Universitatea
analfabeților
By
Mihai Giurgea
Adevărul
despreUniversitatea București. Crema cremei!
Catastrofa
învățământului universitar
autor:
DAN UNGUREANU – prof. univ. Universitatea Bucureşti
(pe
marginea fostei dezbateri despre învățământul din România)
Le-am cerut studenţilor mei, anul III la
Română-Engleză, să comenteze, în engleză, un poem englez din secolul XIX, la
alegere.
Trei sferturi n-au putut numi nici un poet
englez din secolul XIX şi nici o poezie (deşi au studiat în anul II Byron,
Coleridge, Wordsworth, Shelley).
Unul a povestit un roman de Dickens. Cinci
au povestit piesa de teatru “Romeo şi Julieta” (numită
alternativ“roman”,“novel”, ori “poem”).
Restul de cincisprezece din şaizeci, care
şi-au amintit totuşi o poezie, au scris totuşi în engleză. Am corectat mai jos
greşelile lor :
- pluralul lui “viu” nu e “vi”, ci “vii”;
– verbul “a lua” nu se scrie “i-au”;
– “Obijnuit” e incorect;
– “îi” nu se scrie despărţit, “î-i”;
– “să de-a” e incorect (corect e “sădea”);
– nu se zice “propiu”, ci “propriu”;
– “them” nu poate înlocui “their”;
– nu se poate spune “them mother” în loc
de “their mother”;
– “intitulated” nu există în engleză
(conform Merriam-Webster Dictionary);
– “combinated” nu există în engleză;
– “to enjoy of life” e incorect ( verbul
“to enjoy” e tranzitiv);
– “writted” e incorect, în loc de”wrote“;
– “poetry” nu e identic cu “poem”;
– “lirycs” nu e ortografiat corect, şi cu
siguranţă nu înseamnă textul unei poezii, ci versurile unui cântec;
– “roman” nu există în engleză, corect
e”novel“;
– “disapointness” nu există, corect
e”disappointment“;
– “beautifuly thing” e incorect;
– “tryed” e incorect;
– “gaves” nu există (corect “gives”
sau”gave“);
– “tooked place” e incorect;
– tabloul “Gioconda” nu e de Picasso, ci
de Leonardo da Vinci;
– “Romeo and Juliet” nu e un roman;
– “Romeo and Juliet” nu e un poem;
– Shackspear nu se scrie astfel.
Dacă se dădea admitere la facultate, ei ar
fi căzut la admitere. Toţi aceşti tineri vor deveni profesori de limba engleză
şi română peste trei luni.
Îmi este inexplicabil cum asemenea
studenţi pot deveni profesori, când în orânduirea veche, ”bolşevică şi
totalitaristă”, ei n-ar fi putut nici măcar trece admiterea.
Paradoxal, se face mai multă şcoală la
liceu decât la Universitate: la liceu, profesorii pot încă să lase repetenţi
elevii care nu învaţă, fiindcă liceul e gratuit, iar profesorii nu sunt plătiţi
după numărul de elevi. Studenții sunt mai prost pregătiţi decât elevii de
liceu. Le-am cerut celor şaizeci de studenţi ai mei referate. Din şaizeci, mi-au
dat referate vreo 20. Din ele, zece erau transcrise (copy – paste) de pe un sit
de internet,http://www.referat.ro/.
O vină pentru această situaţie o are
aşa-numitul “învățământ axat pe competenţe“. În noul sistem, elevii, vezi
Doamne, “nu mai tocesc date seci, ci dobândesc competenţe“.
Mare este confuzia din capetele
pedagogilor de şcoală nouă! Există materii axate pe competenţe (a învăţa
engleză, franceză ori muzică, înseamnă să ştii a vorbi engleză, franceză,
respectiv să cânți, să fluieri sau să fredonezi melodii).
Există materii bazate pe cunoştinţe
(istoria, geografia, anatomia şi zoologia, de pildă).
Există materii intermediare, ca biologia
şi chimia, în care competenţele şi cunoștințele sunt complementare.Cultura
generală e alcătuită doar din cunoştinţe.
Educaţia “axată pe competenţe” naşte
monştri, fiindcă a şti cine a pictat Gioconda e o cunoştinţă, nu o
competenţă!!!
O altă studentă, tot de anul III la
Litere, mă înştiinţează că “poetul ei preferat e Macedonski, autorul frumosului
poem Mistreţul cu colţi de argint“. Pe vremea mea, a numi pe cineva “autorul
meu preferat” presupunea măcar să-i poţi identifica poeziile. Se presupune că
un absolvent de engleză ştie, după trei ani că în engleză, “romanul” se numeşte
“novel”.
Universitatea
zulusă
Conform cu situl QS (Quacquarelli Symonds)
World University Rankings =Clasificarea
mondială a universităţilor conform criteriului Quacquarelli Symonds):
- Israelul, o ţară mică, cu suprafaţa cât
a Moldovei, are trei universităţi pe locurile 102, 114 şi 132 din lume;
- Carolina din Praga e pe locul 230 în
lume;
- Universitatea Eotvos Lorand din
Budapesta e pe locul 400;
- Universitatea Bucureşti era pe locul
500, lângă Universitatea din Szeged (cu o populaţie de 166.000 locuitori),
Universitatea Kwazulu din Africa de Sud, din Bangladesh, Kazahstan şi
Sri-Lanka;
- Universitatea din Liubliana e pe locul
400;
- Universitatea Iagelona din Polonia e pe
locul 302;
- Universitatea Ben Gurion, din deşertul
Neghev, e pe locul 323;
- Universitatea Babeş-Bolyai este după
locul 600, lângă nişte universităţi saudite, sri-lankeze şi kazahe (după
principiul: “nisip, junglă, nisip”). Situl ARWU (Academic Ranking of World Universities)
Clasificarea academică a universităţilor
din întreaga lume, a Institutului de Pedagogie al Universităţii Jiao Tong se
opreşte la primele 500 de universităţi din lume, unde pe la coadă se află
Universitatea Kwazulu Natal, cea din Liubliana şi cea din Wellington, Noua
Zeelandă. Universitatea din Bucureşti are de ajuns din urmă universitatea
zulusă din Durban, cea slovenă (Liubliana, 280.000 locuitori) şi cea din
Wellington (386.000 locuitori, la capătul lumii, în largul Pacificului).
Învățământul românesc e prăbuşit cu totul.
Predau profesori care fac greşeli de clasa a şasea. Absolvă cu diplomă,
studenţi care acum 15 ani ar fi căzut la admitere. Conduc doctorate oameni
total necalificaţi. Comisia centrală de acreditare a titlurilor universitare face
conducători de doctorat în glumă. Sunt un excelent prooroc. Nu se mai miră
nimeni că n-avem universităţi remarcabile cu cercetători remarcabili, când
înşişi conducătorii de doctorat se fac din carton lipit cu aracet.
Codă
Problema universităţilor din România nu e
să ajungă din urmă cine ştie ce universităţi vestice. Problema universităţilor
noastre e să ajungă din urmă nivelul liceelor româneşti din 1988. Şi atunci mai
vorbim! Educaţia e singurul domeniu în care nu se vorbeşte de “greaua moştenire
a comunismului”. Regimul de debandadă, numit “democraţie”, şi miniştrii
incapabili şi iresponsabili au transformat învățământul românesc într-un haos.
Din toţi olimpicii internaţionali români de anul trecut, unul singur s-a
înscris de nevoie (!!!) la Universitatea din Bucureşti, fiindcă nu ştia
engleză, ca să devină bursier la o Universitate străină.
Fac
încă patru profeţii :
1. Peste cinci ani nici un licean olimpic
nu se va înscrie student în vreo universitate română.
2. Peste zece ani, nivelul de analfabetism
(!!!) al studenţilor români va fi acelaşi ca cel pe care l-am pomenit mai sus.
3. Peste zece ani nici o universitate
românească nu va intra în lista primelor 500 de universităţi din lume, iar
kazahii, saudiţii, sri-lankezii şi zuluşii ne vor privi ca şi acum, de sus.
4. Nici peste zece ani Ministerul
Educaţiei nu-şi va decupa din presă un articol despre starea învățământului
românesc, ca să-l aibă la îndemână.
Cine
e de vină?
Problema nu este doar a învățământului. Ci
este mult mai gravă: ține de economie si de decăderea pieței muncii din
România. Iar vinovatul e cel care a produs toate astea:
·
Statul (mai precis miniștrii învățământului), care a luat șpagă ca sa
recunoască diplomele. Iar șpaga a ajuns in final la partide (de aia, mulți
dintre profesorii din universitățile private sunt tot politruci).
·
Statul, care după absolvire, a angajat in masa analfabeții si le-a dat
si salarii babane: bugetarii care freacă dosare pline de greșeli, au salariu
dublu față de privat! In ultimii 7 ani, numărul angajaților de stat s-a dublat,
salariile s-au triplat (mai ales in învățământ), deși nivelul angajaților de
stat s-a prăbușit.
·
Statul, care a mărit in permanență nivelul salariului minim si a forțat
si firmele private sa-i “răsplătească” pe imbecili.
Socialiștii au făcut “protecția sociala” a
incompetenților, ocazie cu care s-au îmbogățit si ei din greu (ca orice
socialist respectabil).
Pe scurt, statul social a creat o piață de
desfacere pentru idioțenie: păi atunci, de ce va mirați ca a ajuns sa fie
condus de idioți?
Concluzie:
e bou? Lasă-l să moară de foame!
·
Daca statul n-ar mai fi avut nici un angajat (zero funcționari,
externalizare totală a serviciilor), toți absolvenții ar fi fost obligați sa
cerșească o pâine la ușa firmelor private. Iar firmele private nu dau o ceapa
degerată pe diploma ta: ci doar pe câți bani poți să produci!
·
Daca statul n-ar fi garantat un salariu minim pentru orice bou cu
diploma, boii respectivi ar fi primit in loc de bani…paie. Adică exact ce
merita.
Moartea
e cel mai bun judecător; foamea e cel mai bun profesor.
Iată de ce, eu sunt optimist. Pentru ca
statul român e in stare de faliment. A început sa concedieze profesori,
polițiști, mineri, postași, avocați din oficiu (după ce, ani de zile, i-a
angajat cu găleata si i-a plătit cu lopata). Jaful de bani al socialiștilor a
ajuns la final.
De acum înainte lucrurile vor fi simple:
ai o diplomă? Am! Ți-o recunoaște statul? Sigur! Păi atunci, sa-ti dea statul
salariu! Hahaha…Aaaa, stați, ca statul concediază, nu angajează: vroiam sa mă
angajați dumneavoastră… Zău? Pai eu nu dau doi bani pe diploma ta, analfabetule!
Daca te pun sa scrii o ofertă, nu ești capabil: nici in română, nici in
engleză! Așa ca, hai, marș afară! Du-te si îngroașă coada șomerilor!
România
o sa fie mai puternică după ce o sa mori tu de foame!
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu