luni, 22 noiembrie 2021

COSMIN PĂTRAŞCU ZAMFIRACHE - Tracul uriaş care a condus Imperiul Roman.

 



Tracul uriaş care a condus Imperiul Roman.

Bea 26 de litri de vin pe zi şi a fost primul barbar devenit împărat

PUBLICAT DE COSMIN PĂTRAŞCU ZAMFIRACHE PE 20.11.2021

    

Maximinus Tracul a fost primul bărbat din istoria Imperiului Roman ridicat de la rangul de simplu soldat la cel de împărat. Era considerat un barbar needucat care a inaugurat una dintre cele mai întunecate perioade din istoria Imperiului Roman.

 

În anul 235 d Hr, tânărul împărat roman Alexandru Sever era ucis cu bestialitate, alături de mama sa, Iulia Mamaea, într-o tabără militară din Germania. Asasinatul a venit în urma revoltei soldaţilor sătui de firea pacifistă şi molatică a împăratului, în faţa duşmanilor care ameninţau provinciile romane. După o campanie dezastruoasă contra perşilor, Alexandru Sever nu a reuşit nici în Germania să-şi ducă soldaţii către victorie contra triburilor care încălcau frecvent limes-ul.

 

„Alexandru nu arăta niciun fel de destoinicie şi niciun interes pentru război, petrecându-şi timpul numai cu lucruri plăcute, când ar fi trebuit să pornească în urmărirea germanicilor ca să-i pedepsească împotriva obrăzniciei lor”, preciza Herodian, în secolul al III lea d Hr. În locul lui Alexandru Sever, soldaţii au ales ca împărat pe unul de-al lor. Un trac gigantic care începuse cariera militară ca simplu soldat, reuşind să ajungă, prin faptele sale de arme, la rangul de comandant. Era un lucru de neimaginat în lumea romană ca un barbar din Tracia să ajungă să conducă cel mai mare imperiu al lumii antice. Se numea Maximinus şi a deschis una dintre cele mai nefaste perioade din istoria Imperiului Roman.

 

 

Uriaşul fiu al unui ţăran din Tracia

 

Maximinus numit şi Thrax după locul său de origine s-a născut în anul 173 dHr undeva în zona Bulgariei de astăzi, pe atunci provincie romană. Există mai multe ipoteze privind originea sa etnică. În Historia Augusta se spune că s-a născut dintr-un tată got şi o mamă din tribul alanilor. Pe de altă parte, Herodian crede că era de origine traco-romană. Tot în ”Historia Augusta” există un pasaj care dă de înţeles că ar fi fost din acelaşi neam cu geţii( sau dacii?), dar acest izvor istoric antic nu este de foarte mare încredere. În orice caz, provenea dintr-o familie umilă de fermieri din Tracia, dar avea cetăţeania romană. Ca să scape de munca pământului şi de traiul umil, Maximinus s-a înrolat în anul 190 d Hr într-un unitate auxiliară tracă. Se spune însă că avea o înălţime uriaşă şi o forţă pe măsură. Aceeaşi îndoielnică ”Historia Augusta” preciza că avea în jur de 2.6 metri. Aceeaşi sursă ne spune că avea degetul mare atât de gros încât purta brăţările soţiei pe post de inele. Se spune că reuşea să sfărâme cu uşurinţă pietrele, să tragă după el căruţe încărcate şi să scoată dinţii unui cal cu mâinile goale.

 

Forţa uriaşă şi priceperea în domeniul militar l-au făcut pe Maximinus să avanseze repede. În anul 232, Maximinus avea deja o importantă funcţie de conducere şi l-a însoţit pe împăratul Alexandru Sever în campania sa din Mesopotamia contra perşilor. În anul 234, era însărcinat cu recrutarea soldaţilor, în tabăra de la Mainz, pentru campania împotriva germanilor. Totodată, era comandant şi al Legiunii a IV-a Italica.  Maximinus era deosebit de respectat de soldaţi, atât datorită forţei sale fizice, cât şi modului cum relaţiona cu soldaţii.

 

Împăratul care nu a călcat niciodată în Roma

 

Maximinus Thrax a fost ales împărat de soldaţii din tabăra de la Mainz, după ce au hotărât să scape de Alexandru Sever, un împărat prea tânăr şi mai ales prea paşnic pentru gusturile armatei romane. În anul 235, soldaţii au aruncat mantia de purpură pe umerii lui Maximinus şi l-au proclamat împărat. Era primul barbar de origine umilă care ajungea stăpânul lumii. Alexandru Sever a fost ucis, iar vestea alegerii lui Maximinus a ajuns la urechile Senatului. Bătrânii senatori romani au ezitat o perioadă să ratifice numirea acestuia, dar, la presiunea armatei, l-au recunoscut drept împărat. Dacă în taberele militare era foarte iubit, la Roma, Maximinus era dispreţuit şi privit ca un barbar brutal şi needucat.

 

„Căci, iată, Caius Iulius Maximinus, conducătorul militar al provinciei Trebellica, a fost cel dintâi dintre simplii soldaţi, care, lipsit aproape total de educaţie, a pus mâna pe putere graţie votului unanim al legiunilor”, scria Aurelius Victor, în „Despre împăraţi”. Maximinus nu a ezitat să-i ucidă pe rivali şi mai apoi pe cei care au organizat două comploturi împotriva sa, aproape imediat după înscăunare. Maximinus a rezistat ca împărat al Romei, într-o perioadă foarte tulbure, doar trei ani. În tot acest timp, nu a călcat niciodată în Roma.

 

A fost singurul împărat care a condus Imperiul din taberele militare ale legionarilor romani. Şi-a concentrat toată energia pe ceea ce ştia mai bine să facă, adică să lupte.  A realizat un pod peste Rin şi a dus campanii sângeroase şi victorioase în acelaşi timp împotriva triburilor germanice. A pacificat graniţa Rinului în urma unor adevărate carnagii, iar apoi, din 235 până în 236 d Hr, a avansat de-a lungul Dunării şi a luptat contra triburilor dacice şi sarmatice. Maximinus a adus pacea la graniţe, primind titlurile de Germanicus Maximus, Sarmaticus Maximus, dar şi Dacicus Maximus.

 

„A moştenit acea pornire brutală a tribului său”

 

În ciuda succeselor militare, Maximinus Thrax nu era bine privit la Roma, pentru că rămăsese un intrus barbar pe tronul Imperiului, iar măcelurile organizate contra germanilor, dacilor sau sarmaţilor au avut mai degrabă darul să-i dezguste pe romanii de vază. În plus, pentru a-şi apăra viaţa şi statutul, Maximinus ucidea fără milă pe oricine-i stătea în cale. „Caracterul său era de la natură barbaric, de altfel el însuşi fiind barbar. A moştenit acea pornire brutală a tribului său şi îşi păstra poziţia, ca împărat, prin fapte de cruzime, temându-se, totodată, de dispreţul Senatului şi al poporului roman”, scria Herodian.

 

În plus, Maximinus a reuşit să secătuiască visteria imperială cu tot felul de campanii militare costisitoare. Deşi în anul 238 d Hr era pace în imperiu, Maximinus lua sume uriaşe pentru a finanţa noi şi noi campanii, iar pentru a face rost de fonduri a apelat la confiscări, deposedări brutale de avere, ba chiar s-a băgat şi în fondurile săracilor şi în cele destinate aprovizionării cu grâu. Tot mai multă lume, mai ales din păturile bogate, a început să comploteze împotriva lui Maximinus. În tot ceea ce făcea avea apucăturile unui barbar, spuneau romanii. Ba chiar, se zice în ”Historia Augusta„ că bea 26 de litri de vin pe zi. Decăderea lui Maximinus începuse abrupt. În anul 238 d Hr, un grup de latifundiari romani provinciali din Africa Proconsularis, nemulţumiţi de suprataxarea instituită de Maximinus, s-au revoltat. Gordian, guvernatorul provinciei, împreună cu fiul său, au fost aleşi împăraţi, însă revolta nu a durat prea mult, Maximinus având noroc că guvernatorul Numidiei, provincia vecină, era la cuţite cu Gordienii şi a înăbuşit răscoala. Starea de tensiune a continuat însă, iar revolta din Africa a servit drept pretext senatorilor să propună în locul lui Maximinus pe Pupienus şi Balbinus, doi pretendenţi senatoriali la tronul imperial. Cu această propunere nu a fost însă de acord şi plebea romană. Aceştia îl doreau împărat pe tânărul Gordian, din familia acelui Gordian ucis în Africa în timpul primei revolte împotriva lui Maximinus.

 

Ca soluţie de compromis, şi Gordian al III-lea a fost numit caesar, coregent alături de cei doi senatori, Pupienus şi Balbinus. Maximinus a intrat pentru prima dată în Italia în fruntea trupelor sale pentru a potoli revolta, dar s-a împotmolit la Aquillea, acolo unde susţinătorii noilor împăraţi s-au apărat cu încăpăţânare. Sătui de războaie şi momiţi de noi recompense din partea noului împărat, soldaţii lui Maximinus l-au trădat, fiind decapitat atât el, cât şi fiul său. Capul lui Maximinus a ajuns prima dată la Pupienus în Ravenna, apoi la Roma, în faţa Senatului. Primul împărat-soldat de neam barbar murea, iar Roma intra într-o epocă de puternice frământări.

 

 

 

Cei mai temuţi războinici din Balcani se tatuau, aveau mai multe soţii şi dispreţuiau munca

Autor: Cosmin Pătraşcu Zamfirache

 

 

Tracii au fost unul dintre cele mai importante şi numeroase triburi ale Europei antice. Erau războinici renumiţi şi s-au format pe un areal vast din sud-estul Europei. Arealul de locuire al neamurilor tracice a cuprins şi teritoriul de astăzi al ţării noastre.

 

Tracii s-au numărat printre cele mai numeroase şi puternice popoare ale Europei antice. Despre vitalitatea lor războinică, dar şi despre importanţa lor au vorbit numeroase izvoare antice, fiind atestaţi încă din timpul Războiului Troian, în plină epocă a bronzului egeean. Tracii trăiau împărţiţi în triburi şi răspândiţi pe un areal întins din zona Balcanică şi nord-dunăreană.

 

TRACII, REZULTATUL UNEI SINTEZE ETNICE COMPLEXE

 

Triburile tracilor au fost atestate documentar pentru prima dată în epoca bronzului, adică acum aproximativ 4000 de ani, cu 2000 de ani îHR. Mai precis, războinicii traci apar menţionaţi în Iliada, luând parte la războiul troian. Mai apoi, părintele istoriei, Herodot, scria acum 2500 de ani, explicit despre neamurile tracilor, spunând printre altele că ”neamul tracilor este cel mai numeros din lume, după cel al inzilor”.

 

Cine erau aceşti traci, atât de numeroşi încât puteau fi comparaţi cu neamurile inzilor ? Specialiştii spun că tracii sunt, de fapt, o sinteză etnică între triburile locale eneolitice şi triburi indoeuropene sosite la începutul epocii bronzului dinspre stepele euro-asiatice. Această sinteză ar fi avut loc pe un teritoriu vast care a cuprins o zonă întinsă din sud-estul Europei. Triburile tracilor s-au format pe teritoriul de astăzi al Bulgariei, României, nordul Macedoniei, Albania, Bosnia, nord-vestul Turciei, dar şi alte zone adiacente. Triburile de păstori indo-europeni veniţi din stepele euroasiatice s-au aşezat alături de comunităţile eneolitice din acest vast teritoriu. Uneori a fost o convieţuire paşnică, dar de cele mai multe ori a fost o ocupaţie brutală, caracterizată prin distrugerea unor mari centre eneolitice, precum cele din arealul culturii Cucuteni. În orice caz băştinaşii eneolitici, spun specialiştii, ar fi intrat într-o sinteză etnică şi culturală cu noii veniţi, rezultând noi populaţii de factură indo-europeană vorbitori de limbi din grupul satem.

 

Tracii făceau parte, din punct de vedere lingvistic, din aceeaşi categorie cu slavii, armenii, popoarele baltice, albanezii şi indo-iranienii. Triburile de păstori au adus o cultură a războiului, dar şi noi tehnici de prelucrare a armelor şi uneltelor, noi credinţe, realizând tranziţia de la cultele ctoniene ale neoliticului către cultele solare ale epocii metalelor. Formarea acestui etnos s-a produs în timp şi în urma unor sinteze repetate atât între autohtoni şi nou-veniţi, cât şi între diferitele grupuri indo-europene purtătoare ale culturilor epocii bronzului.

 

”Istoricii bulgari susţin că sinteza s-a produs în Peninsula Balcanică încă în epoca neolitică (mileniile IV-III î.Chr.). Istoricii români scriu despre o asemenea sinteză în epoca bronzului. Ea şi-a găsit expresie în cultura arheologică Monteoru (mileniul II î.Chr.) La cumpăna mileniilor II-I î.Chr., odată cu începutul epocii fierului, în spaţiul balcano-carpatic se cristalizează etnia tracilor timpurii. (La est de Carpaţi săpăturile de la Sihleanu, Râmnicile, Holercani, Hansca; în spaţiul intracarpatic -Igriţa-Lăpuş şi la sud-vest de Carpaţi-Suzoni, Bolde-Karaburma).”, precizează specialiştii de la enciclopedia-dacică.ro( ENDA). Având în vedere diversitatea populaţiilor de pe acest vast areal de formare a etnos-ului tracic, diferitele triburi au avut caracteristici etnice şi culturale specifice.

 

CELE 100 DE TRIBURI ALE TRACILOR

 

Tracii erau împărţiţi în numeroase triburi. Se presupune că au existat peste 100 de triburi tracice, unele dintre ele foarte cunoscute. Datorită diferenţelor regionale tracii s-au împărţit în două grupuri distincte. Este vorba despre tracii sudici, aflaţi la sud de Munţii Balcani şi tracii nordici aflaţi la nord de acest lanţ muntos, inclusiv tracii nord-dunăreni. Cele mai cunoscute triburi sudice au fost cele ale odrisilor, crobizii, tribalilor, besilor şi moesilor. Dintre cei aflaţi la nord s-au remarcat în special geţii, locuind pe ambele maluri ale Dunării pe teritoriul de astăzi al României şi al Bulgariei şi mai apoi dacii. Triburile tracilor erau în cea mai mare parte a timpului dezbinate, Herodot spunând că ”dacă ar avea un singur conducător sau dacă tracii s-ar înţelege între ei, neamul lor ar fi de nebiruit şi cu mult mai puternic decât toate neamurile”.

 

Între traci aveau loc numeroase conflicte intertribale, ocazional aceştia constituindu-se în uniuni tribale sau regate. Cel mai renumit regat al tracilor sudici a fost cel al odrisilor. Regatul Odris a fost întemeiat în anul 470 îHr şi a atins cea mai mare strălucire şi putere sub conducerea regelui Sitalkes. Se spune că odrisii aveau peste 150.000 de războinici dintre care majoritatea erau călăreţi. De altfel odrisii şi-au însuşit cultura elenistică, renumită fiind capitala acestora de la Seuthopolis. Odrisii au făcut mult timp legea în Balcani, Tucidide spunând că erau o forţă militară considerabilă, fiind depăşită doar de cea a temuţilor sciţi. Puternice erau şi uniunile tribale ale geţilor nord şi sud dunăreni, aceştia fiind capabili să creeze probleme inclusiv perşilor şi mai apoi macedonenilor.

 

RĂZBOINICI DE TEMUT ŞI MERCENARI CU MARE CĂUTARE

 

Tracii erau neamuri deosebit de războinice. Unii istorici antici spun că trăiau exclusiv din război dispreţuind munca pământului. ”În ochii lor, trândăvia trece drept cea mai mare cinste. A munci pământul este lucrul cel mai de ruşine, iar când trăieşti de pe urma războiului şi a prădăciunilor, spun ei, faci un lucru cât se poate de bun”, scria Herodot despre traci. Importanţa războiului la triburile tracice este scos în evidenţă şi de inventarul funerar al mormintelor tracice, bogat în arme, harnaşament şi simbolistică marţială. Totodată, mărturiile antice vorbesc despre conflictele numeroase la care au luat parte războinicii traci, de multe ori angajaţi ca mercenari. Nu în ultimul rând elita lor războinică se bucura de un statut aparte, drept dovadă stând şi impresionantele morminte de la Sveştari. În urma campaniilor de pradă sau a activităţii ca mercenari, tracii au strâns averi impresionate fiind consideraţi, în special geţii, adevăraţi ”prinţi au aurului”, unde opulenţa făcea casă bună cu o cultură marţială pregnantă. Tacticile de luptă ale tracilor difereau de la o zonă la alta în funcţie de populaţiile cu care se aflau în contact şi i-au influenţat. În cazul tracilor nord-dunăreni, de exemplu, o influenţă aparte au avut-o sciţii. În orice caz, tracii apreciau rolul cavaleriei.

 

ÎŞI ARDEAU MORŢII ŞI SE TATUAU

 

Tracii, aşa cum scria Herodot, nu erau adepţii unei educaţii rigide, dar aveau reguli stricte în căsnicie. ”Îşi vând străinilor copiii, iar pe fete nu le păzesc, ci le dau voie să aibă legături trupeşti cu bărbaţii care le plac. Îşi păzesc însă nevestele cu străşnicie, cumpărându-le cu mulţi bani de la părinţi. Bărbaţii, scria, acelaşi Herodot, erau poligami. Adică aveau mai multe neveste. Deşi Heorodot scrie că fiecare trac avea mai multe neveste, cel mai probabil doar elita îşi permitea acest lux. „Fiecare ţine la căsătorie mai multe femei”, preciza Herodot. Războinicii traci, obişnuiau să se tatueze, spun izvoarele antice. Tatuajul era, de asemenea, apanajul războinicilor din rândul elitei. Ca ritual funerar, tracii practicau incineraţia.

 

Ba chiar una dintre soţiile războinicului ardea pe rug alături de defunct. Apoi rudele, prietenii şi membrii comunităţii petreceau. ”Când unul dintre ei a murit, se iscă între femeile mortului mari neînţelegeri, iar prietenii îşi dau osteneala şi arată o nespusă râvnă să afle pe care dintre neveste a iubit-o mai mult cel decedat. Femeia socotită să primească cinstirea este lăudată de bărbaţi şi de femei. Apoi este înjunghiată de ruda ei cea mai apropiată. Şi după aceea trupul acesteia este înmormântat împreună cu cel al bărbatului ei.”, scria Herodot. Totodată, erau cunoscute libaţiile tracilor, mari amatori de vin, împrumutând de altfel multe obiceiuri greceşti, inclusiv cultul lui Dyonissos şi misterele sale. Inclusiv o bună parte a Panteonului grecesc a fost adoptat de tracii sudici, în special de odrisi.

 

Sursa: RADU GABRIELA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu