Nicolae
Iorga, Nicolae Titulescu şi Savel Rădulescu la ieşire de la Camera Deputaţilor
Din
încercările lui N. Titulescu de a obține recunoasterea alipirii Basarabiei la
România de către Uniunea Sovietică
LUNI, MARTIE
03.01.2021 –
In urma preluarii
puterii de către comuniști, Rusia nu a semnat Tratatul de la Versailles din
1919 și nu era obligată să recunoască unirea Basarabiei cu România în anul 1918.
Recunoașterea
internațională a unirii Basarabiei cu România s-a dovedit un proces destul de
dificil. Cu toate că noua putere bolșevică nu a fost reprezentată la Conferința
de pace de la Paris, marile puteri occidentale au avut ezitări în a recunoaște
modificări teritoriale ale fostului aliat rus. Hotărârea de unire luată de
Sfatul Țării (Parlamentul – n.r.) de la Chișinău din 27 martie/9 aprilie 1918,
a fost recunoscută la Conferința de Pace de la Paris, din 1920, de principalele
puteri aliate, Imperiul britanic, Franța, Italia și Japonia, însă Statele Unite
au refuzat să semneze documentul.
NICOLAE TITULESCU ŞI RELAŢIILE
ROMÂNO–SOVIETICE (1936)
Drd. MARIUS HRISCU
Negocierile privind
încheierea unui tratat de asistenţă mutuală reprezintă un moment important în
istoria relaţiilor româno-sovietice avându-i drept actori principali pe cei doi
miniştri de externe, Nicolae Titulescu şi Maksim Litvinov.
La 2 mai 1935 s-a semnat tratatul de
asistenţă mutuală între Franţa şi Uniunea Sovietică iar la 16 mai 1935 un
document similar s-a încheiat între Cehoslovacia şi Uniunea Sovietică.
Titulescu considera alianţa româno-sovietică ca o continuare a tratatelor
franco-sovietic şi cehoslovaco-sovietic, România având încheiate astfel de
documente cu cele două ţări. Totodată acesta considera că pericolul venea de la
est iar dacă ar fi reuşit încheierea acestui tratat ar fi asigurat graniţa de
est a României dar s-ar fi bucurat şi de un mare prestigiu pe plan intern. Iată
ce declara în legătură cu necesitatea încheierii acestui document cu Uniunea
Sovietică: "Nu încape nici o
îndoială că pentru noi, românii, prietenia franco-sovietică constituie o
garanţie foarte preţioasă, întrucât orice gest de încredere, ajutor, sau chiar
de simplă consideraţiune al U.R.S.S. faţă de Franţa este în avantajul
nostru". Şi concluziona: „Eu
consider prietenia francorusă drept o axiomă. Consecinţa ei inevitabilă este o
prietenie ruso-română”
1 . În concepţia diplomatului român
şi natura raporturilor germano-sovietice argumenta încheierea acestui tratat: „România are nevoie de un asemenea Pact, fie
că Germania porneşte un război contra U.R.S.S., fie că ajunge la un acord cu
ea. Mai mult, Pactul cu România va trebui făcut la timpul potrivit; altminteri,
apropierea ruso-germană va avea loc fără noi şi împotriva noastră. Apropierea
ruso-germană trebuie, prin urmare, să ne găsească deja aliaţi cu U.R.S.S.”2
.
Prin semnarea acestui tratat,
ministrul de externe român urmărea ca Uniunea Sovietică să nu mai continue
politica de cuceriri a Rusiei ţariste asupra teritoriilor româneşti. Apoi s-ar
fi diminuat, într-o anumită măsură, tendinţele revizioniste ale Bulgariei,
Ungariei, Germaniei şi Italiei, întărindu-se în acelaşi timp sistemul de
securitate colectivă.
Această idee titulesciană nu a
obţinut acordul unanim al clasei politice româneşti. În ciuda acestui fapt la
15 iulie 1935 Nicolae Titulescu a fost împuternicit de guvernul Tătărăscu să
înceapă negocieri pentru încheierea unui tratat de asistenţă mutuală cu Uniunea
Sovietică. Gh. I. Brătianu sa opus încheierii acestui document oferind şi o
alternativă: o alianţă cu Germania fără a deteriora relaţiile cu Franţa şi
Polonia, alianţă româno-germană care trebuia să aibă drept scop separarea
revizionismului german de cel ungar. Astfel, Ungaria, rămasă singură, nu ar fi
îndrăznit să atace România3 . Gh. I. Brătianu a făcut mai multe interpelări
parlamentare ministrului de externe român, la 5 octombrie, 26 noiembrie, 18
decembrie 1935 şi la 16 mai 1936 prin care îşi exprima îngrijorarea faţă de
posibilitatea deschiderii graniţelor de nord-est ale României pentru trecerea
Armatei Roşii şi implicit a bolşevizării ţării4 .
Titulescu răspundea acestor temeri: “Nu ştiu dacă România va încheia un tratat
de asistenţă mutuală cu U.R.S.S. Ceea ce ştiu este că interesul naţional cere
să nu micşorăm cu nimic libertatea de acţiune a României pentru ziua de mâine.
Ceea ce ştiu este că nu se grevează viitorul unui neam cu povara unei negaţiuni
internaţionale, oricare ar fi ele şi împotriva oricui ar fi îndreptate. Ceea ce
ştiu este că orice stat, fără distincţie, care ne-ar garanta hotarele ţării
noastre şi pe acelea ale aliaţilor noştri poate deveni, în cadrul Societăţii
Naţiunilor, asociatul nostru în lupta pentru organizarea păcii pe care o vom
duce până la capăt şi cu toate stavilele ce ne stau în cale [...], eu nu cunosc
fobie în nici o direcţie. Nu cunosc limită în setea mea de înţelegere cu alţii”5
.
Negocierile româno-sovietice au început la 5 noiembrie 1935. Mai întâi
Titulescu a discutat cu Mihail Ostrovski, ministrul sovietic la Bucureşti şi
apoi cu Litvinov la Montreaux. Ostrovski a informat Moscova că pe diplomatul
român îl interesa în mod deosebit obţinerea recunoaşterii indirecte a unirii
Basarabiei cu România şi mai puţin tratatul în sine. Răspunsul lui Litvinov a
fost categoric: „Dacă este aşa Pact nu va
fi, căci noi nu vom plăti pentru pact prin recunoaşterea Basarabiei”6 .
În primăvara anului 1936
negocierile au fost întrerupte la solicitarea lui Litvinov, motivul invocat de
acesta fiind reprezentat de campaniile antisovietice ale unor organizaţii de
extremă dreaptă din România, susţinute “din umbră” de ambasadele Poloniei,
Germaniei şi Italiei7 . Titulescu s-a întors în ţară şi la cererea acestuia la
14 iulie 1936 s-a redactat un document prin care se hotăra „încetarea
atacurilor în presă contra U.R.S.S. şi combaterea numai a comunismului intern
al cărui partizan nici unul dintre membrii guvernului nu sînt; articole de
presă favorabile apropierii cu U.R.S.S. din punct de vedere extern, considerînd
că noi nu putem păstra alianţele noastre existente cu Franţa, Cehoslovacia şi
Turcia, dacă nu cădem la o înţelegere, ba chiar devenim inamicii U.R.S.S.,
aliatul aliaţilor noştri”. Totodată documentul preciza faptul că s-a hotărât „Păstrarea deplinelor puteri pentru
încheierea unui pact de asistenţă mutuală cu U.R.S.S., date deja Domnului
Titulescu demult”8 .
La 21 iulie 1936 la Montreaux,
Nicolae Titulescu şi Maksim Litvinov au perfectat un Protocol care cuprindea
principiile de bază ale unui viitor tratat de asistenţă mutuală românosovietic.
Articolul 1 prevedea „Asistenţa mutuală în cadrul Societăţii
Naţiunilor (ca de ex. în tratatul cehoslovac sau francez) care să nu vizeze în
mod special un stat, ci, în general, orice agresor european”9 . Era vizat
orice agresor european dar implicit era avută în vedere, în primul rând
Germania. Facem această afirmaţie bazându-ne pe declaraţia ministrului de
externe român către Ramsey Mac Donald şi Anthony Eden din 1935 conform căreia
tratatul trebuie să fie „astfel făcut încât să nu pară a fi îndreptat împotriva
Germaniei10 .
Articolul 2 stipula faptul că „Intrarea în acţiune a fiecăreia
dintre cele două ţări se va face numai când Franţa va fi intrat în acţiune”.
Litvinov nu a fost de acord cu această prevedere. Aceasta era asemănătoare cu
cea din articolul 4 al tratatului de asistenţă mutuală dintre Cehoslovacia şi
Uniunea Sovietică încheiat la 16 mai 1935, care condiţiona acordarea ajutorului
sovietic de intervenţia Franţei pentru sprijinirea Cehoslovaciei, în
eventualitatea că această ţară ar fi căzut victima unei agresiuni neprovocate.
Krestinski, adjunctul lui Litvinov, justifica refuzul ministrului de externe
sovietic prin faptul că Franţa avea o alianţă cu Polonia şi francezii ar fi
refuzat să acorde ajutor în cazul în care Uniunea Sovietică ar fi fost
agresată. La fel nici România nar fi putut să ajute Uniunea Sovietică luptând
impotriva Poloniei .
Constatăm faptul că diplomatul
român a rămas fidel sistemului de securitate colectivă promovat de Franţa în
care Polonia într-o primă perioadă şi Cehoslovacia reprezentau pilonii
centrali. Titulescu nu dorea ca România să rămână singură alături de Uniunea
Sovietică.
În articolul 3 se prevedea faptul că “Guvernul U.R.S.S. recunoaşte
că, în virtutea diferitelor sale obligaţii de asistenţă, trupele sovietice nu
vor putea trece niciodată Nistrul fără o cerere formală în acest sens din
partea guvernului regal al României, la fel cum guvernul regal al României
recunoaşte că trupele române nu vor putea trece niciodată Nistrul în U.R.S.S.
fără o cerere formală a guvernului U.R.S.S.”13. Analizând acest angajament
reciproc desprindem faptul că Nistrul era menţionat ca fiind frontiera dintre
cele două ţări. Astfel, prin această prevedere, Litvinov a recunoscut implicit
apartenenţa Basarabiei la România. Era o confirmare clară a recunoaşterii
graniţei răsăritene a României: râul Nistru.
În articolul 4 se arată că “La cererea guvernului regal al
României, trupele sovietice trebuie să se retragă imediat de pe teritoriul
român la est de Nistru, după cum, la cererea guvernului U.R.S.S., trupele
române trebuie să se retragă imediat de pe teritoriul URSS la vest de Nistru”14
. Şi din cuprinsul acestei precizări reiese faptul că râul Nistru reprezenta
graniţa dintre România şi Uniunea Sovietică. În baza acesteia, Nicolae
Titulescu a fost acuzat că ar fi permis intrarea Armatei Roşii în România şi
implicit ocuparea ţării, că nu exista nici o garanţie care să împiedice Uniunea
Sovietică să ocupe România. Ministrul de externe român răspundea acestor
acuzaţii în felul următor: “Aşa cum înţeleg eu Pactul de asistenţă mutuală cu
U.R.S.S., noi am fi cerut asistenţă trupelor sovietice numai în caz că ar fi
fost în joc interesele româneşti şi numai atunci când inamicul s-ar fi aflat
deja pe teritoriul României. Altminteri, în absenţa unei cereri formale din partea
noastră, Nistrul ar constitui nu o frontieră, ci o veritabilă barieră” 15 .
Subscriem acestui punct de vedere conform căruia nu exista nici o garanţie
solidă, cu privire la obligativitatea retragerii trupelor sovietice la est de
Nistru. Considerăm că semnarea tratatului de asistenţă mutuală româno-sovietic
ar fi permis implicit traversarea României de către armatele sovietice deoarece
numai prin România acestea puteau ajunge în Cehoslovacia pentru a-i acorda
ajutor militar în cazul în care această ţară ar fi fost atacată de Germania, în
baza tratatului dintre Cehoslovacia şi Uniunea Sovietică încheiat la 16 mai
1935. Polonia care în această perioadă se orienta către Germania, nu ar fi
acordat acest drept de tranzit al teritoriului său armatelor sovietice către
Cehoslovacia. Deşi Titulescu ştia că Litvinov nu va semna acest document, el a
insistat în această direcţie. La Montreaux nu s-a reuşit finalizarea
tratatului, Litvinov declarând că nu era împuternicit de guvernul sovietic să
semneze acest document. Astfel, diplomatul sovietic a solicitat ca tratatul să
fie semnat în luna septembrie 1936, când se deschidea o nouă sesiune a Adunării
Generale a Ligii Naţiunilor. Motivul real era reprezentat de faptul că
serviciile de informaţii sovietice aveau date despre o iminentă demitere a lui
Titulescu, fapt care s-a petrecut la 29 august 193616. În urma acestui
eveniment Uniunea Sovietică a declarat că nu mai putea fi semnat tratatul,
demiterea diplomatului român fiind considerată ca o dovadă că România îşi reorientase
politica externă.
În realitate, Uniunea Sovietică
nu dorea încheierea acestui tratat cu România. Una dintre dovezile solide în
acest sens este reprezentată de un document emis la 13 iulie 1936 de către
adjunctul lui Litvinov, Nicolai Krestinski prin care acesta solicita lui Stalin
să aprobe propunerea lui Litvinov de a nu face nici un fel de concesii
românilor în ceea ce priveşte tratatul de asistenţă mutuală. Cauzele erau
posibila demisie a lui Titulescu şi aprecierea conform căreia guvernul României
era un guvern fascist, apropiat de Germania hitleristă: „În telegrama primită azi, tov. Litvinov face bilanţul convorbirilor
desfăşurate vreme de un an cu Titulescu în legătură cu pactul. El formulează
cele două dezacorduri (Basarabia şi legarea ţărilor de Pactul francosovietic)
şi opinează că în nici una din cele două probleme să nu procedăm la concesii
viitoare. În aceeaşi telelegramă tov. Litvinov anunţă, conform cuvintelor lui
Titulescu, că are intenţia ca, în zilele următoare, să-şi prezinte demisia.
Despre aceasta ne comunică nouă şi tov. Ostrovski.
Trebuie să se ia în consideraţie
că Titulescu îşi va părăsi funcţia, că guvernul român s-a conturat definitiv ca
guvern fascist şi că în politica externă a României se produc fapte care atestă
o apropiere de Germania. În aceste condiţii concesiile noastre, dacă am fi mers
în întâmpinarea lor, sar fi dovedit absolut fără temei şi fără rezultat. Iată
de ce gândesc că trebuie să se confirme tovarăşului Litvinov că noi nu vom merge
la nici un fel de concesii viitoare faţă de români şi în problemele referitoare
la pactul sovieto-român”17. Iată cum
gândea Stalin, Litvinov fiind doar un pion al acestuia.
Îndeosebi după ocuparea zonei renane de către
Germania hitleristă la 7 martie 1936, Stalin şi-a dat seama că nu avea nici un
motiv să încheie un tratat cu România, deoarece Marea Britanie şi Franţa nu
reacţionaseră în urma crizei renane. Era clar că politica de securitate
colectivă eşuase. Uniunea Sovietică nu ar fi avut de câştigat în urma semnării
acestui document. Aducem ca argument în sprijinul afirmaţiei de mai sus
declaraţia lui Litvinov, din luna septembrie 1935: „Ceea ce vreţi dv. este un pact leonin. Împotriva Japoniei nu vă
bateţi. De altfel ce aţi putea contra Japoniei? Deci dacă Germania vrea să ne
atace, voi vreţi să fiţi alături de noi. Dar Germania nu poate ajunge în Rusia
fără a zdrobi România. Aşadar tot nouă ne revine să intervenim şi vouă să fiţi
ajutaţi”18 .
Titulescu nu a sesizat cele două „feţe” ale
politicii promovată de Stalin. El credea că Moscova era un partener de
încredere în viaţa politică internaţională, opinie împărtăşită şi de alte state
europene. Istoricul Florin Constantiniu arată că „Titulescu nu a fost singura
victimă a diplomaţiei sovietice care a jucat perfect rolul atribuit de Stalin,
de a demonstra ataşamentul U.R.S.S. la o politică de pace şi securitate
colectivă, de stăvilire a acţiunilor statelor revizioniste, având drept
obiectiv dislocarea sistemului Versailles”19 .
Ministrul de externe român a greşit
văzând în Uniunea Sovietică garantul independenţei şi integrităţii României.
Stalin a dorit neîntrerupt
recucerirea Basarabiei. Un exemplu în acest sens este reprezentat de răspunsul
categoric dat de Litvinov la cererea din 1937 a lui Victor Antonescu,
succesorul lui Titulescu, prin care se solicita recunoaşterea de către Uniunea
Sovietică a unirii Basarabiei cu România:
„Nu vă vom recunoaşte Basarabia niciodată, dar nu vă vom plictisi cu ea. Dacă
însă veţi face vreodată politica germană, v-o luăm imediat”20 .
O altă dovadă în acest sens este reprezentată
de declaraţia lui Litvinov făcută lui Titulescu la Talloires tot în anul 1937: „Vrem ca potenţialul pe care îl reprezintă
Basarabia să devină rus şi nu german. De aceea ţin să vă comunic că vom încerca
să reluăm Basarabia prin toate mijloacele juridice şi militare care ne vor fi
posibile”21 .
Titulescu afirma că dacă tratatul de
asistenţă mutuală dintre România şi Uniunea Sovietică s-ar fi semnat ar fi fost
împiedicată declanşarea celui de-al doilea război mondial la 1 septembrie
193922 .
Considerăm că al doilea război
mondial nu putea fi evitat deoarece acesta era văzut de Germania ca unul de
revanşă, unul îndreptat împotriva „dictatului” de la Versailles. Aşadar
războiul ar fi izbucnit indiferent de împrejurări.
-
//
-
Comentarii – forum
Un nou subiect interesant, in
sensul frumos. Mare diplomat, mare patriot. Pentru ca “nicio fapta buna nu
ramane nepedepsita”, a murit in exil din cauza degeneratului de Carol al
II-lea. Am scris “degenerat” din prisma pozitiei individului de rege al
Romaniei, nu ar fi fost de interes ca persoana.
Titulescu a crezut cu sinceritate in
telul sau, era cultivat, de scoala veche, cu principii clare.
Numai ca principalele forte militare
din Europa anilor 30, Germania si URSS, aveau la conducere indivizi fara
cultura, fara scrupule, fara morala. Un fost caporal si pictor de icoane pe
sticla, respectiv fiu de cizmar. Asemanarile dintre cei doi au si dus la
intelegerea dintre ei, pactul Ribbentrop – Molotov. Ca doi borfasi care se
respecta, Hitler cauta, de fapt, asigurarea spatelui pentru actiunile sale
viitoare, iar Stalin urmarea slabirea vestului. Amandoi aveau planificata, mai
devreme sau mai tarziu, uciderea celuilalt. Hitler, pentru realizarea unui
simulacru UE sub conducerea sa. Stalin, pentru victoria comunismului mondial.
Hitler i-a luat-o inainte. Au calcat pe zeci de milioane de cadavre, inclusiv
ale compatriotilor.
Hitler si Stalin au schimbat manualele
de diplomatie si drept international. Titulescu, scolit in vest, normal, se
ghida dupa principiile cunoscute si general valabile. Pe langa necesitatea de a
obtine recunoasterea unirii Romaniei cu Basarabia, de catre URSS, cunostea
foarte bine faptul ca Romania, tara mica, trebuie sa aiba relatii de buna
vecinatate.
Principiul
bunei vecinatati a fost precizat si de premierul Chinei, Zhou Enlai, cand a
participat la receptia organizata la 23 august 1968: “Daca Romania va avea nevoie, o vom sprijini cu tunuri, tancuri,
avioane si orice are nevoie. Ar fi bine, totusi, ca Romania sa aiba relatii
normale si cu sovieticii. Daca iti ia foc casa, pana sa ajungem noi, de la 7000
de kilometric, trebuie sa te ajute vecinii.” (citat aproximativ).
Continui, chiar daca este off topic,
dar este putin cunoscut faptul ca datorita Chinei nu a fost invadata Romania in
august 1968, dupa Cehoslovaciei. China a mobilizat inca 300 de mii de soldati
in zonele de frontiera de conflict cu URSS, premierul chinez a participat la
receptia din 23.08.1968 de la ambasada, cu toate ca era programata participarea
unui demnitar de rang inferior, iar premierul nu participa, de regula, la
receptii (Mao deloc) tocmai pentru a da un avertisment clar URSS-ului pentru a
nu invada Romania. Desigur ca Beijingul ar fi putut trimite cu mare greutate si
intarziere sprijin militar, dar concentrarea trupelor chineze la granita cu
URSS a fost inteleasa de catre Moscova. Abia dupa 2 sau 3 zile a spus
presedintele Johnson catre rusi: “Nu
eliberati cainii razboiului.”
Revenind in vecinatatea topicului,
recomand cartea “Alianta diavolilor – Pactul lui Hitler cu Stalin, 1939-1941”,
autor Roger Moorhouse, editura Meteor Press, 34.90 lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu