ANOMALIA
Sfantul Ioan din Kronstadt
De ce oare
natura în întregul ei si toate ale sale îsi urmeaza cursul într-o ordine atât
de înteleapta si de minunata? Fiindca o conduce si o directioneaza Însusi
Creatorul. De ce oare în firea omeneasca – omul fiind suprema încununare a
naturii – exista atâta dezordine? De ce apar în viata omului atâtea dereglari
si anomalii? Fiindca omului i-a venit în minte sa dispuna el însusi de sine si
sa nu tina seama de vointa Creatorului. Omule pacatos, preda-te pe tine însuti
si toata viata ta Domnului Dumnezeului tau si viata va începe sa urmeze un curs
întelept, frumos, maret, si te vei simti, cât vei trai, minunat, precum sfintii
lui Dumnezeu care s-au predat pe sine lui Hristos si pe care Biserica ni-i
înfatiseaza zilnic drept modele de urmat.
Sfantul
Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2005, p. 209
RAIUL DE AICI
Parintele Paisie Olaru
Într-o zi,
admirând batrânul Parinte Paisie frumusetile muntilor si codrilor singuratici
de la Sihla, a zis catre ucenicii sai, suspinând din inima: Tare ma tem sa nu
ramânem numai cu raiul acesta de aici si sa-l pierdem pe celalalt, din pricina
lenevirii noastre!
Parintele
Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de
Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993,
p. 35
ÎPS Bartolomeu Anania - Duminica a
2-a din Post - Vindecarea Slăbănogului din Capernaum - 27.03.2005
EMIGRANTUL
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vedem în
lume ca oamenii se stramuta dintr-un loc în altul, dintr-o localitate în alta,
dintr-un sat în altul, dintr-un oras în altul si toata averea mobila o iau cu
ei. Acesti oameni se numesc emigranti. Tot asa si crestinii adevarati, care au
în inimile lor credinta vie, ca o faclie, emigreaza cu inimile si cugetele lor
din lumea aceasta în celalalt veac; ei se nasc în lume, dar se stramuta în
Patria cereasca. Despre aceasta, Sfântul Pavel, vasul ales al lui Hristos,
spune dimpreuna cu toti credinciosii: „Cetatea noastra este în Ceruri, de unde
si asteptam Mântuitor, pe Domnul Iisus Hristos” (Filipeni 3, 20).
Noi traim cu
trupul pe pamânt, dar cu sufletul ne suim la Ceruri. Acolo a mers Domnul
Hristos, Capul nostru; într-acolo ne grabim si nazuim cu suspine si noi,
madularele Lui. Într-acolo a mers Începatorul nostru, Domnul Iisus Hristos,
într-acolo privim si noi si Îi urmam. El ne atrage într-acolo, ca pe ai Lui.
Acolo este Patria noastra, acolo este casa noastra, acolo este mostenirea
noastra, acolo este avutia noastra, bogatia, cinstea, slava, mângâierea,
bucuria si toata fericirea noastra. Noi nu cautam în lumea asta decât cele
absolut necesare.
Sfantul
Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de
rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 485
INDELETNICIREA OMENEASCA
Sfantul Nicolae Velimirovici
Lucratorul
tarinii, semanatorul, cioplitorul, tâmplarul, olarul si toti ceilalti
mestesugari, care prelucreaza un material greu si-l prefac într-un lucru
frumos, Îl simbolizeaza pe Însusi Domnul Iisus Hristos. De aceea, când vezi ca
mestesugarul preface ceva nefolositor, ceva salbatic în ceva cultivat, ceva
murdar în ceva curat, ceva neroditor în roditor, ceva urât în ceva minunat,
adu-ti aminte de Hristos si de ostenelile Lui asupra sufletului tau.
Sfantul
Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2009, p. 63-64
POMUL RODITOR
Sfantul Nicolae Velimirovici
Ca un pom sa
poata creste, are nevoie sa aiba înfipte radacinile în pamânt. Tot astfel si
sufletul: trebuie sa fie sadit în Împaratia cea duhovniceasca, cereasca, caci
aceasta este temelia lui, care îl hraneste si din care el creste.
Ca un pom sa
se poata dezvolta, are nevoie sa fie udat. Tot astfel si sufletul: trebuie sa
fie stropit din belsug cu harul Duhului Sfânt, pentru a fi sanatos si puternic.
Sfântul Antonie spune: „Precum un pom nu poate sa creasca daca nu este stropit
cu apa curata, tot astfel si sufletul nu poate sa creasca daca nu se hraneste
cu sevele cele ceresti”. Numai acele suflete cresc, care primesc pe Duhul Sfânt
si sunt udate din belsug din cerestile izvoare.
Ca un pom sa
poata sa dea roada, are nevoie de lumina si de caldura soarelui. Tot astfel si
sufletul: are nevoie sa fie luminat si încalzit de Domnul, Soarele vesnicei
dreptati, caci sufletul poate sa vieze, sa creasca si sa aduca roada numai în
razele si în caldura lui Dumnezeu celui viu si celui de viata facator.
Sfantul
Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2009, p. 38-39
INDELETNICIREA OMENEASCA
Sfantul Nicolae Velimirovici
Lucratorul
tarinii, semanatorul, cioplitorul, tâmplarul, olarul si toti ceilalti
mestesugari, care prelucreaza un material greu si-l prefac într-un lucru
frumos, Îl simbolizeaza pe Însusi Domnul Iisus Hristos. De aceea, când vezi ca
mestesugarul preface ceva nefolositor, ceva salbatic în ceva cultivat, ceva
murdar în ceva curat, ceva neroditor în roditor, ceva urât în ceva minunat,
adu-ti aminte de Hristos si de ostenelile Lui asupra sufletului tau.
Sfantul
Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2009, p. 63-64
TEMNITA
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca un
om este zavorât în temnita, ferecat în lanturi, palid si uscat de tot. De la
temnita aceasta stramuta-ti mintea la temnita vesnica a iadului, în care vor fi
închisi cei osânditi pentru faradelege si în veci nu vor mai vedea lumina. De
aceea, caieste-te pentru pacatele tale, ca sa nu ajungi si tu în acel loc al
schingiuirii.
Sfantul
Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de
Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 72
RAPOSATII
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Rugati-va
mereu pentru cei raposati. Nu poate nimeni sa-si închipuie cât de mult asteapta
cei morti sa ne rugam pentru ei. Cei care au fost în puscarie stiu cum asteptau
sa primeasca o veste, sa primeasca un ajutor de la cei liberi; tot astfel
asteapta si cei plecati din lumea aceasta sa primeasca mângâiere de la noi.
Arhiepiscopul
Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed.
Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 77.
NUMELE SFINTILOR
Sfantul Ioan din Kronstadt
Numele
Sfintilor, alcatuit din sunete articulate, are însemnatate oarecum ca si trupul
Sfântului sau cu Sfântul însusi… În mic, oarecum se rasfrâng în gura noastra
fiintele lumii de Sus si ale celei de jos – si asta prin credinta, prin Duhul
Sfânt, Singurul Care este, Care pretutindeni este si toate le plineste.
Când îi
chemam pe Sfinti în rugaciune, a le rosti numele din inima înseamna deja a-i
apropia de însasi inima noastra. Sa ceri atunci, fara sa te îndoiesti, si
rugaciuni si mijlociri pentru tine, si ei te vor auzi, si vor înfatisa
rugaciunea ta Stapânului grabnic, într-o clipita, ca Aceluia ce pretutindeni
este si toate le plineste.
Sfantul
Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia
Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 72.
ROATA
Sfantul Ambrozie de la Optina
Noi ar
trebui sa traim pe pamânt ca o roata care se învârte. Cu cât ea atinge mai usor
pamântul, cu atât ea merge si înainteaza mai cu usurinta. Dar noi, noi ramânem
culcati la pamânt, în asa fel ca nu mai putem sa ne sculam.
Sfantul
Ambrozie de la Optina, Staretul Ambrozie de la Optina, traducere de John B.
Dunlop, Ed. Sfintei Manastiri Polovragi, Polovragi, 1994, p. 122-123.
IMBRACAMINTEA
Sfantul Ioan din Kronstadt
Asa cum unui
prunc nu-i pasa cum este îmbracat, întocmai si crestinul – prunc întru Hristos
– trebuie sa nu ia în seama diversitatea, bogatia si eleganta îmbracamintii
pamântesti, considerând drept cea mai aleasa si mai nepieritoare îmbracaminte
îmbracarea sa întru Hristos, fiindca patima pentru haine frumoase si scumpe
este proprie oamenilor veacului acestuia sau pagânilor, precum cuvânteaza
Domnul: „Dupa toate acestea – adica dupa mâncare si haine alese – se straduiesc
neamurile” (Matei 6, 32), fiindca îmbracamintea este unul dintre idolii
veacului acestuia. O, cât de superficiali suntem cei chemati sa „comunicam” cu
Dumnezeu, carora ne este fagaduita mostenirea bunatatilor nestricacioase si
netrecatoare! Cât de confuze sunt notiunile noastre despre lucrurile
stricacioase si despre cele nestricacioase! Cât de nechibzuiti suntem dând pret
unor lucruri de nimic si nepretuind cum se cuvine lucrurile nestricacioase –
sufletul nostru nemuritor, pacea, lumina, îndraznirea în fata lui Dumnezeu,
lucrurile sfinte, ascultarea, rabdarea, în general toate însusirile unui
crestin adevarat. „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat”
(Galateni 3, 27). Trebuie sa pretuim bunurile spirituale obtinute prin lupta,
iar pe cele materiale, pieritoare, fara folos sa le dispretuim.
Sfantul
Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2005, p. 145
PAPUCII STRAMTI
Sfantul Simeon din Dajbabe
Pantofii
strâmti la drum provoaca rani, iar gândurile necurate în mintea omului duc la
pacat.
Sfantul
Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean,
Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of
St. Symeon’s , p. 37-53
KILOMETRAJUL FERICIRII
Sfantul Ioan din Kronstadt
Toti iubim
viata, ne zbatem pentru a ne-o face fericita, în realitate însa ne-o irosim în
patimi. De ce? Deoarece cautam viata acolo unde nu e de gasit.
Sfantul
Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2005, p. 210
ZAPADA
Sfantul Inochentie al Odessei
Faceti
osteneala si iesiti în acest timp în orisice câmp veti voi si uitati-va cu
bagare de seama la acest acoperamânt alb de zapada, care înveleste toata fata
pamântului: toate firicelele de zapada cazute din cer, oricât s-au învârtit
prin vazduh, oricât s-au ciocnit unele cu altele, cu toate acestea au cazut în
ordine, s-au asezat în chip prietenesc unele lânga altele si au faurit o
multime de alcatuiri felurite, dintre care fiecare în parte merita sa fie luata
în seama. Câte linii drepte, câte linii frânte, câte linii oblice, câte
perpendiculare, câte convexe, câte concave, câte circumferinte nu sunt aicea?
Aici vedeti toata geometria! Si, cu tot frigul si amorteala iernii, nu numai ca
toate sunt la locul lor, dar mai mult înca, nimic nu e lipsit de încântare si
frumusete. Vedeti voi oare ce frumos e garnisita cu zapada aceasta prapastie
urâta? Ce cornis regulat si delicat e pe marginea ei! Ce coloane zvelte
înlauntrul ei! Câta curatie în lucrare! Ti se pare ca e o marmura iesita din
mâna celui mai iscusit sculptor! Si câte marmuri din acestea, câta sculptura de
felul acesta! Toata aceasta frumusete si aceasta întreaga iscusinta în faurirea
astor munti de zapada ramâne nebagata în seama nu numai acolo unde nu sunt
oameni, ci si acolo unde sunt. Au oare multi sunt aceia carora le place sa
traga povete folositoare de la zapada? Însa Dreapta cea a-toate-facatoare nu
cauta de sunt sau nu spectatori ai operei sale. Facându-le pe toate cu
cumpanire, cu masura si cu numar, ea se multumeste pe sine însasi si nu poate
face nimic altminteri, decât numai astfel cum cere vrednicia sa, adica bine
întocmit si maret.
Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea
dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu,
Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 81-83
ATENTIE LA CAP!
Sfantul Teofan Zavoratul
Dintre toate
madularele trupului tau, cel mai de seama este capul, si daca da cineva în tine
cu piatra, sau cu toiagul, sau cu sabia, jertfesti, ca sa abati lovitura de la
cap, alt madular al trupului, stiind ca fara cap nu poti trai în aceasta viata:
si pentru tine lucrul cel mai de seama sa fie credinta în Preasfânta Treime,
Cea de o fiinta, caci fara aceasta credinta nimeni nu poate sa vietuiasca viata
adevarata.
Sfantul
Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de
Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 96
RUGACIUNEA LUI IISUS
Compozitorul Arvo Part
Rugaciunea
lui Iisus are zeci, sute, mii, milioane de versiuni. Câti oameni pe lume,
atâtea rugaciuni si suspinuri. Uite asa… e ca îmbratisarea. Cauti aici si acolo
si peste tot ca sa simti perceptibilul. Îl vrei viu si proaspat. Asemenea sunt
si relatiile cu un cuvânt. Îl privesti din toate unghiurile. Dar nu-l poti
apuca. Nu-l poti cuprinde niciodata.
Compozitorul
Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de
Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 77
MURDARIA
Sfantul Ioan din Kronstadt
Mâncarurile
alese, banii sunt mai prejos decât pulberea si decât murdaria, pentru ca
îngaleaza sufletul, în timp ce murdaria obisnuita pateaza doar trupul, hainele,
încaperile. Cât de mult trebuie sa dispretuim mâncarurile alese, banii, hainele
faloase!
Sfantul
Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2005, p. 202.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu