CLONȚ
DE RUBIN
Iulia Hașdeu – Nicolae
Labiș – Moș Nelutzu G – Tudor Gheorghe – Victor Roncea – Viorel Roman – Miron
Malega – Dumitru Ichim – Valeriu Anania – Chidananad Saraswati – Veronica
Anghelescu – Ioan Miclău – Anca Popescu – Sergiu Cilibidache – George Anca
Iulia Haşdeu
Himera
de este-n lume-adevărat
că-ndrăgostiţii au aflat
în germinal sau în brumar
avîntul altfel nesperat
e că-n himeră-şi fac hotar.
şi pacea serii de-o iubesc
cu umbrele ce amăgesc
natura chiar – augusta mamă
e ca-n visare se voiesc
şi de himeră nu au teamă.
ei rîd de vise-amăgitoare
şi nu se tem că omul moare
că-n timpul lui Homer mai speră...
sunt singuri fericiţi sub soare:
că fericirea – e-o himeră.
Nicolae Labiș
Albatrosul ucis
Cînd dintre pomi spre mare se
răsucise vîntul,
Și-n catifeaua umbrei nisipul
amorțea,
L-a scos un val afară cu grijă
așezîndu-l
Pe-un cimitir de scoici ce strălucea.
La marginea viții clocotitoare-a
mării
Stă nefiresc de țeapăn, trufaș, însă
răpus.
Privește încă parcă talazurile zării
Cu gîtul galeș îndoit în sus.
Murdare și sărate-s aripile-i
deschise,
Furtuna ce-l izbise îi cîntă-un surd
prohod,
Lucesc multicolore în juru-i scoici
ucise
Al căror miez căldurile îl rod.
De valuri aruncate pe țărmul sec și
tare
Muriră fără luptă sclipind acum
bogat.
Le tulbură lumina lor albă,
orbitoare,
Aripa lui cu mîl întunecat.
Deasupra țipă-n aer dansînd în
salturi bruște,
Sfidînd nemărginirea, un tînăr
pescăruș.
Războinicul furtunii zvîrlit între
moluște
Răsfrînge-n ochiu-i stins un nou
urcuș.
Cînd se-ntețește briza aripa-i
se-nfioară
Și, renviat o clipă de-un nevăzut
îndemn,
Îți pare că zbura-va din nou, ultima
oară,
Spre-un cimitir mai sobru și mai demn
*
Pasărea cu clonţ de rubin
S-a răzbunat, iat-o, s-a răzbunat.
Nu mai pot s-o mângâi.
M-a strivit,
Pasărea cu clonţ de rubin,
Iar mâine
Puii păsării cu clonţ de rubin,
Ciugulind prin ţărână,
Vor găsi poate
Urmele poetului Nicolae Labiş
Care va rămâne o amintire frumoasă...
1956
Mos Nelutzu G
Aşteptarea învierii
În grajdurile lui Augias
Grăjdarii plâng în pumni
Când iarna se-ndeasă în suflete.
În umbra de aprilie, săracă
Ies ultimii miei să pască
Prima iarbă cu creştet nins.
De năzdrăveniile cerului
În joaca de-a soarele şi neaua
Mirarea jertfei se- ascunde
În steaua purtată de magi.
Ghiocelul cu fruntea în frunza
Din toamna trecută de mult
Face mătănii la soarele cu dinţi.
Ies dezbrăcaţi în norii dimineţii
boboci de salcâm spânzuraţi de
destin.
Armăsari cereşti scăpaţi din frâu
Galopează pe puncte cardinale.
Aşteptata-nviere topeşte cu sânge
Albele zăpezi ale
mieilor.
Tudor Gheorghe
MANIFESTUL lui care
le-a stat în gât șlehtei Tismăneanu-Caramitru-Funeriu
Tagmă de profitori nedemnă de
înjuratura mea amară,
Luați-vă banii și năravul și
pricopsiți o altă țară.
Sarea din lacrimile noastre ați fi
vândut-o fără milă
Și din câștiguri v-ați fi luat în
tări mai calde altă vilă.
Ce demoni vi se strecurară în minte,
în inimă, în sânge
Să râdeți ca descreierații când țara
asta toată plânge?
Veți fi uitați! Nepoți de-ai voștri
poate își vor aminti cu silă
De niște rude-ndepărtate... Și-atunci
am să vă plâng de milă!
"Rai de Bărăgan":
Ţara geme şi se zbate
Prinsă-n laţul vostru de minciuni,
Ne-aţi vândut ieftin şi în rate,
Blestemaţi să fiţi şi-n rugăciuni.
Ne-aţi înstrăinat petrolul,
Aurul, pădurile şi noi
Împietriţi privim în golul
Sinuciderii din doi în doi.
Doamne, Fă, dacă se poate, să nu fure
nimeni timp de-un an
În această ţară cu de toate şi vom
face Rai din Bărăgan
Doamne, Fă, dacă se poate, să nu fure
nimeni timp de-un an
În această ţară cu de toate şi vom
face Rai din Bărăgan.
Vine vremea să daţi samă
Pentru câte rele ne-aţi adus,
În genunchi, la marea vamă,
O să cereţi dreptul la recurs.
Şi va fi tăcere lungă,
Dar veţi auzi într-un târziu
Cum se zbate spaima-n dungă
Şi vă sună-averile-a morţiu.
Doamne, Fă, dacă se poate, să nu fure
nimeni timp de-un an
În această ţară cu de toate şi vom
face Rai din Bărăgan,
Doamne, Fă, dacă se poate, să nu fure
nimeni timp de-un an
În această ţară cu de toate şi vom
face Rai din Bărăgan.
Si inca:
Strange-i Doamne la un loc
Si la de la fiecare
Nopti de lacrimi si de foc,
Zile fara pic de soare!
Da-le setea celor arsi,
Foamea lupilor la stana,
Si curajul celor lasi,
Fa-le ora saptamana!
Sterge-le numele, pierde-le neamul
Sa nu-i mai stie raul si ramul!
Sa-i bata grijile si nenorocul,
Sa-i insoteasca spaima si focul!
Sterge-le numele, pierde-le neamul
Sa nu-i mai stie raul si ramul!
Fa-i sa vada cum e cand,
Nu mai ai propria-ti casa
Si tu stai in drum plangand
Si ei trec si nu le pasa!
Cand e gerul ger de mori,
Scoate-i dezbracati afara
Pe sforararii fara sfori
Care-au saracit o tara!
Sterge-le numele, pierde-le neamul
Sa nu-i mai stie raul si ramul!
Sa-i bata grijile si nenorocul,
Sa-i insoteasca spaima si focul!
Sterge-le numele, pierde-le neamul
Sa nu-i mai stie raul si ramul!
Tudor Gheorghe i-a
răpit libertatea lui Șora la 30 de ani
de
Victor Roncea
Trei idioți,
Tismăneanu, Caramitru și Funeriu (înțeleg că li s-a alăturat și al patrulea,
nelipsitul Mîndruță, țuțărul lui Brucan), îl atacă pe maestrul Tudor Gheorghe.
Sub pretextul că ar fi "nostalgic-comunist". Asta au înțeles ei din
spectacolul magistral DEGEABA 30. Dacă chiar asta cred, nu pot fi decât idioți.
Tudor
Gheorghe explică, pentru oameni, însă: „Dacă asculți tot spectacolul, de la cap
la coadă, îți dai seama despre ce e vorba. Dar ei dacă nu au văzut spectacolul
și doar au luat fragmente... au scos din context. Spectacolul începe cu un
omagiu profund, adevărat și trist pentru cei care și-au dat viața în ’89,
pentru cei care au murit ca eu și noi să stăm liniștiți, să cântăm și să putem
să ascultăm aceste versuri. Se cheamă «Degeaba», dar nu pentru că nu s-a făcut
nimic în țara asta, ci pentru că o generație întreagă nu mai are încredere. E
țipătul de disperare al unei generații care se vede debusolată, care nu mai are
încredere în capacitatea creatoare a acestui popor, o generație care a fost
păcălită, care a tot așteptat și a tot așteptat și nu se întâmplă nimic. Despre
asta e vorba, nu că nu s-a făcut nimic. S-au făcut lucruri. A, că avem de
toate, da și e normal să fie așa. Fiecare înțelege ce vrea și ce poate".
Ce putem
spune despre cele trei lipitori ale sistemului din crescătoriile băsiste și
habarniste de astfel de nevertebrate, căpușe îngrășate și decerebrate, toți
trei adepți ai "muii" ca formă de exprimare în piața publică, deci
co-muiști?
Funeriu cică vorbește în numele celor care au
fost în stradă în decembrie 1989. Dar el n-a fost. Eu, care am fost, nu cred
prostiile debitate cu nesimțire de fostul ministru al educației lui Boc.
Personaj sinistru, care a acționat ca un ungur sub acoperire, militând pentru o
Lege de segreare etnică a învățământului, după un plan maghiar extremist, așa
cum a reliefat și un Institut al Academiei Române. Pentru cei care au uitat,
acest bou funebru a propus eliminarea Istoriei de la examenul de bacalaureat și
înlocuirea ei cu geografia, la profilul uman, determinând Asociația
Profesorilor de Istorie din România să afirme cu obidă: „Fără nici o
argumentare logică, apreciem că se săvârșește un gest absolut funest, cu
consecințe greu de precizat, din care se întrevăd, între altele, lipsirea
elevilor de cunoașterea propriei istorii – Istoria Românilor". Iar
regretatul academician Dinu C. Giurescu aprecia: „Punerea în aplicare a unor
atari prevederi va contribui în mod direct, prin școală, ca națiunea română să
devină, treptat, o populație cu un vag sentiment al identității sale. Țelul
ultim este ca noile generații să nu mai gândească la patrie, la rostul și
menirea României în Europa, să nu mai știe de aportul românilor la istoria și
civilizația europeană, să nu mai aibă sentimentul demnității naționale, nici
individual, nici colectiv” "În final – scria profesorul cu mare amaraciune
-, ne putem întreba de ce „Legea educației naționale” este intitulată așa? Ce
este „național” în ea?. Ea preconizează o educație în care nu se află
sentimentul și identitatea României. O putem socoti, cu temei, Legea educației
fără patrie”. Același bou cu ștaif afirma în plenul Parlamentului că
substantivul "coleg” este de gen neutru. Acum vine și ne dă lecții de
istorie în stilul stradal al tovarășilor cu muia în gură, înjurându-l la
propriu pe maestrul Tudor Gheorghe. S-a șters la gură?
Din cauza
tatălui oligofrenului de Caramitru Jr., care dirija de la balconul CC-ului
bombardarea Bibliotecii Centrale Universitare și a Muzeului Național de Artă,
"vedeta declanșării Diversiunii Teroriste din Decembrie 198" - după
cum l-a definit la scurt Mirel Curea -, era să-mi pierd viața, în timp ce
încercam să salvez operele de artă din Palatul Regal. Am câștigat dreptul de a
spune ce gândesc în stradă, începând cu 21 decembrie 1989. Acum trebuie să vină
și progenitura agentului Caramitru, țucălarul lui Iliescu-KGB, să ne spună cum
și ce să gândim? Și chiar și ce să ascultăm? Un idiot congenital poate să
discute viziunea unui compozitor de talia lui Tudor Gheorghe? Cu ce neuron?
Caramitru Sr. are încă să răspundă pentru multe. De la implicarea lui în
lovitura de stat din decembrie 1989, care a dus exact la morții aceia pe care-i
plânge cu ipocrizie ipochimenul cu ifose de Funeriu, la menajarea de care a
beneficiat din partea Securității pe vremea lui Ceaușescu, deși stătea cu un
cadavru viu ascuns în pod. Fantoma a SS și KGB. În locul lui i-aș pune o zgardă
lui ciuaua cu ochi bulbucați și spume de pitbull de pe Facebook. Să nu înceapă
să dezgroape prea mult morții "pe care-i mușcă și-n mormânt"
"șopârla care se crede iguană", după cum l-a prins în insectar și
Tudor Gheorghe în concertul DEGEABA 30 pe istericul oligofren. De altfel, pe
amândoi negrișorii: "Ce ne facem cu cățeii, care în numele ideii de
revoluției se îngrasă și-abia despachetați din fașă încep să scoată colții
tineri... și-ajung la rându-le lupi maturi și nu mai ai cu ce să-i saturi. Că
sunt școliți; și au pretenții. Sunt rude toți cu disidenții. I-a chinuit nomenclatura..."
de n-au mai putut, adaug eu. Numai la braț cu alt "școlit", de
Securitate - Mircea Dinescu.
Despre al
treilea șobolan politruc care sare cu gura la organele lui Tudor Gheorghe nu am
mai avea ce să spunem. Să ajungă să-l acuze de ceaușism și comunism pe Tudor
Gheorghe, fiu al unui fost deținut politic și poet sensibil anticomunist,
tocmai un propagandist bolșevic și nomenclaturist kominternist ca Tismăneanu,
fiul Ciungului venit pe tancurile sovietice, limbric stahanovist la Ștefan
Gheorghiu, care l-a sfredelit în sfincter pe Ceaușescu până când i s-a turtit
limba în timp ce ne edifica asupra marilor realizări ale comunismului de mânuță
cu tavarîș Măgureanu, este chiar culmea "prost-comunismului". Să
ajungi tu, guzgan roșu de Primăverii, unde-ai parvenit după ce ai fost fătat în
orașul Stalin de doi agenți NKVD, să te dezici de toată propaganda comunistă
din sânge și de taică-tu odată cu ea și să faci pe comisarul postcomunist
punând la zid fiul unui țăran anticomunist din Podari, Dolj, închis chiar de ai
tăi, este dovada unei negrofagii bolșevice cronice și a unei ticăloșii
patologice. Și fără leac, din câte se vede, studiind tasmanianul scatofag bun
de "Antipa". În Cazul Ana Pauker - Mihai Șora și-a dovedit și
necrofilia orală. S-a găsit vinovatul de relele din ultimii 30 de ani: Gheorghe
a lui Tudor! Doar se vede de la Moscova că Tudor Gheorghe e mai comunist decât
Șora, "n-așa?", cum ar fi zis tartorul Brucan! De fapt, stai! Acum e
totul clar: Tudor Gheorghe i-a răpit libertatea lui Șora la 30 de ani!
„Primește-i,
Doamne-n casa ta, pe cei veniți din Timișoara, Ei sunt ofranda cea mai grea pe
care ți-a trimis-o țara... Ce Lumina Lină ne-ndulcește moartea, celor ce-am
căzut în București...", plânge Tudor Gheorghe pe scenă în cântecul cu care
deshcide concertul blamat. Ce omagiu sublim!
În revista
Familia Ortodoxă din luna ianuarie se regăsește o profundă cronică a
spectacolului DEGEABA 30. Care se încheie cu amintirea momentului în care
tatălui lui Tudor Gheorghe, bădia Ilie Tudor, i s-a spus în închisoare, pentru
a-l îngenunchea în fața torționarilor NKVD, că fiul său este mort. La fel de
criminal s-a transmis și familiei chinuite de acasă, când au ajuns hainele
tatălui într-o boccea, fără nici o altă lămurire. Dar fiul i-a apărut în mod
minunat prin vis, într-un lan de grău, strigând "Tată, nu sunt mort!"
și bravul Ilie Tudor, coleg de temniță cu Părintele Dumitru Stăniloae dar și cu
Radu Gyr și Nichifor Crainic - poeții pe care îi cântă azi Tudor Gheorghe,
băgând în boală demonii - n-a cedat. A rămas, de altfel, verde ca bradul care
nici nu se îndoaie nici nu se frânge până în ultima sa clipă de viață
pământeană. „Maestrul Tudor Gheorghe ridică mâinile către generația tatălui său
și spune și astăzi: Tată, nu sunt mort! Prin poezia sa, prin reacția vie pe
care o are, prin trăirea transmisă prin arta sa, ne deschide o cale - aceea a
libertății și a demnității. E mai mult decât un simplu îndemn la luptă continuă
și la implicare, la bărbăție și, mai presus de toate, la iubire, pentru că
jertfa înaintașilor noștri să nu fi fost degeaba", conchide Sergiu
Ciocârlan în Familia Ortodoxă. Asta e. De aceea este atacat visceral Tudor
Gheorghe de libărcile pretins ale democrației. Demonii urii îi scarmănă.
Pe lângă
iubirea care-i arde pe cei trei guzgani guralivi de Facebook, mai este și
altceva care trebuie combătut: mesajul dur al lui Tudor Gheorghe privind
dictatura fără gratii vizibile în care trăim azi. Și, probabil, referirea
discretă dar mustind de inteligență, la toți ocupanții României, indiferent de
origini. O găsiți singuri. De altfel, Tudor Gheorghe a prevăzut atacul haitei
chiar în concertul său.
Ce mult
și-ar mai dori tovarășii să vină, din nou, cenzura... Pentru ei, însă, va veni
cenzura naturală: Istoria îi va scuipa din ea ca pe niște măsele stricate. Care
îl mușcă acum de fund pe Tudor Gheorghe... DEGEABA.
Viorel Roman
Romanii in laboratorul european / 33
/
n-au stat in acceptia occidentala si
se intreaba, ce rost are statul,
mai ales ca in est si vest e in
criza.
Dupa
jumatate de mileniu sub Sultanul turc si Patriarhul sau greco-fanario, a Tarulu
rus, nici Romania lui Cuza, nici Romania Mare cu Biserica Unita nu reusesc
unirea cu Roma, asa ca revine Moscova si dictatura ortodoxo-comunista
lichideaza Biserica Unita cu Roma, individualitatea, intelectualitatea,
proprietatea, drepturile omului, standardele de civilizatie occidentala si
reinstaleaza colectivismul, autocratia orientala dupa o Cortina de Fier
inpenetrabila.
Dupa
prabusirea Lagarului, Sfantul Papa Ioan Paul II si Sfantul Parinte Francisc,
sprijina revenirea Romaniei in Europa., dar aquisul comunitar, codul canonic
romano-catolic, performanţele impuse de economia de piaţă statului si
cetateanului sunt incompatibile cu colectivismul, devalmasia moldo-valaha,
simfonia dintre Stapan si BOR, rit, glie, neam. Marsul camasilor albe al
Frontului salvarii ortodoxe asupra Bucurestiului esuiaza si Dragnea ajunge in
„Beciul Domnesc“. Statul e in criza si milioane se bajenesc, „voteaza cu
picioare“, expresie din USA, fug in Europa.
Revin rusi?
La Bucuresti unire cu Roma se amana la calendele grecesti, Biserica Unita cu
Roma, Scoala Ardeleana nu trece Carpatii. Criza din cele mai mari state
ortodoxe, Rusia si Romania, e surprinzator de asemanatoare si a sosit vremea
unei reinventari a statului lor oriental, confruntat cu occidentalizarea.
Vladimir Putin, tar al imperiului si bisericii ruse, e hotarat sa incheie
experienta indoielnica a ultimile trei decenii. Moldo-valahii se intreaba inca:
Moscova sau Roma?
Romanii in
laboratorul european / 29 /
cu mentalitati si viziuni ce difera de
la o tara, cultura la alta. Prejudecati. Viziunea …
1. Franceza
: Ai două vaci, faci grevă pentru că doreşti să ai trei vaci.
2. Italiana
: Ai două vaci, dar nu ştii unde sunt. Pleci în pauza de prânz !
3. Germana :
Ai două vaci, le reproiectezi să mănânce o dată/lună şi să se mulgă singure.
4. Elvetiana
: Ai doua vaci, nici una nu-ţi aparţine si facturezi celorlalţi cheltuielile.
5. Britanica
: Ai două vaci, amândoua sunt nebune.
6. Americana
: Ai două vaci, vinzi una şi o forţezi pe cealaltă să producă cât patru.
7. Ruseasca
: Ai două vaci, le numeri şi afli că ai 5, 10 … deschizi altă sticlă de Vodka.
8. Japoneza:
Ai două vaci, le reproiectezi să fie de 10 ori mai mici şi să producă fiecare
cat 10.
9. Chineza :
Ai două vaci, 20 le mulg, productivitate înaltă şi arestezi reporterul ca
publica asta.
10. Indiana
: Ai două vaci, te închini la ele.
11.
Romaneasca : Ai doua vaci. Costuri cât de zece, mulgi numai una, alergi
bezmetic printre ele, mai aduci rude, personal pentru alte doua (care-s
sterpe!), dai faliment şi dai vina pe bou.
12.
Olteneasca : N-ai nici o vacă. Cumperi doua cu împrumut de la stat, accesezi
fonduri structurale UE şi-ţi faci vila pe care o declari grajd. Reziliezi
contractul (regiunea e calamitată!) te muţi in Banat şi o iei de la capăt.
Ceilalţi se uită "ca viţelu' la poarta nouă" a vilei, pardon .. a
grajdului.
In
capitalism ai 2 vaci, vinzi una, cumperi un taur, cireada creste, vinzi şi ieşi
la pensie. din Internet
Romanii in laboratorul
european / 28 /
Dupa 30 de ani
tarile din
Lagarul ortodoxo-comunist respira usurate ca au scapat de cosmarul
marxist-leninist din spatele Cortinei de Fier ermetic inchise, dar a aparut o
frustrare si nemultumire in est. Cu Revolutia din 1989 revine „normalitatea“,
ea n-a schimbat brutal mersul omenirii ca cea Franceza,1789, sau Rusa, 1917.
N-a fost o Revolutie adevarata, a fost furata? Nici unda, nici alta, renuntarea
pasnica la Imperiul minciunii, la Secretizarea esecului modernizaraii fara occidentalizare,
e revolutionara.
Tarile
catolice revin la valorile si normele lor „normale“, chiar daca Polonia si
Ungaria uneori se razvratesc. Insa in cele mai mari tari ortodoxe, in Rusia si
Romania, imitarea valorilor, legilor si institutiilor straine lor, e o
umilinta, atentat la demnitate, iar invazia in Europa/ UE a musulmanilor si
idolatrilor afro-asiatici, casatoriile intre homosexuali, basca political
correctness din USA, pune bomboana pe coliva, dispare admiratia fara margini
pentru statul liberal din vest.
Putin, capul
statului si bisericii, revine la traditia imperiala a celei de a „Treia Roma“,
Chestiunea Orientala. Rusii se ridica astfel din genunchi, la ortodocsii
moldo-valahi, frustrările și dezamăgirile, antioccidentalismul lor atavic, iese
la iveala in Marsul camasilor albe (la legionari erau verzi, nazisti brune,
fascisti negre) asupra Bucurestiului, dar fara succes si Dragnea ajunge in
„Beciul Domnesc“. Cu PIB/pe cap de locuitor, nivel de trai, mai mare ca in
Rusa, Romania l-a ales recent inca cinci ani pe Iohannis si merge pe calea
„normalitatii“ europene. “It’s the economy, stupid!”
Romanii in laboratorul european / 27
/
Asteptand revolutia.
Pasoptismul
si vocile sale, ed. Humanitas, Bucuresti 2019, de Ioan Stanomir e răspunsul
unei necesități. Cum ne integram in Europa / UE romano-catolica, ca
greco-ortodocsi fara a luat act de existenta si experienta Biserici Unite cu
Roma din Transilvania, care din 1698 nu trece Carpatii teologic, ci numai
cultural, 1948-1989 a fost interzisa, prigonita si e azi e margnalizata? Este
suficienta imitarea tehnico-stiintifica (China o foloseste cu succes) sau
institutionala, pe linia culturala, pasoptista, masonica, avand in vedere ca
acquis-ul comunitar, codul canonic catolic e clar inaccesibil ortodocsilor
moldo-valahilor si astfel statul lor in criza? Continuam „Forme fara fond“ si
„Zicem ca ei si facem ca noi“? La Limes, care e optiunea fundamentala? Orient
sau Occident?
Dupa
desfiintarea Sfantului Imperiu Roman de Natiune Germana, Gott ist tot! Gott bleibt
tot! Und wir haben ihn getötet! / Dumezeu e mort! Dumezeu ramane mort! Si noi
l-am omorat! Nietzsche. Ramase astfel fara Dumnezeu si Imperiu națiunile
europene se reinventează în romantism (urmeaza nationalism, socialism, fascism,
comunism …), ca pasoptistii in Principatul Romania. Dar si sub dinastia
catolica, adusa tot de ei, pentru ca Unirea lui Cuza si Kogalniceanu si cu Roma
trena si Moscova protesta, si cu monstruasa coalitie, se merge neabatut pe
linia culturala, masonica si dupa Marea Unire, Cântarea României a lui
Ceaușescu, de fapt pana azi.
Menajand
devalmasia stramoseasca si a „Treia Roma“, mesajul nationalist si chiar
antisemit al pașoptiștilor e folosit in propaganda de partid și de stat pana la
Revoluti, 1989, da ea e furata si statul e in criza. Cinci milioane, tineri si
talentati, ca pasoptistii, fug in occident, dar nu-s romantici, nu revin cu
entuziasm si sacrificiu de sine sa faca legatura baronilor moldo-valahi cu
vestul, ca pasoptistii. Diaspora denunta duplicitatea, obligand conducerea
superioara de partid si de stat in simfonie cu BOR, la masuri discriminatorii
la vot, bataie, gaze lacrimogene si organizarea unui mars al camasilor albe
(ale fascistilor erau negre, legionarilor verzi …) asupra Bucurestiului.
Bineintales
ca eseul lui Statomir, moldovean, profesor la Bucuresti, pleaca de la vocile de
sirena pasoptiste, culturale, umaniste, masonice, dar informatiile sunt bogate
si pot fi transpuse, citite, fara efort, si in cheia politico-religioasa de
azi. Asteptand revolutia.
Miron Manega
O omisiune vinovată:
Catedrala Mântuirii Neamului a fost ideea lui Eminescu
Catedrala
Mântuirii Neamului, a fost un deziderat istoric care niciodată, până acum, nu a
putut fi împlinit. Iar cel care a avut ideea ridicării unui astfel de edificiu
a fost chiar Mihai Eminescu.
Cel care a
semnalat prioritatea istorică a lui Eminescu în formularea ideii acestui
proiect a fost Ioan Slavici, în 1924, într-o relatare apărută în revista
„Arhitectura”: „Când a sosit la Bucureşti vestea că Curcanii noştri au cucerit
reduta Griviţa, Eminescu şi eu am chibzuit să publicăm în Timpul un articol, în
care arătam că Ştefan-Vodă cel Mare, de fiecare victorie câştigată pe câmpul de
război, zidea întru mărirea lui Dumnezeu câte o mănăstire, şi stăruiam ca
românii din zilele noastre să ridice şi ei o catedrală la Bucureşti, unde nu e
nici o biserică mai încăpătoare, în care mulţi creştini să se roage împreună
pentru binele obştesc". Deci acesta era contextul și sensul pe care
Eminescu îl atribuia unui asemenea proiect.
Dar n-a fost
doar atât. Într-un interviu publicat în ianuarie 2010, în ziarul „LUMINA”,
academicianul Tudor Nedelcea vorbește mai pe larg despre această idee și despre
momentul în care marele poet și jurnalist a folosit expresia ca atare
(Catedrala Mântuirii Neamului). Era în 1881, când în spațiul public se iscase o
dezbatere privind înființarea unei mitropolii catolice la Bucureşti și
ridicarea unui edificiu monumental pe măsură. Propunerea venise din partea
cercurilor austro-ungare şi maghiare, care încercau să speculeze faptul că
regele Carol I era de religie catolică.
Eminescu a
fost primul din România care a luat atitudine împotriva acestei pledoarii,
publicând în ziarul „Timpul“ şi câte trei articole pe număr, prin care arăta
parlamentarilor că nu este normal ca în capitala unei țări ortodoxe să se
ridice o catedrală catolică, atâta timp cât nu există una ortodoxă. El a
demonstrat atunci - sublinia academicianul Tudor Nelcea - că cel care urma să
fie numit în scaunul acestei mitropolii catolice, contele Peoli, era de fapt
spion. Iar faptul că Vaticanul l-a retras pe acest monsenior a arătat că
argumentarea sa era întru totul justificată. De asemenea, Eminescu l-a somat
public pe regele Carol I să aleagă între a fi de partea religiei supuşilor săi
sau de partea religiei familiei sale.
În cele din
urmă, regele Carol nu a aprobat înfiinţarea acelei catedrale. În această
situaţie, Eminescu a venit cu ideea înfiinţării unei Catedrale a Mântuirii
Neamului, propunând și sursa de finanțare: Loteria Națională.
Ideea nu a
căpătat rădăcini. Proiectul a fost reluat și dezvoltat de Patriarhul Miron
Cristea, dar nici în timpul lui nu s-a putut demara, iminența celui de-al
doilea război impunând alte priorități. A urmat regimul comunist, când nici nu
se putea pune problema. După 1990, Patriarhul Teoctist a reluat ideea, dar
moartea sa intempestivă a blocat din nou demararea proiectului. Acesta a fost
materializat, în forma şi cu logistica pe care le știm, de Patriarhul Daniel.
Din păcate
la ceremonialul de sfințire a Catedralei Mântuirii Neamului, în toată acea
aglomerație festivă, organizatori și vorbitori, mireni și clerici, au uitat să
menționeze acest fapt extrem de important, că IDEEA ACESTUI PROIECT MĂREȚ I-A
APARȚINUT LUI MIHAI EMINESCU! Păcat! Sau rușine!
Dumitru Ichim
SEMNĂTURA DE AUR A
SPICULUI
In fiecare
ființă umană există undeva , în partea de răsărit a sufletului, ceva ca o
prisacă, un loc de taină, o poiană ascunsă în care în momentele cele mai grele
din viață te retragi pentru a te reculege. Numai de pe acolo te poți ''culege
din nou''. Uneori te poți ''culege'' destul ca să porți merge mai departe,
alteori rămâi să-ți cauți cioburi din ''inima zdrobită'' pe sub rugii de mure
sau așchiile unui apus împrăștiat printre hribării înveninate. Inseamnă că nu
ai ajuns încă la locul adevărat al ''culegerii.
Am încercat
de multe ori să-i definesc locul sau timpul și toate încercările cugetului meu
s-au oprit ca la o poartă de lemn precum cele povestite cu dalta prin
Maramureș. Rațiunea m-ar duce la un geografic al memoriei, dar locul acela e
izvodit numai de inimă de aceea niciodată nu i-am putut opri hiperbioticul nici
cu penița, nici cu penelul. Nu este nici moarte, nici viață, ci numai o
nostalgie după ceva care ți se pare că a fost, o hălăduire orfeică pe tărâmul
lui Thanatos.
Pe drumul
acela am luat-o razna de la verbul bătătorit de turmele verbelor cu clopot
pentru că mă prinse un dor de moarte după el. Am dezlegat cărarea de lângă
troița lui ''a fost odată...'' și hai la drum!
Nu știu de
ce întotdeauna când se vorbește de om se folosește prezentul. E un nonsens.
Omul ''a fost'' sau omul ''va fi '' tocmai pentru faptul că omul ''nu este''.
Numai El s-a recomandat ''Eu sunt Cel ce sunt'', dar pe om l-a creat după
chipul lui Alfa (cel care a fost) și după asemănarea lui Omega (cel care va
fi). Despre Adam se spune că ''a fost odată'' și din coasta lui a fost creată
''niciodată'' și de aceea adevărata poveste a omului începe cu ''a fost odată
ca niciodată''.
...și am
întrebat pe păstorul de la piciorul plaiului cine ''a fost'' cel care pentru
care clopotul de la schitul de sus atinge luceafărul numai într-o parte de
parcă funia ar fi fost trasă de un brad rănit la picior. Ciobanul se uită la
mine ca și cum ași fi fost nemernic prin ținuturile acelea și-și începu
povestea despre un prinț al munților și al ''glăvilelor'' ciobănești și cum a
fost la nașterea lui. După ce a venit pe lume copilul, ușa s-a deschis și un
înger desculț a intrat tiptil în casă și s-a așezat cuminte pe o laiță. Era
îngerul păzitor al copilului. In mână avea o creangă de luceafăr abia înflorită
și când părinții au întors capul spre neobișnuitul oaspete acesta puse degetul
la gură și le făcu semn să asculte la fereastră. Pe prispă,de pe culme,
coborâseră ursitoarele și abia se auzeau pentru că deși martie iarna părea că
se răzbună din toate vifornițele ei. Zice una '' Purces-am tot pământul și-am
rătăcit tot ceriu/ dar n-am în straița sorții nimic pentru Valeriu.'' A doua
încalte , deși abia se auzea din cauza viforului, și mai și, ghicindu-i timpul,
vadul ''Va fi sărac în lume ca'n vârf de munte bradul/ ce stă'n pridvorul
lunii cu fulgerul sub scară,/ mereu flămând de ceruri, iar pita lui - amară.''
Tatăl copilului se uita la înger , cu mâna dreaptă acoperindu-și gura de
spaimă, dar acesta dădea din cap afirmativ, în semn de consolare,în vreme ce
altă ursitoare continuă ''Nu va avea palate, nici aur, nici moșie/ nici ceasul
de puiește norocu-n răgălie/ și nici odihna bălții, nici țarini, heleșteie,/
tot singur ca un vultur genunea'n dor să-și beie.''
Ce vor mai
fi spus nu se știe pentru că vifornița de afară smulgea copacii șuierând, cert
e că îngerul cu bastonul în mâna stângă se ridică de pe lavița de lângă cuptor
și binecuvântându-l cu dreapta continuă și el, puțin mai altfel ''Sărac te
naști ca neamu-ți ce'n sfinte cărți ți-l caut./Nu plânge ce ursirea pe plaiul
tău înhribă/ că neamul îți vei strânge la Cina din colibă./ Ca semn de cărți
izvorul altarelor pădurii / te-o învăța să murmuri genunile Scripturii./ Sub
spicul slovei tale crescut ca din vioară/ Cuvântul va fi Mire și nunta-I va fi
țară./Din stih să-ți odrăzlească și dorul și bobocul/amirosind ca nardul când
întâlnește focul,/ să fie precum nuca, amar numai la coajă,/ tot ce atingi doar
farmec și grâu nuntind sub mlajă./ Cu ce îți las în leagăn vei toarce veac în
clipă.'' / Si îngerul își smulse o pană din aripă.''
... m'am
despărțit de păstor și cu frică urcam spre prisaca lui ''a fost odată ca
niciodată.''Aceasta a fost povestea omului, prietenului și poetului până la
puntea întreită de aleluia. Până aici a fost umbra de la pana de înger. Mai
mult decât aceasta nici un slujitor al cuvântului nu poate râvni mai mult. Dar
pomenirea veșnică adusă neamului dintru ale neamului, nu sunt numai cărțile
lui, ci Cartea Impărăției. Orice ierarh înaintea semnăturii desenează semnul
unei cruci. Părintele Anania, chiar ca slujitor al Cuvântului, va rămâne
original prin heraldica spicului de grâu ca o semnătură de aur în ''reavănul
pământ'' românesc.
Chidanand Saraswatiji
Dharana
"Dharana,
the sixth limb of yoga, is single-minded concentration, singlepointedness.
Asana teaches us to control the body, Pranayama the breath. Pratyahara the
senses. Dharana teaches us to control the mind.
Usually, our
minds are the masters and we are the slaves. Our minds are filled with anger,
jealousy, lust, greed, fear and desire, and we run around like servants
answering every beck and call of the fickle mind. Through Dharana, we learn
that we are the masters and the mind is the slave.
One of the tools
used to concentrate the mind is the use of a mantra - a sacred word or phrase
of spiritual significance and power that is used as a single point of focus. It
has been said that without yoga, mantra is not fruitful, and without mantra
yoga is not accomplished. Therefore, both yoga and mantra should be practiced.
The practice of these two can lead to the attainment of God.
There is a
famous mantra that says "So hum." It means: "I am that. I am the
one with the universal energy. I am part and parcel of all that exists. I am
one with God." Through meditation, and the use of this mantra, we catch a
glimpse of that realization. We catch a glimpse of and can attain God."
Veronica Anghelescu
Dragi prieteni,
Elaborarea unei publicații a făcut
mai tot timpul parte din viața mea. Este o muncă în folosul comunității noastre
artistice și culturale pe care o desfășor cu bucurie, entuziasm, dragoste
pentru toți cei care aleg să creeze.
Vă invit, așadar, să parcurgeți
primul număr al Revistei Integration, în care veți regăsi articole de:
Adrian Georgescu
Andrei-Tudor Bulus
Cristina Uruc
Diana Săsărman
Florin Răducanu
George Anca
Iulia Iosif
Roxana Moldovan
Valentin Petculescu
și subsemnata Veronica Anghelescu
Să ne auzim cu bine până la numărul
100!
https://integration.name/2020/01/31/numarul-1-31-ianuarie-2020/
Ioan Miclau
IN MEMORIAM
Dedic aceste rânduri în felul unui
necrolog celui ce a fost Ionel Iacob-Bencei, artistul, scriitorul, poetul și
epigramistul de geniu al României. S-a născut în localitatea bănățeană Bencecu
de Jos la 18 decembrie 1940, iar anul acesta, când urma să pășească în cei 80
de ani, Dumnezeu l-a chemat la ceruri. A închis ochii în duminica lui 26
ianuarie 2020, în liniște și pace,
pentru a pleca în lumea eternității. Îngerul Dreptății îi ridică sufletul în
lumea în care îl așteaptă bunii și străbunii săi.
L-am cunoscut din cărțile lui, din
poemele lui în dragul lui grai bănățean, din epigramele sale, care deseori
„frigeau”, dar cu iubire de educație și bunele simțuri ce le dorea generației
sale, talentul său viguros, întotdeauna optimist, venea printr-o inspirație de
geniu, dar și a simplității copilului crescut într-o frumoasă tradiție și grai
specific bănățenesc, încât era o plăcere să îi citești orice scrieri trecute
prin filtrul imaginației sale. Vorbeam de multe ori prin scrisorile noastre, și
îi spuneam: „Leatule” (fiindcă suntem născuți în același an și lună), chiar
dacă nu ne-am întâlnit noi, mie mi se pare că la Oradea, în Parcul Muncitoresc
(pe atunci) ți-am ascultat a cea poemă hazlie cu ”Ioța” plecat pe la mare,
prins în multe întâmplări de pomină, iar orădenii te urmau prin aleile
parcului, ca să-l vadă mai bine pe Ioța, desigur și eu, care pe atunci eram un
lemnar iubitor de arte!”
Vremile vremuiesc, așa ajung eu a fi
un român-australian, cu mâna lui Dumnezeu luat de păr și pus în darul cel pe care
mi la dăruit la botezul nașterii mele la Biserica din satul meu natal, să
iubesc cartea și să mă apuc de a scrie versuri.
Iată că la biblioteca familiei mele,
botezate din drag de versurile eminesciene, biblioteca ”Mihai Eminescu”, veni
îngerul cel bun a lui Ionel Iacob-Bencei, Robul lui Dumnezeu și al epigramei,
care ne-a dăruit nouă românilor-australieni din scrierile și cărțile sale cele
mai valoroase.
Ca un omagiu adus acestui genial
scriitor și epigramist român, trecut acum la eternitate, dar devenind o piatră
de hotar în cultura și literatura română, etern rămas al Societații de cultură
timișeană Ridendo și valoros arhetip, model, generațiilor de tineri scriitori
și iubitori ai graiului popular local, doresc să redau, din evidența
bibliotecii noastre, titlurile cărților dăruite nouă românilor australieni, și
nu doar lui i.m.gepianu, deși pe fiecare primă filă de carte inimosul om de
cultură I.I.-Bencei îmi dăruia un frumos autograf, care-mi întărea dragul de
arte, de poezie și de limba noastră românească.
Cărți
dăruite:
- Epigrama
iacobină de la începuturi până în anul...2006,
- Dă dor, dă
jale, dă drag,
- Risipite
prin sertare,
- Ionii
epigramei românești, (I.I.-Bencei + Nelu Vasile)
- In
Memoriam – Dimitrie Jega, volum selectiv îngrijit de I.I.-Bencei
- Un senior
al epigramei – Dimitrie Jega –I.I.-Bencei
- Cățelușul
„Fulger viu” - Dimitrie Jega, plachetă îngrijită de I.I.-Bencei, cu ilustrații
de Ștefan Popa Popa’s.
- Trei
Epigramiști Români -volum selectiv și antologie, îngrijit de scriitorul
I.I.-Bencei.
(Sus pe coperta din față se clarifică: Ion
Diviza- Basarabia, Ionel Iacob-Bencei – Banatul timișean, Ionel Stoiț - Banatul
sârbesc.
- Plecat-au
șapte din...U.E.(R) – volum de epigrame, selectiv și antologic, îngrijit de
Ionel Iacob-Bencei și Nicolae Bunduri. Cartea prefațată de Prof. univ. dr.
Ștefan Buzărnescu.
Poeziile și epigramele autorului de
la Ridendo Timișoara, publicate uneori și în cărțile mele sau în revista „Iosif
Vulcan”, scoasă pe fundalul bibliotecii „Mihai Eminescu”, sunt foarte multe.
Corespondențele noastre sunt la fel sunt interesante. Numai timpul să ne fie
favorabil și dăruitor... voi încerca să le publicăm pentru a nu fi pierdute,
fiindcă sunt așchii de lumină binefăcătoare celor ce le citesc!
Stimatei Familii Iacob Mirela,
Doamna
Mirela,
Suntem
îndurerați de plecarea dintre noi a bunului prieten și de geniu artist al
Epigramei românești, Ionel Iacob Bencei de la ”Ridendo”-Timișoara, la cele
veșnice. Dumnezeu să-l odihnească în pace și iubire! La biblioteca românească
”Mihai Eminescu”- Cringila,N.S.W. Australia, avem dăruite de autorul Ionel
Iacob-Bencei multe și frumoase cărți, dăruite nouă românilor australieni, avem
și poze de aleautorului plecat la eternitate.
Vă trimit una când împlinea vârsta de 70 de ani.
Am să mai lucres zilele astea la o
prezentare, mai ales cu cărțile dăruite de inimosul și ”Leatul meu de vârstă”,
adevărat și întotdeauna sincer prieten, chiar și atunci când ne mai ”frigea”în câte
o epigramă, fiindcă înspre însănătoșire spirituală și de educație era
inspirată. Am dori ca mulți artiști tineri să-l ia de exemplu pe Maestrul Ionel
Iacob-Bencei.
Vă dorim un An Nou-2020 plin de sănătate,
de împăcare și iubire!
Cu ales respect,
Ioan
Miclău Gepianu
1/30/2020
Dragă Domnule Miclău,
Tata v-a
iubit și prețuit nespus. De multe ori îmi povestea despre Dvs. și tot ce
întreprindeți, cu dragoste pentru oameni, spirit și români.
Vă mulțumesc
pentru mesaj. Rămâne un gol de necompletat, în care trebuie să fiu puternică,
pentru că așa am învățat de la Tata, și să am grijă de mama. Pentru ea e cel
mai greu.
De acum înainte eu voi gestiona mail-ul lui și,
după ce lucrurile se așează puțin, așa cum am vorbit și cu mulți din confrații
lui zilele acestea, ne organizăm să întreprindem
ceva pentru a-i duce munca și amintirea mai departe.
Numai bine,
multă sănătate!
Cu drag,
Mirela Iacob
Cu tot
sufletul doresc și rog pe Dumnezeu să fie alături de Dumneavoastră!
Cu drag și
multă prețuire,
Ioan Miclău Gepianu
2/2/2020.
Anca Popescu
Sergiu Celibidache:
filosoful cu baghetă
Puține
personalități din România au atins vreodată gradul de complexitate al fostului
mare dirijor. Doctor în patru discipline, obsedat de muzică și de budism,
creator de sisteme de interpretare revoluționare, perfecționist agresiv,
Celibidache rămâne și astăzi unul dintre cei mai fascinanți și controversați
muzicieni ai secolului trecut.
Pe 15 august
1996, la o zi de la decesul lui Sergiu Celibidache, prestigioasa publicație
americană „The New York Times” îl descria, într-un necrolog dedicat, ca fiind
„una dintre marile enigme ale secolului al XX-lea”. Poate fi o figură de stil,
desigur, dar retrasând etapele vieții lui Celibidache, nu poți evita senzația
că, poate, ceva îți scapă. Că imaginile, relativ puține care au rămas din
concertele sale, îți învăluie personajul într-o și mai mare aură de mister, în
loc să-l clarifice.
Dacă ar fi
să alegem un singur cuvânt care să rezume de-o manieră cât de cât coerentă
personalitatea lui Celibidache, poate că acest cuvânt ar fi „nonconformist”.
Întreaga sa viață pare plasată între poli ai improbabilului. Tatăl său îl vedea
conducător, poate chiar politician. El a ales muzica.
La numai 33 de
ani, ajungea directorul Orchestrei Filarmonice din Berlin, un record mondial
care și astăzi stă în picioare. De fapt, despre Celibidache se poate spune
orice, mai puțin că a fost o persoană comodă celorlalți. Viziunea sa despre
viață și muzică a părut, nu de puține ori, una cel puțin bizară. Cum altfel ai
putea caracteriza pe cineva care alege ca temelie a concepției sale muzicale
fenomenologia, un curent filosofic la modă în prima parte a secolului XX, și
budismul? Ce fel de erezie mai este și asta?
În plus,
Celibidache a fost întotdeauna „gură spartă”, după propria descriere. Într-una
dintre scrisorile trimise prietenului său din România, Eugen Trancu-Iași,
datată 24 decembrie 1957, Celibidache scria: „Știi tu care este ambiția mea cea
mai mare? Să-ți dovedesc cu metrul și lingura cât de diletanți sunt toți
dirijorii”. Iar, de-a lungul vieții, fostul dirijor nu s-a ferit să arunce
cuvinte grele către mai toți cei care erau considerați etaloane ale muzicii
simfonice.
Însă poate
că niciun alt element nu dovedește atât de bine caracterul complicat, dual și
nonconformist al lui Celibidache, decât înregistrările sale. Unii, precum
muzicologul și dirijorul Cristoph Schlüren, le adoră, proclamându-l drept „cel
mai mare dirijor al secolului trecut”. Alții le detestă, invocând o anumită
prețiozitate și, mai ales, tempoul ales în anumite concerte, lent, agonizant de
lent.
Celibidache
a refuzat tot ceea ce restul dirijorilor au adoptat necondiționat, în drumul
spre succes: înregistrările audio, concertele în America, interviurile și
pozele din reviste. Și atunci cum se face, totuși, că acel necrolog amintit la
început, îl numea „un titan”?
Tatăl autoritar
Câteva
detalii biografice, mai întâi. Sergiu Celibidache s-a născut pe 28 iunie 1912,
în localitatea Roman, din județul Neamț. Familia sa era una dintre cele mai
avute din zonă, tatăl lui Sergiu fiind guvernator local. Celibidache
copilărește în umbra părintelui autoritar, cel care îl vedea ca pe urmașul său,
la conducerea provinciei.
„O bătrână
ne spunea: «Sergiu va deveni mare, mare de tot!». «Cât de mare?», am întrebat-o
eu. «Mare de tot, uriaș!», îmi răspundea bătrâna”, avea să-și aducă aminte sora
lui Celibidache, Irina Paraschiva, intervievată, în 2012, pentru documentarul „Firebrand
and Philosopher”, regizat de Norbert Buse.
Tot sora
fostului dirijor își amintește și de primele indicii ale viitoarei cariere a
lui Celibidache. „Noi toți am făcut pian. Eu am făcut șapte ani, dar n-am avut
niciun fel de talent. Sergiu a avut ureche absolută. Apăsam clape la
întâmplare, Do bemol, Sol bemol, Re, mai știu eu ce, și îi spuneam alte note,
pentru a-l induce în eroare. N-am reușit niciodată. Le identifica imediat”.
Copilul
Sergiu Celibidache este un adevărat mister și pentru propriii părinți. Văzând
că fiul său nu prea se ocupă cu temele acasă, tatăl decide să-i facă o vizită
inopinată directorului școlii. „Tata era îngrijorat, pentru că nu-l vedea
niciodată pe Sergiu făcându-și temele acasă. Directorul i-a spus așa: «Fiul
dumneavoastră este mai mult decât un elev excelent. Este talentat». Păi știți
ce făcea? Rezolva toate problemele la tablă, pentru ca și ceilalți copii să
poată copia răspunsurile. Era foarte bun, mai ales la matematică. Foarte bun”,
povestea aceeași Irina Paraschiva Celibidache.
„Ich bin ein Berliner”
După
absolvirea liceului în orașul natal, Celibidache este trimis de familie la
Iași, unde, mai întâi, ia lecții de pian și de compoziție, apoi se înscrie, la
presiunea tatălui, la Universitatea din București, studiind matematica și
filosofia.
„Voia
muzică, la asta visa. Tânjea să trăiască creativ. Și asta, desigur, a intrat
cumva în conflict cu viziunea tatălui său despre viitorul lui Sergiu. Viziune
care este greu de explicat. Cred că-l vedea în fruntea țării sau așa ceva.
Dincolo de orice glumă, și-l imagina ocupând funcții importante în domeniile
principale ale vieții: armată, politică sau economie. Pus în fața noii sale
vocații, tatăl i-a spus, în timpul unei vizite a lui Celibidache acasă, la
Roman: «Gata, din momentul ăsta, nu mai ești fiul meu și locul tău nu mai este
în această casă», explică, pentru „Weekend Adevărul”, dirijorul și jurnalistul
muzical Christoph Schlüren, unul dintre biografii lui Sergiu Celibidache.
Avea să fie
ultima întâlnire dintre Celibidache și tatăl său. Fostul dirijor își folosește
banii pentru a deschide o școală de dans în Capitală, fapt care-i aduce o
anumită independență financiară. În paralel, trimite prima sa compoziție la
Berlin, unor dirijori și muzicologi din capitala Germaniei. Pentru cineva
crescut printre romanțe și într-o muzică în care linia melodică este esențială,
Celibidache dovedea, prin această primă compoziție o ruptură totală de
tradiția balcanică. Muzica era gravă, dodecafonică, lipsită de liniaritate,
aproape un experiment.
Răspunsul
este aproape imediat. Este chemat la Berlin pentru a aprofunda studiile
muzicale. În 1936 de ani, la 24 de ani, Celibidache părăsea România, pe care
avea să o revadă abia în 1978.
A falsificat semnătura tatălui pentru
a nu reveni în România
Sergiu
Celibidache ajunge în Germania în 1936, fiind martor direct al efervescenței
sociale date de venirea la putere a naziștilor. Străzile capitalei Germaniei
sunt pline, se organizează manifestații propagandistice aproape în fiecare zi.
Germanii propovăduiesc „rasa superioară”, iar imaginea lui Hitler a depășit-o
demult pe cea a unui simplu pământean.
Celibidache
preferă retragerea din această lume. Alege studiul continuu. Se înscrie la
Academia de Muzică din Berlin, avându-i ca profesori pe adevărate somități ale
vremii: Walter Gmeindl și Heinz Tiessen la compoziție și Fritz Stein la arta
dirijatului. În același timp, audiază cursurile de psihologie ale lui Eduard
Spranger și pe cele de metafizică ale lui Nicolai Hartmann.
De-a lungul
vieții sale, Celibidache a rămas extrem de discret cu privire la această
perioadă. „N-aveam nici cea mai vagă idee unde se afla”, povestea, în 2012,
sora sa, iar această declarație ar trebui să fie edificatoare despre cât de
mult insista Celibidache să se rupă de România și de propria familie.
Muzicologul și dirijorul Christoph Schlüren este cel care a săpat adânc în
arhivele Academiei de Muzică din Berlin. Concluziile acestei munci de
investigator sunt, deopotrivă, fascinante și neașteptate. „Pe scurt, ceea ce am
aflat eu sunt următoarele. Între 1939 și 1940, Celibidache studiază compoziția,
fiind numit director al corului filarmonicii între 1940 și 1945. Ce este mai
interesant este cum căuta tot felul de subterfugii pentru a nu mai reveni în
România. De exemplu, a falsificat semnătura tatălui pe fișa de înscriere la
universitate. Tot în această perioadă, 1940-1945, susține și primele concerte,
cu universitatea, organizate, mai ales în țările aliate Germaniei. Devine
absolvent în noiembrie 1944. Pe diploma de licență, este catalogat ca un
«pianist excepțional» și i se prevede o carieră fulminantă ca dirijor. Oricum,
Celibidache a obținut cele mai bune rezultate din promoția sa”, explică
Christoph Schlüren, pentru „Weekend Adevărul”.
Succesul: „Îți îngheață inimioara de
emoție”
„Aceasta
este perioada în care tatăl meu a compus prima sa simfonie”, povestește
regizorul Serge Celibidache, unicul fiu al fostului mare dirijor.
„Când lucram
la filmul meu documentar despre viața sa (n.r. - „Grădina lui Celibidache”) am
descoperit manuscrisul acestei compoziții. Era plin de pete de ceară. Ulterior,
am aflat că simfonia fusese compusă noaptea, la lumina lumânării, pentru ca
tata să nu devină o țintă a bombardamentelor din Berlin”, spune fiul lui
Celibidache.
În 1945, i
se ivește marea șansă. Directorul Orchestrei Filarmonice din Berlin, Wilhelm
Furtwängler este îndepărtat din funcție, fiind acuzat de colaborare cu regimul
nazist. Furtwängler, idolul și mentorul lui Celibidache, se retrage în Elveția,
așteptând reabilitarea. În locul său, este numit chiar Celibidache, căruia, la
numai 33 de ani, i se dădea pe mână una dintre cele mai prestigioase orchestre.
Momentul
este consemnat într-una dintre scrisorile trimise de Celibidache prietenului
său român, Eugen Trancu-Iași. „15 octombrie 1945, Berlin. Dragul meu Ginel, am
ajuns departe de tot, aș vrea să te faci o musculiță și să vii într-o seară de
vară la Berlin, să-ți înghețe inimioara de emoție”.
În următorii
7 ani, Celibidache va conduce ca dirijor peste 400 de concerte cu Orchestra Filarmonică
din Berlin, impunându-se, atât ca viziune muzicală, cât și prin exigențele
excepționale în raport cu muzicienii.
În scrisori,
se plânge că nu mai are viață personală, nici timp să se ocupe de vreo relație.
Însă exultă: „Opoziția presei și a publicului au fost complet învinse. E greu
pentru ei să vadă în fruntea Filarmonicii un tânăr și mai ales un român”.
Glumește cu prietenii din România, povestindu-le că cochetează cu ideea de
„a-și lăsa chelie”, dar că nu poate renunța la „cogeamite de coamă, pe care am
scăpat-o de terorile războiului și care mi-a salvat viața la 28 de ani, când am
fost rănit la cap și la mână”.
Marea lovitură a vieții
În 1952, un
Furtwängler reabilitat este readus la conducerea Orchestrei Filarmonice din
Berlin. Doi ani mai târziu, Celibidache avea să primească, după propriile
spuse, cea mai cruntă lovitură din viață. Herbert von Karajan este ales
succesorul lui Furtwängler, fiind numit dirijor pe viață.
„Celibidache
era dezavuat de Filarmonică, o decizie pe care nu o va accepta niciodată pe
deplin. Germania se afla în plină reconstrucție, și oamenii aveau nevoie să
vadă un german la conducerea uneia dintre cele mai prestigioase filarmonici din
lume”, explică Christoph Schlüren. Celibidache va rămâne până la sfârșitul vieții
în conflict deschis cu Karajan, acuzându-l că se străduiește să fie comercial
și că muzica sa nu are niciun fel de profunzime.
Odată cu
numirea lui Karajan, Celibidache rămâne fără o funcție permanentă. Este invitat
cu regularitate la pupitrul unora dintre cele mai importante orchestre din
lume. Într-unul dintre aceste drumuri, în Argentina, Celibidache avea să-și
întâlnească marea iubire.
„Sergiu îmi mânca aerul! Nu voia,
săracul, dar mi-l mânca”
Pictorița
Ioana Celibidache, soția și marea iubire a lui Sergiu Celibidache, a fost o
persoană extrem de retrasă. Cu excepția unui interviu acordat lui Iosif Sava și
a câtorva apariții, mai degrabă întâmplătoare prin presă, existența ei s-a dus
în conul de umbră pe care, cum recunoștea și dânsa, Celibidache îl proiecta
deasupra tuturor celor care intrau în contact cu el. Până la moartea ei, în
ianuarie 2012, doamna Celibidache a mai acordat totuși un interviu Crisulei
Ștefănescu, publicat în „Luceafărul de dimineață”, revista de cultură a Uniunii
Scriitorilor din România, ediția din mai 2011.
Este
singurul loc unde Ioana Celibidache vorbește despre relația ei cu fostul mare
dirijor. Iată, deci, câteva extrase, mărturii ale unei povești de dragoste ca
pe vremuri.
„A fost un coup de foudre”
„Tu știi
cine era el?! Cine era Sergiu? Îmi mânca aerul! Nu voia, săracul, dar mi-l
mânca. Eu nu mai respiram. Și cred că am fost un fel de eroină. Nu să-l
stăpânesc – Doamne, ferește! –, că nu putea fi stăpânit, dar să-i rezist. Nu
puteai să-i reziști.
Dacă nu era
una ca mine, cred că o dădea dracului demult. Pentru că el era, nu știu cum să
spun, foarte critic și nu accepta o mediocritate. Era ceva teribil. Dar era și
foarte comic, foarte amuzant. Mureai de râs cu el. Când îți povestea ceva... nu
era niciodată plat. Era hazos. N-aveam un moment de plictiseală. Or, eu am mai
fost măritată de două ori înainte, știi. Și m-am plictisit!
Aveam 26 de
ani. El venise la Buenos Aires, la Teatrul Colon, să deschidă stagiunea pe care
urma să o închidă Karajan. Și m-am dus și l-am văzut. L-am văzut și am fost ca
lovită de apoplexie. Nu mai auzisem, nu mai văzusem așa ceva până atunci. M-am
întors acasă și i-am spus bărbatului meu cu inocență, inocență crudă, dacă
vrei, sau cruzime inocentă: «Am întâlnit bărbatul vieții mele». Și el s-a uitat
la mine și a crezut că am înnebunit. A doua seară m-am dus în lojă și i-am
cerut lui Sergiu un autograf. [...] A fost un coup de foudre (n.r. - dragoste
la prima vedere). Pentru amândoi. A fost ca o explozie. Gata, s-a terminat pe
viață. Și bărbatu-meu, al doilea, spera că mă întorc. După un an, mă întâlneam
cu Sergiu în Europa, la Genova. Să mă întorc? Je suis partie pour la vie! (n.r.
- Am plecat definitiv!) De atunci am fost nedespărțiți. Am fost peste tot
împreună, în Italia, în Anglia, în Danemarca, în Suedia, în Germania. Peste
tot.
Cu Sergiu am
râs 45 de ani. Ceea ce este enorm. S-a prăpădit la 84 de ani. Și spunea:
«Dragă, am îmbătrânit și eu» – dar era ca o floare – «și femeile tot nebune sunt!».
Știi, îi scriau o mie de scrisori. Nici nu le deschidea.
După ce s-a
prăpădit Sergiu, am avut doi ani în care nu am mai putut să pictez nimic.
Nimic. Și atunci, m-am pus pe scris. [...] Dar nu ca un biograf. Și, după ce am
terminat cartea «Sergiu, altfel», nu știu ce s-a întâmplat, dar parcă mă mâna
Sergiu de la spate. Am avut o inspirație, după doi ani, de parcă mă împingea
el.”
„Sistemul
Celibidache”: „Orice final trebuie să conțină promisiunea începutului”
„Anii după
plecarea de la Berlin sunt puși sub semnul călătoriei. Sergiu Celibidache
zboară între Anglia, Danemarca, Suedia, Argentina și Franța, conducând
orchestre de peste tot. Cere timp suplimentar pentru repetiții, mult peste
orice dirijor al vremii. Discută mult cu muzicienii, încercând să-i facă să
înțeleagă că, dincolo de notele înscrise pe o partitură, se află Muzica și ea
așteaptă să fie auzită.
În 1956 are
o revelație care avea să-i schimbe viața și întreaga raportare față de muzică.
„Aveam 44 de ani când am avut revelația simultaneității. Eram înnebunit, atât
de descoperire, dar mai ales de faptul că nu puteam transmite celorlalți
experiența mea. Ce aș fi putut să fac? Nici nu puteam să le spun celorlalți că
a fost un concert bun. «Maestre, dar toate concertele dumneavoastră sunt bune»,
mi se răspundea imediat”, avea să povestească Celibidache, într-un documentar
regizat de Jan Schmidt-Garre.
„Între timp, m-am transformat”
Transcrisă
simplist, revelația lui Celibidache provine din înțelegerea faptului că orice
început stă într-un final. Că există acest ciclu, al simultaneității, sau, după
cum spunea chiar el, că „orice final trebuie să conțină promisiunea
începutului”. Că acest echilibru pierde, practic, orice noțiune de timp. Iar
noul principiu avea să devină baza întregului său demers, pentru tot restul
vieții, punctul de la care va începe orice analiză a unei lucrări muzicale.
„Voi sfârși
în exact același loc unde mă aflam la început. Dar, între timp, m-momentului, a
reacției. Așa se poate explica și obsesia lui Celibidache pentru acustica sălii
de concert, tendința sa de a-și instrui muzicienii de a nu interpreta pur și
simplu, ci de a se asculta între ei, și, mai ales, abordarea oricărei lucrări
de parcă ar fi prima interpretare.
Într-un
astfel de context, devine, iată, extrem de clar, de ce Sergiu Celibidache
refuza înregistrările. În viziunea sa, muzica nu avea nevoie de imortalizare,
ci de moment. De acel moment în care, o singură dată în viață, după audierea,
bunăoară, a unei simfonii, ai fost complet transformat.
„Există un singur «da»!”
Metoda și
viziunea nonconformiste ale lui Celibidache vor avea o influență uriașă asupra
propriilor elevi. „Măiestria lui Celibidache poate fi descrisă din mai multe
puncte. În primul rând, prin atenția sa asupra detaliului, care devine obsesie.
Nu ignora niciun aspect muzical, fie că se referea la ritm, dinamism sau
frazare. Acorda fiecărui moment o importanță capitală”, explica dirijorul și
pianistul Daniel Barenboim, cel pe care Celibidache însuși l-a considerat cel
mai bun elev al său.
Jurnalistul
Patrick Lang, cel care a stat de vorbă cu mai mulți foști studenți ai
dirijorului român, reunind o serie de texte în lucrarea „Celibidache. Întâlniri
cu un om de excepție” rezumă, pentru „Weekend Adevărul” „sistemul Celibidache”:
„Nu se repeta niciodată, de fiecare dată explica altfel, tot timpul atent la
detalii. Tocmai în această aparentă improvizație controlată stătea
autenticitatea și spontaneitatea sa. Când scria, reformula expresii de câte 5-10 ori, în limbi diferite, pentru a
încerca să ajungă la perfecțiune. Ca să-și poată explica sistemul și cerințele.
Însă ceea ce mi se pare fascinant este că nu încerca să treacă cu vederea
imperfecțiunile celorlalți. Știți cum suntem învățați la școală, când greșim:
«Nu-i nimic, am trecut și eu prin asta. Nu e mare chestie». Nu, Celibidache îți
scotea defectele în față! Te obliga să descoperi curajul de a-ți înfrunta
temerile, de a reacționa în fața realității.”
„Ce este o
repetiție? O sumă de «nu»-uri. Câte «da»-uri există? Unul singur!” Acest
principiu al lui Celibidache a fost preluat și este aplicat în munca de zi cu
zi de către regizorul român Cristi Puiu, unul dintre marii admiratori ai
dirijorului. „Cred că ce spunea Sergiu Celibidache e foarte important pentru
cei care realizează filme: regizorul se află în poziția de a spune «nu». Eu le
spun oamenilor cu care lucrez că sunt acolo doar ca să îi împiedic să se abată
de la drumul drept. Dar drumul ăla drept este subiectul numărul 1 al discuției.
Eu nu știu care e drumul drept, eu doar cred că știu”, ne explică Cristi Puiu.
„Coșmarul” unui fiu
Între 1956
și 1977, Celibidache călătorește intens, pentru a-și preda principiile în toată
lumea. „Majoritatea timpului și-o dedica lucrului. Pentru mine a fost dificil.
Era plecat mai tot timpul. Îmi aduc aminte diminețile de luni. Îi auzeam pașii,
pe scări, înainte să se deschidă ușa camerei mele. Venea să-mi spună la
revedere. Aveam impresia că trăiesc într-un coșmar continuu. Nu se oprea
niciodată. Își dedica cea mai mare parte a timpului muzicii. Nu trăia decât pentru
asta. Pentru a călători și pentru a le transmite și celorlalți știința sa. Asta
era motivația sa”, povestește Serge Celibidache, fiul dirijorului.
În 1977,
acceptă nominalizarea de director al Filarmonicii din München, rămânând în
această funcție până la momentul morții. Predă și concertează la fel de mult,
ba chiar acceptă să-și facă debutul în America, în 1984. Avea 72 de ani.
În ultimii
ani ai vieții se retrage la Paris, apoi într-o mică gospodărie aflată la țară,
în Franța. Ultimele imagini îl prezintă lungit pe un șezlong, hrănindu-și cei
trei câini rasa Saint Bernard. Se stinge din viață pe 14 august 1996, la 84 de
ani, fiind înmormântat în micul cimitir al localității La Neuville-sur-Essonne,
unde se afla casa de vacanță a familiei.
Celibidache și România: „În țara asta
nu se poate face nimic”
În 1978,
Sergiu Celibidache revenea în România, invitat să susțină un concert la Ateneul
Român, la pupitrul Filarmonicii „George Enescu”. Între repetiții și programul
propriu-zis, care a cuprins, printre altele, „Rapsodia Română” a lui George
Enescu, „Alborada del Gracioso” compusă de Maurice Ravel, „Nocturnele” lui
Claude Debussy și „Simfonia a IV-a în Mi minor” a lui Johannes Brahms,
Celibidache a avut timp să acorde și două interviuri pentru TVR.
Din primul,
realizat în spiritul și, mai ales, în limbajul de lemn al epocii, poate fi
extras esențialul din împotrivirea sa la adresa înregistrării muzicii:
„Tehnicile de astăzi sunt mult mai nocive decât cele de la începuturi.
Amintiți-vă, sunetul se mișcă, între muzică și mișcare e o legătură. Cum
eternizați asta pe înregistrare?”, spunea Celibidache.
„Sunt român, ca și voi”
Mult mai
interesant este cel de-al doilea interviu realizat cu acea ocazie. În primul
rând, prin modul în care s-a ajuns la discuția propriu-zisă. Marilena „”
Rotaru, jurnalista care a stat de vorbă cu Sergiu Celibidache, s-a
strecurat printre membrii orchestrei, pentru a ajunge în preajma dirijorului.
Însă a meritat.
Celibidache
explodează: „Cultura nu este altceva decât drumul către libertate. Arta este
libertate, cu toate că ea te prinde în senzații. Dar nu-i nimic mai fals ca
definiția întregii filosofii că arta este jocul senzațiilor. Asta este nada cu
care te prinde, te atrage. Ori, când treci peste ce te-a atras, poți ajunge undeva
unde nu te simți tras nici la stânga, nici la dreapta, nici în sus, nici în
jos... Asta-i libertatea. Înțelepciunea mea a fost să-mi dau seama în momentul
în care mă găsesc, așa cum mă găsesc, alcătuit din atâtea aversiuni și atâtea
înclinații, că nu pot să fac altceva decât ceea ce fac. Adică am fost
întotdeauna de acord cu ce făceam, dându-mi perfect seama că asta nu-i tot, că
o să fie altceva, o să apară o serie de fenomene care nu pot apărea acum din
cauza mea...”
Jurnalista
nu-i cere părerea despre interpreții din România și nici nu-l întreabă de ce nu
dă mai des prin țara natală. Avea deja răspunsul. La repetiție, Celibidache se
așezase în fața orchestrei și le vorbise așa, în imagini înregistrate de
camerele TVR. „Așa, deci... În țara asta nu se poate face nimic. Am lăsat data
trecută o listă cu instrumentele necesare orchestrei. Nu sunt nici
instrumentele, nici lista nu se mai găsește... Dar se vrea, mă rog, să facă
orchestra Filarmonicii din București turnee în străinătate cu Celibidache! Să
clarificăm din capul locului un lucru: voi merge cu dumneavoastră în aceste
turnee când veți avea aceeași diurnă ca mine. Nu cu șapte dolari pe zi,
fierbător, ibric, salam de Sibiu , cașcaval, ouă fierte de acasă. Eu nu pot sta
la un hotel de cinci stele, iar voi, la unul de două sau chiar de una. Nu
pentru că sunt eu Celibidache, deși ar trebui să conteze și asta, dar mai ales
pentru că sunt român, ca și voi”. Evident, interviul a fost interzis de regim,
fiind difuzat, în premieră, abia în ianuarie 1990.
„Sunteți toți vinovați”
În 1990,
Celibidache revenea într-o Românie abia evadată din calvarul ultimilor 45 de
ani. Pe masa din fața sa se poate zări o sticlă de Pepsi. Dirijorul este
urmărit de un grup format din câteva zeci de persoane, toate așteptând
reacțiile „maestrului”. Discuția începe cu flori. Lui Celibidache îi este
oferit un buchet de ghiocei. „Ghiocei... N-am mai văzut ghiocei de nu știu
când. Și alea mov cum se chemau? Toporași, așa…”, reacționează dirijorul.
După care,
urmează aceste cuvinte, transcrise integral aici, cu tot cu „indicațiile
scenice” de rigoare. Sunt importante. Așadar, vorbește Celibidache. „De la mine
ai să înveți ceva, că nu există tradiție. Ai să înveți că bucata nu există, se
naște de fiecare dată, din nou. Deci cine se sprijină pe tradiție este un
impotent. «Ah, ce-aș face eu dacă aș putea…». Eu când sunt invitat la un
concert este poate pedeapsa vieții mele. Eu dacă ar fi să mă închidă, nu știu,
Partidul Comunist Român (râsete generale) și mi s-ar oferi: «Domnule, ce vrei,
să stai cinci ani în închisoare sau să asculți un concert dirijat de Brediceanu
(n.r. – în acel moment, director al Orchestrei Filarmonice „George Enescu”), să
spunem… (Râsete generale, aplauze, unul dintre participanți îl ia în brațe pe
Celibidache). Nu râdeți, mă! Nu râdeți, că sunteți toți vinovați! („Așa e”, se
aude dintre cei prezenți). Ați înlesnit o mediocritate fără niciun talent, un
intrigant cum nu sunt doi, să ajungă să determine evoluția artistică a
României. Dar cum ați înghețat, mă? Ia, ziceți, cum ați înghețat? („Sistemul,
maestre”, spune cineva). Dar nu trebuie să o luați așa ușor. Aveți toți o
enormă vină pentru situația artistică mediocră în care vă găsiți”. Final de
discurs.
După această
scurtă discuție informală, Sergiu Celibidache este invitat să susțină o
conferință de presă. La final, o doamnă din public îi spune că, ascultându-l în
timp ce dirijează, a simțit „cum își lasă grijile deoparte și se ridică, și în
stânga și în dreapta, deasupra sunetului”. Celibidache îi răspunde, extrem de
serios: „Vorbești așa, ca și cum muzica ar fi ceva în sine. Nu există nimic
care se poate chema «muzică». Sunetul poate, în condiții speciale, să devină
muzică. Dar nu există nicio legătură inevitabilă între sunet și muzică. Dar m-a
deranjat că pui tot ce ți s-a întâmplat în legătură cu mine. Eu n-am nimic de
spus. Nu Celibidache a trăit această detașare. Matale ai trăit-o!”
Wikipedia George Anca (writer and
Indologist)
George Anca
Birth name: Gheorghe Anca Born: 12 April 1944 Ruda, Vâlcea, Romania Married: to
Rodica Anca (1966), one daughter, Alexandra-Maria (born 1973) Occupation:
Writer Founder: International Academy Mihai Eminescu
George Anca (born 12 April 1944) is a Romanian
writer and Indologist. After publishing three books and getting his PhD in
Bucharest, he went to Delhi University as first teacher of Romanian studies
(1977-1984), in exchange with an Indian teacher to Bucharest University, under
Romanin-Indian Cultural Agreement. In India, issued over 30 titles of
publications (books, brochures, courses, magazines), and founded, with Amrita
Pritam and Vinod Seth, the International Academy “Mihai Eminescu” (1981).
Member of Romanian Writers Union, Authors Guild of India, International Union
of Anthropological and Ethnological
Sciences. Honors (1): British Council and Government of India Grants for
congresses, honorary citizen of Râmnicu Vâlcea, Literary award Ronal Gasparic
for poetry.
Early years
Anca was born in Ruda village, Valcea county, from parents Elisaveta,
housewife, and Ion, church singer and accountant, temporarily mayor of
Bercioiu-Ruda commune. He is the third child, after sisters Maria, who died at
3 months, and Ioana. By his parents divorce, at nine years, he followed, by
sentence, the father, remarried in Gaesti town. Here he passed gymnasium and
lyceum, having among professors, Ion Minculescu, collaborator of Nicolae Iorga,
and among elder colleagues, Gheorghe Zamfir. Between 1961-1966 he was student
of Faculty of Letters in Bucharest University. He married Rodica Geoaba,
student in Fine Arts University, ceramics. After 6 months of military service,
he became, for two years, reporter at Romanian Broadcasting, transferred, for
other two years at Colocvii/Colloquiums magazine, then in Ministry of Education
for relations with the press, six years, during which he obtained a four months
scholarship at Rome University, and also got a PhD from Bucharest University,
conducted by Zoe Dumitrescu-Busulenga, with a dissertation on Baudelaire and Romanian
Poets. In 1973, daughter Alexandra-Maria was born. He met periodically with
Dumitru Stăniloae, Constantin Noica, and Grigore Popa, also in connection with
doctoral disertation. At Libraries direction, he has as direct chief, Mihai
Sora. At a restructuring of ministry, he started teaching in Faculty of
Journalism, and in 1977 flown to Delhi, India, as visiting lecturer in Delhi
University, Modern European Languages Dept., in present, German and Romance
Studies.
Career As student,
Anca made journalistic
practice at Gazeta literară/
Literary gazette,
headed by Tiberiu
Utan.. After
graduation and military service, waiting for “negation” of governmental
repartition as teacher to village Petrești, Anca collaborated to Apărarea
patriei/Defence of Motherland journal, and afterward was employed at Romanian
Radio Broadcasting (1967). In August 1968, during Soviet Russian intervention
in Prague, when journalists remained days and nights in the building,
interviewed personalities who commented the events. On his cultural broadcast
The present time of ballad Miorița – with Dimitrie Cuclin, Zoe
Dumitrescu-Bușulenga, Grigore Moisil, Ovidiu Papadima, Mihai Șora, Grigore
Popa, Adrian Fochi as guests – , Florin Mugur wrote in România literară: „This
time, to the collaborators – as serious as possible – of broadcast it was
permited to have humor. I listened to Grigore Moisil expressing his conviction
that ‘only valueless works lose their value when they are better known’, and
adding, after a puse of a great actor in uttering: ‘As well as people’ “. (1)
Anca left radio-broadcasting for a post of editor offered by Emil Giurgiuca,
chief-editor of monthly journal Colocvii despre școlă, familie și societate/
Colloquiums on school, family and society, for two years, from where he passed
at to Ministry of Education, at request of minister Mircea Malița. He worked
also under following ministers, Paul-Niculescu-Mizil and Suzana Gâdea. He
edited press bulletins covering Higher Education Conference of UNESCO
countries, headed by Rene Maheu, and World Conference on Population. Organized,
in Bucharest, press conference of Margaret Thatcher. He continued discretely
his literary activity. For George Anca, Romanian Communist regime, replaced
with largest democracy, India, had concurrency by Moscow and Maoist branches of
quiet many members in universities. Publishing in 1983 Doina/Song by Mihai
Eminescu (poem prohibited then in Romania), at its centenary, Anca was
questioned in the department for disturbing Soviet Russian Embassy in Delhi, and
soon resigned and returned home. In the years 1977-1984 and 2002-2003, he
taught Romanian to some hundreds of Indian students, followed himself a course
of Sanskrit, attended World Conference of Anthropology and Ethnology (Delhi…),
Conference Literature in Translation (Aurangabad…), lectured in Bangalore
Indian Institute of World Culture, Calcutta University. Back to Romania, after
some time, he found a job, as director of Library of Polytechnic University,
and then, for 20 years, as general manager of National Library of Education. In
Politechnic, Anca brought and spread films and books on fractals, including
Otto Peitgen’s. Series Professors of today on professors of yesterday gathered
large audiences of professors and students. Long functioning in front of
National Library of Education (1988-2008) established a balanced contribution
to Romanian educational librarianship, also by participation to IFLA
Conferences in New Orleans, Boston, Glasgow, Moscow, Oslo, Buenos Aires,
Bangkok. Along with national net of school libraries, the Romanian libraries in
Chișinău, Cernowitz, Novi Sad or „Mircea Eliade” in Chicago, had an umbilical
tie with the mother unit. Educational workshops were conducted by George
Văideanu, Irina Petrescu, Tatiana Slama-Cazacu, Tudor Opriș, Ion Gh. Stanciu,
Mihai Ghivirigă. To literary cenacles participated Ștefan Bănulescu, Costache
Olăreanu, Mircea Sântimbreanu, Mihai Șora, Ion Iuga. Here activated
International Academy Mihai Eminescu, presided, one by one, by Eugen Tudoran,
Alexandru Surdu, Dimitrie Vatamaniuc, Ethnology Society in Romania, conducted
by Romulus Vulcănescu, Romanian-Indian Cultural Association – president, George
Anca. (2). Anca participated to IUAES congresses (Delhi, Williamsburg, Tokyo,
Beijing, Lisbon, Florence), and International Ramayana Conference (Delhi,
Durban, New York, Houston, Birmingham, Mauritius, Trinidad-Tobago) As
associated professor he taught courses in universities from Bucharest,
Consatnța, Oradea, Târgoviște, on comparative literature, history of Romanian
literature, Indian literature, Sociology of religion, Anthropology of (non)
violence,
Literary journalism.
Literary
imbroglio Author stated he never stoped writing, trying to transform each
experience into literature, within or beyond library or anthropology
professing, looking for a rasa-dhvani (tropes-suggestion), fictional,
experimental message. Before 1989, he was hardly published in Romania, but in
India. Prohibition turned also into fear of success, and after changing of
regime, even he published many books in own country, didn’t push them any how,
as if with complacency face to destructive notes on his works, under accusation
o f being not understandable (note). Yet local analyzes, some even calling him
a creator of a new style, still considered the tiny appreciation in main stream
criticism. (note). Perhaps not too late, literary critic and historian Marian
Popa came, by surprise, with the monograph Anca . It may be ignored under
inertia of a life perception, yet his demonstration concludes on obvious
characteristics: „Anca doesn’t present contexts of representation of mimesis.
He is most antirealist Romanian author. (page 48)… Anca’s books are dodii also
through defying of some structuring conventions. (67)… La Gioia is in this
sense a political novel, one of most radical written in Romanian space. (161)…
It would be not bad bad if it will be introduced among ideal types the texts
dodiated by Anca, the most radical producer of text in series open virtually by
Eminescu, developed with Urmuz, at fulfillment of which have contributed
Constantin Fântâneru the philosopher, Eugen Ionescu the absurd, Cugler-Apunake,
George Dan (People of the Lands, manuscript in 1946, published in 2011), Șerban
Foarță, the hologramatic. (2006) (206)… Postdemocracy creates a postliterature.
One of its forms is produced by Anca at the expense of others. (207). Writing
as he writes, Anca uses the largest amount of real and invented words in
Romanian literature. Based on his texts it is realizable with luxe of
exemplifications also a poetics or at least a dictionary of dodian proceedings,
tricks refused by logic of conformized poetry. (209)… With Anca it ends
symmetrically antiapoteotic a mode of Romanian literature. An opera which would
correspond to would correspond to Nietzsche’s claim: „Ich will mehr lesen
keinen Author, den man anmerkt, wollte er ein Buch machen: Jene sondern nur ein
Buch wurden unversehens Deren Gedanken” (Menschliches, allzumenschliches, II,
121)”. (210) (3) Indoeminescology “Mihai Eminescu, Romanin nationl poet,
declared himself Buddhist as an empowered Christian. During more than 15 years
I had talks and letters about Mihai Eminescu, mainly in and from India, but
also other continents: they make some personal and Indo-eminescological history
in an epistolary novel I had honor to dedicate to your excellency, Mr.
President of India, Dr. Sharma ji.” (Public address to the President of India
(4). Beyond interpretation works on Eminescu – Zalmoxis in poetry of Mihai
Einescu and Lucian Blaga (1966), Indoeminescology (1994), Literary Anthropology
(2005), Mantra Eminescu (2011) -, there is an ubiquitous presence of the
archetypal poet in Anca’s works., especially in poetry and theater. “The
Sanskrit correspondence with the Romanian culture and poetry culminates with
Mihai Eminescu, a reader of Vedas and Upanishads in original. In Romania, it is
taught at school that „The First Epistle” or „The Dacian prayer” (Nirvana) are
connected with Rig-Veda. Of course the analogy is fundamental but the
correspondence lies both in the common or community cosmogonic mind and
particularly in the universal intuition of real life, of sat („village” in
Romanian, „truth” in Sanskrit)”. Along with Indian themes,”There are not from
out Eminescu’s poetic universe the concepts and anthropologies of some modern
Romanian creators and thinkers, like Vasile Pârvan’s anthropomorphous creative
rhythm, synrhythmy, aphrodisiac mind, Lucian Blaga’s mythosophy, stylistic
bottom, metaphysical transnaturalism, George Călinescu’s real elements, Eugen Ionescu’s
nu, Mircea Eliade’s genealogical myths, Hyerophanies, categories of the sacred,
Dimitrie Cuclin’s ethics of expressive essence, Ştefan Odobleja’s consonantic
psychology, Octav Onicescu’s cosmological mechanics, Constantin Noica’s
Romanian philosophical utterance, Mircea Maliţa’s clio-mathematics, Mihai
Şora’s metaphysical anthropology, Romeo Vulcănescu’s horal phenomenon.” (5).
Anca persuaded Indian major poets to translate into Indian languages great
poems of Indian inspiration by Eminescu: Hyperion, First Epistle, A Dacian
Prayer – Satyavrat Shastri, Rafic Vihari Joshi, Urmila Rani Trikha, Sisir Kumar
Das, O.M. Anujan, Margaret Chatterjee, Mahendra Dave, Usha Chaudhuri, Harbhajan
Singh. At his turn, he translated great Indian poems from Sanskrit Kalidasa’s
Meghaduta, Jayadeva’s Gitagovinda, Shankaracharya’s Sundarya Lahari – and
modern Indian languges – Tagore, Sumitranandan Panth, Subramanian Bharati,
Valathol. Literary historian Mihai Cimpoi included Anca on the alphabetic list
of main exponents of eminescology: „(G. Anca, Ilie Bădescu, Amita Bhose, Gh.
Bulgăr. I. Buzași, D. Caracostea, G. Călinescu, I. Chendi, Ciopraga, Cioran,
Codreanu, Rosa del Conte, Victor Crăciun, Creția, C. Cubleșan, Zoe
Dumitrescu-Bușulenga, N. Georgescu, E. Ionescu, Iorga, D. Irimia, Maiorescu,
Dan Mănucă, I. Miloș, G. Munteanu, D. Murărașu, Tudor Nedelcea, C. Noica,
Paleologu-Matta, Edgar Papu, Perpessicius, A.Z.N. Pop, D. Popovici, E. Simion,
M. Steriade, Tiutiucă, Todoran, Ungheanu. Uscătescu, Vatamaniuc, Vianu, Vuia, Vieru
etc.etc.)” (6)
Dodii
Invocations,
1966, first poetry book published by Anca, includes already a title, „Dodii”,
dedicated to V. G. Paleolog, Brancusologist. Gorjul literar magazine published
in 1977 his dramatic poem Măiastra în dodii. Later on, in Ibsenienii III, a
chapter is called Dodism. Ioan Ladea creates from distance (note…) an imaginary
dialogue with George Anca evoking passionately the dodii, as longings, sad and
discrete smiles, which dissimulate into a soft humor, into a timid uncertainty
which wants to hide the intimacy of which is embarrassed. Once, the dodia
animates itself, as some unknown flying insect, pretending it left native place
to see the world, and that dodia would help finding the lost way of return.
(January ‘999). Beyond such tool, the vivid actualization of home troubles
makes room to a “patern of world”. (7) In monograph Anca, Marian Popa reads his
entire work as a system of dodii, extended to literary and philosophical
doctrines, especially to chaos at Friederich Schlegel. In first instance, „As
seen, dodia is a synonym or proximate genre for dodge, dotage, whiplash, to
talk wet, to talk widely, without rhyme or reason, to be out of one’s wits, to
play the giddy goat, quips, nonsenses, rubbish, to twaddle, and in possible relation
to: “flip-flap, Maritso” (Anca)”. (p.13). “The dodii are initially limited to
language; It’s conceivable the extension to actions and situations involving
the volitional, the existence of a tangible goal, corporal, instrumental
actions.” (p.15). “In the broadest sense, it may be considered dodii any
deviations from the denotative expression and from the logic of the first
syllogism. There is, for example, the opinion that literature under
totalitarian Communism was one of the essay and poetry, saved by Aesopism and
“the speaking in dodii” (Adrian Alui Gheorghe)” (p.17) The growing dodii tacit
“method” may have been noticed more or less by chance, from first book,
received encouragingly but also as sibilant (note); the second one, Eres/Heresy
upgraded perception to parasitism. “Absolutely undecipherable is the volume of
Gheorghe Anca – Eres” (8) “It can be deciphered in the verses of George Anca a
kind of exaltation in front of esoteric uttering, of unusual imagistic
delirium, fascination of a game ‘in dodii’, out of which he tends to make,
actually, a kind of personal aesthetics. His attempt to restructuring of the
real into a flux of fragmentary, insinuating images results otherwise, not
rarely, into a gibberish which simulate reflexion” (9). Anca found India quiet
happy with the dodii, and felt, poetically, sheltered and quiet, embracing
Indology. “In his sharp new voice, Anca is pungent, discordant, airs
disillusional passion and brevity of human life. He is at his best in two
epitaphs titled ‘what can we do sergiu welcome to irk ever’ and ‘ the parents
are still oppressing the young mares our sister in the meadows by’ “. (10)
“The
concepts represented in these works by Sanskrit words indicate firstly, that
they have a universal appeal and secondly, that the use of Sanskrit terms,
instead of equivalents from other languages, is meant to convey this universal
appeal. Personally, I feel amazed at the remarkable similarity of rhythm and
tune as noticed in Dr. Trikha’s rendering of a Romanian song and its Sanskrit
translation” (11)
Books published in Romania and India
Poetry
Invocaţii / Invocations, 1968 Poemele părinţilor / Poems of the Parents, 1976
10 Indian Poems, 1978 Ek shanti, 1981 De rerum Aryae, 1982 Upasonhind, 1982
Ardhanariswara, 1982 Mantre / Mantras, 1982 Sonhind, 1982 Norul vestitor/The
Cloud Messenger (Kalidasa), 1983 Gitagovinda (Jayadeva), 1983 Sonet, 1984 50
doine lui Ilie Ilaşcu / 50 songs to Ilie Ilascu, 1994 Doina cu variaţiuni /
Doina song with variations , 1995 Doine în dodii / Doinas in dodii, 1997 Waste,
1998 Decasilab, 1999 Balada Calcuttei, Ballad of Calcutta 2000 Sonete
thailandeze, 2000 Orientopoetica, 2000 Malta versus Trinidad, 2000 Mamma
Trinidad, 2001 Milarepa, 2001 Dodii, 2002 Măiastra în dodii, 2003
Transbudhvana, 2004 Maroc după tată / Morocco according to father, 2004 New
York Ramayana, 2004 Nefertiti & Borges, 2004 Finish Romania, 2006 A la
Reine de Maillane, 2006 Cenuşa lui Eliade / Eliade’s Ashes, 2007 Târgovişte –
India, 2008 Partea Nimănui / Nobody’s part, 2010 Paparuda, 2011 Netrecut p’afiș
/ Not written on poster, 2013 Dodii pe viață / Dodii on life term, 2013
Prose Eres,
1970 Parinior, 1982 India. Memorii la mijlocul vieţii / India. Memoirs at the
middle of life, 1982 The Buddha, 1994 Maica Medeea la Paris, 1997 Miongdang,
1997 Sub clopot / Under bell, 1998 Pelasgos, 1999 Frica de Orient / Fear of the
Orient, 2001 Buddha şi colonelul / Buddha and the coroner, 2001 Furnici albe /
White ants, 2001 Poeston, 2001 Baudelaire, 2001 Sanskritikon, 2002 La Gioia,
2002 Măslinii din Uffizi / The olive trees in Uffizi, 2003 În recunoaştere / In
recognition, 2003 Tangoul tigrului / The tiger’s tango, 2005 Ibsenienii, 2005
Diplomă de sinucidere / Suicid diploma, 2005 Rechinuri / Sharks, 2006 Digital
Kali, 2006 Zăpezi hawaiiene / Hawaiian snows, 2006 Roboam, 2007 Sfinți în
Nirvana / Saints in Nievana, 2008 Barba lui Hegel / The Hegel’s Beard, 2013
Theatre Good
luck, Radha, 1979 Pancinci, 1982 XII by Horace Gange, 1984 Teatru sub clopot
/Theater under bell, 1997 Mureşan Eminescu, 1997 Templu în elicopter / Temple
in helicopter, 1997 Paparuda, 2007 Astă-seară se joacă Noica / This evening is
played Noica, 2008 Scenometrie Teatrux, 2011 Essays Baudelaire şi poeţii români
/ Baudelaire and Romanian Poets, 1974, 2001 Indoeminescology, 1994 Articles on
education, 1995 Haos, temniţă şi exil / Chaos, Prison and Exile, 1995 Lumea
fără coloana lui Brâncuşi / World without Brancusi’s Column, 1997 Ion Iuga în
India, 1997 Beauty and Prison, 1998 From Thaivilasa to Cosmic Library, 1999
Ramayanic Ahimsa, 1999 Aesthetic Anthropology, 2000 In search of Joy, 2003
Literary Anthropology, 2005 Glose despre ahimsa / Glosses on ahimsa, 2006
Exerciţii de religiologie / Exercises on religiology, 2009 Mantra Eminescu,
2011
Translations
Gianni Rodari, Grammatica della fantasia / Gramatica fanteziei, 1980 (EDP),
2005 (Humanitas) Kalidasa, Meghaduta / Norul vestitor, 1983 Jayadeva,
Gitagovinda, 1983 Rajiv Dogra, Footprints in the foreign sands/ Urme pe nisip,
1999 Faust Brădescu, Le monde etrange de Ionesco / Lumea stranie a lui Eugen
Ionescu, 2000 Hindu Dharma / Dharma Hindusă, 2002 Târgoviște-India, 2008
Surender Bhutani, Poems / Poeme, 2008 Rudi Jansma, Sneh Rani Jain, Introduction
to Jainism / Introducere în Jainism, 2011
Periodicals
edited: „The Milky Way / Akaash Ganga” (1978-1981) „Latinitas” (1982–1984);
„Liber” (1990-2008); „Bibliotheca Indica” (1996-2008); “Trivium” (2004-2012).
Script
writer (TV films): Constantin Brâncuşi, 1974; Gheorghe Anghel, 1974; Romul
Ladea, 1974; Eminescu’s Statues, 1974; India in the European Literatures, 1979;
Doine în dodii, 1997.
References
1. Florin Mugur, Miorița, in România literară, 13 ianuarie 1976. 2. Presently,
the activity of the three societies is part of monthly program Tuesday
Colloquiums, moderated by George Anca, within Social-Cultural Center “Jean
Louis Calderon” in Bucharest 3. Marian Popa, Anca, Bibliotheca, Târgoviște,
2013; same monograph published also by TipoMoldova, Iași, 2013
4.Address by
George Anca in occasion of ceremony of receiving Honorary Doctorate, Bucharest
University, by H.E. Shanker Dayal Sharma, President of India 5. George Anca,
Mantra Eminescu, Bibliotheca, 2011, p. 125-126, 128 6. Quoted in Eminescu, by
Tudor Nedelcea, București, Fundația națională pentru Știință și Artă, 2013, p.
490 7. Ioan Ladea, Jurnal din Quito comandat de George Anca/ The Diary in Quito
ordered by George Anca, A.P.P. 1999, Bucharest) 8. Literatura parazitară în
România literară, 13 august 1971 9. Dana Dumitriu, Poemele părinților, in
România literară, 10 iunie 1976 10. V.K. Gaur, A collection of poignant poems
(on Ardhanariswara), in Sunday Herald, Delhi, 22 August, 1982, 12 September
1982 11. Harish Kumar, Mantre, Ardhanariswara, Parinior, Three volumes by Dr.
George Anca, in Indian Literature, Delhi, Sahitya Akademi, May-June 1983
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu