Măcar noi nu
mai avem atât de mult de suferit. Dar cei de după noi........ Eu sunt tot mai
puțin convins că va mai exista omenire. Ne trăim ultimele răsuciri. Adrian
Munteanu
Gărzilor Roșii din timpul lui Mao
Zedong
John Gray, filozof politic: Nu este o exagerare să comparăm
metodele folosite de noua mișcare „woke” cu cele ale Gărzilor Roșii din timpul
lui Mao Zedong
JULY 22ND, 2020
Un articol semnat de filozoful
politic liberal John Gray pentru Daily Mail
Astăzi nu
mai trăim într-o societate liberă. În schimb, suntem conduși de cei care
încearcă să-și impună punctele de vedere extremiste prin defăimarea și
distrugerea celor care gândesc diferit.
Nu este
deplasat să comparăm metodele folosite de această mișcare woke („mișcare de
trezire”, n. trad.) cu cele ale Gărzilor Roșii din timpul președintelui Mao,
care au terorizat poporul chinez în urmă cu jumătate de secol.
Așa-numita
„cultură a anulării” – presupunând denigrarea publică și încercarea de a
submina poziția profesională a oricărei persoane care se abate de la
standardele din ce în ce mai dure ale corectitudinii politice – reprezintă, pe
scurt, cea mai recentă expresie a acestei mișcări intolerante și extrem de
vocale.
Un astfel de
comportament s-a limitat cândva la celebritățile care își exprimau public
anumite opinii sau atitudini. Cu toate acestea, acum a luat amploare în mod
insidios în majoritatea instituțiilor noastre naționale.
De la
universități, Biserică, întreprinderi, școli, mass-media, poliție, autorități
locale și până la edituri și chiar unele ziare, toate promovează intens această
ideologie a ”trezirii”.
Aceasta este
o evoluție înfricoșătoare. Oricine se îndepărtează de noua ”ortodoxie” este
considerat un personaj dăunător și irecuperabil.
Coalizându-se
pe rețelele de socializare, activiștii au misiunea de a-i elimina pe acești
oameni de la locurile lor de muncă și de a îi reduce la tăcere pentru
totdeauna.
Dintr-o
perspectivă istorică, extrema-stânga a încercat să pună punct dezbaterii. Însă
cruciații „treziți” de astăzi merg mult mai departe.
Gândiți-vă
la ceea ce se întâmplă în învățământul superior. La începutul anilor șaptezeci,
când am obținut prima mea slujbă academică la Universitatea din Essex, se
considera că această universitate este de stânga.
Practic,
fiecare ramură din stânga radicală era activă în campus. De la studenți veniți
din școlile elementare care înmânau pamfletele Partidului Comunist din Marea
Britanie până la dezordonații troțkiști și anarhiști, tot spectrul a fost
reprezentat.
Îmi amintesc
că am continuat să îmi predau cursurile în 1973-1974 în pofida blocadelor, care
au dispărut în cele din urmă după o operațiune masivă a poliției, în care au
fost arestați peste 100 de studenți.
În calitate
de tânăr cadru universitar, am putut să adopt o atitudine detașată față de ceea
ce se întâmpla, pentru că nici eu, nici nimeni altcineva cunoscut, nu era
amenințat. La vremea aceea, am asistat la ceea ce a fost mica lume a sectelor
radicale aprinse. Nimeni nu a spus vreodată atunci că a „anulat” o altă
persoană.
La fel s-a
întâmplat și când am continuat să predau la Universitatea Oxford și apoi la
London School of Economics. Este adevărat că majoritatea universitarilor din
ambele instituții erau de stânga, dar existau și vechii conservatori
irascibili, liberali de modă veche, dintre care mulți nu erau deloc interesați
de politică. Nu a existat însă o „ortodoxie” rigidă în umbra căreia să se înjosească
și să se cutremure profesorii și studenții.
Astăzi,
universitățile noastre sunt bastioane de stânga, o ortodoxie „trezită”. Orice
voci ce se află în dezacord cu cea majoritară – oricât de „cuminți” ar fi
convingerile exprimate de ele – trebuie să fie reduse la tăcere. Și un număr
tot mai mare de școli se alătură acum universităților pentru propagarea acestei
ideologii.
„Teoria
critică a rasei” – o ideologie sub-marxistă în care „privilegiul albilor” este
invocat pentru a explica tot felul de nedreptăți ale societății – este predată
din ce în ce mai mult ca parte a procesului de „decolonizare a curriculumului”.
Într-adevăr,
niciun subiect nu este imun la această campanie de reeducare purtată în școlile
și universitățile noastre.
Profesorii
de la Universitatea din Birmingham City au propus ca Mozart să fie eliminat din
predarea muzicii și înlocuit cu rapperul Stormzy. Colegiul Eton a anunțat că va
modifica modul în care sunt predate istoria, geografia, religia, politica și
limba engleză, pentru a se asigura că „decolonizarea” va ajunge peste tot.
Ar putea fi
adevărat faptul că programa școlară a fost limitată în trecut. Spre exemplu,
cred că s-a învățat prea puțin despre enorma armată voluntară din India, Africa
și din alte foste colonii britanice, care a luptat în numele acestei țări în
cel de-al Doilea Război Mondial.
Dar
ideologia care este folosită pentru a stabili un nou curriculum este și mai
mărginită. Conceptele abstracte legate de noțiunea de „alb” sunt predate ca
realități incontestabile, în timp ce complexitățile reale ale istoriei sunt
ignorate.
Desigur,
studenții și instituțiile academice au fost întotdeauna pline de tineri de
stânga, dar astăzi această „agenda a trezirii” depășește educația și se
infiltrează în orice altă instituție a vieții publice – chiar în pilonii
civilizației noastre. Niciun loc nu este scutit.
Conducătorul
Bisericii Anglicane, Justin Welby, a sugerat, de exemplu, că este greșit să-l
portretizezi pe Iisus ca fiind alb. Diferite culturi îl înfățișează în moduri
diferite, subliniază Arhiepiscopul de Canterbury. Așa este, dar, de fapt, Iisus
nu a fost nici negru, nici alb. Adevărul istoric este că Iisus a fost evreu și
că a vorbit limba antică semitică a arameului – ceva ce Welby nu menționează.
Poliția a fost și ea afectată de
mișcarea woke.
Ofițerii de
poliție se confruntă cu multe situații dificile. În ultima perioadă, au avut
loc atacuri violente ale protestatarilor asupra polițiștilor în Hackney,
Brixton, White City și în alte părți din Londra. De asemenea, este adevărat că
unele atacuri au fost agravate de problema rasismului.
În aceste
condiții, poliția este obligată să fie prudentă. Dar acest lucru nu justifică
faptul că ofițerii au dansat împreună cu protestatarii Rebellion Extinction,
cum s-a întâmplat în aprilie anul trecut, la o manifestație la Oxford Circus
din Londra. Au avut loc, de asemenea, scene în care polițiștii au îngenunchiat
(în original, taking the knee = a sta pe un genunchi în semn de protest, în
timp ce se intonează imnul național la un joc de fotbal american, pentru a
protesta împotriva modului nedrept în care sunt tratați americanii negri,
conform https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/take-a-knee, n.
trad.), în timpul protestelor recente Black Lives Matter.
De ce
ofițerii noștri de poliție își „semnalizează virtuțile” (semnalizarea virtuții
este un neologism peiorativ pentru exprimarea fără echivoc a valorilor morale)
pentru mișcarea „trezirii”? Sarcina poliției este de a aplica legea și de a
menține ordinea publică, nu de a manifesta simpatie pentru vreo mișcare
politică.
Unul dintre
motivele pentru care instituțiile britanice au fost acaparate de forțele
iliberalismului este contagiunea evenimentelor din SUA, unde mișcarea a fost
mai virulentă decât oriunde altundeva.
Chiar și
cetățile capitalismului au căzut. Corporațiile uriașe își instruiesc angajații
pentru formarea diversității, însă nu reușesc să le ofere asigurări medicale,
facilități de îngrijire a copiilor sau venituri decente.
În tot acest
timp, există o „vânătoare de vrăjitoare” care a spulberat nume de notorietate
din instituțiile americane.
Săptămâna
trecută, curatorul principal al Muzeului de Artă Modernă din San Francisco și-a
dat demisia, fiind acuzat de folosirea unui „limbaj al supremației albe”, după
ce a declarat că refuzul de a accepta lucrările artiștilor albi ar fi o
„discriminare inversă”.
Redactorul-șef
al secțiunii de opinie și un scriitor de la New York Times și-au dat demisia,
motivând această decizie prin „intimidarea constantă a colegilor” care au
atacat ceea ce ei numeau „incursiuni în greșit-gândire” (‘forays into
Wrongthink’). Această trimitere la romanul lui George Orwell din 1984 – unde
oamenii sunt pedepsiți pentru „crimă-gândire” – este foarte sugestivă.
Mai mult
decât atât, principalii furnizori de știri și reviste americane operează acum
un sistem în care angajații sunt încurajați să își trădeze colegii și să se
denunțe unii pe alții pe Twitter.
Această
vânătoare de oameni amintește izbitor de Revoluția culturală a lui Mao, care a
zguduit China comunistă în perioada 1966-1976 și a stricat o mare parte din
ceea ce mai rămăsese din civilizația antică a țării.
Singurul mod
prin care cineva acuzat de crimă-gândire putea scăpa de pedeapsă era
mărturisirea publică, „reeducarea” și prin scuzele sordide, în așa-numitele „ședințe
de luptă”, în care oamenii erau umiliți și chinuiți de către cei care îi
acuzau.
În mod
tragic, mișcarea de „trezire” a reinventat acest ritual josnic. Profesorii,
jurnaliștii, profesorii și alții caută să își păstreze slujbele cerându-și cu
disperare iertare.
În anumite
moduri, maoismul de astăzi pe Twitter este mai rău decât versiunea inițială
chineză. Revoluția culturală a lui Mao a fost dezlănțuită de un dictator
comunist, care a folosit revolta pentru a-și consolida puterea.
Dimpotrivă,
în Marea Britanie și în America de astăzi, principalele noastre instituții
și-au predat rușinos propria autoritate unei ideologii distructive.
Este
esențial ca această mișcare ideologică violentă să nu dureze timp de un
deceniu, așa cum a fost în cazul lui Mao în China.
În caz
contrar, ne vom pierde libertatea în fața unei mișcări care își propune să
dicteze modul în care trăim și gândim, iar civilizația britanică va suferi
daune ireparabile.
Citește
și:
John Gray,
filozof politic contemporan: Adepții culturii woke nu au nicio viziune despre
viitor/ La fel ca în procesele înscenate, orchestrate de Stalin, sau în
sesiunile de umilire publică ale lui Mao, activiștii woke cer mărturisire
publică și căință de la victimele lor
Articol
original: JOHN GRAY: It’s not an exaggeration to compare the methods used by
the new ‘woke movement’ to those of Mao’s Red Guards
https://www.marginaliaetc.ro/john-gray-filozof-politic-nu-este-o-exagerare-sa-comparam-metodele-folosite-de-noua-miscare-woke-cu-cele-ale-garzilor-rosii-din-timpul-lui-mao-zedong/?fbclid=IwAR0d6vAxVSeChsbttPm
Anularea lui Beethoven,
cea mai recentă lovitură a mișcării
woke pentru lumea muzicii clasice
SEPTEMBER 20TH, 2020
Elena Cristina Enoiu
Un articol de Jonathan S Tobin pentru
New York Post
Dacă vă
gândeați că există anumite lucruri atât de apreciate și de importante pentru
omenire încât nu ar putea fi vreodată „anulate”, atunci ar trebui să vă mai
gândiți o dată.
Dacă există
vreo lecție de învățat de la protestele „în mare parte pașnice” ale mișcării
Black Lives Matter, de la distrugerea monumentelor și de la atacurile
mulțimilor din mediul virtual, în încercarea lor de a reduce la tăcere pe
oricine nu susține ideile stângii despre „rasism”, atunci aceea este că nimeni,
viu sau mort, nu este ferit de atacurile fasciștilor woke. Nici chiar Ludwig
van Beethoven.
Opera lui
Beethoven nu face parte doar din nucleul repertoriului standard al muzicii
clasice; unele dintre cele mai populare opere ale sale au devenit, de asemenea,
parte a culturii pop (n. trad. pop culture), linia lor melodică fiind recunoscută
chiar și de cei care nu au ascultat niciodată un concert de muzică clasică.
În ultimii
200 de ani, compozițiile lui Beethoven au fost, de asemenea, simboluri ale
luptei pentru libertate. „Oda bucuriei”, din finalul Simfoniei nr. 9, rămâne
imnul consacrat al fraternității universale. Nu este o coincidență faptul că
notele de debut ale celei de-a cincea simfonii – al cărei model ritmic
reproduce notația codului Morse pentru litera „V”, ca în „v de la
victorie”- a
fost folosită de BBC pentru transmisiile către Europa ocupată în timpul celui
de-al Doilea Război Mondial.
Dar pentru
adepții woke, muzica lui Beethoven a căpătat o nouă semnificație, ceva mai
obscură. Pentru muzicologul Nate Sloan și pentru compozitorul Charlie Harding,
vedetele podcastului „Switched on Pop”, produs în colaborare cu Filarmonica din
New York, Simfonia nr. 5 este un simbol pentru tot ceea ce nu le place la
muzica clasică și la cultura occidentală. După ei, este timpul să-l anulăm pe
Ludwig van Beethoven.
Pe vox.com,
cei doi dau vina pe muzica lui Beethoven pentru ceea ce consideră a fi o
cultură clasică elitistă învechită, care întărește regula supremației
bărbaților albi și trece sub tăcere vocile femeilor, ale negrilor și ale
comunității LGBTQ.
Muzica lui
Beethoven a fost atât de profundă și de originală, încât a adus cu ea tendința
de a adopta reguli de comportament la concerte, cum ar fi păstrarea liniștii în
timpul audițiilor sau aplaudarea numai la final. Dar ideea că o astfel de
muzică reprezintă, de fapt, „coloana sonoră” pentru „privilegiul albilor” și
pentru opresiunea exercitată de aceștia îi imprimă operei lui Beethoven o
latură woke, care nu are, de fapt, nicio legătură cu muzica lui sau cu modul în
care aceasta este interpretată.
Acesta nu
este primul atac de felul acesta asupra lui Beethoven. În anii ‘80, o
muzicologă pe nume Susan McClary a stârnit controverse atunci când a făcut o
afirmație bizară, în care asocia Simfonia nr. 9 cu „frustrarea” unui violator
impotent. Dar în timp ce gânditorii respectabili ai acelor vremuri au respins
declarația lui Susan McClary, acest tip de gândire delirantă de stânga a
devenit popular în 2020.
Protestele
BLM au inspirat și alte atacuri asupra lumii muzicale, precum cererea făcută de
criticul de muzică New York Times, Anthony Tommasini, pentru acordarea unor
„cote” rasiale (n. trad. cotele rasiale reprezintă anumite cerințe numerice
pentru angajarea sau promovarea membrilor unui anumit grup rasial în cadrul
anumitor instituții) în procesul de angajare în orchestră, inițiativă care ar
trebui să crească numărul interpreților negri și să limiteze oportunitățile
pentru asiatici, care sunt suprareprezentați în rândul muzicienilor moderni. În
același spirit, David, fiul lui Richard Tucker, faimosul star de operă, a fost
dat afară dintr-o asociație caritabilă care sprijinea tinerii cântăreți, din
simplul motiv că a criticat revoltele BLM și l-a lăudat pe președintele Trump.
Există
câteva argumente ce susțin relaxarea unor reguli de participare la un concert
de muzică clasică. Dar Sloan și Harding scriu de parcă nu ar fi participat la
un concert de 40 de ani: spectatorii moderni vin la concerte purtând
îmbrăcăminte felurită și, la drept vorbind, mulți dintre ei trebuie să fie
atenționați să își închidă telefoanele și să păstreze liniștea în timpul
spectacolului, arătând astfel respect față de ceilalți spectatori și față de
artiști.
De asemenea,
adepții mișcării woke nu au observat că orchestrele și operele naționale și-au
petrecut ultimii ani străduindu-se să promoveze muzica scrisă de compozitori
negri, hispanici și de sex feminin.
O parte din
această „nouă” muzică este bună; o mare parte însă nu este. Dar dacă publicul
preferă în continuare Beethoven, acest lucru nu se întâmplă pentru că oamenii
îmbrățișează un simbol al supremației albe. Ei își doresc să asculte mai mult
din opera lui Beethoven și a celorlalți mari compozitori europeni albi, precum
Brahms și Mahler, pentru că le apreciază capodoperele.
Totuși, fără
acești giganți nemuritori ai muzicii, albi și de sex masculin, orchestrele
precum Filarmonica din New York, care se luptau să umple sălile de concerte
chiar și înainte de pandemie, ar întâmpina și mai multe probleme la ocuparea
locurilor.
Încercarea
de a îl anula pe Beethoven ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru lumea
muzicii clasice și chiar și pentru cei care nu sunt fani ai acesteia: războiul
împotriva civilizației occidentale nu va lăsa nimic sacru neatins. Dacă până și
Beethoven poate fi anulat, atunci nimic nu se mai află la adăpost.
Articol
original: Canceling
Beethoven is the latest woke madness for the classical-music world
https://www.marginaliaetc.ro/anularea-lui-beethoven-cea-mai-recenta-lovitura-a-miscarii-woke-pentru-lumea-muzicii-clasice/?fbclid
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu