Magda Ursache
OPORTUNISM CU DE TOATE
„ singure actele conștiente și libere sunt
morale”
D.D.Roșca, Existența tragică
Spus pe un ton tranșant, care nu-ți sporește numărul de prieteni din lumea
literară oficială, nici numărul de like-uri, intelectualii noii ere sunt
cuprinși nu de unul, ci de trei feluri de oportunism: oportunismul stalinist,
oportunismul anti-național, oportunismul sexist. De departe, proletcultismul redivivus mi se pare cel mai periculos.
Scriitorincii și-au luat dreptul, ca-n anii cincizeci, de a nega nume
fundamentale. Și-i vorba de oportunismul cu care se fac „dosare de cadre” lui
Noica, Cioran, Eliade, pentru a se descoperi și demasca (verbul erei proletare) „atitudini antievreiești” la cei de
sus, ba chiar și la Eugen Ionescu. Recent, am citit că Eliade n-ar fi scris
decât „nimicuri”. Și-i văzut ba ca „împărat gol”, ba ca „mâl”. Mâl? Replica de
dat contra unei astfel de afirmații ar fi una singură: mâl da, dar fertil.
„S-au turcit”, le-a spus Virgil Ierunca proletcultiștilor sovietofili.
Atunci, ca și acum. În variantă scriptoricească, DRP : „Marea Revoluție
Socialistă din Octombrie cică ar fi avut marii ei profitori, care, peste ani,
prin nepoții lor, au desăvârșit Marea Revoluție Capitalistă, care a avut marii
ei profitori.” Ca Petrică Baricadă, spre a-i spune ca Niculae Gheran. Cutare,
cățărat pe „învățătura” lui Lenin-Stalin, a găsit cu cale să se cațere pe Rainbow
când a venit Bush, vocația lui fiind oportunismul politic. De la Academia
„Ștefan Gheorghiu” la SNSPA n-a fost decât un pas.
Reverență pentru regretatul Radu Călin Cristea, agasat de turtele
ideologice, rostogolindu-se de colo dincolo. Elitele loaiale lui Băsescu
(numite de el, in short, ELB) l-au susținut nesmintit și-n
2004, și la realegere. Ce-i culmea: unii
îl văd pe Noica „antrenor de marxism”, cot la cot cu...Ceaușescu, dar nu-i văd
pe cei suiți în avionul prezidențial băsesc, mai ales pe învățăceii de la Păltiniș,
preferând turnului de fildeș turnul (de
control) de la Neptuniș. Cei din „casta
intelectuală”, după Sorin Adam Matei, cu blazonul LPP, nu s-au dezis ușor de
Petrov, după ce, la Referendumul din 2012, s-au arătat băsescofoni. ICR(oman) n-a călcat
legea trecându-i pe Hoișie - Antohi în programul ICR de la Berlin, spre scârba
Hertei Müller? Se pare că unii sunt mai denunțiatori
( cum se rostește Turcan care cântă la pian) decât alții. N.Balotă a fost supus oprobriului public, nu și Hoșie ori Antohi.
N. Balotă, scriitor pedepsit de Securitate, a fost pedepsit și de CNSAS. În
1948, a făcut 6 luni de închisoare
pentru răspândire de publicații interzise; arestat pentru uneltire împotriva ordinii
sociale, a primit, în ‘56, 7 ani de închisoare corecțională și a fost eliberat
în ’62, cu DO (Domiciliu Obligatoriu , pentru necunoscători) - 24 de luni. Pe
locuința din Pitar Moș nr. 27, aș așeza o placă : De aici l-a ridicat
Securitatea pe N. Balotă, în 1955.
Și câți ciocoiași și ciocolași nu și-au declarat chimie cu președinții!
Mulți, câtă frunză, câtă iarbă, cu Ion Iliescu. Dar și cu Debil, dar și cu
ceilalți. Președinte să fie, că broaște orăcăind laudații sunt destule. Iar Arghezi
rămâne mereu actual: „Și cinstirea ți se da/ După talpă și pingea,/ După chică
sau chelie,/ După unghii sau simbrie.”
Octavian Paler vorbea, cât a mai putut vorbi, de „profesiunea de slujnicar
a românului”. Eschivanți ori reticenți, când e vorba de parale, n-au prea fost.
Zice presa că SOV Vântu a cumpărat „Idei în dialog”. Un istoric voia să scrie
istoria României pe bani becali.
Accesele anti-comuniste ale comuniștilor sunt- cum altfel?- cele vechi,
întoarse pe dos. Marin Preda e denumit „valet al ceaușismului”. În școala unde
minciuna stătea cu manualul de istorie pe masă și la masă, am auzit de „valeții
imperialismului”. Mai nou, iată-l pe Preda și „valet al fascismului”, pentru că
personajul din Delirul este Ion „cel
fără de mormânt”. Generalul Rădescu s-a opus trecerii dincolo de Nistru, deci a
fost acceptat de ocupanții sovietici. El e autorul decriptării FND: Fără Neam și Dumnezeu, sigla Frontului
Național Democrat. Rădescu a fost înlocuit de Groz(e)a. Mergem iarăși pe direcția
asta, Fără Neam și Dumnezeu? Filosofi, eseiști, poeți creștini, ca Blaga, ca
Voiculescu ori ca Daniil Sandu Tudor, scoși din cărți ieri, azi nu-și găsesc
loc în manuale. Literatura exilului – la fel. Pesemne sună anti-european și anti- globalist poemul lui Aron Cotruș : „Străină
străinătate/ Rai cu porțile-ncuiate.../
Vai de cine-n ele bate”
Dubla măsură e-n toate ce sunt : se face procesul lui G. Călinescu, pentru
că, în ‘46 („Lumea”), Cronica
mizantropului a devenit Cronica optimistului, nu și procesul lui Paul Cornea, cu trecut ilegalist,
nu și procesul lui Zigu Ornea, care l-a băgat în pușcărie pe Noica. Romanul Canalului
de Petru Dumitriu („mormânt al burgheziei”, după Gheorghiu-Dej ) e scos de la popreală, la fel Streinul lui Titus Popovici, la fel Bărăgan de Galan, pe motiv că autorii au
avut talent. Părere nedreaptă după mine, de vreme ce Gyr, poate cel mai
talentat poet al închisorilor comuniste, condamnat în ‘59 la moarte pentru o poezie socială, Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane, pedeapsă comutată în 20 de
ani de detenție grea, rămâne condamnat ca antisemit, deși legionarul a
înființat Teatrul Evreiesc Barașeum.
Tot la capitolul oportunism de sorginte proletcultistă aș trece și
atacurile concertate la sentimentul național. Și-mi amintesc de cineva ( nu- i
dau numele) care-l cita trunchiat pe Berdiaev ( D’esclavage et de la liberté de l’ homme) și anume: „sentimentul
național nu e un sentiment profund”, uitând continuarea: „...decât atunci când
e vorba de apărarea patriei”. Or, suntem în aceeași stare ( de alertă!): să fim
nevoiți să ne apărăm, da, sărăcia și nevoile
și neamul (chiar dacă unora li se apleacă de Eminescu), că râul și ramul
nu le prea mai avem.
Proletcultiștii sovietofili nu aveau decât o singură patrie, URSS;
ideologia political correctness consideră eroismul o boală .„Sufereau de
eroism”, citesc în Mesi@) de Andrei
Codrescu. Poetul cutare (am uitat cum îi
spune) se vaită că a fost presat să scrie „poezie patriotică”. Și uite-așa,
patriotismul a fost compromis de festivism și de agresivitate –scrâșnetul
dinților cu mâna pe drapel al patrioților lăbărțați sau al patrioatelor și mai
lăbărțate. Iar românismului încrâncenat îi corespunde un anti-românism la fel
de încrâncenat.Prozatorul cutare (am uitat cum îi spune), în cărțile căruia se
vomită mereu, pune pariu epic pe tema minoră. Pentru viață psihică nu mai avem
timp. Doar n-o să scriem ca prostul de
Proust și idiotul de Dosto, cum glumărea cineva. Avem Sade, de ce-am citi
Sadoveanu? se mira altcineva. De ce Dostoievski, când putem citi un policier de
George Simenon, tradus în 50 de limbi, tipărit în zeci de milioane de
exemplare? Simplu: pentru că Dostoievski îl cuprinde pe Simenon la un subsol.
Șaizeciștii și șaptezeciștii sunt considerați loviți în aripi de desuetudine, cu personajele
lor „plicticoase”, obsedate de sensul existenței. Cei conștienți (opuși
inconștienților) declară „specificul național”, mereu pus între ghilimelele
deriziunii, „temă bătrână”, iar bătrânii sunt declarați „sleiți”. Eu aș zice că
literatura, ca și știința de altfel, nu cunoaște împărțiri pe vârste. Primează
dotarea. Or, fără dotare, credea T. Maiorescu, „zioa de mâine nu vă mai
cunoaște”. Și-mi amintesc cum vitupera N. Tertulian Caracterul reacționar al
teoriei „autonomiei esteticului”, în
VR, nr 2, 1956, gata să scoată, cu cleștele lui Jdanov, „colții junimistului
reacționar”. Radu Mareș a scris, în „Discobolul, dar și în „Asymetria”, despre Condiția postmodernității și noul realism
socialist, dar nu s-a prea luat aminte.
Postmoderniștii ( doar unii dintre
ei, să nu generalizăm, mai ales că nu toți optzeciștii sunt postmoderniști)
păreau că nu pot filtra ce li se tot
întâmpla. Ca-n filmulețele de amator, făcute la botez, la bac, la nuntă, la
munte, la plajă, la bunici etc. Cât despre nouăzeciști, ca și cum nu era destul
de liberă piața ficțiunii, au vrut-o goală, fără marfă literară, deci fără
concurență. Le-a dat o mână de ajutor basarabeanul Alexandru Vakulovschi,
obscenizând, obscenizând...
Din aproape în aproape, s-a ajuns ca poezia, dar și proza să fie abuzate de
un realism minor. Hedonistele noastre, de la obșpe la optzeci de ani, își
urmează instinctul. Ce m’am Bovary? Fii
Ovary, ovarică, nu bovarică . Iar sistemul editorial, invadat de variantele lui
Ostap Bender, publică poezie des-frânată și proză de un liberalism carnal
nețărmurit.
Vers cărtărescian : „Ce-i mai mișto pe lume decât să te fuți?”. Răspuns : Nimic (titlu de plachetă ironic sau
autoironic), dar nimic poetic.Un
nobelizabil n-are reținere să pună pe hârtie versul ăsta style bas sau ce stil o
fi el. Iar când ești în criză de creație, scrii la Jurnal (notă din august, 1992) : „Stau gol, într-un fel de umbră
fierbinte și scriu că nu scriu.” În alte cuvinte: „Sînt la pămînt/ nu mai văd
nici o ieșire/ sînt cu spatele la zid.” (din Nu striga niciodată ajutor, Humanitas, 2020), culminând cu „Ah, nu
mai pot!/nu mai pot!” Nonconformistul Sorin Lavric găsea ( în Dâra stânjenitoare a unui talent epuizat
, „Cotidianul”, 26 oct. 2020) că e vorba de „scâncete inestetice”, de
„lamentație golită de suflu estetic”, mai rău, de lexicopenie, conchizând că
„gura bardului nu transmite nimic.” Cam da.
Douămiiștii își reneagă majoritar eventualele modele, familia culturală,
generația. „ Feed- back-ul nu-i esențial. N-am dependență de feed- back”,
declara ritos cineva, căruia i-am uitat numele. Oare nihilautorii fără înaintași
chiar n-au nevoie de modele? La rîndul lor, n-or avea nevoie de recunoaștere ?
Om scrie și om vedea.
N. B. Precizare pentru cititorii mei : nu am fost și nu sunt membru al
niciunui partid postsocialist. După ce Alianța Civică a devenit PAC, am renunțat
la calitatea de cotizant. Consider că menirea unui scriitor nu este de a
lustrui clanțele partidelor, în folos propriu. Rămân pe baricada mea de centru.
Restul e ...fake. Dacă pentru unii, care vor pocnete și împușcături, nu e suficientă
precizarea mea, e treaba lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu