Discurs necenzurat
Am fost singurul om care a scris despre Marin
Sorescu. Cînd trăia, că este un geniu. Eugen Barbu, care era supărat pe el, a
rîs şi a zis: Domnule, Dan Zamfirescu să se ocupe de Neagoe Basarab, să nu se
mai ocupe de literatura contemporană. Că a făcut din Sucă ăla caraghiosu de
Marin Sorescu un geniu. N-am făcut eu, făcuse mă-sa. Mi-aduc aminte cînd îl
îngropaseră pe Marin Sorescu de viu, imediat după revoluţie, atunci i-am
publicat eu Poezii alese de cenzură şi a fost o explozie de
entuziasm pentru el. Şi atunci, la lansarea aceea a lui Marin Sorescu, am spus
aşa, întrebat fiind dacă Marin Sorescu este cel mai mare scriitor român în
viaţă, am zis aşa: Avînd în vedere că trăieşte încă Cioran la Paris, că trăieşte
încă Eugen Ionescu, eu nu vă pot spune că Marin Sorescu este cel mai mare
scriitor român în viaţă, dar vă pot spune că este unul dintre cei mai mari
scriitori ai tuturor timpurilor. Marin a murit peste doi ani şi ceva. S-au
înghesuit mulţi la mormîntul lui şi la coşciug să spună ce geniu a fost Marin
Sorescu. Mersi. E adevărat că eu ca teolog sînt obligat să cred că există şi
lumea ailaltă. Nu ştiu ce voi găsi eu exact acolo. Dar ce mi-a plăcut mie pe
lumea asta, ştiu sigur, nu prea avem acolo fete frumoase! decît dacă trecem la
mahomedani. Eu mi-am făcut o morală a mea, încît să nu-mi pară rău dacă nu
găsesc nimic dincolo. Vă recomand asta. Faptul este că, în momentul în care
Marin Sorescu a fost declarat geniu post-mortem, nu ştiu cît i-a mai folosit pe
lumea ailaltă. Problema care e cea mai importantă în România, spunea marele
Edgar Papu, pedepsit şi el de Academia Română, cel care m-a întrebat dacă sînt
academician şi eu i-am spus că am unul în familie, pe socrul meu şi-mi ajunge -
eu sînt membru al acestei Academii a Oamenilor de Ştiinţă care-i o treabă
serioasă, că mi-a permis să fac lucrarea care se cheamă Locul şi rolul culturii
în Europa şi în lume, lucrare care n-a fost în stare Academia Română şi
nici n-o să fie o sută de ani de aici încolo s-o facă, aşa, să revin, spunea
Edgar Pappu că problema nu sînt talentele care se crează, ci problema e
recunoaşterea lor. Marin Sorescu ar fi trebuit să aibă premiul Nobel, dar a
fost blocat de-ai noştri. Acuma îi vedem pe toţi cum se spetesc să ne pună pe Norman
Manea în cap după o regulă: după ce s-au terminat evreii din Israel, trebuie
acuma toţi evreii din fiecare ţară pe rînd, Elias Canetti din Bulgaria, altul
din Polonia, acuma ne trebuie şi un român şi l-am găsit pe Norman Manea
care are mari merite că l-a înjurat pe Eliade, a încercat să-l asasineze moral
pe cel mai mare, cel mai celebru dintre români. Marin Sorescu a fost blocat.
Domnul Brucan, Dumnezeu să-l ierte, că Dumnezeu ne e comun la toţi, venise cu ordin de la
Moscova şi cu angajamente.
Găseşti pe la televizor indivizi care spun că
avem o cultură marginală, mică, neonorantă, prăpădită. Unul spunea odată tot la
televizor: Cine se împiedică de o ţară ca România? Nimeni, domnule. Mi-a venit
să-i spun atunci: Ba nu, domnule, se împiedică! S-au împiedicat turcii patru
sute de ani, ruşii două sute de ani. Au alunecat pe ceva urît care nu
explodează. Au căzut cu baza craniului în el şi au murit ca de explozie. Cum a
alunecat Bush şi Gorbaciov pe rahatul românesc de la Malta. Şi s-au dus dracu
toate aranjamentele lor făcute de cincizeci de ani, că acolo se făcuse un tîrg
din nou. Eu am o nouă carte aici, se cheamă Spre o nouă ofensivă spirituală,
în care am dat stenograma discuţiei de la Malta cu celebra frază în care Bush senior
îi spune lui Gorbaciov: De ăia din Răsărit vă ocupaţi voi că-i ştiţi mai bine.
Se făcuse tîrgul aşa: noi nu vă deranjăm, voi lichidaţi pe toţi
naţional-comuniştii ăia, Ceauşescu, Jivcov care se opun dictaturii Moscovei în
chip de Perestroică, îi luaţi sub braţ şi vi-i aranjaţi, iar noi vă asistăm să
vă puneţi la punct comunismul încă cincizeci de ani. Toate astea se aranjaseră.
În Cehoslovacia făcuse un securist pe mortul şi făcuse revoluţia, iar în partea
cealaltă, cum bine ştiţi, era totul de catifea. Cînd a ajuns la România, domnul
Brucan, Dumnezeu să-l ierte, că Dumnzeu ne e comun la toţi, venise cu ordin de
la Moscova şi cu angajamente. Îl dărîmaţi pe Ceauşescu şi salvaţi comunismul.
Dar Brucan şi Gorbaciov nu ştiau că noi ne batem cu comunismul din 1917, de la
revoluţie. În 1919, singura ţară care a lichidat comunismul prin manu militari
a fost Ungaria, şi noi aşteptam de vreo cincizeci de ani să dăm cu comunismul
de-a azvîrlita. Nu e vorba de comunişti. Comuniştii au fost mari. Comunismul
care ni s-a băgat nouă pe gît e problema. E o mică diferenţă: ce-am făcut noi
din comunism şi ce-au vrut alţii să realizeze comunismul cu noi. Gorbaciov a
crezut că la Bucureşti se va face aşa o mică copcă în care va întra Ceauşescu
şi tanti Leana, dar nu s-a gîndit că Ceauşescu era ţăran şi ar fi ştiut că dacă
dai o copcă la margine s-ar putea să meargă pînă în mijlocul lacului, să
înghită Moscova.
Românii au mîncat coliva la cele mai mare
imperii din lume
Şi dacă pe lumea ailaltă e ceva, Ceauşescu se
bucură că, măcar murind el, a îngropat imperiul sovietic. Lucru pe care l-am
spus în 1976 la Iaşi, şi anume că românii sînt cel mai mare popor politic, noi
şi cu englezii care au făcut cel mai mare imperiu din lume, iar românii au
mîncat coliva de la cele mai mare imperii din lume şi mai ţin sub pat grîu de
una. În 1976 prietenii noştri de la răsărit făceau nişte presiuni pe malul
Prutului, duseseră nişte armate şi se striga: bă ţiganii lui Ceauşescu! Şi Bucuroiu
de la partid mi-a zis: Ai curaj să te duci să ţii o conferinţă despre Mihai
Viteazu?, că profesorul Ştefan Pascu, academicianul, n-a avut curaj. Că nu ştia
dacă nu se opreşte la Vladivostoc. I-am spus că eu sînt naţionalist, îmbrac
totul pe o cămaşă. Bun, zice atunci, opriţi-vă şi la Bacău şi ţineţi şi militarilor
de acolo o conferinţă. Drept care m-am dus şi la Bacău şi la Iaşi, la Casa
Pogor. Era lume multă, agitaţie, o tensiune teribilă, aşteptau sa audă pe
cineva de la Bucureşti. Le-am spus povestea cu grîul, oamenii au înţeles, au
rîs minute în şir. A doua zi au venit doi de la securitate să mă întrebe ce
dracu le-am spus de vorbeşte tot Iaşiul. Acu vă spun un secret: am pus din nou
grîu, că avem un imperialism mai al dracu, globalizare se cheamă şi este
suprema provocare.
Religia viţelului de aur
La ora actuală, dumnezeul la care se închină
toată lumea nu e nici dumnezeul nostru catolic, nu e nici Dumnezeul ortodox.
Noi avem o datorie mare faţă de monoteismul lui Moise, care pe urmă a devenit
creştinism. Dar la ora actuală, religia care a biruit este a viţelului de aur, cultul
suprem al viţelului de aur - banul ca supremă şi singură valoare, banul care
ucide şi umileşte tot. Vreau să fac un eseu aşa: Viţelul de aur şi-a ales
Bucureştiul să umileacă bisericile lui Hristos. Mă întrebam ce e cu măgăoaia
aia care se ridică lîngă sfînta Biserică Catolică din Bucureşti, după ce a fost
măgăoaia ridicată lîngă Biserica Armenească, decît sfidarea viţelului de aur
care ne arată că el, viţelul de aur, i-a cumpărat şi pe părinţii ortodocşi şi
pe părinţii catolici. Părintele a semnat, nu s-a uitat prea bine, era suma prea
mare şi a dat voie să se facă măgăoaia aia, şi pe urmă vine şi zice: Domnule,
am greşit!. Cum ai greşit? La numărătoare sau la
semnătură? E adevărat, la noi în România e o chestiune formidabilă. S-au construit vreo zece mii de biserici. Mă
întreb dacă totuşi nu s-au construit şi zece mii de bănci. S-ar putea ca
românii să construiască mai multe biserici pentru Dumnezeu decît băncile
viţelului de aur.Cert e că e o bătălie. Bătălia asta
pentru spirit care se dă este bătălia pentru om. Problema care se pune pentru toată lumea este dacă
omul rămîne om aşa cum l-a făcut Dumnezeu în Biblie şi i-a suflat duhul Lui sau
dacă se transformă în ceva care nu mai este om. La ora actuală, omul se
dezomeneşte. Eu am mai spus că există o specie numită specia antiomului. S-a
născut o specie nouă. Noi aşteptam să fim invadaţi de locuitorii planetei
Marte. Nu, domnule, noi sîntem invadaţi de o specie de la noi. Are nas, are ochi ca şi noi. Dar nu mai e
om, e deja antiom. Stalin nu era om, era antiom. Hitler nu era om, era antiom.
Chiar şi amărîtul nostru de Ceauşescu devenise, pîna la urmă, mai mititel aşa
săracul, antiom. Există nişte peşti chinezeşti care, dacă îi bagi într-un lac,
nu mai creşte nimic, îi mănîncă pe toţi. Specia asta de care vorbeam este o specie nouă care
mănîncă omul din tine şi omul ca om. Bătălia care se
dă la ora actuală este pentru om. Dar la noi în România capătă nişte aspecte
teribile. Unu, pentru că avem specia asta specială de închinători ai cultului
viţelului de aur am şi eu unul în
familie, un văr primar care era al zecelea miliardar, dar a trecut unu mai al
dracu în faţă, Becali, şi l-a împins pe locul unsprezece. Gigi Becali e un om
minunat, admirabil, l-am văzut făcînd fel de fel de acte de filantropie. M-am
dus şi eu într-un moment greu din viaţa mea şi l-am rugat să mă ajute: Domnule,
mă dă afară din apartament, i-am spus, împrumută-mă şi pe mine cu şaptezeci de
mii de euro! Nu-ţi dau, eu nu fac bine.
Ceauşescu despre Neagoe Basarab
Întorcîndu-ne la bătălia pentru spirit, una
dintre ele se dă, s-a dat aici la Curtea de Argeş. Eu am dat o bătălie mare în
1971, bătălia pentru cel mai mare gînditor român creştin, pentru cel mai
reprezentativ gînditor român, Neagoe Basarab. În acel moment, nişte oameni
făcuseră un fel de conjuraţie la Bucureşti să ne convingă că Neagoe Basarab nu
e Neagoe Basarab. Eu, cu adevărul
în mînă, eram gata-gata să cad. Mă spijinisem de domnul Năstase, Dumnezeu să-l odihnească.
Mi s-a dat telefon de la Bucureşti şi mi s-a spus că m-am grăbit. Se anulaseră
toate manifestările şi ni s-a spus să facem ceva discret, să nu se audă. Atunci
Curtea de Argeş a luat angajamentul să salveze obrazul naţiunii române şi să
facă măcar aşa, ceva să nu se treacă peste acest lucru fără a fi punctat.
Totul ar fi fost perfect dacă nu-l punea Dumnezeu pe bietul nea Nicu, provocat de Baconsky care i-a
spus: Tovarăşe Ceauşescu, dumneata ai dat tezele alea din iulie să facem
literatură politică. Nu se poate, ori facem literatură, ori facem politică.
Ceauşescu citise un articol frumos din care pierise o virgulă dintr-un text al
lui Haşdeu. Textul trebuia să fie aşa: acest monument de literatură, virgulă,
politică, virgulă, filosofie. Dar mîncase ăla virgula şi ieşise: acest
monument de literatură politică. Ceauşescu reţinuse termenul şi i-a zis: Tovarăşul Baconsky, ştii, literatură politică nu se face de cînd dădurăm noi
tezele politice din iulie, nici de cînd e partidul comunist la putere,
tovarăşi. Dacă noi nu ştim ce făcea Burebista, că nu scria, dar ştim ce-a scris
un voievod, Neagoe Basarab, acu patru sute şi ceva de ani!? Dacă iei dumneata
învăţăturile c-au apărut, vezi că se face, tovarăşi, literatură politică.
Evident, primul care a făcut pe el şi n-a ştiut pe ce uşă să iasă era ăla
care conducea toată belirea mea şi înăbuşirea Curţii de Argeş, Dumnezeu să nu-l
ierte. Este singurul om de care, cînd am auzit că moare, mi-am zis că mă duc să
mă îmbăt, sinistra creatură Miron Constantinescu căruia Gheorghiu-Dej îi
spusese că are sarcină de la Stalin să se ducă s-o împuşte pe tovarăşa Ana
Pauker. Trăieşte Dan Berindei şi vă poate spune cum a dat telefon şi a zis: Nenoriciţilor,
imbecililor, a trecut sărbătoarea lui Negoe şi n-aţi dat în presă!. Păi n-aţi
dat dumneavoastră ordin să nu se facă nimic?!. Imediat să faceţi mîine
manifestare!. Evident, imediat m-am trezit la Bucureşti cu Mohan şi cu
Toceşilă, după care am trîntit la Curtea de Argeş săptămîna culturală de o
săptămînă. Cine credeţi că a deschis, ca în Scrisoarea pierdută, manifestările
şi a elogiat înţelepciunea partidului comunist? Mihai Bârza, n-am nimic cu el,
pentru că dăduse un aviz la Comitetul Central al Partidului Comunist şi spusese
că Dan Zamfirescu este un îndrăcit, să nu se facă nimic cu Neagoe Basarab, că
are dreptate grecul. Şi l-a potolit. Şi aşa am reuşit să facem noi aici la
Curtea de Argeş bătălia care rămîne în istorie pentru Neagoe Basarab. Acele
manifestări splendide s-au eternizat într-un volum de zece mii de exemplare,
scos la Curtea de Argeş. Acuma am ajuns la bătălia finală pe care şi-a asumat-o
domnul prefect şi subprefect.
Am pornit să fac o ediţie de lux a
învăţăturilor lui Neagoe Basarab
Am demarat lucrul la o ediţie de lux,
în acelaşi timp vom traduce învăţăturile în franceză, în engleză şi în
italiană, ca să citească şi ăia din Italia care îl au pe Machiavelli. Eu voi
face o ediţie de lux a învăţăturilor împreună cu Erasmus din Rotherdam care a
scris în 1516 şi cu Machiavelli care a scris în 1513. Veţi avea surpiza să
vedeţi că românul nostru care a fost pus după ăştia, îi priveşte de sus, îi
depăşeşte de la distanţă. Pe Erasmus care vrea să facă un fel de filosofie
creştină, dar de fapt face speculaţie de filosofie, nu creştinism ca forţă
politică în creştinism. Îl depăşeşte şi pe Machiavelli în machiaverlicuri. Şi-o
să ziceţi: Cum adică? Iacă aşa. Machiavelli nu ştia un lucru. Credea că omul nu
e decît o fiinţă pe care o sperii şi-o plăteşti, iar dincolo de asta nu mai e
nimic. Ca la Gogol, dacă citeşti Revizorul,
te amuză toată piesa şi la sfîrşit constaţi că amărîtul ăla care rîsese nu e
nici măcar revizorul.
Ştefan cel Mare a făcut din creştinism forţa
morală a moldovei
Omul are şi un suflet. Şi este un om anume
care a învăţat asta de la Ştefan cel Mare, care la rîndul lui a învăţat de la
Constantin cel Mare. Cea mai formidabilă formă de stăpînire a omului este să-i
cucereşti sufletul. Constantin cel Mare făcuse asta cînd oamenii mureau de
frica fiarelor. El le-a spus: Fraţilor, voi ăia creştini, eu am văzut crucea pe
cer. Mi-a arătat-o Dumnezeu. Puneţi-vă crucea la gît şi haideţi la luptă. Şi
atîta forţă le-a dat faptul că împăratul e ca ei cu crucea la gît încît l-au
bătut pe Maxenţiu. Ştefan cel Mare a aplicat asta în bătăliile lui şi a făcut
din creştinism forţa morală a Moldovei. Nicolae Bălcescu a dat cea mai
splendidă concepţie politico-creştină pe care o avem astăzi. Am reuşit un lucru
pe care românii pot să-l demonstreze, acela că se poate face politică mare
crezînd în Dumnezeu, crezînd în dreptate. Nu călcînd în picioare pe Dumnezeu şi
spunînd ce spunea Machiavelli, că dacă te încrezi în Dumnezeu eşti condamnat la
moarte. Ei, românii, au crezut în El şi-au cîştigat, cum şi noi am cîştigat
bătălia pentru Neagoe Basarab. Sper ca, în momentul în care îl vom da
publicităţii în trei limbi, vom arăta Europei ceea ce spunea Jean Francois
Rever, că Europa ori se leapădă de Machiavelli şi de politica machiavelistă,
ori nu mai există. El zicea că cheia politicii viitoare este să se găsească
morala cu politica. În afară de români, de Nicolae Bălcescu, de experienţa
noastră, nu este niciun popor care să fi demonstrat asta, afară de modelul lui
Nicolae Bălcescu, de poporul evreu, vechiul popor evreu, care a creat Biblia,
din care Nicolae Bălcescu s-a inspirit şi care a arătat că spiritul şi forţa
spiritului este mai puternică decît orice altceva pe lume. Poporul evreu crede
încă în spirit, chiar dacă ne-a învaţat să credem numai în bani.
Se scrie enorm în literatura actuală
Există la ora actuală între noi un foarte, nu
vreau să zic cuvîntul ”mare”, e un cuvînt dificil, un foarte important scriitor
al literaturii actuale. Eu vă garantez, din tot ceea ce se scrie, va fi foarte
greu să se cearnă exact ceea ce trebuie să rămînă. Printre puţinii scriitori
care vor rămîne, îmi iau această responsabilitate, este şi George Rizescu.
Mi-am mai luat două responsabilităţi de critică în viaţa mea. Despre Paul
Anghel pe care oamenii încă îl contestă, el are duşmani care încă mai trăiesc.
El a scris cea mai fenomenală piesă, Săptămîna
patimilor, şi acel roman în zece volume, Zăpezile de-acum un veac, pe care oamenii nu le mai citesc. A fost
prima operă în care a fost reabilitat Carol I în cultura română. Prima operă
care a redat poporului român mîndria. Paul Anghel a fost un geniu şi eu voi
muri cu această convingere. S-ar putea ca
tinerii de azi să apuce ziua cînd se va confirma şi asta. Şi mai e Marin Sorescu. El a devenit un
truism acuma. Că este geniu, da, s-a spus pe toate
drumurile. S-a spus şi despre mine că sînt un geniu, la
fel cum i-ai spune unui chior că e chior sau unui cocoşat că e cocoşat. Eu sînt
unul dintre ăştia. Zic: Bine, m-am obişnuit şi cu cocoaşa. D-aia am venit la
Curtea de Argeş, ca împreună cu dumneavoastră tinerii să proclamăm un scriitor
bun şi să mă verificaţi peste zece, cincisprezece ani dacă am avut dreptate.
George Rizescu este un scriitor satiric foarte important, este autorul celui
de-al doilea roman satiric care rezistă în cultura română de la Ciocoii vechi şi noi. Este creatorul
unui personaj care a intrat în conştiinţa noastră şi să sperăm va dispărea din
realitatea noastră, deşi, ştim bine, personajele caragialeneşti nu dispar
deloc. Au fost create o dată şi le întîlnim mereu. Ei bine, ce-a făcut
Caragiale pentru lumea de atunci, ce-a făcut Filimon pentru lumea de atunci a
rezistat. Ce a făcut George Rizescu în această
carte cu lumea de acum, va rezista. Igor Salvache românul să nu se confunde cu
Petre Roman. El e, da' să nu se
confunde. După evenimentele din decembrie 1989, a reuşit să cuprindă, să dea
formă de esenţă ticăloşiei, cinismului, imposturii şi demagogiei din epoca
tranziţiei, cu o artă asemănătoare cu a lui Brâncuşi, cel care în Măiastra a surprins esenţa zborului.
Culmea e că George Rizescu are vocaţia unui mare scriitor satiric, umoristic,
care te face să te simţi bine rîzînd. Să-ţi faci domnule o terapie de rîs ca să nu mori de necaz. Şi Caragiale
făcea la fel. El nu ne-a îngropat. Eu am făcut o
comparaţie cu Gogol. Puşkin cînd i-a citit Suflete
moarte, rîdea, rîdea şi la sfîrşit a zis: Aoleu ce tristă e Rusia noastră!
Vorbind despre această treabă, vă spun că românul în general n-a acceptat
teroarea de la medievali, pe aghiuţă-dracul l-au neutralizat şi n-au
aceptat idea că domnul acestei lumi e dracu şi nu Dumnezeu. Păi dacă Dumnezeu a
făcut această lume ca s-o dea dracului şi nouă ne-a rezervat-o numai pe aia de
dincolo, unde nici ulei nu e, nici ceea ce avem noi mai frumos pe lume. Ştiţi
de ce a făcut Dumnezeu femeia? După ce l-a făcut pe Adam, S-a uitat ce-o să
păţească nenorocitul de Adam în toată istoria neamului. Şi-a zis: Mă să-i dau ceva ca măcar în momentele de
fericire să zică şi el Doamne, Doamne! Şi i-a făcut-o pe Eva. Sigur că ea stă
pe capul nostru şi ne cicăleşte, dar noi bărbaţii cînd sîntem necăjiţi şi zicem c-am pierdut raiul,
îl avem lîngă noi. Nu ştim că sîntem încuiaţi, nu ştim să-l
cultivăm. Nu mai vorbesc de ăia cu articolul 200 de la Bruxelles, care caută în
spatele bărbaţilor. Aia e altă socoteală. Dar vreau să vă spun că singurul lucru mare
care ne face să trăim e că ne-a dat Dumnezeu această fiinţă alături, femeia. Ei, noi românii reuşim să rezistăm
transfigurînd în humor.
Era socotit să dispărem ca stat imediat
după revoluţie
Ce-a reuşit domnul George Rizescu în această
carte este să ne facă să petrecem ca în literartura de desfătare. Să petrecem
cu exponentele acestei demagogii, acestei escrocherii. Şi mai ales să ne arate
că, oricît de demagog şi de escroc este acest Igor Salvache, există unul şi
pentru el, un naş şi mai ”escroc” care să-l încondeieze. Capodopera acestei
cărţi este finalul, cînd vine KGB-istul care aranjase totul şi vede că pînă la
urmă toţi îl trăseseră pe sfoară. În aceste vremuri, cînd comedia este datină,
adică e prezentă peste tot, pentru că avem comedie şi la televizor în fiecare
seară, comedie amară, nu putem spune că nu trăim în comedie. Toată treaba este
să nu se transforme în tragedie. Eu sper totuşi că poporul român va învinge
chiar şi această nefericită tranziţie. Toate au mers rău în aceşti şapteşpe ani.
Numai că iarăşi e chestia cu coliva. Noi trebuia să dispărem imediat după
revoluţie. Da domn'e, au vrut să ne mănînce coliva în
'90-'91. Noi trebuia să dispărem imediat ca stat după revoluţie. Numai că n-a
vrut Dumnezeu. Altfel cum ne găseam aici cu toţii să-l cunoaştem pe autorul lui
Salvache? De aceea vă spuneam eu că George Rizescu este un erou satiric al
timpului nostru. Printre puţinele creaţii autentice şi viabile care vor rămîne,
şi acest ciclu de romane despre Igor Salvache se va număra printre ele. George
Rizescu ne învaţă să diagnosticăm timpul, dar nu pentru a ne prăbuşi în
calamitatea lui, ci pentru a ne da posibilitatea ca rîzînd să facem faţă celei
mai grele încercări la care ne-a supus istoria (chiar dacă ea aparent a fost
depăşită de timpul închisorilor şi al lagărelor de exterminare staliniste).
Este sensul creaţiei poate a celui mai înzestrat şi important scriitor satiric
din literatura română a momentului de faţă.
Discurs înregistrat şi consemnat de
Maria-Diana POPESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu