NUMELE PERSONAJULUI IN BASMUL
ROMANESC
Alexandrescu Doinita
Rezumatul
tezei de doctorat
Cercetarea
noastră porneşte de la premisa că numele personajului din basmul românesc este
o structură lingvistică relativ stabilă, caracteristică unei anumite intenţii
de comunicare şi purtătoare a unei informaţii nu numai lingvistice, ci şi psiho-socio-culturale.
Vechimea numelor şi stabilitatea lor în limba noastră expresivă este legată de
istoricitatea esenţială a limbii ca obiect cultural şi de importanţa pe care au
avut-o, în timp, povestirile cu caracter imaginar-alegoric.
Sensul numelor de personaj din basm se
împlineşte prin studierea structurii de suprafaţă- semnificantul şi structurii
de adâncime – semnificatul- in strânsă legatura cu semnificatorul. În ciuda
stabilităţii, aceste nume au suportat, în timp, sub influenţa recurenţei,
adaptări repetate prin resemnantizare, conform intenţiei de comunicare şi cadrului
general al comunicării, caracterizat de parametri istorici, emoţionali şi
sociali, devenind nume universal plurivoce, ca sens, şi universal plurifone, ca
formă.
Ca pentru orice lucrare de onomastică,
metodele necesare cercetării sunt cele care îmbină ştiinţele textului literar
şi ştiinţele limbii. Numele personajului se structurează ca o realitate
materială a limbii, sunt impulsuri interioare ale gândirii, intuiţii,
percepţii, credinţe şi sentimente, turnate în substanţa sonoră a limbii, conform
configuraţiei vocalismului ei şi raportate la comanda socială exterioară.
Valoric, numele personajului din basm se
încadrează în principiul economiei instrumentale, adică acela al creării si
utilizării inteligente a mijloacelor de expresie lingvistică, un rezultat al
codificării substanţei semantice, prin care se acţionează persuasiv
deschiderea- in cadrul unei semioze pozitive- şi inchiderea – în cadrul unei
semioze negative, potrivit pactului ficţional cu receptorul.
În acest sens, numele unui personaj reprezintă
metaforic cronotopul auroral al limbii, adică măsura unui fragment de viaţă
surprins pentru eternizarea lui intr-o formă lingvistică stabilă ce reuneşte
gandirea, simţirea şi rostirea memorabilă.
Sunt nume
acordate unor personaje imaginare prin care străbat cronotopic ethosul, etnosul,
logosul şi pathosul unui popor pe traiectoria devenirii lui istorice şi culturale.
Fără a fi
exhaustivă, cercetarea de faţă aduce precizări teoretice care vizează repere
mitolinvistice şi antropolingvistice şi analiza practică a structurii
lingvistice a numelor de personaje prezente in corpusul de studiu din anexa I.
(278, preluate din studii de referinţă – L.Şăineanu,O.Birlea,G.Călinescu şi
colecţiile de basme citate).
În acest
sens, am considerat oportună studierea diacronică şi sincronică a numelui personajului
din basmul romanesc, identificat ca element lingvistic de rezistenţă intr-un
eveniment de comunicare intenţională. Numele este, astfel, un rezultat al acţiunii
de premeditare a conţinutului unui mesaj in sensul codificării şi instrumentalizării
lui expresive de catre un emiţator autorizat într-o intrigă de tip euforic.
Numele personajului din basm se realizează astfel ca fiind un raport constant
între o structură de adâncime, imobilă- funcţia- si o structură de suprafaţă,
mobilă- identitatea. Aparent o serie finită, azi, potrivit lui A.J.Greimas,
numele personajului din basm işi dobândeşte consacrarea prin recurenţă, după
principiul folcloric sursă şi reflux sau sursă şi transmiţător.
Numele personajului devine prin adaptare
sistematică reperul unei ample strategii demonstrative pentru iniţiere
comportamentală si sapienţială pe diferite paliere ale istoriei, devenind un
cuantificator modal al efectului de mit pe axa : fantastic, probabil-posibil,
real. Argumentarea în acest sens se poate face în măsura în care studiem
impactul alegoriei fantastice reprezentand un univers al comunicării, instituţionalizat
istoric prin fenomenul povestitului, fapt lingvistic, social şi cultural,
caracteristic tuturor societăţilor primitive.
Fără a răspunde enigmelor legate de naşterea
şi circulaţia basmelor, am considerat oportună prezentarea succintă a
interesului unanim manifestat de epoca modernă faţă de toate producţiile
folclorice şi, în special de basm. Considerate ca aparţinând culturii minore,
intuitive, cultura extra- muros , opusă systematic culturii majore-intra muros,
aceasta din urmă mult mai deschisă valorilor cu support teoretic, basmul şi
numele personajelor sale ies din anonimat graţie culegătorilor, dar, cele mai
reuşite dintre colecţiile lor vor fi cele care se vor dovedi a fi un plagiat al
oralităţii, după cum le numeşte G.Călinescu. Pentru a putea redacta un basm,
P.Ispirescu mărturiseşte ca învăţa mai întâi să-l povestească, exerciţiile repetate
de expresivitate orală fiind obligatorii.
În Europa, basmul rămâne o producţie minoră
circumscrisă unei intenţii de ieşire reconfortantă din real. Puritanii englezii
au rejectat multe din elementele considerate astăzi terifiante, încercând, în
acelaşi timp, o ameliorare a fenomenului receptării, în sensul creşterii
audienţei. Francezii îl preiau în jocuri rafinate de curte, in mici feerii sau
bagatele corespunzând modei rococo, germanii îl adaptatează unei demonstraţii
didactice pentru copii şi populaţia rurală.
Romanticii vor fi cei care vor descoperi
încărcătura de informaţie mitologică, etică si estetică, bogaţia simbolurilor
şi amploarea conotaţiilor, intraductibilitatea emoţiei, surprinsă în clişee lingvistice,
toate acestea venind dintr-un ev arhaic, conservator şi repetitiv.
Pentru basmul românesc a trebuit să semnalăm
în Prolegomene faptul că el ne parvine prin scris, că prima culegere de basme
este realizată de fraţii Albert şi Arthur Schot in 1845, in Banat, o zona
multiculturala in care locuitorii sunt, în marea lor majoritate bilingvi, şi,
că, incepand cu 1862, asistăm la o adevarată avalanşă de colecţii de basme,
unele mai bune, altele mediocre, după aprecierea eminentului om de ştiinta
B.P.Hasdeu, colecţii care vor ocupa în literatura română, mult timp, spaţiul
destinat literaturii pentru copii şi tineret- o literatură a libertăţii şi a
aventurii proiectate demonstrativ in ficţional, dată fiind perioada puţin permisivă
în ceea ce priveşte libertatea de opţiune în formnarea şi afirmarea subiectivităţii.
Numele personajului din basm, categoric
anterior acestor texte, are o istorie care îl duce intr-un trecut indepărtat,
dar reperabil, foarte aproape de originile naşterii limbii şi poporului român.
Cercetatorii situează forma devenită stabilă a basmului romanesc in perioada de
dezvoltare a limbii şi culturii noastre numită straromană. Aceste nume presupun
un context genetic şi generic, ele functionează in limitele unui mental arhaic
animist devenit prin recurenţă implicit cultural, impus prin efectul de mit,
conservat de matricea enunţiativă universală : A fost odata… prin care devine
nume cuprinzator si atributiv. Numele personajului devine astfel un fel de
sediment mnezic -argumentum a loco şi argumentum a tempore, pentru conformismul
unifiant şi integrator al unei opere definitive fixată in şablonul funcţiilor
proppiene şi pentru neconformismul particularizant , modelator şi valorizator
al limbii, rezultat al adaptării.
Numele personajelor din basm sunt întrupări
ale mitologiei populare românesti, ele aparţin imaginarului universal şi au
fost invocate constant in epifaniile legate de lupta dintre lumină şi
intuneric, devenită prin timp lupta dintre frumos şi urat, bine şi rău. Astfel,
Soarele si Luna sunt numite Făt-Frumos şi Ileana Cosânzeana. Baba-Cloanţa, Inia
Dinia, Muma-Pădurii, Jumatate, uriaşii binevoitori sunt reprezentări ale
forţelor htoniene, bivalenţa lor fiind adaptată şabloanelor universale ale
devenirii prin călatoria iniţiatică la momentele intrigii euforice.
Fenomenul receptării basmului pune în
permanenţă sub semnul intrebării creditarea pactului ficţional cu cititorul,
care, potrivit intenţiei autorului, impune suspendarea neincrederii exprimată
expresiv prin opoziţiile basm-basnă si basm –poveste. Mutaţiile de ordin istoric,
social şi cultural au transformat structura exterioară, reprezentând
identitatea eroului, adaptand-o sistematic şi expresiv la substanţa ideatică a
basmului pe axa : erou mitic- erou istoriat -erou producătornumele funcţionand
ca un stimul stereotip prin care se pot accesa deliberat şi pragmatic
structurile polarizante ale mentalului, de la numele invocat apotropaic- la numele evocat- istoric şi
demonstrativ, acest demonstrativ fiind didactic, ludic şi estetic.
Cercetarea
noastră studiază paradigma numelui personajelor principale pornind de la
registrul grav- sermo gravis pâna la sermo humilis, remarcând semele fixe şi semele
mobile care au permis adaptări repetate ale identitaţii funcţiei şablonate.
Prin
resemantizări consecutive necesităţii de adaptare la situatia de comunicare, numele
imaginar, suspect de semidivinitate devine nume reperabil, candidat la
notorietate.
Considerând aceste precizări teoretice asupra
funcţiei numelui deosebit de interesante , am studiat structura numelor de
personaje, pornind de la categoria morfologică de bază, substantivul comun,
analizând clasificarea lui istorică şi semantică, apartenenţa la categoria
concret , derivarea cu sufixe diminutivale şi augmentative, conversia,
opoziţiile de gen şi numar, articulat – nearticulat.
Am
identificat, astfel, nume monolexematice : Măr, Păr, Afin, Dafin, Neghiniţă, Aflatul,
Măzărel, Cotoşman, Greuceanu, Arăpuşca, Lăptiţa, Stăncuţa, Ocheşica, Pipelcuţa,
Flămanzilă, Gerilă, Setilă, Ochilă, Tăleruş si nume plurilexematice : Muma-Pădurii,
Sfarmă-Piatră, Impăratul Roşu, Impăratul Galben, Impăratul Verde, Zâna Zânelor,
Statu-Palmă-Barba-Cot, Baba- Cloanţa, Stan Bolovan etc.
Formate pe baza unor afinităţi significative
ce reprezintă manifestarea unor intuiţii estetice in limba ce se adaptează
cronotopic mentalului colectiv şi care se implinesc semantic prin mobilitatea
evidentă a conotaţiilor, sintagmele nominale- nume de personaje- au la baza
construcţii :
-cu
substantiv in genitiv, prin reduplicare se obţine efectul de superlativ al ierarhiei,
al stării sau al calitătii- Floarea Florilor, Zâna Zânelor, Zmeul Zmeilor.
Acelaşi efect il obtţne şi postpunerea lexemului pamânt in genitiv : Faurul-Pamântului,
Zmeoaica –Pamântului, Foamea –Pamântului, SeteaPamântului ;
-cu substantiv
in acuzativ, in acest caz se pune problema alegerii prepozitiei, in nume ca
Galben- de- Soare sau Galben- de sub –Soare, Voinic –deTei, Voinic- de -Plumb, Omul-de-
Piatră, prepoziţiile subliniind, indiscutabil, legatura parte-intreg.
- prin
juxtapunerea adjectivului calificativ- de consacrare - l-am numit noi : frumos,
viteaz, voinic, nebun, isteţ, năzdrăvan care se constituie ca indice
cuantificator al starii de imaginar- posibil-real pe axa mitic-eroicludic ;
-
juxtapunerea adjectivului calificativ nume de culoare.
Analizând
paradigma adjectivului nume de culoare, observăm că fiecare din cele cinci
culori : alb, negru , roşu si galben pot organiza semantic nume de personaje, prin
relatii de selectie si afinitate. Juxtapunerea adjectivului nume de culoare instituie o autoritate a luminii, a
VIZIBILULUI, ca spaţiu, volum şi contur, dar şi a INVIZIBILULUI, ca
temperament, caracter, comportament Roşul este, de exemplu, un indice al
caracterului impulsiv, nestatornic, instinctual, el va fi intotdeauna un
avertisment în basm. Culoarea alb este o culoare de adevăr, verdele este mediul
inconjurator, viul oamenilor, ierburi de hrană şi leac, galbenul este strălucirea
metalului topit, negrul este intuneric, neştiintă, iad.
Numele construit prin sintagma verbală are,
cel mai adesea, o structură de tipul : verb predicativ tranzitiv + complement
direct : Sfarmă-Piatră, ClatinăMunţi, cu variantele c Scutură-Munţi si
Bate–Munţi–in–Capete, Strambă-Lemne sau verb intranzitiv + complement
circumstanţial de mod exprimat prin adverb. Numarul de adverbe intâlnite in
aceste structuri denomninative este foarte redus, cele întâlnite fiind : bine
şi repede. Aceste nume sunt zoonime, ele motivand o evidenţă a legăturii
pragmatice om- animal domestic, intr-o perioadă istorică în care populaţiile
din nordul şi sudul Dunarii erau cunoscute ca mari crescători de oi, oaia era
un element vital, laptele şi branza constituind adeseori obiecte ale trocului.
Aleargă-Repede, Aude-Bine, Vede-Bine sunt
numele câinilor ce apără casele Sfintelor Miercuri, Vineri şi Duminică.
Numele personajelor realizează relaţii de
sinonimie, o sinonimie a echivalenţei, a vecinătăţtii sau a asemănării,
inevitabilă, demonstrabilă paradigmatic prin adaptările subiective succesive ce
apar in comunicarea orală in segmentul sursă-reflux şi care se manifestă în
toate compartimentele limbii, nu numai in vocabular, ci şi fonetic, morfologic
şi sintactic. În registrul expresiv subiectul emiţător găseşte posibilităţi
nelimitate de adecvare a conţinutului- stabilla forma- evident eliberată de
constrângeri. Astfel, din noi cerinţe de identificare, izolare şi insolitare
apar nume noi , nume ce se desfăşoară prin expansiune, utilizând rima
interioară, nume inhorbotite, le-am numit noi, precum cel al lui M.Pompiliu :
Ileana Cosânzeana -floarea din cosiţă-i cânta noua impărăţii ascultă cu
varianta regională : Ileana Cosânzeana, din cosiţă ruja-i cânta, stă Soarele
şiasculta din basmul lui A.Vasiliu Povestea lupului năzdrăvan şi a Ilenei Cosănzene.
In aceeaşi serie se inscriu şi nume ca Petrea Făt-Frumos, steblă de busuioc
naăscut la miezul noptii, identificat de O.Birlea şi variantele de nume găsite
pentru a delimita şi anula expresiv in registrul comic numele căzut in derizoriu
al zmeului mic- piticul răutacios.
Structura numelui personajului din basm
presupune şi o relaţie de antonimie, aceasta fiind un procedeu caracteristic
literaturii demonstrative, precum basmul şi mitul, ficţiuni ce structurează
intreaga cultură arhaică pe principiul dualităţii generice . Numele
personajelor realizează arhetipal şi simbolic mai multe nuclee semantice de
opoziţie precum : divin-muritor ; frumos-urât ; bine-rău ; luminosîntunecat ;
harnic- leneş ; isteţ -prost.
Numele
personajelor realizează insă şi relaţii de pseudo-antonimie stabilind relaţii
de contradicţie, de contrarietate şi complementaritate.
Evident toate aceste nume se realizează ca
variante, fiind certitudinea unor operaţii mentale superioare de selecţie
repetată pentru adecvarea formei la conţinut. Naşterea numelui este astfel
legată nu numai de zămislirea sunetului semnificativ- latura sonoră, sensul
material, verbal si intonaţional, acesta din urma improvizatoric, deci spontan-
ci şi de orientarea sa axiologică. Numele personajului operează in plan mental
aprecierea şi valorizarea bahtiana, numele personajului se constituie intr-un
un decodor mental ce acţioneaza asupra componentelor volitiv- afective ale
personalităţii, generând comportamente şi atitudini general umane faţă de o
judecată de valoare prin închidere sau deschidere, condamnare sau consimţire,
recunoaştere şi admiraţie, veneraţie sau sancţiune, ajungând pâna la eliminarea
elementului perturbator al valorii.
Un alt
capitol al lucrării este consacrat cercetarii câmpurilor lexico-semantice fragmente
, subansambluri, mulţimi din ansamblul lexical al unei limbi având primele doua
seme comune şi funcţionând ca un arhilexem sau hiperonim.
Subsumate
unei viziuni valorice, campurile lexico-semantice ale numelui personajului sunt
tributare unui camp conceptual ca un summum de experienţa tipizată, asimilată
si organizată si unei libertăţi de alegere si interpretare subiectivă.
Inventarul de nume ale personajului corespunde unor nuclee de interes semantic
argumentat şi codificat potrivit intenţiilor şi registrului de comunicare.
Numele de personaje compun câmpuri lexico-semantice monoparadigmatice cum sunt
cele analizate având ca hiperonim sau arhilexem numele comun plantă, numele
construite cu ajutorul adjectivelor nume de culoare, nume ce reprezintă fenomene
meteorologicesi diviyiuni cronologice ale
zilei,
numele in componenţa cărora se intâlnesc elemente ale corpului uman( cap, mâna,
barbă, cot, deget, limbă, ochi, inima) şi câmpuri lexico-semantice pluriparadigmatice,
neomogene, cum este cel al autorităţii in care analizăm numele acordate
impăratului, moşului, babei, Sfintelor şi cel al gradelor de rudenie : nume ce
evocă prezenţa unui strămoş, unchi sau matuşă : Fătul-Babei, Fata moşului şi
fata babei, Ţugulea fiul unchiaşului şi al mătuşii.
Lucrarea analizează şi paradigmele devenirii
eroilor principali : Făt-Frumos, Ileana Cosânzeana şi zmeul, numele lor punând
in evidenţă direcţiile de resemantizare in funcţie de orientarea pragmatică si
istorică a orizonturilor de aşteptări ale receptorului.
Direcţiile
de resemantizare a numelui personajului din basmul roânesc urmaresc triada erou
mitic , cavaler feudal şi erou producator a lui G.Durand.
Astfel, numele personajului din basm instituie
in subliminal ideea de divin sau semidivin, numele din aceasta categorie
reiterează sistematic descendenţa divină sau semidivină a eroului prin evocarea
frumuseţii ca perfecţiune şi armonie de sorginte
divină, a protecţiei exersata de animalele- totem, părinţi genitori sau hrănitori.
Numele figural-evocator, născut din raţiuni
istorice de apărare, organizare şi consolidarizare a formatiunilor statale
incipiente, suspect de a fi eponim -potrivit lui N.Iorga, permite apariţia unui
prenume insoţit de deicticul personal cel. Praslea cel Voinic , George cel
Viteaz , Ciobanaşul cel Isteţ realizează identificarea individului prin
insolitareade tip : destin ilustru, memorabil, exemplar, evocat constant si
demonstrativ. Acest deictic al insolitarii , o caracteristică a numelor proprii
ilustre in Europa feudalităţii timpurii, asociat numelor comune precum prâslea,
ciobanasul, croitoraşul aduce în subliminal ideea de destin posibil, accesibil.
Numele in
registrul ludic, apărut ulterior din necesităţi de socializare şi dezinhibare,
confirmă o altă strategie a persuasiunii care îl determină pe emiţător să pună
temporar şi demonstrativ sub semnul intrebării valoarea reprezentată prin numele
eroului, acesta devenind, astfel, doar un candidat la popularitate .
Evocarea din
raţiuni estetice a unor nume de personaje populare în basm de autor sau in alte
opere literare aparţinând altor genuri produce intotdeauna un anamnesis
cultural şi afectiv valorizator .
Ultimul capitol cercetează numele personajului
din perspectiva funcţiei expresiv emotive a limbii, ca moment al evoluţiei
limbii literare. Numele personajului se remarcă printr- o expresivitate
neintenţională, rafinată de recurenţă ca rezultat al adaptării perpetue a
conţinutului la formă. Am acordat atenţie diminutivului subliniind valorile lui
etice si estetice, ca marcă a afectivului, raportului denotativ-obiectiv,
restrans şi conotativ- subiectiv, nelimitat şi dimensiunii limbajului poetic
specific oralităţii primare, cercetând într-o alegorie universal insemnele
etnicităţii noastre conceptual- lingvistice din numele unor personaje ce
reprezintă metafora mitologică transpusă folcloric şi supusă devalorizărilor succesive
datorate recurenţei, epitetul, sinecdoca şi metonimia, catahreza si personificarea.
Prestigiul de care s-au bucrat în epocă a
făcut ca numele personajelor să fie păstrate şi dincolo de text prin
antonomază.
Numele
personajului din basm se realizează semantic nu numai la nivelul textului ca :
-stări ale semnificatului stari care tin de
continutul conceptual generic ;
-stări ale semnificantului - fonem, morfem,
lexem, enunt, paragraf ;
-stări ale semnificatorului – Agentul - prim,
secund sau terţ, ca mişcare, transformare, reinvestire de sens prin adaptări
repetate la interese de comunicare diferite,corespunzătoare unor perioade
istorice şi culturale relative intinse ca spaţiu şi timp.
Concluziile
pun în evidenţă structura semantică stabilă a numelui personajului ce realizează
o caracterizare compactă a raportului funcţie-identitate. Pluridenominaţia sau
polionomasia fenomen caracteristic producţiilor orale reprezintă in plan
mental, potrivit lui E.Coşeriu, nevoia de adecvare intre un statut ideatic
ideal şi un indice de stabilitate in interpretare la necesităţile limbii.
Numele personajului din basm reprezintă într-o
lectură modernă o adevarată şcoala a cunoaşterii şi emancipării emoţionale, o
adevarată cale regală a călătoriei iniţiatice, condiţie şi prag al atingerii
seninătăţii.
Cercetarea noastră a pus în evidenţă
literaritatea numelui personajului din basm relevând axa mimetică, expresivă si
retorică, raportându-se la valorile oralităţii primare. Doar limba poate
dezvalui cum istoria imaginarului poate deveni istoria cugetării şi cum , din
legitimat, numele personajului poate deveni legitimator.
Astăzi basmul este considerat un produs
defazat.
Departe de plinătatea oralităţii subiectului
emiţător, intriga sablonată proiectată in fantastic nu mai este un mod de
cunoaştere a lumii reale şi de poziţionare valorică a sinelui. Saturaţia prin
uzitare şi factura improvizatorică de necontrolat au dus, de altfel, la
degradarea tuturor producţiilor populare.
Basmul nu mai reprezintă astazi interes ca
produs estetic generator de emoţie, deşi literatura fantasy este o alternativă
pentru tineretul de pretutindeni, adepţi ai aventurii fără frontiere. Asistăm
la succesul unor producţii care folosesc strategiile de reconfortare
psihologică ale basmului. Anularea unor conflicte reale şi reabilitarea unui eu
vulnerabilizat de constrângerile sociale prin intermediul fantasticului este o
reteta de succes pentru multi scriitori contemporani :
J.R.Rolling
, autoarea lui Harry Potter, J.R.R. Tolkien, F.Herbert, T. Pratchett.
Numele din basmul universal vehiculează un
conţinut de gândire şi trăire valorificat in limbă. El se înscrie într-un
sistem de reprezentări simbolice în continuă adaptare istorică pe axa initiere-
evocare- joc, conform tiparelor imaginarului arhaic universal şi efectului
literaritătii lui. Este ceeea ce J.Starobinsky numeşte algoreza ascendentă,
adica saltul de la ignoranţa primitive la cunoaşterea codificată. Numele
personajului realizează la nivelul textului euforic o caracterizare relativ
stabilă şi compactă prin cumul de seme fixe şi mobile care ii permit să
funcţioneze ca vector de mişcare, ca un deget intins , potrivit conceptului de
toposensitivitate al lui U. Eco, spre finalitatea cu happy-end.
În careul
semiotic al semnificaţiei narative, potrivit analizei lui A.J.Greimas, numele
personajului construieşte relaţii de
-contrarietate, ca fiind situat intre real şi
fantastic ;
-contradicţie-ca fiind situat pe axa
real-non-real ;
-complementaritate-ca fiind situat pe axa
real-non-fantastic.
Conţinutul semantic al numele personajului se
realizează într-un climat afectiv de siguranţă, el se instalează în structurile
decizionale ale sinelui permitand saltul cognitiv de la cunoasterea si
interpretarea literală la interpretarea metaforică, în sensul ca permite
recunoaşterea şi poziţionarea corectă prin aderarea la valori.
Din perspectiva basmului românesc de autor sau
cult, numele personajului dezvăluie apartenenţa la un sistem estetic şi
filozofic personal, pentru care basmul popular este un element de provocare.
Astăzi, pentru cercetător, semnificaţiile
numelui personajului din basmul cult sunt prilej de amamnesis estetic. Numele
poate fi astfel un interludiu liric, ancorat puternic in mitologie şi in
poetica romantică, asa cum il găsim in basmul lui M.Eminescu , un exercitiu de
genială virtuozitate lingvistică la I. Creanga , un mijloc de persuasiune
didactica la I. Slavici, incursiuni umoristice la I.L.Caragiale sau evocator de
simboluri culturale la Al.Odobescu, B.St.Delavrancea, V.Colin, V. Eftimiu.
Numele personajelor din basmul cult preia prin
incarcatura de seme specific funcţiilor fixe ale personajelor semnificatul,
plasându-l demonstrativ in cronotopul specific ales de autor : mitic, istoric,
ludic, acordându-i deplina libertate a semnificantului. Numele acestea se
adaugă firesc paradigmei numelor eroilor populari, identificator, provocator şi
memorabil, expectativ, ca o recunoaştere a conţinutului şi expresivităţii lui
poetice.
Va mai
amintiti de copilarie? De basmele si povestile romanesti? Era pe vremuri o
poveste cu zane, feti-frumosi si pitici, in care aparea un personaj numit Statu
Palma-Barba-Cot. Un personaj negativ, desigur, care aparea ca un pitic mic de
tot, cu o barba uriasa. Era, piticul acesta, mai ceva ca in povesti, pentru ca
le stia, le facea si le desfacea pe toate. Dar piticii parca erau buni, nu-i
asa? Ei bine, poate in Stapanul Inelelor sau in folclorul irlandez. La noi, la
romani, Barba-Cot era cel mai al dracu personaj. O creatura mitologica fara
seaman, mai presus ca zmeii, mai puternic ca eroii.
Statu-palma-barba-cot
a devenit un pitic celebru prin povestile culese de Petre Ispirescu din
folclorul popular. Sau de Ion Creanga in basmul cult Harap Alb. Acesta era un
pitic, fiinta fabuloasa, rautacioasa din basmele romanesti, un personaj
diabolic. Dar uneori se intampla sa aiba si o atitudine binevoitoare si salvatoare.
Montruosul
pitic era cat o palma (exista povesti la aromani despre Palma-Om) si barba
foarte lunga (variaza in functie de povesti de la 3 metri la peste 20 metri).
Locuia in varful unui plop sau in copaci si cand se cobora incaleca pe o
jumatate de iepure schiop, cutreierand lumea si ajungand chiar sub pamant
(probabil o alta forma de a spune ca ajunge pana in lumea de dincolo).
BARBA-COT SI RUMPELSTILZCHEN
Conform
Wiki, Rumpelstilzchen e un personaj de
poveste a Fratilor Grimm. Un omulet din poveste care a starnit multe
controverse! Este oare un pitic? Un dwarf din mitologie? Insa poate fi si un
demon, un elf sau chiar un pitic. Exista doar doua fiinte in intregul univers
care si-au tinut numele secrete. Unul este Dumnezeu, al carui nume nu poate fi
rostit. Celalalt este numele asupra caruia muritorii pot castiga putere. Acesta
este Diavolul.
Rumpelstilzchen este asociat si cu un
poltergeist sau un goblin.
Se pare ca
exista chiar o controversa între folcloristi, filologi si alti specialisti cu
privire la natura acestui personaj – este un spiridus, un pitic… sau chiar
diavolul însusi, un personaj malefic, demonic. Dictionarul german-roman îl
defineste ca “spiridus“. Si de aici asemanarea intre piticiii nostri.
STATU-PALMA-BARBA-COT SI HARAP ALB DE
ION CREANGA
În “Povestea
lui Harap-Alb” instrumentele magice sunt foarte variate: plante, obiecte ale
fiintelor mitologice, substante fermecate.
Pentru a
îndeplini ce-a de-a doua sarcina a Spanului, Sf. Duminica înzestrata cu puteri
supranaturale, îi da lui Harap-Alb un obrazar si sabia lui
Statu-Palma-Barba-Cot. Obrazarul este o masca magica ce se punea peste fetele
mortilor. Masca are rolul de a-l proteja pe erou de raza ucigasa a cerbului.
Fiind un obiect utilizat la înmormantari, puterea ucigasa a cerbului nu mai
avea efect deoarece personajul era deja „mort”. Sabia, celalalt obiect fermecat
utilizat de protagonistul basmului Povestea lui Harap-Alb , nu este una
obisnuita, ci sabia lui Statu-Palma-Barba-Cot, personaj mitologic ce are putere
asupra lumii animalelor si detine cunostinte profetice. Oferindu-i arma sa
fermecata, Sfanta Duminica îl înzestreaza pe erou cu puterea magica a acestuia.
Instrumentul poate fi considerat si o arma rituala, asemenea celei din
timpurile stravechi cu care se faceau sacrificiile.
Harap Alb
trebuie sa vaneze cerbul mirific, împodobit cu pietre pretioase: „ Si cerbul
acela este batut tot cu pietre pretioase, mult mai mari si mai frumoase decat
acestea. Mai întai cica are una în frunte, de straluceste ca un soare. Dar nu
se poate apropia nime de el, caci este solomonit si nici un fel de arma nu-l
poate prinde…”. Datorita coarnelor sale care se schimba periodic, cerbul
simbolizeaza atat arborele vietii cat si arborele primordial, întalnirea pe
care mezinul o are cu aceste putand fi interpretata ca o noua trecere a
acestuia prin moarte-înviere simbolica. Actiunea se petrece în padure, unde
eroul, asemenea primului om, care primeste fructul din copacul cunoasterii
binelui si raului de la animalul satanic; primeste de la Statu-PalmaBarba-Cot
arma cu care va vana cerbul nazdravan. Astfel, drumul cosmic spre initiere este
continuat, eroul fiind din ce în ce mai aproape de statutul de initiat si,
alegoric, de cel de initiator. Se poate observa puternica asemanare a Satanei
cu Statu-Palma-Barba-Cot, care îi da eroului masca si palosul cu care va vana
cerbul ce poarta „ Soarele” între coarne.
DE CE APARE PITICUL IN BASMELE
POPULARE ROMANESTI?
Basmul
alatura cele doua generatii în care batranul si copilul sunt împreunati formand
un întreg. Aceasta trasformare este foarte clara in cazul lui
„Statu-Palma-Barba-Cot calare pe jumatate de iepure schiop” ce are înaltimea de
o palma (asemenea unui copil), dar are barba de un cot (este batran);
„calareste un iepure”(e sprinten), dar iepurele este doar jumatate, deci este
neputiincios, neîntreg. Ne este descrisa doar jumatatea iepurelui care este
schioapa, caci din doua labe a ramas doar una.
Personajul
încaleca un iepure cu o singura labuta cu rol de talisman, ramas de pe urma
virilitatii adultului, basmul ilustreaza o imagine completa a varstelor omului,
punand accent pe începutul din copilarie si sfarsitul din batranete. Avem de-a
face cu un personaj nazdravan, care are
puteri magice ce tin de viata si de moarte. Mereu înfometat, furios si cu ochi
deochetori, el aminteste de copilul abia întarcat. Se lupta cu uriasii pe care
îi învinge, dar este învins la randul sau de Fat-Frumos. Întalnim ambivalenta:
este feroce dar neputincios, este de spaima dar si de ajutor, este un
încurca-lume, dar rostuitor, la fel cum sunt si copiii si batranii pentru
adult. Basmele romanesti privesc scopul si esenta lucrurilor de pe lumea
aceasta si nu modul de realizare sau momentul initial.
TARTACOT, PITICUL RAU
Tartacot –
sinonim uneori cu „Statu-Palma-Barba-Cot” – e piticul malefic al basmelor
romanesti.
Cuvantul
„tartor” poate sa explice numele lui Tartacot. Adica seful demonilor si al
duhurilor rele în general. Astfel Tartacot este un spiridus pitic si rau în
basme. Sensul poate fi legat de „fiinta bondoaca” sau „tartacuta”, o planta
agatatoare. Deasemenea poate fi legat de “piticot” sau de variante folosite in
folclorul romanesc precum “michiduta”.
Un posibil
indiciu în legatura cu numele lui Tartacot e data de functia lui malefica:
piticul provoaca un fel de rau metafizic la stomac, tratabil prin descantece:
În cartea
„Mica Enciclopedie de Traditii Romanesti”, a profesorului Ion Ghinoiu, ni se
explica: „Tartacot este un demon înfiorator, conducator al dracilor, numit
popular Tartor, metamorfozat în pitic malefic. Cu barba de un cot, el vine
grabit, «Prin lanuri, prin paduri/ Din copite sfaraind», si produce durerile de
burta. În descantecul de izgonire a suferintei, se descrie printre altele
înfatisarea lui fizica: «Fugi Tartacot/ Cu barba d’un cot./ Cu mainile/ Cat
prajinile,/ Cu picioarele/ Cat raschitoarele,/ Cu ochii/ Cat caierele/ (…)»”.
Deci, daca sunteti din Oltenia sau Muntenia si pe copilul dumneavoastra îl
doare burtica… Tartacot e de vina! Ori îi dati pastile moderne… ori îi
descantati cum se facea odata! Cale de mijloc nu prea exista!
Locuind
într-un plop si patrunzand prin scorburi si pe sub pamant, Tartacot ar putea
personifica fortele naturale care „gauresc”, care macina lumea – asemenea
cariilor, viermilor si termitelor.
BARBA-COT, ADVERSARUL LUI FAT-FRUMOS
Adversarii
pe care îi înfrunta protagonistii basmului provin din doua domenii. Unii
descind din lumea fantasticului, în primul rand cei cu înfatisare monstruoasa,
cum ar fi balaurii sau zmeii.
Statu-Palma
e o faptura hibrida ,alcatuita dupa tehnica contrastului dintre micimea lui si
lungimea barbii, apoi dintre putinatatea lui si puterea de urias, întrucat îl
poate rapune pe cel mai viteaz printr-o singura lovitura.
Piticul din
legenda devine astfel în basme Barba-Cot, adica un ins mare cat o palma, dar cu
barba mult mai lunga, de un cot sau chiar de sapte coti (1 cot are 45 cm), o
pocitanie care provoaca rasetele ascultatorilor de îndata ce apare în scena
basmului, mai ales cand e aratat a fi încaltat “în gauoci de oua”.
Contrastul
nu se opreste numai în zugravirea exteriorului, el e speculat si pe plan
intern: pe cat e de mic, pe atat e de puternic, încat e în stare sa tranteasca
la pamant niste hojmalai uriasi ca Sfarma-piatra si Stramba-lemne, sa le puna
caldarea arzand pe piept si sa manance în aceasta pozitie toata mancarea gatita
pentru ziua aceea. El e atat de tare, încat poate omorî pe viteazul care a
rapus pe zmeii cei mai temuti, eliberandu-si surorile, numai pentru ca acesta
nu i s-a ferit din drum, spunandu-I cu aroganta “tu esti mic”. Alteori, din
faptura piticului creatorul basmului a confectionat un erou atat de mic, încat
abia poate fi zarit cu ochiul: cat un bob de mei, care se poate ascunde
oriunde, de unde actioneaza ca un om, starnind hohote de ras.
CUM APAR PITICII IN FOLCLORUL
ROMANESC? MICHIDUTA, NEGHINITA SI PETRU PIPARUS
Piticii apar
sporadic în folclorul romanesc. Legendele aproape nu-i cunosc. Au existat
înainte vreme si oameni pitici. Cel mai mare era cat o donita. Un roman ajunge
într-un sat de pitici si se culca. Piticii cred ca e un deal si încep sa-I
sape, omul crede ca l-au întepat purecii. Caleasca cu caii lor o ia în mana. Ii
cer sa-i ajute în razboiul cu alti pitici ce veneau cu corabiile. Romanul le
sfarama corabiile la ma. La plecare, ia un pitic pe care îl vinde la un han,
unde e asezat într-o firida sa fie vazut.
La minerii
din Muntii Apuseni au fost semnalati niste pitici, “oameni micuti”, care aveau
barbi lungi si erau îmbracati tocmai ca baiesii în haine de lana neagra. Lucrau
si ei la mine, avand lampi si tarnacoape în maini, se cearta intre ei si se bat
în lupte violente. Cu baiesii sunt însa extrem de prietenosi. “Cand sotia
minerului aude la miezul noptii trei batai în usa, se scoala si plange, caci aceste
batai vin de la oamenii micuti si anunta moartea barbatului ei”.
In basme,
cel mai cunoscut pitic e rautaciosul Barba-Cot. De asemenea mai este cunoscut
si piticul din basmul care poarta numiri diferite: Nan din Gavan, Prichiduta,
Michiduta, Neghinita, Sdarca, Pitic tantariul, Ghemis, Sfredielus, Nuculita,
Petru Piparus etc.
Prichiduta
se ascunde în urechea boului de unde îl îndeamna la plug, iar din urechea oii o
conduce la ascunzisul talharilor, de unde le fura toate bogatiile.
Nan din
Gavan e cat o schioapa, se adaposteste sub o ciuperca si e înghitit de o vaca
care ajunge intr-un lup si de aici ajunge iar acasa.
Neghinita e
de-abia cat o neghina, dar mai are doi frati, unul de un cot, altul de o palma.
Alt Neghinita este mai mic decat ghemul si este conceput de urechea unei feme
ce-si dorea tare mult un copil. Tatal insa il vinde pentru bani si asa ajunge
sa fie sfetnicul imparatului pentru ca ghicea gandurile oamenilor. Dar cand
tipa in urechea imparatului este inecat in fantana.
Petru
Piparus e mic cat un bob de mazare, iar Michiduta e un baiat obisnuit, dar se
poate face cat o musca. Pitic tantariul este mare cat un cot si mananca
tantari, dar se poate si tranforma intr-unul. Asa ajunge sa fure comoara
hotilor si sa o omoare pe mama zmeilor.
Prichinduta
este nascut din farmece se ascunde în urechea boilor, iar povestea lui este
asemanatoare.
Imparatul
Piricot este mare cat “un copil de patru ani” si are o fata pe care o tine
închisa,
BARBA-COT SI TEI-LEGANAT SAU BASMUL
LUI DRAGAN CENUSA
Statu-Palma-Barba-Cot
este personajul caricatural si diabolic, e tipul sadicului care savureaza
durerea provocata victimelor sale. Numele ce le poarta subliniaza disproportia
dintre trupul minuscul si barba lunga:
“Tarta-cot-barba-d-un-cot,
0 starpitura de om cu barba de un cot, cu trup cu tot”
“Tartacot,
barba d-un cot, calare p-o jumatate de iepure schiop”
“cu barba
cat grapa, cu dintii cat grebla si cu ochii cat rotile de la plug, calare pe o
jumatate de iepure”
“Omul cat
cotul, cu barba cat cotul, pe un iepure schiop calare, cu capastrul de
chiotoare, razimandu-se într-un pai de secara”
“un omut
numai cat un prunc, cu o barba lunga de taraia dupa el”
“Titicot, cu
barba d-un cot, încaltat în gauaci de oua”
“cel din
lumea zmeilor cu o barba de 99 de stanjeni” (un stanjen variaza intre 1,89 si
2,3 metri)
El are
locuinta pe taramul de jos, unde este chiar împaratul diavolilor, “faraonu cel
mai mare”. Vine pe pamant la coliba lui Tei-Leganat si a tovarasilor lui ca sa
le manînce bucatele. El e aratat ca o fiinta ce locuieste de preferinta în
copaci, de unde spiona cand e gata mancarea, apoi pornea la atac. “Stati-cot se
da jos d-acolo-i punea mana în varfu capului, îl trantea cu gura-n jos, se
punea cu curu pe el si manca tot ce-a gatit ala”! Alteori, aparitia lui de
slabanog e în contrast enorm cu forta lui herculeana. Vine ca un “mosneag: –
Haaa! Haaa! Voinice: treci-ma pragu la tinda!” Cand Dragan Cenusa refuza sa-i
împlineasca rugamintea, el trece singur pragurile tinzii si ale casei, apoi se dezlantuie:
“He-he-hei! Cum are sa manance mosneagu carnea de la’ un voinic tanar de pe
piept!” Dragan Cenusa îl culca însa la pamînt “si i-o pus cazanu pe chept s-o
mancat carne de la dansu de pe chept” .. Apoi despica un carpen “care ba te cu
crengile în naltu cerului” si îl vara cu barba si cu mainile în crapatura.
Statu-palma smulge însa copacul din radacina si pleaca cu el în barba pe
taramul de jos “si pe unde o mars, ca cum ar fi arat cu tractoriu, asa era o
urma de mare!”. Dragan Cenusa îl urmareste si îl afla pe “înaltatu împarat” cu
“un ochi i plange si unu-i rade, si cu o maneca suflecata si una ba” si sub
pretextul ca vrea sa taie carpenul de la barba, îl decapiteaza. Capul lui e
însa nazdravan, caci îl urmareste pe Tei-Leganat dupa ce l-a decapitat, “se
trantea de toate ulucile, de toti pomii, sa dea de el”, abia dupa aceea moare
de-a binelea.
Salcotea
moare de frica lui Agheran, care îi taie apoi barba si o ia cu sine “pentru ca
era facatoare de minuni”. Staticot este ranit de glont la lacul de lapte unde
se scalda. “Barba-de-un-stat-cot, calare pe-un iepure schiop” are o maciuca
miraculoasa care omoara la comanda, iar “alt Barba-de-un-stat-cot calare pe-un
iepure schiop” are o rasnita în care este “atata oaste, cata frunza si iarba”.
Baiatul cu morisca fermecata face schimb pe rand cu ei, apoi îi omoara,
recuperandu-si obiectele schimbate.
Uneori, el
este însa mai puternic decat voinicul care a rapus pe zmei. Mazaran Vasalica,
în timp ce se întorcea acasa cu Mandra Lumii, îl întalneste pe Titicot care
“vene pin mijlocu drumului” si nu-l fereste din cale. Piticul se infurie
teribil si il omoara pe personajul pozitiv.
In chip
exceptional, Statu-palma are atitudine amicala fata de oameni. Astfel,
“Staticot palma-picior cu barba cat grapa, cu dintii cat grebla si cu ochii cat
rotile de la plug, calare pe o jumatate de iepure” da fiului mai mic al
împaratului Rosu un toiag cu care sa poata razbate prin negura deasa din lumea
zmeilor In alt basm, Tartacot ajuta baiatului sa vare înapoi vitele ce iesisera
din nuca fermecata, scotand “dintre firele barbii un bicisor numai cat degetul
al mic si plezni de trei ori din el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu