marți, 2 iunie 2020

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!




AURUL SI ARGINTUL MEU!
Sfantul Ioan din Kronstadt


            O minunata demonstratie a omniprezentei lui Dumnezeu! De pilda, te-ai îmbolnavit de iubirea de arginti; inima ti s-a lipit de aceasta patima, fie si numai pentru o clipa; suferi. Ajunge sa strigi catre Domnul din toata inima: „Tu esti singura mea comoara, esti aurul si argintul meu, mâncarea si îmbracamintea mea”, si îndata te vei simti usurat.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 410


LUMÂNAREA
Sf. Tihon de Zadonsk


Vezi ca lumânarea arde si mai apoi se stinge. Pilda aceasta îti adevereste ca viata noastra arde ca o lumânare pâna când traim, iar dupa aceea se stinge. Este de trebuinta sa tinem minte cele despre sfârsitul ei, care nu stim în ce zi si în care ceas va veni – de aceea ni se cuvine a-l astepta mereu.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71


LUMEA
Sf. Teofan Zăvorâtul


Lumea a înnebunit în fiii sai. Acestia pacatuiesc, se tulbura, se înviforeaza de valurile pe care le stârnesc singuri. Cât de multi dintre ei se învârt fara sa afle tihna, însa aduna doar maracini pentru foc! Necredinta îsi deschide gura cu îngâmfare, adevarul e mut si tace. Nelegiuirea vorbeste mestesugit, pe când dreptatea se ascunde. Numai moartea îi face sa taca pe toti cei ce intra în lume. Fericit cel ce si-a savârsit în aceasta calea fara împotmolire!


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125.



CALEA CURATATA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Folosindu-te de obisnuitele cunostinte omenesti îti poti însusi perfect o anumita disciplina si, de cele mai multe ori, ceea ce ai învatat la scoala nu ti se va sterge din minte toata viata. În privinta credintei nu este asa. Adica ai aflat o data, ai prins niste lucruri, le-ai „pipait” si gata, te gândesti: „obiectul credintei mi-a ramas în suflet, limpede, l-am înteles, îl voi iubi toata viata”. Nu este asa. El, acest „obiect” ti se va parea de o mie de ori obscur si îndepartat, ba chiar vei avea impresia uneori ca ti-a „scapat” cu totul si ca, dupa ce ti s-a parut ca-l iubesti, ca traiai si respirai prin el, ti-a devenit deodata cu totul indiferent. Ca sa nu ti se întâmple asa, trebuie sa cureti mereu calea ce duce spre credinta si sa o faci cu lacrimi si cu suspine, ca sa o poti vedea, însusi, cup rinde cu inima si cu sufletul. Nepasarea fata de credinta este urmarea pacatului.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 435-436


PAHARUL SI BLIDUL
Sfantul Nicolae Velimirovici


Paharul obisnuit si blidul semnifica pacatuirea omenirii, caci „paharul” în chip simbolic reprezinta pe omul curatit, iar „blidul” – pe cel pacatos. Important este ca paharul si blidul sa fie curatite pe dinauntru, apoi pe dinafara. Deci cu atât mai important este sa pastram mai întâi curatia sufleteasca, si apoi pe cea trupeasca. Evanghelia spune: „Fariseule orb! Curata întâi partea dinauntrul a paharului si a blidului, ca sa fie curata si cea din afara” (Matei 23, 26).

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 59


RADACINILE
Arhimandritul Sofronie Saharov


Pentru a zugravi mai limpede tabloul caii noastre crestine, asemenea Parintilor, vom alege metoda pildei. Când ne uitam la un pom batrân, de veacuri, care îsi înalta coroana pâna în nouri, noi stim ca puterea radacinilor lui care se afunda în adânc trebuie sa fie pe masura dimensiunilor sale. Daca radacinile lui nu ar patrunde în întunecatele sânuri ale pamântului, poate tot atât de adânc pe cât este de înalta coroana; daca întinderea radacinilor sale si puterea lor nu ar fi pe masura volumului si greutatii partii vazute a copacului, ele nu ar putea nici sa îl hraneasca, nici sa-l tina în picioare: un vânt slab l-ar putea doborî. Tot asa si în viata duhovniceasca a omului. Daca constientizam maretia chemarii noastre în Hristos, cu alte cuvinte, alegerea noastra în Sfatul cel ma i înainte de veci al lui Dumnezeu spre înfiere, iar aceasta mai înainte de zidirea lumii, atunci de aici noi nu ne vom înalta în mândrie, ci cu adevarat ne vom smeri. Miscarea în jos, în întunericul cel din afara, este de neaparata trebuinta noua tuturor, pentru a ne tine în adevaratul duh crestin. Ea se exprima printr-o necontenita amintire a nimicniciei noastre dintru început, prin cea mai aspra osândire de sine în toate. Si cu cât mai adânc se pogoara omul în osândirea de sine, cu atât mai mult îl înalta Dumnezeu. „Zic voua… ca tot cela ce se înalta pre sine smeri-se-va, iar cel ce se smereste pre sine se va înalta” (Luca 18, 14).


Arhimandritul Sofronie Saharov, Vom vedea pe Dumnezeu precum este, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107



SLUJIREA INTREGII ZIDIRI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Întreaga creatura – soarele, luna, stelele, pamântul, apa, aerul, focul, plantele, pasarile, pestii, vietuitoarele patrupede, insectele – slujeste lui Dumnezeu prin calitatile si însusirile date lor de la Dumnezeu; vita de vie aduce roade, marul asijderea, si asa mai departe. Cu atât mai mult omul trebuie sa slujeasca lui Dumnezeu prin calitatile ce i-au fost date ca fiinta rationala, libera, sensibila; slujirea lui trebuie sa porneasca din minte si din inima, sa fie de bunavoie, nesilita, desi se face si cu o constrângere de sine sau a altora. În slujirea lui Dumnezeu e viata si fericirea creaturii. Iar smochinul neroditor se taie si se arunca în foc. Când nu slujesc lui Dumnezeu, puterile si însusirile omului iau o directie pervertita, mincinoasa, catastrofala pentru el (desfrânare, betie, erezie, pornire spre scandal), dar atunci când slujesc lui Dumnezeu directia lor este dreapta, armonioasa, pasnica, roditoare, mântuitoare, luminatoare.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 215


LUNTREA VIETII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Ce furtuni sufletesti, uragane, vijelii naprasnice, vârtejuri de foc se dezlantuie adesea în viata omului, în viata acelor oameni care se straduiesc sa traiasca crestineste si sa-L slujeasca pe Dumnezeu cu rugaciunea, facându-se mijlocitori pentru sine si pentru altii înaintea negraitei Sale mile! Daca luntrea pe care calatoreste sufletul nostru pe marea vietii, catre vesnicia care îl asteapta, nu se sfarma cu totul si nu se scufunda, aceasta se datoreaza numai milei lui Dumnezeu.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 300


CE SA MA FAC?
Sfantul Teofan Zavoratul


Ce sa ma fac cu pacatele mele? Nu stiu; nu vede mintea mea cum m-as putea spala, cu ce m-as putea curati. Daca mi-ar trece prin cap sa ma spal cu valuri, nu mi-ar ajunge marile, râurile ar fi neîndestulatoare ca sa ma curete. Daca ma voi spala cu sângele si apa din coasta Fiului lui Dumnezeu, ma voi curati si îndurarile de Sus o sa se reverse asupra mea.


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 215



POARTA SI USA
Sfantul Nicolae Velimirovici

Acestea sunt de asemenea simboluri ale lui Hristos, dupa însesi cuvintele Lui: „Eu sunt usa: de va intra cineva prin Mine, se va mântui” (Ioan 10, 9). Pe nici o alta cale nu este cu putinta sa intri în Împaratia Cerurilor. Însa „poarta” este strâmta, tot dupa cuvintele Mântuitorului Hristos. Pentru ce este strâmta? Pentru ca omul sa se strecoare prin ea cu greutate, caci trebuie sa se lepede de sine; la fel cum sarpele îsi da jos pielea, chipul naturii lui, tot astfel si omul cel vechi; altfel el nu va intra în Rai.


Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 55-56.



U I M I R E
Sfantul Ioan din Kronstadt


În veacul ce va sa fie, fericirea noastra va odrasli din uimirea de a-i vedea dintr-o data pe Sfinti, pe îngerii Domnului, neînchipuit de frumosi, strânsi în miriade de cete, alcatuite perfect, în ordinea ierarhiilor ceresti; din uimirea de a vedea sfintii, pe oamenii lui Dumnezeu buni si simpli, din toate veacurile, prooroci, apostoli si pe toti ceilalti, dar mai cu seama din uimirea de a sta în fata lui Dumnezeu, contemplându-L în lumina cea neapropiata, mirati fiind si de propria noastra iluminare launtrica, simtind fericirea absoluta, neîntunecata de nici un pacat, de nici o spaima, grija sau întristare.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 425


FABRICA DE GANDURI BUNE
Sfantul Paisie Aghioritul


Avem nevoie de cugete drepte. Trebuie sa preschimbam masinile nesigure, înselatoare, ale „fabricii” noastre în masini bune. Cea mai buna lucrare este ca omul sa creeze o „fabrica” a gândurilor bune.

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 132.


MANCAREA STRICATA
Sfantul Nicolae Cabasila


Obisnuinta pacatului este tocmai repetarea deasa a faptelor rele. El e ca o boala încuibata înlauntrul sufletului pe urma unei mâncari stricare. Acest pacat din obisnuinta este statornic si înlantuieste sufletul în niste catuse cu anevoie de stricat, robeste mintea, pe om îl îndeamna sa savârseasca numai rele, ducând la cele mai urâte fapte pe cei pe care-i prinde în mrejele sale, prin care pacatul s-a nascut si se naste fara încetare, în acelasi timp savârsind raul si fiind el însusi o urmare a raului – ca într-un cerc. Lucrurile au ajuns de asa fel, încât pacatul nu mai are sfârsit, iar obiceiul rau da nastere la fapte rele care, înmultindu-se, formeaza apoi ele însele o regula de savârsire a pacatelor. Si astfel, aceste doua rele se ajuta una pe alta si cresc tot mai mari, dupa vorba Apostolului: „Pacatul a prins viata (în mine), iar eu am murit”.


Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 159-160


MINUNATUL ARTIST
Sfantul Ioan din Kronstadt


Domnul poate da trup oricarei „fiinte”, fie ea animal sau planta, întocmai cum am îmbraca noi o haina; ai luat material, l-ai cusut, te-ai îmbracat. „M-ai îmbracat în piele si în carne, m-ai tesut din oase si din vine” (Iov 10, 11). Si cât de divers si de infinit este „materialul” din care Creatorul „coase” îmbracaminte, pe multiple si felurite „croieli”, fapturilor Sale: animale, pasari, pesti, insecte, reptile. Iar pe noi, oamenii, îmbraca-ne-va cândva în lumina si vom straluci ca soarele în Împaratia Sa! „Statut-a împarateasa (...) îmbracata în haina aurita si prea înfrumusetata” (Psalmul 44, 11). „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele” (Matei l3, 43). Acum însa, suntem îmbracati în pamânt, apa, aer, caldu ra; îmbracamintea noastra aceasta este! Cu câta întelepciune si perfectiune sunt îmbinate aceste stihii în fiinta noastra! Nu ne stingheresc, le suportam usor, spre folosul nostru. O, preaîntelepte si atotputernice Artist! Artist Datator-de-viata, tot ce faci Tu este perfect, fara seaman de frumos, viu! Tu poti da viata si pulberii. O pui în miscare cu puterea Ta!

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 160-161



CINEMATOGRAFUL
Arhimandritul Sofronie Saharov


Gândurile care vin în minte în vremea rugaciunii arata existenta patimilor. Pe cât de des vin gânduri similare, pe atâta înseamna ca patimile acelea explicite au radacini adânci. O astfel de patima are radacini adânci si este nevoie de o mare osteneala si durere pentru a fi vindecate. Prin urmare gândurile din vremea rugaciunii ne ajuta sa distingem starea noastra, patimile noastre. Se întâmpla ceea ce se petrece la proiectia unui film. Când exista lumina în spatele filmului, atunci toate se arata clare pe ecran. Lipsa luminii nu arata nimic.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 224



COMPOZITORI
Mitropolitul Ilarion Alfeiev


Adevarata întoarcere a compozitorilor apuseni spre sfera credintei s-a petrecut doar la sfârsitul secolului XX, când, în locul zgomotului disonant, fara forma, al muzicii aleatorii si al tacerii lipsite de continut, a aparut o nou-gândita armonie pentru tacerea spirituala absoluta a minimalismului muzical. Ceea ce se astepta cel mai putin în arta era o renastere religioasa, dar tocmai aceasta a surprins si a împlinit sperantele compozitorilor si ale publicului. Dupa inovatiile posibile si imposibile ale avangardei, caracterizate prin efecte exterioare abundente înlauntrul unei pustietati launtrice izbitoare, publicul tânjea dupa o muzica în care sa se îmbine simplitatea si profunzimea – o muzica simpla în limbaj si în stil, dar adânca în continut; care sa-i miste pe oameni nu atât prin teme stridente si originalitate s tearpa, nici chiar una care sa atinga neaparat sufletul, ci una care sa poata sa-l duca pe om dincolo de hotarele existentei pamântesti, în legatura cu lumea de Sus.

Nu este întâmplator faptul ca la sfârsitul secolului XX Apusul a experiat o crestere a interesului pentru muzica bisericeasca, mai ales pentru cântarea gregoriana. CD-ul Canto Gregoriano, înregistrat în 1993 de monahii spanioli de la Abatia Santo Domingo de Silos a devenit un bestseller international: la începutul secolului XXI se vândusera mai mult de sapte milioane de exemplare. Producatorii nu-si puteau da seama ce îi atragea pe oameni sa cumpere acest disc si cum tonul monofonic, unison, al cântarii simple monastice depasea în popularitate hiturile starurilor mondiale.


Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 23



RADACINILE POMULUI
Arhimandritul Sofronie Saharov


Mitropolitul Hierotheos Vlachos povesteste astfel despre o întâmplare petrecuta în anul 1978, când se afla în vizita la Manastirea Sfântului Ioan Botezatorul de la Essex: „Într-o zi Parintele Sofronie m-a gasit în gradina si mi-a aratat un pom zicându-mi: «Acest copac creste încet, încet, înfigându-si întâi radacinile foarte adânc. Asa se întâmpla si cu monahul, creste si progreseaza încet, încet în pocainta, dar radacinile lui intra adânc înspre vesnicie»”.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 220



INTAMPLAREA CA SEMN
Sfantul Nicolae Velimirovici


Adeseori noi, pe neasteptate, la un anumit ceas, întâlnim un om care izgoneste întunericul adunat în sufletul nostru, rezolvând pe nepusa masa vreo problema cu care ne confruntam. Nu arareori se întâmpla sa auzim de la vreun alt om un cuvânt care ne atinge sufletul, ori sa spunem cuiva vreun cuvânt de îmbarbatare. Sau deodata primim o scrisoare de la cineva, mai cu seama atunci când aceasta ne este de trebuinta. Ori, încurcati în problemele vietii, cu deznadejde încercam sa gasim o rezolvare cu putinele noastre puteri, cautând iesire dintr-un impas; când deodata ni se întâmpla ceva care schimba radical situatia. Prin urmare si întâlnirea neobisnuita, si cuvântul, si scrisoarea, si întâmplarea, toate sunt semne date noua fie ca pedeapsa, fie ca luare-aminte, fie ca înteleptire, fie ca adeverire, fie ca o chemare la pocainta.

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 79


UNAREA CELOR ASEMENEA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Asa cum în mari, în lacuri sau în râuri fiecare particula de apa se afla în combinatie cu alte particule si este înconjurata de acelea; asa cum în aer fiecare particula de aer este înconjurata de altele si se combina cu acelea, si noi, fiii pamântului, suntem înconjurati din toate partile de Dumnezeu, iar cei mai curati dintre noi, sau pe cale de a se curati, sunt în unire cu El, aflându-se pretutindeni în El. Noi toti, pamântenii, suntem întocmai ca apa, ca aerul, ca un arbore ramuros, alcatuind un întreg, uneori însa dezmembrat, din pricina invidiei diavolului, a egoismului, enervarii, dusmaniei, dihoniei, trufiei, ereziilor si dezbinarilor, pizmei, avaritiei, izolationismului, rautatii, vrajitoriei si atâtor altor patimi. Pe de alta parte, diavolul si îngerii lui stau toti laolalta, asemenea unei ape tul buri, statute, otravite, sau ca aerul încins, asfixiant, ucigator. Ei ne stau jur-împrejur, se caznesc sa ne patrunda în suflet, atunci când acesta nu-si poarta de grija si se lasa prada patimilor, ca sa-l întunece, sa-l tulbure, sa-l pârjoleasca, sa-l chinuie în tot chipul. Întocmai ca atunci când, iesind uneori la aer curat, placut mirositor, nimeriti dintr-o data lânga o groapa de gunoi sau de scârna, de unde exala cele mai neplacute miasme si va grabiti sa treceti cât mai repede de locul acela, ca sa respirati din nou aer într-un spatiu neviciat. Asa se întâmpla cu duhoarea diavoleasca. Însusi Domnul numeste vazduhul si apa întunecatelor ostiri diavolesti atunci când vorbeste despre asaltul stihiilor asupra sufletului omului: „A cazut ploaia, au venit râurile mari, au suflat vânturile si au batut în casa aceea, dar ea n-a cazut, fiindca era î ntemeiata pe stânca” (Matei 7, 25).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 84-85


GRIJA ZILEI
Parintele Arsenie Boca


Grija zilei de mâine este o grija presanta. Când conducea pe israeliteni în pustie, Dumnezeu nu le îngaduia asigurarea zilei de mâine: mana se strica.

Pâinea cea de toate zilele o cerem pentru astazi. Asa suntem sfatuiti, chiar nevrând, sa traim prin credinta.

Sfintii pustnici au trait numai în conditia credintei. Ei au crezut cuvântului lui Iisus, având mai întâi grija de mântuire si pe al doilea plan grija vietii. De aceea crinii au ajuns pâna la stralucirile lumii divine. < span style="color: #a00909;">

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 75


DOGOAREA
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi un om chinuit de fierbinteala sau, intrând în baie, simti o mare dogoare, ori vezi un cuptor încins de flacari. De la focul acesta treci cu cugetul la focul gheenei, în care pacatosii cei nepocaiti vor suferi fara de încetare. Aceasta cugetare te învata ca, prin pocainta si prin lacrimi, sa dobândesti milostivirea bunatatii lui Dumnezeu, pentru a scapa de o astfel de nenorocire.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71


CEL MAI BUN BUCATAR
Parintele Paisie Olaru


Stând batrânul Parinte Paisie într-o zi de vorba cu ucenicii sai, i-au cerut cuvânt de folos sufletesc, iar el le-a raspuns: Iata ce, parintilor. Fiecare îsi pregateste mâncarea dupa gustul si placul sau. Daca i se pare dulce, o mai acreste, daca i se pare nesarata, îi mai pune putina sare si verdeturi si o face cum îi place; si daca îi place lui, place la toti. Eu asa cred. Tot asa se întâmpla si cu viata duhovniceasca a fiecaruia. Fiecare dintre noi îsi pregateste mântuirea dupa cum crede el, cum voieste si cum poate, dupa râvna si harul pe care i le-a dat Dumnezeu. Spun batrânii ca foamea este cel mai bun bucatar, iar saracia cel mai bun gospodar. Tot asa si cu mântuirea sufletului nostru. Râvna, rugaciunea si smerenia ajuta cel mai mult pe calea mântuirii.


Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 35-36



TRUPUL INVIAT
Sfantul Inochentie al Odessei


Dupa cum la începutul primaverii toate cele ascunse în launtrul pamântului si cu putinta de a învia se umplu de viata si ies la suprafata, iar cele ramase pe suprafata pamântului dobândesc o noua înfatisare, tot astfel si în ziua Învierii toate trupurile omenesti care se odihnesc, asemenea semintelor, în sânul pamântului, vor învia si se vor scula din tarâna.

Iar cu aceia dintre fratii nostri pe care aceasta mare zi a Învierii îi va gasi în viata, se va petrece, dupa cum spune Apostolul, o schimbare de alt fel: ei, fara sa moara, vor dobândi un trup nou, potrivit cu felul lumii celei noi; si, de vreme ce atunci toate se vor savârsi cu o iuteala si o putere uimitoare, schimbarea aceasta – dupa cum ne încredinteaza acelasi Apostol – se va petrece într-o clipeala de ochi (1 Corinteni 15, 51-54).

Pentru mintea omului trupesc, deprinsa a se opri numai asupra celor ce le vede cu ochiul si le aude cu urechea si care nu se pricepe a se ridica de la cele vazute catre cele nevazute, poate parea neînteleasa si chiar nefireasca învatatura Evangheliei despre Învierea trupurilor omenesti. De unde anume va fi luat trupul care demult s-a prefacut în tarâna si s-a amestecat cu pamântul, ori s-a spulberat în aer? Ba mai mult decât atât: cum vor putea învia acele trupuri care, prefacându-se în pamânt si intrând în organismul plantelor de pe el, au devenit prin aceasta hrana si, prin urmare, însusire a altor corpuri omenesti? Toate acestea par încurcate si greu de dezlegat pentru omul trupesc.

Oare cum credeti ca raspunde la aceste întrebari Sfântul Apostol Pavel? „Nebune” – zice el – „tu ceea ce semeni nu va învia de nu va muri; si ceea ce semeni nu este trupul ce va sa fie, ci grauntele gol, fie de grâu, fie de altceva; iar Dumnezeu îi da trup, precum voieste, si fiecarei seminte îi da un trup al ei” (1 Corinteni 15, 36-38). Asemanare foarte dreapta si prin urmare foarte convingatoare. Caci, într-adevar, ce semanam noi toamna? Nu paie groase si înalte, nu spice aurii, ci seminte goale care în cursul iernii mor, iar cu sosirea primaverii, din pricina înmultirii caldurii pamântului, îsi pierd chipul lor si intra în stare de putrezire; dar aceasta putrezire si moarte slujeste de temei, de principiu si de conditie a viitorului pai si spic, asa ca acele seminte care nu mor în chipul acesta pâna la sosirea primaverii, nu pot rodi nimic, ramân în pamânt si se prefac în tarâna. Tot astfel si corpurile omenesti date pamântului sunt niste seminte pentru viitoarele trupuri noi în care noi trebuie sa ne îmbracam în ziua cea mare a Învierii. Aflându-se în sânurile pamântului, trupurile se desfac în partile din care au fost alcatuite, se curata prin mijlocirea putrezirii de toate formele stricaciunii si astfel se pregatesc pentru ca din ele sa se ridice la timp, prin lucrarea atotputerniciei dumnezeiesti, niste trupuri curate si vrednice de a îmbraca în sine, pentru toata vesnicia, nemuritoarele suflete omenesti.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 56-59


RANDUIELILE ARTISTULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Dupa ale cui rânduieli si legi se savârseste zamislirea, formarea si cresterea trupului omenesc în pântecele mamei, maturizarea lui si iesirea la lumina a organismului omenesc deplin? Dupa ale cui rânduieli sunt consumate mâncarea si bautura, sunt potolite foamea si setea, se savârseste hranirea trupului nostru? Cine a gândit si a zidit asa o minunata felurime a nenumaratelor roade gustoase pentru limba si preafrumoase la aratare ale pamântului, ce cu întelepciune si gust ales au fost rânduite si pregatite spre hrana si desfatarea noastra? Dupa ale cui rânduieli este prelucrat în trupul nostru sângele, fara de care viata omului nu este cu putinta? Oare nu dupa ale Preamarelui Întelept si Artist, Atotdesavârsitului, Celui Fara de început si Atotputernicului nostru Domn si Dumnezeu? Deci, cazi în pulbere, da multumita, cucerniceste-te înaintea Lui, iubeste-L, însa si teme-te de Dânsul de nu faci voia Lui, daca nu te supui Lui.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 12-13


MORTI SI VII
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca nu este nici un mort printre cei vii si nici nu i se cuvine lui sa se gaseasca între ei, ci este scos afara din casa si din oras si îngropat în pamânt. Asemenea si sufletul ce a murit din pricina pacatului e dat afara sau chiar aruncat din obstea Sfintilor, din casa si cetatea Viului Domn, adica din Sfânta Biserica, cea „care este casa Dumnezeului celui Viu” (1 Timotei 3, 15). Caci e un lucru necuviincios sa stea acesta împreuna cu cei vii care cu dragoste si credinta vietuiesc si-I slujesc lui Dumnezeu. Asa precum sufletul este viata pentru trup, întocmai si harul Domnului este viata sufletului. Si precum vietuirea trupului se cunoaste din lucrarile trupesti, de pilda din miscare, din graire si din altele, asemenea si vietuirea sufleteasca se face cunoscuta prin faptele duhovnicesti. Adica prin pocainta adevarata, rugaciune, dragoste si frica lui Dumnezeu. Cerceteaza, crestine, prin aceasta întâmplare sufletul tau si vezi de nu cumva e mort. „Dupa cum trupul fara suflet este mort, tot asa si credinta fara fapte moarta este” (Iacov 2, 20-26).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 195




CASA LUMII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Lumea este o casa. Arhitectul si Stapânul acestei case este Creatorul, iar Tatal crestinilor care locuiesc în ea este Dumnezeu. Mama, în aceasta casa, este Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu. Mergi întotdeauna în prezenta Tatalui tau, cu iubire si ascultare; la fel în prezenta Mamei noastre a tuturor, a Maicii Domnului, cu sfânta iubire, cu veneratie si ascultare. În nevoile tale materiale si spirituale, în nenorociri, necazuri, boli, întoarce-te spre ea cu credinta, nadejde si dragoste.

Fii sfânt, asa cum Domnul Dumnezeul tau sfânt este; ca si stapâna noastra, Maica Domnului si maica ta de asemenea, potrivit cuvintelor Mântuitorului: „Femeie, iata fiul tau… Iata mama ta” (Ioan 19, 26-27).

Pentru ca noi sa nu ne îndoim de dreptul nostru de a o numi Mama a noastra pe Maica Preaînaltata a Dumnezeului Preaînalt – Stapâna Preasfânta, Preacurata, nemarginit fericita –, dumnezeiescul ei Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a îngaduit în mod expres tuturor acelora care tintesc spre sfintenie sa o numim Maica noastra: „Iata mama ta”. Caci în persoana Sfântului Ioan Teologul, noua, crestinilor, ni se adreseaza aceste cuvinte. Da, ea este cu adevarat cea mai blânda, cea mai atenta dintre mame, care ne conduce pe noi, copiii ei, spre sfintenie.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 133.




CINE IL POATE FACE FERICIT PE OM?
Cuviosul Bonifatie de la Teofania


Pentru o faptura întelegatoare (rationala) nu este bun care o poate face fericita, în afara de Dumnezeu, caci binele fiintei zidite din nimic vine nu de la ea însasi, ci de la Cel care a zidit-o. În unire cu El, este fericita; despartita de El, e nefericita.


Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 92.


A P A
Sfantul Vasile cel Mare


Tu cunosti miscarile apei, ca apa curge în jos, ca nu sta într-un loc si ca în chip firesc o porneste spre locurile aplecate si adânci, dupa ce Stapânul a dat apei aceasta porunca. Dar ce putere avea apa înaintea de a i se fi poruncit sa urmeze aceasta cale, nici tu n-o stii si nici n-ai auzit pe altul care sa fi vazut.

 Gândeste-te ca glasul lui Dumnezeu, prin natura lui, are putere creatoare si ca porunca, data atunci zidirii, a aratat celor zidite de Creator calea pe care trebuia sa o urmeze în viitor. Ziua si noaptea au fost create în acelasi timp; si de atunci pâna acum ele urmeaza una dupa alta si nu înceteaza sa împarta timpul în mod egal.

 Natura apelor a primit porunca sa curga si apele niciodata nu obosesc, pentru ca sunt silite necontenit de porunca aceea. Aceasta o spun cu privire la natura curgatoare a apei, ca sunt ape care curg de la sine, de pilda izvoarele si râurile; mai sunt si alte ape adunate la un loc, care nu curg; dar acum vorbesc de apele care se misca.

 Daca tu vreodata, stând lânga un izvor care da multa apa, ai sa întrebi: Cine este cel care împinge apa aceasta din sânul pamântului? Cine o sileste sa mearga înainte? Ce fel sunt vistieriile din care porneste? Care este locul spre care se grabesc? Cum se face ca izvoarele acestea nu înceteaza sa curga, iar locurile spre care se duc nu se umplu? La toate aceste întrebari este un singur raspuns: Datorita acelui dintâi glas! Porunca aceea face ca apa sa alerge. Asa ca atunci când vorbesti de ape adu-ti aminte de acel prim glas: „Sa se adune apele!” (Facerea 1, 9) Trebuia sa alerge apele, ca sa-si ocupe propriul lor loc; apoi, ajunse în locurile hotarâte lor, sa ramâna pe loc si sa nu se duca mai departe. De aceea dupa cuvântul Ecclesiatului: „Toate pâraiele se duc în mare si marea nu se umple” (Ecclesiastul 1, 7). Ca si apele curg datorita poruncii dumnezeiesti, iar marea ramâne împrejmuita de hotarele ei, datorita legii celei dintâi, care a spus: „Sa se adune apele într-o adunare”. Dar pentru ca apa, care este nestabila, sa nu se reverse în afara locurilor care au primit-o, mutându-se totdeauna dintr-un loc în altul si în continuare sa înece pamântul, Dumnezeu a poruncit apei: „Sa se adune apele într-o adunare”. De aceea de multe ori se înfurie marea din pricina vânturilor si-si ridica valurile la mare înaltime; dar când ajunge la tarm se întoarce înapoi, prefacând în spuma furia ei.

 Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 112.



STARUINTA CALATORULUI
Sfantul Tihon din Zadonsk


        Vezi ca aceia care râvnesc sa ajunga într-un oras sau într-un alt loc oarecare nu stau, ci merg cu staruinta pe acel drum care îi duce într-acolo. Asemenea si cei ce se silesc a ajunge în cetatea cereasca, Ierusalimul cel de Sus, nu zabovesc, ci savârsesc calea ce-i poarta spre acel oras, adica merg pe cararile evlaviei, unde le este Calauzitor Hristos, pe Care robii Lui cei credinciosi Îl urmeaza cu dragoste si credinta. Oare de ce tu, pacatosule neîndreptat, de vreme ce vrei sa te mântuiesti si sa ajungi în Patria cereasca, stai neclintit si nu mergi dupa El? Ori, mai rau decât atât, odata ce te-ai abatut din calea cucerniciei si ai apucat drumul celor necredinciosi, îl tii pe-acesta, care te duce în iadul vesnicei pierzari? Te-ntrebi care-o fi oare calea cucerniciei si cea a necredintei? Domnul nostru ti le arata în Evang helia Sa si-ti porunceste sa te departezi de cea din urma si sa o urmezi pe cea dintâi. „Intrati prin poarta cea strâmta; ca larga este poarta si lata este calea care duce la pieire si multi sunt cei care intra prin ea; si strâmta este poarta si îngusta este calea care duce la viata si putini sunt cei care o afla” (Matei 7, 13-14). Cararea cea strâmta este calea smereniei, a ascultarii, a blândetii si a lepadarii de sine, adica a tagaduirii propriei tale vointe. Iar drumul cel larg este calea mândriei, a neascultarii, a nerabdarii si a iubirii de sine. Aceasta te duce spre iad, pe când cea dintâi – spre Cer. Alege tu pe ce cale vrei sa mergi: fie pe cea îngusta si scunda [smerita] – spre Cer, fie pe cea larga si înalta – spre iad. Iar o a treia cale nu aflam în Sfânta Scriptura, caci pentru veacul ce va sa vina, spre care ne îndreptam cu totii, vedem ca ne deschide Dumneze u doar doua locuri de salasluire: viata vesnica ce se va gasi în Ceruri si chinul nesfârsit care va fi în iad.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125



SOTIA BUNA
Cuviosul Bonifatie de la Teofania


          Femeia i-a fost data barbatului ca sa îl ajute, ca fiind mângâiat de ea sa poata îndura lesne tot ce i se întâmpla. Daca femeia este cinstita si dragastoasa, tovarasia ei nu numai ca îi aduce barbatului mângâiere, ci îi e de mare ajutor în toate împrejurarile, facându-i usoare toate greutatile si nelasându-l sa simta nici o nemultumire dintre cele ce se întâmpla atât acasa, cât si în afara casei. Vine furtuna sufleteasca? Ca un cârmaci iscusit, femeia buna duce corabia la liman, si prin întelepciunea sa îsi mângâie mult barbatul.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 140


CEA MAI FRUMOASA
Sfantul Ioan din Kronstadt

                Omul, creatura cea mai frumoasa si cea mai de pret, cea mai aleasa dintre cele facute de mâna lui Dumnezeu; cea mai armonioasa si cea mai perfecta si cea care ar trebui sa fie cea mai curata, neatinsa de nici o întinaciune, ca si creatie a lui Dumnezeu, chip si templu al Sau. Sa nu ne lasam atinsi de nimic din ceea ce este necurat si viclean, sa alungam gândurile hulitoare si sceptice. Suntem poporul lui Dumnezeu, suntem sfinti, întru Hristos; sa ne pastram inimile în sfintenie, ca niste chivote vii ale lui Dumnezeu, sa nu ne lasam atinse gândurile si inimile de spurcatele si viclenele duhuri! Cel ce Te-ai facut om pentru noi, Cuvinte al lui Dumnezeu si Doamne, tine-ne în sfintenia Ta! Tu, Cel ce esti Preasfântul nostru Cap, nu lasa ca trupurile si sufletele noastre sa se dea spurcatului Veliar, sa ni le întineze acela cu gânduri ticaloase; ramâi mereu c u noi, tine-ne curati si neprihaniti. Fa, Doamne, sa pastram mereu cu Tine, Dumnezeiescul nostru Cap, o legatura vie, ca si madulare ale Tale, legatura gândurilor inimii, legatura de rugaciune si de fapta. De vor cadea inimile noastre de la fata Ta, Doamne, întunericul si moartea sa fie partea lor, întristarea si strâmtorarea, rusinea, nimicirea si ticalosirea. Cu Tine însa, ale noastre sunt lumina, viata, pacea, bucuria, largimea inimii, îndraznirea catre cele înalte, maretia si sfintenia.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 229


FIERUL SI PIATRA
Sfantul Tihon din Zadonsk


           Vezi ca fierul sau piatra, chiar daca sunt încinse în foc, nu dau glas pâna ce nu se varsa peste ele apa sau altceva asemanator; însa de sunt stropite, atunci îsi arata fierbinteala prin scoaterea unui sunet. Asemenea si multi dintre oameni se cred a fi smeriti si blânzi atâta timp cât nu-i jigneste nimeni, însa îndata ce ajung sa simta supararea ce li s-a facut, se mânie si se înfurie si suna ca fierul cel încins si stropit cu apa. Caci obida care li s-a pricinuit vadeste ce se ascunde în inima lor – mânia sau blândetea. Si tocmai aceasta este una dintre pricinile pentru care îngaduie Dumnezeu sa vina asupra noastra nenorocirile si gurile clevetitoare: asa ne arata El noua însine ce se tainuieste în inima noastra – mânia sau blândetea, pentru ca, în acest chip cunoscându -ne neputinta noastra, sa ne straduim a o tamadui cu harul Sau. Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te învata sa-ti cunosti inima, care este „vicleana si mai mult decât toate stricata” (Ieremia 17, 9).


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 113



CHIRURGII SUFLETULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Adeseori ne suparam pe oamenii deschisi si directi, care ne descopera fara ocolisuri defectele. Trebuie sa-i apreciem pe acesti oameni si sa-i iertam pentru faptul ca, prin limbajul lor îndraznet, ne-au zdrobit iubirea de sine. Ei sunt, din punct de vedere moral, chirurgii care taie printr-un cuvânt ascutit, cangrena inimii; biciuiesc iubirea de sine, trezesc în sufletul amortit constiinta pacatului si stârnesc o reactie vitala.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 102


CHICIURA
Sfantul Inochentie al Odessei


Voiti voi oare sa vedeti frumusetea hainei iernii în toata maretia ei? Duceti-va în orisicare dumbrava va place, la vreme de chiciura si veti vedea ca iarna pare ca vrea sa se ia la întrecere cu primavara în maiestrie si podoabe. Aceasta întrecere e foarte greu de câstigat, pentru ca primavara are la îndemâna o multime de culori si vopsele, iar iarna n-are decât una singura – culoarea alba. Însa iarna, dintr-o singura culoare, e vrednic de minunare de nu cumva faureste mai multe podoabe decât primavara, din multe! Aceste minunate draperii, care ca niste mantii împaratesti acopera arborii mici si mari din crestet si pâna în radacina, aceasta multime de perle si briliante, care scânteiaza la lumina soarelui si a lunii, acest chip maret al arborilor nemiscati care par a fi taiati din fildes, aceasta tacere si liniste sfânta, acest semiîntuneric din timpul zilei si aceasta semiluna din timpul noptii – toate aceste tablouri marete îl aduc în uimire pe tot cel ce le priveste cu luare aminte! Negresit ca fara aceste minuni ale iernii amfiteatrul naturii ar pierde una din cele mai frumoase podoabe ale sale. Si câte tablouri de acestea nu ni se înfatiseaza în fiecare padure si în fiecare dumbrava, în fiecare gradina si în fiecare poteca? Cât de mult ar pretui omul asemenea fenomene, daca ar sti sa le izvodeasca el! Pentru Faurarul ceresc, însa, ele nu înseamna nimic – sufla un vântisor de la rasarit sau miazazi [sud] si podoabele dispar, ramânând totul gol! Dupa o zi bate iarasi vântul de la miazanoapte [nord] si iarasi se arata ca prin farmec aceleasi podoabe si aceleasi nespuse frumuseti!


Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 83-85


VASUL OLARULUI
Parintele Paisie Olaru


Sa te lasi în mâna Domnului, ca lutul în mâna olarului. Olarul, când vrea sa faca o oala mai de pret, o da de doua-trei ori prin foc, o caleste si o ciupeste pâna se face dupa placerea lui.

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 94.


FATA IN FATA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Crestinul ortodox se întoarce cu fata spre sfintele icoane ale Mântuitorului, Maicii Domnului, îngerilor si feluritilor sfinti, cu scopul de a arata vadit credinta sa ca cei închipuiti în icoane sunt de fata, sunt aproape de el; în sfintele icoane se realizeaza, se înfaptuieste credinta noastra ortodoxa, iar fara sfintele icoane parca atârnam în vazduh, nestiind cui sa ne rugam. Rugându-se Domnului, proorocul David spune: „Cautati fata Domnului asupra celor ce fac rele, ca sa piarda de pe pamânt pomenirea lor” (Psalm 104, 4; 26, 13; 33, 15).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 180.


ZDRENTAROSUL
Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi un om îmbracat în zdrente, pe jumatate gol si murdar cu tina din cap pâna-n picioare. De la acesta întoarce mintea ta spre sufletul cel pacatos, care s-a dezbracat de harul lui Dumnezeu ca de o haina preafrumoasa si în locul ei a pus pe sine, ca niste zdrente, toata întinaciunea patimilor pacatoase. Un om pe de-a-ntregul murdarit de tina e dezgustator în ochii oamenilor, însa în ochii Domnului este mai scârbavnic un suflet întinat de spurcaciunile pacatoseniei. Aceasta întâmplare te îndeamna sa te departezi de tot pacatul prin care sufletul se prihaneste si se face nevrednic de a fi privit de Dumnezeu.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77

MINILECTURĂ

Printre atatea vorbe superficiale, cateva mai adanci nu ne strica!
Sanatate, pace si bucurii sa va dea Dumnezeu!

Pr. Al. Stanciulescu-Barda









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu