ARTUR
GABRIEL SILVESTRI – MĂSURA VALAHULUI MARE
„Artur
Silvestri era un artist al slovei româneşti.
El scria pentru o veşnicie fiecare text.”
(Pr. Al. Stănciulescu-Bârda)
Ochii, inima, sufletul, gura,
mâinile Omului valah frumos caută, privesc, surâd, cântăresc, întâmpină,
grăiesc, cuprind, îmbrăţişează şi împărtăşesc celor iubitori de frumos, binele,
libertatea, adevărul, demnitatea, omenia, ca suiş sublim şi serafic.
Cugetarea Omului frumos valah, creştin-ortodox este o simfonie a
armoniei naţionalist-universale ce înnobilează continuu atât generaţia sa cât
şi posteritatea.
Chemarea Românului Artur Gabriel
Silvestri pentru alegerea devenirii - Măsura
Valahului Mare, l-a desprins din tumultul cascadei imanente, al anarhiei
social-materialiste pentru a-l pregăti mistic întru vocaţia de sacerdot spiritual, pogorând astfel pe
tărâmul meditaţiei sofianice a viitorului, dar călătorind între trecut şi
prezent.
Românul frumos, devine faimos, de
legendă printr-o conştiinţă creştină,
un caracter integru, un suflet strălucitor din demnitatea căruia se aprind
toate manifestările lui dinlăuntru şi din afară, imprimându-i-se astfel pecetea
originalităţii sale primordiale.
După modelul Marelui Profet-Strămoş Zamolxe, Artur Gabriel Silvestri s-a retras în
subterana ascezei spirituale pentru a se întrupa lăuntric, devenind sacerdot al cunoaşterii, al
înţelepciunii, al scrisului de mare fineţe. Şi-a chemat şi ales ucenici, „i-a învăţat, i-a îndrumat, i-a trimis la lucrare vizibilă, i-a
verificat şi i-a pus pe picioarele lor, totul
după un stil creştin real (adică ortodox, G.C.N), venind dinspre Biserica slujitoare, în sensul de Ekklesia – adunarea celor de afară, smulşi din lume – pentru a face
o lucrare în viaţa spirituală a CETĂŢII.” (Constantin Stancu, PSEUDO-IMOBILIARIA „Afacerile” lui
Dumnezeu cu omul. Şapte eseuri despre Artur Silvestri prefaţate de
Constantin Dumitru şi A.I. Brumaru, Intermundus, 2005)
Este adevărat că dintre toţi cei chemaţi, dar puţini aleşi, unul a urmat
precum Iuda vânzarea „pe treizeci de
arginţi”, iar alţii, uitarea sau lepădarea asemeni lui Petru.
Valahul frumos-Artur Gabriel
Silvestri chemat şi ales de Dumnezeu
pentru Neamul său capătă harisma serafică
a vederii cu inima, alegând astfel Modelele mari – Arhetipuri divine din
Pantheonul sacru al STRĂMOŞILOR NEMURITORI.
Purtându-şi cu har şi demnitate de Erou-Martir-Mărturisitor CRUCEA
sinelui întru CRUCEA lui HRISTOS şi cea a Naţiei s-a asumat
IDENTITĂŢII spirituale de Neam.
Cel ce îşi poartă cu nobleţe
Crucea vocaţiei nu rămâne la răscrucile vremii!
Misiunea lui creştină capătă sensul ortodox,
fundamental, esenţial, eliberator.
Asumarea identităţii însumează o dublă
esenţă, istorică şi transcedentală.
Sensul vieţii istorice a creştinului ortodox
mărturisitor, dacoromân, îl întrupează spiritual în esenţa identităţii, devenirii
şi dăinuirii întru transcendent.
Misiunea profetică a Filosofului
culturii Artur Gabriel Silvestri, îl
ţine într-o permanentă stare de veghe şi de trâmbiţă la hotarele PATRIEI, a
ROMÂNIEI Tainice.
În lucrarea „Apologia hazardului”,
Artur Gabriel Silvestri supune
societatea unei analize certe, severe printr-o metodă ce surprinde fenomenul de
tensiune prin două direcţii – „una fiind
prezenţa celor de la putere care intervin în economie după modelul popoarelor migratoare – model al rupturii şi al căderii în
ruină, fără continuitate iar fenomenul imobiliar scapă controlului
specialiştilor şi asta naşte hazardul... Altă tensiune este lipsa de respect a
societăţii, în general, faţă de valorile
proprii individuale. Furtul şi parazitismul intelectual, care naşte <<specialişti>>”.
Neamul nostru ancestral – GRÂUL
GRĂITOR semănat de LOGOS este o PÂINE
binecuvântată de Dumnezeu spre cuminecarea tuturor Fiilor lui, dar şi ai altor
naţii.
GRÂUL GRĂITOR dă VIZIUNEA UNUI
NEAM, A UNEI NAŢII, A UNUI POPOR!
„Fără viziune, un popor piere din istorie.” (Artur Gabriel Silvestri)
Preoţii, monahii şi sacerdoţii mireni - filosofii, scriitorii, poeţii dacoromâni
– Corifeii Culturii ortodoxe - Mlădiţele CUVÂNTULUI dumnezeesc, trebuie
să urzească pururea cuvintele lor cu mireasma
florilor de câmp, să le brodeze ca pe o Liturghie a scrisului sacru, întrupând astfel sfinţenia scrisului, pentru a se pârgui astfel Grâul grăitor, căci altfel nu înfrăţeşte şi seacă, nemaiajungând Pâine - Cuminecare. „Grâul – abia
pârguit – se instalase negânditor peste urmele rămase doar în memorie.” (Artur
Silvestri, România în anul 2010, Ed. „Carphatia
Press”, 2003)
Filosoful culturii Artur Gabriel
Silvestri, alături de toţi marii Profeţi ai spiritului ortodox român s-a întrupat într-o metafizică a DORULUI, a identităţii TRADIŢIEI, a DEMNITĂŢII, a
ADEVĂRULUI, a FRUMOSULUI mistic în arta creativă căutând, scormonind, moşind
socratic, ucenici spre a-i călăuzi după marile modele spirituale pentru a
deveni Pietre de temelie şi Stâlpi de dăinuire întru ROMÂNIA TAINICĂ.
Mântuitorul nostru IISUS HRISTOS
alege din Pantheonul spiritual al DACIEI Mari – GRĂDINA Preacuratei Crăiese
MARIA – VLAHERNA - CARPATINA, NUME,
cărora le hărăzeşte dincolo de soarta istorică un DESTIN pretranscedental, al
înfăptuirii, al împlinirii, al desăvârşirii sinelui lor întru sinele Neamului,
ca dăinuire pururea.
Persoanele acestor NUME, alese din Calendarul ursitoarelor, devin una cu
Opera lor, sălăşluind întru FRUMOS pentru a se răsfrânge sublim ca MESAJ, ca
EMOŢIE, ca VIBRAŢIE, ca VIZIUNE, ca HAR, ca RUGĂ, ca DOR, ca DAR, ca IUBIRE!
ROMÂNIA TAINICĂ ESTE O MARE
FAMILIE ARISTOCRATĂ A SPIRITULUI ORTODOX!
Paralel cu această grandioasă misiunea de a descoperi, iniţia şi forma o
GENERAŢIE de scriitori creştini, a smuls din arhive, manuscrise îngălbenite de
vreme sau din braţele uitării, memorii peste care s-a aşezat pulberea nepăsării,
precum scriitorul proto-român Martin de Bracara (sec. VI d. Hr.) ori Paul de
Lahovary.
Pe cel din urmă l-a numit în documentarul său din 2005, „Ultimul Bizantin.”
Paul Lahovary (30.07.1909 –
11.05.2001) s-a născut într-o veche familie aristocrată, armână, cu rădăcinile
pe insula grecească Naxos, înrudit printre alţii şi cu prinţesa scriitoare
Marta Bibescu.
Alesele sale studii universitare în Drept, Istoria Artei şi Litere,
precum şi cultul naţional l-au format un remarcabil scriitor privind genurile
de roman, nuvelă, poezie, istorie, eseu, Note de călătorii, traducător în
franceză, în mod expres al lui Eminescu.
Pe lângă vocaţia literară, a înnobilat şi misiunea didactică la catedra
de franceză, ajungând un diplomat de
carieră, ataşat de presă în Suedia, unde s-a stabilit după anul 1948, fiind şi
un pasionat al călătoriilor pe diferite meleaguri străine Egipt, Franţa,
Grecia, Italia, Ţările Scandinave.
A fost căsătorit cu distinsa suedeză Ulla Mariana Engberg cu care a avut
patru copii: Olenka, Andre, Catrine şi Dominique.
Operele care l-au făcut nemuritor au fost „Mesure d’une ombre”, „Vântoasele”,
„Casa Terekov”, „Piano Nobile”, „Crai Nou”, „Doamna
Colet. Amanta bărbaţilor de geniu”, „În Umbra Marelui Flaubert”
, „Caleidoscop
suedez” ş.a.
A primit Ordinul Coroanei României
în anul 1937 şi premiul „Romulus
Cioflec” pentru cel mai bun roman al anului 1947, „Crai Nou”.
„Piano Nobile” a fost prima întâlnire a lui Artur Gabriel
Silvestri cu Paul Lahovary, într-un Anticariat din Bucureşti, într-o călduroasă
zi de vară. „Tot ceea ce îmi amintesc,
mărturiseşte filosoful socratic, este
secvenţă întretăiată, de fapt un şir
întrerupt de fulguraţii ale văzului interior care întoarce numai aparent
timpul înapoi, într-un azi care
trece şi el, clipă de clipă, dintr-un
ieri de neatins.” (Artur Silvestri, Paul
Lahovary - „Ultimul Bizantin.”
Carpathia Press-2005)
„Vântoasele” – ielele –
făpturile aerului în romanul bizantinului împletesc drama desrădăcinării cu
tabloul vieţii rurale zugrăvit într-o cromatică a tradiţiei, a miturilor, a
superstiţiilor, chiar a eresurilor, reliefând prospeţimea unei rusticităţi primitive.
„Măsura unei umbre”, eu aş fi numit titlul lucrăii Măsura unei lumini, fiindcă nici
Meşterul Manole şi mai cu seamă marele Domnitor Vlad Ţepeş, protagoniştii romanului său n-au fost niciodată umbre.
Paul Lahovary l-a făcut contemporan pe meşterul argeşean cu marele
Voievod din stirpea boierilor olteni, a cărui faimă legendară s-a întins cu
strălucire până astăzi, dincolo de eforturile tenebroase ale industriei detractoare,
profanatoare „draculiene”.
Abraham/ Bram Stoker (1847-1912), vrăjmaşul lui Hristos şi al
Bisericii sale, scriitor irlandez iniţiat în vampirism şi în pseudo-ştiinţele
oculte, specifice rasei sale, semite, ajutat de legatul papal Nicolae de
Modrussa, de Povestirile germane despre
Vlad Ţepeş Dracula, apărute în formă orală şi tipărite pe cheltuiala patriciatului săsesc, când tiparul abia
inventat se afla în mâinile sale, de cronicarul Thomas Ebendorfer, de poemul
lui Mihail Beheim, de jurnalul imaginar al lui Jonathan Harker, de Joseph von Hammer-Pourgstall, Leopold
Ranke, Cesar Cantu, ori I. Bogdan, conturându-şi o imagine vampirică, în
ficţiunea sa, substituind personajul Dracula, conte secui cu marele Domn al
Ţării româneşti Vlad Ţepeş, „prin prisma
răuvoitorilor autori saşi, asupra
Voievodului valah.” (Radu Ştefan
Ciobanu, Pe urmele lui Vlad Ţepeş,
Ed. Sport-Turism, Bucureşti, 1979, p. 245-247, 269, 273)
Abraham/ Bram Stoker a
amestecat cele două elemente reale Dracula şi Transilvania în cazanul fanteziei
sale maladive, cu mătrăgună şi cucută prelinse din născocirile saşilor şi maghiarilor pentru a-şi scoate
personajul vampiric, stigmatizând astfel pe Voievodul valah şi defăimând o
Naţiune binecuvântată de Dumnezeu, care prin jerta Conducătorilor ei a salvat
Occidentul de la transformarea lui în paşalâc.
Faptul că istoricii, ierarhii B.O.R., filosofii, academicienii,
scriitorii, cu mici excepţii au
tăcut ori s-au amuzat de halucinaţia lui Stoker, i-a permis acestuia să-şi
infecteze cu virusul ucigaş de conştiinţe, cititorii dependeţi de drogul senzaţiilor
tari.
Este revoltător acest fapt murdar!
Este înfiorător acest stigmat!
Este abominabilă această fără-de-lege!
Vlad Ţepeş era fiul
Voievodului Vlad Basarab, fiul
natural al Marelui Domn Mircea cel Bătrân, gratulat de unele nu
dintre cele mai corecte cronici ale vremii Vlad Dracul, aşa cum fiul său Vlad,
care trebuia să fie cunoscut ca Vlad al II-lea Basarab, a căpătat porecla de
Ţepeş, de la măsura cu care şi-a înălţat
turcii şi răufăcătorii.
Se cuvine aşadar, să clarificăm lucrurile. Să le punem în în jilţul lor
voievodal, regal.
Vlad Basarab – Vlad Dracula (1437-1442/ 1444-1447) făcea parte din
gruparea boierilor Drăguleşti, urmaşii lui Drag, rivala ramurei Dăneştilor,
urmaşii lui Dan. Lupta pentru ocuparea tronului voievodal dintre cele două
ramuri boiereşti, deşi adevărata lor nobleţe era cea românească ori dacoromână,
blazonul heraldic, era pe viaţă şi pe moarte, aşa cum arăta şirul domnilor
aleşi sau mormintele pretendenţilor răpuşi.
Această încleştare dramatică le-a stârpit chipurile de Icoană întru
Hristos, aşa cum au fost creaţi genetic, ontologic, în schimonoseli diabolice,
drăceşti. Astfel că geniul poporului valah peste care des se pogoară harul lui
Dumnezeu a numit ramura Drăguleştilor, ca pe o grupare a Drăculeştilor.
Prinţul Vlad Basarab a fost
investit în rangul de cavaler al Ordinului Dragonului, la 8 Februarie
1431, în catedrala din Nurnberg, ordin înfiinţat de împăratul Sigismund de
Luxemburg în anul 1408, în vederea instituirii unei cruciade împotriva
otomanilor.
Din Ordinul Dragonului mai
făceau parte la vremea aceea, regele Poloniei, Vladislav Jagello, marele duce
al Lituaniei, Vitovd, regele Aragonului şi Neapolului, Alfons al V-lea şi
despotul sârb Ştefan Lazarevici.
Ordinul era reprezentat printr-un medalion de aur pe care era gravat un
dragon verde încolăcit în cerc, iar deasupra se înălţa o cruce cu inscripţia pe
latura verticală: <<O, quam misericors est Deus!>> – „O, cît de milostiv este Dumnezeu!”,
iar pe latura orizontală: <<Pius et Justus!>> - „Fii Credincios şi Drept!”
Faptul că Dragonul era precedat de CRUCE,
arată biruinţa Ei asupra balaurului.
Dragonul este fiinţă ancestrală Păzitorul Pomului Vieţii – Cunoaşterii
Binelui şi răului în Paradis, devenit sub ispita lui Lucifer, Ispititorul care
a cauzat căderea primului Om prin liberul său arbitru. Simbolul Dragonului a
fost preluat apoi de mitologiile orientale, răsăritene sau occidentale. În
Occident păzeşte Lâna de Aur şi Grădina Hesperidelor (fructe ce conţin uleiuri
eterice), în Orient păzeşte comorile de aur, argint sau perle, iar în răsărit
în Dacia este Şarpele casei, păzitorul ei. Dragonul a ajuns şi simbol monarhic,
îndeplinind funcţia regală şi ritmurile vieţii.
IISUS HRISTOS îl asociază ca
iudă a lui Lucifer, simbol al răului, învins de EL pe Crucea de pe Golgota, de Arhanghelul Mihail, de Sfântul trac
Mare Mucenic Gheorghe şi de toţi Îngerii, Sfinţii, Martirii, Mărturisitorii Lui
cereşti şi pământeşti.
Din nou geniul popular valah a asociat prin înţelepciunea sa dragonul cu
dracul. Aşadar, Vlad Basarab, Cavaler al Ordinului
Dragonului, purtătorul acelui insemn a devenit Vlad Dracul, iar Vlad al
II-lea Basarab, ajungând Voievod a folosit ca măsură de pedeapsă pentru păgânii
turci ce ne răpeau şi profanau copiii, ţeapa,
ca pe o ispită pentru poftele lor spurcate, supranumit de cronicile pro/
contra Ţepeş.
Voievodul Vlad Ţepeş a strălucit prin dreptate, curaj, strategie şi o vitejie
ieşită din comun, egalat mai târziu de Mihai Viteazul, fiind una dintre cele
mai proeminente figuri istorice, asemuit în epocă ca şi Domnul Unirii, cu marele
Alexandru Macedon.
Mult mai demn decât amploiaţii cronicilor veninoase saşi şi maghiari a fost
cronicarul Mehmet Mustafa Ali, care a consemnat victoria de răsunet a
Voievodului Vlad asupra cuceritorului Constantinopolului Mahomed al II-lea, stârnind
admiraţia marelui sultan şi subliniind imperios „aportul lui Ţepeş la apărarea popoarelor din centrul Europei, care au
fost salvate de cotropirea imediată a otomanilor.” (Istoria turcilor, Ed. Ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti,
1975)
Legat de admiraţia sultanului faţă de Vlad Ţepeş, istoricul Xenopol
remarca: „Turcul admiră în Vlad însuşirea de a se face temut şi ascultat de
supuşii săi, idealul ocîrmuirii otomane.” (A.D. Xenopol, Istoria românilor, vol.II, Iaşi, 1889,
p. 293)
Despre acest Voievod pe care Nicolae Iorga îl numea „cumplit de viteaz”, au scris corect Grigore Nandriş, Raymond T.
McNally, Radu Florescu, Gianfranco Giraudo, clericul Antonio Verancsics, Mihail
Bocignoli, Mihail Dukas, Laonic Chalcocondil, N. Stoicescu, Ştefan Andreescu,
Corneliu Leu, Ion Stăvăruş, Filippo Buonaccorsi Callimachus, Jean Louis Carra,
Ion Budai-Deleanu, Gheorghe Şincai, Aaron
Florian, August Treboniu Laurian, Nicolae Bălcescu, I.H. Rădulescu, B.P.
Haşdeu, Gr. Tocilescu, N. Ionescu, A.D. Xenopol, Gh. Ghibănescu, Ştefan
Ştefănescu, Ilie Minea, C.C. Giurescu, Marin Sorescu, Doru Năstase, Dan
Lucinescu ş.a.
Pe acestă linie în concordanţă cu Adevărul şi realitatea faptelor
istorice şi-a conturat lucrarea ca o Icoană, despre Vlad Ţepeş, „Ultimul Bizantin” – Paul Lahovary.
„Mesure d’une ombre” a fost privită de Paul del Perugia ca, „ o capodoperă de istorie sacră”, de
Jean-Francois Charpal, „o carte care nu
v-a îmbătrâni”, de Virgil Cândea, „Un
roman cu o sobrietete de cronică”, iar de Artur Silvestri, „o restituţie excepţională, documentată
istoriceşte şi fără nici măcar o singură intenţie de a scoate senzaţii tari din
figura unui personaj istoric cu merite ce nu se discută.”
În orice act creativ, formativ, didactic ori pedagogic, sacerdotul
spiritual Artur Gabriel Silvestri
s-a impus magistral lăsând posterităţii o adevărată desfătare!
Din păcate a mai trecut un an fără maestru Artur Gabriel Silvestri !
Acolo, în lumea drepților, s-a reunit în
acest an și cu buna noastră prietenă Mariana Gurza, cu care purtam mereu la
sfârșit de noiembrie o lungă discuție despre cel care ne lipsea atât de mult !
Un gând pios și mult dor ne-a rămas aici, în
suflet, pentru cei care cu siguranță trăiesc încă în ROMÂNIA
TAINICĂ !
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
29 Noiembrie 2021
+ Ajunul Sf. Apostol Andrei şi Sf. Ierarh Andrei Şaguna
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu