ARTUR GABRIEL SILVESTRI –
Modelul Omului Mare...
„Valorile culturale n-au numai rostul
de a făuri prestigiul unei naţiuni, ci
rămân şi forţa vie prin care domină.”
(Constantin
Cioroianu-Ilariu Dobridor)
Fiinţa, persoana, personalitatea
creştinului - ortodox, a scriitorului, criticului literar Artur Gabriel Silvestri s-a concretizat ca un eminent specialist al Istoriei şi Filosofiei Culturii veacului al XX-lea, prin prodigioasa
cercetare, prin încununata vocaţie literară, prin prestigiul ştiinţific
naţional şi internaţional, prin misiunea spirituală pusă în slujba Neamului şi
a Bisericii lui Hristos, prin spiritualitatea de vârf a erudiţiei sale, prin
demnitatea morală care-i conferă autenticitatea, identitatea de ROMÂN, ca
dimensiunea anistorică în arealul străbun şi divin al Dacilor nemuritori.
Un adevăr este întotdeauna un adevăr şi rămâne incontestabil ceea ce se impune de la sine şi trebuie
să-l subliniez cu toată tăria mărturisirii sufletului meu: veacul al XX-lea din
Istoria Culturii şi Filosofiei românilor şi-a aflat în Gânditorul Artur Gabriel
Silvestri pe unul dintre cei mai prodigioşi interpreţi ai lui, iar epoca
1990 – 2008 - pe unul dintre cei mai de seamă <<erudiţi creştini>> ai Oceanografiei dacoromâne.
Subscriindu-se cerinţei
nepartinice a istoricului şi filosofului Culturii, de autoritate ştiinţifică, Artur Gabriel Silvestri – el însuşi
aşezat în Pantheonul OAMENILOR MARI, îşi
aşează Eroul, Modelului Omului Mare,
pe Mitropolitul Ardealului Antonie
Plămădeală exact în locul pe care acesta l-a ocupat în arena
spiritualităţii - religioase a momentului trăirii sale istorico-creştin-ortodoxe,
adică în lumina propriilor cugete, în lumina propriilor înfăptuiri, în lumina încercării,
urcării şi înălţării suişului vieţii sale.
Bucuria înfăptuirii inedite a
creaţiei sale, parcă luată, inspirată după modelul Nicolae Grigorescu pe când picta angelicele figuri cereşti în
mănăstirile Zamfira şi Agapia, a nimbat ipostasa spirituală – Modelul
Omului Mare – Zece „Convorbiri de amurg” cu Antonie
Plămădeală urmate de „Douăzeci şi opt de
scrisori de altădată”- Modelul
şi memoria – Mitropolitul Antonie
Plămădeală în efigie, îmbrăţişându-l cu harul căldurii inimii sale mari
cât o Vatră străbună, lăsând „impresia pe
care o încerc – şi înaintează cu tărie, fără să se poată înlătura – este aceea
de carte poruncită, care s-a făcut când trebuia şi pentru cine trebuia.” (Artur Silvestri, Modelul Omului Mare, Carpathia Press, 2008, p. 4)
Demnitatea sa i-a dat curajul
de a provoca societatea exproletcultistă să-i propună Modele, „când nu modelul
social pozitiv ci moda sterilă, când nu construcţia ci iluzia şi nu „păstorul”
ci <<amăgitorul>> par să triumfe şi sunt vehiculate ca soluţii, era
în sine fapt eretic şi demonstraţie de rezistenţă făţişă ca şi un refuz net de
a ne retrage în sub-istorie părăsind teritoriile unde noi suntem legitimi şi nu
ocupantul neisprăvit ce ne îndeamnă să trăim iarăşi cu privirea în pământ.”
(ibid., p. 4)
Artur Gabriel Silvestri îşi analizează Eroul - Ierarh, din profunzimile fiinţei şi creaţiei sale, îl ia
din transcendentul harului, îl aduce în prezentul său continuu al creaţiei,
pentru a-l urca, a urca împreună dincolo de serafica nemărginire valahă.
Mitropolitul Antonie Plămădeală, care m-a înfiiat, dându-mi binecuvântarea înscrierii şi
urmării Academiei Teologice Andrei Şaguna – Sibiu, prin intuiţie
şi insuflare, s-a desprins scenei de descălecare arhitecturală a artei –
stilului brâncovenesc de la Palatul Episcopal Buzău, pentru a ieşi din timpul metafizic şi a intra
mistic, teologal în efigia urmei
brâncoveneşti de la Complexul monahal Sâmbăta
de Sus – Făgăraş, unde şi-au pus amprenta pururea ctitorii, Voievodul
martir Constantin Brâncoveanu,
arhimandritul Arsenie Boca şi
vlădicul cărturar basarabean Antonie,
pe acel spaţiu, vatră mirifică şi lăcaş sfânt care se consacră, se
concentrează, se defineşte prin altitudinea locului şi prin atitudinea ctitorului.
La Mănăstirea Sâmbăta de Sus, dincolo de voievozii – vlădici, ctitori
şi-au pus amprenta locul, tradiţia, taina, metoda, sacrul, sublimul, părând, nu că suntem într-o altă ţară sau într-o
altă lume cum deseori greşit se afirmă, ci când, tot deseori, aproape la tot
pasul ne întâlnim în Patria noastră miraculoasă cu FRUMOSUL înveşmântat în odăjdiile
sale cereşti şi serafice, ce se
încadrează naturii divine.
SÂMBĂTA de SUS îşi are codul ei tainic, ancestral prin care se
întrezăreşte AXA lumii – omphalos – OSIA getică a nemuririi Neamului nostru dacoromân, din care se
revarsă ca o Cascadă miraculoasă, misterul, harul, mitul, tâlcul, sensul,
dăinuirea.
Epistola – poemului în piatră al Sîmbetei
Înalt Prea Sfinţia Voastră,
...„Sîmbăta nu este doar un dar al divinaţiei ci şi o hotărîre a
sufletului român. O românitate ce ne vine de departe dintr-o altă românime
încercată dogmatic şi care se recunoaşte în chiar punctul nodal, unde românii
fuseseră obişnuiţi multisecular cu drama ori poate mai bine este să spunem – cu
tragedia. Aici, sub munte [dar nu sub orice munte ci sub pietrele vertebrale de
unde, pornind din obârşia apelor, rîurile noastre se despart către toate zările
şi către pămînturi] se întâlnesc lumi de sud cu lumi de nord, într-un cuibar ce
adăposteşte un ou dogmatic al
românismului. Apoi, mitul fondator şi umbra lui Negru Vodă peste acestea toate şi, înaintând peste veacuri,
identificarea în „brîncovenism”.
Sîntem, oricît ne-am încerca definirea în clipă, consecinţa unor simboluri ce nu au existenţă pieritoare. Astfel, în
straturi de simbolistică română se va fi decis acest loc, avînd – desigur –
geniul lui, un geniu al locului.” Cu dragoste Artur Silvestri, 2 iulie
1989, Bucureşti. (Modelul..., 72-73)
Ciclul Epistolar Artur
Silvestri – Antonie Plămădeală dezvăluie posterităţii două mari CARACTERE, două
mari GENII, doi mari CTITORI, două mari JERTFE, din care se prelinge un râu al
reciprocităţii de stimpă, de admiraţie, de venerare, de bucurie.
În „modelul Antonie Plămădeală”..., care scormonitor şi neliniştit, făcea nu doar din cele bisericeşti, ci şi literatură, eseu, scria cărţi de o natură
ce nu semăna cu aspectul didactic şi catedratic..., ce a lăsat urmă – o urmă mare – în lumea românească de
azi intră, după cum s-a văzut, restaurarea şi re-facerea nu doar purtarea de
grijă..., a tuturor şi în mod expres a celorlalte nouăsprezece mănăstiri, toate clădite din nou, cărora li se adaugă
şi cele patruzeci de volume publicate. Sâmbăta rămâne însă,lamura, mesajul
final, marea hieroglifă”. (ibid.,
p. 26, 28, 30)
Stimate Artur Silvestri
„Vă mulţumesc încă o dată pentru cuvintele
bune pe care mi le scrieţi despre Miron
Românul şi aştept cu mult interes consemnarea
de care vorbiţi. Mă întreb numai cînd veţi mai avea timp s-o faceţi, pentru
că sînt mereu uimit de cît de mult
scrieţi, şi cît de diverse teme vă atrag. Şi, dincolo de toate, cu cîtă
competenţă le abordaţi pe toate! Vă urmăresc scrisul cu interes şi am vorbit
adesea despre dvs. în cercul meu de legături culturale, cu admiraţie şi
preţuire... Sînt uimit de cîte multe
lucruri ştiţi şi pe cîte portative ale spiritului vă încercaţi gîndurile şi
cuvintele, fiind dintre cei cu posibilităţi de a cuprinde uşor mai multe octave.” Cu doriri de bine Antonie al Ardealului (11
Aprilie 1987,..., p. 44; 16 Iulie 1987, p. 51)
Înalt Prea Sfinţia Voastră,
„Mă emoţionează şi mă bucură cuvintele atît
de frumoase şi de însufleţire pe care mi le adresaţi: ele îmi arată că, atunci
cînd izvorăşte de la o conştiinţă culturală născută, preţuirea trebuie, cu atît
mai mult, însoţită de eforturi pe măsură... Primesc, cu emoţie şi cu încîntare,
cărţile pe care aţi avut amabilitatea de a mi le trimite... Înainte de toate
încîntarea de a putea citi Tradiţie şi
libertate, pe care folclorul de azi o socoteşte o
contribuţie fundamentală... o cercetare de filosofie a culturii, o expresie a
experienţei istorice româneşti, un
răspuns către universalitate, însă întocmit
în termen carpatin.” Cu
adâncă preţuire, Artur Silvestri (5 August 1987, p. 52; 7 Septembrie 1987, p.
55)
Genul epistolar al omului cult, Artur Gabriel Silvestri, al
valahului cu obârşie vlăsceană, slăvitor al Culturii ortodoxe, el însuşi un
sacerdot al Cuvântului prin arta scrisului, adresat unui mare Vlădică, Antonie Plămădeală, valah al
Basarabiei, care a scris, a restaurat, a mărturisit, a ctitorit şi a sfiinţit cu
inima, slujitor al Cultului
ortodox, corifeu al Culturii, ctitor al sacrului şi al frumosului, se
aşează pe urmele apostolice ale marilor genii epistolare Apostolul PAVEL şi IOAN Gură-de-Aur, reflectând starea de spirit a genului literar ce
dă sens, suflu, har creaţiei, prin care se consacră ideea de românitate, ce
asimilează identitatea profundă a Naţiunii, a României noastre tainice,
integrând-o astfel, serafic în sfera atitudinii integratoare.
Permanent însetat de cultură,
continuu flămând de dacoromânism, întotdeauna scormonitor în Tradiţia străbună Artur Gabriel Silvestri circumscrie
literaturii propriu-zise lumina şi harul literaturii religioase, gen „umanismul paisian”, urmat de alte
eseuri esenţiale, metafizico - mistice care să alcătuiască râvnitul său „DODECAGON
– Douăsprezece
ore astrale ale culturii româneşti”, de la geţi până azi... Şi cum
pentru marele condeier de aur odihna înseamnă creaţie, îl pregătea şi-l încânta
pe marele Vlădică cu desele sale surprize spirituale.
Înalt Prea Sfinţia Voastră,
„...Voi
încheia, tot în această toamnă, o carte de eseuri, „Memoria ca un concert baroc”,
unde este vorba de vetrele fundamentale de cultură românească; între ele,
mai bine de trei sferturi dintre comentarii privesc mănăstirile româneşti. Dacă
ar fi posibil şi se va găsi timp pentru aceasta, voi ajunge şi pe la Sîmbăta,
care îmi va permite evocarea monumentului brîncovenesc şi catastrofa uniată.” Cu preţuire, Artur Silvestri, 8 Septembrie 1988, Bucureşti. (Modelul..., op. cit., p. 67)
Cei doi Corifei ai Culturii,
ambii sacerdoţi ai Cuvântului scris, ai Cuvântului înscris în Pantheonul Carpatin urmau cu acrivie,
cu fidelitate şi demnitate, continuând cu autoritate GÂNDIRISMUL – şcolii lui
Nichifor Crainic, într-un ales NEOGÂNDIRISM.
Stimate Artur Silvestri,
„Ce
carte extraordinară pregătiţi! (Se referea la Dodecagon) Abia aştept s-o am în mînă, în
minte şi în inimă. Sînteţi dintre cei care fac într-adevăr cultură şi nu prea
sînteţi mulţi în ţara asta astăzi.
Mă refer desigur la cei care o fac ei înşişi, la creatori, la cei în spiritul
cărora clocoteşte incandescentă inteligenţa conjugată cu intuiţia, cu
informaţia, cu gîndul de a face lumea mai bună şi pe om mai pur.” Cu toată
prietenia, Dr Antonie Plămădeală, mitropolitul Ardealului, iarna
1988.(ibid.,p.67)
II. „MODELUL şi MEMORIA”
Opera – Capodoperă a marelui
Vlădică basarabean ilustrează specificul dacoromân în componenta sa metafizică
ce ne sugerează ca TAINĂ vitalitatea spiritualităţii ortodoxe româneşti, iar ca
sens urmarea şi comuniunea prin MODELE.
„Opera lui Antonie Plămădeală [1926-2005], Mitropolit al Transilvaniei şi Învăţător
al românităţii, rămîne între cele mai de seamă ce a putut să
ne dea literatura sub-lunară a marilor
povăţuiri, ce începe de mult şi nu se termină decît odată cu cea din urmă
vorbă pronunţată româneşte. Căci la el ideea însăşi de a exista s-a tradus în
ireductibila realitate a Tradiţiei, acolo unde esenţiale sunt Modelul şi Memoria.”
(Artur Silvestri, Modelul Omului
Mare..., op. cit., p. 82)
III. Mitropolitul Antonie Plămădeală în Efigie
Cei binecuvântaţi de Dumnezeu, Aleşii Lui sunt hărăziţi către un timp
astral, către o metafizică a sensului, către o mistică a devenirii, către o
vreme a geniului de excepţie, către o viaţă a creaţiei, către o împlinire a
sacrului, către o dăruire a spiritului, către o dăinuire a profetismului, către
o efigie a eternităţii. „Aproape pe oriunde a trecut, prin orice
câmp tematic, Antonie Plămădeală a
lăsat urmă MARE... Astfel am lăsat
să se împrăştie în cele patru vânturi nu doar dovezile noastre de identitate
naţională ci şi milioane de fapte de
tot felul, mai mari ori mai mărunte, a căror îngrijire ar fi dat un astfel de <<om român>> mai sigur pe
locul lui în lume şi mai întărit în convingerea că, pentru destinul lui, orice urmă este tot atât de importantă ca
şi o viaţă care trece.” (ibid., p. 94)
Cei doi Oameni Mari – Efigii ale
Culturii Duhului, mi-au fost MENTORI spirituali: Vlădica Antonie Plămădeală
mi-a dat binecuvântarea pentru a deveni TEOLOG,
Magistrul Artur Silvestri mi-a dat binecuvântarea pentru CREAŢIE.
Ambele sunt SCUT şi SABIE în lupta continuă pentru Ortodoxie şi
Românism!
Doi DACOROMÂNI iubitori de Dumnezeu, de Tradiţie, de Strămoşi, de Vatra
Carpatină Străbună, de Poporul credincios şi smerit, de Transcendent, de
Adevăr, de Libertate, de Ortodoxie. Doi Sacerdoţi ai Spiritului valah. Doi Oameni
de Cultură, de Artă, de Creaţie. Doi Oameni cu Carte. Doi Oameni de Carte. Doi UOMO
universale.
Doi Mari bibliofili. Cărora,
l-aş adăuga cu drag şi pe prietenul meu DUMITRU
Ionescu, prea devreme plecat la Ceruri.
Binecuvântat este Neamul care
are astfel de Profeţi!
Binecuvântaţi sunt Profeţii
care au un astfel de Neam înţelept!
19 Martie – 1953 – ziua de
naştere a lui Artur Gabriel Silvestri.
19 Martie – 2021 – Zi de
cinstire a marelui Sacerdot al Culturii!
Gheorghe Constantin
Nistoroiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu