Ioan Florin Stanciu - Scrisorile dobrogene
IAVAŞ...IAVAŞ
Când noi, a Turchiei floare, Într-o slavă stătătoare,
Dăm cu sîc, din Isarlîk! Ion
Barbu
După cum scris a rămas, pe la sfârşitul
lui decembrie 1705, printr-un extraordinar record al acelor vremuri, o foarte
grăbită solie a principelui Transilvaniei Francisc Racoczi II a ajuns în numai
două săptămâni, de la Borşa Maramureşului şi pânăăă-hăhăăă la Babadagul
turcovalahiei, tată, unde a fost găzduită cum omni honore, de către taman Iusuf
Paşa, beilerbegul de-atunci al locurilor sfinte islamice de peacolo, numite şi
Mecca săracilor.
Iar, cum solii transilvani purtau
asupră-le şi două bune scrisori de recomandare de la Antioh Cantemir,
domnitorul cu firman al Moldovei, li s-a orânduit în numai trei zile un conac
primitor şi curat, unde au fost conduşi cu alai de către însuşi afendi Regep
Halil, marele dragoman de la Saray, care s-a asigurat cu ochii săi că nu le
lipseşte nimic dintre cele trebuincioase unor oaspeţi de seamă, orânduind ca
starostele-ciorbagiu al oraşului şi salam-ceauşul paşei să vegheze neîncetat la
desfătarea şi răsfăţul ghiaurilor, cu toate că destinaţia lor era Marele Han de
la Crîm, unde li se vestise deja sosirea pentru cea dintâi zi a anului 1706,
astfel încât principele transilvan să-şi primească la timp ajutorul ostăşesc
promis, ca să-şi păstreze cumva şi viaţa, şi tronul De aceea, vrednicii
mesageri de la apus îndemnaseră-în mare iureş, cu mare osârdie multă, prăpădind
nemilos, prin imala încleiată-a Vallahiei şi vreo cinci cai de poşte, dar
reuşind uimitoarea performanţă de a străbate drumurile scufundate-n gloduri şi
zloate, de la Iaşi, la Măcin, cu fioroasa trecerea Dunării, cu tot, în numai
cinci zile. Măcar că, fără să cunoască tabieturile şi melicurile orientale, au
pornit cu graba şi s-au întâlnit cu zăbava. Întrucât, după ce s-au cuibărit în
mosafirlîcul turcesc, la 20 decembrie, într-o miercuri, şi-au petrecut toată ziua
următoare cu primirea şi domolirea marelui Bostangiubaşa, grozav împuternicit
al Paşei de la Silistra cu paza hotarelor şi cu toate celelalte taxe drept
cuvenite Măritului Padişah (olarak tacsîldarîm). Drept pentru care, după ce
funcţionarul imperial li s-a înfăţişat în toată slava sa aliotmană, împreună cu
cadiul local şi alţi vreo şepte başbuzuci de adunătură, le-a şi poruncit
numaidecât olăcarilor apuseni să-i înainteze o dare de seamă cu întreg
calabalîcul pe care taman ce-l coborâseră de pe cai: parale, arme, metalîc,
scule, bulendre de preţ şi orice alt obiect de ariş-veriş:
–
Ioc sîfîr, bre!, încheiase oarecum ciufutpezevenghi başbostangiul partidului de
guvernământ, după ce toţi talerii şi arginţii aflaţi prin buclucurile
călă-torilor trecuseră cu ana-sîna, la babana sa teşcherea cu cotizaţiile
voluntar-obligatorii ale bătrânului tacsîldar. Dar cum împăcăciunea,
mascarlîcul şi păstrarea vicleană a aparenţelor erau la mare preţ, pe-acolo
(şi-atunci, ca şiacum) în ziua următoare, au şi dat buzna în smerit buluc tot
soiul de slujbaşi mai mari sau mai mici ai consiliului judeţean, dim-preună, se
pare, cu ceauş-culucii preaplecaţi ai alai-beiului de gardă, care au revărsat
prin toate odăile un fluviu de zacarnadele nemaivăzute: baclavale, dulceţuri,
halvale, plăcinte, gogoşi, pandişpane, rahaturi, tăvălite cu toatele-n pulberi
de candel sau în grele siropuri din smochine cu miere, ca să le amintim doar pe
cele dintâi. Astfel încât fiecare odaie a conacului de popas se transformase
zorzor-zor într-o revărsată dugheană de cofeturi orientale, greu de închipuit
pentru generaţia fast-food, de acum. Apoi, într-un veşnic zaiafet cu manele şi
cadâne avan legănate din tururi şi burice, au tot sosit alte şi alte gemuri,
siropuri, spumă de bragă, precum şi năucitorul kumîs fermentat în magiun şi-n
rare nectaruri de Gange, asemeni nesfârşitelor Grădini de răsplată ale
Profetului şi ale desfătărilor veşnice. Şi tot aşa, din zamparlîc, în zaiafet,
până-n prima duminică-seara, când totul s-a transformat în coşcogeamitea kurban-bairamul,
care-a ţinut treaz întreg oraşul şi-o bună parte dintre împrejurimile sale,
căci au sosit tremurând din toate balamalele, şi cele o sută de giugiuchurii
dansatoare de la harem, dimpreună cu alţi o sută de miuzisienlari neobosiţi; cu
cobze, lăute, gaide, canam-ţambale, dairele, darbuci, naiuri, dufarmonici,
precum şi încă altele, multe, necunoscute nouă.
Numai că taman pe la miez de noapte,aşa,
când tunul balimez de la turnul de strajă a cutremurat lumea cu tunetul său,
neaşteptat, grăbiţii diplomaţi şogorani şiau dat seama ca printr-un vis că
acesta preamărea festiv trecerea în noul an şi că, iavaş-iavaş, risipiseră-n
kief cu manele şi cu plăcinte, cam tot timpul preţios pe care-l câştigaseră
alergând de-a buşilea şi cu ochii scoşi, prin mlaştininişul învârtoşat al
drumurilor de la Kara Iflak. (Cam tot alea pe care se călătoreşte şi astăzi,
fie vorba-ntre noi)
Ca urmare, după încă un somn învălmăşit pe
covoare persane, dar rău muncit de ticăloşia infamiei şi cu dezonoarea în
suflet, şogorul austro-ungar Gaşper Morkobella reuşise totuşi să trezească cu
chiot şi vai un turtit serdar de ieniceri cam balcîz-buhăit, pe care-ar fi vrut
să-l urnească cât mai degrabă, la Iusuf-paşa, cu o cerere foarte urgentă de
imediată audienţă diplomaticească; numai că turcălăul, rău sîcîit şi aman
sictirit, îi răspunsese cu ochii-n gură, că Măritul Paşă-al sangeacului, după
un mai vechi şi trainic bîzdîc al său, plecase deja, la prima vânătoare a
anului, prin pădurile desfrunzite de crivăţ şi că atunci când se porneşte aşa,
cu întreg alaiul, şade cel puţin o săptămână pe dealuri, unde, în rarele seri
mai limpezi-albastre de ianuarie, pune câteo lighioană întreagă-n proţap,
halindu-i hălcile cele mai gustoase chiar acolo, la botul calului, cu chiote
vitejeşti şi-n cântări hăulite de daibuci şi de gaide dezlănţuite, frumos
îngânate de către dobele hăitaşilor din pădure.
Zamparagea mare, bre, cu chiulaba şi
gazel, pentru că, uite, nu arde nimic, nicăieri!, iar cine se tot prăvăleşte-n
zdroabă şi trudă, pe lumea aceasta, ca să dea mai degrabă năvală la porţile
desfătării, le găseşte mai mereu frecate, căci şi Profetul nostru, Mahomet,
„lăudat fie-i numele până-n marginile de dincolo-ale lumii şi-ale vremurilor”,
mai aţipeşte şi el câteodată, pe perna lui din mătasă brodată-n lumină de lună,
galeş legănat de cântarea celor o mie şi una de mii de hurii drăgălaşe şi cu
ochi de safire-înstelate, care, iată, chiar acum se zăresc licurindu-şi
argintul, acolo, departe, în al şaptelea cer, jur-împrejurul Înfricoşatului
Divan al Judeţului veşnic. Ceatâta zor şi zor în zadar, bre pehlivan!, a mai
gâfâit turcul, dând să se culce la loc, greu surmenat de nerăbdarea
nemaivăzută-a balamucilor ăstora de ghiauri fără somn. După care-au venit alte
plăcinte şi alţi miuziclari, căci cadânele cele tinere zăceau încă prăpădite
prin colţuri, pe praguri, pe trepte şi pretutindeni altundeva, pe unde nici cu
gândul n-ai fi gândit.
Şi tot astfel, încă vreo săptămână, până
când li s-a înfăţişat cu fes galben, brâu cîrmîziu şi cu şalvari mai verzi, decât
ştevia crudă însuşi afendi Selim Hakimbaşi, medicul şef de la Serai,ca să le
spună că Paşa s-a întors la Galată, cu mare şi bună pradă, dar, auzind de
poftele îndelung repetate ale musafirilor, s-a cam melanholit şi-a poruncit
numaidecât ca însuşi hakimbaşul său, personal, dimpreună cu toţi doftorii săi
disponibili să-i examineze foarte atent pe toţi duşmanci-ăia de bozgori dilii,
ca să nu poarte cu ei vreo boleşniţă din cele ruşinoase, ştiut fiind că
ghia-urii-ăştia de la Viana sunt doar nişte scârboase belele destrăbălate –
adică niscai „haimanale curvare şi pidosnice, de dincolo de Grădina
Destrăbălării”, după cum drept i-a numit preaînţeleptul Evlya Celebi, într-una
dintre nesfârşitele sale cărţi de călător pe toată faţa pământului locuit. Aşa
că, ciatpat, încă o zi preţioasă s-a scurs cu aceste cercetări mult prea
gingaşe uneori sau mult prea avântat înghesuite prin colţuri, ca să nu mai
vorbim deocamdată chiar despre tot ce s-a făcut şi cea mai urmat.
Numai că între timp, nobilul Racoci Franţ
al doilea (şi ultimul), aşteptând zadarnic ajutorul tătarilor de la Crâm, a
fost copleşit de moscali, astfel încât, abandonându-şi toate năzuinţele sale de
grabnică maiestate, a fugit numa-n şalvari, peste graniţă, proptindu-se tocma-n
Cracăul leşesc, pe unde mai rătăciseră, se pare, şi mulţi alţi vechi tovarăşi
de-ai săi, tot aşa de înţelept turciţi şi ei, cu alte diferite prilejuri.
Dovedindu-se astfel, încă o dată că toţi cei ce nu-şi cunosc istoria riscă să o
repete, după cum se spune şi la morala fabulei Iar atunci, la ce să ne mai
mirăm şi noi ca tolomacii, pe-aicilea, că procesul pentru tâlhărie, şarlatanie
şi alte încă o sută de matrapazlîcuri dovedite, al başlengherului fanariot
Mazăre a strâns peste zece ani de amânări succesive, aşteptânduse, pesemne, mai
dreapta judecată-a Profetului sau a întunecatului său înger exterminator
Jabrail, de-al cărui iatagan încruntat, niminea şi nimic nu te poate scăpa pe
lumea aceasta, în afară numai de vreun tîlhar de miliţian cu diplomă în
magistratură, primită prin poştă de la fără frecvenţa serală a Fabricii de
viziri şi cadii de la Ciorogârla. Drept pentru care: – Siktirim, bre, tolomaci
şi spor la rahat!, lear fi glăsuit, cică, Răducan Mazarlîc, la ultima sa
plecare de pe aeroportul Kogălniceanu, adresându-se cu ochi galişi de crocodil,
către aligatorii săi rău damblagiţi de foame, de la mahalaua Anadalchoi şi
până-n dăbulenii Deliormanului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu