marți, 30 noiembrie 2021

alexandru stanciulescu barda - DOAR O VORBĂ! LA MULȚI ANI, ROMÂNIA! LA MULȚI ANI, ROMÂNI! (01/12/2021) - (10/12/2021)

 



Sfântul Grigorie Palama

vindecă groaznicele dureri de cap

 

 

Într-o mănăstire din Thessalonic era un ieromonah care s-a avântat în lupta pentru dobândirea virtuții. Stând acolo, nevoitorul cucerniciei a fost încercat de o boală. Era o boală grea, cunoscută ca algocefalee sau durere de cap cronică. Starea lui era așa de gravă încât, fără un anume leac, moartea ar fi fost aproape sigură.

 

Deși moartea a fost amânată o vreme, durerea de cap nu a încetat. La început, durerile apăreau din când în când, cam o dată pe lună. Cu vremea însă, simptomele bolii se arătau de două sau trei ori pe lună. Mai apoi durerea revenea des și tot mai puternică. Starea aceasta a durat vreme de șapte ani fără contenire, ba chiar înrăutățindu-se.

 

Bolnavul părea că își pierduse simțirile, văzându-se că este tulburat după felul cum gemea. Din nou, moartea părea de neocolit, dar de data aceasta bolnavul nu mai voia nici un tratament sau medicament. Cum avea să se termine această boală? Ieromonahul nu mai avea nici o nădejde să scape cu viață. Socotind că boala sa îl va duce la moarte, și-a îndreptat gândurile numai asupra vieții viitoare. Cu suspine și lacrimi către Dumnezeu, căuta o pocăință adevărată.

 

Se învinuia pe sine pentru nepurtarea sa de grijă și pentru greșelile sale, dar se și temea, căci nu avea cui să împărtășească mâhnirea lui sau pe cineva care să se roage pentru tămăduirea sufletului său. Atunci și-a adus aminte de o veche cunostință, un prieten, răposatul Arhiepiscop Grigorie Palama. Și-a amintit de sfințenia ierarhului și de felul cum păstorea turma sa plin de dumnezeiască insuflare. Îi părea tare rău că nu fusese de față când fericitul bărbat se mutase la Domnul. Atunci s-a gândit întru sine: „Dacă m-aș fi aflat acolo, ca să aud cele din urmă cuvinte ale sale și să primesc sfânta sa binecuvântare, această amintire mi-ar fi fost ocrotire și armă de apărare”.

 

Deci, jelindu-și starea nenorocită, ieromonahul a adormit și îndată a avut o vedenie pe care a istorisit-o.

 

„M-am văzut în altarul bisericii Sfântului Dimitrie cel Minunat. Acolo am zărit un strălucit ierarh care stătea înaintea Sfintei Mese și săvârșea Sfintele Taine. Atunci am îngenuncheat înaintea lui și l-am rugat să-mi dea sfânta sa binecuvântare. Însă el părea că nici nu aude cererea mea, căci mintea îi era cu totul cufundată în slujirea Tainelor și atenția îndreptată asupra Sfintei Mese. Dar, după scurtă vreme, el s-a întors către mine și și-a pus mâna dreaptă pe creștetul meu, chiar în locul unde mă durea mai tare. Apoi a făcut semnul Sfintei Cruci și din degetele sale parcă a curs ulei sfințit cu care mi-a uns fața.”

 

Aceasta a fost vedenia ieromonahului. Când s-a trezit din somn, orice urmă de deznădejde, mâhnire și întristare a pierit. Nu a mai suferit de dureri de cap ori de altceva. Deci a mulțumit din inimă Domnului și slujitorului Său, Grigorie.

 

(Viaţa şi nevoinţele celui între sfinţi părintelui nostru Grigorie Palama, Arhiepiscopul Thessalonicului, traducere de Constantin Făgeţan, Editura Egumenița, București, 2006, p. 122

 

 

Folosirea timpurie a calculatorului frânează dezvoltarea copilului

Psiholog Irina Karpenko Creşterea copiilor

 

 

În familiile care au adoptat modelul european sau american de comportament, copiii fac cunoştinţă de timpuriu cu computerul. Ce le va aduce asta în viitor?

 

În ultimii ani, în America se preocupă intens de nivelul pregătirii copiilor pentru şcoală. Această problemă s-a discutat chiar în Congres. Mulţi tineri americani încep să meargă la şcoală de la 5-6 ani, practic fără să fie capabili să se exprime coerent. Vorbirea lor este monosilabică, nu înţeleg nici cele mai simple instrucţiuni.

 

Bineînţeles, capacitatea lor şcolară este foarte redusă. Cercetări pe scară largă au arătat că aceasta este urmarea izolării timpurii a copiilor de părinţi, a lipsei contactelor emoţionale, a comunicării reale, a petrecerii împreună a timpului, a lucrurilor făcute împreună, a jocurilor în comun adecvate vârstei şi scopurilor educaţionale urmărite.

 

Ei bine, printre cei mai importanţi factori care frânează dezvoltarea copiilor se numără captivarea acestora de către televizor şi calculator. În SUA s-au făcut nişte console speciale, am văzut deja nişte exemplare în Moscova. La mâinile copilului sunt conectaţi nişte senzori, şi mişcările lui involuntare produc modificări ale formelor luminoase de pe ecran. După un timp, micuţul începe deja să se uite la ecran cu atenţie, să se intereseze de imagini şi să se distreze singur cu ele. Tinerele mame sunt mulţumite: pot să se ocupe de treburile lor, copilul nu le încurcă.

 

Urmările acestei „educaţii” sunt însă deplorabile. La copiii care s-au împătimit de la o vârstă fragedă de aceste console de jocuri nu sunt dezvoltați lobii frontali ai creierului. Dacă aceştia nu sunt aduşi la nivelul normal de dezvoltare până la vârsta de cinci-şapte ani, timpul pierdut nu se mai poate recupera. Astfel are loc formarea unor oameni cu funcţii psihice superioare insuficient dezvoltate.

 

(Educarea copilului: sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, Traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, București, Editura Sophia, 2013, pp. 116-117)

 

 

 

BIRUIREA PATIMILOR

 

 

Ucenicul: Vreau mult sa ma pot indrepta, dar sunt in continuare tulburat de dorintele patimase. Ce pot face sa le biruiesc?

 

Staretul : Staruie in vointa, iar Dumnezeul Cel Atotputernic te va rasplati dupa inima ta; caci inceputul virtutilor si izvorul lor este deschiderea si dorinta de bine a cuiva in Domnul. Omul nu poate birui patimile prin el insusi. Aceasta e lucrarea dreptei Celui Preainalt, este lucrarea puterii lui Dumnezeu. Dinspre partea noastra, noi trebuie doar sa pastram intreaga deschidere intru sfintenie daruita noua de Dumnezeu, si, potrivit ei, sa aducem ostenelile noastre de a atinge limanul lin al nepatimirii. Fara nici o indoiala, Cel Preainalt va desavarsi osteneala celui care voieste aceasta. Asa ca, daca voiesti sa te ridici din mormantul patimilor, atunci tine-ti intotdeauna mintea atenta la aceasta; ingrijeste-te de aceasta si lucreaza cu ravna nesovaielnica. Nadajduieste in Dumnezeu, Care poate arata puterea Sa, prin harul Sau, in slabiciunile noastre, si te vei mantui.



NATURA

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Întelegerea dupa litera a naturii – iata definitia pagânismului care-l zdruncina pe om de pe calea lui duhovniceasca, în primul rând de la Dumnezeu. „Duh este Dumnezeu si cei ce I se închina trebuie sa I se închine în duh si în adevar” (Ioan 24, 24). Pentru închinatorii la idoli, ca si pentru filosofii materialisti (unii si aceiasi), natura e un fel de carte chinezeasca. Straniul, nestiutul sul cu caractere chinezesti, vazut pentru prima oara, le pare lor un fel de frumoase ornamente, de minunate împletituri, desene încântatoare, însa fara înteles si însemnatate launtrica. Închipuiti-va ca înaintea acestui pergament împestritat cu scriere chinezeasca stau doi chinezi: unul este neînvatat, iar altul stiutor de carte. Cel neînvatat priveste si vede doar încântatorul desen. Întreaga lui atentie este îndreptata catre aceasta scriere, catre bastonase si liniute. Însa cel învatat nu da atentie caracterelor de pe pergament, repede trece la sens, la însemnatatea gândita si duhovniceasca cuprinsa în aceste semne. Omul neînvatat si cu vederea, si cu duhul este prizonier al semnelor celor exterioare, însa cel învatat vede aceste semne cu ochii si cuprinde sensul lor cu duhul. Iata o zugravire pe înteles, pe de o parte, a închinatorilor la idoli (nu are importanta, învatati ori neînvatati), iar, pe de alta parte, a adevaratilor crestini. Primii, si cu simturile, si cu duhul, sunt prizonieri ai simbolurilor. Iar ceilalti vad simbolurile în chip simtit, însa duhul lor ia aminte la cele ale duhului.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 52-53

 

 

 

NEMURIREA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Dorul de nemurire arde în sufletul fiecarui om. Fiecare tânar, mai ales, doreste sa realizeze în viata lucruri mari, lucruri bune, care sa înfrunte timpul si sa cucereasca eternitatea. Nefericita ar fi viata noastra de fiinta cugetatoare, care aspira, care gândeste, care iubeste, daca viata s-ar reduce doar la atât cât ne da pamântul, daca nu ne-ar astepta cerul, infinitul, nesfârsitul, stralucitul locas plin de lumina, de slava si de frumusete negraita. Privesc uimit în adâncul eternitatii, în adâncul vietii vesnice care-mi sta în fata. Acest adânc m-ar înfiora, m-ar înspaimânta daca nu as cunoaste ca Dumnezeu este Stapânul, ca Iisus Hristos este Domn peste Cer si pamânt, peste timp si eternitate.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 135

 

 

MORTI SI VII

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca nu este nici un mort printre cei vii si nici nu i se cuvine lui sa se gaseasca între ei, ci este scos afara din casa si din oras si îngropat în pamânt. Asemenea si sufletul ce a murit din pricina pacatului e dat afara sau chiar aruncat din obstea Sfintilor, din casa si cetatea Viului Domn, adica din Sfânta Biserica, cea „care este casa Dumnezeului celui Viu” (1 Timotei 3, 15). Caci e un lucru necuviincios sa stea acesta împreuna cu cei vii care cu dragoste si credinta vietuiesc si-I slujesc lui Dumnezeu. Asa precum sufletul este viata pentru trup, întocmai si harul Domnului este viata sufletului. Si precum vietuirea trupului se cunoaste din lucrarile trupesti, de pilda din miscare, din graire si din altele, asemenea si vietuirea sufleteasca se face cunoscuta prin faptele duhovnicesti. Adica prin pocainta adevarata, rugaciune, dragoste si frica lui Dumnezeu. Cerceteaza, crestine, prin aceasta întâmplare sufletul tau si vezi de nu cumva e mort. „Dupa cum trupul fara suflet este mort, tot asa si credinta fara fapte moarta este” (Iacov 2, 20-26).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 195.



Între răbdarea durerilor şi pacea sufletească

Preot Octavian Moşin

 

 

 

Bun lucru este a fi statornic în dreapta credinţă care te face prin nădejde şi dragoste să le depăşeşti pe toate, cât de multe rele, necazuri şi dureri ar fi în viaţa ta, şi să ajungi la acea mult dorită pace şi linişte sufletească.

 

Dumnezeul nostru, al dragostei, grijii şi milostivirii şi al tot binele nu îngăduie să fim ispitiţi peste măsura puterilor noastre. Domnul ne ajută ca să înfruntăm toate încercările, dar să ne trudim în această luptă cu răul, să nu aşteptăm doar intervenţia Tatălui.

 

Iată ce ne învaţă Avva Dorotei: „Fie că ne face cineva bine, fie că suferim rele din partea cuiva, datori suntem a privi în sus şi a da mulţumită lui Dumnezeu pentru tot ce se întâmplă cu noi, pururea mustrându-ne pe noi înşine şi spunând, precum spuneau Sfinţii Părinţi, că dacă se întâmplă cu noi vreun lucru bun este lucrul purtării de grijă a lui Dumnezeu, iar dacă se întâmplă ceva rău, de vină sunt păcatele noastre, căci cu adevărat orice pătimim, pentru păcatele noastre pătimim”.

 

Răbdare şi pace, fraţilor, la care ajungem cu ajutorul Domnului prin rugăciune. Numai ea ne întăreşte şi ne face să depăşim toate greutăţile şi durerile şi ne face capabili să poposim în lumea păcii divine.

 

Iar cei care vor să dobândească răbdare şi să ducă o viaţă în linişte duhovnicească să zică rugăciunea: „Doamne, Dumnezeul nostru, Care ai răbdat prigonirile, batjocurile şi chiar moartea pe cruce pentru mântuirea noastră, Cel ce ai spus că prin răbdarea voastră veţi dobândi sufletele voastre, arată-mi mie, păcătosului, milele tale cele bogate şi dăruieşte-mi duhul răbdării, ca sufletul meu cel încercat să dobândească alinare.

 

Vezi deznădejdea care mă ispiteşte, vezi încercarea prin care trec şi ajută-mă să ies din ea curăţit de păcate şi pregătit să-Ţi slujesc în toate zilele vieţii mele, şi să slăvesc Numele Tău cel sfânt, cântând împreună cu toţi îngerii şi sfinţii: Aliluia!”.

 

Sursa: ortodox.md

 

 

 

Binele se întoarce la cel ce-l face

 

 

Un tânăr șomer s-a trezit intr-o dimineata si a mers sa isi verifice buzunarele pantalonilor. Tot ce a gasit au fost câțiva dolari. El a hotarat sa ii foloseasca pentru a isi cumpara ceva de mancare… si apoi ce va vrea Dumnezeu. Era prea mandru pentru a merge la cersit, considera ca doar oamenii slabi fac asta. Mai bine murea.

 

 Era trist si dezamagit pentru ca nu isi putea gasi niciun loc de munca si nimeni nu era dispus sa il ajute.

 

A mers la magazin, si-a cumparat ceva de mancare si s-a așezat intr-un parc, pe o bancă. In timp ce incerca sa desfaca punga cu alimente, a vazut cum un batranel cu barba alba, imbracat in alb vine in directia lui. In spatele acestuia mai erau doi copilasi.

 

In momentul in care a ajuns in fata lui, batranelul i-a cerut o bucata de paine; cu lacrimi in ochi, a spus ca nici el si nici copiii nu mai mancasera de aproape o saptamana.

 

Tanarul s-a uitat cu mila la el. Erau atat de slabi incat le puteai vedea oasele. Foarte emotionat de felul in care aratau, acestuia i s-a facut mila si le-a dat toata mancarea.

 

In acel moment, batranul si-a facut o cruce, a spus cateva cuvinte care sunau a fi o ruga si apoi i-a dat o moneda foarte veche.

 

Barbatul s-a uitat la ei si i-a spus batranelului: “Cred ca voi aveti nevoie de rugaciune mai mult decat am eu.”

 

Fara niciun ban in buzunar, fara un loc de munca si fara mancare, tanarul a mers sub un pod sa se odihneasca. In timp ce era pe cale sa adoarma, un ziar vechi a ajuns langa el. L-a ridicat si a vazut un anunt: un om cumpara monede vechi. A rupt acel anunt din ziar si a plecat in cautarea adresei.

 

Ajungand la destinatie, a aratat moneda lui colectionarului. Acesta a ramas fara cuvinte. El a mers in spatele tejghelei, a scos o carte mare si i-a aratat tanarului o fotografie. In acea poza era aceeasi moneda pe care tanarul o primise – aceasta valora trei milioane de dolari.

 

Tanarul a vandut moneda… si a plecat in cautarea omului batran si a copiilor sai.

 

Insa prin parc nu mai era nici urma de ei. Pe banca, insa, era un biletel:

 

“Ne-ai dat tot ce ai avut… si noi vrem sa te rasplatim cu aceasta moneda. Sa nu iti pierzi niciodata credinta.” – DUMNEZEU si Ingerii Lui

 

 

 

COMOARA SUFLETULUI

 Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Sufletul, având constiinta de sine, e constient de cunostintele sale; sufletul cerceteaza si cauta sa cunoasca nu doar pe cele dinafara sa, ci si pe sine însusi si actele sale, si sa-si exprime opinia cu privire la calitatea faptelor si actiunilor sale. Sufletul nu doar tezaurizeaza o multime nesfârsita de adevaruri, ci si devine comoara în care s-au acumulat nenumarate adevaruri, dobândind constiinta valorii absolute a acestor adevaruri si a consecintelor acestora asupra sa si, simtind înrudirea fireasca dintre el si adevarurile suprafiresti, doreste sa traiasca în aceasta lume spirituala a acestor adevaruri. Acest lucru dovedeste faptul ca sufletul e nemuritor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 252



Dacă faci liniște în tine, vei auzi răspunsul rugăciunilor tale

Arhim. Arsenie Boca

 

 

Un sihastru tăcut, prin însăşi viaţa lui, învaţă, povesteşte şi convinge către căutarea lui Dumnezeu. Despre însemnătatea tăcerii, Sfântul Isaac Sirul scrie aşa: „Dacă într-o parte vom pune toate faptele vieţii de aici, iar în altă parte tăcerea, atunci vom vedea că tăcerea le cumpăneşte pe toate celelalte. Să nu-i compari pe cei ce fac minuni şi semne şi puteri în lume, cu cei ce-şi petrec viaţa într-o tăcere plină de cunoştinţă; trebuie să iubeşti mai mult tăcerea nelucrătoare decât lucrarea celor flămânzi în lume şi decât întoarcerea multor popoare spre Dumnezeu. Este mai bine să te descătuşezi tu însuţi din lanţurile păcatului, decât să scoţi pe robi din sclavie”.

 

Sfântul Ioan Scărarul zice: „Tăcerea e mama rugăciunii, întoarcere din robia duhovnicească, un succes în fapte bune şi o neîncetată urcare la Cer; ba chiar Însuşi Iisus Hristos, ca să ne arate folosul şi nevoia de o viaţă tăcută, singur, lăsând din când în când predica obştească, se retrăgea în locuri tăcute, pentru ca să se liniştească şi pentru ca să se roage”.

 

(Părintele Arsenie Boca, Lupta duhovniceasca cu lumea, trupul şi diavolul, ediție revizuită, Editura Agaton, Făgăraș, 2009, p. 84)

 

 

PLUGARUL SI GRIUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi, iarasi, un plugar care îsi treiera grâul, adunând semintele în jitnita, iar pleava maturând-o afara. Asa va fi si la sfârsitul veacului acestuia, dupa cum este scris. Atunci cei credinciosi si cucernici vor intra în Împaratia Cerurilor, precum grâul este adunat în jitnita, iar cei rai, ca pleava vor fi dati afara „si-i vor arunca în cuptorul de foc; acolo va fi plângerea si scrâsnirea dintilor” (Matei 13, 40-42). Pilda aceasta te îndeamna sa te îngrijesti staruitor de mântuirea ta si sa nu mai fii pleava netrebnica, ci grâu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 76.



I A R B A

Parintele Ilie Cleopa

 

 

Daca noi privind iarba pe care pururea o calcam cu picioarele ne vom aduce aminte de asemanarea ce o avem împreuna, dupa cuvântul Scripturii care zice: „Omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului” (Psalm 102, 15), si iarasi: „Tot trupul este iarba si toata slava omului ca floarea câmpului” (Isaia 40, 6), si iarasi: „Zilele mele ca umbra s-au plecat si eu ca iarba m-am uscat” (Psalm 101, 12), atunci cine poate spune câta filosofie duhovniceasca ne învata pe noi iarba si florile câmpului? Atunci când mergem prin tarina si vedem pe vreo pasune iarba batrâna si uscata de vreme si de acolo ne mutam cu mintea la viata noastra si gândindu-ne la batrânetea ce ne asteapta si la uscaciunea noastra ce vine odata cu batrânetea, atunci iarba cea batrâna si uscata pentru noi se face o scoala si buna povatuitoare catre nemernicia si nimicnicia noastra pe acest pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37

 

 

STAND LANGA MORMANT

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Stând lânga mormânt, am patruns în el cu privirea mintii, si am vazut trup stricat, care s-a facut dezgustator în mormânt. Unde a pierit chipul atragator? Se vad doar oasele risipite, uscate si acoperite de putrejune. Am plecat de la mormânt cu necaz si amaraciune, mutându-ma cu gândul la vremea aceea când vom învia la glasul trâmbitei si Te vom proslavi pentru învierea cea gatita fiilor lui Adam, si am zis: „Lauda Tie, Doamne al tuturor!”

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 206.

 

 

 

DINCOLO DE NEANT

Compozitorul Arvo Part

 

 

Fara frica de Dumnezeu, nu exista muzica – nici activitate creatoare adevarata. Nevoia de a gasi ceva nou. Cautarea noului trecând prin nefiinta. Fa-te un „nimic” înainte de toate. Caci dincolo de neant, ceva este. Se cuvine sa cream legatura cu acest ceva. Dar, mai întâi, trebuie sa ne curatim.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65



Fără pocăință, nimeni nu s-ar mântui

Episcop Kallistos Ware

 

 

Sfântul Marcu Monahul (secolele V-VI) scrie: „Nimeni nu este mai bun şi mai milostiv ca Dumnezeu, dar, cu toate acestea, n-o să-l ierte pe cel ce nu se căieşte de păcatele sale. (…) Toate poruncile se reduc la una singură: cea a pocăinţei. (…) Căci nu vom fi osândiţi pentru mulţimea păcatelor, ci pentru că n-am voit să ne pocăim. (…) Pocăinţa nu se sfârşeşte până la moarte, nici pentru cei mici, nici pentru cei mari”. Cum spune Avva Isaia (secolele IV-V): „Cunoscând de la început Domnul nostru Iisus Hristos cât de mare este răutatea vrăjmaşului, ne-a dăruit pocăinţa până la ultima noastră suflare. Că de n-ar fi pocăinţă, nimeni nu s-ar mântui”. Iar Sfântul Isaac Sirul (secolul VII) ne învaţă, la rândul său: „Avem nevoie de căinţă în fiecare clipă a celor douăzeci şi patru de ore ale zilei şi nopţii”.

 

Îndrumătorii duhovniceşti contemporani acordă şi ei o la fel de mare importanţă pocăinţei. Astfel, Sfântul Serafim de la Sarov (1759-1833) afirma: „Unde nu sunt lacrimi, nu este mântuire”. Iar părintele Serafim Papakostas, conducătorul mişcării greceşti „Zoe”, din 1927 până în 1954, îşi începe opera cea mai cunoscută cu aceste cuvinte: „În fiecare epocă, dar mai ales într-a noastră, atât de profund neliniştită, obosită şi agitată, nimic nu este mai important ca pocăinţa. Nu există ceva la care omul să aspire mai profund. Singura problemă este că nu avem o idee prea clară despre ea”. Este momentul să menţionăm că rugăciunea lui Iisus, care este mult mai practicată astăzi decât acum cincizeci de ani, este o rugăciune specifică pocăinţei:  „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul”.

 

(Episcop Kallistos Ware, Împărăţia lăuntrică, Editura Christiana, 1996, p. 47)

 

 

 

Cum să ne așezăm la rugăciune?

Mitrop. Bartolomeu Anania

 

 

Există și o direcție a rugăciunii: de obicei ne orientăm către răsărit, pentru că avem cunoștință de faptul că din partea răsăritului se va arăta Fiul Omului, ca un fulger, atunci când va veni să-i învieze pe toți și să-i judece. Rugăciunea cea mai puternică este aceea care este însoțită de post.

 

Nu demult s-a citit în biserici o Evanghelie despre un copil demonizat, pe care Sfinții Apostoli, la rugămintea tatălui copilului, nu fuseseră în stare să-l vindece. Întrebat, după aceea, de către ei: Noi de ce n-am putut, Învățătorule, să-l vindecăm? li s-a spus că Acest neam de demoni nu poate fi scos decât cu post și rugăciune.

 

De obicei, rugăciunea trebuie asociată cu postul și, din acest punct de vedere, chiar din viața obișnuită, este bine ca, dimineața, rugăciunea să fie făcută înainte de micul dejun. Aceasta presupune și o stare de post; minimă, dar este. Pentru că stomacul îmbuibat nu este prielnic rugăciunii. Asta o știm din practică.

 

Este foarte important ca rugăciunea să fie însoțită de credință, credința însemnând și participarea intelectului, adică o rugăciune conștientă de ceea ce poate ea.

 

 

 

     (Mitropolitul Bartolomeu Anania, Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieții, Editura Doxologia, Iași, 2013, pp. 16-17)

 

 

CAUTAREA LUI DUMNEZEU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

          Ati vazut cum se tin albinele de regina-matca si furnicile de regina-furnica? Exact la fel si fiintele cuvântatoare si rationale trebuie sa se tina de Dumnezeu. Sau stiti oare ca o planeta mica se tine de una mare si se misca în jurul ei? Exact la fel fiintele rationale si cuvântatoare trebuie sa se tina cu orice chip de Dumnezeu. Si trebuie sa-L cautam mai mult.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 442.




NESTATORNICIA BOGATIEI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca o floare grabnic se ofileste la arsita sau la ger sau ca fumul si spuma valurilor în scurt rastimp se fac nevazute. Asemenea si avutia, cinstea si slava lumii acesteia n-apuca bine sa se iveasca si sa se arate, ca printr-o navalire a mortii sau a unei furtuni de necazuri, toate dispar de parca nici n-ar fi fost. Cauta spre morminte si vei vedea ca dupa moarte cei bogati si preamariti cu nimic nu se osebesc de cei saraci si simpli. Toti, ca si pulberea pamântului, în tarâna s-au întors si tarâna s-au facut. De vreme ce au lepadat lumea, slava i-a parasit si avutia a plecat de la ei si s-au facut bogatii asemenea cu cersetorii si cei slaviti – asemenea cu oamenii de rând, ajungând stapânii sa fie deopotriva cu slugile lor, iar cei înstariti – deopotriva cu milogii, astfel încât nu se mai poate sti unde zace stapânul si unde – sluga lui, ori unde se gaseste cel bogat si unde – cel sarac. Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei ne învata sa cautam adevarata bogatie si slava a sufletului, care nu se vor îndeparta de la noi dupa ce le vom dobândi si sa nu alergam dupa placerile lumii acesteia, caci ele se pierd asemenea fumului si spumei valurilor si, în loc de parelnica lor veselie, lasa în urma lor o adevarata suferinta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 112

 

 

Suferinţă și rugăciune

Părintele Efrem Filotheitul

 

 

Nimic nu este întâmplător pe pământ, nimic nu se face fără pronia lui Dumnezeu! Noi ne împotrivim proniei divine şi cârtim, aşa cum face un copil când mama sau tatăl îi taie voia. Şi el reacţionează din egoism şi din încăpăţânarea care se vădesc din cererea lui. Poate să şi plece de-acasă şi să-i ocărască pe părinţii lui, pentru că nu i-au făcut voia.

 

Când aveţi o suferinţă, o ispită, o strâmtorare sufletească, trupească, economică, fie că este boală, fie că este ispită, sau orice alt rău, îngenunchiaţi şi rugaţi-vă, cerând să se facă voia lui Dumnezeu şi nu voia voastră. Şi Dumnezeu, Care îngăduie ispita, oferă în acelaşi timp omului şi mijlocul prin care poate s-o depăşească.

 

Durerea îşi exercită lucrarea ei şi asupra sfinţilor, ca să înmulţească slava lor în Ceruri, datorită răbdării pe care ei o arată! Dar de multe ori, sfinţii suferă şi ca să fie pildă altor oameni, aşa cum s-a întâmplat cu mult-încercatul Iov, cu Sfânta Singlitichia, şi cu atâţia alţi sfinţi.

 

(Avva Efrem Filotheitul, Sfaturi duhovniceşti, traducere Pr. Victor Manolache, Editura Egumeniţa, Alexandria, 2012, p. 10)

 

 

Rugăciunea cea mai puternică

Arhimandritul Ioanichie Bălan

 

 

- Care este cea mai puternică rugăciune a creştinilor în vreme de ispite, pagube, judecăţi, primejdii, vrăjitorie şi tot felul de necazuri?

 

- Este citirea psalmilor, cu post şi cu lacrimi, mai ales la miezul nopţii. Psaltirea, ajutată de post, are mare putere asupra diavolilor şi asupra vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi. De aceea, ori de câte ori credincioşii au necazuri mari, judecăţi, boli grele, operaţii etc., sunt datori să facă rugăciuni cu post, ziua şi la miezul nopţii sau când poate fiecare, citind câteva catisme la Psaltire şi Paraclisul Maicii Domnului. Apoi să facă metanii după putere și numaidecât vor simţi harul şi ajutorul Sfântului Duh şi se vor izbăvi de toată primejdia.

 

(Arhimandrit Ioanichie Bălan, Călăuză ortodoxă în familie și societate II,  Ediția a III-a, Editura Mănăstirea Sihăstria, Vânători Neamț, 2010, p. 107)



ACASA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Oriunde s-ar duce un om, el sfârseste mereu prin a se întoarce acasa. La fel este cu crestinul, oricine ar fi, om de vaza sau de rând, bogat sau sarac, savant sau nestiutor; orice ar putea fi, oricare ar fi locul pe care îl ocupa în societate, orice ar face, el trebuie sa-si aminteasca mereu ca nu este la el acasa, ci în calatorie, pe drum, si ca trebuie sa se întoarca acasa, la tatal lui, la mama lui, la fratii si surorile lui mai mari. Aceasta casa este Cerul; tatal lui este Dumnezeu, mama, Preacurata Maica a Domnului, fratii si surorile lui mai mari, Îngerii si Sfintii lui Dumnezeu. El trebuie, de asemenea, sa-si aminteasca faptul ca adevarata sa obligatie este mântuirea sufletului sau, împlinirea poruncilor dumnezeiesti, curatia inimii sale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 114

 

 

 

ZORII ZILEI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un rasarit de soare si începutul unei zile. Aici ai din belsug prilejuri pentru a cugeta la bunatatea Domnului si pentru a te minuna de ea. 1) Când trece soarele de cealalta parte a pamântului si se lasa noaptea, atunci ni se pare deja ca el oarecum nici nu mai este; însa îndata ce rasare iarasi, ca si cum din nou l-ar face Ziditorul, marele luminator îti aminteste ca atât el, cât si tu ati dobândit fiinta de la Facatorul. 2) Îti aduce aminte despre Soarele Dreptatii, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Care a murit si a înviat din morti. Asa precum coboara si se ridica soarele cel materialnic, asemenea si Hristos, venind pe pamânt si savârsind lucrarea cea mare a mântuirii noastre, S-a pogorât în mormânt si iarasi S-a înaltat. Si asa precum soarele, rasarind, le lumineaza pe toate de sub cer, bucurându-i si încalzindu-i pe toti, asemenea si Hristos, înviind din morti, a luminat întreaga lume si a revarsat lumina Sa prin Apostolii Sai ca prin niste raze duhovnicesti, încalzind si veselind inimile tuturor. 3) Îti arata învierea mortilor ce va sa fie. Dupa cum soarele, coborând sub pamânt, se ridica iarasi, asa se vor înalta si trupurile îngropate în tarâna ale celor ce-au murit si „cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). 4) Rasare soarele si din nou se face dimineata. Asemenea si binefacerile Domnului se înnoiesc si se revarsa peste noi; iar prin faptul ca n-am pierit ni se vadeste bunatatea si mila lui Dumnezeu. 5) Rasare soarele si pe toate le lumineaza si le încalzeste. Asa ni se arata si bunatatea Domnului, care pe cel drept îl bucura, îl veseleste, îl lumineaza, îl desfata si îl încalzeste, iar pe cel pacatos îl atinge cu razele iubirii Sale si îl „duce la pocainta” (Romani 2, 4); si „lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9), „deschide mâna Sa si satura pe tot cel viu de bunavoire” (Psalmul 144, 16). Din aceasta întâmplare ne învatam, iubite crestine, sa-I multumim din inima lui Dumnezeu pentru cele trei mari binefaceri pe care le savârseste cu noi: pentru zidirea noastra, pentru rascumparare si pentru minunata Sa Pronie ce-o are pentru noi. Sa-i zicem dar Lui cu duh plin de bucurie: „Slava Tie, Dumnezeule, Celui Ce ne-ai facut pe noi! Slava Tie, Celui Ce ne-ai rascumparat pe noi! Slava Tie, Celui Ce Te îngrijesti de noi, nevrednicii! Binecuvântat esti în veci! Amin”.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 129

 

 


MULTIME DE CARTI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Am o multime de carti, pe tot felul de subiecte, le citesc si le recitesc, dar nu ma satur cu ele. Mai jinduiesc cu duhul dupa cunoastere, inima mea nu-si afla înca multumire, nu înceteaza sa flamânzeasca, toate cunostintele agonisite cu mintea nu i-au adus înca deplina, fericita, multumire de sine. Satura-se-va, oare, vreodata? Satura-se-va, „când se va arata slava Ta” (Psalmul 16, 15); pâna atunci însa, nu ma voi satura. Cuvântat-a Mântuitorul: „Oricine bea din apa aceasta (cea a cunoasterii lumesti) va înseta iarasi. Dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac, caci apa pe care i-o voi da eu se va face în el izvor de apa curgatoare spre viata vesnica” (Ioan 4, 13-14).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 5






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu