim. Putem spune că acest gen i se potrivește, cărturarul se
întâlnește cu naratorul, sociologul cu istoricul, profesorul cu teologul.
Preocupările autorului sunt multiple, iar proza scurtă îi dă posibilitatea să
prezinte valorile umane – pozitive și negative – care au făcut / fac lumea mai
bună și încăpătoare, pentru toți. El nu exclude misterul, puterea cuvintelor de
a modela mintea cititorului, istoria ca film bine regizat de Dumnezeu, pentru a
duce la punctul final creația sa.
Abatele este
un alter ego pentru Adrian Botez, el se transpune foarte bine în pielea
călugărului Bernardo, preluând valorile sfințeniei reale, miturile care
încheagă lumea în diferite zone ale planetei, potențând rădăcinile lumii, care
ne țin, pe noi, ca participanți la istoria dinamică de azi.
Se simt
nuanțele vechi, ale evului mediu, foamea după cunoaștere, lumea precreștină, în
evoluție spre o formă agreabilă, bazată pe valorile creștine, validate de
istorie. Autorul a preferat instituțiile teologice validate de catolicism,
supunându-se unei rigori asumate. Cu toate că mediul în care acționează este
majoritar ortodox, el are capacitatea de adaptare la valorile general
acceptate, în creștinism și în lume.
Personajul
principal, înțelept și curios, flămând după miracole și acceptând posibilitatea
morții ca o poartă de trecere, este Bernardo Gaizca Mendieta y Savayo y Alcàntara,
un nume complicat, asemenea caracterului său. El lasă urme în timp, mesaje
pertinente, având opoziția Sfântului Scaun (opoziția puterii, un joc etern) –
un manuscris solid, Întâmplări ciudate, la răscrucea dintre lumi, conform
obiceiului vremurilor de la mijloc de istorie.
Întâmplările
ciudate au ca bază valorile divine, date omului, ca zidire în timp.
Impulsul
crimei, cel care a venit din faptele lui Cain (personaj cunoscut al Bibliei),
greu de explicat pentru cei apropiați - rădăcinile lumii, care s-au manifestat,
implicit, în viața socială - eterna luptă a omului de a urca Muntele - spiritul
precreștin al incașilor, manifestat într-o altă zonă a lumii – invizibilul, ca
forță de a potența vizibilul...
Abatele
(ordinul franciscan), ca slujitor religios, aparținând unui ordin catolic,
apare ca un preot al vremii, atent la viața sa simplă, acționând într-o lume
săracă, ignorând ispitele, curios să ducă mesajul creștin mai departe.
Călătoriile sale sunt etape ale inițierii și reprezintă călătorii spirituale,
în care se găsește și regăsește miracolul lumilor. Discuțiile sale cu alte
personaje tragice au dinamism, provoacă la curiozitate și reflectă discuțiile
scriitorului cu sinele.
În
povestirea Abatele și „nălucirea” rădăcinilor lumii, descoperim societatea
daco-getică veche, cu toate valorile ei, cu impactul asupra civilizației. Sunt
prezentate tradițiile românilor, frumusețea acestora și simbolistica bogată,
legată de începuturile lumii. Peisajul Daciei apare grandios: „…Acolo, în Nord,
erau Munții falnici, atât de înalți, ÎNCÂT BAT LA SFINTELE PORȚI ALE CERULUI…
Munții semeți, cât și locuitorii lor, de prin risipitele sate… Munții ca niște
patriarhi biblici, acoperiți de păduri nesfârșite, ca de niște bărbi colosale…
păduri nesfârșite, cărora băștinașii le zic <<CODRI>>…” (p. 44).
Abatele
folosește cuvinte vechi și mituri, pe care le-a descoperit în această zonă de
lume: „…Am ajuns în poiană. Tocmai începuseră, niște făpturi de raze, să-și
danseze fascinantul lor dans…Erau ielele <<frumoasele, mândrele, dânsele,
șoimanele, vântoasele>>… ca niște ÎMPĂRĂTIȚE ale Cerului!” (p. 51).
În
povestirea Abatele și sisifii ne este prezentată ciocnirea civilizațiilor -
între incași și spaniolii cuceritori,
discrepanțele dintre cele două lumi, dar și panorama spirituală a celor
cuceriți, universul lor special, legat de începuturile societății. Uneori,
cuceritorii se dovedeau mai barbari decât cei umili, cuceriții, victimele
cruzimii săvârșite în numele civilizației. Lucruri care s-au mai repetat în
istorie, pe continentele planetei - și se vor mai repeta... Călătoriile sunt
multiple și cititorul va avea bucuria să descopere panteonul universal al
miracolelor.
Epilogul
dezvăluie esența acestor narațiuni bine scrise, acela care ticluiește cartea se
confundă cu ea, o „mănâncă”, adică o asimilează. Este un simbol aici, al
profetului care trebuie să-și zică mesajul, preluat din Biblie. Cartea este un
vehicul prin care Dumnezeu comunică omului ideile care țin cosmosul în
echilibru și armonie. Întoarcerea în realitate, în activitățile cotidiene ale
povestitorului, este una șocantă, mirajul s-a rupt, el părăsește oglinda în
care s-a lăsat captat de imaginație, dorință, viziune.
Adrian Botez
reia Mitul Artistului, cel care poartă în sine Cartea, cel care se va elibera
de ea prin „nașterea” povestirii, o imitație a Genezei.
„Dintr-o
dată, constatai că, mult deasupra mea, plutea o imensă CARTE…o CARTE ROȘIE…care
se răsfoia singură… și, ajunsă la numele meu, CARTEA se ridică, într-o rotire
amețitoare, spiralată, către ceruri…și, în timp ce străbătea, în spirale,
drumul către cer (casa unde eram nu avea acoperiș…), CARTEA ROȘIE devenea tot
mai orbitor ALBĂ… până ce dispăru, absorbită de Cerurile Luminii-dintre-Bezne…”
(p.146).
Autorul se
întoarce în mormânt, în locul abatelui - care și-a scris nălucirile, cu o
pasiune demnă de un văzător rătăcit - din istorie, în istoria profundă… Abatele
și-a permis o pauză din eternitatea cuvintelor și a revenit într-o realitate
schimbată, cu o mare curiozitate de a pipăi, mirat, viața de familie. A ieșit
din singurătatea călătoriei prin lume și timp.
Adrian Botez
are darul de a aduce la lumină vechi întâmplări, de a le modela după o viziune
proprie, încărcată de simboluri și mituri, de a învia o lume pierdută. El
inițiază cititorul în amplele unde spirituale ale istoriei, aduce termeni noi
în atenția lui, le explică atent, pentru ca manuscrisul să capete valoarea pe
care o merită.
Pentru
generația actuală, vechi termeni sunt actualizați, sunt potențați sub impusul
creator: Sisif, deșertul Nazca, catedrala romano-catolică, eroi tragici, precum
porcarul Francisco Pizzaro (devenit mare cuceritor...), apoi Atahualpa,
personajul tragic al Americii. Sunt puși sub lupă Omul Primordial
(Calumet-Pipă), personalități uitate, precum Garcilaso de la Vega, „incasul”,
este reșapat mitul lui Nicolo Machiavelli, complexă personalitate, care a
marcat / marchează cinismul în politică și pragmatismul crud.
De asemenea,
el explică termenul de adevăr (aletheia), așa cum a fost fixat în gândirea
oamenilor de vechii greci, sau sufletul lumii/ energia (aitheros).
În unele
locuri, autorul merge până la pesimism, vede lumea în descompunere, universul
abia mai poate menține vechea structură, se prăbușesc tavanele cerului peste un
om copleșit de erorile sale. Se pare că specia umană se pregătește să iasă din
univers, acesta este mesajul tulburător al cărturarului.
Călătoria
spirituală este descrisă atent, ea face, din fiecare povestire, o realitate
care bate realitatea de lângă noi: „…Mă trezii de-a binelea…și călătoriile
mele, în sus și pe coclaurii platoului pământesc, scăzură…se făcură mai dulci
și blânde, nu mai aveau iz de pradă, pe care o înhățam egoist și orb, și o
sfârtecam…meditația, imaginarea călătoriilor, discernământul
călătoriilor…crescură, crescură tot mai mult. Mergeam acolo unde slabii ochii
ai spiritului meu nu aflaseră prea multe, despre rană și despre strigătul de
ajutor, ascultat, cu spaima cutezătoare, în toate nopțile și zilele…” (Abatele
și visul, p. 107).
Călătoria
reprezenta, pentru abatele Bernardo, mai mult decât reprezentau banii și faima…
Este luxul pe care și-l permite scriitorul și cel care iubește cunoașterea,
deschis spre marile taine, care înfloresc generos, pentru cel care mereu caută…
Cunoașterea este cea mai frumoasă și periculoasă aventură…
Acest gen de
literatură i se potrivește lui Adrian Botez, el poate povesti deschis
„nălucirile” sale, are cultura necesară să le susțină. El are viziunea de a da
un sens întâmplărilor, poate face din imaginar o realitate coerentă și dureros
de acută și actuală, în care cititorul poate recunoaște tiparele moderne.
Cărturarul
se simte acasă printre vechi eroi anonimi, reînnodând povestea istoriei, acolo
unde pierderea memorie a declanșat fractalii.
*Adrian
Botez, Noile năluciri ale Abatelui Bernardo – vol. al II-lea/ Ochiul Sfinxului
(eseu despre romanul polițist mondial), Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2018
(Coperta I: Viziunea Sfântului Augustin din Hipona /detaliu/, pictură de Vitore
Carpaccio, Scola di San Giorgio degli Schiavoni, Veneția și Așa am visat cu
Ochiul lui Dumnezeu – pictură de Corina Chirilă). Cartea este dedicată soției,
Elena, Adrian Botez scrie „cu toată dragostea și recunoștința
(cvasi-martirică!) arătată, de-a lungul unei vieți întregi (petrecute alături
de mult-prea-incomoda mea persoană…), muncii mele cultural-literare!”
CORVIN LUPU
Acordul Bonn-Budapesta
(19-23 august 1989) prin care Germania se angaja să spijine unirea
TRANSILVANIEI cu… UNGARIA!
În vara anului 1989, Republica
Federală Germania finalizase în mare înţelegerile cu Uniunea Sovietică şi cu
S.U.A., privitoare la unificarea ţării. Franţa şi Marea Britanie au încercat să
se opună acestui proiect. În cadrul întâlnirii dintre preşedintele Franţei,
Francois Mitterand şi cel al Uniunii Sovietice, Mihail Gorbaciov, de la Kiev,
din 6 decembrie 1989, a cărei stenogramă a fost dată publicităţii, Mitterand a
arătat pericolul refacerii puterii Germaniei şi a exercitării unui control al
ei asupra întregului centru al Europei. El l-a rugat pe Gorbaciov să nu
sprijine proiectul german de reunificare, promiţând în schimb accesul Moscovei
la fonduri mari prin Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Franţa şi
Marea Britanie invocau şi necesitatea menţinerii Germaniei divizată pentru a
nu-i crea probleme lui Gorbaciov, sprijinitorul politicii Occidentului, în faţa
acuzaţiilor pe care i le aduceau grupările politico-militare şi de informaţii
conservatoare de la Moscova, nemulţumite de faptul că preşedintele sovietic sprijinea
promovarea intereselor occidentale. Pentru a-l sprijini pe Mihail Gorbaciov,
Marea Britanie şi Franţa au sprijinit regimurile politice pro-sovietice din
centrul şi estul Europei, cum a fost şi cazul sprijinirii grupării
Iliescu-Militaru-Brucan de la Bucureşti.
Unii lideri din Republica Democrată Germană nu
s-au împăcat uşor cu ideea dispariţiei Germaniei comuniste, mai ales şefii
Partidului Comunist, Erich Honeker (deloc) şi unii lideri ai Stasi, ca
generalii Erich Mielke și Markus Wolff (greu). Era necesară o acţiune populară
de anvergură, care să îi convingă pe comuniştii radicali să accepte mersul
evenimentelor spre reunificarea paşnică a ţării. Guvernul vest-german a
conceput un plan de trecere în masă a unor cetăţeni din Germania de Est în cea
de Vest. Pentru aceasta cancelarul Helmuth Kohl s-a deplasat la Budapesta, în
perioada 23-25 august 1989 şi a încheiat Acordul Bonn-Budapesta, privitor la
angajamentele de sprijin al Ungariei pentru reunificarea Germaniei şi al
guvernului de la Bonn pentru reunificarea Ungariei cu Transilvania.
Anterior se
purtaseră discuţii intense, încheiate în jurul lui 19 august 1989. Prin acordul
încheiat Ungaria se angaja să deschidă graniţa cu Austria, permiţând
est-germanilor, care intrau cu zecile de mii ca turişti în Ungaria, să treacă
în vest. În schimb Germania s-a angajat să sprijine Ungaria în eforturile ei de
a recupera Transilvania. Încurajarea germană şi siguranţa guvernului maghiar,
legat de interesul Uniunii Sovietice pentru destabilizarea României, a determinat
Budapesta să se implice din plin în acţiunile din România, din decembrie 1989,
alături de serviciile secrete ale altor state.
De altfel Uniunea Sovietică demarase cu
decenii în urmă, din 1969, pregătirile în vederea schimbării regimului ceauşist
de la Bucureşti, aşteptând doar condiţii prielnice şi motivaţii solide.
Printr-un document al serviciului vest-german de informaţii, B.N.D., emis în
anul 1973, guvernul de la Bonn era informat că ministrul sovietic al Apărării,
mareşalul Andrei Greciko,a afirmat într-o convorbire cu Erich Honeker că
„într-o perspectivă mai lungă, lucrurile nu mai pot continua astfel cu
România”. Serviciile sovietice de securitate şi informaţii creaseră o unitate
specială, care sprijinea din umbră organizaţiile revizioniste maghiare din
emigraţie, care revendicau Transilvania cu glas tare.
De asemenea, sovieticii au catalizat
revendicările bulgarilor faţă de sudul Dobrogei. În iunie 1971, cu ocazia
vizitei în China, Nicolae Ceauşescu a fost informat de preşedintele Mao şi de
premierul Ciu En Lai că Moscova acţionează împotriva României, mai ales prin
agentura compusă din personalităţile politice, informative şi militare care
făcuseră studiile în U.R.S.S. şi slujeau în continuare internaţionalismul
communist - în general şi Uniunea Sovietică - în special.
În cursul
revoltei populare şi al loviturii de stat din România (decembrie 1989), Ungaria
a fost implicată direct în destabilizarea României, iar acţiunile diversioniste
s-au desfăşurat în formele cele mai violente în Transilvania, mai ales de-a
lungul unui aliniament de frontieră a provinciei istorice (Timişoara, Arad,
Cugir, Sibiu, Braşov, Târgu Secuiesc, Miercurea Ciuc şi altele).
CEZAR
PĂDURARIU
Biserica Ortodoxă
Română, „Şi în fascism, dar şi în
comunism, a fost mereu în slujba puterii“
Analiza
publicată în „Neue Zürcher Zeitung“, unul dintre cele mai respectate cotidiene
de limba germană din Europa, este intitulată "Şi în fascism, dar şi în
comunism, Biserica Ortodoxă a României a fost mereu în slujba puterii“ şi este
semnată de Oliver Jens Schmitt, profesor de istorie sud-est-europeană la
Universitatea din Viena.
Redăm, în traducere, articolul
publicat în „Neue Zürcher Zeitung“:
„«Daţi
Cezarului ce-i al Cezarului», a spus Iisus. Şi a mai zis: «Împărăţia mea nu
este din această lume». Biserica Ortodoxă Română nu a luat niciodată aceste
cuvinte în sens literal. Apropierea sa de putere şi înclinaţia spre corupţie
i-au adus bogăţii fără precedent. Orice dezbatere în privinţa trecutului este
străină de ea.
În 1989,
când dictatorul Nicolae Ceauşescu a fost înlăturat de la putere, Biserica
Ortodoxă Română (BOR) n-a fost de partea demonstranţilor. Spre deosebire de
Bisericile Catolică şi Protestantă, a rămas loială regimului. Patriarhul de
atunci, Teoctist, a trebuit să se retragă din spaţiul public după ce făcuse o
declaraţie de loialitate în ultimele zile ale regimului dictatorial. Dar după
112 zile, a revenit în viaţa publică şi a colaborat cu cei care au ajuns la
putere după comunism.
Episodul e
simptomatic pentru ţara cu cea mai mare majoritate ortodoxă din UE. BOR caută
să rămână aproape de puterea de stat şi o legitimizează în schimbul unui suport
financiar masiv. Ca şi în alte ţări ortodoxe, BOR a umplut golul de identitate
lăsat în urmă de comunism.
Tot ca în
alte ţări ortodoxe, BOR continuă o tradiţie autoritaristă cu un puternic impact
anti-occidental. În secolul XX, BOR a fost loială celor trei dictaturi care au
marcat România: a regelui (1938-1940), a armatei (1940-44) şi a comuniştilor
(1944-89). Între cele două războaie mondiale, mulţi clerici au susţinut cu
entuziasm mişcarea legionară, adică fascismul românesc. În 1938, patriarhul
Miron Cristea, în calitate de prim-ministru, a legitimizat eliminarea statului
constituţional şi înfiinţarea unei dictaturi regale, care a adoptat măsuri
antisemite.
Ortodoxia a
profitat din plin de comunism: cu sprijinul patriarhului BOR, Biserica
Greco-Catolică din Transilvania a fost distrusă şi i s-au expropriat bunurile.
După '89,
BOR a fost împotriva restituirii proprietăţilor confiscate de comunişti, pentru
că ea însăşi era principalul beneficiar/profitor al acestor confiscări. Bogăţia
curentă a BOR provine în mare măsură din proprietăţile confiscate de la alte
culte religioase. Mulţi clerici au colaborat cu Securitatea comunistă şi BOR a
fost un instrument al puterii comuniştilor. Un singur cleric a mărturisit după
1989 că a colaborat cu Securitatea.
După 1989,
nimic nu s-a schimbat. BOR încă nu s-a ocupat de trecutul ei. Arhivele sale
sunt efectiv închise. Cercetarea critică este nedorită. Un cercetător care a
dezvăluit implicarea lui Teoctist într-un pogrom înfiorător petrecut în 1941 în
România şi-a pierdut locul de muncă la arhivele statului. Despre trecutul
fascist al multor duhovnici cu influenţă din România putem doar să speculăm.
BOR are o
reputaţie foarte bună în România. Conform sondajelor sociologice, România este
printre cele mai credincioase ţări din Europa. BOR profită de acest avantaj
pentru a-şi întări poziţia. Campaniile electorale nici nu pot fi imaginate fără
intervenţia bisericii. În 2014, mulţi clerici s-au pronunţat împotriva
preşedintelui actual, Klaus Iohannis. Şi-au justificat opiniile cu argumentul
că preşedintele este luteran.
Chiar şi un
guvern laic (lucru rar în România) trebuie să cedeze presiunilor BOR şi să le
dea fonduri, adică să le suplimenteze bugetul. Majoritatea partidelor încearcă
să ajungă în relaţii bune cu BOR, dar niciunul nu a reuşit acest lucru la fel
de bine ca PSD (partidul oligarhic postcomunist), care distruge în aceste zile
statul constituţional în România. PSD nu se mulţumeşte doar să primească
"o ploaie de bani" de la guvern, ci emite şi taxe în folosul
bisericii. BOR este unul din cei mai mari deţinători de terenuri din România şi
una din cele mai importante societăţi comerciale. Puterea sa economică este
foarte mare. Puţini îşi permit o critică fundamentală a bisericii. Mai ales în
provincie, colaborarea dintre biserică şi stat este foarte puternică.
În ultimii
ani, BOR a avut un parcurs tot mai autoritarist. În 2017, patriarhii de la
Bucureşti şi Moscova s-au vizitat reciproc, nişte vizite foarte pompoase. Acest
lucru a fost uimitor, deoarece românii nu prea-i iubesc pe vecinii de la est.
Guvernul rus se foloseşte de ortodoxia din România ca de o pârghie pentru a
influenţa cea mai importantă ţară NATO de la Marea Neagră. Campaniile BOR sunt
în spiritul rus, adică pentru valori familiale şi împotriva homosexualităţii.
Astfel, BOR contribuie la o atmosferă anti-occidentală, pe care şi alte ţări
din Europa de Est o întreţin.
Dar BOR nu
poate pretinde credibilitate în acest sens. În 2017, trei cunoscuţi clerici au
trebuit să se retragă pentru că aveau relaţii homosexuale. Cazul episcopului de
la Huşi a fost foarte mediatizat. Acesta a profitat în mod evident de studenţii
de la seminar. De-a lungul timpului, au apărut multe scandaluri despre corupţia
din BOR. Catedrala Mântuirii Neamului este o clădire imensă din Bucureşti,
pentru construcţia căreia se folosesc fonduri de stat, dar BOR apelează şi la
donaţii de la credincioşii din această ţară foarte săracă. Numele ales pentru
catedrală (a Mântuirii Neamului) aminteşte de sloganurile mişcării legionare
fascist-ortodoxe din perioada interbelică.
Critica la
adresa patriarhului Daniel a devenit mai puternică atunci când, după moartea a
64 de oameni în 2015, într-un incediu dintr-o discotecă, clericii au sugerat că
dezastrul a avut drept cauză comportamentul păcătos al tinerilor morţi.
Biografia
lui Daniel este o oglindă a istoriei BOR. Pe vremea când nimeni nu avea voie să
părăsească ţara, el a predat, din 1980 în 1988, în Elveţia, la Institutul
Ecumenic din Bossey.
Mentorul
patriarhului Daniel a fost teologul conservativ-naţionalist Dumitru Stăniloae,
care era foarte influent. În perioada revoluţiei din 1989/90, patriarhul
compromis a dispărut o scurtă vreme şi, în acea perioadă, Daniel a condus de
facto BOR. Dosarul de la securitate al lui Daniel a fost distrus, sau aşa se
presupune. În 1990, el aparţinea unui grup pentru reînnoirea ecleziastică, în
cadrul căruia vocile critice au fost suprimate. Ascensiunea spectaculoasă a lui
Daniel, iniţial la conducerea Mitropoliei Moldovei şi, ulterior, în 2007, ca
lider al Bisericii Ortodoxe Române, n-ar fi fi fost posibilă fără ajutorul «statului
subteran» din România.
BOR nu a
contribuit cu nimic la democratizarea României de după 1989. Incapacitatea ei
de autocritică a făcut-o să rămână prizoniera propriului trecut. Tradiţia
anti-occidentală şi compromisurile morale ale BOR au făcut-o să fie o pradă
uşoară pentru Moscova. În România, fantoma lui Ceauşescu a început să bântuie
din nou. Biserica este responsabilă de acest lucru“.
IOAN
MICLĂU-GEPIANU
F E N E L
(Teatru în versuri)
Persoanele
TUFĂ-Toboșar la festivaluri
DOAGĂ- Prietenul lui Pițigoi
FENEL – Fratele lui Felia
FELIA – Sora lui Fenel
CIORCHINE – Nevasta lui Butuc
BUTUC – Soțul lui Chiorchine
PIȚIGOI – Prietenul lui Doagă
Piesă de Teatru în trei Acte
(Forma definitivă)
ACTUL I
SCENA I-a
FENEL, DOAGĂ
FENEL:
Prietene,vezi, casa să nu ți-o faci
pe partea de jos a unei văi,
Dar nici în vârf de deal, ci locul
să-l alegi oriunde la mijloc!
Astfel, vei fi ferit de al naturii
sălbaticului joc,
Dar nici prea-ndepărtare de-a lumii
comerciale loc!
DOAGĂ:
Înțeleg, vrei să-mi spui de
mediocritate, ferit de-orice extreme,
Înaintezi pe calea ce-ți păstrează a
ta integritate, ferit de-orice opreliști;
Dar spune-mi unde astăzi oricât de
înzestrat ești, mai poți ca să te miști,
Să nu te ducă spre păcate ale vieții,
mărunte dar multele ispiți?
FENEL:
Nu pentru că numele-ți de vinuri
amintește, dar vreau să te îndrept cu dinadins,
Spre-o culme a gândirii la care mulți
nu pot ca să ajungă,
Deși se folosesc de șiretlic, de
vorbă chiar mai vulgă,
Cu-o proaspătă minciună vor, s-atingă
ceea ce nu e de atins,
Să treacă-a fi drept genii și veșnic
trăitori eternului întins!
Tu, dragă Doagă, ascultă-mă acum...!
DOAGĂ:
Te-ascult precum cel rătăcit pe-un
drum!
FENEL:
Nu-i vorba de-o rătăcire pe afară, și
nici despre ce înseamnă a trăda o țară,
Ci vreau să te îndrept spre-a ta
simțire ce o ai în tine, ca o ființă rară!
Sunt mulți ce una zic și alta fac,
deși au minte bună, o folosesc greșit.
Adeseori mă tot întreb, de-o fac din
voie sau cum s-a nimerit?
Ei te privesc din ramă aurită
ce-atârnă pe perete,
E semnul meritoriu, școlat, în timp
ce fapta le-adună multe pete!
DOAGĂ:
Poți să-mi ara-ți din ele câteva?
FENEL:
Căteva? E prea puțin a spune, când
de-o viață te joci cu focul care arde,
Dar nu mi-ai făcut nici un rău, mie,
ci inima ta-ți arde, ascultă bine barde:
De cânți, și văd că scrii și versuri,
fii fericit căci nobilă e Arta-ntotdeauna,
Și nobilă ființa ce primește un astfel de dar sfânt, e ca în
noapte Luna,
Ce luminează calea acelui călător ce
în neștire umblă pe drumuri rătăcite;
Arată dar ce-i mai frumos și bine,
arată prin exemplul tău lumina unei zilei fericite!
Dar eu aud că tu, mi-a spus-o chiar
Ciorchine, sub haina artei mai mult te străduiești,
Să încâlcești, ba și mai rău, cu
vorbe de ocară, în orice prieten bun îți place să lovești!
La ușa celor mari te duci ca un
slugarnic, dar și dublicitar, tu vinzi pe orișicine,
Minți în orișice moment, ai
terfelit-o la reviste pe harnica Ciorchine!
Ai întocmit scrisori de pâră, punând
pe ici pe colo și falsă semnătură!
Pe la biserici când te duci să nu
privești aproapele cu ură!
Ce altceva să-ți mai arăt? Chiar
Butuc te-a găsit beat turtă, dar
pretinzi,
Că ai și aripe la umeri, și tuturor
le afli vr-un cusur, deci astfel cearta o întinzi!
E bine ca să știi și cui închini
eforturile tale, căci semnul vre-unei arte slab se vede,
Iar a te războii așa de dorul lelii,
fără rost, nu-i vine nimănui a crede!
E greu, deși s-a încercat, a-ți
coborâ nițel nasul mai jos,
Deci semn că temperamentul te biciue
pentru un os de ros!
DOAGĂ:
E limpede! Ești un dușman al meu! Tu
ai crescut la oi,
Pe când eu dat-am festivaluri, să-ți
spună Pițigoi!
Iar sfatul tău mai mult mă întărâtă,
n-am chef să te ascult,
Și nici în cale-mi să te-ntâlnesc mai
mult!
FENEL:
Viața nu-ți este un dușman, ci tu
lovești în tine!
Cu bine, și să ne auzim de bine!
(Ies din scenă)
SCENA II-a
Ciorchine, Pițigoi
CIORCHINE:
”N-am gând ca să te supăr, nici vorbe
rele ca să-ți spun,
Vreau să nu uiți fața să ți-o speli
în apa cea curată și nu din cea din drum!
Ce treabă ai să-l îndrăcești pe
Doagă, tot timpul povestindu-i de Felia,
C-ar fi femeia, vezi, spălătoreasă,
și că zadarnic el îi caută iubirea!
Tu ai văzut ce gingase-i la toate, la
vorbe, la purtare, dece atâta pică?
Încerc să cred că însu-ți tu pândești
să o alegi a fi a ta iubită!
Eu dacă am doi ochi în cap, mai am
și-n minte doi ce te privesc:
În gelozia ta, eu altceva observ,
ești încărcat de doruri ce tot cresc!
Și cresc, iar într-o bună zi când
dorul și tristețea vor face casă bună,
Te vei trezi respins, iar viața ta se
va-ndrepta pe-o cale mai nebună!
Ești liber să alegi întotdeauna
cărarea pe care tu o vrei,
Dar eu te sfătui să nu batjocorești,
din gelozii, viața unei tinere femei!
PIȚIGOI:
”Nu înțeleg ce zici! Adică până unde
vrei vorba să o duci!
Doagă mi-e prieten și niciodată nu
ne-am dovedit a fi niște năuci!
Unde-ai văzut doi prieteni să
iubească aceeași fată?
Iar ea să se prostească a crede că e
bine și fapta ei curată?
Te înțeleg Chiorchine, ești o femeie
ideală,
Dar prea ești curioasă a știi ce
fiecare are de fiert în oală!
CIORCHINE:
”Vezi cum singur tu te dai de gol?
Așa este cum vorbele-ți vestesc,
Nu sunt prieteni între ei, doi, ce
pentru-aceeși fată se-mbrâncesc,
Numai atâta doar că reciproc se mint,
în acest caz au gândurile false,
Mai rău de-atât, în viitor și viața o
vor duce certați și zile arse!
Așa vrei viața să-ți clădești?
gândește-te la tinerețea ta, dar si la aceleia,
Ce-n inimă îți place să-i faci loc;
eu zic să-ncerci să te apropii de Felia,
Va-ți potrivi-mpreună de minune,
obrajii ei îmbujorați și păru-i auriu,
Ar îmblânzi năravul tău de pițigoi
zglobiu!
PIȚIGOI:
”Văd bine cum joc de mine-ți bați, la
fel cum Tufă face,
Iar cu ursita ce-mi propui înveci
n-oi avea pace!
Doar știi că ea este de-apururi în
preajma lui Fenel,
De-apururea Felia ascultă de tot ce
zice el!
CIORCHINE:
”Este normal ca să asculte, doar îi e
fratele mai mare,
Dar tu de te apropii de Fenel, ai
înțelege frumosul caracter ce-l are!
Iar prietenia cu Doagă să n-o strici,
io spune verde-n față:
”Amice, eu de Felia-s robit, și-am
s-o iubesc viața mea întreagă!”
Iar dacă se va enerva, nicicum vrând să-nțeleagă,
E dreptul lui norocul să-l încerce,
precum și tu la fel să faci;
Căci pân-la urmă plin e lanul de
flori albastre și de roșii maci!
PIȚIGOI:
”Ușor de zis! Dar n-am nici loc de
muncă, Fenel e cu pretenții,
El nu va-ngădui relații, oricât ia-și
dovedi eu bunele-mi intenții!
Iar Doagă scrie versuri la reviste și
încă versuri multe,
Felia-i liceeană și are gust spre
arte, deci are să-l asculte!
Dar nu sunt nici eu de pripas, mă
știu isteț, nu mă las dus cu vorbă,
Am să-l conving că nu este prea bine,
să ia vulpește bobița dintr-o ciorbă!
Iar Tufă toboșarul cel ne-ntrecut la
festivaluri strigând hora,
Îl știi, cât har lingușitor e-n
el, sofisticându-se în fața tuturora!
Dar am văzut ce ochi frumoși făcea și
el Feliei,
Deci n-ar fi mare lucru să îl vedem
pe Tufă murind de dragul ei!
Dar dacă nu-i chemare, iar Muza nu-l
primește,
Degeaba-ar vrea să-i lunece pe palme
ca un pește!
CIORCHINE:
”Fii liniștit! Fenel nici nu gândește
să-l aibă chiar pe Doagă de cumnat!
El e un înțelept, în el viața-i o
oglindă în care se-oglindește doar adevăr curat!
Felia e o artă, spre care toți
aspiră, e frumusețea vieții, un înger prototip,
E harnica albină ce înspre flori
grăbește, cu mizantropi nu are absolut nimic!
PIȚIGOI:
”Aoleo! Uite, că urcă treptele spre
noi! E ea, Felia cea frumoasă!
CIORCHINE:
”E ea! Fugi iute la pian, chiar de nu
cânți, pe scaun te așează!
PIȚIGOI:
”O clapă tot am să ating, așa să dau
de veste!
(Se îndreaptă repede spre pian).
CIORCHINE:
”Bine, du-te!
ACTUL II
SCENA I-a
Ciorchine, Felia, Pițigoi
CIORCHINE:
(Venind în întâmpinarea Feliei,
Se îmbrățișează).
”Feliia, e o fericire să te văd! Încă
de ieri te așteptam să vii!
Ești cea mai nobilă ființă, dar mai
ales iubirea atâtora să fii!
E ca în vremuri de legende, când
prinții pețitori de-avalma fiecare,
Umblând prin lumea mare, să dea de
urma Zânelor plecau în cercetare!
Vino, vino pe balcon, e mare zi din
an!
FELIA:
”Dar parcă cineva cântă la pian?”
CIORCHINE:
”E un june, picat ca din senin la
noi,
Un aspirant la cântec și-l cheamă
Pițigoi,
Ce-i drept, la treabă nu prea
se-ndeamnă el;
E tocmai ce nu-i place fratelui tău
Fenel!
FELIA:
(Cu multă bunătate aproape șoptind
răspunse:)
”Fenel e precum viața, viața care nu
lasă fără răsplată fapta,
Faci bine ori faci rău e treaba ta,
dar numai în bine se poate naște Arta!
Sunt fericită să mă știu iubită de-o
lume cât mai mare,
Dar ascultă, tu, Ciorchine, la curtea
mea, oricine talent de arte are,
Cu dragoste-i primit talentul să-și
arate, fie calic, bogat, sau prințul Europei,
Căci puși sunt la-ncercare, precum
acei pretențioși la mâna Penelopei!
De-aceea venii azi la tine, căci
înspre Poezie ești cea mai generoasă,
De vrei ca să-i inviți la un colocviu
cu toții adunați? Ar fi o zi frumoasă!
CIORCHINE:
(foarte entuziasmată:)
”Felia, ești Sfânta din Icoană, eu te
urmez și-ți împlinesc dorința fără șovăială!
În glasul tău găsesc temei, lumini,
idei, și-o să auzim de-o bună rânduială!
Doar Arta e oglinda realei noastre
vieți! Dar vezi Felia dragă, de-i viața zbuciumată,
Croită-n multe rele, corupții, crime,
mincinoși, bietul artist cum o zidi o operă curată?
Scântei de bine și iubire de unde să
adune? El însă are har ceresc, vrea adevăru-n Lume!
FELIA:
(o îmbrățișează)
”Ai zis chiar legea Artei, Lumina
harului divin dă operele bune!
E hristică idea ce-n inima lui
crește, e-o dragoste ce desperată spune:
”Vor oamenii lumină, vor codrii
cântece de păsări, izvore cristaline, Mări limpezi călătoare,
O lume a dreptății, așa cum Creatorul
a gândit a da lucrării sale ziditoare!”
Sufletul din noi nu are nimic a face
cu minciuna,
Cu-atât mai mult artistul în harul
său cel hristic, cutremurat va fi întotdeauna,
Iar relele din jur în focurile artei
ar vrea să le dizolve,
El v-a crea în perle a sale
scriituri, și-al lumii viitor visând ca să-l rezolve!
Poetul cel adevărat chemare
dumnezeească are!
PIȚIGOI:
(intră și el în scenă)
”Sper să nu aduc deranj dar dorul meu
aprins nu are alinare!”
CIORCHINE:
(la fel de bine dispusă)
”Nici un deranj, ba chiar ne face
cinste prezența dumitale!”
Dar cum am putea noi stinge acele
doruri sentimentale,
Atât de mari de n-au nici alinare? Ai pe cineva la inimă căzut?
Ne spune-ndată, dar nu tot ocoli un
trandafir frumos!
Ce-i drept, adeseori acesta are ramul
și groaznic de spinos!
PIȚIGOI:
(cu o oarecare precauție)
”Nici să mă tai felii, nu pot a
divulga ce port cu-atâta greutate,
Îmi stă peste puteri, dar sper ca
într-o zi să le dezvălui toate!”
FELIA:
(cu o calmitate proverbială)
”Se pare că ziua aceasta nu va fi prea departe!”
De-aceea te-aș ruga să-l vizitezi pe
Tufă, să-i spui așa în parte:
”S-anunțe peste tot, să bată toba tare,
Despre un colocviu ce se va ține
mâine, nu-i nici o amânare,
La casa lui Ciorchine să vină fiecare
exact la ora șase!
Se va vorbi de arte, se va servi
desigur sarmalele gustoase!”
CIORCHINE:
(intervine imediat)
”Pentru Fenel, Doagă și Butuc s-au și făcut anunțuri,
Le duc chiar eu, fiindcă ei au
diferite gusturi,
Cu invitații speciale poți numai să
îi miști din casă,
Tot timpul scriu, iar arzătorul lor
talent nu-i lasă!
Se adâncesc în studii ca să afle ce
scrieri face celălalt;
Fenel e cel de care toți se plânge,
și-l iau adesea cu asalt,
Deși le spune adevărul de care ei,
nici vor ca să audă:
”Nu poate sora lui a fi-n iubire cu-n
plagiator, sau c-o stridentă notă de lăută!
Felia e cea mai frumoasă fată, e vers
curat, al artei prototip,
Deci mâine s-a decide dacă dintre ei
va fi unul numit
A fi alesul frunzelor de laur, pe
frunte să le poarte!
Deci ține minte Pițigoi, arta e o
oglindă a vieții, adună dar, poema vieții tale,
Căci niciodată nu-i pierdut un om
ce-n inimă-găsea izvorul cântecelor sale!
PIȚIGOI:
(foarte răvășit)
”Dar când nu ai nici un buget, tu să
creezi, tu să plătești ca să-ți apară,
Minunea unei poezii la vreo editură,
eu văd aci a fi o stare cam amară!
Să nu devii nici patriot de vrei
să-ți iubești țara, să nu cânți nici trecutul tău,
Căci te-nvinuiesc de naționalism, ce
pot să scriu e că am dor, să mă avânt spre hău?
FELIA:
(către Ciorchine)
”Pare a fi drept ceea ce spune!”
(către PIȚIGOI):
”Acum te du la Tufă și spunei ce ti-a
zis Ciorchine”,
PIȚIGOI:
”Mă duc, mă duc! Cu bine!
ACTUL III
SCENA I
Fenel, Felia, Ciorchine, Butuc,
Doagă, Tufă, Pițigoi
FENEL:
”Eu, nu-i zic acestei întâlniri nici
forum nici colocviu,
Ci-i zic moment al artei, înzestrarea
ei cu-al vieții adevărat principiu!
De-i arta o oglindă a realității, iar
realitatea o vitregă suflare,
Cum ar putea oglinda să reflecte
senine lumi sau blândul val pe Mare?
Căci arta e oglinda din vremile
primare, e clopoțelul iubirii sufletești,
Sunt visele acestei omeniri ce speră
la lumina luminilor Cerești!
Poezia aduce-n lume ideea unei zile
fericite, e calea ce trebuie urmată,
Ea are duh dumnezeesc, ea trece ca un
fulger prin omenirea toată!
De vrei artistul cel bun și admirat
să fii,
Dă sufletului simplitate, iubește tot
ce vezi în jur cu ochii tăi cei vii!
FELIA:
”Pătrunsă sunt de tot frumosul ce
împrejur există, de flori, de câmp, de munte,
De tot ce a zidit cel Sfânt, Olarul, cel ce-a rotunjit cu drag a noastră
frunte!
Din duhul dragostei ne-a dat, să fim
și noi iubire pe Pământ!
Eu cânt al poeziei sunt, și cu
nădejde merg pân-într-al meu mormânt!
TUFĂ:
Cu multă fală
M-am străduit să-ndemn pe fiecare a
fi prezent la mândra adunare!
Felia-i o bomboană, eu o privesc cu
mare admirare!
Nu-mi place adeseori de Pițigoi, căci prea e insistent,
Uitând cum la gimnaziu rămase repetent!
De Doagă , acest pretins la versuri
eminent,
Ce-ași mai putea spune, când tocmai
la citire rămase corigent!
Chiorchine-i talentată, în multele
relații năzdrăvană;
Chiar tipica unei profesii de
politiciană!
BUTUC:
Foarte înfuriat
”Ce merite ai tu, măi Tufă, de-așa
tăioasă critică lansezi,
De când te știu umblai haihui la
oameni prin livezi,
Crescu-și precum și numele îți
este, și-acum poftim,
In loc a înțelege cuvintele Feliei și
Fenel, tot rele povestim?
Iar de nevasta mea, ți-o spun, să nu
te-atingi,
Căci vom ajunge-n judecăți..., la
astea mă împingi?
Da, viața este cu de toate, dar
cearta nu e Artă!
Și mai ales când nobila simțire nu-ți
sună deloc la-l minții poartă!
Apoi...,
TUFĂ:
Infuriat si el!
”Apoi, deajuns! Eu n-am nimic cu voi,
Eu nu bat toba aiurea, cum face
Pițigoi,
Strigând în gura mare pe stradă sau
la colțuri,
Cum Doagă de Felia s-a-ndrăgit, iar
fata face mofturi!
Pesemne pițigoiul se crede prea
grozav, a fi alesul Muzei,
Pretins a fi un sfetnic, un fiu al
călăuzei!
DOAGĂ:
Trântindu-și scaunul de perete!
Dar oare Fenel o fi lumina zilei?
Nimic nu vrea să-și schimbe, ori noi
suntem ai milei,
Ai suferinței? În seama lui suntem
lăsați ca frunza-n vânt?
Viața asta-i bun ceresc, să o trăim
în dans și cânt,
Să fie arta poemele iubirii! Fenel ne
bagă în mormânt!
Felia-i prea frumoasă pentru voi, și
nici nu cred că vă iubește!
Degeaba-n sufletele voastre mândria
se zorește!
Degeaba-n vise neîmplinite tot bateți
câmpii în cer și pe pământ,
Iar lui Fenel, încerce orișicine,
nu-i poți opri ce are în gând și în cuvânt!
FENEL:
Netulburat
Așezi frumos bobițele pe ață, dar
cine vrei să-ți împlinească
Toate aceste vise, când iată tu prin
fapte te dovedești a fi o biată iască!
Artele vin în urma noastră, ci nu noi
după ele,
E zero gândul neîmplinit, căci nici
lumina n-ar luci de n-ar fi-ntâi și stele!
Felia sora mea este oglinda ce
așteaptă lumini din scrierile voastre,
Pe când în certuri și sudălmi, cum
faceți azi, nicicum vestesc de-al artei mare oaste!
FELIA:
Cu o tristă melancolie
În ochi lumina-mi este tot mai
stinsă, căci inima mi-e pradă acestor gelozii,
În care lumea voastră se-ntărîtă, voi
dați poeziei veșminte mortuale, nu de-ale celor vii!
În veșnicii e viu Divinul Creator,
dar nu la el vă este gândul,
Nu-l căutați în pieptul vostru gras,
și-n cântece blestemelor dați rândul!
Voi nu iubiți pe cel ce greu muncind
aduce mierea ce-n flori o pune sfântul!
Ce genii aveți a fi voi dar? Ce opere nemuritoare
aștept azi de la voi?
Doar câte unul din codru lui Amin*
răsare ca lumina spre vremurile noi!
Fenel despre iubire și muncă vă
vorbește, desigur nu de sapa primitivă,
Ci pe măsura științelor de azi,
să-nnobilăm viața și arta deopotrivă!
Natura nu urmează capriciile noastre,
ci noi să îi urmăm divinile ei legi,
Atunci acea universală armonie se va
restabili dând viață lumii-ntregi!
Aceasta o doresc...!
FENEL:
Cu ochi scânteietori
Spre-același viitor nădăjduind
privesc!
*Eminescu (Aminul - numit de A.Botez)
Ioan Miclău-Gepianul
25 iulie,
2016
Australia
Publicat de George
Anca la 7/28/2018
https://georgeanca.blogspot.com/2018/07/bonn-budapesta.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu